Juhana Vartiainen uutisissa: "Työttömän tulee tarvittaessa muuttaa muualle" kun kysyttiin työn ja te-palveluiden saatavuudesta
Entä jos en saa sieltä isommasta kaupungista asuntoa tai minulla ei ole rahaa maksaa takuuvuokraa niin mitäs sitten?
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin joku puhuu järkeä! Ja ihan rehellisesti mä en tajua miten terve nuori ihminen ei saa töitä tänäpäivänä...pk.seutu pullistelee ravintola-alan, siivousalan, puhelinmyynnin yms vapaita työpaikkoja (huom! itse olen tehnyt noista kaikkia töitä ennen kuin olen päässyt nykyiseen asemaani!). Ja joo jossain jorpakossa ei varmaan töitä ole, mutta jos ei ole valmis muuttamaan töiden perässä, niin sitten varmaan pitää tyytyä kohtaloonsa! (itse olen muuttanut parikin kertaa työpaikan perässä ja jopa 500km) Ja jos kouluttautuu joksikin "hattukorjaajaksi", niin pitää tajuta se, että sillä alalla ei yksinkertaisesti ole töitä Suomessa. Elämä on valintoja.
Mutta onneks suurin osa väestöstä on samaa mieltä tässä asiassa. Tämä osa väestöstä ei vaan huutele lehtien palstalla ajatuksiaan....... Yhteiskunnan pitää elättää niitä, jotka eivät siihen itse esim. sairauden tai iän takia pysty.
Niin ja aloittajalle... lähinnä yksityiset vuokranantajat vaativat 2kk takuuvuokria..... kannattaa varmaan ottaa vaikka aluksi hieman kalliimpi (mutta lähes takuuvuokraton) vuokra-asunto joltain yritykseltä/säätiöltä tms... ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Ainakin pk-seudulla on paljonkin kyseisiä vuokra-asuntoja vapaana.
Juuri näin! Tämä aloitteen tekijäkin olisi omien sanojensa mukaan jo työllistynyt, mutta koska valtio ei kustanna hänelle ajokorttia, niin työpaikkaa ei saa. Voiko joku olla noin hölmö? Mitä jos vaikka 9-vuoden työttömyystuista olisi säästänyt siihen ajokorttiin?
Ei minulta kyllä heru ymmärrystä näille sankareille.
Mitä sinä kuvittelet niiden työttömyystukien suuruudeltaan oikein olevan? Peruspäiväraha on bruttona 32,40 euroa per työpäivä, ja siitä maksetaan veroa 20 %. Eli reilu viisisataa tulee käteen. Käytännössä sitä on siis täydennettävä asumistuella ja yleensä toimeentulotuellakin. Miten säästelet siitä ajokortin hankintaan? Sitä paitsi kun kortti on hankittu, pitäisi varmaan joskus päästä ajamaankin, jottei taito ruostu. Maksaa se sekin.
Tuosta kun maksat 20%, pystyt hankkimaan ajokortin yhden vuoden veronpalautuksilla...
Osoitit juuri, ettet tiedä mitään asiasta, josta puhut.
Nimittäin toimeentulotukea ei tule, jos saa veronpalautuksia. Eli käytännössä se veronpalautus menee siihen samaan peruselämiseen, eli ruokaan ja asumiseen, jotka muuten kustantaisit toimeentulotuesta. Ei sitä pysty käyttämään mihinkään ajokortin kaltaiseen ylimääräiseen.
Olen ollut yhtäjaksoisesti 20 v. töissä, mutta sanon: en muuta, en matele enkä maksa mitään, mitä en ole tilannut. Maksakoon Vartiainen itse kaiken, minkä haluaa, mutta meillä ei taivuta kenenkään elätykseen.
Voimme lopettaa työskentelyn.
Vierailija kirjoitti:
No totta helkkarissa pitää muuttaa pois sieltä missä ei ole töitä
Eli pitää muuttaa pois Suomesta, selvä.
Tosin eipä niitä töitä taida paljon muuallakaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli on hyvä, mutta en usko että vielä riittävä. Suomen pitää nyt lopettaa työttömien hyysääminen kerta kaikkiaan ja laitettava kaikki lusmuaminen ja työn välttely ja tukien varassa eläminen katkolle. Kyllä työhaluja alkaa löytyä kun mahassa kurisee nälkä.
Tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon, ongelma on se että työ on niin helvetin kallista tässä maassa. Nyt pitää luoda kiireellä halpatyömarkkinat, niin varakkaat ihmiset voivat työllistää työttömiä. Kyse on palvelualan töistä ensisijaisesti, on täysin järjetöntä että rikkaat ihmiset puskevat lumia ja ajavat nurmikkojaan tai haaskaavat aikaansa kotitöissä ja ostoksilla. Kaikenlainen kierrätys ja korjaustyö on myös hyvin työllistävää ja käytännössä laiminlyötyä tällä hetkellä. Vanhusten hoito samoin.
Palkat alas, tuet pois ja työttömät töihin, siinä lyhyesti mitä pitää tehdä. Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus pitää heti lakkauttaa, siinä ei ole minkäänlaista järkeä. Ammattiliitoilta valta on otettava pois.
Ja kun ruoan, asumisen, liikkumisen (julkinen liikenne, bensa) ym. hinnat pysyvät ennallaan, iin miten ihmiset pystyvät elämään niillä alennetuilla palkoillaan jos tuetkin on lakkautettu? Miten yritykset pärjäävät, jos ihmisillä ei ole rahaa ostaa mitään? Vastaapa tähän.
No tietenkin perustuki pitää olla, onhan se nytkin. Mutta sitä pitää heikentää että työnteko tulee aina kannattavaksi. Nythän työttömät elävät kuin siat pellossa, tuollahan nuo istuvat kapakoissa ja räpläävät älykännyköitään yms. Kaikki nämä pois!
Nykyiset työttömät eivät edes tiedä mitä on olla tiukoilla, ei työttömänä mitään bensan hintoja surkutella. Työttömän kulkuneuvo on halpa polkupyörä, se maksaa ehkä 30-50e eikä käyttökuluja juuri ole. Jos kumi menee rikki työtön korjaa sen tai sitten kävelee matkansa. Jos sitten työtä saa ja matkaan menee tunti tai kaksi niin siirretään herätystä aiemmaksi, vaikka klo 4.00 aamulla. Mikä ihmeen hoivakoti Suomen pitäisi olla, maailmalla on aivan tavallista että köyhän työläisen työpäivä kestää 16 tuntia!
Yritysten kannalta tilanne on tietenkin parempi kun työllisyysaste nousee. Eihän siinä ole mitään järkeä että yritykset kovan verotuksen kautta maksavat työttömille korkeat korvaukset jotta nämä voisivat sitten ostaa heidän omia tuotteitaan. Ei, ei se talous niin pyöri ja käytännössä nykyisin työttömät törsäävät rahansa surkeaan tuontitavaraan ja muuhun turhuuteen.
Älypuhelinkateuskortti pongattu! Sitä onkin käytetty vähemmän viimeaikoina.
Onko toi Vartiainen joku kokoomustrolli vai onko oikeasti tuollainen hupiukko olemassa? Rapakuntoinen paksukainen huohottaa ja puhuu pehmoisia muiden aktivisuuksista! Tuoko se on aktiivisuuden perikuva? Ei kyllä siltä näytä haha! Täysi pelle.
Jos yhteiskunta ei pysty järjestämään töitä ja huolehtimaan työttömistä niin äkkiä harmaa talous ja rikollisuus alkavat rehottamaan.
Oikeassahan Vartiainen on. Meillä kävi joku vuosi sitten siivoamassa nuori nainen, joka oli muuttanut Kaavilta Espooseen ja asui kolmen muun kanssa kimppakämpässä. Tapasin hänet sattumalta vanhan tätini luona ennen joulua ja hän kertoi, kuinka oli työn ohessa opiskellut lähihoitajaksi ja parin työssäolovuoden jälkeen oli ystäviensä kanssa perustanut hoivaringin. Hänen koko perheensä oli nyt muuttanut pk-seudulle, isä saanut töitä bussinkuljettajana ja äiti hoitajana päiväkodissa.
Tuollaista omatoimisuutta arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin joku puhuu järkeä! Ja ihan rehellisesti mä en tajua miten terve nuori ihminen ei saa töitä tänäpäivänä...pk.seutu pullistelee ravintola-alan, siivousalan, puhelinmyynnin yms vapaita työpaikkoja (huom! itse olen tehnyt noista kaikkia töitä ennen kuin olen päässyt nykyiseen asemaani!). Ja joo jossain jorpakossa ei varmaan töitä ole, mutta jos ei ole valmis muuttamaan töiden perässä, niin sitten varmaan pitää tyytyä kohtaloonsa! (itse olen muuttanut parikin kertaa työpaikan perässä ja jopa 500km) Ja jos kouluttautuu joksikin "hattukorjaajaksi", niin pitää tajuta se, että sillä alalla ei yksinkertaisesti ole töitä Suomessa. Elämä on valintoja.
Mutta onneks suurin osa väestöstä on samaa mieltä tässä asiassa. Tämä osa väestöstä ei vaan huutele lehtien palstalla ajatuksiaan....... Yhteiskunnan pitää elättää niitä, jotka eivät siihen itse esim. sairauden tai iän takia pysty.
Niin ja aloittajalle... lähinnä yksityiset vuokranantajat vaativat 2kk takuuvuokria..... kannattaa varmaan ottaa vaikka aluksi hieman kalliimpi (mutta lähes takuuvuokraton) vuokra-asunto joltain yritykseltä/säätiöltä tms... ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Ainakin pk-seudulla on paljonkin kyseisiä vuokra-asuntoja vapaana.
Juuri näin! Tämä aloitteen tekijäkin olisi omien sanojensa mukaan jo työllistynyt, mutta koska valtio ei kustanna hänelle ajokorttia, niin työpaikkaa ei saa. Voiko joku olla noin hölmö? Mitä jos vaikka 9-vuoden työttömyystuista olisi säästänyt siihen ajokorttiin?
Ei minulta kyllä heru ymmärrystä näille sankareille.
Mitä sinä kuvittelet niiden työttömyystukien suuruudeltaan oikein olevan? Peruspäiväraha on bruttona 32,40 euroa per työpäivä, ja siitä maksetaan veroa 20 %. Eli reilu viisisataa tulee käteen. Käytännössä sitä on siis täydennettävä asumistuella ja yleensä toimeentulotuellakin. Miten säästelet siitä ajokortin hankintaan? Sitä paitsi kun kortti on hankittu, pitäisi varmaan joskus päästä ajamaankin, jottei taito ruostu. Maksaa se sekin.
Tuosta kun maksat 20%, pystyt hankkimaan ajokortin yhden vuoden veronpalautuksilla...
Osoitit juuri, ettet tiedä mitään asiasta, josta puhut.
Nimittäin toimeentulotukea ei tule, jos saa veronpalautuksia. Eli käytännössä se veronpalautus menee siihen samaan peruselämiseen, eli ruokaan ja asumiseen, jotka muuten kustantaisit toimeentulotuesta. Ei sitä pysty käyttämään mihinkään ajokortin kaltaiseen ylimääräiseen.
Osoitit juuri tyhmyytesi. Voit hakea verohallinnosta muutosverokortin sosiaalietuuksia varten, jolloin et joudu maksamaan 20%, etkä saa tällöin veronpalautusta ja saat edelleen rakkaan toimeentulotukesi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan Vartiainen on. Meillä kävi joku vuosi sitten siivoamassa nuori nainen, joka oli muuttanut Kaavilta Espooseen ja asui kolmen muun kanssa kimppakämpässä. Tapasin hänet sattumalta vanhan tätini luona ennen joulua ja hän kertoi, kuinka oli työn ohessa opiskellut lähihoitajaksi ja parin työssäolovuoden jälkeen oli ystäviensä kanssa perustanut hoivaringin. Hänen koko perheensä oli nyt muuttanut pk-seudulle, isä saanut töitä bussinkuljettajana ja äiti hoitajana päiväkodissa.
Joo, ja kaikki Suomen 300 000 työttömyyskorvausta saavaa tekemään saman. Mietipä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko toi Vartiainen joku kokoomustrolli vai onko oikeasti tuollainen hupiukko olemassa? Rapakuntoinen paksukainen huohottaa ja puhuu pehmoisia muiden aktivisuuksista! Tuoko se on aktiivisuuden perikuva? Ei kyllä siltä näytä haha! Täysi pelle.
Trollaa tiedostamattaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla ihan natsi-Saksan ja Neuvostoliiton menoa...
Lisäisin tähän vielä Pohjois-Korean.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteiskunta ei pysty järjestämään töitä ja huolehtimaan työttömistä niin äkkiä harmaa talous ja rikollisuus alkavat rehottamaan.
Perstuntuma sanoo, että on kasvanut jo jonkin aikaa. Samoin jonkinlainen vaihdantatalous/varjotalous työttömien ja syrjäytyneiden keskuudessa. Ammattini puolesta näen tätä puolta yhteiskunnasta. Toivottavasti olen väärässä. Ei vastaa kuvaani hyvinvointivaltiosta kansalaisten ajaminen moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelinkateuskortti pongattu! Sitä onkin käytetty vähemmän viimeaikoina.
Hehheh. Kännykkä pitää tietysti olla, mutta sitä ei tarvitse olla jatkuvasti vaihtamassa viimeisimpään malliin. Toimivan älykännyn saa jo alle satasella ja sen voi olettaa kestävän joitakin vuosia huolellisella pidolla, joten kustannuksena se on siedettävä. Liittymän tulee olla halvin mahdollinen, mitään nopeaa datapakettia köyhä/työtön ei tietenkään tarvitse.
Tietokone ja nettiliittymä eivät ole työttömälle/köyhälle välttämättömiä, tarvittavat asiat voi hoitaa hyvin kännykällä tai sitten kirjastossa tai jossain virastossa. Sanomalehtiä tai aikakauslehtiä köyhä työtön ei tilaa. Alkoholi tai muut nautintoaineet ovat poissuljettuja työttömälle jonka itsesäätely on muutenkin usein heikkoa.
Ylipäätään kaikki kuukausimaksuja sisältävät palvelut ja osamaksusopimukset pitää jättää pois. Pikavipit ovat täysin poissuljettu ajatuskin. Työtön ei myöskään lottoa tai pelaa automaatteihin rahojaan. Harrastukseksi käy kävely, pyöräily tai ehkä hiihto, välineet voi hankkia kierrätyskeskuksesta tai kirpputorilta. Työtön ei käy baareissa, elokuvissa eikä työtön harrasta matkustelua.
Ei kyllä kiinnosta lapsiperheiden tukeminen. Vasta, kun rahat jää itselle, alkaa työnteko. Muuten Vartiaiset saavat vartioida lapsilisiään ja ilmaispalvelujaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheni jäi työttömäksi oman alansa töistä, hän haki ja olisi päässyt huoltomieheksi 300 km.n päähän. Minä olisin mennyt vaikka kaupan kassalle, koska nuoruudessani siitä kokemusta. Mietittiin että näin alkuun, ja sitten molemmat etsitään paikkakunnalta tai lähikunnista omien alojemme töitä. Laitettiin asuntohakemuksia kunnalle jossa tuo huoltomiespaikka olisi ollut, laitettiin myös yksityisille ja kaikenmaailman vuokranantajille. Luottotiedot kunnossa, ei saatu asuntoa, ja siinä meni sekin työpaikka. Työttömiä ollaan nyt molemmat.
Vartiainen sai minut luovalle tuulelle:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos en saa sieltä isommasta kaupungista asuntoa tai minulla ei ole rahaa maksaa takuuvuokraa niin mitäs sitten?
Koittaisit järjestää asiasi niin kuin ennen vanhaan. Ei ollut juuri porkkanaa, niinkuin nykyään. Kepissä ei sen sijaan säästelty! Muutettiin maalta Helsinkiin ja mentiin alivuokralaiseksi. Kyllä se siitä elämä lähtee sullakin lutviutumaan tyvestä puuhun. Kyllä töitä löytyy.
Olen muuttanut kolme kertaa työn perässä. Ensimmäinen työ oli 3 kk:n kesäpesti, josta ei seurannut jatkoa. Toinen työ oli 8 kk:n pätkä, josta ei seurannut jatkoa. Kolmas työ oli vakituinen, jonka kuitenkin menetin parin vuoden päästä yt-neuvotteluissa. Ei voi sanoa, että paikkakunnan vaihtaminen olisi ollut mikään pitkäkestoinen ratkaisu. Ja joka kerta muutin satojen kilometrien päähän, hommasin asunnot jne. Nyt olen määräaikaisessa työssä, jonka sain vuorotteluvapaan sijaisuuden kautta. Siis sen saman systeemin kautta, jota nykyinen hallitus on ollut romuttamassa. Sillä porukalla ei oikeasti ole mitään järkeviä ratkaisuja työttömyyden vähentämiseksi, ja ne vähänkin toimivat keinot halutaan vastaavasti tuhota. Meillä on kyllä surkein hallitus ikinä.
No minua kyllä ärsyttää helsinkiläisenä duunarina elättää peräkylien ihmisiä, joille pitää maksaa to del la kalliilla kaikki palvelut ja jotka eivät käy töissä koska työpaikat on niin kaukana. Onko kaukana asuminen joku vapaudut palkkatyöstä -kortti?
Ai te-kurssin takia pitäisi muuttaa muualle? Ideat vaan paranee...