Juhana Vartiainen uutisissa: "Työttömän tulee tarvittaessa muuttaa muualle" kun kysyttiin työn ja te-palveluiden saatavuudesta
Entä jos en saa sieltä isommasta kaupungista asuntoa tai minulla ei ole rahaa maksaa takuuvuokraa niin mitäs sitten?
Kommentit (386)
Tehköön kaupunkilaiset töitä, kävelen metsässä, katon raveja telkasta ja kirjoittelen hommaforumille ja av:lle. Rahat tulee, oli töissä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mistään muualta puolelle miljoonalle ei löydy töitä kuin palvelualalta. Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin perustaa Suomeen toimiva halpatyömarkkina, tuntipalkka ehkä vajaan kympin luokkaa että on varaa ottaa töihin vähän heikompaakin ainesta.
Nyt pitää vaan lopettaa ihmisten seisotus kortistossa, ei siinä sen kummempaa ole. Suomalaisten päähän pitää takoa etteivät he ole yhtään sen kummempaa halpatyövoimaa kuin esim. kiinalaiset - jos nyt edes ovat yhtä hyvää.
Kannatan!
Vierailija kirjoitti:
No minua kyllä ärsyttää helsinkiläisenä duunarina elättää peräkylien ihmisiä, joille pitää maksaa to del la kalliilla kaikki palvelut ja jotka eivät käy töissä koska työpaikat on niin kaukana. Onko kaukana asuminen joku vapaudut palkkatyöstä -kortti?
Testaa itse Kelan toimeentulotukilaskureilla niin voit itse todeta, että samoilla parametreilla joudut tukemaan enemmän helsinkiläistä tuentarvitsijaa kuin peräkylillä. Helsinki on lisäksi tuentarvitsijoiden kiistaton pääkaupunki. Voit olla ärsyyntynyt mutta et tuolla tavoin. Ikävät tosiasiat ovat ikäviä tosiasioita.
Löytyy minulta toki ymmärrystäkin. Jos omistat Helsingissä sijaitsevan sijoitusasunnon niin sanomasi on edes jotenkin rationaalista ja siksi hyväksyttävää vaikka oletkin meidän toisten lompakolla. Mutta siis - kuitenkin.
Aina yhtä typerryttävää lukea miten suorittavissa töissä parhaillaan olevat ja milloin vain korvattavat, tai pois potkittavat urputtavat työttömistä ja luulevat olevansa tutvassa! Toinen hörhösakki on alemman keskiluokan valkokaulusduunarit jotka kuvittelevat kiipivänsä hetkenä minä hyvänsä ihka oikeaan yläluokkaan ja näin ollen kannattavat Kokoomusta. Ei tule tapahtumaan, sori.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähdin töiden perässä vähän pidemmälle. Olisin kyllä Suomessakin voinut töitä tehdä, mutta täällä on parempi palkka ja pienemmät verot. Saan korkeamman elintason, eli paremman asunnon, perempaa ruokaa, uuden auton ja ulkonasyömistä ei tarvitse suunnitella.
Tule vaan takaisin Suomeen. Kohta täällä työttömät sekä syö että asuu ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi todeta tähän muuta kuin että luojan kiitos olen valinnut alan jolla ei juuri työttömyyttä tarvitse pelätä. Työtä löytyy pätkissä ja keikkoina tai miten ikinä haluaakaan ihan sen verran kun haluaa tehdä siellä missä haluaa ja itsellä on vielä kolme ammattinimikettä millä voi töitä tehdä, näistä yhdelläkin jo pärjäisi. Kaikilla ei silti ole sama tilanne ja tämä malli on kyllä niin epäreilu kun vain voi olla...
t. kätilö/sairaanhoitaja/lähihoitaja
Oletkin valinnut alan, jolla on aina hyvät työllisyysnäkymät. Eikä mitään unelmahöttöä ja taivaanrannanmaalaamista. Onneksi olkoon.
T: myös sotealalla vakkarina toimiva
Tuolla edellisellä on kolme ammattinimikettä joten asiat hyvin. Jos olet joku pelkkä lähäri, niin juhlasi loppuvat viimeistään kun suuret ikäluokat poistuvat luonnollisesti.
No ei ole pelkoa työttömyydestä, joten ole huoleti. Pian pääsen eläkkeellekkin, vaan enpä taida joutaa, koska työt ovat kiinnostavia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ruvennut harkitsemaan muuttoa tasan toiseen suuntaan, eli johonkin taantuvaan pikkukaupunkiin, jossa ei ole mitään riskiä työllistymisestä. Ei siksi, että en töitä haluaisi - tekisin niitä kyllä oikein mielelläni - vaan siksi, että asumikulut pienenisivät olennaisesti. Olisi siis varaa elää työttömänäkin.
Tragikoominen totuus.Helpommin rahat riittää työttömänä maaseudulla kuin matalapalkkatyössä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Grynderit ja asuntosijoittajat nuoleskelevat jo huuliaan Vartiaisen kommenteille. Asumistukimenot nousisivat entisestään jos ja kun köyhin väestönosa muuttaisi kasvukeskuksiin. Rikkaat rikastuisivat ja köyhien asema heikkenisi entisestään. Keskiverto palkansaajat joutuisivat muuttamaan halvemman asumisen perässä yhä kauemmaksi työpaikoistaan mikä sitten lisäisi työmatkaliikennettä ja sen aiheuttamia ongelmia jne. Onko tuo Vartiainen ihan pihalla kaikesta?
Kyllä tuo Vartiaisen järjenjuoksu on kaikin puolin huolestuttavaa. Vastahan se totesi, että vain 15% työttömistä voi työllistyä. Osaako joku sanoa mikä oli hra Vartiaisen matematiikan numero ylioppilastodistuksessa. Veikkaan, että kilpailee Kataisen kanssa matikan arvosanan huonoudessa ;)
Onnistuu se kirjoitti:
Pankista saa lainaa takuuvuokraa varten.
Itsekin muutin 400 km matkan saatuani nykyisen työpaikan.
Kissojen kanssa ei noin vain muuteta. Eikä vissiin lasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli on hyvä, mutta en usko että vielä riittävä. Suomen pitää nyt lopettaa työttömien hyysääminen kerta kaikkiaan ja laitettava kaikki lusmuaminen ja työn välttely ja tukien varassa eläminen katkolle. Kyllä työhaluja alkaa löytyä kun mahassa kurisee nälkä.
Tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon, ongelma on se että työ on niin helvetin kallista tässä maassa. Nyt pitää luoda kiireellä halpatyömarkkinat, niin varakkaat ihmiset voivat työllistää työttömiä. Kyse on palvelualan töistä ensisijaisesti, on täysin järjetöntä että rikkaat ihmiset puskevat lumia ja ajavat nurmikkojaan tai haaskaavat aikaansa kotitöissä ja ostoksilla. Kaikenlainen kierrätys ja korjaustyö on myös hyvin työllistävää ja käytännössä laiminlyötyä tällä hetkellä. Vanhusten hoito samoin.
Palkat alas, tuet pois ja työttömät töihin, siinä lyhyesti mitä pitää tehdä. Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus pitää heti lakkauttaa, siinä ei ole minkäänlaista järkeä. Ammattiliitoilta valta on otettava pois.
Ja kun ruoan, asumisen, liikkumisen (julkinen liikenne, bensa) ym. hinnat pysyvät ennallaan, iin miten ihmiset pystyvät elämään niillä alennetuilla palkoillaan jos tuetkin on lakkautettu? Miten yritykset pärjäävät, jos ihmisillä ei ole rahaa ostaa mitään? Vastaapa tähän.
No tietenkin perustuki pitää olla, onhan se nytkin. Mutta sitä pitää heikentää että työnteko tulee aina kannattavaksi. Nythän työttömät elävät kuin siat pellossa, tuollahan nuo istuvat kapakoissa ja räpläävät älykännyköitään yms. Kaikki nämä pois!
Nykyiset työttömät eivät edes tiedä mitä on olla tiukoilla, ei työttömänä mitään bensan hintoja surkutella. Työttömän kulkuneuvo on halpa polkupyörä, se maksaa ehkä 30-50e eikä käyttökuluja juuri ole. Jos kumi menee rikki työtön korjaa sen tai sitten kävelee matkansa. Jos sitten työtä saa ja matkaan menee tunti tai kaksi niin siirretään herätystä aiemmaksi, vaikka klo 4.00 aamulla. Mikä ihmeen hoivakoti Suomen pitäisi olla, maailmalla on aivan tavallista että köyhän työläisen työpäivä kestää 16 tuntia!
Yritysten kannalta tilanne on tietenkin parempi kun työllisyysaste nousee. Eihän siinä ole mitään järkeä että yritykset kovan verotuksen kautta maksavat työttömille korkeat korvaukset jotta nämä voisivat sitten ostaa heidän omia tuotteitaan. Ei, ei se talous niin pyöri ja käytännössä nykyisin työttömät törsäävät rahansa surkeaan tuontitavaraan ja muuhun turhuuteen.
Voi vitsit, mä niin tekisin noin pitkiä päiviä mutta kun meillä on sellainen ongelma kuin päivähoito, joka vähän rajoittaa. Ne eivät tuppaa pitämään lapsia kuin maksimissaan 10 tuntia per päivä. Vuorohoitoa ei saa koska se on oikeasti tarkoitettu niille perheille joissa kumpikin on vuorotöissä. Toisaalta ihan tuota pikkukoululaista ajatellen päivät yksin on varmaan aika rankkaa. Mutta tokihan sinä voit tulla ilmaiseksi vahtimaan tuota jälkikasvua (ei tällaisellä laikkarilla ole varaa mihinkään lapsenvahteihin) että minä voin tehdä töitä.
PS. Mun työmatka on 25 kilsaa eli terve vaan jos pitäisi se matka kävellä kun fillari leviää.
Vierailija kirjoitti:
Kun mies tienaa 150 000 vuodessa, niin en todellakaan hae töitä kaukaa. Muhun ei Vartiaise kyykytysyritys tehoa. Sorry nyt vaan.
No eihän sinun tietenkään tarvitse, kun sinulla on tuo rikas ukkosi, joka elättää sinut.
Sinähän olet siis kokonaan tämän ongelman ulkopuolella ja suojassa siltä...
Kiitos sen ,että älysit sentään valita rikkaan miehen , köyhällähän ei olisi mökissään mahdollisuutta elättää edes puumaa, vaan joutuu tyytymään ihan tavalliseen kissaan ja senkin on niiden päivittäisten ruokapurkkiensa ja nukkumapaikkansa eteen isäntänsä rinnalla osoitettava omasta puolestaankin vähän sitä vastikkeellista intoa hiirten kurissa pitämiseksi siellä köyhän miehen mökissä ja sen pihapiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mies tienaa 150 000 vuodessa, niin en todellakaan hae töitä kaukaa. Muhun ei Vartiaise kyykytysyritys tehoa. Sorry nyt vaan.
Mitäpä jos näin hyvätuloinen mies elättäisi itse vaimonsa, tarvitaanko siinä yhteiskuntaa?
Juuri näin. On kotitalouksia, joissa -4,65% pudotus puolison tuloissa ei tunnu edes hidastetöyssyltä. Se tuntuu lähinnä samalta, kun vaihtaisi moottoritiellä uudelta asfaltilta vanhalle asfaltille Ässä mersulla.
Silti näille puolisoille on maksettu täysi peruspäiväraha. Varmaan siksi, jotta ymmärtäisivät ketä pitää äänestää.
Ainahan ihmiset ovat muuttaneet työn perässä. Itsekin kolme kertaa, ennenkuin nykyinen työpaikka löytyi. Samalla tuli työkokemusta, joka sitten mahdollisti nykyisen paikan saamisen ja lopullisen paikoilleen asettumisen. Mikä siinä on ongelma, jos työpaikka ja asunto järjestyy?
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu se kirjoitti:
Paperittomat saa kaiken ilmaiseksi ja minun pitäisi ottaa lainaa, että saan asunnon!
No tästä opimme sen, että sunkin kannattaa siis "hukata" paperisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis niinkö että kaikki syrjäseudun työttömät muuttavat pääkaupunkiseudun te-palvelujen piiriin? Miten? Perustetaanko Espooseen telttakyliä? Kuka ne maksaa sitten?
Suomen päättäjät ovat idiootteja.
No totta helkkarissa pitää muuttaa pois sieltä missä ei ole töitä, tai sitten pitää keksiä keinot pärjätä omillaan ilman yhteiskunnan tukia. Ei ole realistista että kaupunkien työssäkäyvät elättäisivät tulevaisuudessa kokonaisia kuntia joissa ei ole enää kenellekään töitä mutta asukkaita ei vaan huvita muuttaa työn perässä.
Jos ihmisellä ei ole keinoa elättää itseään niin yhteiskunnan kuuluu elättää. Jos ihmistä ei vaan huvita tehdä niitä toimia, joilla itsensä elättäminen olisi mahdollista, niin hän ei ansaitse penniäkään tukia. Työssäkäymisen pitäisi olla peruslähtökohta eikä mikään valinta muiden joukossa.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu se kirjoitti:
Paperittomat saa kaiken ilmaiseksi ja minun pitäisi ottaa lainaa, että saan asunnon!
No tästä opimme sen, että sunkin kannattaa siis "hukata" paperisi!
Paperittomille taataan hätämajoitus pakkasillla. Käytännössä patja hallin lattialla. Sama hätätaso on kaikille mahdollinen. Hämmentää ajatus siitä, että ihan on aikuinen ihminen eikä ole kuullut asuntolainoista. Tiesitkö, että niitä on vähän jokaisella? Ei meistä kukaan ole niin hieno, että ilmaiseksi asuisi sitä patjatasoa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis niinkö että kaikki syrjäseudun työttömät muuttavat pääkaupunkiseudun te-palvelujen piiriin? Miten? Perustetaanko Espooseen telttakyliä? Kuka ne maksaa sitten?
Suomen päättäjät ovat idiootteja.
Asun pääkaupunkiseudulla ja olen yli 50-vuotias akateeminen pitkäaikaistyötön. Te-palvelut ovat ottaneet minuun yhteyttä kolmen vuoden aikana yhden kerran. Nettipalvelussa on koko ajan lukenut että te-palvelu ottaa sinuun yhteyttä xx.xx.xxxx. Sitten päivämäärä on loikannut aina puoli vuotta eteenpäin. Nyt sekin on poistunut. Tervetuloa vaan tänne, missä palvelut pelaavat.
Sama täällä yli 50 v. asun Helsingissä ja päiväys vaan muuttuu mitään puhelintiedusteluja ei kuulu. Itse olen jättänyt sinne yhteydenottopyyntöjä kun tämä työttömyys vaan jatkuu eikä työtä saa. Haetaan vaan töitä mutta turhalta tuntuu.
Täällä 60v helsinkiläinen. Olen 1.5 v sanut yhden yhteydenoton ja olin infotilaisuudessa. Seuraavaksi pitäisi soittaa tammikuun 15. Saas nähdä soittavatko
Hahaha, sama kokemus! Ilmoittauduin työnhakijaksi firman YT-neuvottelujen aikaan 5 vuotta sitten. Olin autuaasti unohtanut koko jutun, kunnes juuri sain kotiin kirjeen, jossa kehotettiin ilmoittamaan mahdollisesti muuttuneista olosuhteista TE-keskukseen. Yhtään ainutta yhteydenottoa ei tällä välillä ole tullut.
Tämän lisäksi on hyvä huomata, että TE-keskuksissa taitaa muutenkin tapahtua aika vähän.
Juuri juteltiin aiheesta aika isolla porukalla työpaikan kahvitunnilla, lopputulemana todettiin, että KUKAAN porukasta ei tuntenut YHTÄKÄÄN ihmistä, joka olisi TE-toimiston ns. "palvelujen" avulla työllistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan Vartiainen on. Meillä kävi joku vuosi sitten siivoamassa nuori nainen, joka oli muuttanut Kaavilta Espooseen ja asui kolmen muun kanssa kimppakämpässä. Tapasin hänet sattumalta vanhan tätini luona ennen joulua ja hän kertoi, kuinka oli työn ohessa opiskellut lähihoitajaksi ja parin työssäolovuoden jälkeen oli ystäviensä kanssa perustanut hoivaringin. Hänen koko perheensä oli nyt muuttanut pk-seudulle, isä saanut töitä bussinkuljettajana ja äiti hoitajana päiväkodissa.
Tuollaista omatoimisuutta arvostan.
Joo, ja kaikki Suomen 300 000 työttömyyskorvausta saavaa tekemään saman. Mietipä uudestaan.
Aina on lähdetty työn perässä kaupunkiin. Minunkin isovanhempani lähtivät tyhjätaskuina pientilalta Kuopioon. Isoisä meni likööritehtaalle, isoäiti myyjäksi halliin. Omat vanhemmat saivat jo korkeakoulutuksen ja työtä löytyi pääkaupunkiseudulta, toinen lääketehtaalta, toinen apteekista.
Ennen ei ollut työttömyyskorvauksia ja jos työtä ei löytynyt Suomesta, lähdettiin Ruotsiin. Ei ollut vaihtoehtoja. Hyvä, että nykyään ihmisiä tuetaan hädän hetkellä, mutta tuen on oltava määräaikaista. Jos ei vuoden aikana työtä löydy kohtuullisen matkan päästä, on lähdettävä kauemmas, vaikka sitten naapurimaihin.
Ennen työsuhteet olivat pitempiä ja varmoja. Vanhempiesi sukupolvelle on ollut mahdollista olla vaikka yhdessä ja samassa työpaikassa eläkkeelle asti. Monelleko luulet tuon olevan nykyään mahdollista? Itse voin muuttaa helposti, jos on varmuus muutamankin vuoden työrupeamasta.
Tässähän se ongelma onkin.
Asioista on päättämässä lähinnä tätä eläkeikää lähestyvää suurten ikäluokkien pullamössösukupolvea.
Ihan vaan tiedoksi, että pidän näitä suuria ikäluokkia kyllä suurimpana pullamössöporukkana, mitä maa päällään kantaa, ovat itse nimenomaan marssineet olemattomillakin koulutuksilla suoraan töihin, maksattaneet asuntolainansa lähinnä inflaatiolla ja pötkötelleet niissä eläkeviroissaan turvassa, vailla minkäänlaista käsitystä siitä, miltä todellisuus on 90-luvun laman jälkeen näyttänyt.
Nyt se sama jengi siellä päättää kaikenlaista, nimenomaan syytellen "nuorisoa" pullamössöiksi ja kaljuissa päissään mielikuva omasta nuoruudesta, jolloin ylioppilas oli iso herra ja joka tehtaan portilla oltiin käsi ojossa toivottamassa maalta tulevat työnhakijat tervetulleiksi.
Vartiainen voisi itse muuttaa jonnekin muualle, vaikkapa jonnekin Australian ulkosaarille.
Mutta on tehnyt töitä koko ikänsä, vaikka on lihava. Eivät taida laihatkaan työllistyä, vaikka kuinka pinnaisivat kaloreista?