Juhana Vartiainen uutisissa: "Työttömän tulee tarvittaessa muuttaa muualle" kun kysyttiin työn ja te-palveluiden saatavuudesta
Entä jos en saa sieltä isommasta kaupungista asuntoa tai minulla ei ole rahaa maksaa takuuvuokraa niin mitäs sitten?
Kommentit (386)
Miksei yrityksiin kohdisteta keppiä?
Minä muutin työn perässä kaupungista maalle. Opiskelin ensin ammatin täällä pienen paikkakunnan ammattikoulussa ja työllistyin heti, itseasiassa jo ennen valmistumista oli työpaikka varmistettu. Asuminen on täällä naurettavan halpaa. Kaupungissa tuskailin pienen palkan ja kalliin vuokran kanssa. Nyt on isompi palkka ja pienemmät kulut; jää rahaa joka kuukausi sijoitettavaksi. Jos joskus työt loppuu enkä uutta saa, niin tulevaisuus on turvattu kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhana Vartiainen on ilmeisesti "aivot" tämän uuden "aktiivimallin" takana.... Ainakin jonkinlainen taustavaikuttaja taatusti.
Kun tuota lakiesitystä lukee niin esittelijäksi löytyy nimi Marjaana Maisonlahti. Entinen opettajien työttömyyskassan johtaja. En tiedä millä työryhmällä on päätetty mutta ihan sadistiselta vaikuttaa. Nyt alkaapi olla jo rikos asua muualla kuin kasvukeskuksissa.
Näinkö ne ihmiset pakotetaan muuttamaan suuriin kaupungeihin ja sitten perässä vanhukset kun sote tulee voimaan eikä apua enää saa haja-asutusalueille.
Osuit muuten ytimeen nyt.
Sotessa vanhusten osalta kaavaillaan seuraavaa; "Vanhukset asuvat omissa (ei tarkoita omistusasuntoja) pienissä asunnoissaan kaupunkien keskustassa. Kotihoiva käy pari kertaa vuorokaudessa."
Maailmamme tulee muuttumaan olennaisesti nyt harjoitettavan politiikan myötä. Asutaan ahtaasti kaupungeissa, joissa rikollisuus ja väkivalta rehottavat.
Muistan, kuinka Belgiassa asuneet tuttavamme eivät voineet antaa lastensa olla omalla, korkealla aidalla ympäröidyllä ja monilukollisella portilla vastustetulla pihallaan vartioimatta. Esimerkiksi siiinä sitä tulevaisuutta meillekin.
Brassikaverini, joka muutti Suomeen juuri turvallisuuden ja vähäisen rikollisuuden vuoksi, tulee pettymään, kun maastamme tulee samanlainen kuin hänen synnyinmaansa.
Kaikki tämä vain, jotta maailman pieni pääomaeliitti saisi lisää rahaa.
Eikös tuo sinun paatoksesi ole vähän ristiriitaista? Mistä se rehottava rikollisuus sinne keskustaan yhtäkkiä iskee, jos ne kaupungin keskustat asutetaan täyteen pienituloisia vanhuksia? Paljon enemmän siellä nyt olisi ryöstettävää, kun siellä asuu pääasiassa kohtuu varakkaita nuoria ja työikäisiä.
Saat ihan rauhassa elää kuplassasi. Todellisuus tulee vain sitten lyömään kovemmin päin näköä.
Asuntotuotannon aloitukset nousivat vuonna 2016 noin 12 miljoonaan kuutiometriin. Kuutioissa mitattuna asuntoaloitukset eivät ole nousseet yhtä paljon kuin kappaleet, sillä tuotanto on painottunut pieniin asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis niinkö että kaikki syrjäseudun työttömät muuttavat pääkaupunkiseudun te-palvelujen piiriin? Miten? Perustetaanko Espooseen telttakyliä? Kuka ne maksaa sitten?
Suomen päättäjät ovat idiootteja.
Asun pääkaupunkiseudulla ja olen yli 50-vuotias akateeminen pitkäaikaistyötön. Te-palvelut ovat ottaneet minuun yhteyttä kolmen vuoden aikana yhden kerran. Nettipalvelussa on koko ajan lukenut että te-palvelu ottaa sinuun yhteyttä xx.xx.xxxx. Sitten päivämäärä on loikannut aina puoli vuotta eteenpäin. Nyt sekin on poistunut. Tervetuloa vaan tänne, missä palvelut pelaavat.
Sama täällä yli 50 v. asun Helsingissä ja päiväys vaan muuttuu mitään puhelintiedusteluja ei kuulu. Itse olen jättänyt sinne yhteydenottopyyntöjä kun tämä työttömyys vaan jatkuu eikä työtä saa. Haetaan vaan töitä mutta turhalta tuntuu.
Samoin. Laitoin 26.12. yhteydenottopyynnön, luvattiin soittaa huomenna. 😂Edellinen yhteydenotto 8.12.2016. Puhelu kesti minuutin.Virkailija toivotti hyvää jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin työn perässä kaupungista maalle. Opiskelin ensin ammatin täällä pienen paikkakunnan ammattikoulussa ja työllistyin heti, itseasiassa jo ennen valmistumista oli työpaikka varmistettu. Asuminen on täällä naurettavan halpaa. Kaupungissa tuskailin pienen palkan ja kalliin vuokran kanssa. Nyt on isompi palkka ja pienemmät kulut; jää rahaa joka kuukausi sijoitettavaksi. Jos joskus työt loppuu enkä uutta saa, niin tulevaisuus on turvattu kuitenkin.
Juuri noin. Ihmisen tuottavuus kasvaa kaupungista poismuuttamalla. Mikäli onnistuu saamaan töitä. Mitä enemmän muuttaa sitä useampi saa. Häviäjänä tässä ovat vain sijoitusasuntojen omistajat kasvukeskuksissa, koska kasvukeskusten talous on pääasiassa asuntotaloutta. Ei oikeastaan mitään muuta. Verkkokaupat ovat syöneet kauppasektorin. Muistakaa esimerkiksi Stockmann. Asuntotalous on se syy miksi Vartiainen on sitä mieltä mitä on. Surullista sinänsä koska asuntotaloudella ei ole mitään arvoa globaalisti. Suomen globaalisti vaikuttava talous toimii seuduille joihin ihmisiä ei kannusteta muuttamaan koska heidän asumisestaan siellä ei kukaan kolmas osapuoli voi hyötyä.
Vihdoinkin joku puhuu järkeä! Ja ihan rehellisesti mä en tajua miten terve nuori ihminen ei saa töitä tänäpäivänä...pk.seutu pullistelee ravintola-alan, siivousalan, puhelinmyynnin yms vapaita työpaikkoja (huom! itse olen tehnyt noista kaikkia töitä ennen kuin olen päässyt nykyiseen asemaani!). Ja joo jossain jorpakossa ei varmaan töitä ole, mutta jos ei ole valmis muuttamaan töiden perässä, niin sitten varmaan pitää tyytyä kohtaloonsa! (itse olen muuttanut parikin kertaa työpaikan perässä ja jopa 500km) Ja jos kouluttautuu joksikin "hattukorjaajaksi", niin pitää tajuta se, että sillä alalla ei yksinkertaisesti ole töitä Suomessa. Elämä on valintoja.
Mutta onneks suurin osa väestöstä on samaa mieltä tässä asiassa. Tämä osa väestöstä ei vaan huutele lehtien palstalla ajatuksiaan....... Yhteiskunnan pitää elättää niitä, jotka eivät siihen itse esim. sairauden tai iän takia pysty.
Niin ja aloittajalle... lähinnä yksityiset vuokranantajat vaativat 2kk takuuvuokria..... kannattaa varmaan ottaa vaikka aluksi hieman kalliimpi (mutta lähes takuuvuokraton) vuokra-asunto joltain yritykseltä/säätiöltä tms... ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Ainakin pk-seudulla on paljonkin kyseisiä vuokra-asuntoja vapaana.
Että sitten työttömän pitäisi muuttaa epävarman työn perässä. Kansanedustajan ei tarvitse muuttaa työn perässä vakituisesti Helsinkiin vaan kulukorvaukset juoksee koko ajan ties minkä Keminmaan mukaan, kun raukkaparat eivät muuten selviä kahden kämpän kustannuksista. Kaksi kämppää pitää olla, kun on niin pitkät lomat, ettei viitsi koko aikaa Hesassa kökkiä.
30 vuotta sitten oli ihan normaalia muuttaa töiden perässä. Omatkin vanhemmat muuttivat 500 km päähän vanhasta kodistaan.
En kyllä suoraan sanottuna voi ymmärtää, miksi nykyään eri kyetä samaan ja miksi ei ihmiset enää osaa elättää itseään.
Aktiivimalli on hyvä, mutta en usko että vielä riittävä. Suomen pitää nyt lopettaa työttömien hyysääminen kerta kaikkiaan ja laitettava kaikki lusmuaminen ja työn välttely ja tukien varassa eläminen katkolle. Kyllä työhaluja alkaa löytyä kun mahassa kurisee nälkä.
Tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon, ongelma on se että työ on niin helvetin kallista tässä maassa. Nyt pitää luoda kiireellä halpatyömarkkinat, niin varakkaat ihmiset voivat työllistää työttömiä. Kyse on palvelualan töistä ensisijaisesti, on täysin järjetöntä että rikkaat ihmiset puskevat lumia ja ajavat nurmikkojaan tai haaskaavat aikaansa kotitöissä ja ostoksilla. Kaikenlainen kierrätys ja korjaustyö on myös hyvin työllistävää ja käytännössä laiminlyötyä tällä hetkellä. Vanhusten hoito samoin.
Palkat alas, tuet pois ja työttömät töihin, siinä lyhyesti mitä pitää tehdä. Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus pitää heti lakkauttaa, siinä ei ole minkäänlaista järkeä. Ammattiliitoilta valta on otettava pois.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin joku puhuu järkeä! Ja ihan rehellisesti mä en tajua miten terve nuori ihminen ei saa töitä tänäpäivänä...pk.seutu pullistelee ravintola-alan, siivousalan, puhelinmyynnin yms vapaita työpaikkoja (huom! itse olen tehnyt noista kaikkia töitä ennen kuin olen päässyt nykyiseen asemaani!). Ja joo jossain jorpakossa ei varmaan töitä ole, mutta jos ei ole valmis muuttamaan töiden perässä, niin sitten varmaan pitää tyytyä kohtaloonsa! (itse olen muuttanut parikin kertaa työpaikan perässä ja jopa 500km) Ja jos kouluttautuu joksikin "hattukorjaajaksi", niin pitää tajuta se, että sillä alalla ei yksinkertaisesti ole töitä Suomessa. Elämä on valintoja.
Mutta onneks suurin osa väestöstä on samaa mieltä tässä asiassa. Tämä osa väestöstä ei vaan huutele lehtien palstalla ajatuksiaan....... Yhteiskunnan pitää elättää niitä, jotka eivät siihen itse esim. sairauden tai iän takia pysty.
Niin ja aloittajalle... lähinnä yksityiset vuokranantajat vaativat 2kk takuuvuokria..... kannattaa varmaan ottaa vaikka aluksi hieman kalliimpi (mutta lähes takuuvuokraton) vuokra-asunto joltain yritykseltä/säätiöltä tms... ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Ainakin pk-seudulla on paljonkin kyseisiä vuokra-asuntoja vapaana.
Kuule, ei niitä vuokra-asuntoja niin vain oteta, että moro mää muutan nyt tänne. Aivan sama analogia kuin että töihin vain muka mennään.
Asunnon omistaja tai taho, joka edustaa omistajaa päättää kenelle kämppä vuokrataan. Yritä nyt saada se sinne pieneen päähäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti Vartiainen ja muut vetoavat esim. Tanskaan, mutta siellähän nuo TE-palvelut ovat aivan eri kaliiberia kuin Suomessa, samoin Ruotsissa ihan eri luokkaa.
Mailla on myös erilainen talouden rakenne kuin Suomella: Vientiä vetää liuta keskikokoisia kuluttajatavaroita tuottavia yrityksiä, kun taas Suomessa perinteisesti on ollut muutama iso investointihyödykkeitä tuottava vientiyritys. Tästä syystä Suomen talous on ollut paljon suhdanneherkempi kuin Tanskan tai Ruotsin. Tanskassa lisäksi lyhyet etäisyydet tekevät työn perässä muuttamisesta olennaisesti helpompaa kuin Suomessa. Tanskassa on toteutettu muitakin järkeviä ratkaisuja, jotka edistävät liikkuvuutta työmarkkinoilla. Esim. kun vaihtaa työsta toiseen, kertyneet lomat siirtyvät mukana. Nekin, joilla työtä on, vaihtavat helpommin työpaikkaa jos duuni ei oikein nappaa, ja tämä on hyödyksi koko taloudelle.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli on hyvä, mutta en usko että vielä riittävä. Suomen pitää nyt lopettaa työttömien hyysääminen kerta kaikkiaan ja laitettava kaikki lusmuaminen ja työn välttely ja tukien varassa eläminen katkolle. Kyllä työhaluja alkaa löytyä kun mahassa kurisee nälkä.
Tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon, ongelma on se että työ on niin helvetin kallista tässä maassa. Nyt pitää luoda kiireellä halpatyömarkkinat, niin varakkaat ihmiset voivat työllistää työttömiä. Kyse on palvelualan töistä ensisijaisesti, on täysin järjetöntä että rikkaat ihmiset puskevat lumia ja ajavat nurmikkojaan tai haaskaavat aikaansa kotitöissä ja ostoksilla. Kaikenlainen kierrätys ja korjaustyö on myös hyvin työllistävää ja käytännössä laiminlyötyä tällä hetkellä. Vanhusten hoito samoin.
Palkat alas, tuet pois ja työttömät töihin, siinä lyhyesti mitä pitää tehdä. Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus pitää heti lakkauttaa, siinä ei ole minkäänlaista järkeä. Ammattiliitoilta valta on otettava pois.
Ja kun ruoan, asumisen, liikkumisen (julkinen liikenne, bensa) ym. hinnat pysyvät ennallaan, iin miten ihmiset pystyvät elämään niillä alennetuilla palkoillaan jos tuetkin on lakkautettu? Miten yritykset pärjäävät, jos ihmisillä ei ole rahaa ostaa mitään? Vastaapa tähän.
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta sitten oli ihan normaalia muuttaa töiden perässä. Omatkin vanhemmat muuttivat 500 km päähän vanhasta kodistaan.
En kyllä suoraan sanottuna voi ymmärtää, miksi nykyään eri kyetä samaan ja miksi ei ihmiset enää osaa elättää itseään.
30 vuotta sitten Suomessa oli teollisuutta paljon nykyistä enemmän. Ja työsuhteet olivat pitkäkestoisia ja täysiaikaisia. Työmarkkinoiden luonne hieman muuttunut noista ajoista. 30 vuotta sitten oli myös paljon enemmän matalamman vaatimustason suorittavaa työtä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ruoan, asumisen, liikkumisen (julkinen liikenne, bensa) ym. hinnat pysyvät ennallaan, iin miten ihmiset pystyvät elämään niillä alennetuilla palkoillaan jos tuetkin on lakkautettu? Miten yritykset pärjäävät, jos ihmisillä ei ole rahaa ostaa mitään? Vastaapa tähän.
En ole tuo siteerattu, mutta tuohon kuvioon hallitus haluaa Suomen menevän. Halpatyömarkkinoihin ja työn ja sosiaaliturvan yhdistämiseen. Tämän on työministeri eräässä artikkelissa jo vahvistanut, sille ei hän kuulemma mahda mitään, vaikka ei pidä kehitystä hyvänä.
Onnistuu se kirjoitti:
Pankista saa lainaa takuuvuokraa varten.
Itsekin muutin 400 km matkan saatuani nykyisen työpaikan.
Olisitko valmis jättämään puolisosi ja lapsesi tuon työn takia?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Tämä aloitteen tekijäkin olisi omien sanojensa mukaan jo työllistynyt, mutta koska valtio ei kustanna hänelle ajokorttia, niin työpaikkaa ei saa. Voiko joku olla noin hölmö? Mitä jos vaikka 9-vuoden työttömyystuista olisi säästänyt siihen ajokorttiin?
Ei minulta kyllä heru ymmärrystä näille sankareille.
Onnistuu se kirjoitti:
Pankista saa lainaa takuuvuokraa varten.
Itsekin muutin 400 km matkan saatuani nykyisen työpaikan.
Minä muuttaisin mielihyvin tästä kaupungin vuokrahelvetistä vaikka 1000 km päähän töihin, mutta ei ole luottotietoja, joten en todennäköisesti saisi asuntoa. Pankkilainasta puhumattakaan. Luottotiedottomana olet myös monen alan ulkopuolella työllistymisessä.
Ei ole ajateltu ihan loppuun asti (taaskaan) tätä "muuta työn perässä muualle"-ehdotusta.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi muutti muutaman kuukauden työpätkän perässä. Olipa vuokra-asunnon löytäminen vaikeaa, kun lähes jokainen vuokranantaja vaati vähintään vuoden vuokrasopimusta. Forenomilta olisi saanut kalustetun asunnon lyhyeksikin aikaa, mutta koko palkka olisi mennyt vuokraan. Lapsella kävi uskomaton onni, kun sai asunnon muutamaksi kuukaudeksi.
Ihan ekana pitäisi kieltää nuo vuoden vähimmäisvuokra-ajat, ne estävät työn perässä muuttamista. Kokoomus, mitä aiotte tehdä asialle? Juhana, otatko kopin?
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin joku puhuu järkeä! Ja ihan rehellisesti mä en tajua miten terve nuori ihminen ei saa töitä tänäpäivänä...pk.seutu pullistelee ravintola-alan, siivousalan, puhelinmyynnin yms vapaita työpaikkoja (huom! itse olen tehnyt noista kaikkia töitä ennen kuin olen päässyt nykyiseen asemaani!).
Huom! Minäkin tein tuollaisia duuneja ennen kuin pääsin nykyiseen asemaani. Silloin joskus 80-luvulla, jolloin vielä kirjaimellisesti saattoi mennä töihin. Saattoi jopa valita mihin työhön menee, ja oikeasti oli työvoimapula. Silloin pystyin noiden töiden palkalla myös elättämään itseni, jopa pääkaupunkiseudulla, kun mitään nollatuntisopimuksia ei ollut keksitty. Ei tainnut olla provisiopalkkaista puhelinmyyntiäkään.
En silti kuvittele, että tilanne olisi nykyään sama kuin silloin joskus nuoruudessani.
Pitäisi panostaa siihen että yrityksiä perustettaisiin enemmän ja luotaisiin kokonaan uusia työpaikkoja. Nyt rangaistaan työttömiä työnhakijoita siitä että he eivät ole onnistuneet työllistymään. Ei tässä aktiivimallissa ole järkeä. Ei tämä korjaa rakenteellisia ongelmia.