Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhana Vartiainen uutisissa: "Työttömän tulee tarvittaessa muuttaa muualle" kun kysyttiin työn ja te-palveluiden saatavuudesta

Vierailija
28.12.2017 |

Entä jos en saa sieltä isommasta kaupungista asuntoa tai minulla ei ole rahaa maksaa takuuvuokraa niin mitäs sitten?

Kommentit (386)

Vierailija
281/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olla ihan natsi-Saksan ja Neuvostoliiton menoa...

Natsi-Saksassa ja Neuvostoliitossa ihmisiä ammuttiin mielivaltaisesti.

Kerrotko miten pahimmillaan 4% vähennys työttömyysturvaan on "natsi-Saksan ja NL:n meininkiä"?

Onko mielestäsi myös hiekoittamattomat jalankulkuväylät natsi-Saksan meininkiä?

Tai jos ilmaisjakelulehti tulee päivän myöhässä? Onko se vähintäänkin Ruandan kansanmurhaan verrattavissa oleva rikos Sinua kohtaan?

Fasismi nostaa päätään ja sitähän tämä pipilän politiikka on... ei tunnusteta tosiasioita eli työpaikoja ei koskaan enää tule riittämään kaikille halukkaille vaan nykyisetkin tulevat häviämään ja on jo osa hävinnytkin ja tilalle ei tule kuin silpputötä (paskatöitä) tai keinottelu kusetuksia joilla ei ole palkkatyön kanssa mitään tekemistä.

Sitänä sinäkään et halua tunnustaa...vielä mutta kun työttömyys osuu omalle kohdalle niin näet koko mielettömyyden ja sitähän oli natseilla ja ryssilläkin vielä 90-luvulle saakka.

Mikä ihmeen fasismi?  Fasismi on italialainen valtio-oppi jota sinä tuskin pystyt kovin hyvin määrittemään koska siihen eivät tutkijatkaan kykene.  Fasismihan ei liity mitenkään työpaikkojen katomiseen. 

Sä voit toki itse perustaa yrityksen jos ei sulle kukaan toinen yrittäjä töitä tarjoa. Veikkaan että tuo netissä itkeminen on kuiternkin se sun osaamisalueesi. 

Vierailija
282/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, työttömien ahdinko vaan lisääntyy. Itsemurhia tulee, ja touvon todella, että joku ottaa poliitikon tai pari mukaansa. Nimeä en ketään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, työttömien ahdinko vaan lisääntyy. Itsemurhia tulee, ja touvon todella, että joku ottaa poliitikon tai pari mukaansa. Nimeä en ketään...

Ilmoitin kirjoituksesi nettipoliisille väkivaltaan yllyttämisestä.

Mutta sehän oli niin että vasemmiston väkivalta on "erilaista"... eli parempaa. 

Vierailija
284/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ihmisen täytyy muuttaa töiden perässä, jos mitään työtä ei kotipaikkakunnalla ole itselle eikä mahdolliselle puolisolle. Ulkomailtakin voi töitä hakea.

Pk-seudulta on vaikea löytää töitä, mutta monille ammattilaisille löytyy töitä hieman pienemmistä kaupungeista. Ainakin opettajilla ja päivähoidon ammattilaisilla on näin. Samoin ilmeisesti lääkäreillä ja sairaanhoitajilla.

Itselläni ainakin oli Helsingissä tilanteita, joissa samaa työtä haki noin 40 ihmistä. Maaseudulla olin ainoa pätevä hakija. Ehkä vielä jonain päivänä haen töitä Helsingistä ja muutan sinne takaisin. Siihen asti kerään työkokemusta täällä maalla.

Vierailija
285/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni työtön on myös perheellinen, taloudessa on lapsia ja usein työssäkäyvä puoliso. Ei se muutto mitään auta. Ei missään riitä niitä työpaikkoja! Yhtä paikkaa hakee satoja ihmisiä asuit missä hyvänsä.

No sitten se työssäkäyvä puoliso elättää, eikä se jolla ei ole nykyasuinpaikassa mitään saumaa työllistyä, nosta mitään tukiakaan.

Vierailija
286/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaahan tämä oli, kun itse olen muuttanut työn perässä. Selvisi, että vuokranantajallani on sama koulutus ja hän on muuttanut työn perässä toiselle paikkakunnalle, missä taas minun olisi ollut helpompi käydä kotiini nähden. Mutta hän ei vain sattunut olemaan työnhakijana silloin, kun minä aloitin nykyisen työni. Ehkä me olisimme voineet vaihtaa, mutta minun mieheni sattui saamaan töitä täältä ja on nyt asetuttu. On asetettu siten, että juna-asemalla on kävelymatka, vaikka täältä ei oikein junia hyvin kuljekaan muualle kuin Tampere-Helsinki -suuntaan ja muutamaan lähikuntaan. Bussiliikenne on vielä surkeampaa.

Vierailija
287/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä hänen kanssa

Vierailija
288/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vassuilta löytyy aina selitys miks ei kannata, miks on muiden syy.

Itse muutin 700km päähän ensimmäiseen työpaikkaani. Päivääkään en ole ollut työttömänä. Jos sinne kotipaikan käpykylään olisin jäänyt niin työttömänä olisin saanut olla koko ikäni.

Itse olet oman onnesi seppä.

Niin minäkin muutin töiden perässä nuorena ja lapsettomana, mutta nyt yli nelikymppisenä, kun puolisolla on vuorotyö ja lapset ovat alakouluikäisiä, se ei enää onnistukaan. Jään työttömäksi oltuani 20 vuotta saman työnantajan palveluksessa.

Vierailija
289/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin työn perässä Keski-Eurooppaan, mutta maksan silti virkamiehenä sotu-maksuni Suomeen. Enkä todellakaan halua eurojani temppukurssien järjestämiseen. Kannatin kansalaisaloitetta.

Vierailija
290/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on alentavia ne kommentit, joissa sanotaan, että kyllähän nuori, lapseton voi helposti vain jättää kaiken ja muuttaa kauas pois. Ei se ole sen helpompaa yksinäiselle kuin perheellisellekään. Uusien ystävien saaminen aikuisiällä ei ole ihan helppo juttu, etenkään, jos työpaikalla ei ole samansukupuolisia tai samanikäisiä ihmisiä. Saat töitä, mut menetät kaiken muun elämälle mitään arvoa antavan.

Itse arvostan ystäviäni aivan yli kaiken ja näin kolmekymppisenä en voisi kuvitellakaan joutuvani muuttamaan työn perässä kauas pois. Voisin kyllä ottaa vastaan työtä vaikka 100km:n päästä ja ajaa sinne päivittäin, mutta en muuttaa muualle. Onneksi oon siitä onnellisessa asemassa, et oon ollut vakituisessa työssä 10 vuotta ja tällä alalla töitä tulee olemaan jatkossakin.

Mutta on käsittämätöntä, että ihminen määritellään työn perusteella, että millään muulla elämässä ei oo merkitystä kuin sillä, et paahdat ihan helvetisti töitä. Erityisesti vanhempien ihmisten asenne on se, että työ on se miksi täällä ollaan. Lomailu on laiskuutta eikä sairauslomia pidetä, vaikka olis käsi paketissa. Tämä työttömien kyykyttäminen on kaikkein älyttömintä: "Kyllä minäkin silloin vuonna -74 muutin 500km työn perässä ja otin seitsemän lasta ja kissan mukaan". No hieno homma, sehän tarkottaa sitä, et joka ikisen pitää uhrautua työlle ja jos ei suostu kaikkeen älyttömyyteen niin on laiska paska?

Vierailija
291/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haistakoon läski-Vartiainen pitkän haisevan paskan! En ole edes työtön, mutta vituttaa valtavasti tällainen ihmisten kyykyttäminen. Hyvin harva on huvikseen työtön, töitä ei vain ole kaikille.

Olen melko lailla samaa mieltä kanssasi, mutta kerrotko, että mitä ihmeen lisäarvoa mielipiteellesi tuo toisen henkilön ulkomuodon arvostelu?!

Vierailija
292/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskoo pian saavansa työn kotiseudulta, voi sanoa ei työlle Helsingistä. Ellei saa, aiotko loppuelämäsi elää pakolla muiden rahoilla? Ennen sitä lähdettiin vaikka meren yli töiden perässä ja olen lähtenyt minäkin, parisuhteessakin. 

Jos puolisolla on niin hyvät tulot, että perhe elää sillä, ei kukaan ole pakottamassa muuttamaan. Ellei elä, kannattaa muuttaa jonnekin, josta molemmat voivat löytää työn. Eivät ne sossun rahat tule tyhjästä vaan siitä, että me muut paiskimme sitäkin enemmän töitä, kun sinä et tee edes puolta osuudestasi.

Vierailija
293/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vassuilta löytyy aina selitys miks ei kannata, miks on muiden syy.

Itse muutin 700km päähän ensimmäiseen työpaikkaani. Päivääkään en ole ollut työttömänä. Jos sinne kotipaikan käpykylään olisin jäänyt niin työttömänä olisin saanut olla koko ikäni.

Itse olet oman onnesi seppä.

Niin minäkin muutin töiden perässä nuorena ja lapsettomana, mutta nyt yli nelikymppisenä, kun puolisolla on vuorotyö ja lapset ovat alakouluikäisiä, se ei enää onnistukaan. Jään työttömäksi oltuani 20 vuotta saman työnantajan palveluksessa.

Nyt kun sinulla 20 vuoden vankka osaaminen alaltasi niin sinä tietenkin alat toimimaan yrittäjänä etkä odottele että joku toinen yrittäjä tulee tarjoamaan sinulle työtä. Eiks vaan? 

Vierailija
294/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan työsuhteet olivat pysyviä kokoaikaisia, ei kukaan ennenkään muuttanut provisiopalkkaisen osa-aikatyön perässä. Minä olen työn perässä muuttaja, mutta vakinaisen kokoaikatyön.

Vierailija
295/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin työhakemuksen "torkkupeitto" Vartiaiselle. Soitan maanantaina hakemukseni perään.

Vierailija
296/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä sinisestä puolueesta joku äijä sanoi tänään radiossa että Rovaniemellä tarvitaan tonttuja. Ei kuulemma ole kun saksalaisia ja ranskalaisia. Niin työttömät tontuiksi Rovaniemelle. Viddu mitä porukkaa tätä Suomea johtaa!

Vierailija
297/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin joku puhuu järkeä! Ja ihan rehellisesti mä en tajua miten terve nuori ihminen ei saa töitä tänäpäivänä...pk.seutu pullistelee ravintola-alan, siivousalan, puhelinmyynnin yms vapaita työpaikkoja (huom! itse olen tehnyt noista kaikkia töitä ennen kuin olen päässyt nykyiseen asemaani!). Ja joo jossain jorpakossa ei varmaan töitä ole, mutta jos ei ole valmis muuttamaan töiden perässä, niin sitten varmaan pitää tyytyä kohtaloonsa! (itse olen muuttanut parikin kertaa työpaikan perässä ja jopa 500km) Ja jos kouluttautuu joksikin "hattukorjaajaksi", niin pitää tajuta se, että sillä alalla ei yksinkertaisesti ole töitä Suomessa. Elämä on valintoja.

Mutta onneks suurin osa väestöstä on samaa mieltä tässä asiassa. Tämä osa väestöstä ei vaan huutele lehtien palstalla ajatuksiaan....... Yhteiskunnan pitää elättää niitä, jotka eivät siihen itse esim. sairauden tai iän takia pysty.

Niin ja aloittajalle... lähinnä yksityiset vuokranantajat vaativat 2kk takuuvuokria..... kannattaa varmaan ottaa vaikka aluksi hieman kalliimpi (mutta lähes takuuvuokraton) vuokra-asunto joltain yritykseltä/säätiöltä tms... ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Ainakin pk-seudulla on paljonkin kyseisiä vuokra-asuntoja vapaana.

Juuri näin! Tämä aloitteen tekijäkin olisi omien sanojensa mukaan jo työllistynyt, mutta koska valtio ei kustanna hänelle ajokorttia, niin työpaikkaa ei saa. Voiko joku olla noin hölmö? Mitä jos vaikka 9-vuoden työttömyystuista olisi säästänyt siihen ajokorttiin?

Ei minulta kyllä heru ymmärrystä näille sankareille.

Mitä sinä kuvittelet niiden työttömyystukien suuruudeltaan oikein olevan? Peruspäiväraha on bruttona 32,40 euroa per työpäivä, ja siitä maksetaan veroa 20 %. Eli reilu viisisataa tulee käteen. Käytännössä sitä on siis täydennettävä asumistuella ja yleensä toimeentulotuellakin. Miten säästelet siitä ajokortin hankintaan? Sitä paitsi kun kortti on hankittu, pitäisi varmaan joskus päästä ajamaankin, jottei taito ruostu. Maksaa se sekin.

Tuosta kun maksat 20%, pystyt hankkimaan ajokortin yhden vuoden veronpalautuksilla...

Maksaako ajokortti siis 200 €? Sitten ei ole huolta huomisesta, esikoinen täyttää vuoden päästä 18 v. ja on jo nyt hirvittänyt ajokortin kustannukset.

Minä sain koko vuoden 2016 työmarkkinatukea ja maksoin siitä 20 % veroa. Tiedän, että olisin voinut hakea muutosverokortin, mutta koska elin jatkuvasti toiveessa, että työllistyn, ajattelin hakea sen sitten kun saan työtä. No en saanut koko vuonna duunia. Veronpalautusta sain 221 € ja mulla on asuntolainan korkovähennys ja YTK:n jäsenmaksu, jota maksan yhä, koska niin toivon työllistyväni enkä halua menettää työssäoloehtoa.

Viimeksi kun katsoin, niin reilusti yli 500 € joutui ajokortista pulittamaan vaikka tekis opetusluvalla.

Jokainen voi itse laskea, paljonko veronpalautusta suunnilleen tulee, jos maksat n.1600 euroa veroja vajaan kymppitonnin tuloista... älä heittäydy ihan hölmöksi. Tai sitten et osaa edes tehdä muutoksia veroilmoitukseen.

Ajauduin sattumalta lukemaan tänne. Hämmästyksekseni opin pari vuotta sitten, että työllä ja työttömyystuella on erilainen veroaste. Kun työn verotusta on alennettu työttömyysetuuksien veroaste on pidetty huomattavasti korkeampana.

Itse aiheeseen. Olen korkeasti koulutettu teknisen alan asiantuntijatehtävissä toimiva yksinhuoltaja mies. Koko 2010 luvun vuokrafirmat ovat riistäneet minua tehden milloin kuukauden määräaikaisia, milloin vaan jätetty pätkä uusimatta. Sitten on vedetty vuosi täydellä laskutuksella ja saatu potkut oltua 3 päivää penkillä asiakkuuden katkettua. Ja niin edelleen. Olen lukenut parit maisterinpaperit tällä vuosikymmenellä lisää ja tehnyt kaikkeni pysyäkseni kehityksen kärjessä.

Lopulta tärppäsi pari vuotta sitten ja löysin sen hyvän konsulttilafkan. Olen epätoivon vimmalla kerännyt pääomaa säästöön, koska ymmärrän ettei lasten kanssa vaan lähdetäkään ties mihin hullutuksiin mitä tämä paskahallitus kaavailee.

Toivotaan, että säästöt saavat karttua vielä joitakin vuosia. Lisääntyvä epätoivoisuus poliitikkojen päätöksissä aiheuttaa huolta. Tämä ei tunnu olevan kenenkään hallinnassa ja ollaan siirrytty heikompien syyllistämiseen.

Yleisesti ottaen tuntuu, että tämä maa romahtaa vielä. Ei tarvita kuin Kiinan hetkellinen horjahdus niin alkaa Juhanallakin tulla torkkupeittoa ikävä,

Vierailija
298/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos uskoo pian saavansa työn kotiseudulta, voi sanoa ei työlle Helsingistä. Ellei saa, aiotko loppuelämäsi elää pakolla muiden rahoilla? Ennen sitä lähdettiin vaikka meren yli töiden perässä ja olen lähtenyt minäkin, parisuhteessakin. 

Jos puolisolla on niin hyvät tulot, että perhe elää sillä, ei kukaan ole pakottamassa muuttamaan. Ellei elä, kannattaa muuttaa jonnekin, josta molemmat voivat löytää työn. Eivät ne sossun rahat tule tyhjästä vaan siitä, että me muut paiskimme sitäkin enemmän töitä, kun sinä et tee edes puolta osuudestasi.

Kirjoitn Putinille että hän myöntäisi sinulle Työn Sankarin Mitalin.

Vierailija
299/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä sinisestä puolueesta joku äijä sanoi tänään radiossa että Rovaniemellä tarvitaan tonttuja. Ei kuulemma ole kun saksalaisia ja ranskalaisia. Niin työttömät tontuiksi Rovaniemelle. Viddu mitä porukkaa tätä Suomea johtaa!

Siellä olis Arkadianmäellä 200 joutilasta tonttua. Aiheuttaisivat vähemmän vahinkoa tonttulassa kuin eduskunnassa.

Vierailija
300/386 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetin työhakemuksen "torkkupeitto" Vartiaiselle. Soitan maanantaina hakemukseni perään.

Tule kertomaan meillekin. Tekis myös mieli lähettää hakemus hänelle, vaikka töissäkäyvä olenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän