Juhana Vartiainen uutisissa: "Työttömän tulee tarvittaessa muuttaa muualle" kun kysyttiin työn ja te-palveluiden saatavuudesta
Entä jos en saa sieltä isommasta kaupungista asuntoa tai minulla ei ole rahaa maksaa takuuvuokraa niin mitäs sitten?
Kommentit (386)
Juu, tokihan voin muuttaa vaikka sitten 400 kilsan päähän työn perässä mutta onko mitään järkeä. Olen "vain" laitoshuoltaja ja miehen hommat sellaisia ettei niitä löydy kuin satamakaupungeista. Jos niistäkään nykyään. Sen lisäksi lapset joutuisivat vaihtamaan koulua, menettäisivät kaverinsa jne. Niin ja menisihän myyntiin tämä juuri maksettu asuntokin (tosin tuskin menisi kaupaksi. Sijainti paska ja vaatisi täydellisen remontin mihin meillä ei ole varaa).
Ja vain sen takia että tämä mamma pääsee (pahimmassa tapauksessa) osa-aikaiseksi siivoamaan? Juu, ei kiitos.
Opiskelen tutkinnon loppuun ja yritän valmistuttuani etsiä töitä ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No heh, suurin osa työttömistä asuu kasvukeskuksissa, eihän sellä syrjäseudulla ole ylipäätään kovin paljon väkeä.
Itse olen turkulainen akateeminen pitkäaikaistyöhön, en ole kelvannut edes hitsariksi telakalle.
Tulitko ajatelleeksi, että hitsarin pitäisi osata hitsata?
Työnantajat voivat myös itse kouluttaa työntekijöitä, mutta eihän se velliperseille käy. Valmiina ammattitaitoiset ja kokemusta omaavat työntekijät pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla ihan natsi-Saksan ja Neuvostoliiton menoa...
JAAA VITUT...
Ennemminkin päinvastoin eli Yhdysvaltoja. Minulla ei ole töitä täällä, mutta tuolla kaupungissa olisi. Pakkaan kimpsuni ja muutan sinne.
Onko se niin vaikeaa ajatella että OSA omasta toimeentulosta ja menestyksestä vaatii itseltäänkin panostusta ja vastuunottoa.
Jotenkin siitä on tullut normi, että elintason pitää olla kova, työt hienoja ja mikään ei saa haitata oma mukavuutta.
Onko oikeasti kauheaa olla kahden ja puolen kuukauden välein 5ov jossain toiminnassa mukana jos vastineeksi saa toimeentulon (vaatimattomankin).
Päteeköhän tämä muuttokehotus myös kokoomuslaiseen sopeutumiseläkeläinen Suvi Lindéniin, jonka mielestä Oulun kokoisessa kaupungissa ei ole "hänelle sopivia töitä"?
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201707082200249004_pi.shtml
.
jessicajohannaeveliina kirjoitti:
Mitäs tästä mieltä?
Aika karua tekstiä :O
Seuraava vaihe taitaakin sitten olla se, että poliisi tulee hakemaan töihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta sitten oli ihan normaalia muuttaa töiden perässä. Omatkin vanhemmat muuttivat 500 km päähän vanhasta kodistaan.
En kyllä suoraan sanottuna voi ymmärtää, miksi nykyään eri kyetä samaan ja miksi ei ihmiset enää osaa elättää itseään.
Suuri osa työttömistä on kylläkin kaupungeissa, kasvukeskuksissa.
Itse olen muuttanut miehen työn vuoksi 300 km päähän (Helsingistä) ja työllistynyt siellä suhtkoht helposti äitiyslomien jälkeen ja tehnyt uudessa kotikaupungissamme (>130 000 asukasta) 15 vuotta töitä, jota ennen Helsingissä n. seitsemän vuotta. Asuimme välissä ulkomaillakin töiden vuoksi.
Nyt olen työttömänä ekaa kertaa elämässäni, enkä oikein tiedä mikä järki meidän olisi muuttaa esim. takaisin Helsinkiin? Miehellä on hyväpalkkainen työ täällä, hänelle ei työtä pk-seudulla todennäköisesti löytyisi. Vaikka korkeakoulutettu olenkin, en pääsisi läheskään samaan palkkatasoon kuin puolisolla on nyt. Meillä on kohta velaton talo täällä, joten asumiskustannukset on pienet. Isoja säästöjä ei ole, koska paukut on laitettu asuntolainaan.
Olen uinut työttömyyteni vuoksi niin synkissä vesissä, että haudoin jopa itsemurhaa. Meillä on kolme lasta joiden juuret ja elämä ovat täällä. Nuo kolme pelastivat todennäköisesti mun hengen. Tekisin pienelläkin palkalla ja vaikka mitä; sijaisuuksia, paskahommia. Mutta niihin olen liian korkeasti koulutettu. Mulle työ on aina ollut tärkeä osa identiteettiä ja tämä on ollut todella kova paikka, varsinkin nykyisessä asenneilmapiirissä, jossa olen loinen, tositen kustannuksella elävä, laiska, tyhmä...mitähän vielä. Mä melkein maksaisin jollekin, joka tarjoaisi mulle koulutustani ja kokemustani vastaavan työn. Joka kerta kun päädyn testien jälkeen toiseksi ja paikan sai kolmekymppinen työpaikanvaihtaja mietin, saisko noilla buranoilla hengen. Se on niin hengen salpaava tilanne, pettyä kerta toisensa jälkeen kun on panostanut, ottanut selvää, nähnyt vaivaa, saanut kehuja - tervetuloa jatkoon. Ja sitten vaikka kolmen viikon prosessin jälkeen kiitos mutta ei kiitos.
Vastasiko tämä kysymyksiisi a)miksi porukka ei vaan muuta? ja b) miksi porukka ei elätä itseään?
Mikä olisi sun ratkaisu minun tilanteeseeni?
T: Akateeminen, 49-vuotias työtön suomalaisittain suuressa kaupungissa.
Minulla on lähes täsmälleen sama tilanne kuin sinulla. Kaksi korkeakoulututkintoa, tehnyt töitä 14-vuotiaasta asti ja todella kaikenlaista. Monipuolinen ja -alainen työkokemus ennen irtisanomista. Työllisenä pääsin aina haastatteluun, usein sain myös työn. En enää.
Tosin en haudo itsemurhaa, ikinä. Mua ei myöskään yksikään idiootti onnistu kyykyttämään. Tunnen arvoni ja olen älykäs, aktiivinen nainen (aktiivimalli, hah).
Kun tilanne on tämä (ei työtä yrittämisestä huomimatta), opiskelen koko ajan. Lisäksi tarjoan miehelleni konsultaatiota ja tukea koko ajan. Pidän itseni elämässä kiinni. Mies osaa minua myös todella arvostaa - ja lapset
Lähetän sinulle suuren, voimakkaan halauksen. Arvoasi ei voi yksikään ulkopuolinen viedä, sanoi tai teki mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti kauheaa olla kahden ja puolen kuukauden välein 5ov jossain toiminnassa mukana jos vastineeksi saa toimeentulon (vaatimattomankin).
Ei se varmaan olisi kauheaa, jos sellaiseen toimintaan vain pääsisi. Mallin ongelma on se, ettei pääse.
Tosin jos tarkoitat työkkärin järjestämää toimintaa, niin se on tuottamatonta puuhastelua. Te veronmaksajat sen kustannatte, ja voiton käärii puuhastelua järjestävä yritys. Mutta kai senkin kestää, jos kyykyttämisen tarpeenne sillä tulee tyydytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis niinkö että kaikki syrjäseudun työttömät muuttavat pääkaupunkiseudun te-palvelujen piiriin? Miten? Perustetaanko Espooseen telttakyliä? Kuka ne maksaa sitten?
Suomen päättäjät ovat idiootteja.
No totta helkkarissa pitää muuttaa pois sieltä missä ei ole töitä, tai sitten pitää keksiä keinot pärjätä omillaan ilman yhteiskunnan tukia. Ei ole realistista että kaupunkien työssäkäyvät elättäisivät tulevaisuudessa kokonaisia kuntia joissa ei ole enää kenellekään töitä mutta asukkaita ei vaan huvita muuttaa työn perässä.
Jos ihmisellä ei ole keinoa elättää itseään niin yhteiskunnan kuuluu elättää. Jos ihmistä ei vaan huvita tehdä niitä toimia, joilla itsensä elättäminen olisi mahdollista, niin hän ei ansaitse penniäkään tukia. Työssäkäymisen pitäisi olla peruslähtökohta eikä mikään valinta muiden joukossa.
Miksi?
Koska kaupunkilaiset eivät voi eivätkä halua rahoittaa pikkukuntien väestön elinikäisiä työttömyystukia. Nyt jo Espoo ja Helsinki maksavat suhteettomasti muun Suomen kuluja. Työ keskittyy kaupunkeihin, jolloin työvoiman on luontevaa siirtyä perässä.
Vierailija kirjoitti:
jessicajohannaeveliina kirjoitti:
Mitäs tästä mieltä?
Aika karua tekstiä :O
Seuraava vaihe taitaakin sitten olla se, että poliisi tulee hakemaan töihin...
Kukaan ei hae mihinkään. Korkeintaan tuet alenee. Ihme draamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette taida hädissänne enää muistaa, että Juhana Vartiainen on entinen demarileirin ykköstalousguru ja -ekonomisti. Vain muutaman vuoden takaa.
Minä muistan, so what? Demari-ideologiahan on sitä, että ihmisellä on oltava kokopäivätyö, jolla elättää itsensä. Siksi demarit sinnikkäästi vastustavatkin mm. perustuloa, ja kannattavat kaikenlaista ansiosidonnaista sosiaaliturvaa. Ja siksi en äänestä demareita.
Demarithan ovat alunperin koko nykyisen TE-mallin rakentaneet, kurssituksineen kaikkineen. Varsinkin erilaiset työkokeilut ja harjoittelut sekä “kuntouttava työtoiminta” ponileikkeineen ja askarteluineen on nimenomaan demarien kädenjälkeä. Siksi on huvittavaa että moni syyttää systeemistä kokoomusta. Aktiivimalli on tietysti nykyisen hallituksen keksintö.
Anteeksi nyt vaan mutta tämä työttömyys asia on kasvanut mielestäni siihen pisteeseen että pakko ajatella; orjaksiko ja muiden käskytettäväksikö minut on tähän maahan synnytetty!? Jos olisin itse voinut asiaan vaikuttaa, olisin päättänyt jäädä syntymättä. Valitettavasti tilanne ei vaan mene niin. Mutta ehkäpä itsemurha olisi siinä tapauksessa helpompi ratkaisu kun ihmisyydellä ei ole tälle valtiolle enää mitään arvoa. Olisipahan ainankin silloin yksi työtön vähemmän huolehdittavana. Onneksi ei noin radikaaliin ratkaisuun tarvitse ryhtyä sillä ulkomaille muutto ajaa saman asian. Menen maksamaan veroja mielummin niille jotka eivät kohtele minua näin. Hyvää työtä suomi!
Vierailija kirjoitti:
Päteeköhän tämä muuttokehotus myös kokoomuslaiseen sopeutumiseläkeläinen Suvi Lindéniin, jonka mielestä Oulun kokoisessa kaupungissa ei ole "hänelle sopivia töitä"?
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201707082200249004_pi.shtml
.
Kyllä pistää vihaksi lukea näistä elämäntapa eläkeläisistä. Kiva kai sitä on harrastella veronmaksajien laskuun, kun mitään velvoitteita ei ole. Mitä kansanedustajat edellä sitä kansa perässä. Tämäkö se on sitä kansalaisten yhdenvertaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Natsi-Saksassa ja Neuvostoliitossa ihmisiä ammuttiin mielivaltaisesti.
Kerrotko miten pahimmillaan 4% vähennys työttömyysturvaan on "natsi-Saksan ja NL:n meininkiä"?
Onko mielestäsi myös hiekoittamattomat jalankulkuväylät natsi-Saksan meininkiä?
Tai jos ilmaisjakelulehti tulee päivän myöhässä? Onko se vähintäänkin Ruandan kansanmurhaan verrattavissa oleva rikos Sinua kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No heh, suurin osa työttömistä asuu kasvukeskuksissa, eihän sellä syrjäseudulla ole ylipäätään kovin paljon väkeä.
Itse olen turkulainen akateeminen pitkäaikaistyöhön, en ole kelvannut edes hitsariksi telakalle.
Työnantajat voivat myös itse kouluttaa työntekijöitä, mutta eihän se velliperseille käy. Valmiina ammattitaitoiset ja kokemusta omaavat työntekijät pitäisi saada.
Ja koulutus yrityksen tarpeisiin pitää muiden kuin yrityksen kustantaa, yritys taas kääriii voitot. Elättejä.
Kyllä Helsinki iloitsee ihmistulvassa, kun kaikki kotikonnuillaan ilman 18 tunnin työtä ja TE-palveluja jääneet saapuvat aktiivimallia toteuttamaan. Kalliiksi tulee. Juhana voisi kuitenkin ottaa mallia pääministerin auliudesta ja avata kotinsa asunnottomille muuttajille. Nämä voisivat vaikka helsinkiläisten kustantamien tukien turvin suorittaa viikkosiivoukset parin kansanedustajakaverinkin luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natsi-Saksassa ja Neuvostoliitossa ihmisiä ammuttiin mielivaltaisesti.
Kerrotko miten pahimmillaan 4% vähennys työttömyysturvaan on "natsi-Saksan ja NL:n meininkiä"?
Onko mielestäsi myös hiekoittamattomat jalankulkuväylät natsi-Saksan meininkiä?
Tai jos ilmaisjakelulehti tulee päivän myöhässä? Onko se vähintäänkin Ruandan kansanmurhaan verrattavissa oleva rikos Sinua kohtaan?
Työttömän logiikka Suomessa on se, että valtion pitäisi silittää ja antaa lahjoja viattomalle pienelle ihmiselle, jota on kaltoin kohdeltu, kun työpaikkaa ei tuoda nenän eteen. Suomen työttömät eivät tiedä todellisesta työttömän arjesta maailmassa hölkäsen pöläystäkään. Vingutaan ja vingutaan, vaikka kaikki tietävät että Suomessa voi heittäytyä yhteiskunnan elätiksi vaikka heti syntymänsä jälkeen. Ruuan ja katon saa, jos ei ryyppää itseään sillan alle. Naurettavaa verrata jotain vaivaista 4% leikkausta natsi-saksaan.
Nyt siis periaatteessa vaikka 61-vuotiaan työttömän on oltavca valmiina jättämään kotimökkinsä kylmilleen ja tulee kehoitus lähteä 80 km:n päähän pizzakokkiharjoittelijaksi 4 kk:n määräaikaissopimuksella.
Ei muuta kuin 'aina valmis' ja "reippahasti käyvät askeleet", kun kerran kutsu käy ja käsky on ...