Ihanko oikeasti 18 tuntia työtä kolmen kuukauden aikana on liikaa?
Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.
Kommentit (264)
"Ihanko oikeasti 18 tuntia työtä kolmen kuukauden aikana on liikaa?"
Ei ole liikaa. Väsään parasta aikaa kansalaisaloitetta, jossa työaikaa lisättäisiin tuon verran, eli 6 tuntia kuukaudessa. Vähän niin kuin Kiky 2. Saadaan yritysten tuotot kunnolla nousuun tässä maassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.
Ei ole liikaa. On liian vähän, 40 tuntia viikossa olisi hyvä, ja palkka olis kans ihan hyvä, kuten pääsääntöisesti ihmiset saavatkin tehdystä työstä palkan...
a) Haet Kelasta työttömyyskorvausta tammikuulta. Olit 6 tuntia töissä tammikuun viimeisenä päivänä. Saat tästä palkkatodistuksen aikaisintaan helmikuun puolivälissä, ja kelassa käsitellään tätä erikoista hakemustasi pari viikkoa. Kuuden tunnin työn vuoksi saat työttömyyskorvauksen kuukauden myöhässä. Millä maksaa laskut? Asumiskulut? Ruoka?
b) Saat tiedon 2.1. mahdollisuudesta 6 tunnin työpäivään 3.1. Koska päivähoito ei ole tarkoitettu lapsille, joidenka vanhempi on työtön, mihin voit päivän varoitusajalla viedä lapset (esim. 2v, 3v, ja 5v) hoitoon? Saatko ylipäätänsä hoitopaikan lapsille, jos olet kuitenkin virallisesti työtön? Lapsenhoitajan palkkaaminen maksaa enemmän, kuin mitä työstä maksetaan palkkaa.
c) Asut Perähikiän perällä. Lähin kaupunki, jossa työvoimatoimisto järjestää kursseja, on 200 kilometrin päässä. Koska puolisollasi on maatila Perähikiän perällä, jossa hän työskentelee, ette voi muuttaa sieltä pois, koska silloin puoliso jää ilman työtä. Autolla (jota ei ehkä edes ole) pitää ajaa 400 km päivässä osallistuakseen kolmen päivän kurssille, eli yhteensä 1200 km. Auton polttoaineet maksaa enemmän, kuin mitä n. 5% vähennyt työttömyyskorvauksesta on. Kurssilla lauletaan ja ryhmähalitaan.
d) Löydät työllistymispaikan kolmeksi päiväksi (9e/päivä). Kotoa työpaikalle ei kulje julkiset kulkuvälineet suoraan, joten joudut kulkemaan ensin 17 km taksilla, sitten 50 km junalla ja lopuksi 8 km bussilla. 9e/päivä ei riitä lähellekään kattamaan kuluja. Poismuuttoon ei ole nyt, eikä aiemmin ollut mahdollisuutta, paperit vetänyt asuntojonossa jo vuoden, mutta koska työpaikkaa ei ole, niin muuttaminen on mahdotonta.
Kohta c. Siellä puolison maatilalla on varmasti jotain, jonne työttömän voi näennäisesti palkata ja aktiivisuusvaatimus hoidettu.
Paitsi että: mikäli työtön työskentelee hetkenkään puolisonsa yrityksessä (maatila=yritys), kela ja useiimmat työttömyyskassat voivat tulkita siitä eteenpäin molemmat yrittäjiksi.
En usko, että työkkäri järkkää jokaiselle tuon 18 tunnin pätkän. Jollain pienellä paikkakunnalla ei ole koulutustoimintaa. Pitääkö työttömän sitten kiertää kaikissa mahdollisissa paikoissa työkokeilussa. Vuodessa pitäisi olla vähintään 4 työkokeilua.
Tämä laki on tehty vain ajatuksena lamauttaa työttömien into jo entisestään. Eihän kukaan hölmö mene tekemään noin lyhyttä työpätkää, ja menettäen siten kuukauden tuen ja odotellen seuraavaa päätöstä. Kukas vuokran sitten maksaa??Tässä laissa on ideana se, että kukaan työtön ei narise vastaan,(eikä tietenkään myöskään löydä työtä noin lyhyeksi ajaksi, mutta ei myöskään YRITÄ) ja kaikilta katkaistaan tuo 4 prosettia vai mikä lie olikaan se tarkka summa. Ettekö te nyt hölmöläiset tajua, että pointtina on ainoastaan verottaa kaikilta vähän tuesta pois, ja siivota tilastoja. Kuinka tyhmiä lampaita me ollaan, että annetaan tällaisen lain mennä läpi? Jos menee läpi, olisi syytä erittäin laajaan lakkoon. Suomalaisten täytyy herätä ja tajuta miten huonosti meitä kohdellaan? Ketä äänestitte, kysyn vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vaativat liikaa eikä yhtään vähempi kelpaa. Itse olen aloittanut 0 sopimuksella työt,tällähetkellä on 20h viikossa töitä, eli kuukaudessa käteen jää n. 900e palkkaa. Sehän on silti 900e enemmän kuin työttömänä!! Edellisessä työpaikassa aloitin myös 0 sopimuksella josta kipusin vuodessa vakisoppariin 120h / kk. Siitä se lähtee muillakin.
Ai mikä lähtee?
Olen joskus ollut vakituisessa työssä, sitten tehnyt pätkää, nyt olen nollatuntisopimuksella. Ei ainuttakaan tuntia tänä vuonna. Minulla se taitaa päättyä tähän eikä suinkaan lähteä, vaikka toisin uskot.
Mutta etpä voi valittaa, että minulle yhtään vähempi ei ole kelvannut. 20 tuntia viikossa olisi jo huippua.
Sori mutta taidat olla sitten huono työntekijä. Minulla on tuntimäärät koko ajan kasvaneet, kun olen se paras valinta.
On selvää, että työttömät ovat yleensä tavalla tai toisella huonoja työntekijöitä. Muuten he eivät olisi kuin tovin työttömiä.
Silti he ovat yhteiskunnan jäseniä, joiden elämä on yhtä tärkeä kuin muidenkin. Jotain on keksittävä.
Totta, mutta eivät voi olettaa olevansa oikeutettuja samaan elintasoon kun ne jotka tekevät niska limassa töitä tuon kaiken eteen.
Rupea sinäkin tekemään puolikasta työaikaa niin saat liman pois niskastasi. Joku työtön tekee mielellään sen toisen puolikkaan.
Juurihan minä kirjoitin että teen 20h / vk ja silti sossupummit saavat enemmän rahaa makaamalla.
Kuule, jos sinulla on työmäärä noin vähäinen, niin on noloa väittää, että tekee töitä "niska limassa".
Vierailija kirjoitti:
En usko, että työkkäri järkkää jokaiselle tuon 18 tunnin pätkän. Jollain pienellä paikkakunnalla ei ole koulutustoimintaa. Pitääkö työttömän sitten kiertää kaikissa mahdollisissa paikoissa työkokeilussa. Vuodessa pitäisi olla vähintään 4 työkokeilua.
Työkkärihän ei järjestä yhtään mitään enempää kuin ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vaativat liikaa eikä yhtään vähempi kelpaa. Itse olen aloittanut 0 sopimuksella työt,tällähetkellä on 20h viikossa töitä, eli kuukaudessa käteen jää n. 900e palkkaa. Sehän on silti 900e enemmän kuin työttömänä!! Edellisessä työpaikassa aloitin myös 0 sopimuksella josta kipusin vuodessa vakisoppariin 120h / kk. Siitä se lähtee muillakin.
Ai mikä lähtee?
Olen joskus ollut vakituisessa työssä, sitten tehnyt pätkää, nyt olen nollatuntisopimuksella. Ei ainuttakaan tuntia tänä vuonna. Minulla se taitaa päättyä tähän eikä suinkaan lähteä, vaikka toisin uskot.
Mutta etpä voi valittaa, että minulle yhtään vähempi ei ole kelvannut. 20 tuntia viikossa olisi jo huippua.
Sori mutta taidat olla sitten huono työntekijä. Minulla on tuntimäärät koko ajan kasvaneet, kun olen se paras valinta.
On selvää, että työttömät ovat yleensä tavalla tai toisella huonoja työntekijöitä. Muuten he eivät olisi kuin tovin työttömiä.
Silti he ovat yhteiskunnan jäseniä, joiden elämä on yhtä tärkeä kuin muidenkin. Jotain on keksittävä.
Huonoksi työntekijän tekee usein ”korkea” ikä (> 40v).
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se, kun pitää olla TYÖKKÄRIN JÄRKKÄÄMÄÄ toimintaa. Ei siis kelpaa kansalaisopiston kurssit, ei harrastaminen, ei vapaaehtoistyö kolmannella sektorilla, ei omaehtoinen opiskelu, jos ei ole työkkärin siunausta.
Ihmisiä siis yritetään pakottaa orjatyöhön vuokrafirmojen kautta.
Kuinkas monen vuokrafirman omistajissa on poliittisia päättäjiä?
Tuon systeemin pyörittäminen maksaa enemmän kuin se tuottaa. Eli kallis uudistus. Mielestäni yritystukija saavat pitäisi velvoittaa järjestämään noita muutaman tunnin paikallisia työpaikkoja työttömille.
Itse en ole työtön, asun Helsingissä ja lapset on teinejä. Mites jostain periferiasta lähtee työpaikkaan josta saa vähemmän tuloja mitä matkaan menee? Ehkä maalla päiväkotipaikkoja saa helposti, en tiedä, mutta matkat siellä voi olla pitkät.
Eikä tuolla mallilla saada maatalon työttömiä emäntä muualle työhön. Edullisempaa heillä on edelleen tehdä tilan töitä vaikka työttömyys korvaus pari kymppiä alenisikin. Tässäkin ttyöttömyysorvaus menee suoraan yrittäjälle, maatalousyrittäjälle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005505316.html
Tässäkin sellaista tuubaa, että pisti oikeasti vituttamaan.
"Kokoomuksen kansanedustaja, taloustieteilijä Juhana Vartiainen on ollut yksi näkyvimmistä aktiivimallin puolustajista. Syy malliin tarpeellisuuteen on hänen mukaansa yksinkertainen:
– Se alentaa työttömyyttä. Tämä on kovaa politiikkaa, mutta uskon sen toimivan, Vartiainen sanoo.
Ajatuksena on, että vaatimus pätkätöiden tekemisestä tai palveluihin osallistumisesta tekee työttömyyden pitkittymisestä nykyistä epämukavampaa.
– Silloin joko vapaa-aika vähenee tai tuki pienenee. Näin kannustimet ottaa vastaan vähemmänkin mieluista työtä nousevat."
Miten tämä malli muka alentaa työttömyyttä? Ei töitä tämän takia tule lisää. Eikä pätkätöihin menemiseen mitään aktiivimallia tarvitse, vaan sellaisia muutoksia, ettei pätkätöitä vastaanottava menetä korvauksiaan kuukaudeksi ja joudu syömään kynsiään. Ihan vain byrokratian helpotus parantaisi vähän nykytilannetta, mutta sehän ei käy kun pitää saada aiheuttaa mahdollisimman paljon kärsimystä.
Minäpä käännän vaan kylkeä aamulla aikaisin kun toiset herää töihin. Voitte lähteä tienaamaan minun laiskottelurahani, kiitos. Jatkan ylväästi omaa passiivimalliani. Siihen ei pienet 30 e muutokset vaikuta. :)
Vierailija kirjoitti:
Itselle pitkäaikaistyöttömänä kelpaisi hyvin 18 tuntia töitä vaikka viikossa, jos ei menettäisi työttömyyskorvausta, mutta ei tälläisiä töitä taida olla olemassa. Siivousalalla ehkä, mutta hieman neuroottisena perfektionistina en tiedä kykenisinkö vaadittuun työtahtiin. On kuulemma aika verkkainen tahti nykyään siivousalalla(kin). Varmaan riippuu paikastakin.
Nyt en ymmärrä, haluasisit töitä vaikka 18 tuntia viikko muttet halua menettää työttömyyskorvausta? Tuossa tilanteessahan sinä saisit palkkaa, ja vielä ehkä soviteltua työttömyyspäivärahaa päälle. Riippuen siitä paljonko saat palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se, kun pitää olla TYÖKKÄRIN JÄRKKÄÄMÄÄ toimintaa. Ei siis kelpaa kansalaisopiston kurssit, ei harrastaminen, ei vapaaehtoistyö kolmannella sektorilla, ei omaehtoinen opiskelu, jos ei ole työkkärin siunausta.
Ihmisiä siis yritetään pakottaa orjatyöhön vuokrafirmojen kautta.
Kuinkas monen vuokrafirman omistajissa on poliittisia päättäjiä?
Tuskin yhdessäkään. Vuokrafirmoihin on jo nyt hakijoita enemmän kun voidaan työllistää, ehkä juuri sen takia ettei vuokrafirmat teetä mitään ilmaisia orjatöitä, toisin kun monet muut yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä nollanopparilla työt vaihtelee melkein aina tuon 120 ja 160 tunnin välillä, joinakin kuukausina töitä on vähemmän ja juuri sen takia teen töitä nollasopparilla kun työmäärä vaihtelee aina aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
"Kokoomuksen kansanedustaja, taloustieteilijä Juhana Vartiainen on ollut yksi näkyvimmistä aktiivimallin puolustajista. Syy malliin tarpeellisuuteen on hänen mukaansa yksinkertainen:– Se alentaa työttömyyttä. Tämä on kovaa politiikkaa, mutta uskon sen toimivan, Vartiainen sanoo.
Ajatuksena on, että vaatimus pätkätöiden tekemisestä tai palveluihin osallistumisesta tekee työttömyyden pitkittymisestä nykyistä epämukavampaa.
– Silloin joko vapaa-aika vähenee tai tuki pienenee. Näin kannustimet ottaa vastaan vähemmänkin mieluista työtä nousevat."
Miten tämä malli muka alentaa työttömyyttä? Ei töitä tämän takia tule lisää. Eikä pätkätöihin menemiseen mitään aktiivimallia tarvitse, vaan sellaisia muutoksia, ettei pätkätöitä vastaanottava menetä korvauksiaan kuukaudeksi ja joudu syömään kynsiään. Ihan vain byrokratian helpotus parantaisi vähän nykytilannetta, mutta sehän ei käy kun pitää saada aiheuttaa mahdollisimman paljon kärsimystä.
Vai vapaa-aika vähenee, no 18 tuntia/3kk ei paljon työttömän vapaa-ajassa tunnu, itse kun olin joskus työtön niin suurin ongelma oli se että vapaa-aikaa oli ihan liiaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kokoomuksen kansanedustaja, taloustieteilijä Juhana Vartiainen on ollut yksi näkyvimmistä aktiivimallin puolustajista. Syy malliin tarpeellisuuteen on hänen mukaansa yksinkertainen:– Se alentaa työttömyyttä. Tämä on kovaa politiikkaa, mutta uskon sen toimivan, Vartiainen sanoo.
Vai vapaa-aika vähenee, no 18 tuntia/3kk ei paljon työttömän vapaa-ajassa tunnu, itse kun olin joskus työtön niin suurin ongelma oli se että vapaa-aikaa oli ihan liiaksi asti.
Kyllä minulla tuntuu, ainakin jos se tarkoittaa orjatöitä tai pupujussikursseja. Ehkä pitäisi järjestää elämänhallinnantestejä ja me pätevimmät uhrautuisimme loisimaan lopun elämämme, kun löydämme tekemistä ilman veronmaksajien maksamia höpöpäivähoitojakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla tuntuu, ainakin jos se tarkoittaa orjatöitä tai pupujussikursseja.
No ilmankos ei työnteko maistu. Työssäkäyvillä kun on noita orjatöitä ja pupujussukkaa yleensä sen 37,5h viikossa.
On se liikaa jos töitä ei ole.
Ihan samalla tavalla voitaisiin kysyä, onko 5 euroa kengistä liikaa. Kyllä se on jos rahaa ei ole viittä euroa.
Tässä lahja kaikille n jotka eivät tajua että tyhjästä ei voi nyhjästä
💩
💩 💩
💩 💩 💩💩
💩💩💩💩💩💩💩
💩💩💩💩💩💩💩💩💩
💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩
💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩
💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩 💩💩💩💩💩
Juurihan minä kirjoitin että teen 20h / vk ja silti sossupummit saavat enemmän rahaa makaamalla.