Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhana Vartiainen puolustaa aktiivimallia: Jokaisella on velvollisuus elättää itsensä

Vierailija
28.12.2017 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005505316.html

Juhana sanoo, että aktiivimalli alentaa työttömyyttä. Lisäksi aktiivimallilla joko vapaa-aika vähenee tai tuki pienenee. Eli työttömyyden pitkittymisestä tulee nykyistä epämukavampaa. Juhana sanoo, että pitkään työttömänä olleet "ovat tottuneet työttömyyteen", eivätkä ponnistele tarpeeksi työllistyäkseen. Ihmisten on myös ymmärrettävä, että sitä rimaa on joskus alennettava, että töitä löytyy. Myös kouluttautuneiden ihmisten. Juhanan mukaan tarjolla on paljon mm. puhelinmyyntityötä.

Niin! Siinä on täyttä asiaa! Jokaisen on elätettävä itse itsensä! Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää aikuisia ihmisiä!

Kommentit (292)

Vierailija
181/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömille 7,5 tuntia päivässä yhteiskuntapalvela jos haluaa yhteiskunnalta rahaa. Se olisi tasa-arvoa.

Mikä ihme on yhteiskuntapalvela?

Vierailija
182/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhana sanoo, että aktiivimalli alentaa työttömyyttä. Lisäksi aktiivimallilla joko vapaa-aika vähenee tai tuki pienenee. Eli työttömyyden pitkittymisestä tulee nykyistä epämukavampaa. Juhana sanoo, että pitkään työttömänä olleet "ovat tottuneet työttömyyteen", eivätkä ponnistele tarpeeksi työllistyäkseen. Ihmisten on myös ymmärrettävä, että sitä rimaa on joskus alennettava, että töitä löytyy. Myös kouluttautuneiden ihmisten. Juhanan mukaan tarjolla on paljon mm. puhelinmyyntityötä.

Niin! Siinä on täyttä asiaa! Jokaisen on elätettävä itse itsensä! Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää aikuisia ihmisiä!

Miksi hallitus sitten maksaa 4 miljardia euroa yritystukia tai eu/suomi maksaa maataloustukia?

Eikö näiden pitäisi pystyä toimimaan ilman tukiaisia?

Menisi vartiainen takaisin ruotsiin pohtimaan tyhmiä. Kuka sen edes äänesti eduskuntaan??

Tämähän on juuri sitä itsensä elättämistä. Poliitikot vai käyttävät asemaansa hyväksi. Tukia maksatetaan jotta yritykset maksavat ne muhkeina osinkoina omistajille. Omistajissa sitten näitä päättäviä poliitikkoja.

On se vaan niin s-aatanan hienoa VARASTAA veronmaksajien rahoa. Miettikäähän taas vähän, yritystukien muodossa teiltä kerättyjä veroja siirtyy noille v-itun rikollisille.

On tää systeemi kyllä, voi v-ittu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene_töihin kirjoitti:

Kyllä, ihmisten täytyisi elättää itsensä. Ja kyllä työttömyys- ja toimeentulotukia olisi reippaasti laskettava. Ihmiset ovat liian tottuneita että raha putoaa taivaasta, vaikka eihän se niin mene, osa täällä raataa niska limassa töitä, jotta laiskat saavat maata kotona???

Ja, avrostande todella, että Suomessa koulutus, sairaanhoito jne. on ilmaista (/edullista), mutta kyllä omat asumis- ja elämiskulunsa jokainen tulisi itse maksaa.

Kun puhelinmyynti tästä vielä lisääntyy reilusti, niin lupaathan sinäkin, että tilaat jokaiselta myyjältä ihan mitä tämä sattuu nyt tarjoamaan, oli se partateriä, aikakauslehtiä, vitamiineja tai viides sähköliittymä? Puhelinmyyjät eivät saa palkkaa, jos kukaan ei osta heidän tyrkyttämiään tuotteita. Ihmisten palkka on sinun vastuullasi, joten tee se, mitä sinulta ja kaltaisiltasi vaaditaan.

Toinen vaihtoehto on se, että kerrot työnantajalle haluavasi tehdä puolikasta työtä, niin sitä toista puolikasta varten palkataan työtön. Saisit sinäkin sen liman pois niskastasi :)

Vierailija
184/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomio. Jokainen työtön, jonka puoliso käy palkkatöissä, ei saa muuta tukea kuin sen viisisatasen työttömyystuen. Ei tipu toimeentulotukea eikä asumistukea. Tällöin koko perhe elää sen yhden työssäkäyvän palkalla käytännössä.

Tämä on tilanne varmasti suurimmalla osalla työttömistä. Perheillä pitäisi olla näissä tilanteissa mahdollisuus valita perheverotuksen ja työttömyysturvan väliltä. Minäkin laskin, että jos miehen tulot jaettaisiin meille kahdelle, häneltä menisi veroihin vain 2000€/kk kun nyt menee 3000€/kk. Jos voisimme kevennetyllä verotuksella saada perheellemme tuon 1000€/kk niin sitten ei tarvitsisi työllistää byrokraatteja aktivoimaan minua entistä epätoivoisempaan työhakuun. Eikä muiden tarvitsisi sylkeä minun päälleni, koska saisin toimeentuloni selkeämmin miehen maksamista veroista. Nyt mies maksaa veroja sen 3000€/kk ja minä saan ansiosidonnaista 1200€/kk ja kaikki työssäkäyvät halveksivat minua, koska minun toimeentuloni revitään heidän selkänahastaan.

Sinä olet kuitenkin siitä hyvässä asemassa, että miehesi on isotuloinen. Monella työttömällä myös puoliso on pienituloinen tai sitten ei ole lainkaan puolisoa ja yksin on pärjättävä, monilla vielä lapset elätettänä siihen päälle.

Vierailija
185/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille 7,5 tuntia päivässä yhteiskuntapalvela jos haluaa yhteiskunnalta rahaa. Se olisi tasa-arvoa.

Mikä ihme on yhteiskuntapalvela?

Se on varmaan joku uusi vegeruoka, joku porkkalan tapainen.

Vierailija
186/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartiaisen mukaan voi tulla jopa 8000 uutta työpaikkaa. Entäs ne loput 292 000 työtöntä?

Ai miten niin noin vähän? Työttömiähän on 450 000 + laaja joukko kortistosta kadonneet henkilöt, joiden elinkeinoa ei kukaan tiedä.

Vierailija
187/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajiin ei tarvitse poliitikkojen taholta kohdistaa minkäänlaista  painostusta,tai kovistelua, vain työttömiin täytyy.

Tämähän on aina se tutkitusti varmin ja paras resepti niiden uusien työpaikkojen luomiseksi, eli työllisyystilanteen helpottamiseksi maassamme. 

Esim. uusia taloja ja uusia asuntoja ei siis tämän mukaan kannata rakentaa, koska se työvoimatoimiston kirje, jossa ilmoitettaisiin työhönosoituksesta rakennustöihin,ei muka ketään kiinnostasi edes käymään katsomassa, kun voi yhtä hyvin tulla toimeen tippuneella työmarkkinatuella ?

Saahan siitä peräti yli 500 euroa, jolla elää 'herroiksi' ja perhekin tulee toimeen sillä  ihan mukavasti ...

Vierailija
188/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hallitus sitten maksaa 4 miljardia euroa yritystukia tai eu/suomi maksaa maataloustukia?

Eikö näiden pitäisi pystyä toimimaan ilman tukiaisia?

Menisi vartiainen takaisin ruotsiin pohtimaan tyhmiä. Kuka sen edes äänesti eduskuntaan??

Mistä lie kiven alta löytynyr kimittäjä, kuin tyhjästä ryöminyt selkärangaton nilviäinen.

Vierailija
189/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se työtön "elättää itsensä" TE-Toimiston järjestämän konsultin hippaleikkikerhossa?

Hippaleikit on tarkoitettu elämäntapatyöttömille, joilta työttömyys on pysyvästi vienyt halun ja ja toivon päästä omille jaloilleen. Aktiviimalli sopii vähemmän toivottomille tapauksille, jotka näkevät mahdollisuuksia, mutta eivät ole aiemmin tarttuneet niihin, koska etsivät koulutusta vastaavaa kokoaikatyötä. Sellaiset yritetään säästää passivoitumasta elämäntapatyöttömiksi. Jokainen pelastettu työkykyinen henkilö on teidän ulinan arvoinen. 

Mihin ryhmään minä kuulun, kun jään työttömäksi 1.1.2018? Ymmärtääkseni aktiivimalli koskee heti minuakin, vaikka ei ole mitään käsitystä siitä, tartunko humppakurssitarjouksiin vai en.

Minua taas ihmetyttää, mitä hittoa mulle tapahtuu, kun olin 3kk "työllistämistä edistävässä palvelussa", joka päättyi 15.12 ja sitä ennen karenssissa ja työvelvoitekarenssissa, että taasko pitää sitten hakeutua johonkin palveluun.

Työkkärissä tiesivät vielä, että olin kesällä töissä ja syksystä jouluun kurssilla, niin vielä piti tehdä selvitys mitä olen tehnyt viime maaliskuun lopun jälkeen.

"Etuuden myöntäjä harkitsee etuuden maksamisen keskeytystä etuuden käsittelyn ajaksi, etuuden käsittely kesken"

Saanko nyt helvetti tästäkin jotain talodellista raippaa, kun heillä nyt vaan sattuu asian käsittely olemaan kesken.

Selvityksen olen sinne tehnyt.

Kyllä mä jään kohta ahdistuksen ja krooniseksi menneen unettomuuden takia sairauslomalle.

Irtisanoutumisestakin tein selvityksen viime syksynä (minut savustettiin firmasta pihalle), niin työkkärin tiedoissa lukee, että olen itse irtisanoutunut, tai itse aiheuttanut irtisanomiseni.

NO KUN EN VITTU OLE. EI PIDÄ PAIKKAANSA

Käräjilläkin uhkasin jo niitä.

Vierailija
190/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tais olla viimenen kausi juhanalla eduskunnassa. Ei enää jatka kun ei saa ääniä! HAHAHHAHA Itketään sitten kun on työtön ja menee kursseille leikkimän piirileikkiä köyhien kanssa.

Vierailija
191/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittelemisiin! T. n. 300 000 työtöntä

Unohdit loput 150 000 - eikä ne leikkikurssitkaan kauaa kestä.

Lisäksi kortistosta karanneitakin palailee sievoinen määrää, kun huomaavat, että rikollinen elämä ei kannatakaan pitemmän päälle.

Näihin ei kuitenkaan kansanedustajat kuulu, sillä heidän omatuntonsa on turta ihra.

Vierailija
192/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tais olla viimenen kausi juhanalla eduskunnassa. Ei enää jatka kun ei saa ääniä! HAHAHHAHA Itketään sitten kun on työtön ja menee kursseille leikkimän piirileikkiä köyhien kanssa.

Päinvastoin tuohan on pahimman luokan populismia. Keskituloiset kansalaiset saadaan vihaamaan työttömiä ja oma kannatus nousee. 

Vierailija
193/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätöitä en aio hakea. Kursseilla voin käydä naureskelemassa.

Minuun tällä ei ole vaikutusta. Haen edelleenkin vain ja ainoastaan koulutustani vastaavaa kokoaikatyötä.

Unelmiani en anna murentaa korvaustenalentamisuhkauksilla.

Vierailija
194/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä huolettaa muitakin kuin työttömiä. Jos elää muilla kuin työttömyystuilla, esim. sairaseläkkeellä, kotihoidontuella tms. jonka lisäksi pitää hakea Kelasta toimeentulotukea niin se aktiivimallin ruuhka viivästyttää muitakin hakemuksia.

Yhteiskuntarauha on uhattuna.

Vierailija
195/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen jakaja. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme vuotta jaoin paikallislehteä, kunnes mainosjakelu siirtyi toiselle firmalle ja kaikki  työntekijät irtisanottiin. Sain ajalta työmarkkinatukea ja palkkaa sen päälle nettona keskim. 147 e/kk.

Työvälineenä oli oma polkupyörä ja firmalta sai siihen vanhat postilaukut eteen ja taakse sivuille.

Ne olivat jo  sen verran heikkokuntoiset, että tarvittiin 'jeesusteippiä'  muutama ponttilaudan pätkä, kahta eri liimaa ,ruuveja, spiraalipyöränlukko ,pienet metalliset putkikiinnikkeet ,  vanhat intin kiinnityshihnat varastostani ja hiukan kekseliäisyyttä lisäksi millä postilaukut sai viritettyä kunnolla tukevasti ja kestävästi siihen polkupyörään kiinni. 

Ensimmäisen vuoden kesti se ensimmäinen pyörä, mutta  seuraavana oli otettava käyttöön jo  toinen pyörä, johon asensin vielä satasen maksaneen  vaihderummun taakse pyörineen.

Siitäkin pinnat olivat sökönä jo vuoden päästä.  (tavallista naistenpyörää ei näet ole suunniteltu, tarkoitettu, eikä sitä ole valmistettu  sellaiseen rääkkiin ja kuormitukseen jatkuvasti)

Kolmantena vuonna hylkäsin postilaukut kokonaan ja otin käyttöön kolmannen sinä aikana hankkimani polkupyörän perään  ns. maitokärryt pahvilaatikkoineen. 

Kiinnitys onnistui tarakkaan tavallisella halvalla pyöränlukolla ja sen lisäksi vanhalla  pyörän sisuskumilla vetokahvan ja polkupyörä satulaputken välillä.

Farkkuja kului polkupyörän satulassa aika monet puhki sinä aikana ja työkenkiä ja  työkäsineitä meni  myös.

KAIKKI ne oli kustannettava omasta kukkarosta vain.

Loppujen lopuksi jäin hommassa reilusti miinukselle.

Olen nyt vain iloinen, että sekin riksanpolkeminen loppui.

Näitä mainos ja paikallislehtifirmoja on yritetty saada lakiteitsekin maksamaan työntekijöilleen kohtuullisena pidettävän arvion mukaan työmäärän mukaisesti suhteutettua palkkaa, mutta ne ovat vain maksaneet kalliimmat asianajajat itselleen ja halpatyövoimapeli  heidän taholtaan jatkuu Suomessa edelleenkin  esteettä entisellään .

Kuukausipalkka niissä hommissa jakajilla  tuskin vieläkään ylittää nettona 150 euroa.

Miten hullua sekin, että sitten niille mainosten tekijöille mainostoimistoissa firmat maksaa maltaita. Onko silläkään saralla mitään kovin ihmeellistä uutta tapahtunut, jota ei lapsikin keksisi. Kaunis naiskasvo myy edelleen.

Ja rumailmeinen pomonkasvo käskee vihaisella äänellään...

Vierailija
196/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se työtön "elättää itsensä" TE-Toimiston järjestämän konsultin hippaleikkikerhossa?

Hippaleikit on tarkoitettu elämäntapatyöttömille, joilta työttömyys on pysyvästi vienyt halun ja ja toivon päästä omille jaloilleen. Aktiviimalli sopii vähemmän toivottomille tapauksille, jotka näkevät mahdollisuuksia, mutta eivät ole aiemmin tarttuneet niihin, koska etsivät koulutusta vastaavaa kokoaikatyötä. Sellaiset yritetään säästää passivoitumasta elämäntapatyöttömiksi. Jokainen pelastettu työkykyinen henkilö on teidän ulinan arvoinen. 

Mihin ryhmään minä kuulun, kun jään työttömäksi 1.1.2018? Ymmärtääkseni aktiivimalli koskee heti minuakin, vaikka ei ole mitään käsitystä siitä, tartunko humppakurssitarjouksiin vai en.

Minua taas ihmetyttää, mitä hittoa mulle tapahtuu, kun olin 3kk "työllistämistä edistävässä palvelussa", joka päättyi 15.12 ja sitä ennen karenssissa ja työvelvoitekarenssissa, että taasko pitää sitten hakeutua johonkin palveluun.

Työkkärissä tiesivät vielä, että olin kesällä töissä ja syksystä jouluun kurssilla, niin vielä piti tehdä selvitys mitä olen tehnyt viime maaliskuun lopun jälkeen.

"Etuuden myöntäjä harkitsee etuuden maksamisen keskeytystä etuuden käsittelyn ajaksi, etuuden käsittely kesken"

Saanko nyt helvetti tästäkin jotain talodellista raippaa, kun heillä nyt vaan sattuu asian käsittely olemaan kesken.

Selvityksen olen sinne tehnyt.

Kyllä mä jään kohta ahdistuksen ja krooniseksi menneen unettomuuden takia sairauslomalle.

Irtisanoutumisestakin tein selvityksen viime syksynä (minut savustettiin firmasta pihalle), niin työkkärin tiedoissa lukee, että olen itse irtisanoutunut, tai itse aiheuttanut irtisanomiseni.

NO KUN EN VITTU OLE. EI PIDÄ PAIKKAANSA

Käräjilläkin uhkasin jo niitä.

Ja ennen kuin menin tuonne kurssille, kysyin vielä siltä virkailijalta, että kuluttaako se kurssilla olo sen työvelvoitekarenssin loppuun. Sanoi, että kyllä joo, osahan siitä jo kului, kun olin viime kesänä duunissa.

Heti tuon kurssin päätyttyä mulle soitettiin Porista ja alettiin lässyttämään tuosta työvelvoitekarenssista, asun itse itäsuomessa. Tämä virkailija taas sanoi, että hän ei voi tehdä mitään päätöksiä, koskien sitä työvelvoitekarenssia, jonka toisen virkailijan mukaan kului pois tuolla työllistämistä edistävässä palvelussa, jossa olin.

Ja se selvitys, minkä tein netin kautta koskien viime keväällä tapahtunutta työsuhteen päättymistä, sitä ei näy oma palvelun tiedoissa edes.

Edellisen selvityksen kohdalla vaan lukee, "asian käsittely kesken" :D

Näillä virkailijoilla on ollut kuukausia tieto minun aktiivisuudestani ja asian käsittely nyt vaan on edelleen kesken.

Ai että, vittu miten ihanaa. Kaikki säästöt meni, koska 6kk karenssi ja jos en saa täysi tukia joulukuulta, koska asian käsittely kesken. Niin taitaa jäädä laskut ja vuokra maksamatta.

Vierailija
197/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhana ryhtyy sitten vaikka siivousyrittäjäksi, eikä loisi yhteiskunnan rahoilla.

Vierailija
198/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhana itse on elättänyt itsensä koko uransa ajan veronmaksajien rahoilla joten hän voisi olla ihan hiljaa ja mennä  itse oikeisiin töihin

Juuri näin. Hän voisi itse näyttää esimerkkiä työllistämällä itse itsensä, eikä jatkaa yhteiskunnan kuormittamista pseudotöillään.  Puhelinmyyjäksi, marjanpoimijaksi, ikkunanpesijäksi - mitä täällä nyt ammatteja on pyörinyt. Pointtina; että lopettaa lorvimisen yhteiskunnan ylläpitämässä suojatyöpaikassa ja kokeileen jotain provikka hommaa vaikka. Siinähän työllistyy seuraavanakin kuukautena jos oikein ahkera osaa olla.

Vierailija
199/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä korruptioveljet Juhanalle jonkun suojatyöpaikan kehittävät. Jonkun sellaisen, että pystyy kuitenkin nostamaan sopeutumisrahaa täysimääräisenä.

Vierailija
200/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä korruptioveljet Juhanalle jonkun suojatyöpaikan kehittävät. Jonkun sellaisen, että pystyy kuitenkin nostamaan sopeutumisrahaa täysimääräisenä.

Ihanaa, miten tasa-arvoisessa asemassa me ihmiset olemme ja voimme tuntea toistemme kanssa ihanaa yhteenkuulumisen tunnetta :D

Mulle sopeutumisraha, sulle karenssi. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi