Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhana Vartiainen puolustaa aktiivimallia: Jokaisella on velvollisuus elättää itsensä

Vierailija
28.12.2017 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005505316.html

Juhana sanoo, että aktiivimalli alentaa työttömyyttä. Lisäksi aktiivimallilla joko vapaa-aika vähenee tai tuki pienenee. Eli työttömyyden pitkittymisestä tulee nykyistä epämukavampaa. Juhana sanoo, että pitkään työttömänä olleet "ovat tottuneet työttömyyteen", eivätkä ponnistele tarpeeksi työllistyäkseen. Ihmisten on myös ymmärrettävä, että sitä rimaa on joskus alennettava, että töitä löytyy. Myös kouluttautuneiden ihmisten. Juhanan mukaan tarjolla on paljon mm. puhelinmyyntityötä.

Niin! Siinä on täyttä asiaa! Jokaisen on elätettävä itse itsensä! Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää aikuisia ihmisiä!

Kommentit (292)

Vierailija
201/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tarvitaan syntipukki ja nyt se on työttömät. Ikävää mutta näin se vain menee. Hallitus tosin itsekin osallistuu suureen itsepetokseen, mutta tilinteon hetki tulee meille jokaiselle jossain vaiheessa - myös työttömien syyllistäjille ja rankaisijoille. Kertoo paljon myös saastuneesta yhteiskunnallisesta tilasta. Yhteiskunnan arvot ovat mädäntyneet, syy ei ole yksittäisissä ihmisissä, kysymys on koko ilmapiirin pilaantumisesta. Toki jokaisella on velvollisuus pyrkiä töihin ja pyrkimys itsensä elättämiseen mutta kyllä se ei tapahdu näillä keinoilla. Ihmiset tulevat vain entistä katkerammiksi ja luovuttavat kokonaisuudessaan. Hallituksen säästöt menevät toisesta päästä ulos, kun ihmiset menettävät loputkin mielenterveydestään. Sote-kulut tulevat vain nousemaan, ja kaikki nyt toivotut säästöt menevät kankkulan kaivoon. Nyt tehdyt leikkaukset ovat siis vain vettä hanhen selässä. Työ ei yksinkertaisesti enää ole kaikille ja nyt pitäisi tosissaan alkaa suunnittelemaan järkeviä ratkaisuja perustuloon ja "kansalaispalkkaan". Myös työn jakamista pitää kehittää enemmän, eihän ole järkeä, että joku tekee monen ihmisen työt, toiset eivät saa mitään? Eihän siinä mitään järkeä ole, eihän? Kyllä ratkaisuja löytyy, kunhan vain halutaan niitä löytää / keksiä. Valitettavasti Suomelta ja suomalaisilta 2017 on luovuus täydellisesti kuollut. Missä lienee syy tähän? Varmaan kapitalismissa itsessään? Mene ja tiedä? Mutta summa summarur, näille näpertelyillä ei tätä ongelmavyyhtiä ratkaista, vain jaetaan kansaa yhä enemmän "loosereihin" ja "voittajiin".

Täällähän löytyy ihan järkeviäkin kommentteja näiden luuserit töihin huutelijoiden sijaan.

Tosiasia todellakin on, ettei töitä enää ole kuin tietylle kapealle alalle. It-teknologia vetää. Tämän voi todeta vaikka duunitori sivustolta jossa selvä enemmistö työpaikoista it-alalla. Eli kaikille ei riitä töitä ja yhä useampi menettää nykyisen työnsä seuraavien 5-10 vuoden kuluessa.

Tyhmimmästä päästä näyttävät olevan nämä huutelijat.

Ollakseen rehellisiä niin kyllä työpaikkoja on nyt myös muualla kuin Helsingissä ja IT alalla. Turussa telakka vetää. Uudessakaupungissa autotehdas. Monessa paikassa rakennusala. En osa sanoa jos aktiivi malli on se oikea ( en ole tutustunut siihen) mutta ei tämä nykyinen menokaan toimii.

Ollaan rehellisiä ja myönnetään, että yksikään Turun telakan tai Uudenkaupungin autotehtaan avoin paikka ei jää täyttämättä, vaan nihinkin on pyrkimässä vähintäänkin riittävästi hakijoita.

Vierailija
202/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhana sanoo, että aktiivimalli alentaa työttömyyttä. Lisäksi aktiivimallilla joko vapaa-aika vähenee tai tuki pienenee. Eli työttömyyden pitkittymisestä tulee nykyistä epämukavampaa. Juhana sanoo, että pitkään työttömänä olleet "ovat tottuneet työttömyyteen", eivätkä ponnistele tarpeeksi työllistyäkseen. Ihmisten on myös ymmärrettävä, että sitä rimaa on joskus alennettava, että töitä löytyy. Myös kouluttautuneiden ihmisten. Juhanan mukaan tarjolla on paljon mm. puhelinmyyntityötä.

Niin! Siinä on täyttä asiaa! Jokaisen on elätettävä itse itsensä! Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää aikuisia ihmisiä!

Kun sama idea vain pätisi kaikkiin kuihinkin. Eli vaikkapa yrityksillä olisi velvollisuus maksaa omat kustannuksensa ja investointinsa eivätkä saisi tukia niihin. Tai meidän ns. kolmas sektori pyörisi omarahotteisesti ilman massiivisi tukia. Tai puolueet rahottaisivat toimintansa jäsenmaksuilla eikä veronmaksajien taskuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on velvollisuus elättää itsensä on ihan hyvä lähtökohta yhteiskunnassa sekä aikuisen elämässä. Tästä selkeästä ideasta (joka valtaosalle maailman ihmisestä on itsestäänselvyys) on jotenkin tullut sosialisti-Suomessa joku utopia, että ei, ei jonku muun pitää meidät elättää.

Asumistuet vääristävät ensinnäkin normaalit asuntomarkkinat ja tulonsiirrot tekevät työn teosta kannattamatonta. Palkkaerot ovat lisäksi niin pienet, että kotitalouksien työllistämismahdollisuudet ovat olemattomat.

Tilanne on järjetön eikä tule kestämään. Työttömät todellakin töihin vaikka kepillä.

Esim. meille pesemään ikkunat.

Aivan varmasti saatte ikkunanpesijän, kuhan palkka on kohdallaan.

Tottakai saamme ikkunanpesijän, ei tässä ole se pointti. Siivousfirma kertoi hinnaksi 400euroa. Ei missään suhteessa siihen, mitä tuollaisen suorittavan, ei mitään koulutusta vaativan työn hinnan pitäisi olla. Joku opiskelija tekisi työn varmasti satasella, sen verran voisin maksaa.

Niinpä niin, satasella opiskelijalle, "apurahana" opiskeluun, niin että saa huijata valtiota ja polkea sosiaaliturvamaksut ja verot? Koska eihän työstä palkaaa pidä maksaa, vaan jotain harmaita almuja.

ottaen huomioon kuinka paljon vuodessa maksan veroja ja nämä rahat menee erilaisina tulonsiirtoina työttömille yms. niin kyllä ne vastineeksi voisi tulla mulle taksvärkkitöihin muutamaksi päiväksi vaikka ilmaseksikin. Tai ainakin huomattavan halvalla.

Mitä luulet, että ikkunanpesua tarjoavat yritykset tykkäisivät ideastasi? Siis että työttömät alkaisivat pesemään ikkunoita ilmaiseksi (tai ainakin puoli-ilmaiseksi). Tämä sama ongelma on kaikessa palkattomassa työssä, mutta sitä ei itsekkäät kokkareet näytä ymmärtävän vaatiessaan itselleen ilmaisia orjia milloin mitäkin palveluksia suorittamaan.

Vierailija
204/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

J. Vartiainen= terv. 3< ...seestä!

Vierailija
205/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä huolettaa muitakin kuin työttömiä. Jos elää muilla kuin työttömyystuilla, esim. sairaseläkkeellä, kotihoidontuella tms. jonka lisäksi pitää hakea Kelasta toimeentulotukea niin se aktiivimallin ruuhka viivästyttää muitakin hakemuksia.

Yhteiskuntarauha on uhattuna.

Tämä koskettaa meitä kaikkia. Kuka tahansa voi joutua työttömäksi. Äänestäkää kansalaisaloitetta.

Vierailija
206/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä te jaksatte lässyttää tästä aktiivimallista? Työttömyystuki on vastikkeellinen tuki. Sveitsissä on todistettavasti haettava kahta paikkaa viikossa, työttömyystoimiston virkamiehet tekevät tarkastussoittoja firmoihin kysyen, hakiko hakija tosissaan, erilaisille kursseille on osallistuttava ja hakija velvoitetaan uudelleen kouluttautumaan joko heti tai myöhemmin, jos työtä ei löydy. Työ on pakko ottaa 2 tunnin yhdensuuntaisen työmatkan päästä. Kukaan, ei kukaan ajattele, että malli olisi kyykyttävä, vaikka tietenkin pullamössösuomalaisten mielestä tuo olisi nöyryytyksen huippu ja yleislakon paikka. Olette säälittäviä.

Vierailija
207/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ne syö jolla on varaa!

Vierailija
208/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä pitää kovaa ääntä siitä, kuinka hänen kotitaloutensa (2 aikuista) maksaa vuosittain veroja € 60.000.

Ja työttömäthän eivät tietenkään maksa veroja. Paitsi että ihan oikeasti kaikkia etuuksia verotetaan itse asiassa paljon ronskimmin kuin palkkoja.

Entäs sitten se seikka, että olin itse normaalissa hyväpalkkaisessa asiantuntijatyössä 20 v. ja maksoin kaikki nuo vuodet veroja ihan itse minimissään € 50.000 per vuosi.

Nyt olen sitten työttömänä.

Eikös minulle kuuluisi nyt oikeus saada nauttia noista maksamistani veroista isojen korvaustenmuodossa, tuolla samalla logiikalla, kuin tuolle aiemmalle huutelijalle muka kuuluisi oikeus saada työttömät (puoli)ilmaiseksi pesemään ikkunoitaan?

Tuo logiikka on vain ja ainoastaan itsekäs. Minäkin, työtön, ymmärrän tämän.

Ymmärrätkö sinä aiemman ikkunanpesujutun kirjoittaja?

Vierailija
209/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä te jaksatte lässyttää tästä aktiivimallista? Työttömyystuki on vastikkeellinen tuki. Sveitsissä on todistettavasti haettava kahta paikkaa viikossa, työttömyystoimiston virkamiehet tekevät tarkastussoittoja firmoihin kysyen, hakiko hakija tosissaan, erilaisille kursseille on osallistuttava ja hakija velvoitetaan uudelleen kouluttautumaan joko heti tai myöhemmin, jos työtä ei löydy. Työ on pakko ottaa 2 tunnin yhdensuuntaisen työmatkan päästä. Kukaan, ei kukaan ajattele, että malli olisi kyykyttävä, vaikka tietenkin pullamössösuomalaisten mielestä tuo olisi nöyryytyksen huippu ja yleislakon paikka. Olette säälittäviä.

Suomessahan on ihan sama. Tämä velvollisuus hakea tuli jo aiemmin. Noita tarkistussoittoja ei tosin tehdä kuin satunnaisesti. Kursseille on ollut osallistumispakko jo yli 20 vuotta, jos sellaiselle osoitetaan. Entisenä työkkäriläisenä TIEDÄN, että karensseja annettiin jo 90-luvulla. Olin itse tosin toimistotöissä, mutta kaveri, jonka kanssa ystävystyin töissä, oli toimikunnan sihteeri.

Vierailija
210/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhana itse on elättänyt itsensä koko uransa ajan veronmaksajien rahoilla joten hän voisi olla ihan hiljaa ja mennä  itse oikeisiin töihin

Juuri näin. Hän voisi itse näyttää esimerkkiä työllistämällä itse itsensä, eikä jatkaa yhteiskunnan kuormittamista pseudotöillään.  Puhelinmyyjäksi, marjanpoimijaksi, ikkunanpesijäksi - mitä täällä nyt ammatteja on pyörinyt. Pointtina; että lopettaa lorvimisen yhteiskunnan ylläpitämässä suojatyöpaikassa ja kokeileen jotain provikka hommaa vaikka. Siinähän työllistyy seuraavanakin kuukautena jos oikein ahkera osaa olla.

Voipi päästä Juhanalta itku, kun selviää ettei noissa töissä tarjota ilmaista torkkupeittoa...

Vierailija
211/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs minun mieheni: Se maksaa veroja € 150.000 per vuosi ja varmaan aika paljon mieluummin, kuin lahjoittaisi tuon summan valtiolle, käyttäisi edes osan siitä suoraan minun (korkeakoulutetu työttömän) sponssaamiseen. Jos saisi valita. Vaan ei saa, kuten ei kukaan meistä.

Tällä viittaan nyt ihan vaan tuohon aiemman "työttömät heti pesemään just mun ikkunat" -kirjoittajan teksteihin.

Jotain rajaa siihen itsekkyyteen todellakin.

Vierailija
212/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on oikein hyvä malli. Arvostetaan todellista aktiivisuutta hakea työpaikkoja. Aktiivimalli Suomessa ei kannusta aktiiviseen työnhakuun. Suomen aktiivimalli kannustaa vain istumaan TE-toimiston höpöhöpö-kursseilla ja tekemään vuokravälitysfirman kautta pari keikkapäivää.

Vierailija
213/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sama idea vain pätisi kaikkiin kuihinkin. Eli vaikkapa yrityksillä olisi velvollisuus maksaa omat kustannuksensa ja investointinsa eivätkä saisi tukia niihin. Tai meidän ns. kolmas sektori pyörisi omarahotteisesti ilman massiivisi tukia. Tai puolueet rahottaisivat toimintansa jäsenmaksuilla eikä veronmaksajien taskuista.

Mahtaa tuntua kaikista kouluttautuneista h-elvetin kivalle, että on otettu lainat ja opiskeltu ja nämä pässit tarjoaa puhelinmyyntiä :D. Oman opintolainani olen jo pois onneksi maksanut.

Siinä sitä on suomalaista ihmisarvoa. Mitä v-ittua tuon varttipään mielessä oikeen liikkuu?

S-aatana mikä ihmisvihaaja, no, minä ainakin vihaan takaisin. Vartiainen, olet täysi v-itun P-E-L-L-E

Vierailija
214/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä ikkunanpesua kaivannut!

Olen työtön osaava ja hyvämaineinen juristi. Tulen mielellään pesemään ikkunasi vaikka sillä satasella - näin työmarkkinatukilaiselle satanen on iso raha.

Kyselin spostiosoitettasi jo toisessakin ketjussa, jossa kerroit tästä ikkunanpesutyöstä.

Voitko kertoa sen, niin olen sinuun yhteydessä ja saadaan ikkunat puhtaiksi :)

Ja olen ihan täysin tosissani.

Vierailija
215/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaikki työttömät insinöörit lähdemme mielellämme heinähommiin. Kaadamme mielellämme vaikka puita tai poimimme mustikoita.

Vierailija
216/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön (ja ikkunanpesuhaluinen) juristi jatkaa, että puhelimyyntityötä minun on mahdotonta saada, sillä ilmeisesti ko. alan yrittäjät pelkäävät tätä koulutustani, näin ovat ainakin noille työnantajille vuokratyötä välittäneet firmat minulle ihan suoraan sanoneet. Pelkäävätkö sitten, että tarttuisin johonkin palkkauksen epäkohtaan tms. En tiedä.

Mutta hyviä vinkkejä työllistymiseen kaipaisin. Lähes mitä vaan olen valmis tekemään.

Selkäni on huonossa kunnossa eikä muuksi enää tällä iällä muutu, joten nostelut ja kannuskelut eivät käy, lähes kaikki muu käy ja kuntoakin piisaa.

Yrittäjyys ei käy perhepoliittisista syistä ja kaikkia oman alan paikkoja jo haen - käyn n. viidessä haastattelussa vuosittain, mutta ei ole tärpännyt eikä enää taida tärpätä.

Kaikki vinkit ja työtarjoukset otan innolla vastaan!

Vierailija
217/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä Juhis on oikeassa, mutta ymmärrän teidän työttömien muutosvastarinnan. Ne jotka pärjää tuilla ihan hyvin, niillä vaatimustaso on hyvinvoinnin myötä kasvanut. Miksi lähtisi töihin, kun ensimmäisenä leikkuri iskee asumistukeen, seuraavaksi työttömyyskorvaukseen... pitkään työttömänä ollut, vaikka olisi miten hyvä koulutus kahdenkymmenen vuoden takaa, ei työllisty ammattia vastaavaan työhön, se ihminen on tippunut kehityksen kelkasta, kukaan työnantaja ei halua sellaista töihin, joka tulee opettelemaan atk-ohjelmia yms. vuodeksi 3800e/kk palkalla.

Juhis ehkä kommenteissa viittaa em. työttömän tulee laskea rimaa työtä hakiessa ja työstä sen mukainen palkka, yleensä matalan tuoton työlle maksettava palkka on reilusti alle 2000e/kk. Tosin täällä paljon parjattu siivoojan työ on hyvä tuloista, kun sitä tekee yrittäjänä, mutta palkoillisena sinun työsi tulot käärii yrittäjä, työntekijän kouluttamattomuutta käytetään hyväksi ja täysillä. Anteeksi vain mutta tyhmyydellä on hintansa, joku käyttää sinua aina.

Mutta, voisiko teistä arvon työttömät joku vastata, miltä te luulette minusta tuntuvan, kun veroprosentti nousee vuosittain ja suurin osa menee siitä eläkeläisille ja teille työttömille eri tukien muodossa? Olisitko itse onnellinen tässä tilanteessa, hyppisitkö riemusta?

Vierailija
218/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä Juhis on oikeassa, mutta ymmärrän teidän työttömien muutosvastarinnan. Ne jotka pärjää tuilla ihan hyvin, niillä vaatimustaso on hyvinvoinnin myötä kasvanut. Miksi lähtisi töihin, kun ensimmäisenä leikkuri iskee asumistukeen, seuraavaksi työttömyyskorvaukseen... pitkään työttömänä ollut, vaikka olisi miten hyvä koulutus kahdenkymmenen vuoden takaa, ei työllisty ammattia vastaavaan työhön, se ihminen on tippunut kehityksen kelkasta, kukaan työnantaja ei halua sellaista töihin, joka tulee opettelemaan atk-ohjelmia yms. vuodeksi 3800e/kk palkalla.

Juhis ehkä kommenteissa viittaa em. työttömän tulee laskea rimaa työtä hakiessa ja työstä sen mukainen palkka, yleensä matalan tuoton työlle maksettava palkka on reilusti alle 2000e/kk. Tosin täällä paljon parjattu siivoojan työ on hyvä tuloista, kun sitä tekee yrittäjänä, mutta palkoillisena sinun työsi tulot käärii yrittäjä, työntekijän kouluttamattomuutta käytetään hyväksi ja täysillä. Anteeksi vain mutta tyhmyydellä on hintansa, joku käyttää sinua aina.

Mutta, voisiko teistä arvon työttömät joku vastata, miltä te luulette minusta tuntuvan, kun veroprosentti nousee vuosittain ja suurin osa menee siitä eläkeläisille ja teille työttömille eri tukien muodossa? Olisitko itse onnellinen tässä tilanteessa, hyppisitkö riemusta?

Ihan alkuun pikku korjaus väitteeseesi: läheskään kaikki työttömät eivät saa asumistukea. Toinen korjaus on se, että yleensä nirsoja ovat työnantajat. He eivät palkkaa ihmisiä, joilla on koulutus jollekin muulle alalle. Toki insinööri voi ottaa kassatyön vastaan, mutta hän todennäköisesti etsii koko ajan oman alan työtä. Mutta miksi ihmeessä työnantaja haluaa kassatyöhön insinöörin, kun merkonomejakin on työttömänä?

Minulla ei ole p*skan vertaa sillä, miltä sinusta tuntuu. Oman työurani olen aloittanut 80-luvun alussa, joteen olen ehtinyt työtä tehdä jo useamman vuosikymmenen.

Toivon sinulle työkykyä alentavaa sairautta tai vammaa ja pikaista työpaikan menetystä. Siinä sinulla on sitten omaa kokemusta työttömänä työnhakemiseen.

Vierailija
219/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Jos ei töitä tai muuta keinoa elättää itseni löydy, niin lähen ryöstämään ensimmäisenä Juhana Vartiaisen kämppää.

Vierailija
220/292 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla käynyt koskaan mielessä, että voit itse olla se työtön, jolle nyt verorahojasi makselet, vaikka jo ensi kesänä?

Ymmärrän, jos ei ole käynyt. Ei nimittäin käynyt minullakaan, ennen kuin uusi tuore esimieheni yhtäkkiä pääyyi savustaa minut ulos hyväpalkkaisesta työstäni.

Mietipä nyt kuitenkin tämän sinulle jakamani tiedon perusteella vähön, että mitä oikein kirjoititkaan.

Samassa veneessä tässä nimittäin olemme me kaikki, eikö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi