Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Eipä näy vieläkään menkkoja, viisi päivää nyt myöhässä... taas menee kierto ihan sekaisin.
Onko joku käynyt lääkärissä tämmöisestä kun kierto menee epäsäännölliseksi?
Mamma97,
Miten teillä olikaan yritystä takana? Oliko ehkäisyn jätöstä pitkäänkin? Jos kierto on luomusti ollut jo pitkään täysin säännöllinen, menisin varmaan kahden epäsäännöllisen kierron jälkeen tsekkaamaan, että kaikki on kunnossa. Mut mä oonkin sellanen terveysstressaaja, et haluan kaiken aina selvittää 😅
Mä uumoilin että mulla ois nyt ovuloimaton kierto. Kp 30 jo ja ollut vähän kystamaisia tuntemuksia tässä niin ajattelin, että ehkä ovis kosahti siihen. Tänään kuitenkin vihdoin kohonnut leposyke ja runsas ovislima kertovat, et varmaan krampitkin odotettavissa taas illemmalla. Myöhäinen ovis, mut mulle toki vielä normaalin rajoissa tän pcos:n kanssa.
Mulla kp 21 ja ovis testi edelleen koko ajan nega :( ei limoja eikä kipuja..eli kierto vaan pitenee...turhauttavaa.
Menkat olivat alkaneet aamulla, eli lähes kellontarkka kierto ollut nyt. Päästään siis aloittamaan yk 3 heti kun mäistä rättipäivistä pääsee eroon. Pitänee tarkkailla ensi kierrossa noita limoja, että tuleeko niitä ollenkaan koska epäilen vahvasti etten kuitenkaan ovuloinut (lämmöt tosin kohosivat sen oletetun oviksen jälkeen). En sitten tiedä kertovatko ne limat yksinään mitään tai kuinka paljon niiden puuttuminen vaikuttaa raskautumiseen. Voihan se olla että esim vasen munasarja oireilee eritavalla kuin oikea (jonka uskon ovuloineen silloin ekassa kierrossa ja tosi selkeät merkit oviksesta).
Lisäksi kai pitäisi taas yrittää hokea itselleen että 2kk yritystä ON TOSI LYHYT AIKA!
Mamma97: mulla ei tullut menkkoja 3 kuukauteen kun lopetin pillerit ja kävin sen jälkeen yksityisellä ja sain terolutit. Eli varmaan kannattaa käydä jos on kovin epäsäännölliset, mulla on ainakin sellainen kutina et aika helposti saa apua, esim noi terolutit, jotka tasaa sitä kiertoa.
Hei kaikille, liityn nyt itsekin keskusteluun lueskeltuani täällä muutaman viikon. Me aloitettiin reissussa viikonloppuna yrittäminen - varattiin reissu silla ajatuksella että katsotaan josko saataisiin tehtyä päätös yrittämisen alottamisesta siihen mennessä. Vielä ennen lähtöä aamulla mietin, että miten tässä voi mitään päättää, kun ajatukset heiluu kumpaankiin suuntaan ja argumentit satelee puolestaä ja vastaan. Sitten kun istuttiin autoon ei mennyt viittä minuuttia että oltiin päätettyä että kyllä, vauva saa tulla jos on valmis!
Olen aina halunnut lapsia. Ihan aina. Kohta 30v ja nyt kun asia on tullut oikeasti ajankohtaiseksi, alkaa pelottaa. Päätöksen tekeminen kyllä helpotti - kyllä me pärjätään.
Onko täällä muita, joilla on ollut vain kumi ehkäisynä? Se oli helppo vain jättää pois ovulaation aikaan. Varmaan siksi kun en ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä koskaan, yhtä lyhyttä kokeilua lukuunottamatta, olen aina tuntenut oman kiertoni hyvin vaikken ole sitä tarkemmin laskenut. Tavoitteena olisi yrittääkin nyt ilman mitään ovistikutuksia, jos vain jonkin sovelluksen ottaisi käyttöön laskemaan ovisaikoja menkkojen perusteella. Epäilen nimittäin, etten kohta pysty ajattelemaan mitään muuta jos tähän kunnolla uppoudun, ja tarttis kyetä... :D
Mies tajusi eilen illalla, että tulee olemaan aivan paskana, jos tämä ei onnistu. Että on vaan naiivisti ajatellut, että ehkäisy jätetään pois ja sitten se on siinä, ja nyt tajusi ettei se välttämättä mene ollenkaan niin.
Jännää on!
Ariel_T voihan se olla että teillä käy hyvin ja raskaus alkaakin heti :) mutta kantsii varautua siihen ettei niin välttämättä käy :)
Mulla kierto nyt niin sekaisin että varasin gynelle ajan 11.2
Ei siis vieläkään ovis plussaa ja nyt mennään kp23 menossa.
Eilen makoiltiin miehen kanssa sängyssä seksin jälkeen ja sit se silitteli mun mahaa ja sano että kohta täälä joku potkii..
Samalla se tuntu kivalta mut samalla tuli henkinen romahdus että ei tästä tuu mitään kun kierto on aivan sekaisin :,( harmittaa kun mies odottaa niin innoissaan eikä vieläkään mitään tapahdu..ja minäkin tietysti...
Heippa, täältä hyppää mukaan myös yksi vauvaa toivova.
Taustatietoa senverran että söin pillereitä noin 10vuotta ja luovuin niistä viime kesänä. Sen jälkeen mentiin perinteisellä kumilla aina tämän kuun alkuun asti.
Kierto on ollut pillereiden jätöstä asti todella säännöllinen, päivän heitto saattanut olla, joten nyt kun jätimme ehkäisyn puoliksi jopa vahingossa pois niin oletan että ovulaatio olisi voinut osua juuri niihin päiviin. 😱
Nyt menossa kp 30/28 ja aamulla tehty nega. Kaikki mahdolliset oireet tietysti kuvitellut tässä 2vk aikana. Perinteiset menkka oireet taas loistavat poissa olollaan. 🤔
Mitenkään en silti jaksa uskoa että heti olisi tärpännyt kun päätimme että vauva saa tulla jos tahtoo.
Yritys aloitettu 3/2022
Esikoinen 5/2020
Flo ja ovia ennustaa ovista täks päiväks.. Taitaapi vaan tää kierto mennä perseilleen, toivutaan siis edelleen norosta ja ovisoireet loistaa poissaolollaan.
Ens kiertoon sit ovistikkuja vaan. Sais alkaa se plussa jo tulla.
Se fiilis kun huomenna pitäis laskujen mukaan alkaa menkat ja tänään alkaa menkkakivut. Muutama kirosana on mielessä!! Eli ei vauvaa vieläkään
Vilhelmiina kirjoitti:
Se fiilis kun huomenna pitäis laskujen mukaan alkaa menkat ja tänään alkaa menkkakivut. Muutama kirosana on mielessä!! Eli ei vauvaa vieläkään
Sama täällä, tosin nyt alkoi jo tuhruvuoto. Ehdin jo elätellä toiveita, kun tänään kp 30/27-30... Mutta ei. Tuntuu kuin sydän olisi taas hajonnut pirstaleiksi.
nabo kirjoitti:
Vilhelmiina kirjoitti:
Sama täällä, tosin nyt alkoi jo tuhruvuoto. Ehdin jo elätellä toiveita, kun tänään kp 30/27-30... Mutta ei. Tuntuu kuin sydän olisi taas hajonnut pirstaleiksi.
Vaaleanpunaisella tuhrulla täälläkin mennään. Mä olin jotenkin niin varma että nyt on jo meidän vuoro. Itkettää ja ahdistaa.
Kuumeilijat: Voi eikä, harmillista, mutta onneks aika pian toi gyne, niin pääset ammattilaiselle puhumaan.
Haaveilija_90, Ariel_T: Koskaan ei voi näistä tietää, voi tärpätä nopeasti, tai sitten ei. Ite jätin pillerit pois 2 vuotta sit, sen jälkeen menty kumilla, joka jätettiin kesällä pois juuri sillä ajatuksella, että vauva tulee sit kun on tullakseen...no heti ku oli mahdollista, niin tärppäs. Mut nyt yritetään uutta raskautta syksyn km:n jälkeen.
Plussatuulia toivottelen!
Tildah
Chem, meillä yritystä vähän vajaa vuosi, ja sisätutkimuksessa olen juuri käynyt. Pian täytyy kyllä varata aikaa lääkäriin nimim. Menkat viikon myöhässä.....
Tildah joo onneksi aika nopeasti sain ajan. Mites sulla? Piinaviikot menossa eiks niin? :)
Vilhelmiina kirjoitti:
nabo kirjoitti:
Vilhelmiina kirjoitti:
Vaaleanpunaisella tuhrulla täälläkin mennään. Mä olin jotenkin niin varma että nyt on jo meidän vuoro. Itkettää ja ahdistaa.
Vilhelmiina, kyllä se mieli siitä kirkastuu kun ne menkat alkaa ja hormonit tasaantuu. Mulla oli just tollanen olo pari päivää ennen menkkoja ja itkuksi se tosiaan meni. Harmitti niin paljon. Mutta kyllä ne meidänkin plussat on ihan varmasti tulossa tavalla tai toisella :) yritän jaksaa aina uskoa vaikka oikeasti tuntuu siltä että kaikki usko ja toivo on kyllä niin menetetty. Tää ryhmä on hyvää terapiaa kun vaan malttaa jättää lukematta kaikki muut googlen ihmemaailmat missä kaikki raskautuvat ehkäisystä huolimatta tai viimeistään heti kun pillerit on jätetty pois. Se kun ei ole varmastikaan se totuus ja joskus luin jostain ettei lasta toivova ja yrittävä saisi uskoa mihinkään mitä netistä lukee.
Kp4 ja odottelen tässä jo kovasti että koska pääsisi taas heiluttamaan peittoja kun halut on katossa menkkojen vuoksi.... vielä tämä ja huominen pitää kärsiä ainakin...
Sori, en ole kauheasti lukenut vielä aiempia viestejä. Täällä olisi toiveena vauva tälle vuodelle. Testien suurkuluttaja kai oon, kun olen jatkuvasti testaillut, vaikka menkat ei ole vielä jäänyt pois. Epäsäännöllinen kierto, vaikea sanoa tarkkaa aikaa, mut ehkä torstaina pitäisi alkaa menkat, jos ovat alkaakseen.
Raskausoireita on ilmestynyt, sain testeistä haamuja eilen illalla ja tänää aamulla. Ja oli yhdet menkat alkukuusta. Oli tavallista runsaammat. Mietin, että jos oon raskaana, niin juuri ennen menkkoja olen tullut, koska en ole juurikaan sen jälkeen yrittänyt, paitsi nyt vähän aika sitten, mutta raskausoireita oli jo ennen sitä. Kysymys kuuluu: kuinka nopeasti menkat jää pois, jos tulee raskaaksi? Jos yrität pari päivää ennen menkkoja. Kierto on ollut epätasainen, joten en tiedä, milloin on ollut ovulaatio. Luulin menkkojen aikaa, etten ole raskaana, kunnes kaksi viikkoa sitten aloin oireilemaan.
Pillerit jätin pois jo syyskuun alussa. Pari ekaa kk oli menkat pois tai muutaman päivän menkat. Tein testejä, jotka oli todella selkeitä negoja, ei tulkinnanvaraa. Marraskuussa ja joulukuussa oli normaalit menkat, joulukuun ihan lopussa/tammikuun alussa oli viimeiset mensut, ja oli tosi runsaat.
Raskausoireita: oksentelua öisin 3x 2 viikon aikana, sellasta erilaista kuin oksennustaudissa, niukkaa mut kuitenkin oksensin. Nyt on parina päivinä aristanut rinnat, päänsärkyä on välillä ollut 2 viikon aikana, mahassa tuntuu kummalliselta ja ihmeellisiä tuntemuksia, väsyttää, nuhaa vaikkei oo flunssaa, ruokahalu välillä huono ja välillä tekee hirveästi mieli jotain tiettyä. Ja ei maistu esim.herkut. Kaapissamme on esim. nyt herkkuja kuten suklaata, yleensä ei todellakaan säily herkut, vaan katoaa parempiin suihin :D.
Kysymys haamuista, kuinka tulkita niitä? Clearbluen raskaustestillä digitaalisella tuli eilen haamutesti. Tosi selkeä haamu, erottu hyvin. Tänää aamulla rfsun puikkotestissä haaleaakin haaleampi haamu, just ja just erottui. Kokemuksia?
Toivottavasti kukaan ei pahastu, vaikka en itse enää kuumeilija olekaan, mutta vanhasta tottumuksesta tätä keskustelua edelleen joskus seurailevana halusin vielä vähän osallistua :) jotkut täällä tuskailee kun menkat ei meinaa pillereiden lopettamisen jälkeen alkaa. Mulla kesti 7 kuukautta ennen ekoja menkkoja. Kävin 5kk kohdalla terveyskeskuksessa, sieltä käskettiin tulla takaisin jos vuoden päästä pillereiden lopetuksesta ei ole menkat/raskaus alkanut. Näin jälkeenpäin ajateltuna olihan se hitsin pitkä aika odotella ihan vaan toimivaa kuukautiskiertoa muusta puhumattakaan, ja kun apua olisi ilmeisesti saanut jos vaan olisi osannut yhtään kyseenalaistaa tk-lääkäriä/olisi vaan mennyt yksityiselle. Mutta tiedä sitten oliko sattumaa, vaiko oikeasti vaikutti: about kuukautta ennen kun menkat sitten alkoi, aloin lenkkeillä. Useamman kerran viikossa, tietty alkuun en kovin pitkiä matkoja ja kovaa aluksi päässyt. Mutta kunhan aina sai sykkeet ylös ja hien pintaan. Mukana lämpimikseen hölkkäilevä mies tsemppasi rapakuntoista puuskuttajaa aina pikkaisen pidemmälle kun missä olisi itse luovuttanut :D Sitä ennen liikunta oli ollut pohjalla kerran viikossa harrastuksen mukana ja kävelylenkit koiran kanssa, niin että koin itseni aktiiviseksi vaikka oikeasti se oli vaan kevyttä hyötyliikuntaa. Ties vaikka säännöllinen rankempi urheilu olisi saanut hormonit heräilemään. Jos aikaa ja mahdollisuuksia löytyy, niin kannustan kokeilemaan jos jollain muullakin on liikunta enemmän sellaisella arjen hyötyliikunnan tasolla, ei ole pahaksikaan jos vaan mieleisen urheilumuodon löytää! Miehet mukaan ja yhdessä hikoilemaan yhteisen projektin tähden :D Toivon lämpimiä plussatuulia kaikille kuumeilijoille tähän kylmään talveen!
Kuumeilijat: Juu ens viikkoa odotellessa, nyt kp 23. Oon yrittäny olla ajattelematta asiaa, mutta kyllähän tää vauva-projekti on niin paljon mielessä ja väkisin pohtii onkohan rinnat aremmat ku eilen jne. :D
Tildah
Viime yönä kp38/31 alko vihdoin menkat. Toisaalta ihan helpotus, tämä pitkä kierto sai mun kropan ihan sekaisin. Uuteen yritykseen siis, kunhan nämä loppuu. Tällä hetkellä saa vaan pötköttää sängyssä kipulääkkeissä, kun säteilee reisiin asti tämä s**tanallinen kipu.