Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
emiliaa94: Niinhän se on, ettei koskaan tiedä tulevaisuutta. Omalle kohdalle jos olisi ajatellut raskautumista vuosi sitten olisi se tarkoittanut käytännössä joko koulun lopettamista tai aborttia. Tai hyvin hyvin hyvin hankalaa järjestämistä, muuttoa jne. Aina täytyy ajatella vain oman ajankohtansa/tulevaisuuden mukaan, eikä palata menneeseen. Vertaamatta oleminen ainakin omalla kohdalla tuntuu miltei mahdottomalta. Kyllä se päivä paistaa risukasaankin sitten joskus, niinhän sanotaan. Joten pidetään lippu korkealla vain. :)
Ihan nyt näin yleisesti kaikille foolihappoa käyttäville:
Syöttekö apteekin valmisteita vai jotain muuta ? 😅 olen lukenut kyllä kaikki sivut keskustelusta, mutta näitä sivuja on tosiaan jo 61 niin en nyt ihan muista ...
Hei taas!
Minullakin muuten kuukautisten kesto lyheni ja vuoto niukkeni, kun aloin syömään foolihappolisää. Luulin tosin sen johtuvan ensimmäisestä keskenmenosta tai alkavista vaihdevuosista. Mikä helpotus, että se johtuikin ihan muusta. Aloin syömään foolihappoa vasta kun olin jo plussannut.
Niinhän se on kun koskaan ei voi tietää, mikä se kunkin parin hedelmällisyys on. Minullakaan elämä ei ole ns "valmis" vauvalle eli ei vakituista työtä näkyvissä ainakaan pariin vuoteen, ei omistusasuntoa, ei hirveitä säästöjä yms. Ainoastaan lapsia haluava avopuoliso :D Oon päättänyt että se riittää nyt :) koska jokin pelko tullut pikkuhiljaa että onnistuukohan vielä, niin en uskalla odottaa enää.. ja on pahinta kyllä verrata muihin! Vaikka hankalaa sen välttäminen kokonaan on mutta yrittää vain luottaa siihen että kyllä se meidänkin aika vielä tulee :)
Voisiko menkkojen lyheneminen/niukentuminen liittyä jotenkin stressiin yleisesti? Foolihappo on kuitenkin ihan vitamiini jota ruoastakin saadaan jonkin verran päivittäin.. itse syön ihan apteekin foolihappoa foliren.
Hei naiset!
Mulla on kroppa pyörähtänyt ihan mahdottomaan vauvakuumeeseen. Uusi vauva ajatuksissa jatkuvasti ja toivosin jo niin kovasti raskautta. Mulla on entuudestaan jo 4-vuotias tyttö ja jäin hänen kanssaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa yksin. Nyt vuoden verran seurustellut ihanan miehen kanssa ja hänellekin suurin haave olisi saada vielä lapsia. Mulla jäi jopa ensimmäisestä raskaudesta traumoja. Neiti kerkeksi salamatkustaa 12 vko eikä ollut suunniteltu. Pidettiin kuitenkin, mutta olihan se shokki 20-vuotiaana saada lapsi. Nyt ajateltuna en ollut yhtään valmis ja mieskin aivan väärä. Nyt kun elämä hymyilee uuden miehen kanssa ja ikää on tullut lisää, kropassa selkeästi tapahtunut muutoksia. Haluan kokea sen raskauden vielä sillain että se olisi suunniteltu ja nauttia siitä. Ensimmäinen vaati niin paljon totuttelua. Miehen kanssa ollaan keskusteltu ja hän olisi myös valmis kokeilemaan piakkoin. Talo halutaan saada valmiiksi ennen kuin syntyy, joten odotellaan nyt ainakin sen verran. Ehkä ihan loppuvuodesta tai kevättalvella pääsis koittaa. 
Moikka kaikille!
Koko ketju luettu läpi :D Tsemppiä kaikille yrittäjille ja onnea plussanneille! :) Ensimmäinen vauva on meillä toiveissa, minä 31-vuotias ja mies kohta 33-vuotias.
Piparminttu kirjoitti tuolla onko kellään kokemusta tiputteluvuodosta ennen varsinaisia menkkoja ja täällä hep!
Minulla on ollut aina ennen säännöllinen 28 vrk:n kierto, joka on alkanut heti normaalilla verisellä vuodolla. Nyt ehkä n. vuoden ajan kiertoni on ollut outo. Noin viikonkin ajan tulee sellaista verensekaista vuotoa, jonka jälkeen alkaa kuukautiset vasta kunnolla. Koko tämä tiputtelu ja kunnon verivuoto kestää yhteensä 1,5 viikkoa, enkä oikein edes tiedä laskenko kierron alkavan tästä tiputtelusta vai siitä päivästä kun kuukautiset kunnolla alkavat. Kummasta tahansa laskettuna kiertoni on myös lyhentynyt, ollen nyt keskimäärin 25 vrk.
Meillä yrityskertoja takana yksi ja tänään nyt sitten alkoi tuo tuhruvuoto. En tunnista ovulaatioitani, joten en oikein tiedä milloin ovulaationi tällä kierrolla nyt sitten edes on. Ovulaatiotikut on ostettu ja taisin aloittaa ovulaation tikuttamisen viime kierrossa liian myöhään. Tikut olivat kyllä halpisversioita ja kaverini varoittelikin, että tikuissa on oikeasti eroja ja ettei hän ollut saanut ovulaatiota näkyviin kuin ainoastaan clear blue-tikuilla.
Vauvakuume iski aika yhtäkkiä kesän aikana, vaikka olen aina tiennyt haluavani lapsia ja muistan jo 10-vuotiaana miettineeni tulevien lapsieni nimiä. Nyt on Pinterestissä jo vauvakansio luotuna. Pelottaa silti ihan kauheasti, että minun vaistoinkäymiseni tässä elämässä tulee olemaan se, etten saa lainkaan lapsia.
Turhahan näitä olisi etukäteen pelätä, mutta luonteeltani olen melkoinen murehtija.
En saanut käyttäjätunnustani enää muokattua muuksi, mutta nimimerkillä Karamelli tulen tänne kirjoittelemaan.
Lyylis, ihan apteekin Foliver mullakin käytössä :)
Jos nyt otetaan rennommin tämä kierto, niin oisko teidän viisaampien mielestä toimivaa puuhastella menkoista vähän ovulaation yli joka toinen päivä, vai yrittää kuitenkin ajoittaa tarkemmin tuohon ovulaatioon? Tikutella en nyt aio koska se vain lisäsi stressin määrää.. Oon myös tuon Flo:n yrittänyt unohtaa kun viime kierrossa alkoi mennä jo pakkomielteen puolelle itsensä tarkkailu😅
Hei kaikille!
Ajattelin nyt itsekin uskaltautua kirjoittamaan. Meillä siis esikoista aletaan yrittämään. Jaydess-hormonikierukan poistatin 2.8. (gynekologin mukaan oviksen aikoihin), ja gynekologi käski odotella yhdet kuukautiset ennen yrittämisen aloittamista. Kierukan poiston jälkeen tuli ns. tyhjennysvuoto. Nyt muutaman päivän sisällä pitäisi alkaa sitten menkat. Pari päivää tullut nyt ihmeellistä rusehtava tuhrua pyyhkiessä... Tällaista ei ole aiemmin kyllä ollut.
Jotenkin hirveästi jännitän koko menkka-asiaa kun olen noin 10v sitten sairastanut anoreksian, jolloin kuukautiset jäivät pois.
Gynekologi kyllä ultrasi kaiken, että sinänsä pitäisi olla ihan luottavaisin mielin. Haluaisin vaan niin kovasti jo päästä yrittämään.
Tervetuloa vain kaikille minun jälkeeni tulleillekin !
Mun menkat ovat vihdoin ohitse ja jahka mies kotiutuu niin voidaan aloittaa yrittäminen. Jes! En olisikaan jaksanut odotella enempää.
Juteltiin myös miehen kanssa uudelleen tosta ovulaation tikuttamisesta ja pohdittiin mulle sitä foolihappolisääkin. Tultiin nyt toistaiseksi siihen tulokseen, että mulla ainakin menee aivan yli itseni tarkkailu ja stressitasot nousee jos jotain tollaista aloitan. Joten, katsoo nyt miten menee. 🤔
Mä aloitin ton foolihappolisän silloin kun poistatin kierukan, vaikka ei vielä ennen menkkoja yritetäkkään. Oon terkkari koulutukseltani, niin jossain takaraivossa oli että sen voi jo aloittaa. En tiedä oonko liian ajoissa asian suhteen.
Tänään mun piti käydä selkävaivojen takia lannerangan röntgenessä. Hoitaja kysyi että ootko raskaana, melkein aloin rääkymään siellä että olisinkin.😂
Täällä alko kuukautiset. Ihan niinku arvelinki. Oon vaan itkeny illan. Miksi maailma on näin epäreilu. Paska suorastaan. Yk oisko 8 tai 9 seuraava... en jaksais yhtään pettymystä enää.
No nyt ne menkat alko täälläkin. Uutta yritystä vaan! :)
Tervetuloa uusille ja pahoittelut uuteen kiertoon joutuneille.
Kävin gynellä ennen yrittämisen aloittamista ja mulle ainakin siellä sanoi, että saman tien pitää aloittaa foolihappo. Jostain olen lukenut että jo 3kk ennen yritystä olisi hyvä aloittaa. Tokkopa siitä haittaakaan on kunhan pysyy sallituissa päiväannoksissa.
Käyttäjä20110/karamelli: niin toivottavasti on vain joku normaali ilmiö tuo tiputtelutuhru. Sain ajan terveysaseman yleislääkärille vuoto/hedelmällisyysasiasta, ja toivon hänen kirjoittavan minulle lähetteen gynelle. Jos en lähetettä saa niin oon päättäny maksaa sitten yksityisen gynen, sillä tää on alkanu vaivaamaan todenteolla. Nytkin menkkojen loppumisesta 3pv ja heti seksin jälkeen on vuotanut 2pv verta/ruskeaa vuotoa, mitä nykyään esiintyy paljon useammin kuin aiemmin.
Unetonhaaveilija, todella harmillista :( jaksetaan kuitenkin uskoa, että teilläkin onnistuu vielä kun kuitenkin reilusti alle vuosi teilläkin yrittämistä vasta takana :) voisiko tästä puhuminen jollekulle auttaa esim. sairaanhoitajalle, psykologille tms? Itsellä vaikeiden asioiden purkaminen ammattilaisen kanssa on auttanut.
Foolihappoa suositellaan aloittamaan jo 3kk ennen yrittämistä, mutta viimeistään silloin kun oikeasti yrittämisen aloittaa tai jättää ehkäisyn pois. Foolihappo on tärkeä hermostoputken sulkeutumisen kannalta eli sillä pienentää riskiä vakavaan kehityshäiriöön ja tämän vuoksi myös keskenmenoon. Ja koska hermostoputki sulkeutuu hyvin aikaisilla viikoilla, jolloin ei välttämättä edes tiedä olevansa raskaana, sitä kannattaa syödä jo hyvin etukäteen.
Kai sitä voisi itsekin päivittää vähäsen. Yk 3 menossa ja nyt sitten odotellaan, että alkaako parin viikon päästä menkat vai ei. Ovulaation tunsin selvästi maanantaina. Pitkiä päiviä edessä, siis, mutta koetan haudata itseni töihin. Nyt on vaan alkanut mielessä kummitella, että jos nuorena sairastettu klamydia onkin tukkinut paikkoja, oli oireeton ja avomieheltä saatu, niin en tiedä miten pitkään ehti tehdä tuhojaan ennen kuin se huomattiin. Lupasin jo miehelle, että jos mitään ei tapahdu niin menen heti alkuvuodesta tutkimuksiin yksityiselle. Käsittääkseni aika halvalla saa perustsekkauksen tehtyä.
Hirveästi onnea yritykseen kaikille! Ihanaa kun tulee välillä hyviäkin uutisia tänne, luo vähän uskoa siihen, että ehkä vielä itsekin...
No niin ajattelinkin tuon foolihapon kanssa, kiitos vastauksista :)
Tänään alkoi nyt sitten rusehtava vuoto kierukan poiston jälkeen, menkat pitäis olla nyt. Ehkä nää on sitten menkat. Innoissaan ja peloissaan samaan aikaan, tän jälkeen saa heittää kortsut kaappiin ja alkaa yrittämään.
Tsemppiä kaikille!
Näin apteekintätinä kommentoin,että kannattaa alottaa foolihapon käyttö jo ennen ehkäisyn poisjättämistä. Riittävät folaattitasot on tärkeetä koska se vähentää riskiä sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriölle. Joten aloita ihmeessä jo nyt 😊
Luinkin vähän huonosti edelliset kommentit ja onhan sieltä jo tullut vastaus 😅. Mun oman todella pahan vauvakuumeen takia alotin jo foolihapon käyttämisen. Jotenkin helpottaa kun tekee jo jtn asialle. Oon luonteeltani kauheen kärsimätön, varsinkin nyt kun vauvakuume oireilee jotenkin niin fyysisenä. On niin hankala katsoa niitä onnellisia, jotka on jo raskaana. Ja töissä niitä näkee usein ja sillon tuntuu se kaipaus. Mutta toisaalta hyvä joutua odottelee ja itseensä vähän hillitä. Onpahan sit foolihapot kohillaan jos vaikka ees ens vuonna pääsis hommiin 😊
Mulla jännitystä aiheuttaa se, että entä jos nyt onkin vaikeaa raskautua. Edellinen tapahtui vahingossa ja pillereiden kanssa sohlaamisen jälkeen. Entä jos nyt joutuu kuukausia tai vuodenkin odottelemaan että kierto tasaantuu. Niin tyhmä tämmösiä miettiä, mutta kai sitä vaan tässä vanhemmiten tulee vähän hössöttäjäks. Nuorenpana tämmöstä piti niin itsestäänselvyytenä.
Täällä mennyt toistaiseksi hyvin tuo rennommin ottaminen. Oon unohtanut täysin Flo:n, tikuttelun ja aamulämpöjen mittaamisen. Tätäkin palstaa tullut luettua huomattavasti vähemmän😄 Toki nyt vasta kp 9 menossa eli tilanne varmaankin vielä muuttuu. Onhan se raskaus ja vauva pyörinyt mielessä ihan päivittäin silti, mutta paljon vähemmän kuin viime kierrossa. Näin jälkikäteen huomaa kuinka ahdistunut oli kun jatkuvasti tarkkaili itseään ja murehti että jos ei nytkään tärppää.
Ovulaatio olisi odotettavissa ensi viikon perjantaina tai lauantaina, pitää loppuviikosta sitten yrittää touhuilla päivittäin😊
Doris, mulla on ihan sama juttu menkkojen kanssa! Mulla kans ennen kestänyt sen 6-7 päivää ja ollut runsaat neljä päivää siitä. Nyt kun ollaan aloitettu yrittäminen niin on lyhentynyt neljään päivään ja niistä kaks ekaa on vähän runsaampaa vuotoa. Sitten tosi niukkaa kaks viimeistä. Ja kivuttomammat on myös olleet, paitsi nyt eilen olin kyllä niin kipeä että meinasin oksentaa ihan kivun takia. Ja mulla on vielä tosi korkea kipukynnys. Voiskohan tosiaan olla tosta foolihaposta johtuvaa🤔
Lyylis, mulla kans nyt paras ystävä odottaa toista lastaan ja molemmat saaneet alkunsa melko nopeasti. Ensimmäinen ekasta yrityskierrosta. Kyllä sitä vain tahtoo vähän kateellinen olla vaikka onkin onnellinen toisen puolesta😕
Tuntuu tavallaan pahalta että mä oon ainakin aina ollut niin naiivi ja ajatellut että ei mulla voi olla vaikeuksia tulla raskaaksi.. Nyt tää alkaa tuntua pian jo ihan työltä🙄 En ”uskaltanut” aloittaa yrittämistä aiemmin kun aattelin että jos tärppääkin heti. Nyt sitä miettii että oispa alottanut aikasemmin. Mutta eipä sitä voi etukäteen tietää.