Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Hei!
Täällä liittyy uusi joukkoon, tosin jään seuraamaan sivulle ennen kuin itse yrittäminen meillä alkaa. Tsemppiä kaikille raskautuneille ja yrittäville!
Itsestäni voin kertoa, että olen 28-vuotias ja mieheni 31, yhdessä olemme olleet jo 10 vuotta. Esikoista olemme kaavailemassa lähiaikoina, mutta koko yrityksen esteenä on se, että asumme ulkomailla miehen töiden takia. Itsellä on jo kova vauvakuume ja pienokaisen kaipuu, mutta mieheni toppuuttelee vielä asian suhteen. Kuulemma joskus lähitulevaisuudessa sitten. Ehkäisynä käytämme Nuvaringia ja sitä olen käyttänyt yli 7 vuotta. Kävin hakemassa lääkäriltä puolen vuoden reseptin, josta on enää neljä rengasta jäljellä. Tämän jälkeen olen päättänyt jättää ehkäisyn pois (mies kyllä tietää asiasta) ja alkaa pikkuhiljaa totuttelemaan luonnolliseen kuukautiskiertoon. Jos mies ole valmis yrittämiseen neljän kuukauden kuluttua, saa hän kantaa kortensa kekoon ehkäisystä, josta itse olen huolehtinut nyt yli yhdeksän vuoden ajan.
Onko täällä muita Nuvaringin poisjättäneitä,? Olisi mukava kuulla, miten teillä on lähtenyt kierto tasoittumaan? Tämä asia jännittää minua todella paljon. Miehelläni tuntuu olevan hyvin kapeakatseinen näkemys asiaan, että ehkäisyn jälkeen naiset ovat "PAM, paksuna!" Kerroin lääkärilleni myös perheen perustamiseen liittyvistä ajatuksista ja ehkäisyn poisjättämisestä, ja hän kehotti minua käymään yrittämisen alussa labratutkimuksissa, josta tutkitaan kolestrolin lisäksi joitain muita vasta-aineita. Jos nämä arvot heittävät, saan tarvittaessa jonkinlaista lisäboostia.
Olisi mukava kuulla teidän muiden kertomuksia siitä, miten teidän miehenne lämpisivät ajatukselle vauvasta? Mieheni on ainoa lapsi ja hän ei ole ollut minkäänlaisissa tekemisissä pienten lasten kanssa. Pidän koko ajan peukkuja pystyssä, että hän sanoo olevansa valmis yrittämään, mutta toista ei voi tietenkään pakottaa tai painostaa. Välillä hän heittää mukavia ajatuksia "sitten kun meillä on vauva"-tyyliin.
Snowbelle: tuosta ehkäisymuodosta ei ole kokemusta, mutta omalla miehellä tuntui/tuntuu olevan samanlainen ajattelutapa. Jätin sovitusti pillerit pois lähes 10v käytön jälkeen tammikuun lopussa ja helmikuussa oli tarkoitus aloittaa yrittäminen. Miehelle kuitenkin iski ahistus ja pelko siitä että hän ei halua lasta vielä tämän vuoden puolella ja vaati/pyysi että yritystä siirretään pari kuukautta. Totesin tuolloin että hän sitten saa hoitaa ehkäisy puolen, koska minä en ala enää syömään pillereitä. Hän sitten hoiti asian parin kuukauden ajan. Vähän kyllä oli itsellä paska fiilis asiasta tavallaan mutta kuten sanoit niin eihän toista voi pakottaa. Nyt tämän parin kuukauden jälkeen ehkäisy on jäänyt pois jotenkin luonnostaan eikä asiasta olla sen kummemmin edes juteltu. Kai se piti hänen saada totutella ajatukseen rauhassa ja tällä siirtämisellä rauhoittaa omaa mieltään.
Suurimpana huolena hällä tuntui olevan taloudellinen toimeentulo jos jälkikasvu syntyisi jo tämän vuoden puolella kun hänkin oli helmikuussa vasta vaihtanut työpaikkaa ja ilmeisesti pelkäsi jostain syystä että tämä lapsen tulo voisi jotenki vaikuttaa... En oikein tiedä että mihin 😄
Miehen kavereilla kyllä on lapsia ja hän on tottunut jossain mielessä olemaan pientenkin lasten kanssa joten se ei ole vierasta. Luulen että hällä myös pelottaa se oman ajan menettäminen mikä on ihan luonnollista lapsen syntymän jälkeen. Ja on tapahtunut kaikille hänen kavereilleen.
Täällä jännitetään nyt sellaista kun 7pvä ennen oletettua kuukautisten alkua tulee vuotoa vähän... Ikinä ei ole kierto ollut 21pvä mutta toisaalta aiemminkin on tuhruttanut muutamia päiviä ennen kuukautisia, yleensä vain paljon paljon vähemmän 🤔 Toivoisin tietty et olis kiinnittymisvuotoa mutta aikaisemmasta (keskiytyneestä) raskaudesta vastaavaa ei tullut.. ihmetyttää 😬
Tsemppiä Haaveilija! Toivotaan parasta. Itsellä ois vielä kans 7 päivää jännättävää. Tällä hetkellä maha turvoksissa ja koko ajan sellainen "kohta alkaa menkat" olo. Mutta mitään ei ole tullut. 🙄
Hei taas!
Pupu1236: Onneksi olkoon! Ovistikuista en tiedä, mutta itse ainakin suosittelen aamulämpöjen mittaamista. Voihan se olla, että se on jonkun mielestä hankalaa, mutta itse raskauduin heti kun aloin mittaamaan lämpöjäni. Tosin mittasin silloin väärin. Käytin korvalämpömittaria ja mittasin sängystä nousun jälkeen. Kyllähän se jotain näytti, mutta ei alkuunkaan tarkasti. Oikea tapa on mitata joko perinteisellä lasisella mittarilla tai digitaalisella mittarilla joka aamu samaan aikaan ennen sängystä nousua. Lämpö mitataan joko suusta tai vaginasta. Tietysti tämä on hankalaa vuorotyöläiselle. Lämpöjä mittaamalla saat selville, tapahtuuko ovulaatiota ollenkaan. Myös normaalin pituinen kierto voi olla ovuloimaton. Ovulaatio voi tapahtua vaikka kp 8 tai kp 25. Jos kyttää kierron puoliväliä, niin ei osu. Ja se voi aiheuttaa stressiä ja huolta. Lämpöjä mittaamalla saa myös selville luteaalivaiheen pituuden. Jos se on liian lyhyt, niin voi heti ryhtyä korjaaviin toimenpiteisiin. Vielä on yksi hyöty aamulämpöjen mittaamisessa: Esim. tässä tärppikierrossa lämmöt notkahtivat dpo 17 ja alkoi runsas verenvuoto. Luulin keskenmenoksi, mutta kun lämmöt palasivatkin takaisin ylös, niin tajusin tehdä vielä raskaustestin. Nyt mennään viikolla 7+4 ja todellakin mittaan edelleen lämpöjäni.
Alkoholista: Kyllähän niitä lapsia syntyy valitettavasti narkomaaneille ja juopoillekin, mutta en silti ottaisi yhtään jos on pienikin riski raskautumisesta.
Onpa ihanaa ja huojentavaa kuulla Ikäneito että kaikki hyvin alkuraskaudessa! Nauti!
Onnea myös Pupu1236 🙌
Mä harkitsen et mittaisin lämpöjä seuraavassa kierrossa ku ovisliuskat ei näyttäny mitään... Mut toisaalta peittojen heiluttelu joka toinen päivä lähes koko kierron ajan ei oo meille ongelma joten katsotaan mihin päädyn. Mulla jäi yhden päivän tuprutteluksi joten nyt kp 24/29 vaikkea ihan säännölinen oo viimeaikoina ollutkaan.
Ikäneito: tuo kohdun toipuminen kierukasta on kyllä ihan järkevän kuuloista. Lääkäri niin toisti, että ehkäisyteho loppuu sitten heti poiston jälkeen, niin en ollut ajatellut fyisologista puolta ollenkaan.
Aamulämpöjä en ole lähtenyt mittaamaan ihan sen vuoksi, että teen kolmivuorotyötä, jolloin aamulämpöjen mittausaika olisi kaikkea välillä 6-10, ja yövuorojen jälkeen lämpö olisi "käyttökelvoton". Yksi mahdollisuus olisi toki herätä iltavuoroaamunakin mittaamaan lämpö, mutta vuorotyöläiselle katkeamaton uni on äärimmäisen tärkeää, joten ainakin vielä priorisoin hyvän unen aamulämpöjen edelle.
Valitettavasti yksityisellä käyminen ei ole taloudellisesti mahdollista.
Snowbelle: sama täällä tuon raskaaksi tulemisen kanssa. Kun ehkäisy jätetään pois, se tapahtuu, PAM. Taitaa olla aika tyypillistä miehille. :) Miehelle oli ihan ennenkuulumatonta, että se on vain parikolme päivää se todennäköisyys. "Ai, mä luulin että raskaaksi voi tulla koska vaan."
Tämä kierto on ollut vähän niin ja näin, molemmilla ollut vähän sellainen olo että olisi kiva harrastaa seksiä silloin kun tekee mieli, eikä silloin kun kierron vaihe niin käskee. Eka kierto kun en saanut ovista edes tikulla kiinni. Oletetun ovulaation kohdalla tunsin kuitenkan ekaa kertaa sitten tammikuun, oviskipuja. En enää tiedä onko niitä ovulaatioita vai ei... Kesän jälkeen kyllä harkitsen niitä lämmönmittailujakin, vaikka se haastavaa onkin.
Hei!
Kirjoittelin jo tuonne tammikuisiin, mutta ehkä voisin tulla tänne kuumeilijoidenkin puolelle, vaikka juuri plussasi.
Aika hurjalta tuntuu ja kädet tärisevät! Olen 38, ja minulla on itselläni 9- ja 11-vuotiaat tytöt. Koska ikää alkaa jo olla, ja nykyisellä kumppanillani ei lapsia ole, päätettiin nyt vuosi ensitapaamisestamme, että lapsi saa tulla.
En olisi uskonut, että tässä iässä, varsinkin kun todennäköisyydet ovat kai jotakin 10 %:n luokkaa, pitelisin plussatestiä käsissäni ensimmäisen yrityskierron lopussa! Tytötkin saivat aikanaan alkunsa ensimmäisessä ja toisessa kierrossa, mutta ajattelin toki myös kumppanin ja ikäni tähän vaikuttavan.
Nyt sitten ihmetellään - laskettu aika 16. tammikuuta
Paljon onnea Deko! 🙏🙌
Täällä tais menkat alkaa joten taas alkupisteeseen 😭. Rankinta vaan kun just sillon kun menkat alkaa niin muiden vauvat on just siinä ja jutut on vaan vauvoissa.. Tuntuu ihan liian raskaalta omille voimille 😢 Lisäks harmittelen ku kiertp ei näytä tasaantuvan vaan huonompaan suuntan menee. Viimeks yliaikaa ja nyt reilusti ali ni ei yhtään tiä koska seuraavaks..Yritän ajatella positiivisesti että se voi olla just se seuraava kierto kun tärppää ja sit harmittelee miks oli niin rikki kun kyseessä on 1kk ero iässä 🙄
Heippa täältäkin ja onnea kovasti kaikille onnistujille <3
Lähtöpisteessä ollaan täälläkin :( Nyt alkaa yk 4 samalla paikkakunnalla, ja yk 12 eri paikkakunnilla tjot meiningillä. Meillä se ei näytä onnistuvan..
Eilen KP 25 joka on normaali kierron pituuteni, lämpö oli vielä ylhäällä, mutta päivän aikana ruskea tiputteluvuoto alkoi. Tänä aamuna lämmöt romahtivat keskiviivan alle 36,12 tuntumaan ja tiputtelu jatkuu, ja nyt siis DPO 15, testasin äsken selvän negan.
Oviksen jälkeen eli loppukierron DPO 1-15 oireena ihan pieni tippa kirkkaan valkoista maalimaista valkkaria päivittäin, han satunnaisia heikkoja alavatsatuntemuksia / jomotuksia. Ei mitään selvää rintakipua, pahaa oloa tai kiinnittymyskipua. Eli käytännössä ei mitään selviä alkuraskaus tai kiinnittymisoireita edes. DPO 1 ja 2 eli KP 12-13 heti ovulaation jälkeen on kuitenkin ollut vasemmalla ja oikealla munasarjoissa kipua. Nyt jälkiviisaana, olisiko tätä yhdyntämaratonia pitänyt jatkaa vielä tuolloin, jos nuo ovatkin olleet oviskipuja, vaikka ovislimat olleet jo kp 10 ja appi näyttää oviksen kp 11?
Tässä kierrossa meillä ollut tosi terveellinen ja säännöllinen elämä, ei alkoholia ym. Ovulaatio löytyi testeillä ja lämmöllä sekä limojen muodossa KP 9-12 välillä, ja Fertility Friend näytti että lämmön mukaan ovis on ollut KP 11 jolloin sitä edeltävinä päivinä, ovispäivänä ja seuraavana tuli harrasteltua aktiivisesti.
Pohdittiin tässä, kun mietittiin että miten tämä ei onnistu, että jos mies menisi sperma-analyysiin, kun hänelle se on tehty yhden kerran kauan sitten ja siihen voivat vaikuttaa tuolloin käytössö olleet nukahtamislääkkeet, alkoholi, nuuska, kestävyysurheilu tms joten nyt kun ei onnistu, niin käy sen uudestaan. Toinen mitä pohdittiin, on tämä minun ikäni.
Kysymyksiä vielä teille, jos jaksatte auttaa:
- Miksi 25 päivän kiertoni on nyt yritysaikana pidentynyt 27 kiertoon? Luteraalivaihe on siis pidentynyt 15 päivään. Voiko tämä olla seurausta meidän tosi terveellisestä syömisestä ja noista öljyistä? Onko tämä 2 päivän pidentyminen hyvä asia?
- Voivatko limapäivät olla täysin eri kohdissa kiertoa? Minulla on aina ollut pientä vuotoa alkavana oviksena eli KP 8 tienoilla alkanut, sitten myös KP 9 ja oviksen tienoilla KP 11/ 12 selvät limat ja sitten full stop vuodoille. Miten kuivia limakalvoja pystyy kostuttamaan? Otettiin ekan kerran käyttöön Conseive Plus sekä naiselle että miehelle - onko tästä kokemuksia?
- Kovat kuukautiskivut: minun ekat kiertopäivät KP1 ja 2 ovat aina ihan helvettiä. Makaan lattialla kaksinkerroin ja ilman ibuprofeenia 1 päivänä ei selvitä. Lapsettomuuslääkäri sanoi että KP 1 on ok ottaa ibuprofeenia, että vain ovulaation aikana ei. Mitä mieltä tästä olette, onko tämä voinut vaikuttaa vielä oviksen aikaan, yli viikkoa myöhemmin?
Voimia kaikille yritykseen ja nauttikaa elämästä <3 vaikeudet on tehty voitettaviksi, eikö..
Pakko tänne kirjoitella kun kotona ei viitsi vielä puhua mitään eikä kavereillekaan. Kp 20 vasta menossa joten testiä ei kannata vielä tehdä mutta todella malttamaton olo. Edelleen kuvottava olo, mutta tiiän että se voi johtua myös refluksitaudista vaikka muuten ei oo närästänyt. Syöminen helpottaa tätä. Mikälie. Vainoharhaiseksi tässä tulee.
Ovulaatiota yritin tikuttaa kp, 8-15 mutta ei näkynyt mitään. Heikko "positiivinen" ovulaatiotestissä oli tuolloin 8 päivä. Edellinen kierto oli vain 23 päivää, joten saa nähdä kuinkahan pitkä tämä on/olisi.
Hei taas!
Kiitos Haaveilija707 :). Jeps tässä alkuraskaudessa on yllättäviä käänteitä. Muutama päivä sitten minulla oli jäätävät ilmavaivat. Ihan peräsuoleen sattui :D. En tiedä johtuiko siitä vai oliko sattumaa, mutta niukka tuhruttelu alkoi saman tien. Se kesti muutaman päivän.
Muutaman päivän päästä on alkuraskauden ultra. Jännittää.
TiiTuu: Joo vuorotyöläiselle on hankalaa tuo lämpöjen mittaus. Toivotaan, että tärppää sitä ennen :).
Onneksi olkoon Deko79!
Yrittäjä: Oviskipuja voi olla myös muutama päivä oviksen jälkeen. Se on se keltarauhanen mikä kirvelee. Kyllä öljyt voi vaikuttaa luteaalivaiheen pidentymiseen. Itselläni piteni jo heti ekassa kierrossa kolmella päivällä. Se on hyvä asia jos on ennestään lyhyt luteaalivaihe. Sinulla oli alunperinkin riittävän pitkä, joten en usko luteaalivaiheen pitenemisellä olevan sinulle niin suurta merkitystä. Limapäivät voi olla milloin vain kierron alkupuolella. Tässä tärppikierrossa minulla alkoi jo kp5 ja ovis oli kp9.
Tänään koin jonkinlaisen ahaa-elämyksen. En tiedä, onko tämä känteentekevää ja vaikuttaa radikaalisti, mutta tilastollisesti on mahdollisuus mennä parempaan suuntaan.
Kävin siis viime vuoden lopulla työhöntulotarkastuksessa, jossa lääkäri kuin ohimennen (ja korrektisti, ei mitenkään ikä-yhteiskuntaoletetusti, mitä inhoan yli kaiken) kysyi, onko jossain vaiheessa suunnitelmissa raskautua, hän kun tässä huomasi että sun migreeniestolääkitys ei sovi alkuunkaan raskaussuunnitelmiin. Kerroin että kierukka poistetaan alkuvuodesta. Sain ohjeen lopettaa estolääkityksen samaan aikaan, koska sitä ei vahingossakaan saa syödä samaan aikaan kun on raskaana. Minulla on sen lisäksi kaksi muuta lääkettä migreeniin liittyen, ja kohtauslääkkeestä sovittiin että siihen täytyy katsoa vaihtoehto sitten kun tärppää.
Toisesta särkylääkkeestä ei sanonut mitään.
Toinen lääke on siis Miranax, ja nyt luin että naprokseeni haittaa aivan todella olleellisesti ovulaatiota ja munarakkulasysteemejä. Luonnollisesti, kun estolääkitys lopetettiin, olen joutunut syömään Miranaxia päänsärkyyn.
Jotenkin ketuttaa ihan vietävästi, ettei lääkäri tuosta mitään sanonut. Enkä tajunnut silloin erikseen googlettaa, mitä naprokseenista ja yrittämisestä sanotaan, kun lääkäri kahdesta muusta lääkkeestä erikseen mainitsi. Omaa tyhmyyttä osin, mutta ajattelin tietysti, että olisi se siitä Miranaxistakin sitten sanonut.
Nyt siis Miranax kokonaan pois. Migreeniin suosiolla kallis kohtauslääke suoraan, pienempiin kohtauksiin kun olen ottanut sitä Miranaxia kun teho on riittänyt.
Tuli kamalan pitkä sepustus, kiitos kun jaksoit lukea.
Hei vaan,
Meni sitten yksi ilta ja aamupäivä tätä ketjua lukiessa... Uusi toiveilija hyppää nyt joukkoonne vertaistuen toivossa. Vaikka eipä taida enää 2018 vauva olla mahdollinen :D
Syyskuussa jätin minipillerit pois ja menkat alkoi 34 päivän odottelun jälkeen. Nyt menossa yk 10. Lapsi olisi minulle toinen, miehelle eka. Ollaan vähän päälle kolmekymppisiä. Kierrot olleet nyt 23-24päivää eli aika lyhyitä, kun aina ennen olleet tasan 28 pvää. Lähipiirissä parin vuoden sisään paljon vauvauutisia, ja kaikki plussanneet ekasta tai tokasta kierrosta. Olen aina ajatellut, että olen sellainen "tulee jos on tullakseen" -tyyppi, joka ei stressaa tai todellakaan tikuttele mitään oviksia. Vaan kuinkas sitten kävikään.
Epätoivo alkoi hiipiä puseroon jo kolmannen epäonnistuneen yrityskerran jälkeen. Tuntui, ettei kaikki ole kohdallaan. Itkin, että en olisi ikinä uskonut, että mulle voi käydä näin. Mies rauhoitteli ja puhui järkeä, että juurihan vasta aloitettiin. Aloin tikuttaa oviksia selvittääkseni ovuloinko ylipäätään. Mitään selkeitä plussia en saanut, joten reilun puolen vuoden yrityksen jälkeen varasin ajan gynelle. Ultrattiin munasarjat, kuulemma normaalit, testattiin kilpirauhashormoni ja s-progesteroni ja mieheltä spermanäyte, joka oli ihan huippuluokkaa. Mulla arvot normaalien rajoissa. Kuulemma ovulaatio oli siinä kierrossa ainakin tapahtunut, ja kaikki mahdollisuudet raskauteen olemassa. Gyne toppuutteli ottamaan nyt ihan rauhallisesti ja olemaan laskematta päiviä. Elokuussa saan kuitenkin ovulaatiota vahvistavan (?) lääkityksen ja lähetteen tarkempiin lapsettomuustutkimuksiin, ellei ihmettä tapahdu. Itse en usko ihmeeseen. Edelleen vaivaa tunne, että kaikki ei ole kunnossa.
Peitot on meillä aina jo ennen yritystäkin heilunut ahkeraan, eli siitä ei kiikasta ainakaan, ja oviksia oon testaillut vain koska epäilyttää tapahtuuko niitä ollenkaan. Royal gelet ja foolihappo käytössä. Nyt otettiin myös maca jokapäiväiseen ruokavalioon. Kasvispainotteisella ruualla on menty jo vuosikausia. Alkoholia välttelin alkuunsa, mutta nyt oon nauttinut sitä ihan niin paljon kuin huvittaa jos sellainen tilanne on. Ei mitenkään viikottain. Yritän olla stressaamatta, mutta kaikki haaveilijat sen tietää kuinka helppoa tuo on sitten arjessa. Nytkään ei pitänyt tikuttaa, mutta ovistesti tänään tuli taas katottua. Haalea viiva, flo-sovelluksen mukaan ovulaatio 2 päivän kuluttua eli ehkä se sitten on tulossa. Itse epäilen ongelmien olevan luteaalivaiheessa.
Vaikeinta tässä on vertaistuen puute. Aluksi en meinannut kertoa kellekään, mutta sitten lopulta avauduin parhaalle ystävälle, mutta kuten arvasin niin virhehän se oli. Eihän hän (kaksi lasta ja nopeasti raskautunut molemmista) ottanut huoltani ja ahdistustani ollenkaan tosissaan. Vähättelyä vain, jolla hän kai koittaa saada mieltäni paremmaksi. Itsekin totesi ettei osaa ajatella miten reagoisi tilanteessani. Kuitenkin hältä tullut tosi paljon ajattelemattomia kommentteja asiaan liittyen, mikä tuntuu pahalta. Mies on valmis menemään vaikka mihin hoitoihin ja erittäin positiivisin mielin vielä luomuvauvankin suhteen. Hänen lohdutusyrityksensäkin tuntuvat usein vain asian vähättelyltä. Lisäksi tuntuu etten saisi murehtia, koska minulla on jo yksi lapsi, ja jotkut eivät saa ainoatakaan. Olin vain niin hyväuskoinen, että oikeasti ajattelin, että kun syksyllä jätettiin ehkäisy pois, niin tänä syksynä voin vaunuja lykkien saatella esikoiseni kouluun. Nyt, kun koulun alku lähenee eikä raskaudesta ole tietoakaan, ajatus kirpaisee. Välillä menee paremmin, eikä edes menkkojen alku saa enää maailmaa joka kerta romahtamaan, mutta sitten on näitä päiviä, kun vain itkettää, eikä järkipuhe auta.
Jos nyt sitten jotain vertaistukea täältä.
Hei taas!
TiiTuu: Mahtava juttu! Ehkäpä nyt tärppää :).
Maatuska: Tervetuloa! Kokeile onko kalaöljystä apua luteaalivaiheeseesi. Suosittelen sitä näköjään kaikille :D. Luin siitä kirjasta "Taking charge of your fertility", ja minulla se toimi jo ekasta kierrosta.
Huomenna on se varhaisajan ultra. Peruspessimistinä googlettelen vain tietoa tuulimunaraskauksista. Ihan kuin se muka auttaisi jotain. Toisaalta jännittää ja toisaalta hirvittää.
Voi Maatuska, tiedän miltä sinusta tuntuu!
Meillä mieheni kanssa toiveena esikoinen ja nyt on yk9 ja piinapäiviä elellään. Aloitimme aloittamisen syyskuussa17 niin kuin tekin ja ajattelin, että perheemme olisi kasvanut vuoden 2018 aikana. Vielä ei ole tärpännyt. Olen 28v ja mieheni vuoden vanhempi.
Kiertoni on ollut lyhyemmän puoleinen, 25-27 päivää ja luteaalivaihe ollut 9-10päivää eli lyhyt sekin. Kaksi kiertoa sitten kävin gynellä ja hän ultrasi munasarjat ja kohdun, kaikki kunnossa. Määräsi kuitenkin tuohon lyhyeen kiertoon ja lyhyeen luteaalivaiheeseen terolutit mitkä aloitan ovista seuraavana päivänä ja syön 10päivää. Viime kierrossa ei tärpännyt, mutta ilokseni huomasin, että tässä kuuluvassa kierrossa ovulaatio tuli paljon aikaisemmin!! Eli kierto tasoittunut paremmaksi. Nyt käynnissä piinapäivät ja ensi viikon lopulla selviää miten tässä kierrossa kävi. Piinapäivät ovat nimensä veroisia. Toivon todella, että teidänkin pitkä vauvankaipuu palkitaan! Raskasta on pettyä kun lapsesta niin haaveilee.
Ikäneito tsemppiä tuonne ultraan! Kerro sitten miten meni. Hyvin se menee. Mille KP:lle tärppisi muuten ajoittui kun raskaus onnistui, jos limat alkoivat jo 5 eli käytännössä kuukautisen vikana päivänä? Kun olit jo yrittänyt, niin miten muuten kuin lämmöistä huomasit että nyt olet raskaana? Minkälaiset oireet olivat heti oviksen jälkeen, seuraavalla viikolla eli dpo 7-8 tienoilla ja sitten seuraavalla viikolla dpo 14 maissa?
Luin kanssa tuon suosittelemasi kirjan ja sen takia olen kiinnostunut yhdyntämääristä ja niiden ajoituksista, esim tässä lyhyessä kierrossa, koska kirjahan suosittelee hoitoja jo 4-6 kierron jälkeen jos ruokavalio/ elämä on terveellinen ja timing intercourse menee nappiin.
Lisäksi mittasin ekan kierron ajan lämpöjäni. Mietin kirjan kaavioiden perustella, ovatko lämpöni oviksen jälkeen liian alhaalla keskiviivaa, progesteronitaso ei riittävä kiinnittymiseen, vaikka luteraalivaihe on riittävän pitkä.
Toiveli, kone ei näyttänyt kirjoitustasi jostain syytä. Minulla on samanpituinen kierto kuin sinulla. Ja minullakin on Terolutit (ja yrityskiertoja tosiaakin olemassa jo riittävästi), mutta kun kierto on suht tasainen, 25-27 ja ovis ollut 10-12 välillä ja luteraalivaihe 14 maissa, niin en ole ottanut niitä. Netissä niitä on kuitenkin paljon kehuttu ja lääkäri ne määräsi, joten mietin, että pitäisikö täälläkin kokeilla niitä, kun ne tuossa kaapissa nyt ovat ns varmuuden vuoksi. Nyt menossa KP 3. Tsemppiä myös sinulle kovasti!
Yrittäjä: Itse olin yllättynyt kun terolutit mahdollisesti vaikuttivat myös seuraavan kierron oviksen aikaistumiseen ja ns. Korjasi kiertoa. Vaikka onkin keltarauhashormonia ja vaikuttaa vain kymmenen viimeisen päivän ajan eikä ole tekemisissä ovulaation kanssa vaan vasta tuossa luteaalivaiheessa. Nyt kovasti jännittää olisiko tämä meidän tärppikierto.
Voisithan seuraavaan kiertoon ottaa nuo terolutit käyttöön :)
Yritän olla ajattelematta vaiva-asiaa loppukierron (helpommin sanottu kuin tehty!!), koska taas muuten tippuu korkealta.
Tsemppiä kaikille muillekin vauvakuumeilijoille ja onnea plussanneille!
Juu, menkathan ne sieltä alkoi jo sunnuntaina. Mulla on siis epäsäännöllinen kierto ja nyt kerrankin sattui vain 30 pv:n kierto :D Yleensä kun on lähempänä 40 ja ovislimat oli varmaan toiveajattelua kalenterin ilmoittamana ovulaatiopäivänä ;) Niin ajattelinkin että turhan hyvä tuuri olisi ollut jos näin helpolla olisi onnistunut. Jatketaan yrittämistä varmaan sitten kun alunperin sovittiin, myöhemmin kesällä.