Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Hei taas,
meillä vähän sama tilanne kuin teillä sorbetti, oli tarkoitus aloittaa yritys vasta kesällä että saataisiin talonrakennusprojekti varmasti valmiiksi ennen vauvan saapumista (ja olen toki aina haaveillut kesävauvasta)😄
Nyt kuitenkin kävin tosiaan maaliskuun lopussa poistattamassa kapselin ja menkat alkoi 9.4. Pari kertaa käytettiin kondomia, sitten mentiin keskeytetyllä. En uskonut että ovuloisin vielä tässä kierrossa ja sitten nyt maanantaina 24.4. touhuiltiinkin ilman mitään ehkäisyä. Tuona päivänä oli vasemmalla alavatsalla paineentunnetta ja kipua ja myös runsaampaa kirkasta valkovuotoa. Nyt tänään oli aamulämpökin noussut 0.3 astetta eli ilmeisesti ovuloinkin🙊 Touhuilut sattui nyt siis todennäköisesti juuri ovulaatiopäivälle..
Hassu tunne että nyt on ensimmäistä kertaa ikinä OIKEASTI mahdollisuus olla raskaana vaikka en siihen kyllä uskokaan. Ja toisaalta vähän myös toivoisin ettei vielä olisi tärpännyt koska laskettu aika olisi tammikuun alussa jolloin talo tuskin vielä on muuttovalmis..
Seuraillaan nyt että tuleeko menkat ajallaan ja olisiko kierto muka nyt jo noin hyvin tasoittunut. Jännitystä ilmassa!
Ihanaa että on tullut paljon hyviä uutisia tänne! Onnea onnea :) On aina mielenkiintoista lukea mitä oireita ihmisillä on ollut ennen menkkojen poisjäämistä ja positiivista testiä. Itelläkin aina loppukierrosta ties mitä oireita, mutta vissiin pienellä yliherkkyydellä aina tulkittu, kun ei oo kuitenkaan tärpännyt.
Kiva myös lukea Ikäneito vitamiineista ja muusta yritysajan "dopingista" :P
Mulle neuvolan täti sanoi viimeksi pillereitä uusiessa, että kannattaa foolihapon napsiminen aloittaa jo pillerien aikaan, mutta ainakin 3kk ennen yritystä. Oon varmaankin jo syönyt vuoden niitä.. Joskin nyt on alkanut joinain päivinä unohtua sen napin ottaminen, kun ei tunnu enää niin tärkeältä (kun ei vaan tärppää!). En oo muihin nappeihin vielä turvautunut, foolihapolla ja perusterveellisellä kasvispainotteisella ruokavaliolla mennään. En suostu stressaamaan mistään, onneksi töissä on aika leppoista, mutta kotona mies kehittelee stressiä milloin mistäkin.. Koitan olla menemättä mukaan siihen hysteriaan :D
Täällä on aktivoiduttu taas uuteen yritykseen, kp16/28 meneillään. Oviksen pitäisi olla näihin aikoihin, mutta en oo jaksanut tikutella/mittailla lämpöjä. Ollaan kuitenki talleteltu ahkerasti enkä oo päästänyt miestä mihinkää ylimääräisille reissuille :'D Muutama aiempi ovis saattoi mennä ohi hyödyntämättä just niiden reissujen takia. Mä niin haluaisin tammikuulle vauvan!
N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.
Onnea Hitula ja Naskari! <3 Ihanaa että plussia satelee (: Tsemppiä myös tärppiä odottaville.
Täällä edelleen joutuu piinailla, mutta kun maanantaina veri haisi, niin tajusin, että ois eka mahdollinen vuotopäivä. Mulla siis epäsäännöllinen ja yleensä pitkä kierto, mut tänä vuonna ollut noin 40 päivää, näköjään noudatti samaa tälläkin kertaa. Ainoa siis, ettei vuotoa ole näkynyt! :) Nyt jo kp44, menkkaolo vatsassa ja väsyttää ja masentaa, kuten tavallisesti menkkojen aikaan. Tänään pyyhittäessä, mutta ainoastaan yhdessä vessakerralla, jäi paperiin todella hailakan vaaleanpunaista. Sen jälkeen ei mitään. Nyt tajusin koko kuvion, että mähän olen ihan turhaan tässä testaillut nämä pari viikkoa, kun mulla niitä oireita ollut. Nyt vähän huvittaa oma hölmöys. :D Laskujen mukaan mun ovispäivä on ollut la 7.4, ja seuraavana perjantaina mulla oli ensimmäistä päivää outo ja hutero olo sekä samana viikonloppuna kovat kohtukivut. Sitä seuraavana viikkona, eli viime viikolla mulla oli etenkin iltaisin kuumeinen olo, nenä tukossa öisin, pieniä pahoinvointikohtauksia.. Viimeisimpänä tällä viikolla oli yön ja aamun kestävä jalkaterän suonenveto, ei mikään pieni. Ja kun maanantaina posket punotti ja saunan jälkeen verisuonet oli niin pulleana että pelkäsin et ne tyyliin räjähtää, niin eilen sitten saunan jälkeen meinasin pyörtyä ja olin muutenki illan valkoinen kuin lakana...
Ajattelin hakea perjantaiksi testattavaksi herkän testin, ellei ala vuotaan. Kaikkien noiden edellä mainittujen oireiden perusteella ihmettelen, jos alkaa. Sitä kyllä pelkää ja nyt pettymys ja pudotus ois varmasti melkonen! Jotenki oon tän kaks viikkoa aatellut, ettei noi oireet voi olla muuta.
Taas on jääny tän ketjun seuraaminen :/ Ehkä vlopun aikana luen viestit mitä tullut :)
Täällä tilanne mutkistu entisestään. 25.3 todettiin km, kipuja ja vuotoo vaan jatku ja jatku, soitin neuvolaan et saisin hcg kontrollia mutta en saanut ennenkun km:stä kk aikaa eli maanantaina kävin. En kerenny soittaan alkuviikosta labrojen tuloksia ja tiistai iltana alko järkyt toispuoleiset alavatsakivut. Päivystykseen istuun ja hcg ei ollut laskenut vaa noussut hieman. 26.3 hcg oli 250, nyt 23.4: 520, 24.4: 436 ja 25.4: 545. Kivut helpotti särkylääkkeellä ja päivystyksestä päästettiin kotiin nukkuun pariks tunniks ja käsky, että aamulla naistentautienpäivystykseen.
Siellä gyne ihmetteli mun tilannetta ja sitä etten oo saanu kontrollia ollenkaan ja myös omasta tk:sta sillon kun km todettiin laitettiin lähete tuonne naistentautienpolille, mutta koko lähete ei näkynyt siellä! Eli taas omassa tk:ssa sohlattu kunnolla.
Gyne katto siis hcg labroja joissa arvo veti pientä siksakkia ja alko epäileen kohdunulkoista, ultras ja sieltähän se kohdunulkoinen löytyi.
Luojankiitos alkio ei ollut siellä alkanut kasvaan vaan jotain muuta solukkoo hieman. Gyne päätti, että samantien meen toiselle osastolle odottaan metotreksaatti piikkiä joka tuhoo sen raskaussolukon ja kuukauden ehkäisypakko tuli.
Päällimmäinen tunne on helpotus. Nyt on tutkittu ja hoidettu ja saan jatkoseurannan! Usko omaan terveyskeskukseen ja neuvolaan on aika nollissa tällähetkellä. Mutta nyt on pääasia, että pääsen toipuun tästä kaikesta
Mun on nyt kyl pakko avautua!
Ens kuussa tulee tasan vuos siitä kun tein ekan plussatestin ja vauvakuume iskee. Mulle on tullu ihan järkyttävä halu olla taas raskaana! Nähä se plussa siin testissä, kertoo siitä miehelle, käydä neuvoloissa, ultrissa ja kattoo ku se maha kasvaa. Oon katellu ihan sikana mun masukuvia ja katellu miten ne lähti kehittymään. 😍
Miehen puolesta oliskin ihan ok vaikka tulisin heti raskaaks!!! Nyt osaan sentään aatella järjellä sitä et se vuos pitäis pitää väliä kropan takia ja nyt haluun keskittyy meidän vauvaan ihan 110% ja kokee sen ekat askeleet, sanat yms ilman häiriöitä ja olla vaan sen kanssa. Meillähän viimeks ehkäsy petti ja nytkun tarkotuksena on uus raskaus ens vuonna, ei otettu mitään ihmeellistä ja se mua osittain pelotaakin et jos käy taas vahinko..
Outo on tämä ihmismieli, en mitään haluais niin paljoa kun toisen vauvan ja raskauden, enkä mitään pelkää niin paljoa kun sitä että tulisin raskaaks.
Moikka, minäpä liityn keskusteluun vaikkei yritys ole vielä alkanut. Meillä pois kolmas haaveissa ja ehkä syyskuussa alkaisi yritys jos siihen päädytään. Kiva lukea silti näitä juttuja, onnea kaikille!
Hei kaikille, mekin liitytään tänne, teidän vertaistukenne on tosiaan tarpeen! Toivon me-henkeä ja tsemppausta, pyrin jakamaan omat tietoni, jos voin jotain auttaa osaltani.
Olen 35 ja mies on 37. Vihdoin ollaan samalla mantereella opiskelujen jälkeen, ja yhteisenä toiveena meillä on lapsi. Toiveita, pelkoja liittyy tähän monenlaisia. Ollaan liikunnallisia, lisäksi terveysasiat kiinnostavat, ei polteta eikä alkoholia kulu muutamaa viinilasia/ kk enempää, mutta minulla on pelko, että jos juuri me ei saadakaan jälkikasvua ja jos joudutaan hoitoihin yms. Mies on paljon rennompi. Meille on perustutkimukset tehty lapsettomuuslääkärillä ikämme "takia", ja niissä oli kaikki OK. Kierto on välillä 24-28, kaksi kertaa ollut pitempi (en ole tehnyt jostain syystä raskaustestejä, joten en tiedä, ovatko nuo pitemmät kierrot esim alkaneita raskauksia jotka ovatkin sitten loppuneet), pääosin siis kierto 24-25 ja myönteisenä asiana ovulaatio on aina löytynyt testeillä ja tullut ilmi selvästi kipuna, limana.
Meillä on tätä eri puolilla asumista ja yrittämistä kokeiltu työmatkojen takia viime vuosi, mutta se oli tosi hankalaa metsästää ovulaatiota, ja edes elää normaalia elämää. Nyt sitten olisi YK 3 takana niin että ollaan molemmat Suomessa samalla paikkakunnalla, ja minulla olisi tosi paljon ihan tyhmiäkin kysymyksiä teille, jotka olette paljon viisaampia tässä asiassa:
Yhdyntätiheyttä ei kukaan juuri kommentoi missään. Että kuinka usein sitä pitää yrittää per kierto? Joka toinen päivä ei ole meillä tuonut tulosta, joten aiotaan nyt jatkossa keskittyä ovulaation aikaan ja joka päivä sitten hommiin, aloittaen 2 päivää ennen ovista? Esimerkkinä jonka haluan jakaa, että meille tuli nyt 7 yhdyntäkertaa, 5 päivänä tähän ovulaatioon/ kiertoon, ja kyllä tämä määrä oli melkoinen puristus/ rutistus meille! Kuinka usein te yritätte per kierto? Onko tässä jotain huomioitavaa? Liukuvoide yms joka pitäisi olla tiedossa tai jotain niksejä käytössä. Aamu- vai ilta-aikaan?
Kävi jo ihan mielessä koti-inseminaatio, että ruiskulla ruikata kamat sisälle, ettei mene kauheaksi pakkopullaksi ja jyystämiseksi erityisesti nuo oviksen jälkeiset päivät, kun on jo muutama päivät putkeet hommailtu. Onko teistä kukaan kokeillut? Laitatteko tyynyä takapuolenne alle tai makaatteko jommalla kummalla kyljellä yrityksen jälkeen?
1/2
Jatkuu vielä...
Liikunnan harrastaminen yrittämisen aikana, erityisesti ovulaation jälkeen luteraalivaiheen aikana, kun mahdollinen kiinnittyminen on tapahtumassa mietityttää kanssa kovasti, kun vaatimuksia on paljon, että pitäisi olla hyvässä kunnossa mutta ei saa rasittaa liikaa, välillä skitsofreeninen olo, miten teet kaiken "oikein". Voinko tehdä oviksen jälkeenkin saliharjoittelua vai lisääkö tämä mieshormonia, testosteroinia kehossani? Voinko tehdä hölkkää, spinningiä entä jumppatunteja, vai voivatko nämä tavallista kävelyä kovemmat jumpat tai juoksu jotenkin estää kiinnittymisen?
Ruokavaliosta, on lisätty säännöllisyyttä ja sitten kaikkia hedelmällisyysruokia, ohjeita tähän on ollut netti pullollaan. Mutta mites on tuon kahvin kanssa, kahvi kyllä maistunut vähän liian hyvin, oletteko sen jättäneet pois jo ihan yritysvaiheessa? Entäs salmiakki, lakut ja sushi? Tuntuu että kaikki hyvä tai herkut joita himoitsen, on yrittämiseen liittyenkin "kielletty".
Vaihtoehtoishoidot? Kokeilin jo pari kertaa vyöhyketerapiaa, mutta en huomannut mitään hyötyjä siitä. Mietin akupunktiotakin. Kuuntelen tosi mielelläni kokemuksianne.
Olitteko jossain vaiheessa varmoja että ette koskaan onnistu? Kaikista inhottavin neuvo on meille ollut, että älkää stressatko. Itse olen yrittänyt hallita stressiä menemällä ajoissa joka ilta nukkumaan ja syömällä terveellisesti ja hyvin, tekemällä pitkiä kävelyitä ja kuntoilemalla, tosin nyt mietityttää tuo sali, juoksu ja jumpat että voiko niitä tehdä koko kierron läpi, vai vaikuttaako kiinnittymiseen.
Toivon teille voimia yritykseenne ja arkeenne, odottavan aika on tosiaan pitkä, kuten sanotaan... Kaikkea hyvää kanssayrittäjille, toivon aktiivista, myönteistä keskustelua ja onnistumisia <3 Mä laitan näitä kysymyksiäni sitä mukaa kun niitä tulee, sillä olen varma, että joukossa on voimaa ja näin voimme tsempata toisiamme.
2/2
Voi kauhea kun tuli pitkät tekstit :)
Ja yksi kysymys vielä, mikä on paras hedelmällisyysaplikaatio vauvan yritykseen, josta olette tykänneet ja millä olette onnistuneet?
Kovasti näyttää olevan eroja niissä. Itse asensin Flow:n, mutta mielestäni se arvioi ovulaation päivän, jopa kaksi myöhemmäksi kuin se on, jatkuvasti havainnut tämän.
Hei taas.
Täällä ollaan yhä tukevasti raskaana. Viikkoja 6+2.
Liirumlaarum: Olen todella pahoillani kokemastasi. Toivottavasti kaikki sujuu lopulta hyvin.
Yrittäjä: Liikunta ei vaikuta alkion kiinnittymiseen, ei huolta. Sinullakin on lyhyt kierto, kuten minulla. Onko luteaalivaiheesi tarpeeksi pitkä? Alle 12 pvää voi aiheuttaa ongelmia kiinnittymisessä. Minä sain omani pidennettyä ruokavaliolla. Ruokavalio kannattaa fiksata kuntoon jo ennen raskautta. Pidä huolta varsinkin verensokerin tasaisuudesta. Insuliini on hormoni ja voi viedä tilaa sukuhormoneilta.
Suosittelen Fertility Friend -applikaatiota. Siinä seurataan aamulämpöjä ja limoja. Sillä ei voi ennustaa ovulaatiota, mutta se näyttää milloin se on tapahtunut. Mikään applikaatio ei voi luotettavasti ennustaa ovulaatiota. Ovulaatiopäivä vaihtelee samallakin naisella kierrosta toiseen. Luteaalivaihe on aikalailla vakio samalla naisella, mutta applikaatioissa se on fiksattu 14 pvään. Normaali luteaalivaihe voi olla 10 pvästä 16 pvään, joten jos luteaalivaihe on mitä tahansa muuta kuin se 14 pvää niin metsään mennään. Yhdyntä kannattaa ajoittaa limapäiville. Eli heti kun näet kananmunanvalkuaismaista limaa niin peitto heilumaan joka päivä, kunnes limaa ei enää erity. Sperma ei elä muutamaa tuntia kauempaa naisen sisällä, ellei tätä limaa ole.
Näin "iäkkäille" lisääntyjille suositellaan lisäravinteiksi C-vitamiinia, vehnänalkioöljyä, kala(nmaksa)öljyä, raskaus-ja imetysvitamiineja ja koentsyymi Q-10:tä (jonka käyttö pitää lopettaa heti kun raskautuu). Miehelle samat tropit myös. Uusien tutkimusten mukaan nisäkkäillä syntyykin uusia munasoluja jatkuvasti. Ja vaikka munasolu olisikin iäkäs, se jakautuu ihan hyvin nuoressa kehossa, kun taas nuorikaan munasolu ei jakaudu hyvin vanhassa kehossa. Ne rihmat jotenkin sotkeutuu. Siksi olisi hyvä saada soluille energiaa ja antioksidantteja. Tuolla edellä olen suositellut erästä kirjaa, mikä kannattaa lukea.
Liukuvoiteita ei kannata käyttää, koska ne voi tappaa siittiöitä. Oli joku merkki mikä oli siittiöystävällinen. Google ehkä tietää. Myös sylki tappaa siittiöitä.
Hei Yrittäjä ja tervetuloa! Mä en ole paras neuvomaan raskautumisasioissa, sillä en ole asioihin niin hyvin perehtynyt, mutta voin puhua omasta puolestani ja niillä tiedoilla, mitä olen lukenut :)
Ensin pohjustusta meän tilanteeseen; tilanne on se, että tässä piinaillaan jo kp 50! Epäsäännöllinen ja yleensä pitkä kierto, viime ja toissakierto ollut 39pv ja 41pv. Tämä kierto taisi taas olla, sillä noin viikko sitten oli selkeitä menkkaoireita, masentuneisuutta, polttelua, ja jopa tuli yhdellä vessakäynnillä ihan vähän verta. Sen jälkeen ei ollenkaan. Jo pian kolme viikkoa sitten mulla heräs ekat epäilykset. Nyt jälkikäteen olen laskenut, että mulla on ollut ovis kp26, sillä siitä noin 6pv mulla oli ekaa kertaa sellainen hutero, outo olo ja samana viikonloppuna oli kovat kohtukivut, jotka oon tulkinnu myöhemmin kiinnittymiskivuiksi. Etenkin tuon viikonlopun jälkeisenä viikkona iltaisin oli todella kuumeinen ja kipeä olo mutta seuraavana päivänä jaksoin kuitenkin aika normaalisti. Se kuumeinen olo iltaisin vaivaa edelleen välillä, yhtenä päivänä jalkaterää kramppasi toden teolla, edelleen juilii alavatsalla ja nivusissa, pieniä pahoinvointikohtauksia, myöski mieliala aika herkkä ja väliin oon tosi onnellinen, väliin masentunut. Osaltaan tää epävarmuus ja tietämättömyys raastaa, kun vielä eilenkään en saanut testaan edes haamua. :/ Nyt ois menkat noin viikon myöhässä. Voikohan tässä vaiheessa mennä jo verikokeeseen testauttaan, vai pitääkö malttaa odottaa? Ja tosiaan, meillä on ollut vuosi yritystä, josta puoli vuotta rennosti ja aika tietämättömänä mistään raskautumiseen liittyvästä, myös kaksi väliin jääneet menkat, jolloin niiden odottelun takia sitten yrityskiertoja ei todellisuudessa ole ollut niin montaa. Loppusyksystä aloin ottaa paremmin selvää omasta kierrosta ja kaikesta muusta raskautumiseen liittyvästä, joten voisin sanoa, et puoli vuotta tässä on ihan tosissaan kuumeiltu. :)
Tuosta yhdyntätiheydestä. Meillä ollut lähinnä se joka toinen päivä-menetelmä. Mä en tunnista mun ovista enkä ole tikuttamalla sitä löytänyt, ja mulla on ollut flo-appissa liian lyhyt oletuskierto, vaikka kierto usein venyy.. Joten luulen, että ollaan yritys lopetettu kierroissa liian aikaisin, jolloin ovis on sitten ollut myöhemmin. Nyt tällä kierrolla talletukset ainakin ollut kohdillaan, joten sen puolesta raskautuminen mahdollista. Välillä ollaan joka päivä talletettu, mut tuon oviksen aikaan oli joka toinen päivä. Kai se joka päivä ois paras, mut joka toinen päiväki oikeen hyvä, kerta siittiöt elää 1-3pv? En tiiä onko vaikutusta, mutta kun edellisillä kierroilla olen mennyt heti pesulle, niin tällä kierrolla jäin aina sänkyyn makaileen ainakin vartiksi, jolloin en pese heti pois. Oon kyllä lukenut muistakin keskusteluista, että joillakin tuntu tämä ratkaisevan? Voihan siinä olla pointtia.
Mä juon kahvia edelleen 1-2 kuppia päivässä, sitä kun ei tarvitse lopettaa, mutta suositellaan vähentään. Joillaki alkaa kahvi äklöttään ihan luonnostaan. Syön muutenki monipuolisesti, niin en ole siihen kiinnittänyt niin paljon huomiota, muutaku en menis just graavikalaa tms. syömään, kun epäilen raskautta. Foolihappoa ja d-vitamiinia syön purkista, jos nyt raskaus varmistuisi niin varmaan jotain odottajan multivitaa hakisin..
Vaikka yritys alkoi jo vuosi sitten, niin ei oo ihme kyllä tullut pelkoja ettei onnistuisi. Kuitenkin puoli vuotta meni muutenki vähän penkin alle, kun niin epäsäännöllinen kierto, johon en ollut juurikaan tutustunut. Miehellä sen sijaan ollut ne pelot, kun on vähän vanhempi, ja kuumeillut pidempään kuin minä.
Nyt on peittoa heiluteltu viikko ahkerasti (toivottavasti oikeaan aikaan) ja nyt jännittää. Menkat pitäisi omien laskelmien mukaan alkaa 9 päivän päästä. Ovulaation arvelen olleen viikko sitten, mikäli kierto on se 29 päivää. Ainakaan ennen tuota ajankohtaa ei ovulaatiota ollut, koska tikutin pari päivää ennen.
Nyt on pari päivää ollut nipistelyä alavatsalla (välillä vähän menkkamaista jomotusta ja välillä erilaista nipistelyä) ja närästystä (yleensä ei kyllä närästele kauheasti). Sekä nyt nännit on vähän arat. Lueskelin, että ne voisivat olla raskauden oireita mutta että ihan yhtä lailla eivät :D Pitkät 9 päivää tulossa....
Jännittää ihan vietävästi kun nyt ihan ensi kertaa on mahdollisuus olla raskaana ja se on vielä toivottua :)
Tsempit kaikille! Täällä alkoi menkat lauantaina joten nyt on kp5. Tämä aika ennen ovista on raastavaa kun ei oikein voi tehä mitään asian eteen. 😁
Hei, kiitos neuvoista Ikäneito ja Lapintyvär. Ikäneidon kanssa meillä tosiaan sama kierron pituus. Tosi mahtavaa Ikäneito, että onnisti ja olet raskaana, kuulostat todella päättäväiseltä ja järjestelmälliseltä. Onnittelut!
Ruokavalio aloitettu, siitä kuulen mielelläni lisää. Samoin vitamiinit. Mitä nämä on nämä ravintolisät, joista moni puhuu? Tarkoitetaanko siis vitamiineja vai lisäproteiineja vai jotain Voimaruoan tuotteita? Mitä Te olette käyttäneet? Kahvia olen vähentänyt radikaalisti, tästä olen ylpeä, mutta vaikeaa kyllä.
Kiva kuulla että liikunnasta ei haittaa kiinnittymiseen, jatkan siis salilla käyntiä ja spinningiä sekä hölkkäämistä.
Välillä tulee työmatkoja, nytkin juuri tuohon kiinnittymisen (6-7 vrk ovulaatiosta) aikaan ja sekin pelottaa, että jos matkustaminen (2-3h lento vain) rasittaa liikaa. Kaikenlaisia pelkoja ja rajoitteita sitä miettii.
Ikäneito, asensin tuon Fertility Friendin: yhdyntöjen määrästä jota itse olen pohtinut kovasti, se sanoi että 100% perfect kun siis nyt tuli kp 8-12 seitsemän kertaa harrastettua ja melkoista puurtamistahan tuo "putki" tosiaan on. Nyt olen eka kerran mitannut luteraalivaihetta. Kyllä se näyttäis siinä 13-14 vrk kohdilla pyörivän eli jees.
Samoin olen mitannut eka kerran aamulämpöjä. Aamulämpöni on matalanlaista sorttia. Nyt on DPO 4 menossa ja lämpö on tosiaan heilahtunut sinne 37 ja yli, sieltä 35 normaalista ja pysynyt siellä jo 3-4 päivää! Voisiko tämä olla merkki! :D Samoin ovulaation jälkeen eilen ja tänään dpo 3 ja dpo 4 on tullut kirkkaan valkoista selvää valkovuotoa ja nämä ovulaation jälkeiset päivät minulla on aina ihan kuivat. Vasemmassa munasarjassa/ alavatsassa pistelevää juilimista, eilen varsinkin koko päivän.
Hauskaa ja toiveikasta viikkoa kaikille!
Jos kroppa on muuten kunnossa ja elämäntavat ok niin reissukaan tuskin on ongelma kiinnittymiselle :) mulla just nimenomaan kiinnittyi viikon ulkomaareissun aikana! 2,5h lennot molempiin suuntiin, kohteessa tosi epäsäännölliset (ja kohtalaisen epäterveelliset) ruokailut ja viikon verran ~20 000 askelta päivässä, eli yli 9 tuntia jaloilla. Ja silti kiinnittyi <3
Täällä lähti käyntiin yk8. Varasin puhelinajan lääkärille koskien tuota Terolutin syömistä. Musta tuntuu, että se tekee mun kierron turhan lyhyiksi (26-27) yhdistettynä siihen, että ovulaatiotestit on näyttäny positiivista aikasintaan kp 15. Sen takia oikeastaan ei ole tuntunut niin hyvältä kirjoitella tännekään, kun olen ollut melko varma, että mitään tärppiä ei ole tapahtumassa... Noh, mielenkiinnolla odotan ensi viikon keskustelua lääkärin kanssa.
Kiitos Yrittäjä :).
Ravintolisillä minä tarkoitan vitamiineja. Oletan että muutkin.
Minä sain yhdyntöjen tiheydeksi vain Good. Tosiaan ollaan jo vuosi puurrettu niin en viitsinyt hätyytellä miestä liian usein :D.
Korkea dpo lämpötila on kyllä hyvä merkki. Samoin kuin se, että luteaalivaiheesi on tarpeeksi pitkä. Matala lämpötila dpo:ssa voi kieliä progesteronin vajauksesta. Juuri lueskelin jälleen kirjaa: "Taking charge of your fertility : the definitive guide to natural birth control, pregnancy achievement, and reproductive health". Siinä sanottiin, että jos hyödyntää limapäivät tarkkaan, niin hedelmöittymisen pitäisi tapahtua viimeistään 4 kk kuluttua. No. Näinhän meillekin kävi :). Kirjassa myös sanottiin, että raskauden aikana voi esiintyä hedelmällistä limaa, koska hormonitasot ovat koholla.
Toive85 suosittelen sinulle tuota edellä mainitsemaani kirjaa. Aamulämpöjen mittaaminen ja limojen seuraaminen kertoo sinulle paljon kierrostasi. Jos on niin että luteaalivaiheesi jää lyhyeksi, niin kokeilepa ottaa päivittäin kalaöljyä.
Täällä taas pitkästä aikaa. Pidettiin parin kk tauko tuossa ja noh, toivottavasti nyt päästään aloittamaan tämä. Vappuna oli perus darraseksiä ilman ehkäisyä mutta muuten ollut nyt hiljaista. Edellinen kierto oli tosi lyhyt (23 päivää) ja oon nyt yrittäny bongailla ovista jo viimeiset pari päivää kun nyt ollaan taas kp 10 kohdalla. Tätä ennen kierto ollut 26-28 päivää. En nyt oikein tiiä mitä tällä haen takaa 🤔😄 kuhan ilmoitan mukaan tulosta ja toivottavasti ei mee miehellä pupu pöksyyn. Siinä vaiheessa pitää keskustella jo enemmän tästä 🙄
Ikäneito: Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo kirja, hitsi vaan kun ei jaksaisi englanniksi lukea :P Lisää ruokavalio yms. vinkkejä otetaan vastaan :)
Yrittäjä: Tervetuloa keskustelemaan! Tässä ketjussa on joskus aiemmin ollut puhetta ruokavaliosta, sushin ja lakun yms syömisestä yritysvaiheessa. Mutta ne keskustelut on varmaan jollain sivulla xx… Voi olla vaikea löytää. Itse otan aika rennosti ja syön mitä huvittaa, jos tätä yritystä kestää vaikka vuosi, niin en kyllä pystyisi olla vuotta syömättä sushia! Sitten jos pärähtää positiivinen testim niin saakin vältellä noita ”kiellettyjä ruokia” monta kuukautta.
Liirumlaarum: Kuulostaa kyllä tosi kurjalta. Aikamoista säätämistä on ollut, mutta hyvä että asia on nyt selvitetty ja jatkokuviot selvillä. Tsemppiä!
lapintyvär: Jännittävä tuo sun tilanne! Kumma kyllä, jos tuon verran menkat myöhässä, eikä näy haamuakaan. Ja nuo kaikki oireet tuohon päälle. Tsemppiä, että olisi tärpännyt!
Piinaviikko täällä meneillään. Nyt 6 dpo (Flon mukaan, en oo bongannut varsinaisia limoja tai jaksanut mittailla lämpöjä) kp24/28, ja tiistaina pitäisi alkaa menkat. Nolottaa myöntää, mutta yksi tyylipuhdas negatiivinen testi tuli jo tehtyä :D Mikä lie malttamaton aivohärö… Me tsempattiin tää kierto makkarin puolella, joka päivä tai joka toinen päivä koitettiin aktivoitua. Enemmän on enemmän jne… Vaikka meinaa työstä tuo käydä. Jopa miehelle, joka niin odotti tätä lapsentehtailua :D Mahdollisen ovulaation aikaan tuli vähän tummanpunaista limaa, mut en tiedä onko paikat vaan niin kovassa käytössä että siellä joku pikku haava. Ärsyttää, kun ei oikein ole muita oireita. Tai on jotain, mitä muutenkin ennen menkkoja (rinnat aristaa). Tajusin muuten myös teidän teksteistä, että meillä on ollu ihan väärä liukkari käytössä (kaikki siittiöt varmaan kuolleet siihen..!). Liekö muuta, mikä on mennyt vikaan… Vähän kyllä sellainen tunne, että vaikka ollaan ahkeroitu, niin ei ehkä siltikään oo tärpännyt. Katsellaan…
N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.
Ihanaa, onnittelut Naskari! :) :)