Voiko juominen olla joskus parisuhteen toisen osapuolen (ei sen juopon vaan sen toisen) vika?
Jos se toinen on ilkeä, häijy, narsistisilla piirteillä ja harjoittaa paljon henkistä väkivaltaa puolisoaan kohtaan, voiko olla, että hän aiheuttaa sen toisen parisuhteen osapuolen juomisen?
Kommentit (55)
Tottakai vika on muissa kuin juopossa itsessään. Narsistipaskajuoppo kyllä osaa syyllistää muita alkoholismistaan ja nauttii tehdessään pahan olon toiselle. Juo vielä lisää, kun toinen on pahoillaan .
Selvänä hetkenä- harvoin kun niitä on- hyvittelee ja on taas niin ihana. Koko ihminen on täynnä valhetta ja aiheuttaa vain pahaa muille.
Ihmisiä voi syyttää ihan mistä tahansa ja välttää sitten ottamasta vastuuta omasta elämästään. Kannattaako kenenkään uhrata elämäänsä alkoholistin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin ex mies lisäsi juomista.Sairastin masennusta eli voinavarat oli täysin loppu.Mies käytti mua siinä tilassa täysin hyväksi,alisti jne.Join joka päivä.Sain lopulta itseni kasaan sen verran et lähdin suhteesta.Sen jälkeen alkoa on mennyt ihan normaalin rajoissa.Eli kyllä joo mun mielestä hän lisäsi juomistani.
Ole rehellinen ITSELLESI:
Lähditkö tosiaan SINÄ ,vai jättikö HÄN sinut, kun alkoholismisi tuli puolisollesi jo liian tutuksi ?
Samalla tavalla juoppo syyttää toista juomisestaan kuin lihava mätisäkki toisia syömisestään. Ja köyhät ja työttömät yhteiskuntaa.
Kyllä se vika aina sieltä peilistä takaisin kurkkaa.
Kyllä exän mielestä minä olin syy hänen juomiseen. Sen hän muisti kyllä kertoa joka kerta.
Vain jos väkivalloin kiinnipitäen kaataa viinaa toisen kurkusta alas. Tietenkin juominen on aina oma valinta kuten myös paskassa suhteessa pysyminen. Ihmisen pitää itse ottaa vastuu omasta elämästään näiden molempien asioiden (kuten monen muunkin asian) suhteen.
> Mies oli osasyy masennukseeni
> Miehellä oli omat tiedustamattomat konstinsa manipuloida minua
Tästä haluaisin kuulla lisää. Masentunut mieheni väittää, että minä toimin juuri näin.
t. se, jota mies syyttää masennuksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun tapauksessani puoliso syyttää minua masennuksestaan. Olen niin ikävä ihminen, että puolisoni masentuu. Aiheutan puolisolleni masennuksen.
Itse ajattelen osittain niin, että puolisoni on tyyppiä, jonka pitää löytää syy ikäviin asioihin itsensä ulkopuolelta. Muista ihmisistä.
Ajattelen myös osittain niin, että vaikka eroaisimme, voisi puolison masennus silti jatkua. Silloin syy olisi se, että avioliittomme aikana olin niin ikävä ihminen, että se aiheuttaa masennuksen myös liiton päättymisen jälkeen. Olen rikkonut hänet liittomme aikana tms.
Niin. Suhteenne ei nyt kuulosta sinunkaan kertomanasi kovin hyvältä. Puolisosi syyttää sinua, ja sinä häntä. Mitenkäs ajattelit, että suhteenne voisi tuosta paranntua?
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on kyllä. Anssi Mänttärin elokuvasta Pyhä Perhe (1976) tuli klassikko, kun siinä kuvattiin miten perheen dynamiikka ei kestä sitä että mies lopetaa ryyppäämisen. http://www.elonet.fi/fi/elokuva/117882
Suomalaisen elokuvan klassikoistahan toki löytyy vastaus ihmisten ongelmiin! Kahdeksasta surmanluodistakin opimme, että Pasin pontikankeitto, ryyppääminen, perheen ajaminen lumihankeen ja poliisien ampuminen kännipäissään oli yhteiskunnan vika...
Vierailija kirjoitti:
> Mies oli osasyy masennukseeni
> Miehellä oli omat tiedustamattomat konstinsa manipuloida minua
Tästä haluaisin kuulla lisää. Masentunut mieheni väittää, että minä toimin juuri näin.
t. se, jota mies syyttää masennuksestaan.
No se on vaikka sellaista että mies kutsuu meille vieraita juuri silloin kun mulla on kauan kaivattu lomapäivä, ja kun hermostun että en jaksa, mies ilmoittaa käytännössä että ei siivota, ei tiskata eikä tarjota mitään, niin minä tekisin. Että heippa vaan, minäpä tästä painun takaisin harrastusteni pariin ja oma moka jos rupeat siivoamaan ja hommamaan tarjottavia. Tietäen vallan hyvin että se ettei tarjota mitään muuta kuin pari konvehtia ja limpparia ei ole oikeasti vaihtoehto. Tai tietäen että se voi kyllä olla vaihtoehto miehille sillä periaatteella että heh heh, pojat on poikia, Pertillä ei ollut mitään tarjottavaa. Sitä taas ei ole tällä seudulla ja tässä iässä vaihtoehtojen joukossa yksinkertaisesti että heh heh, tytöt on tyttöjä, Pirkolla ei ollut vieraille mitään tarjottavaa. Siinä sitten laitoin juhlat yksin, lomapäiväni uhraten, masentuneena, kunnes havaitsin että vee mitä pee...
Ottamatta kantaa aloituksessa mainittuun tilanteeseen, kerron esimerkin:
Pariskunta, noin 50-kymppisiä. Mies tykkäsi hyvistä viineistä ruuan kanssa, konjakista kahvin kanssa, saunaoluista. Juhlatilaisuuksissa nostettiin kuohuviinimaljat. Vaimo käytti alkoholia miehen rinnalla, määrällisesti vähemmän mutta samoissa yhteyksissä kuin mieskin. Vaimo sairastui alkoholiriippuvuuteen ja alkoi juoda salassa. Tämän lisäksi nautti samat juomat miehen kanssa kuin ennenkin.
Varsinaisesti ei siis miehen vika, eihän hän alkoholia vaimonsa kurkkuun kaatanut. Kuitenkin miehen säännöllinen alkoholin nauttiminen varmasti toimi myötävaikuttavana tekijänä vaimon sairastuessa alkoholiriippuvuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Entäpäs jos on juoppo, joka tiedostaa olevansa juoppo muttei syytä siitä ketään tai etsi tekosyitä muista juomiselleen?
Niin, mikä oli kysymys? Eikös tilanne ole ihan selvä. Toisin kuin se juoppo, joka on kännissä.
Ei. Alkoholismi on itse aiheutettu sairaus. Sen suhteen ovat pelkästään itsensä uhreja. Oon miettinyt tätä paljon, että saattaisin itsekin olla joku rapajuoppo tai jo kuollut, jos olisin antanut surkean alkoholisti isäni olla tekosyy lyödä oma elämä läskiksi. Helppoa ei ole ollut, mutta hyvä etten ole itse tehnyt elämästä yhtään vaikeampaa juomalla suruun tai muuta pskaa.
Se jos sitoo toisen tuoliin ja kaataa väkisin viinaa tämän kurkkuun aiheuttaen tälle alkoholismin, ei olisi hänen vikansa. Vaikea kuvitella että tällaista oikeasti tapahtuisi.
Siis jatkaako kukaan itseään arvostava nainen suhdetta alkoholistin kanssa? Ja vielä ottaa syyt miehen dokailusta itselleen.
Mitä saa tuollaisesta liitosta itselleen? Masennusdiagnoosin ja huonon laadun elämälleen. Ja sekin on oma valinta, jos suhteeseen jää.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla juoppo syyttää toista juomisestaan kuin lihava mätisäkki toisia syömisestään. Ja köyhät ja työttömät yhteiskuntaa.
Kyllä se vika aina sieltä peilistä takaisin kurkkaa.
Syömishäiriöt ja päihderiippuvuudet kuuluvat kyllä käsittelyssä ja tarkastelussa kahteen aivan eri kategoriaan.
Työttömyyden syyhän ei kenelläkään työnhakijalla voi olla terveydentilassa, sillä jos olisi, eli mikäli terveydelliset syyt (olkoot sitten fyysisellä tai mielenterveydellisellä puolella ihmisessä) kokonaan estäivät työnteon tai jo liikaa haittaisivat sitä, niin sittenhän puhuttaisiinkin jo sairaspäivärahojen hakemisen tai työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen pätevistä ja niihin oikeuttavista syistä .
Yhteiskunnallisena, siis mm. talous-, ja elinkeinoelämän sekä työmarkkinoiden ilmiönä taas työttömyys on tietenkin laajempi asia, koska silloinhan ei puhutaan kenestäkään yhdestä ihmisestä ja/tai työnhakijasta vaan esim. yhteiskunnan tuotantosuhteista ja vallalla olevasta työvoimapolitiikasta tietenkin, mutta ei nyt mennä siihen.
Menee sitten jo liian laajaksi tämän palstan puitteissa jo niistä asioista keskusteleminenkin.
Sen, mitä voi rinnastaa ja mihin, voi näet jokainen kyllä oppia vähemmälläkin työmarkkinapolitiikkaan ja tämänhetkiseen työllisyystilanteeseen perehtymisellä .
Riittää oikeastaan ihan jo se, kun osaa käyttää aivojaan sen tajuamiseen mitkä asiat nyt yleensä ovat keskenään vertauskelpoisia ja mitkä taas eivät.
Esim. hankkimalla jotain vaikka tilastotietoa ym. dataa tarkasteltavina olevista asioista (huom. jokaisesta niistä erikseen)
Esim. tässä tapauksessa huomaat heti, että syömishäiriöistä ja alkoholismista voit kummastakin niistä saada tietoa esim. joltain samalta lääkäripalstalta .
Työttömyydestä ilmiönä taas ja sitä koskevat (esim. tilastotiedot) sinun onkin sitten haettava jo jostain ihan muiden ,kuin terveydenhuoltoalan ihmisten pitämistä palveluporttaaleista ym. blogeista .
Sytyttikö jo, eli siis kertoiko, tai antoiko edes aavistaa jotain näiden (puheenasi olleiden) asioiden vertailukelpoisuudesta ?
Mietipä sitä.
Joo, voihan varaskin olla mielestään vaikka uljas "robin hood"-veijari....
Tuollainen kuvaamasi henkilö on tosielämässä kuitenkin hyvin harvinainen, sillä hänhän on vain päättänyt tehdä viinalla mahdollisimman pikaisen itsemurhan ja sehän kyllä tarpeeksi suurella annoksella voi tietenkin onnistua vaikka kerralla.