Olen 18-vuotias ja kirjoitan kandidaattitutkielmaa. Haluatko kysyä minulta jotain?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Haittaako sua se, että kaikki opiskelukaverisi tunnistavat sinut jo tähän mennessä kertomastasi?
Miksi haittaisi?
Vierailija kirjoitti:
No, ei ap vastannut miksi haluaa tehdä niin nopeasti.
Koska voin :D
Miten on prosessi edennyt? Milloin pitää olla valmista? Onko ollut vaikeampaa tutkia vai kirjoittaa ja mikä teillä on ohjeellinen sanamäärä? Mä palautin just 22.12. oman kandini ohjaajalleni viimeisiä kommentteja ja lupaa laittaa se järjestelmää arvioitavakai varten. Kirjoitin 7800 sanaa, ohjepituus oli noin 8000 sanaa
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelit tehdä kandin suorittamisen jälkeen? Oletko harkinnut hakemista johonkin ulkomaiseen huippuyliopistoon?
Jatkan omassa yliopistossa. En ole hakemassa vaihtoon tms.
Vierailija kirjoitti:
On tässäkin meillä tieteilijä: Eihän hän edes käynyt yleissivistävää lukiota loppuun. Työelämässä tippuu ja kovaa.
Ei välttämättä. Monessa muussa maassa lukio on selvästi vähemmän yleissivistävä, ja kyllä niissäkin maissa valmistuneet pärjäävät työelämässä. 99 %:n todennäköisyydellä ap:n pääaine (jos ap puhuu totta) on joko tietojenkäsittelytiede, tietotekniikka, matematiikka tai fysiikka. Kyllä niillä aloilla on paljon työtehtäviä, joissa ei tarvita esim. historian tai biologian tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten on prosessi edennyt? Milloin pitää olla valmista? Onko ollut vaikeampaa tutkia vai kirjoittaa ja mikä teillä on ohjeellinen sanamäärä? Mä palautin just 22.12. oman kandini ohjaajalleni viimeisiä kommentteja ja lupaa laittaa se järjestelmää arvioitavakai varten. Kirjoitin 7800 sanaa, ohjepituus oli noin 8000 sanaa
25 sivua on meillä enimmäispituus.
Prosessi on edennyt varsin hyvin. Sain kiinnostavan aiheen ja minulla on hyvää materiaalia siihen liittyen. Tammikuun aikana pitäisi olla niin valmis että voisin palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelit tehdä kandin suorittamisen jälkeen? Oletko harkinnut hakemista johonkin ulkomaiseen huippuyliopistoon?
Miksi? Millaiset arvosanat sinulla on yliopisto-opinnoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin kirjoitit yo:ksi?
En ole ylioppilas. Kävin vain oleelliset kurssit aikuislukiossa, ja sitten suoritin avoimessa yliopistossa vaadittavat opinnot tarpeeksi hyvillä arvosanoilla.
Ei tämä nyt spin-off -tyyppi ( lue mode ) mene läpi, et voi mennä yliopistoon ilman toisen asteen tutkintoa.
No niin, misogyniallista palstan täyttelyä vaan loppu illaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Millaiset arvosanat sinulla on yliopisto-opinnoista?
3-5. Yhdestä kurssista 2. Ei yhtään ykköstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaako sua se, että kaikki opiskelukaverisi tunnistavat sinut jo tähän mennessä kertomastasi?
Miksi haittaisi?
Tuntuisi jotenkin nololta tulla tunnetuksi tyyppinä, joka vietti välipäivät kehuskellen opinnoillaan vauvapalstalla... Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ylioppilas. Kävin vain oleelliset kurssit aikuislukiossa, ja sitten suoritin avoimessa yliopistossa vaadittavat opinnot tarpeeksi hyvillä arvosanoilla.
Ei tämä nyt spin-off -tyyppi ( lue mode ) mene läpi, et voi mennä yliopistoon ilman toisen asteen tutkintoa.
Jos on tarpeeksi suoritettuja opintopisteitä avoimessa yliopistossa, voi päästä yliopistoon ilman toisen asteen tutkintoa. Ap:n kertomus on täysin mahdollinen. Tosin itse panostaisin vastaavassa tilanteessa nopeaa suorittamista enemmän siihen, että oppisin asiat syvällisesti, suorittaisin kurssit huippuarvosanoilla ja hakisin sitten vähintään vaihtoon johonkin hyvään yliopistoon ulkomailla.
Yliopistonlehtori
Mä en tiennyt, että ilman toisen asteen tutkintoa voi päästä yliopistoon. Paljonko ap suoritti opintoja siellä avoimessa?
Ja voitko vastata vaikka jotenkin prosentteina koko tutkinnosta kun en minä ainakaan noista nykyisistä opintoviikoista/pisteistä/tms mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
On tässäkin meillä tieteilijä: Eihän hän edes käynyt yleissivistävää lukiota loppuun. Työelämässä tippuu ja kovaa.
On fakkiutunut jo nuorena. Veikkaan että opiskelee tietotekniikkaa tai tietojenkäsittelytiedettä. Näistä on ollut palstalla keskusteluja, kun joku äiti kyseli mitä pitää ottaa huomioon kun lapsi menee ysiltä suoraan yliopistoon. Alalla olevat olivat vankasti sitä mieltä, että lukiosta kannattaa suorittaa kaikki laajan matematiikan kurssit ja lisäksi pitkä englanti, molemmat todella tärkeitä jatkon kannalta. Ilman tuota vankkaa matemaattista pohjaa osaaminen jää ohueksi eikä välttämättä ole rahkeita edetä vaativaan asiantuntijatehtäviin vaan päätyy neljän tonnin rivikoodariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 sivua on meillä enimmäispituus.
Prosessi on edennyt varsin hyvin. Sain kiinnostavan aiheen ja minulla on hyvää materiaalia siihen liittyen. Tammikuun aikana pitäisi olla niin valmis että voisin palauttaa.
Noni. Tsemppiä loppuun! :) Meillä oli sanamäärä, koska sivumäärä täyttyy äkkiä jos on kaavioita yms. Mun pitää kans tammikuun loppuun mennessä tehdä mahdolliset korjaukset ja palauttaa Laturiin. Mielenkiintoinen aihe on aina plussaa, itse päätin myös tutkia asiaa (tietty kirjailija ja hänen teoksensa), josta oon ollut kiinnostunut penskasta asti ja ennakkotietoa oli paljon.
Miten kehität sosiaalisia taitoja?
Nykyäänhän ei enää suositella luokkien yli hyppäämistä, koska sosiaaliset taidot eivät yleensä hyppää samassa kaavassa. Kannattaa siis kiinnittää extrasti huomiota niiden kehittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tarpeeksi suoritettuja opintopisteitä avoimessa yliopistossa, voi päästä yliopistoon ilman toisen asteen tutkintoa. Ap:n kertomus on täysin mahdollinen. Tosin itse panostaisin vastaavassa tilanteessa nopeaa suorittamista enemmän siihen, että oppisin asiat syvällisesti, suorittaisin kurssit huippuarvosanoilla ja hakisin sitten vähintään vaihtoon johonkin hyvään yliopistoon ulkomailla.
Yliopistonlehtori
Paljonko pisteitä vaaditaan? Voiko kaikille aloille päästä näin?
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennyt, että ilman toisen asteen tutkintoa voi päästä yliopistoon. Paljonko ap suoritti opintoja siellä avoimessa?
Ja voitko vastata vaikka jotenkin prosentteina koko tutkinnosta kun en minä ainakaan noista nykyisistä opintoviikoista/pisteistä/tms mitään tiedä.
25 pistettä kävin avoimessa, eli perusopinnot. Kandidaatin tutkinto on nykyään 180 pisteen ja maisteri 300 pisteen laajuinen.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta joillekin linjoille kun suorittaa avoimen kautta 25op tietyillä arvosanoilla on mahdollista päästä sisälle.
Voih kuule kun ketään ei kiinnosta koulutodistukset sen jälkeen kun saa jonkun ylemmän tutkinnon ulos.