Olen 18-vuotias ja kirjoitan kandidaattitutkielmaa. Haluatko kysyä minulta jotain?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Tähtäätkö töihin johonkin firmaan vai yliopistouralle? Jos tähtäät yliopistouralle, niin neuvoisin kyllä panostamaan enemmän syvälliseen oppimiseen ja parempiin arvosanoihin ja vähemmän ennätysnopeuteen.
Yliopistonlehtori
Mitä olen jutellut niin tilanne rahoituksen kanssa on nykyään sellainen että en mielelläni ole jäämässä tutkijaksi. Kiitos kuitenkin neuvosta.
Kerrotko miten päädyit opiskelemaan? Opona olen kiinnostunut tästä, sillä tuo on todella harvinaista. Yliopistoilla toki on oikeus päättää itse sisäänotettavien opiskelijoiden hakukriteereistä, mutta yleensä vaaditaan toisen asteen koulutus ja tarvittava näyttö siitä, että pärjää opinnoissa keskivertoa paremmin. Sinulla ei ole toiselta asteelta tutkintoa? Milloin päätit haluavasi yliopistoon? Miten lähipiirisi suhtautui asiaan? Miten erityislahjakkuutesi huomioitiin aikaisemmin koulussa? Kenen ajatus oli, että suoritat aikuislukion kursseja ja haet yliopistoon? Suorititko avoimessa perus- ja aineopinnot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sulla on kiire?
Väitätkö ettet itse tekisi kuten minä jos olisit pystynyt?
Olisin varmaan pystynyt, mutta ei käynyt mielessä. Mulla meni aika mm. harrastuksiin ja kavereihin.
Harrastuksia on monenlaisia. Olen suositellut omille lapsilleni avoimen kursseja jo lukiovaiheessa. Avoin yliopisto mahdollistaa sekä opintojen suorittamisen että harrastamismielessä opiskelun laajemmin kuin kansalaisopiston kurssit esim. kielissä.
Lähetään siitä, että mitään kandidaattitutkielmaa ei ole olemassakaan, se on kandidaatintutkielma.
Onnea vaan kypsyysnäytteeseen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin kirjoitit yo:ksi?
En ole ylioppilas. Kävin vain oleelliset kurssit aikuislukiossa, ja sitten suoritin avoimessa yliopistossa vaadittavat opinnot tarpeeksi hyvillä arvosanoilla.
Ei tämä nyt spin-off -tyyppi ( lue mode ) mene läpi, et voi mennä yliopistoon ilman toisen asteen tutkintoa.
No niin, misogyniallista palstan täyttelyä vaan loppu illaksi.
Kyllä sinne yliopistoon aina välillä livahtaa joku ysiluokkalainen juuri avoimella puolella suoritettujen opintojen kautta. Ei ole yleistä, mutta näitä on aina välillä. Kysymys kuuluukin, onko tämä fiksua? Rohkenen epäillä.
Toisaalta tuo IT-ala on sellainen, ettei siellä paljon tutkintoja katsota vaan osaaminen ratkaisee. Ja nuorilla voi olla kova kiire päästä vääntämään sitä koodia 24/7 ja sitten ei malteta käydä lukiota. Tuttu nuori kävi lukion kahdessa vuodessa ja aloitti yliopisto-opinnot ihan niin kuin oppikirjoissa neuvotaan. Mutta kuukauden opiskelun jälkeen sai täysipäiväisen työpaikan joten ne opinnot jäi heti alkumetreillä sivuraiteille. Toki yrittää siinä työn ohessa opiskellakin, mutta voi olla vaikeaa kun pääsee helpon rahan makuun.
Aloittelijalle suosittelisin työntekoa viimeistään tässä kohtaa, kandin jälkeen. Jos ei ole jo töissä. Työssäkäynti tukee sitä opiskelua ja opiskelu työsskäyntiä, osaaminen rakentuu näiden yhdistelmänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennyt, että ilman toisen asteen tutkintoa voi päästä yliopistoon. Paljonko ap suoritti opintoja siellä avoimessa?
Ja voitko vastata vaikka jotenkin prosentteina koko tutkinnosta kun en minä ainakaan noista nykyisistä opintoviikoista/pisteistä/tms mitään tiedä.En ole ap, mutta joillekin linjoille kun suorittaa avoimen kautta 25op tietyillä arvosanoilla on mahdollista päästä sisälle.
Joo, niille ei-suosituille matemaattisille, muualle ei huolita.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miten päädyit opiskelemaan? Opona olen kiinnostunut tästä, sillä tuo on todella harvinaista. Yliopistoilla toki on oikeus päättää itse sisäänotettavien opiskelijoiden hakukriteereistä, mutta yleensä vaaditaan toisen asteen koulutus ja tarvittava näyttö siitä, että pärjää opinnoissa keskivertoa paremmin. Sinulla ei ole toiselta asteelta tutkintoa? Milloin päätit haluavasi yliopistoon? Miten lähipiirisi suhtautui asiaan? Miten erityislahjakkuutesi huomioitiin aikaisemmin koulussa? Kenen ajatus oli, että suoritat aikuislukion kursseja ja haet yliopistoon? Suorititko avoimessa perus- ja aineopinnot?
Suurimpaan osaan noista löytyy jo vastaukset ketjussa.
Kävin iltalukiossa oleelliset kurssit yläkoulun ohella. En käynyt lukiota loppuun, enkä ole kirjoittanut ylioppilaaksi. Minulta puuttuu täysin toisen asteen tutkinto.
Tein päätöksen seiskaluokalla. Lähipiiri on tukenut minua koko ajan. Ilman heitä tämä ei olisi onnistunut. Lahjakkuuteni, jos sitä nyt voi siksi kutsua, ei huomioitu juuri mitenkään ja se oli osasyy miksi valitsin tämän tien. Ajatus oli täysin oma. Suoritin avoimessa vain perusopinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin kirjoitit yo:ksi?
En ole ylioppilas. Kävin vain oleelliset kurssit aikuislukiossa, ja sitten suoritin avoimessa yliopistossa vaadittavat opinnot tarpeeksi hyvillä arvosanoilla.
Ei tämä nyt spin-off -tyyppi ( lue mode ) mene läpi, et voi mennä yliopistoon ilman toisen asteen tutkintoa.
No niin, misogyniallista palstan täyttelyä vaan loppu illaksi.
Jos on tarpeeksi suoritettuja opintopisteitä avoimessa yliopistossa, voi päästä yliopistoon ilman toisen asteen tutkintoa. Ap:n kertomus on täysin mahdollinen. Tosin itse panostaisin vastaavassa tilanteessa nopeaa suorittamista enemmän siihen, että oppisin asiat syvällisesti, suorittaisin kurssit huippuarvosanoilla ja hakisin sitten vähintään vaihtoon johonkin hyvään yliopistoon ulkomailla.
Yliopistonlehtori
Paljonko pisteitä vaaditaan? Voiko kaikille aloille päästä näin?
Tietääkseni periaatteessa tämä mahdollisuus on kaikilla aloilla, mutta kaikilla aloilla (esim. lääketiede) ei ole avoimessa yliopistossa tarjolla niin paljon kursseja, että opiskelemaan olisi mahdollisuus päästä tätä kautta. Vaaditut opintopistemäärät vaihtelevat, ja myös opintojen suoritusajoissa ja vaadituissa arvosanoissa voi olla rajoja. Lisäksi hakukohteilla on kiintiöt kuinka paljon opiskelijoita enintään otetaan sisään tätä kautta. Joillakin helpoilla aloilla (kuten tietojenkäsittelytiede) todennäköisesti kaikki vaaditut ehdot täyttävät hakijat otetaan sisään, mutta toisilla aloilla (esim. psykologia) saatetaan tehdä vielä kovaakin karsintaa ehdot täyttävien hakijoiden kesken. Helppoudella tarkoitan tässä sisäänpääsyn, en opintojen helppoutta.
Vierailija kirjoitti:
Lähetään siitä, että mitään kandidaattitutkielmaa ei ole olemassakaan, se on kandidaatintutkielma.
Onnea vaan kypsyysnäytteeseen :)
Tai kandidaatin tutkielma.
71 on siis ketjuun kirjoitellut yliopistonlehtori
73-74, voisitko jättä nuo asiattomuudet kirjoittamatta. Täällä on monia, joita ap:n opinnot ja tilanne oikeasti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurimpaan osaan noista löytyy jo vastaukset ketjussa.
Kävin iltalukiossa oleelliset kurssit yläkoulun ohella. En käynyt lukiota loppuun, enkä ole kirjoittanut ylioppilaaksi. Minulta puuttuu täysin toisen asteen tutkinto.
Tein päätöksen seiskaluokalla. Lähipiiri on tukenut minua koko ajan. Ilman heitä tämä ei olisi onnistunut. Lahjakkuuteni, jos sitä nyt voi siksi kutsua, ei huomioitu juuri mitenkään ja se oli osasyy miksi valitsin tämän tien. Ajatus oli täysin oma. Suoritin avoimessa vain perusopinnot.
Tämä on minusta surullista, ettei lahjakkuuttasi ole huomioitu. Olisit nimenomaan tarvinnut mahdollisuuden päästä kehittymään omalla tasollasi ja omassa ikäluokassasi. Esim. Päivölä olisi varmasti sopinut sinulle hyvin, olisit päässyt nörtteilemään muiden lahjakkaiden nuorten kanssa ja saanut suoritettua lukion kahdessa vuodessa. Ja olisit samalla saanut todella vahvan matemaattisen pohjan jatko-opintoihin.
Nyt olet ollut asiasi kanssa yksin, opiskellut iltaisin ja nuoruus on mennyt ohi. Niin surullista, kun olisit voinut viettää ikimuistoiset vuodet toisten nerojen kanssa Päivölässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähtäätkö töihin johonkin firmaan vai yliopistouralle? Jos tähtäät yliopistouralle, niin neuvoisin kyllä panostamaan enemmän syvälliseen oppimiseen ja parempiin arvosanoihin ja vähemmän ennätysnopeuteen.
Yliopistonlehtori
Mitä olen jutellut niin tilanne rahoituksen kanssa on nykyään sellainen että en mielelläni ole jäämässä tutkijaksi. Kiitos kuitenkin neuvosta.
Kyllä sekä HY:lle että Aaltoon haetaan tietojenkäsittelytieteen/tietotekniikan alalle jatkuvasti jatko-opiskelijoita tekemään väitöskirjaa ihan kuukausipalkalla. Väittelemisen jälkeen pitää kyllä lähteä joksikin ajaksi post dociksi ulkomaille, jos yliopistoura kiinnostaa.
Yliopistonlehtori
Olen yli 50-vuotias ja kirjoitan pro gradua. Haluatko sanoa minulle jotain?
Ap, oletko miettinyt, mitä haluat tehdä ja missä haluat olla 10 ja 20 vuoden päästä? Valmistuminen ennätysnuorena voi nyt tuntua hienolta tavoitteelta, mutta firmoista töitä hakiessa sitä pidetään harvoin kovana ansiona, vaan siellä katsotaan työkokemusta ja tietotekniikan alalla tehtyjä projekteja. Yliopistouralla taas vaaditaan usein huippuarvosanoja (joo, tiedän kyllä että muodollisesti kolmonen riittää, mutta jos palkalliseen väitöskirjapaikkaan hakee toinen 3,5 ja toinen 4,7 keskiarvolla, niin ei ole vaikeaa arvata, kumman heistä proffa valitsee).
Suosittelenkin, että mietit nyt oikeasti, mitä haluat tehdä valmistumisen jälkeen ja rupeat sitten keräämään siihen tarvittavia ansioita. Siis joko työkokemusta ja hienoja projekteja tai vaihtoehtoisesti hyviä arvosanoja ja niiden mukana syvällistä oppimista.
Yliopistonlehtori
Yliopistonlehtori