Muistaako joku toinenkin lapsena tullensa syytetyksi ja vanhempi ei suostunut (koska ei tiennyt) kertomaan mitä olit tehnyt väärin?
Ja siis kyse toistuvasta kuviosta kasvatuksessa, ei jotain yksittäistä virhettä vanhemmalta, joka selvisi myöhemmin?
Kommentit (113)
Ei meillä äiti vain keskenään päätä, että kiroilu on väärin. Siitä päätän minä, tai jos se ei sovi äidille, niin se pitää sitten perustella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten voidaan syyttää sanomatta että mistä? En todellakaan ymmärrä.
Kyllähän jos sanoo että sinä olet tehnyt näin, sanotaan se että mitä on tehnyt, miten muuten sen syytöksen voi sanoa?
No esim. jos annetaan rangaistus kiroilusta, joka ei ole minun mielestäni väärin, niin silloin vanhempi toimii väärin. Rangaistus pitää perustella lapselle.
ap
Joo kyllä, lasta voi pyytää joskus pohtimaan mikä meni väärin. Taas pointsit sun mammalle ja sinä vaikutat jälleen entistä sairaammalta, näin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö todella kukaan muista sellaista, että vanhemmat eivät suostu kertomaan, mitä teit väärin? Vastaavat ainoastaan, että "mietipä sitä" tai muuta yhtä kamalaa.
No mietitkö? Etpä tietenkään kun sulle pitää kertoa. Itse et ajattele muita.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä, lasta voi pyytää joskus pohtimaan mikä meni väärin. Taas pointsit sun mammalle ja sinä vaikutat jälleen entistä sairaammalta, näin.
Äiti siinä teki väärin, oli kykenemätön ja paska kasvattaja. En mä häntä tottele ilman persteluja. Perustelut ja syyt pitää olla rangaistuksille. Mitä väärää kiroilussa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö todella kukaan muista sellaista, että vanhemmat eivät suostu kertomaan, mitä teit väärin? Vastaavat ainoastaan, että "mietipä sitä" tai muuta yhtä kamalaa.
No en kyllä pysty olemaan ajatustenlukija. Niih.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tuommoinen "mietipä sitä" - vastaus annetaan usein kevyisiin asioihin. Juttuihin minkä lapsi todellakin pystyy selvittämään itse. Jos olet esim kiroillut ja saat siitä mietintä arestia. Kyllä terveellä järjellä varustettu lapsi pärjää tuon asian kanssa, pystyy miettimään itse ja pyytämään anteeksi itsenäisesti.
Sinä se et ajattele lainkaan muita, toivottavasti et ole lisääntynyt tai harkitse sitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitun typerys vaadit läheisiäsi olemaan itsesi kopioita ja ajattelemaan kaikista asioista samoin kuin sinä, tai he saavat "miettiä sitä" mitä sä fuckin' nuija haluaisit? Tee läheisillesi palvelus, äläkä ainakaan hanki lasta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Etkö pysty des vastaamaan sinulle esitettyihin kysymyksiin / sinulle heitettyihin syytöksiin?
ap
Niin, ehkä se on tosiaan pitkälti sitä, että äiti ilmeisesti piti minua idioottina ja kohteli sen mukaan, mikä on siis lähes täydellinen osoitus siitä, että äitini on se idiootti. Aiheutti vain aika pahat traumat sillä, ettei kyennyt kertomaan mitä haluaa eikä myöskään perustelemaan tahtoaan mitenkään. Olin viisaampi kuin äitini, mutta se nyt ei ole mulle mitään uutta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sulle käy ylpeys lankeemuksen edelle, kun ilmeisesti oletat muiden ajattelevan kaikesta samoin kuin itsesi ja ellei, niiiiiin "mieti sitä, nyyyyh"? Et varmaan osaa "alentua" selittämään, mitä oikein tahdot. Pikku pikku Xxxxx ei tiedä mitä haluaa, myääääääh! :'(
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jos sanoo että sinä olet tehnyt näin, sanotaan se että mitä on tehnyt, miten muuten sen syytöksen voi sanoa?
No esim. jos annetaan rangaistus kiroilusta, joka ei ole minun mielestäni väärin, niin silloin vanhempi toimii väärin. Rangaistus pitää perustella lapselle.
ap
No siinähän on sanottu selvä syytös. On kielletty kiroilemasta koska se on vanhemman mielestä väärin (rumaa käytöstä) ja jos lapsi kiroilee silti, niin vanhempi antaa jonkun rangaistuksen, esim. pesee suun saippualla. Ei ole lapsen asia sanoa onko kiroilu väärin vai ei, jos vanhempi sanoo että se on väärin ja lapsi silti tekee niin, niin lapsi on tottelematon ja ansaitsee kohtuullisen pahanteon suuruuteen soveltuvan rangaistuksen.
Jos minä sanon lapselle että pikkusisarusta ei saa lyödä päähän metallisella autolla, mutta lapsi on sitä mieltä että se on ok lyödä vauvalta kallo halki, niin kyllä minä aikuisena ja vanhempana tiedän paremmin onko se oikein vai ei, ja sanon lapselle että ei niin saa tehdä ja jos lapsi ei tottele niin rankaisen häntä. Toki sanon että ei ole sallittua halkaista toisen lapsen päätä, mutta se pitäisi lapsen tajuta muutenkin jos ei ole ihan idiootti tai joku vuoden vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apNo siinähän on sanottu selvä syytös. On kielletty kiroilemasta koska se on vanhemman mielestä väärin (rumaa käytöstä) ja jos lapsi kiroilee silti, niin vanhempi antaa jonkun rangaistuksen, esim. pesee suun saippualla. Ei ole lapsen asia sanoa onko kiroilu väärin vai ei, jos vanhempi sanoo että se on väärin ja lapsi silti tekee niin, niin lapsi on tottelematon ja ansaitsee kohtuullisen pahanteon suuruuteen soveltuvan rangaistuksen.
Jos minä sanon lapselle että pikkusisarusta ei saa lyödä päähän metallisella autolla, mutta lapsi on sitä mieltä että se on ok lyödä vauvalta kallo halki, niin kyllä minä aikuisena ja vanhempana tiedän paremmin onko se oikein vai ei, ja sanon lapselle että ei niin saa tehdä ja jos lapsi ei tottele niin rankaisen häntä. Toki sanon että ei ole sallittua halkaista toisen lapsen päätä, mutta se pitäisi lapsen tajuta muutenkin jos ei ole ihan idiootti tai joku vuoden vanha.
Niin mutta on vanhemman asia katsoa, että säännöt ovat selvät lapselle. Lapsi ei ajattele välttämättä samoin kuin aikuinen.
ap
Ei pidä rangaista lasta, ellei ole ensin osannut opettaa sääntöjä lapselle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä rangaista lasta, ellei ole ensin osannut opettaa sääntöjä lapselle.
ap
Paino sanalla Osannut, aikuinen on vastuussa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apNo siinähän on sanottu selvä syytös. On kielletty kiroilemasta koska se on vanhemman mielestä väärin (rumaa käytöstä) ja jos lapsi kiroilee silti, niin vanhempi antaa jonkun rangaistuksen, esim. pesee suun saippualla. Ei ole lapsen asia sanoa onko kiroilu väärin vai ei, jos vanhempi sanoo että se on väärin ja lapsi silti tekee niin, niin lapsi on tottelematon ja ansaitsee kohtuullisen pahanteon suuruuteen soveltuvan rangaistuksen.
Lapsella on useimmiten aivan muut syyt ettei tee kuten sanot, kuin se, että on jotenkin eri mieltä tai muuta aikuismaista.
ap
Että sikäli rankaista on väärin, jos lapsi ei vaan edelleenkään ymmärrä miksi kielletään. Estäminen on oikein, mutta ei rankaiseminen.
ap
Olet taas vauhdissa. Hellitä jo.