Muita joilla mies nukkunut koko päivän?
Hyvähän se varmaan on, jos saa nukuttua univelkoja pois (ei siis nukkuminen johdu alkoholista), mutta kun on harvoin vapaata yhtä aikaa miehen kanssa, olin kuvitellut, että joulun pyhinä ehditään viettämään perheen kanssa yhdessä aikaa.
Mutta tässä mä olen ollut koko päivän kaksistaan lasten kanssa, mitä nyt päivällä mies heräsi tunniksi ja vetää yhä sikeitä. Jos olisin edes tiennyt, että päivä menee näin, en olisi elätellyt edes toivoa yhteisestä ajasta ja olisin lähtenyt lasten kanssa vaikka kyläilemään eikä olisi harmittanut, mutta nyt tässä on mennyt koko päivä.
Kun olisikin vain tämä päivä, mutta viimeiset pari kuukautta on mennyt vähintään toinen päivä viikonlopusta miehen nukkuessa aina ainakin puoli päivää.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nukkunut koko päivää mutta nukkui puolille päiville niin kuin AINA. Ja se tympii että sanoi suoraan ettei halua herätä aikaisemmin. Tekee viikolla pääsääntöisesti iltatyötä, minä normaalia toimistoaikaa. Ei nähdä juuri lainkaan. Tänäänkin se jaksoi hereillä vain 8 tuntia ja nyt jo makaa sohvalla kaikkensa antaneena. Minun kanssa se ei ole puhunut juuri lainkaan. Lapsen kanssa muutaman sanan. Se on semmoinen "hiljainen mies", tuppisuu joka välillä murahtelee jotain ja jos kysyy mitään niin epämääräistä mutinaa ja sanojen vääntelyä josta saa sitten tulkita että mitä mahtaa tarkoittaa juu vai ei... koko joukukuun se on paahtanut töitä melkein kaikki illat, kun ollut pikkujoulukausi ravintoloissa. Minä en näe miestä oikein ikinä. Mitään se ei kerro etukäteen suunnitelmistaan. Ei aina edes tunnin varoituksella. Odottelen lapsen kanssa puoli päivää ensin että se heräisi ja sitten se lähtee omille ostoksille ja bisneksilleen. Haahuilee kotona kännykän kanssa napit korvilla, somettaa, puhuu puheluita. Joskus se tekee lapselle ruokaa mutta noin niinku parisuhteena ei tämä ole mistään kotoisin. Aamulla se sano mulle että aikoo nukkua koko päivän eli pitkään eikä saisi herättää. Että se jo kertoo aika paljon että kehtaa sillon harvoin suun avatessaan osoittaa että tehkää te mitä teette kunhan annatte hänen kans tehdä mitä lystää...
Kohtalotoveri. Kuulostaa saman tyyppiseltä, vaikka meillä onneksi mies ei pahemmin juokse omissa menoissaan ja on kyllä lasten kanssa, kunhan on paikalla ja hereillä.
Kaipaat tavallista arkea, mutta vaadit sitä kuitenkin jouluna, joka todelle monelle merkitsee lepoa, rauhaa ja ihan sitä nukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaat tavallista arkea, mutta vaadit sitä kuitenkin jouluna, joka todelle monelle merkitsee lepoa, rauhaa ja ihan sitä nukkumista.
todella*
Sitä yhteistä aikaa pitää tosiaan järjestää pitkin vuotta. Ihan typerää ajatella, että töistään noinkin pahasti väsynyt mies jaksaisi yhtäkkiä jouluna muuttua seremoniamestariksi.
Just jouluna kannattaa nostaa kissa pöydälle.
Itse en sietäisi hetkeäkään puolisoa, joka ei ymmärtäisi, että en minä koskaan huvikseni nuku; jos saisin valita, en nukkuisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos tähän lähdetään, niin olisi mulle lepo, rauha ja nukkuminenkin kelvannut erinomaisesti, mutta nyt mulle jäi jäljelle vain mahdollisuus tehdä se lasten kanssa, sen mitä pystyin. Kuten erittäin usein muutenkin.
Mutta mies heräsi äsken, joten minä pääsen nyt puolestani nukkumaan.
Hyvää yötä,
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Sitä yhteistä aikaa pitää tosiaan järjestää pitkin vuotta. Ihan typerää ajatella, että töistään noinkin pahasti väsynyt mies jaksaisi yhtäkkiä jouluna muuttua seremoniamestariksi.
Tässä on tätä yritetty pitkin vuotta, tämä oli vain se kuuluista korsi joka katkaisi kamelin selän.
t. ap
Eikö kenenkään mielestä ole epäreilua, että ap:n mies saa nukkua niin pitkään kuin haluaa, mutta ap ei? Jonkun on hoidettava lapset, ja mies vain olettaa, ettei hänellä ole mitään hoitovastuuta.
Jatkuva kova väsymys ja nukkuminen ei ole normaalia. Suosittelen terveystarkastusta. Melkein kadehdin kun jollekin uni maittaa ja nukkuminen onnistuu helposti. Me, jotka kärsimme unettomuudesta toivomme että löytyisi jokin ihmelääke tms jonka avulla pääsisi syvään uneen.
Minä nukun, kun nukuttaa. Uni on perustarve, josta en tingi. Jos tämä ei käy, se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva kova väsymys ja nukkuminen ei ole normaalia. Suosittelen terveystarkastusta. Melkein kadehdin kun jollekin uni maittaa ja nukkuminen onnistuu helposti. Me, jotka kärsimme unettomuudesta toivomme että löytyisi jokin ihmelääke tms jonka avulla pääsisi syvään uneen.
Tod. näk. stressiä, josta eroon pääseminen vie useamman päivän. Voihan myös olla, että se normaali päivä-/yörytmi on hukassa ja sen saaminen takaisin on lähes mahdotonta, jos ei pysty olemaan kuukautta töistä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tähän lähdetään, niin olisi mulle lepo, rauha ja nukkuminenkin kelvannut erinomaisesti, mutta nyt mulle jäi jäljelle vain mahdollisuus tehdä se lasten kanssa, sen mitä pystyin. Kuten erittäin usein muutenkin.
Mutta mies heräsi äsken, joten minä pääsen nyt puolestani nukkumaan.
Hyvää yötä,
t. ap
No mutta ethän sinä tästä puhunut. Luulin että olet virkeä, levännyt ja valmiina touhuamaan kaikenlaista. Ongelmasihan oli se, että miehesi nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kenenkään mielestä ole epäreilua, että ap:n mies saa nukkua niin pitkään kuin haluaa, mutta ap ei? Jonkun on hoidettava lapset, ja mies vain olettaa, ettei hänellä ole mitään hoitovastuuta.
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole valmis kantamaan täyttä vastuuta lapsista riippumatta siitä, mitä toinen vanhempi tekee, ei pidä hankkia lapsia. Vastuu ei mene puoliksi, vaan kumpikin kantaa täyden vastuun, tuntuu se reilulta tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap valittanut väsymystään, vaan sitä että miehensä nukkuu.
Työssä käyvänä naisena olen väsynyt ja tarvitsen unta lomalla. Niin myös mieheni. Siksipä annamekin toistemme nukkua, silloin kun huomaamme, että toinen sitä tarvitsee.
Yhteistä aikaa on toki vähän nyt kun lapset ovat pieniä, mutta senhän nyt jokainen tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies käy pääsääntöisesti yövuorossa. Tai ainakin viimeiset 3kk on sitä tehnyt. Heräsi aattona ja tänään jo 8 maissa aamulla, mutta illalla menikin sitten siinä ennen 22 nukkumaan. Univelkaa hänelläkin ja unirytmit hyvin sekaisin.
Mies herää aamulla ja käy nukkumaan illalla. Ja sinä väität, että sillä on unirytmit sekaisin. Itse taidat olla aika sekaisin.
No ottaen huomioon sen, että normaalisti hän nukkuu päivisin ja on ilta- ja yövirkku, niin nämä pitemmät vapaat saavat hänet vaihtamaan taas unirytminsä "normaaliin" ja hän nukkuu siihen normaaliin aikaan eli yön yli. Keskiviikkona jatkuu hänellä työt niin saa nähdä miten pääsee taas siihen samaan rytmiin takaisin. Itse veikkaan, että ei kovin hyvin aluksi. Ja tuolla unirytmit sekaisin tarkoitin sitä, että hän oli pe-la yönä töissä, nukkui lauantaina pitkälle päivään asti ja sitten tipahti jo 21 aikaan illalla. Unentarve on valtava ja se alkaa normaalisoitua vapaalla, mutta kun työt jatkuu niin se on vähän haitallista.
Mies vei ravintolaan syömään tänään, vaikka oli väsynyt. Sanoin ei tarvi lähtee voidaan olla kotona.. Haluan viedä, koska sinä valvot lasten takia ja ei päästä nauttimaan yhdessä olosta tarpeeksi. Mennään syömään ja sitten katsotaan kahdestaa elokuvia kahdestaa ja syödään joulun herkkuja ja ollaan vaan. Lapset lähti aidillleni. Mies hieroo jalkoja ja pitää hyvänä. Harvinaista herkkua, mutta osaa taas arvostaa.
Juu kyllä minäkin yritän aina herätä ajoissa, mutta aina ei jaksa, on fyysisesti rankka työ, niinpä viikonloppuisin ja vapaapäivinä tuleekin nukuttua ainakin iltapäivään asti. Muuten alkais työviikot väsyttää liikaa. Niin, ja en ole mies.
En mä kaipaisi kuin sitä tavallista arkea, eikä mulla työpäivien aikatauluissa ole mitään valittamista. Mutta kun viikonloppuisinkaan ei tunnu voivan tehdä mitään spesiaalimpaa. Tai siis voi ja tehdäänkin, mutta usein se olen minä yksin lasten kanssa, emme me perheenä. Ja se ihan tavallinen perhearki koko perheenä yhdessä olisi kivaa, mutta juuri sitä ei voi viettää, jos toinen nukkuu suuren osan päivästä.
Joku kysyi miksen tee asialle jotain: Olemme muuttaneet lähemmäs työpaikkaa, jotta työmatkoihin ei menisi paljoa aikaa. Lisäksi olen jo vuoden puhunut miehelle, että lyhentäisi työaikaa osa-aikaisena hoitovapaana. Hän voisi hyvin sen työpaikan puolesta tehdä, mutta en minä toista pysty pakottamaan, kun ei hänen mielestään homma toimii ihan hyvin nytkin, eikä hän näe sille mitään tarvetta. Itse lyhensin työaikaani aiemmin, mutta nyt olen vaihtanut työpaikkaa enkä tällä hetkellä pysty sitä enää puolestani tekemään. Vaikuttaa siltä, että itse hän ei koe väsymystä ongelmaksi, kun saa aina nukuttua viikonloppuisin univelat pois. Minä meistä taidan olla pahemmin väsynyt, kun ei pahemmin jääkään mahdollisuuksia otttaa univelkaa takaisin.
Olette ihan oikeassa, että pitäisi istua miehen kanssa alas ja miettiä mitä me haluamme elämältä ja mitä voisimme tilanteelle tehdä. Väsyneillä aivoilla ei vain itsekään enää osaa ratkaista tilannetta. Kuten sanoin, tällä hetkellä elämässä ei pahemmin mitään ylimääräistä ole kodin ja töiden lisäksi.
t. ap