Paha mieli hääkutsussa sivuuttamisesta
Kun nyt moni on varmaan saanut kesän hääkutsuja, niin onko ketään muuta jolle olisi pahoittanut mielensä siitä, että hääkutsu poikaystävän häihin koskee vain häntä ja perhettään, eikä sitten muita. Olisin halunnut tutustua ehkä tulevan mieheni sukulaisiin, mutta vaikka miehen äiti vielä kysyi tätä kutsupolitiikkaa, vastaus oli, että paikoista on pulaa ja muutenkaan kaikkia ei ole voitu kutsua, joten päättivätpä sitten karsia sellaiset tyttö- ja poikaystävät joita eivät tunne eivätkä näköjään halua tavatakaan. Klassikko: suutuinko turhasta?
Kommentit (60)
Jos tilaa ei ole, niin sitä ei ole. Häissä muutenkaan ehdi uusiin ihmisiin tutustumaan, kun hääparilla omat touhunsa ja tottakai haluavat viettää tärkeät juhlansa ystäviensä kanssa.
Tutustutte sitten myöhemmin. Järjestätte itse vaikka illanistujaiset :)
En ole ennen kuullutkaan morsiamesta joka ei saa kutsua häihin!
Vai tarkoitatko että et saanut kutus kun poikaystäväsi menee naimisiin jonkun muun kanssa? minusta se taas on ihan luonnollista.
Itse toki voit sitten kutsua häihisi ketkä haluat, vaikka isotädin kumminkaiman.
kuinka kauan olet ollut tyttöystävä ja asutteko avoliitossa.
Tosin, ymmärrän kyllä, että laitetaan johonkin raja ketä kutsutaan.
Itse kutsuin aikanaan ystävät, joilla seurustelukumppani ystävän nimellä + avec. Harmi vain, että aveceiksi tuli sitten ystävien omia ystäviä, eli poikaystävät jäi kotiin, joita avec-merkintä tarkoitti.
Mutta, kysymykseesi vastaan: Minusta sinun ei tulisi suuttua, ellette ole olleet yhdessä jo vuosia ja asutte saman katon alla.
siis poikaystäväsi sukulaisen häihin? Onko läheinen sukulainen, kenen häät siis kyseessä. Oletteko kauan seurustellut? Tottakai varmaan harmittaa. Mutta toisaalta ymmärrän, että jos tuore suhde on kyseessä ja sukulainen ei mikään ihan kaikista läheisin niin ymmärrän, ettei kaikkia kutsuta. Mutta toisaalta taas ihan kiva jos pääsisi tutustumaan mahdollisiin tuleviin sukulaisiin mutta... Hääpari tietty itse valikoi, ketä kutsuvat ja ketä ei.
Jos olette olleet vakiintunut pari jo vuosikausia tyyliin 5-10 vuotta, niin sitten kyllä. Jos olette seurustelleet vähemmän aikaa, niin sitten mun mielestäni ei välttämättä.
Tosin mun mielestä on hiukan outoa kutsua ihmisiä häihin, että niin että ei voi ottaa seuralaista mukaan. Siis: mun mielestäni häihin pitää kutsua aina avec. Jos tila on pieni tai rahat vähissä, niin sitten kutsuu vähemmän ihmisiä.
Jos kuitenkin haluat tutustua poikaystäväsi sukulaisiin, niin mikäänhän ei estä Sinua kutsumasta heitä luoksesi.
Ei mielellään edes lapsia, joita ei vielä ole ehtinyt tavata.
Sukujuhlat on kuitenkin juuri niitä tilaisuuksi, jossa ihmisiion tutustutaan. Ja mieluummin sitä häissä tutustuu kuin hautajaisissa...
poikaystäväni serkun häistä. Serkku oli todennut, ettei hän edes tiennyt että serkullaan (eli poikaystävälläni) on tyttöystävä, koska he eivät ole päivittäin tekemissä, mutta nythän se kuuli sen ennen häitä, eikä silti voinut kutsua. Eihän tietty koko maailmaa voi kutsua, mutta miksi sitten varaa esim noin pienen juhlatilan, että sukulaisten kohdalla raja pitää vaan tylysti vetää johonkin, vaikka pariskunnan väliin.
Ap
Osa suvusta kuulemma loukkaantui pahasti, kun ei saanut kutsua häihin. Mutta tilanne oli se, että molemmilla oli hyvin suuret suvut sekä tietenkin hyviä ystäviäkin haluttiin kutsua. Olivat kuitenkin kotoisin pieneltä paikkakunnalta, joten koko paikkakunnalla ei edes ollut olemassa sopivaa ja riittävän suurta juhlatilaa kaikkien kutsumiseksi. Pakkohan heidän oli raja johonkin vetää, ja veti sen mihin tahansa, aina joku loukkaantui.
En osaisi loukkaantua, jos minut jätettäisiin kutsumatta poikaystävän häihin, kun pari ei edes tiedä meidän seurustelevan. Ei silloin voi olla kyseessä ihan kamalan pitkäaikainen suhde. Meidän seurustellessamme kävimme melko pitkään sukujuhlia erikseen.
Mekin mietittiin sillon joskus kun naimisiin mentiin, että ketä kutsutaan ja koska molemmilla on isot suvut, joten pakkohan sitä jossain on karsia. Oltais haluttu kaikki tutut ja sukulaiset kutsua, mutta kun tila oli rajallinen niin ei voinut. Yksi sukulaisperhe meille siitä suuttuikin kunnolla, kun ei saanut tuoda mukanaan häihin mökillään olleita ystäviään (?!). Vieläkään kymmenen vuoden jälkeen ei olla juteltu... Hmmm, en ymmärrä mistä olisimme voineet pöydäksi ja tuoleiksi muuttua häidemme aamuna, kun he pyysivät ystäväjoukkonsa mukaan tuloa. No, jättipä tulematta sitten kaikki siitä perheestä. Höh. Älä turhaan suutu, varmasti haluais sinutkin kutsua, mutta eivät voi. Sitä paitsi, älä loukkaannu nyt tästä kun en edes tiedä teidän seurustelutilannetta, jos ei olla naimisissa, kihloissa tai asuta yhdessä niin seurustelusuhteet on sellaisia jotka saattavat katketa hyvinkin nopeasti. Voi tietysti muutkin eli ns. virallistetut, en sitä sano, mutta meidänkin häissä oli sellaisia ihmisiä, jotka vaan siellä näin ja sen jälkeen emme enää ollenkaan esim. serkultani vaihtui tyttöystävä ja vaikka miten mukavaa oli tavata silloinen tyttöystävä niin se saattoi "syödä" paikan sellaiselta, jonka olisimme halunneet sinne häihin itse kutsua ystäväpiiristämme. Mekin joissain tehtiin vääriä valintoa, olisi pitänyt kutsua kavereita ja jättää ns. "turhanpäiväiset" (joita on nähnyt elämänsä aikana vaan häissä ja kutsuttiin vaan koska ns. pakko) sukulaiset pois.
poikaystäväni serkun häistä. Serkku oli todennut, ettei hän edes tiennyt että serkullaan (eli poikaystävälläni) on tyttöystävä, koska he eivät ole päivittäin tekemissä, mutta nythän se kuuli sen ennen häitä, eikä silti voinut kutsua.
Ap
olet niin uusi tyttöystävä että serkusten olisi tarvinnut olla päivittäin tekemisissä jotta moinen tieto olisi kulkeutunut hääparille :-)
Oikeasti, pienet häät järjestäneenä ymmärrän hääparia täysin.
ymmärrät, että häät ovat todella kallis juhla. Ja isoja juhlatiloja on todella vähän.
Ymmärrän hyvin miksi poikaystäväsi serkku ei sinua kutsu, jos ei edes tiennyt sinun olemassa olosta.
Miksi edes haluat semmoisen ihmisen häihin, joka on niin kaukainen poikaystävällesi, ettei edes tiennyt sinusta?!
...mutta miksi sitten varaa esim noin pienen juhlatilan, että sukulaisten kohdalla raja pitää vaan tylysti vetää johonkin, vaikka pariskunnan väliin.
Ap
hääparille tärkeitä ihmisiä siksi että saataisiin mahdutettua mukaan kaikki avecit joita he eivät ole koskaan edes tavanneet.
mun mielestäni häihin pitää kutsua aina avec. Jos tila on pieni tai rahat vähissä, niin sitten kutsuu vähemmän ihmisiä.
sillä minusta juhliin pariskunnat kutsutaan aina pariskuntana, yhdessä. Häät on nimenomaan parisuhdejuhla, niin outoa, että joku sitten saa juhlia sitä yksin. Aika kivaa toisen parisuhteen dissaamista. Poikaystäväni ei todellakaan mene noihin juhliin, eikä paljon kiinnosta mitään tuttavuuttakaan viritellä. Tapoja on monia.
ap
sillä minusta juhliin pariskunnat kutsutaan aina pariskuntana, yhdessä. Häät on nimenomaan parisuhdejuhla, niin outoa, että joku sitten saa juhlia sitä yksin. Aika kivaa toisen parisuhteen dissaamista. Poikaystäväni ei todellakaan mene noihin juhliin, eikä paljon kiinnosta mitään tuttavuuttakaan viritellä. Tapoja on monia.
ap
ap
Mä olen kyllä ap sun kanssa samaa mieltä!
Ja oikeesti, "mikään ei estä sinua kutsumasta plaaplaaplaa.."??? Kyllä vain mä ainakin oletan, että se on mies joka oman sukunsa mulle tutustuttaa eikä niin päin, että mä rupean vieraille ihmisille jotain kutsuja järjestämään! Tekö ihan vakavalla naamalla väitätte, että ihan itsenäisesti järjestäisitte uuden poikaystävän suvulle, jota ette tunne, jotkut juhlat?! Ihan jos toisinpäin ajattelen niin olisin kyllä juossut lujaa karkuun jos joku mies olis mulle/mun suvulle näin tehnyt. Siis järjestänyt kutsut mun sukulaisille..!
Jos kutsujat eivät edes tienneet sinun olemassaolostasi niin naurettavaa loukkaantua siitä ettei teitä ole kutsuttu yhdessä.
Ja jos sitten siihen reagoi niin ettei poikaystäväkään saa mennä eikä näitä ihmisiä ikinä viitsitä tavatakaan niin sittenhän oli vaan hyvä että jättivät kutsumatta, ei tarvitse teihin tutustumiseen turhaan tuhlata aikaa.
joka ei ole piitannut tästä parisuhteestaan niin paljoa että olisi viitsinyt informoida sukulaisia siitä että seurustelee.
Ja oikeesti, "mikään ei estä sinua kutsumasta plaaplaaplaa.."??? Kyllä vain mä ainakin oletan, että se on mies joka oman sukunsa mulle tutustuttaa eikä niin päin, että mä rupean vieraille ihmisille jotain kutsuja järjestämään! Tekö ihan vakavalla naamalla väitätte, että ihan itsenäisesti järjestäisitte uuden poikaystävän suvulle, jota ette tunne, jotkut juhlat?! Ihan jos toisinpäin ajattelen niin olisin kyllä juossut lujaa karkuun jos joku mies olis mulle/mun suvulle näin tehnyt. Siis järjestänyt kutsut mun sukulaisille..!
tai oikeastaan sen vanhemmat järjesti serkulle oikein brassailuhäät. Hieno paikka ja suuret bileet ja kaikki oikein mukamas hienoa.
Mutta sitten serkkujen tyttö- ja poikaystäviä ei kutsuttu, ainoastaan jos oli naimisissa tai asui yhdessä (koomista sinänsä että yhdessä asuminen riitti, mutta esim. kihlaus ei). Syy oli kuulema se ettei mahtunut... Pari serkkua jäi tulematta kun jopa 10 vuoden seurustelu ja kihlaus ei riittänyt.
Sitä koomisempaa oli se että hääpari ei tosiaankaan ollut kauaa tuntenut ja erosikin alle vuosi häistä ja samaten sulhasen eli serkkuni veli oli häissä tuoreen tyttöystävän kanssa josta ei enää jouluna ollut tietoakaan. Sen sijaan nuo seurustelleet serkut ovat edelleenkin yhdessä ja on lapsia ym.
mutta mielestäni silti ymmärrettävää. Kaikilla ei ole valtavaa hääbudjettia, ja hääparilla pitää mielestäni olla oikeus viettää päiväänsä pelkkien tuttujen ihmisten keskellä jos haluavat.