Paha mieli hääkutsussa sivuuttamisesta
Kun nyt moni on varmaan saanut kesän hääkutsuja, niin onko ketään muuta jolle olisi pahoittanut mielensä siitä, että hääkutsu poikaystävän häihin koskee vain häntä ja perhettään, eikä sitten muita. Olisin halunnut tutustua ehkä tulevan mieheni sukulaisiin, mutta vaikka miehen äiti vielä kysyi tätä kutsupolitiikkaa, vastaus oli, että paikoista on pulaa ja muutenkaan kaikkia ei ole voitu kutsua, joten päättivätpä sitten karsia sellaiset tyttö- ja poikaystävät joita eivät tunne eivätkä näköjään halua tavatakaan. Klassikko: suutuinko turhasta?
Kommentit (60)
Mä oon melkeen satavarma, että tässä ei oo kyse siitä etteikö sinua ole haluttu kutsua juhliin.
Hääparihan ei ole edes tiennyt sinusta.
Ja oikeesti, kun sinä menet joskus naimisiin niin varmasti tulet huomaaman tämän saman homman. Kaikkia ei voi kutsua.
Ja juhlatilasta. Nekin maksaa, ehkä hääparilla ei ole varaa isoihin tiloihin sekä siihen että kutsutaan ihmisiä häihin joita he eivät edes tunne.
Miten nuoret naiset tuntuvat kuvittelevan olevansa jotain maailman napoja? Ap, poikakaverisi serkku ei tunne sinua, sinä et tunne häntä, miksi kummassa edes haluaisit noihin häihin? Minusta olisi kiusallista olla niissä sinun asemassasi. Mielestäni erään parin HÄÄT eivät ole oikea aika tuppautua vääntämään tuttavuutta. En yhtään kummastele, jos joku haluaa viettää häät oikeasti tuttujen ja läheisten ihmisten kesken. Sinä et ap nyt vain kuulunut niihin!
Minä en ainakaan kutsuisi jotain serkun seurustelukumppania häihini. Monesti serkkujakaan ei tunne niin hyvin, että aktiivisesti haluaisi olla tutustumassa heidän seurustelukumppaneihinsa.
Vaadi selitys, miksi ei ole vuoden seurustelun jälkeen vielä ehtinyt kertoa sukulaisille olemassolostasi? Kai sitten olettivat, että suhteenne ei ole niin tärkeää jos ette kerran asu edes yhdessä. Itse ainakin mieltäisin asian niin.
Kuitenkin on eroa onko kyseessä oikea tyttöystävä, vaiko vain sellainen jota on treffaillut vuoden.
Ovat vuoden seurustelleet (eivät asu yhdessä/ole kihloissa/miehen suku ei edes tiedä että hänelle on tyttöystävä!) ja nyt ap on loukkaantunut kun ei saanut kutsua.
Häissä on se teema, että sinne mennään juhlimaan TUTUN hääparin naimisiin menoa. Hääapri juhlii läheisten ihmisten kanssa jne.
Kukaan ei järjestä häitä siksi, että serkku voisi esitellä uuden vosunsa siellä--- Ja on sulaa typeryyttä loukkaantua siitä, ettei tämä neitonen jonka olemassa olosta hääpari ei edes tiennyt, saa kutsua.
Ja ylipäätään häät ovat ehkä pahin mahdollinen sukujuhla missä tutustua miehen sukuun.
-Häissä on enemmän tai vähemmän ohjattua ohjelmaa, häävalssia, puheita, morsiammen ryöstöä ymv. jonka aikana vieraiden ei pahemmin sovi seurustella keskenään
-(Isoissa) häissä on ehkä koko suku paikalla, ja jos sukulaisia on pitkän matkata takaa =eivät ole kun harvoin tekemisissä keskenään, niin ehkä he mielummin keskustelevat keskenään kun yhden tyypi uppo-oudon ja tuoreen tyttöystävän kanssa.
-Häät ovat myös kalliita, jos rahaa ei ole kun roskaa, niin on PAKKO karsia vieraslistaa.
Kannattaa ap ennemmin tutustua poikakaverin sukuun muissa sukujuhlissa (vaikkapa poikakaverin isän 60-vuotispäivillä, tai jonkun sukulaisen rippi-/YO-juhlissa, joissa ei yleensä ole varsinaista "ohjelmaa" vaan väki voi seurustella vapaasti=tutustuu paremmin kun häissä)
Miksi ihmeessä kukaan kutsuisi jotain tuntematonta häihinsä? En minä ainakaan.
niin moukkia, että hääkutsunne ei ole ollut avec?!!! Kyllä mun mielestä jokainen saa järjestää itselleen oman näköisensä häät, itselle mieluiset jne, mutta ihan sen verran voisi vieraitakin ajatella, että kutsutut saisivat seuraa itselleen ottaa! Eikä ole mun mielestä suvun asia valikoida toisten parisuhteista ne vakavat ja ei niin vakavat. Kukin määritelkööt sen itse! Jos haluaa ottaa sen viikon tuttavuuden niin siitä vaan, seurustelun pituus ei sitä katso. En mäkään menisi serkkuni häihin, tai edes joulua viettämään tms, jos mua kohdeltaisi noin.
Toinen mitä arvoin av-mammat voisi miettiä, siinä samalla kun huutaa toiselle itsekkyydestä. Eikö teitä tippaakaan kiinnosta tietää jos toinen ihminen on loukkaantunut toiminnastanne? Onko asenteenne aina "kyllä olet TYHMÄ, mä teen niin kuin haluan ja SÄ olet itsekäs kun suutut?". Ette ole sen parempia itsekään, päinvastoin. Tuossa yhdistyy kaksi niin suurta itsekkyyden muotoa, että olisin hyvin hiljaa toiselle itsekkyydestä. a) Juhliin kutsutaan vieraat vain "sankaria" varten. Päivä prinsessana, ihan sama viihtyykö vieraat. b) Toinen loukkaantuu tekemisistänne/sanomisistanne. Oma vikansa. Ei kiinnosta. En ota opikseni. En halua kuullakaan toisen näkökantaa. Sehän on väärin. Hän on itsekäs. MINÄ olen oikeassa. Hän on TYHMÄ.
Oletpa herkkänahkainen:)
Ihan turha olettaa että joku morsian miettisi pahoittiko jonkun tuntemattoman mieltä vai ei. Voihan olla että sinä ja boyfriend ette olekaan enää yhdessä muutaman viikon päästä. Jos vaikka poikkis hoksaa että sä oot aika kauhee nillittäjä...
Oikeasti, mene vähän itseesi! Ja jos poikakaveria haittaa ettei sua kutsuttu niin jättää menemättä. Ei hän ole serkkunsa kanssa kovin läheinen ollut joten aivan hyvin juhlat voi jättää väliin. Get over it ja jatka elämää!
Omissa häissä kaikille lähti kutsut avec. MUTTA jos en olisi jonkun seurustelusta tiennyt niin en olisi varmaan osannut laittaa kutsua avec.
Häät ovat merkittävä juhla, ja myös vaikeaa löytää tila, jonne kaikki vieraat mahtuvat, kustannuksista puhumattakaan. Varmasti löytyy läheisempiäkin ihmisiä, jotka eivät saaneet kutsua, kuin serkun tyttöystävä (jota kukaan ei ole edes tavannut).
Kukin tyylillään, muista sinä sitten kutsua kaikki vieraat avec kutsulla, voit huomata, että aikamoinen vieraslista tulee...
eikä olosuhteista johtuen vielä ole yhteistä asuntoakaan ja seurustelusta ei tosiaan suku tiennyt. Mutta nyt tietää, ja silti sanotaan, että sori, just sä et mahdu, kun halutaan kutsua hääparille tärkeitä ihmisiä. Eiköhän tuossa se viesti jo tullutkin selväksi, että minä en ole tärkeä.
ap
Jos eivät EDES TUNNE SUA. Olet lapsellinen. Jos suhteenne jatkuu, ehdin vielä monesti yhteisiin pippaloihin poikaystäväsi kanssa.
jos kertakaikkiaan kukaan suvusta ei sinusta edes tiennyt.
Mutta meillä maalla on tosiaan tapana, että jokainen viimeistään 18 ikävuoden ohittaneena saa avec-kutsun. Mutta näillä pienillä paikkakunnilla myös löytyy niitä isoja juhlapaikkoja toisin kuin kaupungeissa, joissa pitää pieniin ravintoloihin änkeä.
jonka olemassa olosta ei edes tiedä?!
Ja on aika junttia alkaa soittelemaan perään että "eikö nyt kuitenkin mukaan mahtuisi...?"
Kannattaa varmaan syyttää sitä poikakaveria, joka on sinua piilotellut.
Hassua on myös se, että ap on loukkaantunut siitä kun ei saanut kutsua (mikä ihan ymmärrettävää kun hänestä ei kukaan ole tiennyt) ja siitä että missaa hyvän sauman tutustua poikakaverin sukuun.
Eikä häissä se päätarkoitus ole juhlia HÄÄPARIA???!
Ap ei sanallakaan maininnut että harmittaa kun ei pääse juhlimaan ko. parin häitä (mikä ei liene ihme kun ei näitä edes tunne) vaan harmistus siitä ettei kutsua saanut pohjautuu VAIN ja AINOASTAAN itsekkäisiin syihin.
minä-minä-minä.
Minä en kutsunut häihinin ainuttakaan serkkua, koska hädin tuskin tunnen heitä. Meillä oli kuitenkin noin 100 hengen häät. Häihin tuli sisarukset ja sisarusten lapset, mummot ja papat sekä tätejä ja setiä ja kutsu oli laitettu tädeillä ja sedille perh. mutta serkkuja ei erikseen kutsuttu ainoatakaan. Eli kotona asuvat serkut tulivat vanhempiensa kanssa, ei tosiaankaan ottaneet mukaansa aveceja.
Johonkin se raja täytyy vetää.
miten sinä silloin voisit olla heille tärkeä?
Ja aika outo näkemys sinulla että häät ovat parisuhdejuhla johon kaikken pitäisi osallistua pariskuntina...
Oikeasti, mielestäni kyllä loukkaannuit täysin turhasta.
eikä olosuhteista johtuen vielä ole yhteistä asuntoakaan ja seurustelusta ei tosiaan suku tiennyt. Mutta nyt tietää, ja silti sanotaan, että sori, just sä et mahdu, kun halutaan kutsua hääparille tärkeitä ihmisiä. Eiköhän tuossa se viesti jo tullutkin selväksi, että minä en ole tärkeä.
ap
Eiköhän tämä viesti nyt jo tullut selväksi. Häät on tosi kallis juhla ja minäkään en kutsuisi serkun tyttöystävää häihini jos a) en olisi häntä ikinä tavannut ja/tai b) serkku ei olisi tyttöystävänsä kanssa kihloissa/avoliitossa.
Turha urputtaa jostain kutsusta, jos sinusta ei edes suku ole tiennyt mitään. Ei ne juhlat ole sinua varten järjestetty vaan HÄÄPARIA, siellä on HEILLE LÄHEISIÄ ihmisiä, he päättävät ketä haluavat sinne. Et todellakaan ole oikeutettu loukkaantumaan siitä ettet saanut kutsua häihin jos tausta on tuo.
ettei ap ole todellakaan ainoa joka ei ole kutsua saanut.
Tosiaan, raja pitää vetää johonkin, ei ole mahdollista kutsua KAIKKIA sukulaisia aveceineen. Esim. miehen kanssa laskimme, että jos pyydämme häihin tädit&sedät sekä serkut perheineen, niin kutsuttavia tulee PELKÄSTÄÄN em. +omista vanhemmistamme ja sisarustemme perheistä liki 100 ihmistä...!
Ja emme edes ole lestadioilaisia tai erityisen isoista suvuista/perheistä, mutta jos nyt tähän aikani kuluksi listaan;
2X äitiä
2X isää
2Xvanhempieni uudet kumppanit.
sisaruksiamme yht.
5 ja näiden lapsia yht. 6.
Meidän tätimme/setämme puolisoineen yht. 24
Serkkuja n.30 jos heidät kaikki pyytä avecien kanssa se on +30 ihmistä, ja suurimalla osalla serkuista on lapsia eli heistä n. +30 lisää.
= 131 kutsuttavaa...! Ja päälle vielä meidän kaverit aveceineen... Häihin tulisi n. 200 ihmistä, mikä on liikaa---> päätimme mennä maistraatissa vihille, perheidemme kanssa syömään, ja käyttää lopun häääkassan pitkään ulkomaan matkaan paratiisi saarelle:)
Et sä vielä mihinkään sukuun kuulu, jos vasta seurustelette. Sen sijaan jos asutte yhdessä, niin on tökeröä jättää sut kutsumatta.
jos pidät omaa tilannettasi miehen serkun hääpäivänä olennaisempana kuin morsiusparin itsensä.
Jos sinä olet sen päivän tärkein henkilö niin suuttuminen on itsestään selvää.
kun olimme seurustelleet vajaa kaksi vuotta. Jännitin niin paljon, että en lopulta edes mennyt häihin.