Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienipalkkainen: millaista autolainaa maksat?

Vierailija
25.12.2017 |

Miksi minusta näyttäisi laskujen mukaan, että joku 9000e auto olisi ihan mahdollinen? Onko joku lasku mennyt vikaan?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan hyvätuloisia, mutta otettiin kuitenkin autolainaa 30 000 euroa, koska saatiin se niin edullisesti, että ei kannata säästöjä käyttää. 

Vierailija
22/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon täyskaskon laskemiseen tarvitsee auton tiedot ja omat tietoni... Voisiko joku vielä kertoa mitä hintaluokkaa se on, auto on minulle ensimmäinen eli mitään bonuksia ym. ei vielä ole. Nollasta lähdetään.

Käytä jonkun vakuutusyhtiön vakuutuslaskuria. Katso ensin vaikka Nettiautosta joku siellä myytävänä oleva auto (joka olisi sinua kiinnostava malli ja sopivassa hintaluokassa). Lyö sitten sen auton rekisterinumero laskuriin ja lisäksi sinusta kysyttävät tiedot, niin saat laskelman vakuutuksen suuruudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt tarkoitti niitä, joilla on se hemmetin laina.......... En nimittäin voi työmatkaa ajaa millään rupuautolla, joka ei lähde aamuisin käyntiin kunnolla. Ja juuri kuulin, että vanha auto tulee kalliiksi sekin, kun pitää tehdä remppoja. 

Niin että tuohon 9000e autoon laskin, että lyhennnys voisi olla jotain alle 200e/kk ja siihen väittäisin olevan varaa, alle 2000e palkalla. Mitäs sanotte, kuinka väärin laskin? Sitä tässä keskustelussa nyt ajan takaa, enkä sitä että rupuauton saa tonnilla.

No mutta ei se kalliimpikaan auto sitä poista etteikö voisi vikaa olla. Hyvin pitkällehän vaikuttaa se, miten itse (ja toki edellinen omistaja) on pitänyt autosta huolta ja missä vaiheessa elinkaartaan nämä ns. pakolliset kalliimmat kuluvat osat ovat jne.

Ei varsinaisesti koske tämä keskustelu minua, itselläni on 1500 maksanut -97 -vuosimallin auto, kaksi vuotta ajanut sillä, kertaakaan ei ole tielle jättänyt, aamulla jättänyt lähtemättä käyntiin, normaalihuoltojen lisäksi ei ole mitään tarvinnut korjata.

Vierailija
24/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan hyvätuloisia, mutta otettiin kuitenkin autolainaa 30 000 euroa, koska saatiin se niin edullisesti, että ei kannata säästöjä käyttää. 

Tosiaan, tuossa vaiheessa kannattaakin ottaa se laina, JOS ylipäätänsä haluaa tuhlata rahaa autoon, jonka arvo väistämättä laskee rajusti joka vuosi. Mutta siinä 5-15k haitarilla, en itse ottaisi lainaa, paitsi jos vähintään 10k arvoiseen autoon todellakin saa nollakorkoisen lainan, missä ei ole mitään kk-maksuja, hoitamaksuja tms. Niitä tarjouksia näkee muutaman kerran vuodessa, yleensä keväällä.

Itse voisin ostaa joko käteisellä tai lainalla 20-50k arvoisen auton, mutta siinä ei ole mielestäni mitään järkeä. 30k arvoisesta autostakin häviää monta tonnia joka vuosi, vaikka ei ajaisi metriäkään. Mielummin minimoin kuluja, joista arvonalennus on yksi, uhraamatta luotettavuutta tai mukavuutta. Ostamalla n. 5k auton. No, se verran mukavuutta siinä uhraa, ettei ole adaptive cruisea, keyless go, tai motorisoitua takaluukkua.

Vierailija
25/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen (netto 1700) eikä ole autolainaa. Säästin aikani niin sain ostettua 6000 euron auton. Jos mulla ei olis ollu noita säästöjä, en olis ostanu autoa ollenkaan, inhoan osamaksuja. Olisin sitten kulkenut bussilla niin kauan että säästöt on kasassa. Tämä olisi lisännyt työmatkan kestoa 2 tunnilla päivässä, mutta en vaan halua ylimääräistä lainaa. Asunto on poikkeus, se on ainoa laina joka mulla on.

Vierailija
26/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ostaa luotolla autoa?? Järkyttävät kaskomaksut.

Vierailija
27/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti, kuin vaikeaa on vastata kysymykseen joka oikeasti koskee itseä??

Vähän kuin kysyttäisi että minkä nimisiä poikia sinulla on ja jokaisella ois tarve tulla kertomaan että "Mulla on vain tyttöjä" tai "olen vela".

Vierailija
28/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan nyt en tarvitse niitä tietoja, että "en ymmärrä, miksi....", "minulla ei ole", "en tarvitse"......

Minulla alkaa työt tammikuussa, uusi työ, pitkä matka (liian pitkä, että joka helv aamu tai edes viikko heräisin johonkin auton vikavaloon), asuntoja ei ole lähellä joten muuttaminen on turhaa. Auton osto on nyt ainoa vaihtoehto ja tulee jokatapauksessa halvemmaksi kuin bussi. MINUN ON PAKKO OSTAA AUTO. Kysymys oli siis, että onko se minun palkallani oikeasti mahdollista, sillä olen elänyt työttömänä ja osaan elää niukasti. Yksi parisataa euroa ei tunnu hirveästi missään, jos siitä jää vielä elämiseenkin rahaa. Ja jopa säästöön!

Siksi minä kysyin, että olenko laskenut jotain aivan väärin ja nyt laskenkin, millaisia autoja saan jos otan siihen täyskaskon. ym. Kiitos niille, jotka tajusivat kysymyksen ja vielä vastasivatkin siihen asiallisesti! :D

Vierailija
29/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 8000e auton ja maksan sitä 190e kk. Vakuutukset täysbonareilla ja kaskolla 450e/v. Käyttömaksu 280e/v. Bensaan menee n. 150e/kk. Huollot, korjaukset ja renkaat tekee ehkä 500e/v. Kallista lystiä mutta minkäs teet. Ja ihan perusautosta kyse.

Vierailija
30/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt tarkoitti niitä, joilla on se hemmetin laina.......... En nimittäin voi työmatkaa ajaa millään rupuautolla, joka ei lähde aamuisin käyntiin kunnolla. Ja juuri kuulin, että vanha auto tulee kalliiksi sekin, kun pitää tehdä remppoja. 

Niin että tuohon 9000e autoon laskin, että lyhennnys voisi olla jotain alle 200e/kk ja siihen väittäisin olevan varaa, alle 2000e palkalla. Mitäs sanotte, kuinka väärin laskin? Sitä tässä keskustelussa nyt ajan takaa, enkä sitä että rupuauton saa tonnilla.

Muista myös ajoneuvovero, liikennevakuutus ja täyskasko (koska rahoitus) sekä bensa. Huomaat että autoon meneekin 400 euroa kuussa. Jos  tuo  2000 euroa on bruttopalkkasi niin auton kulujen maksamisen jälkeen sulle jää asumiseen, muihin laskuihin, vaatteisiin  ja  ruokaan  tonni kuussa.

Vierailija
31/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis auto tulee jokatapauksessa halvemmaksi kuin bussi? Ei tasan tarkkaan tule! Kuinka paljon bussi maksaisi? Autoilun kulut on aika tarkkaan 45 senttiä km joten aika pirun kallis bussi saa olla että olis kalliimpi.

Huomioi:

Bensa (riippuu kilometreistä)

Vakuutus (halvimmillaan 500 e vuodessa omaan autooni, kun ei vielä bonuksia)

Huollot (200e vuosi?)

Katsastus 60 e

Renkaat (tosin niitä ei kovin usein tarvitse vaihtaa mutta varmaan n. 10-20 e kk pitää varata säästöön)

Autovero (riippuu autosta, itsellä 160 e vuosi)

Vierailija
32/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti, kuin vaikeaa on vastata kysymykseen joka oikeasti koskee itseä??

Vähän kuin kysyttäisi että minkä nimisiä poikia sinulla on ja jokaisella ois tarve tulla kertomaan että "Mulla on vain tyttöjä" tai "olen vela".

Parempi vertaus olisi, että kysyttiin sulkaan syömisestä, ja muut tulee kertomaan että hedelmät olisivat terveellisempi vaihtoehto.

Vierailija
33/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis auto tulee jokatapauksessa halvemmaksi kuin bussi? Ei tasan tarkkaan tule! Kuinka paljon bussi maksaisi? Autoilun kulut on aika tarkkaan 45 senttiä km joten aika pirun kallis bussi saa olla että olis kalliimpi.

Huomioi:

Huollot (200e vuosi?)

Katsastus 60 e

Renkaat (tosin niitä ei kovin usein tarvitse vaihtaa mutta varmaan n. 10-20 e kk pitää varata säästöön)

Bussi tuonne maksaa noin 14 euroa päivässä, lisäksi kilometrin kävely työpaikalta pysäkille, jolloin matka-aika olisi n. 1,5h/suunta kun taas motaria pitkin autolla puolisen tuntia. Lisäksi olen aika varma, että saisin kyytiin bensakulut puolittavan tyypin.

Vierailija
34/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioi:

Huollot (200e vuosi?)

Katsastus 60 e

Uusi tai uudehko auto kaskoineen, maksaa sen 45s/km. 8k arvoinen pakettiautoni maksoi viime vuonne 29s/km, kun tein kaikki huollot itse. 5k arvoinen autoni maksoi 32s/km, kun tehtiin isompi huolto huoltamossa. Renkaat kestää sen 30kkm, itelläni viitisen vuotta, kun ajan noin kympin vuodessa niillä. 

Näin siis, kun laskee aivan kaiken mukaan, vakuutuksista pesukustannuksiin, ja myös auton arvonalennuksen.

Vierailija
35/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis auto tulee jokatapauksessa halvemmaksi kuin bussi? Ei tasan tarkkaan tule! Kuinka paljon bussi maksaisi? Autoilun kulut on aika tarkkaan 45 senttiä km joten aika pirun kallis bussi saa olla että olis kalliimpi.Huomioi:

Huollot (200e vuosi?)

Katsastus 60 e

Bussi tuonne maksaa noin 14 euroa päivässä, lisäksi kilometrin kävely työpaikalta pysäkille, jolloin matka-aika olisi n. 1,5h/suunta kun taas motaria pitkin autolla puolisen tuntia. Lisäksi olen aika varma, että saisin kyytiin bensakulut puolittavan tyypin.

Niin ja katselen tällaista autoa: diesel, kulutus

Kaupunki: 3.70 l/100km

Maantie: 3.30 l/100km

Yhdistetty: 3.40 l/100km

Vierailija
36/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa tehdä tarkempia laskutoimituksia, niin työmatka on n. 20km, ylittäen 2 kunnan rajat. Kyse ei ole pääkaupunkiseudusta.

Vierailija
37/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieselautossa muista käyttövoimavero. Sen suuruus voi tulla yllätyksenä, jos ei aiemmin ole dieseliä omistanut.

Vierailija
38/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi ilmoitetut kulutuslukemat harvoin pitää paikkaansa, ainaki oma auto vie vajaa 5 litraa vaikka valmistajan mukaan yhdistetty kulutus 3,9 litraa satasella. Kuussa ajoa tulisi siis 20 x 40 km eli 800-900 km, bensaan menis ehkä 60-70 e edellyttäen ettei ole muuta ajoa kuin työssäkäynti (tämä oman kokemuksen mukaan harvoin onnistuu)

Muihin kuluihin (huollot, verot, vakuutus) kannattaa varata ainakin muutama kymppi kuussa. Ehkä sata euroa voi olla todenmukaisempi.

Lisäksi lainan lyhennys (200 e kk vai kuinka olit ajatellut) el yhteensä auton kulut 300-400 e kk. Jos tämä sinulle ok niin ei kun autoa ostamaan.

Itse en enää autosta luopuisi, se helpottaa elämää niin paljon.

Vierailija
39/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dieselautossa muista käyttövoimavero. Sen suuruus voi tulla yllätyksenä, jos ei aiemmin ole dieseliä omistanut.

Dieseleissä  on myös lyhyempi  huoltoväli kuin bensakoneissa.Sekä hiukkasloukku jonka huoltaminen/vaihto maksaa mansikoita.

Vierailija
40/67 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos mun olisi pitänyt säästää luotettavan auton hinta etukäteen, en olisi voinut ottaa vastaan tuota työpaikkaa josta tienaan 2500e netto kuussa. Eli työmarkkinatuesta olisi ehkä säästänyt 100e kuussa oikein kituuttamalla ja kun olisi 5v säästänyt, olisi tuo 6000 e ollut kasassa. Toki sillä välin olisin menettänyt palkkatuloja hmm, 2000e kuussa mitä se nyt tekeekään viidessä vuodessa🤔 vaivaiset reilut satatonnia?

Eli joo onneksi on autorahoitukset. Se on toisinaan tie parempaan elämään.