Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovahemmat asettuvat vanhempia vastaan, jos kiellämme tai rajoitamme lasta, seurauksena jäejettömiä riitoja

Vierailija
25.12.2017 |

Isovanhemnat sallii lapsellemme ihan kaiken. Lapsi 10v poika. Lapsi alkaa sitten käyttäytyä sen mukaan, kiukuttelee ja raivoaa isovanhempien aikana, kun tietää että jos rajoitamme makean ja herkkujen syömistä, telkkarin katsomista ja pelaamista, mummo asettuu meitä vanhempia vastaan lapsen aikana, että kyllähän nyt sen lapsen pitää saada.... Me vanhemmat kasvatamne lasta, että ruokapöydässä on tavat, lautaselle itse otettu ruoka syödään loppuun ja pöydästä ei hypitä kesken tekemään mitään muuta, pöydästä ei oteta pullaa, jonka kanssa juostaan ympäri taloa ja makeaa ei syödä niin että oksennus tulee. Mummon mielestä kyllähän se lapsi nyt voi..... ja asettui joulupöydässä taas meitä vanhempia vastaan. Jouluruuat jäi lautaselle ja lapsi lähti pelaamaan. Komensin takaisin pöytään, tuon ikäisen tulee jo osata istua ja odottaa, että muut ovat syöneet ja jouluaattona ei aleta pelaamaan. Mummo alkoi huutaa minulle, että lapsi saa tehdä mitä haluaa. Ja kun rajoitimme makean syömistä, siitä nousi hirveä riita. Lapsi söi 3 joulutorttua, 8 piparia, 3 palaa kakkua ja oli jostain kaivanut snickers patukan. Sanoimme, että nyt riittää, mutta mummon mielestä olisi pitänyt ahmia vielä enemmän.

Sama meno on joka kerta, kun olemme isovanhempien kanssa. Tästä syystä emme ole kuin 3 kertaa vuodessa, vaikka asumne 100km päässä.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän rajoitukset mutta ehkä joilupöydässä olos voinnu löystää , mulle riitti et maistaa kaikkea jansyö sit mitä huvittaa.

Vierailija
22/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se surullista seurata, kun lasta käskytetään jopa jouluna. Tulee aina paha mieli, kun näkee

Eikö jouluna saa syödä mitä haluaa. Ja vaikka pelata. Miksi ihmeessä pitää olla noin ilkeä?

Itselläni on kaksi teiniä. Eilen jokainen söi mitä halusi. Pelasi netissä, kun halusi.

Pääosin pelattiin yhdessä.

Asenteena: Pääasia että kaikila on kivaa.

Sitä yhdessäoloa saa aikaan luomalla mukavaa tunnelmaa

Isovanhemmat sen jo ymmärtää

Eli on ihan sallittua lapsen ahmia kaikki suklaa ja jättää muut ilman.

Jos lapsi tekee noin, niin kotikasvatuksessa on mennyt jotain pahasti pieleen. Tavallinen lapsi osaa 10v iässä ottaa muut huomioon ja ymmärtää, miksi suklaata ei ole tarkoitettu vain hänelle. Mutta jos lapsi on kasvatettu siten, että herkkupäivänä kaikki herkut ovat hänelle ja on tunti aikaa ne syödä, niin tuo on vanhempien toiminnan tulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama homma, oli pyhä tai arki. Mummo käveli vanhempien yli ja yritti lakkauttaa säännöt. Kauhea vääntö sitten lasten kanssa, että säännöt todella ovat voimassa mummunkin aikana. Muuten ei olisi väliä, mutta mummu asuu lähellä ja tapaa lapsia paljon. Muutama harva kerta vuodessa nyt olisikin vielä ok.

Meillä on ilmoitettu asianlaita lapsille, tarvittaessa lähdetty mummulta kotiin tai meillä ollessa ilmoitettu, että meillä toimitaan näin ja jopa tiukan paikan tullen ohjattu mummu ulos.

Lapsia saa paapoa ja isovanhemmilla on siihen erityisoikeus, mutta viimeinen sana on vanhemmalla. Nykyään kaikki sujuukin ja lasten hemmottelu on kohtuuden rajoissa. ;)

Vierailija
24/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa on mummolan säännöt, kotona kodin säännöt.

Ainoa mitä ihmettelen miksi tuon ikäinen ylipäätään syö makeaa oksennuksen asti jos häntä ei kukaan siinä rajoita. Jotakin pitäisi osata säädellä kouluikäisenä jo itsekin. Vai ohjaamo vanhempien neuvot koulussakin sitä mitä tehdään mitä ei.

Vierailija
25/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi että käyvät isovanhemmilta 3 kertaa vuodessa. Eikö se sitten ole ihan yksi lysti mitä tuon kolmen päivän aikana tapahtuu? Minä olen opettanut lapsilleni että "talossa talon tavalla". Eli mummolassa mennään mummolan säännöillä ja kotona kodin säännöillä. Hyvin on toiminut. Lapset teini-ikäisiä, normaalipainoisia, koulu menee htvin kaikilla. Eilen jaksoivat istua pöydässä ihan ok.

Eli ap:lle neuvoksi että relaa hyvä ihminen, ole kiitollinen appivanhemmillesi jotka järjestivät teille joulun. Käytä tilaisuutta hyväksi ja vietä kahdenkeskistä aikaa miehesi kanssa. Ehkä appivanhemmat voisi välillä hoitaa teidän lasta että pääsette vaikka Tallinnaan kahdestaan?

Vierailija
26/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se surullista seurata, kun lasta käskytetään jopa jouluna. Tulee aina paha mieli, kun näkee

Eikö jouluna saa syödä mitä haluaa. Ja vaikka pelata. Miksi ihmeessä pitää olla noin ilkeä?

Itselläni on kaksi teiniä. Eilen jokainen söi mitä halusi. Pelasi netissä, kun halusi.

Pääosin pelattiin yhdessä.

Asenteena: Pääasia että kaikila on kivaa.

Sitä yhdessäoloa saa aikaan luomalla mukavaa tunnelmaa

Isovanhemmat sen jo ymmärtää

Eli on ihan sallittua lapsen ahmia kaikki suklaa ja jättää muut ilman.

Ahmimista meillä lapset on osanneet rajoittaa itse varmaankin jo pari kolme vuotiaina. Kyllä se on jonkun muun kuin mummon syytä että lapsi ahmii kymmenen vanhana niin että sen seurauksena oksentaa.

Vierailija
27/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaatko itse, mihin tiukka makearajoitus johtaa? Minäpä kerron: lapsi syö ihan uhallakin enemmän kuin mitä söisi silloin, kun rajaa ei olisi.

Surullista, jos lapsella ei ole mitään muuta mukavaa edes jouluna kuin pelaaminen. Siinä suhteessa olisin kyllä sinun kannallasi ja pidän kummallisena sellaista isovanhempaa, joka suhtautuu pelaamiseen tuolla tavalla.

Isovanhemmille et mitää voi, mutta lasta voitte kasvattaa. Jo ennen isovanhempien luo menoa voitte sopia LAPSEN kanssa, miten siellä toimitaan. Ei riidellä eikä kielletä ensimmäistäkään kertaa, mutta saman tien lähdetään kotiin, jos LAPSI ei toimi niin kuin on sovittu. Esimerkiksi herkkuja saa syödä, mutta ei pelata. Katso sitten miten käy.

Huono. Eihän nyt lapsi voi olla se joka päättää milloin lähdetään kotiin mummolasta?!? Vanhemmat sopii tämän asian yhdessä isovanhempien kanssa.

Vierailija
28/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks täällä jeesustellaan siitä mikä ruoka on terveellistä kun itse ongelmahan on siinä että isovanhemmat jyrää vanhempien tahdon? Puhuttaisko siitä mistä oikeasti on kyse? Jyvät akanoista jne.

Pointtisi on oikea, mutta raamatullinen metafora jyvistä ja akanoista menee metsään :) Sillä tarkoitetaan hyvien erottamista pahoista (viimeisellä tuomiolla), eikä tähdellisen eroittamista epäolennaisesta.

Vierailija
29/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syödään yleensä harvoin koko suvun kesken ja hienommin. Olisi hienoa jos silloin koko suku kasvattaisi yhteiseen kulttuuriin niin että pöydässä on peruskäytöstavat. Jotkut vain pitävät tätä tiukkana vaikka toki iloista ja kivaa saa olla. Näin se menee monissa muissa maissa. Lapset oppii pienestä pitäen hyvät pöytätavat kun se on kaikilla itsestäänselvyys. Tunnelma on rento ja kepeä siksikin kun aikuiset vetää yhtä köyttä.

Vierailija
30/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs menitte. Olette sillä päätöksellä aiheuttaneet riitaisan joulun. Älä syytä isovanhempia.

Niinpä niin ja minäkun luulin että riitaan tarvitaan aina kaksi osapuolta.

Vierailija
31/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täti syötti aina herkkuja mun lapsille liikaa ja vanhempi lapsi oksentaa erittäin helposti jos syö murusenkaan liikaa ruokaa, herkkuja yms. Ilmoitin tädilleni että se joka herkut syöttää niin siivoaa oksennukset. No, yhden kerran lapsi siellä ollessaan oli oksentanut oikein kunnolla olohuoneen lattian (5-vuotiaana) syötyään suklaata... Ja täti oli joutunut siivoamaan ne ja täti itse oksentaa heti jos haistaa oksennuksen tai näkee sitä 😂 Loppui siihen liikojen herkkujen syöttäminen. Ja meillä ei kysymys ollut siitä että lapsi itse ahmisi herkkuja vaan täti oikein tuputti sitä suklaata lapselle...

Vierailija
32/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin kylässä mennään isäntäväen säännöillä. Olette tulleet valmiiseen juhlapöytään, epäkohteliasta ruveta kinaamaan mummon kanssa, joka on nähnyt ison vaivan. Eikö parina päivänä vuodessa voi vähän höllätä?

Vierailija
33/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun täti syötti aina herkkuja mun lapsille liikaa ja vanhempi lapsi oksentaa erittäin helposti jos syö murusenkaan liikaa ruokaa, herkkuja yms. Ilmoitin tädilleni että se joka herkut syöttää niin siivoaa oksennukset. No, yhden kerran lapsi siellä ollessaan oli oksentanut oikein kunnolla olohuoneen lattian (5-vuotiaana) syötyään suklaata... Ja täti oli joutunut siivoamaan ne ja täti itse oksentaa heti jos haistaa oksennuksen tai näkee sitä 😂 Loppui siihen liikojen herkkujen syöttäminen. Ja meillä ei kysymys ollut siitä että lapsi itse ahmisi herkkuja vaan täti oikein tuputti sitä suklaata lapselle...

En ole koskaan tavannut ketään, joka pakottaa lasta syömään. Kyllä normaali 5v osaa itse sanoa, että nyt riitti, joten miksi lapsesi ei osannut vielä tuossa iässä tunnistaa rajojaan? Vai onko tuputtaminen sinulle sitä, että hekrkuja on näkyvissä?

Vierailija
34/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syödään yleensä harvoin koko suvun kesken ja hienommin. Olisi hienoa jos silloin koko suku kasvattaisi yhteiseen kulttuuriin niin että pöydässä on peruskäytöstavat. Jotkut vain pitävät tätä tiukkana vaikka toki iloista ja kivaa saa olla. Näin se menee monissa muissa maissa. Lapset oppii pienestä pitäen hyvät pöytätavat kun se on kaikilla itsestäänselvyys. Tunnelma on rento ja kepeä siksikin kun aikuiset vetää yhtä köyttä.

Epäilen kyllä hiukan että mummot tai muu suku niitä pöytätapoja sielläkään opettaisi. Kyllä tapojen opettelu lähtee kotoa. Jos lapsi on tottunut siihen että tiettyjä tapoja noudateta niin kotona kuin kylässä ei hän lähde mummolassakaan pöydästä vaikka mummo sen sallisi vaan hän noudattaa niitä tapoja joita on oppinut noudattamaan.

Suosittelisin oikeastaan vierailemaan useammin lasten kanssa niin mummolassa kuin välillä muuallakin ja toki opettelemaan niitä pöytätapoja jo kotona.

Vierailija
35/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi oppi, kun sanoin, että joko lähdemme emmekä palaa tai sitten tehdään, kuten sanon.

Tosin se tarkoittaa sitä, että eilen joulupöydässä oli kinkku, perunaa ja kurkkua. Ei laatikoita, ei lohta, ei salaatteja. Lisäksi ruokaa oli todella vähän. Jälkiruuaksi oli aikuisille kahvia, lapsille ei mitään. Keittiön kaapissa näin suklaarasioita, jääkaapissa oli juustoja, mutta meille niitä ei tarjottu. Kotimatkalla ihmettelin miehelle, miksi noin niukkaa ja tämä sanoi, että itsehän minä olen määrännyt vuosi sitten tuollaisen jouluaterian. Miehen mukaan olen huutanut äidilleen, että muuta ei tarvita ja minua täytyy totella. Olisin tyytyväinen, että ei tarvinnut riidellä anopin kanssa ja uhkailla, että jos et  tottele, niin lapsenlapsia et näe.

Vierailija
36/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ankeuttaja iskee taas! Jopa jouluna on vihko mukana minne kirjataan lapsen syömiset ja jokainen pipari jota on maistanut!! Huh huh! On vanhemmillasi ja lapsillasi kestämistä. Mintakos piparia rouva maistoi? Ihanko kahta? No nyt ilmoitetaan poliisille!

Ap on provo!! Kauan ei miehesi tuota katsele, Eikö tuo tarkkailu ja ruuan laskeminen on lastensuojelullinen ongelma?

Vierailija
37/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimatkalla ihmettelin miehelle, miksi noin niukkaa ja tämä sanoi, että itsehän minä olen määrännyt vuosi sitten tuollaisen jouluaterian. Miehen mukaan olen huutanut äidilleen, että muuta ei tarvita ja minua täytyy totella. Olisin tyytyväinen, että ei tarvinnut riidellä anopin kanssa ja uhkailla, että jos et  tottele, niin lapsenlapsia et näe.

Mahtavaa! :D

Mikähän siinä anopin ja miniän valtataistelussa vetääkin aikuiset ihmiset niin järjiltään?

Vierailija
38/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta minusta tuntuu tuo lapsen sairaalloinen makean ahmiminen! Jos ei syö oikeaa ruokaa nälkäänsä, täyttää mahan makealla. Kyllä kasvatus syömiseen ja ruokapöydässä olemiseen on kotona tehtävä ja en voisi kuvitella oman lapseni käyttäytyvän noin kyläpaikassa. Lapsi on vakavasti ruokarakoitteinen, jos ei joulupöydässä kelpaa mikään kunnon ruoka tämä olisi pitänyt ottaa kotona jo puheeksi, mitä isovanhemmilla tarjotaan ja mitä pystyy syömään. Ruuasta tappelu on lapsellista aikuisten kesken eikä tuo koko pöytäkunta taida olla penaalin terävimmästä päästä.

Vierailija
39/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin kylässä mennään isäntäväen säännöillä. Olette tulleet valmiiseen juhlapöytään, epäkohteliasta ruveta kinaamaan mummon kanssa, joka on nähnyt ison vaivan. Eikö parina päivänä vuodessa voi vähän höllätä?

Ei mielestäni kyläpaikan isäntäväki toisten lapsia kasvata, vai onko kasvatusvastuu ystävilläsikin jos käyt lastesi kanssa siellä kylässä? Kyllä se on vanhempi joka päättä, oltiin sitten mummolassa, serkkujen luona, ystäväperheen luona, sillä vanhemmilla on myös vastuu siitä miten lapsi oppii ottamaan esimerkiksi muut huomioon ja käyttäytymään kyläpaikassa. Sitä nyt ei voi opettaa kuin siellä kylässä.

Ja se että mummo jyrää vanhempien sanan yli on isompi ongelma kaiken kaikkeaan kuin se että saako se Niko-Petteri viidennen joulutorttunsa vai ei. Lapsen pitää oppia, että hänen vanhempien yli ei kävellä. Mummo oli epäkohtelias, kun puuttui joulupöydässä vanhempien kasvatukseen. Hänen pitäisi tuolla iällä jo tietää, ettei toisten lapsia kasvateta silloin kun vanhemmat jo tuota toimea hoitavat. Eri asia jos lapsi olisi hoidossa siellä.

Vierailija
40/61 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vähentää kanssakäymistä jos isovanhemmat eivät ole sisäistänet rooliaan. Se on myrkkyä lapselle, jos isovanhemat kyseenalaistaa vanhempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän