Suutuin! Joku tässä mättää: "varaa vain yhteen lahjaan pojalle"
en usko. Anteeksi. mutta en . Itse olen köyhä joka on elänyt perustoimeentulotuen varassa jonkun aikaa, ja mitäään en voi ostaa .Silti olisin ainoalle lapseleni (jos sellainen olisi) hankkinut muutaman joululahjan vaikka ilmaiseksi jostain. Olisin myynyt vaikka viimeisn koruni yltäni, vienyt panttilainaamoon, tai tehnyt ihan mitä tahansa saadakseen lapselle hieman joulua. Lainannut kaverilta, ottanut pikavipin, mennyt diakoniatoimistoon, sossuun hakemaan harkinnanvaraista vaikka lapsen vaatteeseen, jonka olisin paketoinut. Alkoi suutuuttaa nämä vanhemmat. jotka ovat nmäin avuttomia!
Onksi muut auttoi ja poika sai lahjat. Juttu IL:ssä.
Kommentit (176)
Kummallinen kerjäämiskulttuuri tosiaan levinnyt nykypäivänä. Joulu tehdään sen mukaan mihin on varaa. Hyvin voi päättää että jouluna annetaan vain yksi lahja. Monissa perheissä tehdään niin. Uskon että poika saisi paremmat eväät elämälleen muulla kuin fbkerjäyksellä.
Yksi hyvä lahja > Paljon paskoja lahjoja.
Tämän naisen puolustukseksi täytyy sanoa, että lapsia on sentään vain yksi. Ja käy sentään myös töissä. Hän ei myöskään kerjännyt lahjoja ja ruokia, hän lohdutti toista jolla oli yhtä tiukka tilanne, että oli saanut ostettua vain yhden lahjan. Ja hän oli kiitollinen saamastaan avusta. Ei ole siis luonteeltaan vaativa ja röyhkeä, eikä lapsikaan.
Tätä kaikkea vastaan olen ehkä valmis antamaan anteeksi nuo kaksi koiraa.
Minä ymmärrän tuosta ne koirat ja kaiken muun paitsi sitä miesystävää. Hänkö ei maksa mitään ja parhaassa tapauksessa tulee närhimään ruokia?
Tämä äiti jos lukee nyt tätä niin kannattaa alkaa esimerkiksi ostamaan lahjoja nyt alennusmyynti syö ( ja joulukoristeet ensi jouluun) ja laittaa vaikka 10 euroa joka kuukausi kirjekuoreen jolloin ensi jouluna on sitten varaa ostaa ruokaa. Ja hei tiedän kyllä mitä on köyhyys olen yksinhuoltaja joka opiskelee opintotuella ja käy alan keikkatöissä joten tulot ovat vielä pienemmät mutta noi vinkit on toiminut meidän perheessä.
Iltis on harrastanut tämän tyyppisiä juttuja jo pitkään. Tarkoituksena on ehkä saada köyhät ihmiset näyttämään turhasta valittajilta. Joka ikinen kerta esitellään joku uusavuton, jolla on liuta kotieläimiä, elämänhallinta nollilla. En hyväksy tällaista oikeasti köyhiin, (heitä on ihan riittävästi) tähdättyä halveksintaa ja ajojahtia. Jostain syystä media nykyään pyrkisi saamaan yhteisön heikoimmat toisiaan vastaan. Kai siinä sitten isompien puuhastelut jäävät helpommin unohduksiin.
Olisin voinut antaa vastaavalle tapaukselle satasen, jos tietäisin olemassaolostaan.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaakin antaa tuollaisen haastattelun lehden palstalle, katsokoon peiliin.
'
Jep ja se miesystävä tulee myös loisimaan. Eikö miesystävällä ollut varaa ostaa lanttua, porkkanoita ja perunoita. Riisiä ja maitolitraa?
Monilla muillakin kaikki rahat menevät ja tili on tyhjä ennen tilipäivää.
Koirista on varmasti iloa perheessä, mutta silti. Syövät varmaan kaksin verroin enemmän kuin tuo poikaparka.
En ymmärrä valitusta ettei ole varaa edes kinkkuun. Onkohan äiti edes katsonut kaupassa mitä kinkku maksaa. Sehän on halvempaa kuin saippua ja isostakin kinkusta voi pistää pakkaseen, tehdä hernekeittoa jne.
Ihan vaan parilla eurolla saisi lapselle varmasti jotain kivaa. Mä keräisin sitten vaikka illat tölkkejä et olisi pari pakettia pojalle.
Koirat ymmärrän ja hyväksyn sillä ne tuovat niin paljon iloa ja mielenterveyttä elämään. Itse olisin puolikuollut ilman koiraani. Mut toinen noistakin hänen koiristaan on isoruokainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä lahjoja pitää olla paljon? Jos on vähän varaa ja tietää, minkä lahjan sen oma lapsi haluaa, niin ostaa sitten sen. Ymmärrätkö, että kaikissa perheissä ei todellakaan ole ikinä ollutkaan tuollaista suurien lahjamäärien antokulttuuria, kuten sinulla? Vaikka olisikin rahaa, millä mällätä, niin silti se joulu ei keskity lahjoihin, vaan ihan muuhun. Esim. tiedän yhden perheen, jossa koko suku kokoontuu mökille viettämään aikaa yhdessä. Siellä jaetaan jokaiselle oma henkilökohtainen joulupukki, joka ostaa yhden lahjan tälle omalle etukäteen arvotulle lahjan saajalleen. Lahjaan EI saa käyttää isoja summia, koska lapsikin voi olla jonkin henkilökohtainen joulupukki. Lahjo voi olla kierrätetty, se voi olla itsetehty, se voi olla ilmainen. Siellä arvostetaan kekseliäisyyttä, mielikuvitusta, hulluttelua ja ajatuksella valittuja pieniä muistoja. Ne lelut ym. hankinnat tehdään ihan joskus muulloin kun jouluna.
elä viiti, kukaan ei tuota usko. Kotona sitten jaetaan oman väen kesken ne lahjavuoret joita kummit ja isovanhemmat kantaneet jo hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Pohjat jutulta vie tuo lopussa mainittu miesystävä. Joopa joo, nyyhkytarinalla kerätty yh:lle ruokaa ja tuleehan sinne sitten vielä miesystäväkin syömään...
Miesystävän kanssa saunotaan...olisiko kinkkurahat menneet miesystävän kanssa juotavaan lavalliseen kaljaa. Tupakkaankin varmaan rahaa riittää.
Miesystävä kehtaa tulla yksinhuoltajaperheeseen saunomaan ja syömään, eikä lapselle edes lahjaa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä lahjoja pitää olla paljon? Jos on vähän varaa ja tietää, minkä lahjan sen oma lapsi haluaa, niin ostaa sitten sen. Ymmärrätkö, että kaikissa perheissä ei todellakaan ole ikinä ollutkaan tuollaista suurien lahjamäärien antokulttuuria, kuten sinulla? Vaikka olisikin rahaa, millä mällätä, niin silti se joulu ei keskity lahjoihin, vaan ihan muuhun. Esim. tiedän yhden perheen, jossa koko suku kokoontuu mökille viettämään aikaa yhdessä. Siellä jaetaan jokaiselle oma henkilökohtainen joulupukki, joka ostaa yhden lahjan tälle omalle etukäteen arvotulle lahjan saajalleen. Lahjaan EI saa käyttää isoja summia, koska lapsikin voi olla jonkin henkilökohtainen joulupukki. Lahjo voi olla kierrätetty, se voi olla itsetehty, se voi olla ilmainen. Siellä arvostetaan kekseliäisyyttä, mielikuvitusta, hulluttelua ja ajatuksella valittuja pieniä muistoja. Ne lelut ym. hankinnat tehdään ihan joskus muulloin kun jouluna.
No onpa perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän tuosta ne koirat ja kaiken muun paitsi sitä miesystävää. Hänkö ei maksa mitään ja parhaassa tapauksessa tulee närhimään ruokia?
Sitähän jutussa ei kerrota miten mies osallistuu talouden kustannuksiin. Paljon muitakin mahdollisuuksia on kuin osallistua siihen jouluruokien osalta. Voi olla että miesystävä osallistuu jo esim. auttamalla asuntomenoissa, auttamalla esm. lainaamalla autoa tai jotenkin muuten.
Vierailija kirjoitti:
en usko. Anteeksi. mutta en . Itse olen köyhä joka on elänyt perustoimeentulotuen varassa jonkun aikaa, ja mitäään en voi ostaa .Silti olisin ainoalle lapseleni (jos sellainen olisi) hankkinut muutaman joululahjan vaikka ilmaiseksi jostain. Olisin myynyt vaikka viimeisn koruni yltäni, vienyt panttilainaamoon, tai tehnyt ihan mitä tahansa saadakseen lapselle hieman joulua. Lainannut kaverilta, ottanut pikavipin, mennyt diakoniatoimistoon, sossuun hakemaan harkinnanvaraista vaikka lapsen vaatteeseen, jonka olisin paketoinut. Alkoi suutuuttaa nämä vanhemmat. jotka ovat nmäin avuttomia!
Onksi muut auttoi ja poika sai lahjat. Juttu IL:ssä.
Kyllä se riittää että saa yhden lahjan. Eivät joululahjat ole mikään YK:n lasten oikeuksien julistuksessa määritelty perusoikeus.Pikavipin ottaminen moiseen turhaan vaan kertois pikavipin ottajan tyhmyydestä. Ei joulu tule lahjoista. Siinä sulla menee pieleen ja pahasti.
Koiranruoka ei niin paljon maksa, että niistä nyt teidän kannattais närkästyä. Zooplussasta tilattuna halpaa kuin saippua.
Ai perkele on vielä varaa saunoakin.
Ite asun roskiksessa ja käyn suihkussa, kun sataa.
Minäkin annan vain yhden lahjan pojalle ja sukulaisilta saa suklaata. Ei itketä yhtään. Pienenä käärittiin jokainen sukkapari ja alushousu omaan pakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen kerjäämiskulttuuri tosiaan levinnyt nykypäivänä. Joulu tehdään sen mukaan mihin on varaa. Hyvin voi päättää että jouluna annetaan vain yksi lahja. Monissa perheissä tehdään niin. Uskon että poika saisi paremmat eväät elämälleen muulla kuin fbkerjäyksellä.
Tämä on kyllä totta. Itse olen köyhästä perheestä, mutta 80-luvulla tuollainen julkinen kerjääminen tai sen tyylinen olisi ollut aivan helvetillinen häpeä. En olisi voinut ikinä kuvitella, että äitini olisi julkisesti pyytänyt mitään ja jos olisi pyytänyt, en minä olisi ottanut almuja vastaan. Tällä en tarkoita etteikö avustuksia tulisi tehdä, ne ovat erittäin tärkeitä, mutta mieluusti yksityisesti ilman julkista ja samalla lasta nöyryyttävää ja alentavaa hälinää. En käsitä tätä lapsellista fb-sontaa mitä pukkaa nykyään joka tuutista. Ja siihen syyllistyvät aikuiset ihmiset.
Tähän juttuun en sen kummemmin ota kantaa, toivottavasti lapselle tulee kuitenkin hyvä joulu.
Vierailija kirjoitti:
FB-kerjäyksellä?? Äiti laittoi tasan yhden kommentin kun oli samanlainen tapaus kuin toisellakin.. Tosi kerjäystä ja hirvee nyyhkytarina tosiaan.. Huh huh kun v****ttaa tällaiset kommentit joissa ollaan niin katkeria kun joku saa lahjoituksena jotain..
Olen elänyt alle köyhyysrajan koko yliopisto-opintojeni ajan, mutta tarkalla talouden suunnittelulla pärjää hyvin. Lapsella on kaikki mitä hän tarvitsee. Menot pitää mitoittaa tuloihin, eli en hanki lemmikkejä enkä kuvittele että lapsi tarvitsee isot kasat lahjoja.
Vaikka olen itsekin ns. köyhä, olen sitä mieltä, että suuri osa köyhistä pärjäisi kyllä kunhan korjaisi vähän tapojaan.