Tähän paljastetaan salainen lapsuuden (joulu)herkku, mitä kaipaatte, mutta ette kehtaa tehdä tai sanoa kellekään
Mulla se on rusinakiisseli riisipuuron kanssa. Riisipuuroa ei keitetä, kun yhdellä on maitoallergia ja ei se maistu miltään, jos ei tehdä punaiseen maitoon. Eikä miehen mielestä rusinakiisseli ole ihmisten ruokaa.
Kommentit (35)
Minusta on vähän surullista jos ap ei pidä itseään sen arvoisena että tekisi ihan itseään varten puuroa ja rusinasoppaa. Tee itsellesi ihan oma satsi ja hittoako piittaat ukon mielipiteestä. Olet sen arvoinen!
Miksi ei kehtaisi tai voisi sanoa kenellekään? Ei ainakaan minulla ole tuollaisia ongelmia ollut koskaan. Tykkään esim. lipeäkalasta ja teen sitä myös jouluksi.
Perheettömyyden hyviä puolia on, että voi täysin surutta syödäkseen tehdä ihan mitä lystää, näemmä joillakin perheellisyys aiheuttaa oletuksen että ruokaa voi tehdä vain jos se maistuu/sopii kaikille.
Rohkaistukaa, kaikki rusina- tai luumusoppaa himoitsevat perheenäidit! Puuropata liedelle porisemaan ja rusinat kattilaan. Ei siinä mene kuin tunti, ei maksa juuri mitään ja saatte herkkupuuroa moneksi päiväksi.
Miksi et tee itsellesi riisipuuroa ja kiisseliä? Riisipuuron voi tosin tehdä hyvin kauramaitoon ja rusinakiisseliä saa valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Äitini teki sellaisia leivoksia, joissa oli kahvinmakuinen täyte ja taikina oli jotain voitaikinan tapaista. Kehtaaminen ei olisi ongelma, mutta en tiedä leivosten nimeä joten en voi tehdä niitä, ja äidillä on Alzheimer.
Tällaisia? https://kotiliesi.fi/resepti/mokkataytteiset-pikkuleivat/
En koe salaiseksi. Hattara. Olispa vaikka mansikkahattaraa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tee itsellesi riisipuuroa ja kiisseliä? Riisipuuron voi tosin tehdä hyvin kauramaitoon ja rusinakiisseliä saa valmiina.
Ap sanoi, että ei se maistu miltään jos ei tee punaiseen maitoon. Omaa ennakkoluuloista rajoittuneisuutta siis. Riisipuuro on muuten tosi maukasta, jos tekee mantelimaitoon tai kookosmaitoon.
Kinkku. Sellainen vanhanajan Saavissa itse suolattu Paksuläskinen Luomukinkku.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsena sellaisia kiemuraisia pullia, joiden sakaroissa oli kirsikat. Niitä tekisi nyt mieli.
En muistanut ennen kommenttiasi, että lapsuudessani noita tehtiin myös minun kotonani joulun aikaan. Olikohan ihan peruspullataikina kyseessä. Sehän olisi helppo tehdä. Kirsikat täytyy lisätä kauppalistaan.
Paistettiinhan niitä pullapoikiakin ja pullatonttuja. Rusinat silmiksi, suuksi, navaksi jne. En ole vuosikymmeniin niitäkään tehnyt.
Täytyypä jutella äidille. Jos yllättäisi porukan wanhan ajan leipomuksilla.
Lipeäkala, perunat ja valkoinen kastike. Äiti ja isä teki sitä aina joulun seutuun, mutta itse en tule tehneeksi kun kukaan muu ei tykkää.
Sori. Luin että herkku. En tajunnut että kyse on joulusta.
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuro mantelimaitoon on ihanaa :)
Ei ole. Kerran ostin puoli litraa mantelimaitoa, se oli todella pahaa. Viemäriin meni.
Keitä tietenkinpuuro ja rusinakeitto, ovat niin hyvät yhdessä!
Itsekaipaan mummuni tekemää perunalaatikkoa, joka oli parasta.
Matjessilliä ja vaikka mitä silliä ja suutarin lohta. Kumpaakaan ei voi tehdä kun Italiasta tältä seudulta ei tommosia löydy. Kyllä maistuisi. Savusilliä sitten ostan, sitä löytyy. Ikeakin on niin kaukana, ettei sinne viitsi sillin takia lähteä.