Ollaan miehen kanssa kihloissa, mutten vieläkään kelpaa heidän suvun perhejouluun
Monen mielestä loukkaannuin turhasta ja pilaan jaikkien joulun valituksellani. En vaan voi mitään, että tämä loukkaa minua. Miehen vanhemmilla on siis perinteinen iso sukujoulu, johon tulee ainakin isovanhemmat ja miehen siskot. Mies ei tahdo minua mukaan sinne, koska kuulemma heillä ei ole ikinä ollut jouluna kylässä mitään tyttöystäviä tai poikaystäviä, koska kyseessä on SUKUjoulu. Öh, me ollaan kihloissa! Mielestäni monen muunkin joulupöydässä on myös niitä sukulaisten kumppaneita, eikös?
Olen jotenkin aina kaivannut sellaista isoa perhejoulua ja olin kai tyhmä, kun miehen kosittua luulin sellaisen vihdoin saavani. Oman perheeni suku on aina ollut tosi kylmää ja etäistä. En nytkään tiedä, viitsinkö edes mennä vanhempieni luo katselemaan sitä murjotusta ja kuuntelemaan valitusta. Toisaalta jouluna ei pitäisi jäädä yksinkään. Olen katkera ja kateellinen miehelle, joka pääsee taas kerran kadehtimaani sukujouluun eikä ota minua mukaan typerien tekosyiden takia. Veikkaan, että aika harva yhdessäasuva, kihloissakin oleva pariskunta vietää joulua erillään.
Kommentit (146)
Me aikanaan kyllä vietettiin joulut eri paikoissa (kummatkin omilla vanhemmillaan) parina vuonna kunnes oltiin menty naimisiin, mutta se oli yhdessä päätetty ja keskusteltu. Omassa tapauksessa vaikutti toki muutkin tekijät, mm. ikä (oltiin molemmat parikymmentä) ja se että emme asuneet yhdessä ennen häitä.
Omat lapset saavat tehdä itse ratkaisunsa aikanaan, minun puolesta ovat tyttö- ja poikaystävät/kihlatut tervetulleita joulua viettämään meidän kanssa jos pariskunnat niin haluavat.
Oi että minä nautin yksinolemisesta jouluna ! Näin täydellistä rauhaa ei ole koskaan. Saat olla tekemättä mitään tai tehdä jotain. Lukea kirjoja, olla menemättä joulukirkkoon tai mennä joulukirkkoon.
Ihmisen on hyvä olla yksin välillä.
Pitäisi kyllä lopettaa joulun markknoiminen yhteenkuulumisen juhlana. Ennemminkin sitä pitäisi markkinoida täydellisen rauhoittumisen aikana.
Yksnäiset turhaa stressaa joulua.
Miehesi on kakkapökäle, toteaisi nyt viisaasti 4-vuotias lapsenlapseni. Näihin sanoihin: Hyvää joulua ja parempaa joulua vuonna 2018 sellaisen kumppanin seurassa, joka haluaa viettää sen sinun kanssasi, olitte kihloissa tai ei.
Jos et halua vanhempiesi luokse mennä, älä mene :) jos et halua yksin olla niin kokoa ystävien kanssa joulupöytä nyyttärit ja olkaa yksin yhdessä<3 niin ja se miehesi selvästi ei ajattele kihlausta seurustelua kummempana juttuna ja selvästi hänen mielestään voi päättyä yhtä helposti. Mieti häiritseekö se sinua.
Jos ei muuta niin suunnittelisin itselleni mahtavan joulun yksin, ravintolaruokaa ja kävely ja lopulta joululeffoja ja kaakaota (tai punkkua). Kivempaa se yksin on kuin seurassa jossa ei halua olla, tai seurassa joka ei halua sinua.
Oikein hyvää joulua kaikille!
Olet vetänyt hirveät itkuporkuraivarit kun et pääse pariksi tunniksi miehen matkaan? Kaikki mammat rivissä kotkottaa että jätä se, on hurjaa kyllä ajatella että jonkun jouluruokailun takia ovat valmiita lopettamaan suhteen. Tuskin sinne kuitenkaan jäädään koko joulunpyhiä viettämään.
Siis oottehan te sukua jos ootte kihloissa. Vai vielä naimisiin :( törkeitä tyyppejä. Jos miehesi lähtee sinne niin lähde sä sinkkuristeilylle.
Me vietettiin exän kanssa kaikki joulut erillään vaikka oltiin kihloissa. Molemmat halus viettää omien perheidensä kanssa.
Miehen on valittava joko sinut tai suku. Älä jää tuohon tilanteeseen. Olet aina kakkossijalla miehen elämässä suvun rinnalla.
Mistä te löydätte näitä mammanpoikia???
Nyt kuulostaa sen verran veemäiseltä ja itsekeskeiseltä suvulta ja sen verran välinpitämättömältä ja äidin napanuorassa kiinni olevalta tossukkamieheltä, jota ei kumppanin tunteet ja joulunvietot kiinnosta pätkääkään, ettei kannata kyllä tuhlata mokomiin aikaansa. Löydät paremman, aikuisen miehen, joka sinua oikeasti rakastaa. Ei ole mitään syytä tuhlata elämäänsä jonkun tunneköyhän mieslapsen kanssa, varsinkin jos olet jo lapsuutesi katsellut jotain tunnevammaisia törppöjä. Alat ensimmäiseksi rakastaa itseäsi, hemmottelet itseäsi koko joulun ja teet asioita mistä pidät, hankit vaikka kissan tai koiran tai marsun että saat jonkun joka sinuakin oikeasti rakastaa ja opit mitä se rakkaus on ja siitä sitten elämää eteenpäin. Ukon kamat voit pakata kassiin jo mukaan, vie ne mukanaan sinne mammalleen sitten. Meille saisit kyllä tulla jouluksi jos ystäviä oltaisiin, olisit hyvin tervetullut kuten noin inhimillisesti elävillä ihmisillä yleensä. Niin, siis yritä hankkia aktiivisesti myös ystäviä. Oikeita sellaisia. Ne voittaa huonot sukulaiset mennen tullen.
Onpa todella outoa, oletko muuten tutustunut jo sukuun jos kihloihin olette jo ehtineet? Luulisi, että hekin haluaisivat sinuun tutustua jo pikkuhiljaa... kuulostaa omituiselta myös, ettei sisarukset vietä joulua kumppaniensa kanssa, ellei kyse ole jostain alle parikymppisestä sakista. Jokatapauksessa se, ettei kihlattusi ota huomioon toiveitasi ja ole valmis kompromisseihin ei tiedä hyvää. Ja onpa kiva sitten tavata täysin vieraat ihmiset häissänne, jos ennen ei voi aikaa viettää :D
Meillä poika ja kihlattunsa tulivat eilen illalla ja koko aamun olen saanut kuulla, miten heidän suvussa tehdään joulu, miten ei tule mieleenkään mikään bataattilaatikko tai pelkästään tähtimuotilla tehdyt piparkakut tai se, että kuusi koristellaan vasta aattona. Olen saanut kuulla myös sen, että ei ole jouluverhoja eikä joulukukkia ja miniän suvussa kaikki paremmin. Nyt miniä istuu olohuoneessa valittamassa pojalleni, että ei ole netflixiä eikä soijalattea ja että miehen sisko ei ole kiva, koska lähti lenkille.
Jotenkin nyt vaan tuntuu siltä, että tästä tulee hyvin hankala sukujoulu. Mutta pääasiahan on, että miniä on hyväksytty sukuun, vaikka hän ei meidän tapojamme hyväksy vaan haluaa ne muuttaa. Kun heidän suvussa ei ole koskaan ollut jouluna belgialaista suklaata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, taisit lukea brittihovin käytännöstä.
Siellähän prinssi Harryn tuore kihlattu Meghan Markle istuu muiden mukana kuningattaren joululounaalla. Kihlaus on nimenomaan se askel, joka sitouttaa sukuun. Kihlaus on sopimus tulevasta avioliitosta.
Kuningatar teki poikkeuksen, tiedä miksi. Diana ja Kate joutuivat molemmat odottelemaan naimisiiinmenoa että pääsivät Ellun juhlapöytään.
Ekaa vuotta kihloissa ja eka joulu yhdessä :) toivottavasti myös tulevina vuosina <3 eka kerta ku vietän joulun kumppanin kanssa
Vierailija kirjoitti:
Olet vetänyt hirveät itkuporkuraivarit kun et pääse pariksi tunniksi miehen matkaan? Kaikki mammat rivissä kotkottaa että jätä se, on hurjaa kyllä ajatella että jonkun jouluruokailun takia ovat valmiita lopettamaan suhteen. Tuskin sinne kuitenkaan jäädään koko joulunpyhiä viettämään.
Mutta tämä verrattuna siihet, että miehen suvun kanssa voisi olla lämpimät ja välittömät välit. Ei ole kyse ihan vain pelkästä jouluateriasta, vaan oudosta sisäänpäin lämpiävyydestä, joka voi vaikuttaa ap:n elämään monin tavoin myöhemmin. Eikä tietenkään tunnu hyvältä.
Hämmästyttää, kuinka empatiakyvyttöminä ja vailla loogisuutta jotkut porhaltavat läpi elämänsä ja odottavat tätä muiltakin. Tietenkin, kun eivät muuta osaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksahtaa taidokkaalta provolta, mutta voihan tällaisiakin outoja sukuja olla.
4/5
Näin on. Elikkä-siis-eikös -provoilija kyseessä.
3/5
No tässä mieshän haluaa itselleen kaiken hyvän ja huomion, ap veisi sitä ehkä liiaksi. Ehkä haluaa lisäksi miellyttää matriarkka-äitiään. Dump him.
Vierailija kirjoitti:
"Olen jotenkin aina kaivannut sellaista isoa perhejoulua ja olin kai tyhmä, kun miehen kosittua luulin sellaisen vihdoin saavani. Oman perheeni suku on aina ollut tosi kylmää ja etäistä. En nytkään tiedä, viitsinkö edes mennä vanhempieni luo katselemaan sitä murjotusta ja kuuntelemaan valitusta."
Tuliko mieleesi, että miesystäväsi suku saattaa olla oikeasti aivan samanlaisia, voiko olla mahdollista että hän jopa hieman häpeää heitä, eikä siksi halua sinua mukaan.
Kyllä kihloissa ehkä jo pitäisi pystyä keskustelemaan tuollaisista asioista, niin ei tule kenellekään turhaan mielipahaa. Parhaassa tapauksessa luotettu kumppani voi olla tukena ja mies saa käsityksen, että tulee hyväksytyksi noloine sukuineen kaikkineen.
Vierailija kirjoitti:
Hieman kyllä provo haiskahtaa, koska ap ei suostu vastaamaan näihin melko olennaisiin kysymyksiin:
- Vastustaako nimenomaan perhe ap:n tuloa, vai onko mies yksinään päättänyt, ettei kihlattu ole tervetullut?
- Onko paikalla muiden sisarusten kumppanit, aviopuolisot tai muut?
- Kuinka kauan ap ja miehensä ovat olleet yhdessä? Entäpä kihloissa?
- Onko ap muuten tavannut miehen perhettä tai viettänyt aikaa heidän kanssaan?
Ap ei vastaa, koska ap:llä ei ole työvuoro.
Saahan jokainen tietysti ihan lämpimikseen kirjoitella, näin joulun allakin, vaikka tilanne ei ole aito. Kuka nyt vuosikausia odottelisi kutsua jonkun tavissuvun joulupöytään, kun jo kuninkaallisetkin kutsuvat kihlatut! Eikös?!
Vierailija kirjoitti:
No voitko nyt vastata, että onko siellä muiden sisarusten puolisot mukana? Voiko oikeasti kyseessä olla niin vanhoilliset vanhemmat, että vain aviopuoliso kelpuutetaan? Kyllä minustakin kuulostaa hyvin omituiselta, että olisiko kuitenkin niin, ettei miehesi syystä tai toisesta halua sinua sinne? Onko miehesi ujo? Nuorin sisaruksista (eli ikuinen lapsi vanhempiensa silmissä), häpeääkö - ei välttämättä sinua - vaan 'seurustelua' yleensä, eli jos hän veisi sinut mukanaan, tulisi kaikille ilmi, että hän harrastaa seksiä? Tiedän tämän kuulostavan hassulta, mutta olen törmännyt näihin tapauksiin, niin miehissä kuin naisissakin ammattini puolesta...
Mistä suku tietäisi, etteivät ole päättäneet odottaa avioliittoon?
Aloituksessa tulikin jo syy. Mies pitää ap:tä edelleenkin vain tyttöystävänään. Ja heidän sukujouluunsa ei ole ollut tapana viedä tyttöystäviä tai poikaystäviä.