Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet tämän ilmiön? Kävelytiellä/käytävällä tulee ihmisiä vastaan rinnakkain. Eivät tee elettäkään väistääkseen sinua.

Vierailija
22.12.2017 |

Vaan joko väistät johonkin ojaan tai törmäät hartioista. Joskus olen oikeasti törmännytkin. Ja kyseessa ei ole erimaalaiset, vaan ihan suomalaiset, joten mikään kulttuurierojuttu ei ole.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kaupassa seisoin täyden ostoskärryn kanssa yhden pöydän vieressä. Siihen pöytään pääsee käsiksi siis neljältä eri puolelta. Eikös mua kohti kävele nainen, joka päätti mennä juuri siitä siihen pöydän äärelle. Tunki ja tunki, niin että mun piti kärryt siirtää. Harmitti kun en pitänyt puoliani.

Vierailija
82/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun päälleni ei yleensä kävellä. Olen mies, aika pienikokoinen. Mutta kun liikun naispuolisen kaverini ja hänen koiransa kanssa, jokainen on jostain syystä tulossa mun päälleni. Kaveri taluttaa koiraa ja mä kävelen vastaantulijoiden puolella. Joskus on tehnyt mieli alkaa rähisemään. Pyöräilijät on pahimpia. Ei tarvitse edes olla koiraa mukana, kaveri vain, niin koittavat tulla päälle, vaikka tilaa olisi. Niille olen joskus avannut sanaisen arkkuni ja todellakin on polkemistahti kiihtynyt. Ei niillä riitä kantti muuhun kuin pakoon polkemiseen. En ymmärrä, miksei mulle sitten ikinä käy noin kun liikun yksin ja vaikka kävelisin vasenta laitaa.

Puhelinzombit on pahoja tientukkoja. Tästä lähin rupean sanomaan niille, että väistäisivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun päälleni ei yleensä kävellä. Olen mies, aika pienikokoinen. Mutta kun liikun naispuolisen kaverini ja hänen koiransa kanssa, jokainen on jostain syystä tulossa mun päälleni. Kaveri taluttaa koiraa ja mä kävelen vastaantulijoiden puolella. Joskus on tehnyt mieli alkaa rähisemään. Pyöräilijät on pahimpia. Ei tarvitse edes olla koiraa mukana, kaveri vain, niin koittavat tulla päälle, vaikka tilaa olisi. Niille olen joskus avannut sanaisen arkkuni ja todellakin on polkemistahti kiihtynyt. Ei niillä riitä kantti muuhun kuin pakoon polkemiseen. En ymmärrä, miksei mulle sitten ikinä käy noin kun liikun yksin ja vaikka kävelisin vasenta laitaa.

Puhelinzombit on pahoja tientukkoja. Tästä lähin rupean sanomaan niille, että väistäisivät.

Totta kai ihmiset kävelevät sinua päin, jos kävelet väärällä puolella tietä ja vielä rinnakkain koiraa taluttavan kaverisi kanssa. Mutta ehkä tämä kommentti olikin sarkasmia?

Vierailija
84/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ihmiset kävelevät sinua päin, jos kävelet väärällä puolella tietä ja vielä rinnakkain koiraa taluttavan kaverisi kanssa. Mutta ehkä tämä kommentti olikin sarkasmia?

Kävelemme "väärää laitaa" vain, jos oikealla puolella on vilkas autotie. Koiranpennun kanssa ei ole hyvä idea kävellä siinä. Tällä ei kuitenkaan ole mitenkään vaikutusta siihen, kävelläänkö päin vai ei. Vaikka käveltäisiin oikeaa laitaa, ihmiset tulee päälle. Me kävellään aika tiiviisti laitaa pitkin ja tilaa on runsaasti. Ei me viedä edes puolta tien leveydestä. Ei olla isokokoisia ihmisiä. Koira kipittää penkalla. Näillä reiteillä kävelijät on aika harvassa. Ei tarvitse pujotella. Koiran kanssa ei lähdetä vaihtamaan puolta yllättäen. Se on meille isompi vaiva ja riski kuin sille vastaantulijalle noin yleensä. Mutta siitä vaan aiheuttamaan ongelmia. Olen niin kypsä, että vähintäänkin seuraava saa kyynärpäästä. Tilaa riittää. Muhun on muutama osunut takaapäinkin tullessa, kun olen seissyt tien reunassa odottelemassa, että koirankakka saadaan pussitettua, enkä varmasti ollut arvon herrasväen tiellä oikeasti.

Jonkin aikaa sitten havainnoin tällaistakin, että edelläni oikeaa laitaa käveli nainen samaa vauhtia kuin itsekin. En halunnut hengittää hänen niskaansa, vaan siirryin vasempaan laitaan. Lähes jokainen vastaantulija koitti kävellä tai pyöräillä sen naisen yli.

Jos tilaa ei oikeasti ole, niin eihän siinä sitten voi rinnakkain kävellä. Silloin en väistä itsekään, jos ihmiset vievät porukalla koko tien.

Koiraa lenkittäessä kanniskelen kakkapussia yleensä pidempään kuin muuten ihan vain siksi, että liikenne sujuu paremmin.

Vierailija
85/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään, että arvon päällekävelijä jos kävelee kyynärpäätäni kohti, niin en vedä sitä takaisin. En nyt kenenkään kimppuun ole käymässä.

85

Vierailija
86/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit tekee tuota, ja teinien tasolle jääneet aikuiset.

Vierailija
87/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen huomannut! Ja toinen suuri ärsytyksen aihe ovat ihmiset, jotka kaupassa pysähtyvät aivan yhtäkkisesti keskelle kulkureittiä töllöttämään ja haaveilemaan tarkistamatta yhtään, tuleeko takaa/sivulta/edestä ketään. Muiden täytyy sitten tehdä ninjamaisia koukkauksia etteivät kävele päälle tai aiheuta ostoskärryjen ketjukolaria, usein kun tätä tapahtuu juuri kauppojen pahimpaan ruuhka-aikaan. Todennäköisesti samat törpöt myös harrastavat sitä että jättävät ostoskärrynsä barrikadiksi keskelle hyllyjen välistä käytävää kun lähtevät muualle haahuilemaan ja etsimään sitä unohtunutta rosmariinia.

Vierailija
88/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kohtelias ja väisty esim. ruokajonossa, kun on vammaisten ohjaajat viemässä heitä syömään yleiselle ruokapaikalle. Sattui kerran meille tapaus, jolloin ohjaajat pyysi meitä päästämään jonon väliin, että voisivat pitää porukan kasassa. Me tietenkin ymmärsimme tilanteen ja annoimme tilaa, niin meidän selän takana aikuiset nuoret alkoivat puoliääneen valittamaan, että he etuilevat. Kerran sattui ABC asemalla, kun pikku tyttö olisi halunnut hakea lisää salaattia ja seisoi reppana yksin vieressä. Jono oli pitkä ja kukaan aikuinen ei jättänyt pientä väliä, joten sanoin hänelle, että "ole hyvä" ja taas kauhean murhaavat katseet sain osakseni toisilta ihmisiltä. Mihin on kadonnut nämä kauniit kohteliaisuudet toisiamme kohtaan.

Vierailija
89/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut kyllä. Etenkin vanhempia (ei siis vanhuksia) naisia päin kävellään surutta. Aiemmin minäkin väistin, koska näytti siltä, että muuten tulee kolari. Pari kertaa on tullutkin.

Katsetta ei siis kannata nostaa vastaantulijan silmiin, koska se on merkki siitä, että minä näin sinut ja kävele sinä vaan niin minä väistän. Pitää siis ryhtyä röyhkeäksi. Se on vaikeata minulle, mutta en jaksa enää sitä päin- ja ylikävelyä. Suu viivaksi ja katse joko kännykkään tai horisonttiin ja varmat, nopeahkot askeleet, ei yhtään elettäkään siitä että aikoisin väistää.

Vältän esim. kauppakeskuksia muutenkin. Ärsyttää se Prismaperheiden mellastus ja kännykkään tuijotus joka mutkassa. Nyt on vaan niin että joutuu itsekin sitä tekemään. Ei mulla ole edes kännykkä päällä, mutta sen pitää olla esillä.

Toinen tapaus on se, kun epämieluisat naapurit joihin nyt ei halua tutustua hyvänpäivänsanomista enempää, yrittävät jäädä juttusille ja saada tietoonsa jotakin minusta. Minun on ollut pakko monta kertaa kaivaa kännykkä autossa jo ja kävellä se korvalla ala-aulaan ja teeskennellä puhuvani jonkun kanssa, jos näen näitä muutamia naapureita, jotka odottelevat milloinka pääsisivät haastattelemaan minua. Siis minun yksityisasioistani.

Oma ryhmänsä on vielä nuo kiinalaislaumat. Hehän ovat tottuneet rynnimään kylki kyljessä ja ryhmässä ja olkapäät yhdessä. Eivät tajua kunnioittaa muun maalaisten tapoja. Ne kierrän kaukaa ...

Vierailija
90/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, ei mulle koskaan käy näin? Olen kai niin äkäisen akan näköinen, enkä juuri vastaantulijoita noteeraa vaan kuljen päämäärä mielessä.

Vierailija
91/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas, kun saa pelätä nuoria, kun he polkupyörällä kiilaavat auton eteen aivan yllättäin. Heille ei merkitse liikennesäännöt pätkääkään. Minä menen tästä yli tien ja autot varokoot minua, koska MINÄ olen ihan itse oikeutettu menemään tästä juuri nyt ja aina. Laput silmillä ja puhutaan kännykkään. On kokemusta.

Vierailija
92/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Onnekseni olen 193cm pitkä ja painan melkein 110kg. Minä en muuten väistä yhtäkään tämmöstä rinnakkainkävelijää vaan kylmästi taklaan massallani jos eivät itse ymmärrä väistää. 

Vierailija
93/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret tekevät näin, samoin teinimamumiehet ja pojat.

Vierailija
94/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, joskus joudun väistämään ajotielle kun kävelytiellä ei mahdu kävelemään.

Vierailija
95/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tekee kyllä kaikki ihan henkilöhistoriasta riippumatta. Vanhaa ja nuorta, naista ja miestä, köyhää, keskituloista ja rikasta. Eniten minua huolestuttaa vanhemmat jotka kävelee lastensa kanssa tuolla kaduilla leveästi ja odottavat että muut väistelee niitä pentuja siellä ruuhkaisilla kaduilla kun ne kakarat siinä vapaana juoksentelee ympäriinsä eikä katso yhtään eteen.

Vierailija
96/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut. Aloin jo aikoja sitten lopettamaan väistämisen, kävelen vain suoraan kohti omaa puoltani. Kyllä se vastaantulija lopulta on väistänyt, vaikka viime tipassa.

Jos tulee päin, niin tulkoon, olen valmistautunut ja mekkala siitä tulee.

"Aloin lopettamaan" = (et siis vielä lopettanut kuitenkaan) vs. Lopetin/lakkasin

sama kääntäen: Lopetin aloittamaan

Vierailija
97/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Tämä on Helsingissä alkanut n. 2010-luvulla. Ja usein nuoret naiset. Myös juoruavat lastenvaunuttelijaäitikaverukset. Ihan alussa nämä vaistämättömät rinnakkainkulkijat olivat venäläisiä turisteja.

En tiedä, onko kyse vain kasvattamattomuudesta. Eikö heidän vanhempansa ole koskaan sanoneet, että vastaantulijoita on tapana väistää, varsinkin jos kulkee kaksi rinnakkain, niin se toinen menee "jonoon" toisen taakse kadulla ettei vastaankävelijän tarvitse hyppiä rotuaarilta autojen sekaan tai ojaan. Peruskohteliasta.

Moni kulkee myös väärää puolta jalkakäytävää. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Moni koiranomistajakin antaa hurtan kuleksia vastaantulijan kaistalla eikä kisko sitä sivuun.

Turisteilla ymmärrän jokseenkin tämän mokailun, mutta suomalaiselle en anna anteeksi. Usein turistitkin tulevat maista, joissa on koko Suomen väkiluku samassa kaupungissa ja he osaavat sulavasti ottaa muut kulkijat huomioon ilman törmäilyjä. Ihmetyttää, että vaikka suomalaiset niin matkailevat maaimalla, eivät tätä perusasiaa ole vieläkään tajunneet.

Pyöräilijöille ja autoilijoille. Jalankulkijoille ei. Jalankulkija saa itse päättää kummalla puolella kulkee. Joillekin tuntuu turvallisemmalta kulkea vasenta, koska silloin näkee vastaan tulevat pyörät.

Vierailija
98/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entäpä nämä keski-ikäiset, jotka kulkevat tien reunassa parhaimmillaan kolme rinnan, eivätkä tee elettäkään kulkeakseen peräkkäin vaikka tiellä olisi kaksi autoa kohtaamassa samalla kohdalla?

Vierailija
99/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan joko väistät johonkin ojaan tai törmäät hartioista. Joskus olen oikeasti törmännytkin. Ja kyseessa ei ole erimaalaiset, vaan ihan suomalaiset, joten mikään kulttuurierojuttu ei ole.

Kyllä myös "ihan ulkomaalaiset" - etenkin nuoret miehet - tekvät tuota. Vaikka vastaan tulisi keppejä käyttävä nainen.  - Ei paljon polla säteile!

Vierailija
100/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tekee kyllä kaikki ihan henkilöhistoriasta riippumatta. Vanhaa ja nuorta, naista ja miestä, köyhää, keskituloista ja rikasta. Eniten minua huolestuttaa vanhemmat jotka kävelee lastensa kanssa tuolla kaduilla leveästi ja odottavat että muut väistelee niitä pentuja siellä ruuhkaisilla kaduilla kun ne kakarat siinä vapaana juoksentelee ympäriinsä eikä katso yhtään eteen.

"Pennut", "kakarat" ???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi