Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet tämän ilmiön? Kävelytiellä/käytävällä tulee ihmisiä vastaan rinnakkain. Eivät tee elettäkään väistääkseen sinua.

Vierailija
22.12.2017 |

Vaan joko väistät johonkin ojaan tai törmäät hartioista. Joskus olen oikeasti törmännytkin. Ja kyseessa ei ole erimaalaiset, vaan ihan suomalaiset, joten mikään kulttuurierojuttu ei ole.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan joko väistät johonkin ojaan tai törmäät hartioista. Joskus olen oikeasti törmännytkin. Ja kyseessa ei ole erimaalaiset, vaan ihan suomalaiset, joten mikään kulttuurierojuttu ei ole.

En ole huomannut,yleensä naiset luikkii pakoon muutenkin.

Vierailija
62/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä nuo väistävät jos minä en väistä mutta varsinkin keski-ikäiset katsovat vihaisesti että miksen minä väistä. t. noin 2-metrinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma siinä törmäämisessä on?

Jos annat joka solullasi vastaankävelijälle signaalin "minä väistän", niin ei se toinen väistä. Jos et halua itse väistää, niin kävelet ryhty suorassa, katsekontaktissa ja suoraviivaisesti eteenpäin. Joko törmäätte tai toinen väistää. Yleensä väistää. 

Ei onnistu, sillä asun kaupungissa. Pitää katsoa ohi, ei silmiin. Epäkohtelias silmiin ja muutenkin toista päin tollottaminen kuuluu maaseudulle.

Sitä paitsi ei kai siinä vastaankävelijän antamasta signaalista ole kyse, vaan törmäilijän ottamista oikeuksista. Törmäilijä katsoo, että vastaan on tulossa ihminen, jonka hän arvioi itseään alempiarvoiseksi esim. iän tai yhteiskuntaluokan perusteella, ja katsoo oikeudekseen kävellä kuin Euroopan omistaja. Vaikka joku onkin vanha ja köyhä, niin minusta on vähän kummallista väittää, että no sinä kun annat itsestäsi tuollaisen signaalin että olet vanha ja köyhä eli toisen luokan kansalainen, niin totta kai sinuun törmäillään. Anna itsestäsi nuoren menestyjän signaali, niin sinuun ei törmäillä.

Vittu, kai täällä on oikeus kävellä juuri niin raihnaisena ja köyhänä kuin sattuu olemaan, ilman että muut kävelevät päälle.

Vierailija
64/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin kävelevä ihminen  paljastaa vain oman moukkuutensa. Kanoilla on nokkimisjärjestys.Ihmiset ovat saman arvoisia.

Vierailija
65/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultra Bra jollotti yhdessä biisissään: 🎶🎶🎵He kävelivät kadulla rinnakkain, rinnakkain, niin että vastaantulijat joutuivat väistämään 🎶🎵. Taisi olla Anni Sinnemäen sanoitus. Nykyään sitä varmaan opetetaan jo yliopistossa, siis päällekävelemistä.

Vierailija
66/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen laittanut merkille, että ne jotka eivät meinaa väistää, ovat melkein aina nuoria naisia. Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset kyllä osaavat väistää, ja suurin osa miehistä, mutta mikä ihme näitä nykyajan nuoria prinsessoja oikein riivaa. Väkisin mennään kaksi rinnakkain vaikka nähdään, että reunassa kävelevä vastaantulija ei voi mahtua ohi. Varmaankin odottavat että se vastaantulija hyppää johonkin ojaan neiti prinsessan tieltä.

Oon huomannu myös, että autoilijoista kaikki muut antaa tietä, paitsi nuoret naiset eli ripsipirkot etanakulmineen.

Vierailija
67/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mammat törmäilee toisiinsa kun tänne jo useampi ilmoittanut että he ovat niitä jotka ei väistä eli niitä joista ap puhuu.

Minä kyllä luulen, että ne törmäilijät ovat eri porukkaa. Rinnakkain käveleviä pissiksiä tms., jotka samalla juttelevat keskenään ja olettavat vain, että muut väistävät. Kun törmäys on tapahtunut, he ovat että höh, miksei tuo väistänytkään.

Me "minä en väistä" -mammat sen sijaan olemme niitä, jotka kulkevat yksin suu viivana ja joko pysähtyvät mielenosoituksellisesti kokonaan tai läimäisevät käsilaukulla (tätä varten erikseen harjoitellulla pikku liikkeellä).

Vierailija
68/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultra Bra jollotti yhdessä biisissään: 🎶🎶🎵He kävelivät kadulla rinnakkain, rinnakkain, niin että vastaantulijat joutuivat väistämään 🎶🎵. Taisi olla Anni Sinnemäen sanoitus. Nykyään sitä varmaan opetetaan jo yliopistossa, siis päällekävelemistä.

Vierailija
69/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin lastenvaunuja saattaa tulla 3 vierekkäin vastaan kapealla jalkakäytävällä ja kukaan ei tee elettäkään väistääkseen. Katsovat vain halveksuen. Joskus on sellainen tilanne, että itse on pakko pysähtyä talon seinän viereen tai johonkin ojaan, että arvon kulkue pääsee ohi. TÖRKEÄÄ käytöstä.

Vierailija
70/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tuon ilmiön mutta ensimmäisen kerran kirjaimellisesti törmäsin ilmiöön, jossa nuorisojoukko käveli keskellä ajotietä eikä tehnyt elettäkään siirtyäkseen pois auton edestä. Teki todella mieli ajaa päälle.

Vierailija
71/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt autotiellä persiillään istuvan teinin, joka koki kovasti vaikeaksi väistää autoa.

Yläkoulun vieressä oli kevyen liikenteen väylä tukossa tupakalla notkuvia ysiluokkalaisia. Niitä oli varmaan 30. Kukaan ei tehnyt elettäkään tehdäkseen tietä muille kulkijoille. Sanoin ihan nätisti, että anteeksi, voisitteko väistää, niin siitäkin piti jonkun neropatin alkaa aukomaan päätään.

Kaiketi kasvatus on mennyt viduiksi sillä ikäluokalle. Onnittelut curling- ym. kädettömille vanhemmille.

Vierailija
72/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttävät kaikkein eniten ne koiranomistajat, jotka kyllä muuten kulkevat sen koiransa kanssa oikeaa reunaa, mutta heti kun he näkevät jonkun tulevan vastaan, he siirtyvät äkkiä vasempaan laitaan, eli siihen samaan jota pitkin vastaantulija on tulossa heitä kohti! Eivätkä väistä vaan paahtavat päin. Ja joo, tiedän, että koiran pitää kulkea omistajan vasemmalla puolella ja plaa plaa... itsellänikin on koira, mutta sen sijaan, että odottaisin muiden tienkäyttäjien sopeutuvan meidän kulkemistapaamme, olen opettanut koirani kulkemaan pyydettäessä myös oikealla puolellani.

Enää en väistä näitä väärän puolen koirakoita yksin tai koiraa ulkoiluttaessani, vaan pysähdyn ja odotan, että minut kierretään. Miksi pitää tehdä asiat vaikeiksi? Koirissa ei ole mitään sisäänrakennettua taipumusta kulkea vain ja ainoastaan omistajan vasemmalla puolella, ja on erityisen huonoa käytöstä varta vasten siirtyä samaan laitaan kuin vastaantulija ja sitten olla väistämättä.

Vierailija
73/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Pysähdyn aina paikoilleni, jos joku meinaa kävellä päin. Siinähän sitten kävelee mun ylitse. Yleensä nämä on vielä miehiä, kiva näin naisena tulla jonkun kaksmetrisen äijän ylikävelemäksi.

Vierailija
74/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään paljon noita ruskettuneita miehiä kulkee rivissä tukkien jalkakäytävät.

Vierailija
75/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeestiko teihin törmäillään vähän väliä? Vai onko tässä kyse siitä, että NÄYTTÄÄ siltä, että törmää. (mutta kuitenkin väistää viimetipassa?)

Itse asun Helsingissä, enkä kohtaa kertomaanne törmäilykulttuuria. 

Vierailija
76/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ilmiön Turussa. Kerran kokeilin vaihtaa kävelypuoltakin, että jos kuljen itse väärällä puolen katua. Se ei mitenkään vaikuttanut mihinkään

Vierailija
77/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä rinnakkain päin kävelemistä olen huomannut tapahtuvan jo pitkään, mutta muutaman viime vuoden aikana on kaduille ilmestynyt valtava määrä kiemurrellen haahuilevia zombeja, joilla on naama kiinni puhelimessa. Kävelen määrätietoisesti suoraan ja vaikka vauhdilla päin näitä aikuisia zombeja, jos eivät herää, mutta lapsizombeja olen varonut sen verran, että pysähdyn itse ja annan niiden kävellä minua päin. Kaatuvat muuten ja lyövät päänsä. Mutta toivon joka kerta niin lasten kuin aikuistenkin kohdalla, että se puhelin tipahtaa törmäyksessä ja menee palasiksi asvalttiin. Ehkä nämä zombit silloin oppisivat jotain.

Vierailija
78/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen reviisi on supistunut uussuomalaisten tulon myötä. Tänään marketissa kassalla takana jonottava nainen pökki kärryillä minua kolme kertaa takamukseen.

Vierailija
79/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut. Sen olen huomannut että päästä varpaisiin hunnutetut naiset työntävät lastenvaunuja yhtenä rintamana pyöräkaistalla. Joudut sitten pyörällä väistämään ojaan ettei tule törmäystä.

Soittokello on lain edellyttämä varuste polkupyörässä. Käytä sitä.

Vierailija
80/107 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen reviisi on supistunut uussuomalaisten tulon myötä. Tänään marketissa kassalla takana jonottava nainen pökki kärryillä minua kolme kertaa takamukseen.

Toi on joulunalussuomalaisuutta.

Kerran sain melkein turpaani kun päästin Stockan Herkussa väkeä kulkemaan kassajonon läpi päivää ennen joulua, siis siten että eivät etuilleet vaan jatkoivat matkaansa. Keski-ikäinen mies takanani pökki kärryillä selkään kun oli ilmeisesti kiire tiivistää äärimmäisen hitaasti liikkunutta jonoa. Huomautin hänelle tästä jolloin hän melkein kävi kimpulle.

Joulunalusaika

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi