Meitä ylipainon vastustajia olkiukotetaan armotta
Tälläkin palstalla saa aina kuulla olevansa terveysfasisti ja mikä lie läskifoobikko kun kehtaa mainita (tieteellisesti todistetuista) ylipainon terveysriskeistä. Sanotaan että meillä ylipainon vastustajilla on jotain ylipainoisia IHMISIÄ vastaan. No ei tietenkään ole. Olkiukotus on armotonta. Vastustamme ylipainoa, emme ylipainoisia ihmisiä. Päinvastoin, ajattelemme ylipainoisten parasta. Ylipaino lisää riskiä lukemattomiin sairauksiin joista monet ovat tappavia. Se lyhentää elinikää huomattavasti. Miksi ihmeessä ylipainoa ei pitäisi vastustaa?
Tämä armoton olkiukotus on siinäkin mielessä ironista, että ylipainon puolustajien argumentit ovat täysin tunnepohjaisia. Että läskeille tulee pahamieli kun heidän elintavoistaan huomauttaa tms.
Ajatelkaa enemmän, olkiukottakaa vähemmän!
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään ylipainoista, joka olisi tyytyväinen painoonsa saatuja sanoisi olevan sen terveellistä. Äkkiä lukaisin keskustelun eikä niitä ollut tässäkään ketjussa. Ap on susi lampaan vaatteissa, tarkoitus on puhtaasti satuttaa ylipainosta kärsiviä. Kyseessähän on syömishäiriö siinä missä anoreksiakin, asiasta ei vain puhuta julkisella tasolla. Joten ap "huolesi" voinet tunkea hoikkaan persreikääsi. Perus läskijankkaaja olet omine agendoinesi eli saat siitä hyvää mieltä kun saat arvostella toisia.
Minulle ainakin useimmat ylipainoiset väittävät ylipainon olevan terveellistä. Ehkä he myöntävät sen toisille ylipainoisille, en tiedä. - ei ap
Tajuatko eron, jos joku sanoo "olen ylipainoinen, mutta silti terve" tai jos joku sanoo "olen terve, koska olen niin ylipainoinen"?
En ole ikinä kuullut yhdenkään ylipainoisen väittävän, että he olisivat terveitä ylipainosta JOHTUEN vaan siitä HUOLIMATTA.
Se kestääkö se terveys loppuun saakka, on sitten eri asia.
Kyllä alkoholistit, tupakoijat, lihavat tulevat pitkässä puussa halvemmaksi yhteiskunnalle kuin terveyshullut kuivalihat, jotka joutuvat tehostettuun hoitoon kun ikää on jo niin paljon ettei kroppa toimi. Sikäli mielestäni turha vetää mitään verorahoja tähän, ensimmäinen ryhmä elää kuitenkin huomattavasti vähemmän aikaa.
Ap nyt jo paljasti olevansa provo, joten kuittaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustakoon jokainen omaa ylipainoaan, jätetään toisten rauhaan.
Kunpa vastustaisivatkin, mutta kun puolustelevat. Siitähän tässä on kysymys.
Mitä se sinua kutittaa vaikka puolustelisivatkin?
Mitä se sinua haittaa vaikka kuolisivat nuorempina pois? Häh?Sikäli haittaa että tulevat minulle jankkaamaan asiasta.
Enpä oikein usko tarinaasi. Ylipainoiset eivät yleensä ala puollustella painoaan, jos joku kaltaisesi ei ensin ole ottanut painoasiaa esille. Koitapa siis seuraavan kerran keksiä niiden ylipainoisten tuttujesi kanssa joku muu puheenaihe kuin ravinto ja pano, niin tulet huomaamaan, että hekään eivät jankkaa sinulle asiasta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustakoon jokainen omaa ylipainoaan, jätetään toisten rauhaan.
Kunpa vastustaisivatkin, mutta kun puolustelevat. Siitähän tässä on kysymys.
Mitä se sinua kutittaa vaikka puolustelisivatkin?
Mitä se sinua haittaa vaikka kuolisivat nuorempina pois? Häh?Sikäli haittaa että tulevat minulle jankkaamaan asiasta.
Enpä oikein usko tarinaasi. Ylipainoiset eivät yleensä ala puollustella painoaan, jos joku kaltaisesi ei ensin ole ottanut painoasiaa esille. Koitapa siis seuraavan kerran keksiä niiden ylipainoisten tuttujesi kanssa joku muu puheenaihe kuin ravinto ja pano, niin tulet huomaamaan, että hekään eivät jankkaa sinulle asiasta yhtään mitään.
Siis ravinto ja paino :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sitä kannustaa haukkumalla ja nalkuttamalla. Jokainen ylipainoinen tietää ongelmansa, eikä heitä kiusaamalla laihtumaan saa.
Moni ylipainoinen ei myönnä ongelmaansa. Sama juttu kuin alkoholisteilla, ensimmäinen askel on ongelman myöntäminen.
Voi luoja. En tunne yhtään ylipainoista, joka ei myöntäisi ylipainoaan. Ja kyllä, jokainen tietää, mitä pitäisi tehdä. Ihan samalla tavalla kuin huonosti laskeva tietää, mitä pitäisi tehdä laskutaidon parantamiseksi, laiskan ollakseen ahkerampi, kiukkupussin hillitäkseen itseään jne. Katsos, ihmisen käyttäymistä säätelee monet asiat ja tietoisuus asiasta ei ole vielä avain ratkaisuun.
Sitä paitsi mitä tällä koko keskustelulla haetaan? Hankkikaa elämä sanon minä! Katsokaa ympärillenne, niin näette ihan oikeita ongelmia. Työskentelen itse ihmisten kanssa, joilla on monenlaisia ongelmia ja joku ylipainoinen on aika pieni kulu yhteiskunnalle verrattuna moneen muuhun "ominaisuuteen, joista voisi sitkeällä harjoittelulla päästä eroon".
Eikös se ole hyväkin, jos porukka kuolisi nuorepana? Miksi haetaan tilannetta, jossa terveellisesti eläneet ihmiset elää 100+ järjestäin rasittaen järjestelmää. Olen aina sanonut, että halvemmaksi tulee kansalainen, joka osaa kuolla ajoissa vakka omista elintavoista johtuen. Turha kiskaista tähän jotain sairaudenhoitokuluja. Ne tervaskannotko on ilmaisia yhteiskunnalle? Makaavat aivot lahonneena, sydän ja keuhkot toimien vuosia laitoksessa hekin ja nostavat sitä ennen 35 vuotta eläkettä ja rasittavat terkkareita ravaamalla siellä vaivoistaan. Paljon halvemmaksi se tulee, joka tajuaa kuolla heti eläkeiän kynnyksellä. Että koko talousnäkökulma on väärä, siihen ei kannata vedota.
Eli rasvaa ja röökiä vaan, sillä se eläkepommi puretaan!
Paitsi, että rasva pitää hoikkana ja terveenä :D
Totta turiset. Tämä kun tajuttaisiin, niin ylipainoisten olisi niin halutessaan helppo laihduttaa. Ei tarttis jojotella vuodesta toiseen. Sokeri on se pahis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on aivan turhaa, kyllä ylipainoiset sen itsekin tietävät. Sellaista itsensä ylentämistä on nämä lihavuusaloitukset jokainen.
Tämä! Eivätkä raukat ymmärrä ettei sitä lopulta siedä kukaan eivät edes muut hoikat.
Nämä mesoajat laittavat itse itsensä suurennuslasin alle ja vaikka siellä ei näy ylipainoa niin sieltä aina näkyy jotain muuta.Höpöhöpö. Mistäs tiedät kuka minua sietää. Eikö sinullakaan ole mitään kunnon argumenttia? eikä tämä ole mitään mesoamista, enemmän ne ylipainoiset mesoavat.
Itse en ole suomalaisiin ylipainoisiin törmännyt jotka väittävät ylipainon olevan terveellistä tai muuten tekisivät itsestään numeroa. Enemmänkin pitävät matalaa profiilia ja kokevat olonsa ikäväksi. Amerikkalaiset ovat sitten oma lukunsa ainakin mitä televisiosta näkee.
Jos ei ihan idiootti ole niin ymmärtää että elintapojen muutos on valkeaa. Toisille laihtuminen ja laihana pysyminen on kovin paljon vaikeampaa kun toisille.
Miksi ei anneta ihmisten elää elämäänsä. Kyllä ne terveydenalan ihmiset hoitavat muiden terveyteen puuttumisen tai näiden omat läheiset ihmiset. Ei todellakaan ole ulkopuolisten asia puuttua ja siitä ei ainakaan seuraa mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla saa aina kuulla olevansa terveysfasisti ja mikä lie läskifoobikko kun kehtaa mainita (tieteellisesti todistetuista) ylipainon terveysriskeistä. Sanotaan että meillä ylipainon vastustajilla on jotain ylipainoisia IHMISIÄ vastaan. No ei tietenkään ole. Olkiukotus on armotonta. Vastustamme ylipainoa, emme ylipainoisia ihmisiä. Päinvastoin, ajattelemme ylipainoisten parasta. Ylipaino lisää riskiä lukemattomiin sairauksiin joista monet ovat tappavia. Se lyhentää elinikää huomattavasti. Miksi ihmeessä ylipainoa ei pitäisi vastustaa?
Tämä armoton olkiukotus on siinäkin mielessä ironista, että ylipainon puolustajien argumentit ovat täysin tunnepohjaisia. Että läskeille tulee pahamieli kun heidän elintavoistaan huomauttaa tms.
Ajatelkaa enemmän, olkiukottakaa vähemmän!
Eli olkiukoksi ei kelpaa hypoteesi, vaan tutkimus, jonka pätevyys voi olla mitä sattuu? Selvä. Mitäpäs sanot seuraavista tutkimuksista:
- Kausaalisesti kohonneet tulehdusarvot pidentävät ikää, kun korrelatiivisesti (lihaviinkin liitettynä) ne lyhentävät ikää https://www.nature.com/articles/s41467-017-00934-5 (toivottavasti tajuat kausaliteetin ja korrelaation eron ja kumpi pätevämpi) verrokiksi korrelatiivinen tutkimus https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15356668
- Karppaus ja HIIT on paljon parempi kuin pitkäkestoinen treenaus ja kitusyöminen https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2017.00049/full
Sitten kun narsistis-sadistiset luonteet, kuten ap, haluaa leimata lihavien olevan itse syyllisiä lihavuuteen, pitää silloin todistaa se, että lihavat eivät voi lihoa tahtomattaan. Tätä vastaan puhuu esimerkiksi se, että jos annetaan lihavalle laihan ulostetta, lihava laihtuu ja insuliiinivasten paranee https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22728514
.. ja tarkemmin vaikkapa Akkermansian osuus www.pnas.org/content/110/22/9066.abstract
Aivojen suhteen voi toki pohtia miksi ruoka-aineet sotkeva uOpioidijärjestelmää https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2805560/ tai vaikka https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19528981
Mikäli pohtii lihavuuden etiologiaa, pitää myös ymmärtää stressin ja lihavuuden yhteys ja kun sen ymmärtää, pitää ymmärtää mitä lihavuuden arvostelijat aiheuttavat lihaville. Toisin sanoen, yhteiskunta tuhoaa lihavan niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Tästä voit ihan itse etsiä tutkimuksia, niitä on pilvin pimein.
Nyt kun edellä olevat olkiukot on esitetty, toivon sinun kertovan mikä tutkimus kumoaa edelliset ja miksi pitäisi lihavia edelleen syyllistää?
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset ihmiset ovat tunnetusti keskivertoa tyhmempiä.
Tai sitten normaalipainoiset ovat niin tyhmiä, että pitävät ylipainoisten juttuja tyhminä. Vähän kuin Aristoteleksen väitteet maapallon pyöreydestä noin 300 eKr oli tosi naurettava väite kunnes uskovaisten ote tieteestä helpotti ja asia voitiin todistaa.
Vastaavalla tavalla professoreita pidetään usein "tieteellisen teorian" pappeina, jotka haluavat väkisin pitää asemansa ja eivät voi hyväksyä uutta "dogmaa" tai edes nykyteorian falsioivia todisteita. Yleensä ns. Occamin partaveistä käytetään tässä yhteydessä väärin, eli poistetaan ne asiat, jotka voisivat johtaa uuteen teoriaan. Tyypillinen argumentti on vedota tuhansiin aiempiin tutkimuksiin, jotka todistavat jotakin, vaikka ne tuhannet aiemmat tutkimukset voivat kumoutua yhdellä tutkimuksella.
Ap on oikeassa. Samoin suhtaudutaan alkoholin/päihteiden vastustajiin, vaikka ylipaino ja alkoholin käyttö tappavat määrällisesti eniten ihmisiä maailmassa. Alkoholin käyttöä normalisoidaan ja puolustellaan ties millä surkeilla argumenteilla, eivätkä kovat faktat kiinnosta käyttäjiä yhtään, aina pitää mussuttaa vastaan huonon omantunnon takia. Ja vielä lapsille tuputetaan näitä vaarallisia toimintatapoja, syödään pelkkää epäterveellistä einestä ja näytetään, kuinka alkoholia käytetään muka "sivistyneesti ja kohtuudella" :D
Mikä ihmisiä vaivaa, kun oma (tai edes niiden lasten) terveys ei kiinnosta? Masennusko vaivaa vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sitä kannustaa haukkumalla ja nalkuttamalla. Jokainen ylipainoinen tietää ongelmansa, eikä heitä kiusaamalla laihtumaan saa.
Moni ylipainoinen ei myönnä ongelmaansa. Sama juttu kuin alkoholisteilla, ensimmäinen askel on ongelman myöntäminen.
Voi luoja. En tunne yhtään ylipainoista, joka ei myöntäisi ylipainoaan. Ja kyllä, jokainen tietää, mitä pitäisi tehdä. Ihan samalla tavalla kuin huonosti laskeva tietää, mitä pitäisi tehdä laskutaidon parantamiseksi, laiskan ollakseen ahkerampi, kiukkupussin hillitäkseen itseään jne. Katsos, ihmisen käyttäymistä säätelee monet asiat ja tietoisuus asiasta ei ole vielä avain ratkaisuun.
Sitä paitsi mitä tällä koko keskustelulla haetaan? Hankkikaa elämä sanon minä! Katsokaa ympärillenne, niin näette ihan oikeita ongelmia. Työskentelen itse ihmisten kanssa, joilla on monenlaisia ongelmia ja joku ylipainoinen on aika pieni kulu yhteiskunnalle verrattuna moneen muuhun "ominaisuuteen, joista voisi sitkeällä harjoittelulla päästä eroon".
Eikös se ole hyväkin, jos porukka kuolisi nuorepana? Miksi haetaan tilannetta, jossa terveellisesti eläneet ihmiset elää 100+ järjestäin rasittaen järjestelmää. Olen aina sanonut, että halvemmaksi tulee kansalainen, joka osaa kuolla ajoissa vakka omista elintavoista johtuen. Turha kiskaista tähän jotain sairaudenhoitokuluja. Ne tervaskannotko on ilmaisia yhteiskunnalle? Makaavat aivot lahonneena, sydän ja keuhkot toimien vuosia laitoksessa hekin ja nostavat sitä ennen 35 vuotta eläkettä ja rasittavat terkkareita ravaamalla siellä vaivoistaan. Paljon halvemmaksi se tulee, joka tajuaa kuolla heti eläkeiän kynnyksellä. Että koko talousnäkökulma on väärä, siihen ei kannata vedota.
Nuo ylipainoiset (samoin kuin tupakoitsijat) kuormittavat terveydenhuoltoa pitkäaikaispaikoilla eivätkä kuole yhtäkkiä toisin kuin terveesti eläneet jotka aikanaan kuolevat nopean vanhuudenkuoleman. Tämä siis keskimäärin, poikkeuksiakin tietysti on.
Kiitos kaikille ap:n kaltaisille arjen sankareille moraalisen ylemmyydentunnon viitoissaan. Ihan terveyttä ajatellen tietenkin nämä entiset koulukiusaajat "auttavat" ylipainoisia ihmisiä pääsemään läskistä väheksyvillä kommenteilla ja paheksuvilla katseilla. Pinnallisuus ja oman surkean itsetunnon pönkitys ei tietenkään ole kyseessä teillä...ei tietenkään. Jännä juttu miten näitä samoja naamoja ketuttaa kun naapurin paheksuttu pyylevä rouva saakin kilonsa karistettua, kuka sekin oikein luulee olevansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap. Tupakointi vaarantaa myös passiivisten tupakoitsijoiden terveyden mutta jonkun toisen ylipaino ei vaaranna sivullisia. PIdä siis turpasi kiinni.
Vaarantaapas jos kyseinen henkilö odottaa vauvaa. Äidin ylipaino lisää vauvan riskiä sairaustua astmaan ja diabetekseen myöhemmällä iällä.
Myös omat lapset saattavat laiminlyödä elintapojaan, kun vanhemmat ei huolehdi itsestään ja ovat passiivisia liikunnan suhteen. Mitä isommat edellä, sitä pienet perässä.No, ehkei jalankulkijalle ole muuta ”haittaa” ylipainoisista muuten kun että vievät vähän enemmän tilaa jalkatilaa käytävillä, julkisissa välineissä, kaupoissa, kaikkialla. Ovat sen verran vaaraksi muille, ettei heitä voi turvallisuussyistä ottaa lentokoneeseenkaan, koska koneen pitää olla tasapainossa lennon aikana.
Ei ole olemassa tervettä ylipainoa, eikä ylipainoa tulisi koskaan ihannoida tai edes pitää positiivisena asiana, koska siitä ei koidu mitään positiivista henkilölle, ainakaan yleisen terveuden kannalta. Tai yhteiskunnalle. Eikö ketään huolestuta, että puolet aikuisista suomalaisista naisista ja miehistä on ylipainosia? Lapsillakin ylipaino kasvanut, eikä nykyään jakseta kävellä tai juosta kauaa ilman että alkaa henkeen ottamaan tai tehdä kärrynpyörää, kun peruskuntokin on huono.
Kuten sanottu, et näe eroa sillä onko ihminen 5kg ylipainoinen vai 50kg ylipainoinen.
Olkiukko, olkiukko.
Ja sulla ei ole argumenttia, vaikka perustelin että ylipainosta on ulkopuolisille haittaa. Ylipaino on ylipaino, oli se sitten 5 tai 50 kg. Se että ylipainosta haittaa yleisesti ei ole olkiukko, vaan fakta.
Ei ole 5kg ylipainosta välttämättä mitään haittaa, siis painoindeksin mukaisesta sellaisesta. Se painaako ihminen 60kg vai 65kg on yksi lysti. Kehonkoostumus on ratkaisevampaa ja kehonkoostumus voi olla pielessä niin normaalipainoisella ihmisellä, kuin alipainoisella ihmiselläkin. Ja miten 5kg ylipainoinen vie enemmän tilaa jalkakäytävillä ja kaupoissa? Tuskin ainakaan enempää kuin se 50kg painavampi 50cm pidempi ja aika paljon leveämpi muskelimies. Häiritseekö sinua erityisen lihaksikkaat ylipainoisetkin siellä kaupoissa ja lentokoneissa?
Vaikka minä olen reilummin lihava ja se ON jo terveydellekkin vaaraksi, niin ei kaikki lihavuus ole ns. samanarvoista. Ja näytä minulle se reilummin lihava, joka ei ymmärrä olevansa lihava ja haluaisi laihtua (ellei ole jo luovuttanut lukuisten yritysten jälkeen)? En usko että sellaista onkaan, vaikka he sinulle vastailisi mitä, ovat varmasti hyvin puolustuskannalla sinun ylimielisen suhtautumisesi vuoksi, että liioittelevat omaa hyvinvointiaan edessäsi, ettet saa poljettua heitä maanrakoon. Sitä kutsutaan itsesuojeluvaistoksi, toimii myös silloin kun isketään henkisesti nyrkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on aivan turhaa, kyllä ylipainoiset sen itsekin tietävät. Sellaista itsensä ylentämistä on nämä lihavuusaloitukset jokainen.
Tämä! Eivätkä raukat ymmärrä ettei sitä lopulta siedä kukaan eivät edes muut hoikat.
Nämä mesoajat laittavat itse itsensä suurennuslasin alle ja vaikka siellä ei näy ylipainoa niin sieltä aina näkyy jotain muuta.Höpöhöpö. Mistäs tiedät kuka minua sietää. Eikö sinullakaan ole mitään kunnon argumenttia? eikä tämä ole mitään mesoamista, enemmän ne ylipainoiset mesoavat.
Olen vaan elämässäni nähnyt niin monta kertaa kuinka nuo toisten arvostelijat joutuvat nolatuiksi lopulta.
Kun eivät kaikesta huolimatta ole täydellisiä itsekään tai vaikka siten että ylipainoinen tekee työssään hyvää uraa siinä missä hoikka polkee paikallaan yms yms.Koska siis tarkoitus on ylentää itsensä, ei suinkaan sr että olisi aidosti huolissaan.
Se huolissaan olo näkyy tyystin toisella tavalla kuin vaikkapa sinun tyylisi on.
En ole väittänyt olevani täydellinen. Enkä arvostele ylipainoisia, olen itsekin ollut ylipainoinen nuorena. Enkä ylennä itseäni. Hienoa uraa minulla ei ole eikä minulla ole enkä ole hankkinut sellaista koska en koe tarvetta rehentelylle.
Ei ole 5kg ylipainosta välttämättä mitään haittaa, siis painoindeksin mukaisesta sellaisesta. Se painaako ihminen 60kg vai 65kg on yksi lysti. Kehonkoostumus on ratkaisevampaa ja kehonkoostumus voi olla pielessä niin normaalipainoisella ihmisellä, kuin alipainoisella ihmiselläkin. Ja miten 5kg ylipainoinen vie enemmän tilaa jalkakäytävillä ja kaupoissa? Tuskin ainakaan enempää kuin se 50kg painavampi 50cm pidempi ja aika paljon leveämpi muskelimies. Häiritseekö sinua erityisen lihaksikkaat ylipainoisetkin siellä kaupoissa ja lentokoneissa?
Vaikka minä olen reilummin lihava ja se ON jo terveydellekkin vaaraksi, niin ei kaikki lihavuus ole ns. samanarvoista. Ja näytä minulle se reilummin lihava, joka ei ymmärrä olevansa lihava ja haluaisi laihtua (ellei ole jo luovuttanut lukuisten yritysten jälkeen)? En usko että sellaista onkaan, vaikka he sinulle vastailisi mitä, ovat varmasti hyvin puolustuskannalla sinun ylimielisen suhtautumisesi vuoksi, että liioittelevat omaa hyvinvointiaan edessäsi, ettet saa poljettua heitä maanrakoon. Sitä kutsutaan itsesuojeluvaistoksi, toimii myös silloin kun isketään henkisesti nyrkillä.
Mikä perkele tätä palstaa taas vaivaa?
Huoh, luovutan, miksi tämä palstaa imaisee kappalejaot helvettiin vaikka laittais viisi (tai yksi tai kaksi) riviä tyhjää väliin? Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että rasva pitää hoikkana ja terveenä :D
Höpöhöpö. Tukehdut rasvaasi kun se tukkii sydämesi ja aivoverisuonesi. Sitten on turha länkyttää täällä palstalla.
Jaa, että aplle menee kaikki suomen lihavat avautumaan? Don't think so. Ime parsaa.
Uskotko aloittaja ettei yksikään ylipainoinen koe ahaa elämystä ja ala sinun kirjoituksesi perusteella laihdutuskuurille. Tuommoisen olkiukon saisi tuikata tuleen ku gävlen olkipukin..