Ilkeä työkaveri
Työkaveri on siis tosi ilkeä, tyly, manipuloiva ja suuttuu helposti ihan ilman syytä jne, oikeastaan voisi jo puhua ihan kiusaamisesta, käyttäytyy noin tökerösti joka päivä. Ei auta vaikka hänelle on ystävällinen, joten mitä asialle voi tehdä, riidellä, lopettaa puhuminen, kertoa pomolle, tehdä jäynää vai mitä ihmettä?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaisi kova kovaa vastaan. Hauku se ja osu arkaan paikkaan.
Tätä minäkin oon pohtinut, jos ei ymmärrä hyvällä niin jospa sitten pahalla. Mutta sitten se menee pomolle lirkuttelemaan jotain tyyliin että ensin hän ei tehnyt mitään ja minä aloin rähjätä ihan syyttä?
Ap
Tämä just on hankalaa niissä hankalissa ihmistyypeissä. Ovat sun yläpuolella. Sun pitäisi olla itse tosi vahva ja edes vähän manipuloiva, jottei tuollainen onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut täysin identtinen tilanne ex-työpaikassa. Se lähin kollega päätti inhota minua, mutta en ollut ainoa hänen "uhri", sillä minun edeltäjä oli saanut myös kylmää kyytiä. Oli todella ilkeä, haukkui, puhui pahaa selän takana ja suoraan. Jopa karjui pää punaisena. Yhden työpäivän jälkeen huomasin autossani ison naarmun. En ihmettele vaikka olisi ollut tämän työ"kaverin" tekosia.
Kävi niin ikävästi että tämä tyyppi savusti minut ulos firmasta.
Kyllä on tullut olo, että työttömänä on enemmän ne hyvät ihmiset.
Ilkeät ovat usein niitä tämän ajan ns. "hyviä tyyppejä". Antavat parastaan työhaastatteluissa ja osaavat esittää fiksua isommallekin porukalle, osaavat toimia tilanteen mukaan. Ovat tosi kivoja samanarvoisilleen ja ilkeitä lauman sosiaalisesti alempitasoisille.
Yleensä oon keksinyt keinon miten ratkaista hankalatkin asiat, mutta tämän kohdalla ei oikein toimi mikään, koska ei ole ajattelematon tai toimi vahingossa noin, vaan ihan tarkoituksella ja tahallaan käyttäytyy ikävästi. Saa siitä kai jotain iloa, en tiedä.
Yritän ainakin vältellä niin paljon kun voin mutta hoidan pakolliset jutut hänen kanssa ihan asiallisesti.
Ap
Mitä jos oikein ystävällisesti sanoisit, että olet pahoittanut mielesi hänen käytöksestään. Ja jatkaisit, että tekisit mielelläsi hänen kanssaan yhteistyötä, mutta hänen käytöksensä tekee siitä vaikeaa. Anna vielä positiivista palautetta jostain, missä hän on oikeasti hyvä ja sano, että voisitte hyvinkin oppia toisistanne asioita. Kysy, miten voisitte saada yhteistyön toimimaan.
Ystävällisyys voi olla tehokkaampaa kuin ilkeily.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos oikein ystävällisesti sanoisit, että olet pahoittanut mielesi hänen käytöksestään. Ja jatkaisit, että tekisit mielelläsi hänen kanssaan yhteistyötä, mutta hänen käytöksensä tekee siitä vaikeaa. Anna vielä positiivista palautetta jostain, missä hän on oikeasti hyvä ja sano, että voisitte hyvinkin oppia toisistanne asioita. Kysy, miten voisitte saada yhteistyön toimimaan.
Ystävällisyys ei kuule auta pätkääkään näiden puupäiden kanssa.
Paskiaisille pitää olla yhtä tyly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaisi kova kovaa vastaan. Hauku se ja osu arkaan paikkaan.
Tätä minäkin oon pohtinut, jos ei ymmärrä hyvällä niin jospa sitten pahalla. Mutta sitten se menee pomolle lirkuttelemaan jotain tyyliin että ensin hän ei tehnyt mitään ja minä aloin rähjätä ihan syyttä?
ApTämä just on hankalaa niissä hankalissa ihmistyypeissä. Ovat sun yläpuolella. Sun pitäisi olla itse tosi vahva ja edes vähän manipuloiva, jottei tuollainen onnistu.
No juuri näin
Vierailija kirjoitti:
Yritetty on, käyttää vain hyväkseen sitä jos on ystävällinen.
Hoidan pakolliset jutut olemalla vain asiallinen.
Silti välillä käyttäytyy tahallaan ilkeästi, tiuskii ym
En itse halua olla ilkeä, koska siitähän se saa vaan syyn olla entistä hankalampi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse halua olla ilkeä, koska siitähän se saa vaan syyn olla entistä hankalampi.
Ap
Oletko todella sanonut suoran sen, että olet pahoittanut mielesi hänen käytöksensä takia?
Jos olet ja se ei auttanut, voit ilmoittaa, että teet yhteistyötä hänen kanssaan vasta sitten, kun hänen käytöksensä muuttuu. Kerro se hänelle itselleen ja pomollesi ja sano, että nämä ja nämä asiat saattavat jäädä hoitamatta, jos tämä ihminen ei kykene asialliseen yhteistyöhön.
Mulla on kokemus tuollaisesta tilanteesta ja siinä ystävällisyys auttoi.
Kokeile että puhut suoraan?
Onko sinulla huono olo tai ongelmia yksityiselämässä, kun olet aina niin huonolla tuulella??
Olisiko mahdollista hakea apua apua tuohon huonotuulisuuteesi?
Ehkä vaikenee tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOletko todella sanonut suoran sen, että olet pahoittanut mielesi hänen käytöksensä takia?
Jos olet ja se ei auttanut, voit ilmoittaa, että teet yhteistyötä hänen kanssaan vasta sitten, kun hänen käytöksensä muuttuu. Kerro se hänelle itselleen ja pomollesi ja sano, että nämä ja nämä asiat saattavat jäädä hoitamatta, jos tämä ihminen ei kykene asialliseen yhteistyöhön.
Mulla on kokemus tuollaisesta tilanteesta ja siinä ystävällisyys auttoi.
Tämä ihminen käyttää ystävällisyyttä vain hyväkseen, alkaa vain pyydellä pieniä palveluksia (koska luottaa ettei viitsi sanoa heti ei, jos juuri on sovittu että hoidetaan työt yhdessä)
Tunnistan ihmistyypin ja olet kaikilta osin oikeassa. Jos alat pelaamaan yhtä rumaa peliä, se todella kääntyy sinua vastaan, koska tuo ihminen selvästi osaa tuon pelinsä. Perusasiallisuus ja rauhallinen suhtautuminen on järkevintä, mutta kyllähän se syö naista, kun joudut tunteja päivästä viettämään ahdistuneena ja ärtyneenä jonkun toisen takia.
Nämä ihmiset harvoin muuttuvat. Siksi mun neuvo on, että yrität löytää selviytymiskeinoja itsellesi. Löydä joku sopiva jämäkkyyden aste ja keino, jolla osoitat että näet hänen pelinsä ja vähät välität. Hyvällä onnella hän luovuttaa ja etsii uuden uhrin (ei hyvä työyhteisön kannalta), kun kyllästyy sun seinään, josta loukkaukset pomppaa takaisin.
Älä kovetu, mutta suojaa itsesi.
Onko teillä työsuojeluvaltuutettua tai luottamusmiestä? Asia kuuluu heille.
Vierailija kirjoitti:
No on tullut vaikka mitä vaihtoehtoja mieleen, mutta on ikävää joka päivä kuunnella ilkeilyä, voisi tietysti olla itsekin ilkeä ja antaa takaisin ns samalla mitalla, mutta silloinhan vaan syyllistyisi itse samaan eikä se varmaankaan auta asiaa. Onko kenelläkään ollut samanlaista tilannetta, mitä olette tehneet asialle?
Ap
Ainakin meillä on mahdollista puhua esimiehille, jolloin saa sekä itselleen tukea että tämän pahoinvointiaan muihin purkavan henkilön kanssa keskustellaan asiasta ja pyritään auttamaan häntä pääsemään ongelmiensa herraksi.
Kiusaamista ei tule sietää ja saattamalla se esimiehesi tietoon myös vastuu asian hoitamisesta siirtyy hänelle. Esimiesten työhön kuuluu henkilöstön hyvinvointi ja heidän tulee ylläpitää sitä, samoin palauttaa työrauha. Nykyaikaiset esimiehet on koulutettu kohtaamaan ja hoitamaan tällaisetkin asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut täysin identtinen tilanne ex-työpaikassa. Se lähin kollega päätti inhota minua, mutta en ollut ainoa hänen "uhri", sillä minun edeltäjä oli saanut myös kylmää kyytiä. Oli todella ilkeä, haukkui, puhui pahaa selän takana ja suoraan. Jopa karjui pää punaisena. Yhden työpäivän jälkeen huomasin autossani ison naarmun. En ihmettele vaikka olisi ollut tämän työ"kaverin" tekosia.
Kävi niin ikävästi että tämä tyyppi savusti minut ulos firmasta.
Ai niin, esimiehelle tietenkin sanoin hankalasta tilanteesta,mutta eihän sitä kiinnostanut. Tilanne vaan kääntyi minua vastaan.
Tätä minäkin pelkään, että syyt saankin minä. Kun osaa esittää niin kivaa tyyppiä oikeiden ihmisten edessä ettei ne edes uskoisi jos kertoisi millainen oikeasti on.
On muuten ikävää että yleensä se "häirikkö" jatkaa töissä ja "uhri" väistyy, etsii uuden työpaikan tai muuten jää pois kun ei enää jaksa.Lisään vielä, taatusti ymmärtää olevansa ilkeä, koska on sitä aina kun mahdollista mutta tietää myös milloin täytyy olla kiva ja ystävällinen, eli silloin kun on pomo, asiakas tmv paikalla, pyytää jotain palvelusta tms, eli on vain ilkeä ja manipuloiva ihan tarkoituksella.
Joten epäilen että asian puheeksi ottamisesta ei olisi mitään hyötyä. Tuntuu jotenkin turhalta uhata että kerron asiasta pomolle, sehän nauraisi vain päin naamaa ja osaisi alkaa keksimään hyviä selityksiä ja syytöksiä minua kohtaan. Ellei sillä ole niitä jo valmiina.
Ap
Älä ala itse selvittelemään hänen kanssaan vaan puhu suoraan pomolle tai työsuojeluvaltutetulle.
Olen itse tässä ihmetellyt yhden työkaverin käytöstä.
Olen miettinyt syitä siihen.
Mietin jopa ok hänellä ollut ylivaativat vanhemmat jotka ovat ajaneet hänet tuollaiseksi. Alitajuntainen tyyli on se, että täytyy todistaa jatkuvasti omaa parhauttaan. Työpaikalla sitten on jatkuvasti kilpailtava ja yritettävä näyttää parhauttaan. Toisia täytyy mollata jotta kukaan ei kiinnitä huomiota omiin virheisiin.
Vai onko se vain varhain opittu sosiaalinentapa olla laumassa?
Ihmiset joilla ei kotona ole kunnolla elämää voivat käyttää myös työpaikan henkilökemioita oman draamansa luomiseen, jännitystä tylsään elämään.
Jos omat lapset lentäneet pesästä on aikaa vaikka mille, näin osalla.
Se on helvettiä niille työkavereille joilla kotona myös tehtävää ja muuta elämää.
Kaikki ilkeys ja töksäyttelevä tyyli ei ole kiusaamista. Jotain erilaisuutta on vaan siedettävä. Sellaisen vastauksen sain aikanaan itse vähän vastaavassa tilanteessa. Ja tottahan se on.
Tavallaan se helpotti, koska ei tarvinnut enää miettiä työsuojeluun tai esimieheen yhteydenottoa, koska ei ollut siis kiusaamista ja muuhun ei oikein kokeneet voivansa puuttua. Samalla sain itselleni vapautuksen, minunkaan ei tarvinnut aina toimia täydellisesti. Minäkin sain "puhua suoraan" ja "menettää hermot", osoittaa tunteeni silmiä pyörittämällä ja huokailuilla. Ei ollut kivaa ollenkaan, mutta joku tasapaino syntyi, kunnes tää alkuperäinen äksy lähti.
Mikä vapaus, kun sitten sai olla ihmisiksi, toimia normaalin kanssakäymisen lakien mukaisesti, olla ystävällinen kaikille!
Olethan kirjannut kaikki vittuilut ylös? Ilman kirjauksia olet ihan tyhjän päällä.
Meille tuli työkokeiluun nuori ja yhtäkkiä yhdestä työkaverista tuli ihan idiootti. Puhui alentuvasti. Pakko siihen oli puuttua. Kysyin miten sinä puhut toiselle ? Ole ystävällinen ja lopeta. Homma olikuulemma jatkunut jo jonkin aikaa, itse en ollut huomannut. Kollega sanoi pitää saada nämä ilmaistyöntekijät pois, ettei meiltä viedä töitä.
Ja oli oikeassa. Parin kk päästä alkoi yt.t ja 2 sai lähteä plus 2 työhön kokeilijaa otetiin tilalle. Pieni firma, yt.t lyhyitä. Me oltiin sen verran ovelia, ettei koulutettu ekaa tekemään kuin helpointa työtä, joka helpotti kaikkia mutta eihän siitä kolmelle ollut plus meillä muilla työt kerääntyivät.
Itse suostuin tekemään vähän ylitöitä, jotta saan jouluksi vapaata. Mutta yhden päivän ovat nelisteen, 3 harjoittelijaa ja pomo. Saa nähdä minkä sotkun saavat aikaan.
Tollasia mulkkuja kyllä löytyy.
nauhota sen tiuskimisia ja vie pomolle.
Onko kyseinen tyyppi maalta?