Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan. Saan kuukaudessa vajaa 500€, vuokraan menee siitä 340€. Lyhyellä matikalla hieman yli 100€ jäljellä. Siitä maksetaan sähköt, netti ja puhelinlasku. 60€ on kuukauden ruokabudjetti. Toimeentulotukea en saa, koska olen opiskelija enkä ole oikeutettu siihen. Laina pitäisi ottaa.
Eli ota se laina.
Katsoin juuri kelan sivuja ja meinasin pudota perseelleni, lainaa korkeakouluopiskelijalle 650eur/kk! Tuohan on aivan mahtavan upeaa ja tuostahan saa takaisinkin ison siivun jos vaan valmistuu aikataulussa mikä ei suomalaisessa lepsussa korkeakoulusysteemissä ole mikään ongelma.
Alan ymmärtää vanhuksia, jotka hiihtivät kouluun kesät talvet vastatuulessa susikannan juostessa kintereillä! SILLÄ KUN MINÄ OLIN NUORI, opintolainaa sai 220eur/kk ja sitten se nousi summaan 330eur/kk. Ja mitään hyvityksiä ei tippunut vaan joka penni ja sentti maksettiin takaisin ja opintolainan korko oli itseasiassa korkeampi kuin asuntolainan.
Olen vähän yli 30 btw. Ja maksoin vuokraa 340eur/kk. Ja opintolainat otin ja ne oli maksettu pois 2v sisään valmistumisesta. Ihan naurattaa kuinka se silloin tuntui niin pelottavalta. Ja sitten kun valmistui niin se laina oli vilauksessa pois, meinaa edes muistaa tuollaista juttua nyt kun lainan pois maksusta alkaa olla 5 vuotta.
Rikas ostaa vain sen vessapaperia, koska kotona on jo ostettuna sitä tupakkaa ja karkkia, vaikkapa laivalta tuotua tai muuten vaan jemmaan ostettua.
Vai onko luettavissa niin, että vain köyhät tupakoivat ja syövät karkkia?
Joo, tiedetään, tiedetään, rikas ostaa ne omilla rahoillaan.
Oletko tosissasi? Siis pitäisi jättää koko elämä, puoliso, kaverit, vanhemmat ja muut ja muuttaa jonnekin landelle josta ei tunne yhtään ketään ja on vielä vähemmän työllistymismahdollisuuksia?
Mä olen muuttanut työn perässä, sukulaiset ja kaverit jättäen ja tarvittaessa kaukosuhteessa eläen töiden vuoksi viimeisen 7 v aikana 7 kertaa, näistä pari tosin ns. paluumuuttoja edelluselke paikkakunnalle. Muutojen säde satoja kilometrejä. Keväällä tulee sitten se kuudes muutto, joka toivottavasti viimeinen pitkään aikaan.
Vanhemmat "jätin" jo 19-vuotiaana lähtiessäni opiskelemaan 300km päähän, kaveripiiri hajosi tietty ympäri Suomea samoihin aikoihin ja kyllä, "uusista" kavereista suurin osa on jäänyt ja vain parin kanssa on ystävyys kantanut vuosien Ja välimatkan yli ja kyllä, olen melkein aina muuttanut kaupunkiin, josta en tunne ketään.
Nyt sitten tosiaan odottaa vakiduuni Helsingissä. Siellä asuu 1 kaveri, ei sukulaisia.
Kahdeksas muutto siis, ensin en laskenut paluumuuttoja ollenkaan
Itse laskin laskurilla saavani hyvät tuet. Käytännössä kuitenkin sitä ei tule. Vaikea osata huomioida kaikkea.
Toinen asia tässä muistelin kuinka sain kerran 70 euron lahjakortin  jouluksi. Sain sillä hulppean joulun kun lapset oli pieniä. Nyt se ei edes riittäisi yhden teinin ruokiin.
Eli minun rahat menee teineihin. Eikä nämä teinot ole vastivammasta päästä. Mutta haluan, että he pystyvät nauttimaan elämästään jopa vaativaan teiniaikaan. Uskon, että niin kasvaa hyviä ihmisiä.
Mielestäni katkerilla ihmisillä on järjestäin ollut ahdistava lapsuus. 
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi? Siis pitäisi jättää koko elämä, puoliso, kaverit, vanhemmat ja muut ja muuttaa jonnekin landelle josta ei tunne yhtään ketään ja on vielä vähemmän työllistymismahdollisuuksia?
Mä olen muuttanut työn perässä, sukulaiset ja kaverit jättäen ja tarvittaessa kaukosuhteessa eläen töiden vuoksi viimeisen 7 v aikana 7 kertaa, näistä pari tosin ns. paluumuuttoja edelluselke paikkakunnalle. Muutojen säde satoja kilometrejä. Keväällä tulee sitten se kuudes muutto, joka toivottavasti viimeinen pitkään aikaan.
Vanhemmat "jätin" jo 19-vuotiaana lähtiessäni opiskelemaan 300km päähän, kaveripiiri hajosi tietty ympäri Suomea samoihin aikoihin ja kyllä, "uusista" kavereista suurin osa on jäänyt ja vain parin kanssa on ystävyys kantanut vuosien Ja välimatkan yli ja kyllä, olen melkein aina muuttanut kaupunkiin, josta en tunne ketään.
Nyt sitten tosiaan odottaa vakiduuni Helsingissä. Siellä asuu 1 kaveri, ei sukulaisia.
Minä kiersin monta vuotta pitkin maailmaa yksin. Se oli oma valinta. Valintana se toimii, vaikka välillä kova ikävä olikin. Ihan eri asia kuin pakosti lapsista erottaminen yms. Sellaisesta tulee vain katkeria toisiin katkeruuttaan purkavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperi on hyvä esimerkki. Jos ostat 20 euron säkin se on siihen tavaraan pelkästään iso sijoitus.
Mieluummin ostaa sen parin euron paketin ja muuta sillä erotuksella.Kun se säätelyvara kuukaudessa on niin pieni.
Normaalituloinen voi huoletta heitellä ostoskärryynsä kaikki tarjoukset, ja silti jää muuhun käyttöön.
Köyhä ei voi olla tässä suhteessa huoleton.
Eikä oikeastaan missään asiassa.
Se vessapaperia kulutus on varmaan aika vakio. Eikm köyhä tajua, että kun 3kk ostaa tarjousvessapaperia ja tarjousruokaa niin sitten kun ei tarvitsekaan seuraavaan 3 kuukauteen ostaa jauhelihaa eikä margariinia eikä hapankorppuja eikä edes sitä paskapaperia niin sitten sen rahan, joka olisi mennyt näiden ostamiseen, voi käyttää johonkin muuhun. Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia niin laihduttaa vaikka sen 3kk juureksilla ja tarjouslihalla ja kaalilla ym niin sitten voi ostaa vaikka sitä lambia ja lohta ja silti on hynää lompakossa.
Vierailija kirjoitti:
Toinen köyhä ryhmä ovat pienillä eläkkeillä sinnittelevät. Kolmekymppisenä on varmasti vaikea ymmärtää, että ikääntyessä ilmaantuu kaikenlaista lääkitystä vaativaa kremppaa vaikka olisi elänyt kuinka terveellisesti tahansa. Meillä suvussa mm. korkea kolesteroli on ikävänä perintönä, raitis, tupakoimaton isäni joka on kuin kuivan kesän orava sai kolesterolilääkityksen viisikymppisenä. Ei tosin ollut köyhä.
Jos isäsi elämäntavat tosiaan ovat terveet eikä ylipainoakaan niin ne kolesterolit saa olla koholla. Ehkä jos alkaa olla lähemmäs 10 niin sitten voisi aloittaa.
Kolesterolilääkkeet maksavat tyypillisesti alle 10euroa/3kk annos. Samoin verenpainelääkkeet ja myös tavallisimmat tyypin 2 diabeteksen lääkkeet ovat todella edullisia. Parasetamoli 1g kipu- ja kuumelääke muistaakseni 2,52 euroa /100 tabl eli enintään vajaa 30eur vuodessa.
Jännä tuo tupakka ja alkoholijankutus. Kun olin töissä poltin ja kävin ulkona sekä syömässä, että juomassa. Kaikki nuo jäi rahanpuutteessa kun jäin työttömäksi. Eli tupakka- ja juoma-asioissa rumensin työssäkäyvien tilastoa. Ja nyt raittiina koristan työttömien pummien tilastoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee vuokraan iso osa. Saadaan jotain asumistukea mutta kun on liian kallis asunto niin maksetaan omasta pussista se +200€ omavastuuta. Eli vuokraan menee 800€/kk. Kun palaan äitiyslomilta työelämään niin vuokraan menee 1050€/kk. Edullisempaa on etsitty noin 4 vuotta.
Lisäksi lapsen lääkkeisiin menee rahaa 50€/kk. Pakollinen puhelinlasku +80€/kk.
Sähkölasku 2kk välein noin 100€.Sitten on näitä "ei pakollisia" laskuja jotka on kuitenkin maksettava. Vanha ellostili joka sekin vie muutaman kympin joka kuussa eikä edes tunnu lyhenevän vaikken sieltä enää edes tilaa. Autolaina löytyy. Sekin muutaman satasen kuussa. Elisa viihde ja netti. Lastenvaunut osamaksulla ja turvakaukalo.
Luottokorttilasku.1050 on järjetön summa, esim. Hgin keskustasta 1-max 2 km säteellä "tavallinen" kaksio maksaa tuon verran. Ja kaksioon mahtuu jo hyvin isä+äiti ja 1-3 lasta ja tuskinpa vaan on pakko asua ihan siellä stadin ytimessä.
Miten puhelinlaskuihin saa menemään 80eur/kk nykypäivänä? En ymmärrä. Ja ei edes sisällä nettikuluja, wtf!?
ElisaViihde heti pois.
Ellos-tilit sun muut korkeakorkoiset, ei noihin pidä koskaan ryhtyä.
Autolaina satasia kuussa? Sitten pitäisi auton olla nopeasti maksettu. Koska ettehän vähävaraisina tietenkään ole hankkineet kuin max. 10000 euron menopelin. Sellaisella huristelee yleensä kymmenkunta vuotta.
Taas tuo taikasana "lasku". Mihin sitä luottokorttia on vingutettu. Et sinä maksa mitään salaperäistä laskua, vaan tavaraa jonka hankkiminen on ollut sinulle niin tärkeää, että olet halunnut maksaa siitä korkojen ja mahdollisten muiden kulujen muodossa vieläpä oikein ekstraa.
Vaunuja saa käytettynä muutamalla kympillä, samoin kaukaloita.
Me ei olla köyhiä, mutta meillä on Telian lasku n. 100 €/kk ja me emme todellakaan halua maksaa turhasta, vaan kaikki on kilpailutettu viimeisen päälle, viimeksi ihan viikko sitten
Kolmella lapsella on rajattoman netin liittymät (puhelut ja tekstiviestit maksaa erikseen, mutta käyttävä 99% whatsappia). Kaikki ovat teinejä ja tarvitsevat nettiä, mitään puheluja ei oikeastaan ollenkaan.
= 3 x 16,30 -> yhteensä 48,90
Oma liittymä, jossa on ok netti mutta myös puheaikaa. Tulee puhuttua puhelimessa aikalailla ikääntyvän äidin ja tädin kanssa. Netti ei yhtä hyvä kuin teineillä.
= 1 x 22 € -> tässä vaiheessa yhteensä 70,90
Netti router koko porukalle kaikkeen nettikäyttöön kotona
= 24,90 -> tässä vaiheessa yhteensä 95,80
Router pyörittää meillä myös esim. Netflixiä telkkarissa ja minä teen töitä kotona ja tartten luotettavan ja hyvän yhteyden, tähän ei riitä esim. kännykän oma yhteyspiste. Toki jos olisimme tosi pienituloisia, tässä säästäisimme halvemmalla nettiyhteydellä.
Lisäksi meillä on yksi tabletti sim-kortilla, jonka kustannus on 12,90 4G netillä. Aika usein tarvitsee tablettia nettiyhteydellä kodin ulkopuolella. Mutta tämä on ylimääräinen, en siksi edes laske sitä tuohon summaan, tästä luopuisin ekana jos taloudellinen tilanne tiukkenisi.
Toki jo 80 € on yhdelle hengelle se on valtavasti. Mutta perheelle aika perustasoa.
Täräkään ei tajua jos on työkänny verotusarvolla, että työtön maksaa sen kännykkämaksun ja laitteen itse.
Minulla menee raha siihen että pystyn hengittämään kamelinpaska egypti simpanssien keskellä ilman kiinteän elämän menettämistä.
Tjooh. Ei ne tuet nyt niin kovin kummosia ole.
Itse saan käteen työmarkkinatukea € 517 /kk. Siitä sutten mukamas maksan kaiken, vaikka jo pelkkä asumiseni kustantaa täällä maamme pääkaupungissa € 1.200 /kk.
Ihan vertailun vuoksi: Mieheni tienaa käteen n. € 15.000 /kk, ja usein kuulentuon valittavan, että rahat on loppu. Siinä sitä on jo oikeasti jotain ihmeteltävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan. Saan kuukaudessa vajaa 500€, vuokraan menee siitä 340€. Lyhyellä matikalla hieman yli 100€ jäljellä. Siitä maksetaan sähköt, netti ja puhelinlasku. 60€ on kuukauden ruokabudjetti. Toimeentulotukea en saa, koska olen opiskelija enkä ole oikeutettu siihen. Laina pitäisi ottaa.
Eli ota se laina.
Katsoin juuri kelan sivuja ja meinasin pudota perseelleni, lainaa korkeakouluopiskelijalle 650eur/kk! Tuohan on aivan mahtavan upeaa ja tuostahan saa takaisinkin ison siivun jos vaan valmistuu aikataulussa mikä ei suomalaisessa lepsussa korkeakoulusysteemissä ole mikään ongelma.
Alan ymmärtää vanhuksia, jotka hiihtivät kouluun kesät talvet vastatuulessa susikannan juostessa kintereillä! SILLÄ KUN MINÄ OLIN NUORI, opintolainaa sai 220eur/kk ja sitten se nousi summaan 330eur/kk. Ja mitään hyvityksiä ei tippunut vaan joka penni ja sentti maksettiin takaisin ja opintolainan korko oli itseasiassa korkeampi kuin asuntolainan.
Milloin olet opiskellut? Minä opiskelin 80-luvulla ja opintolainan korko oli kyllä toistakymmentäprosenttia, mutta asuntolainat olivat tyyliin 18 %. Moni sellainenkin otti opintolainaa, joka ei tarvinnut, koska se oli niin "halpaa". Mulla kyllä opintotuki meni kokonaan vuokraan ja kämppä oli vain kaksion puolikas. Laina tarvittiin elämiseen. Töitä ei opiskeljana siihen aikaan helposti saanut, sillä kaupat eivät olleet pitkään auki ja pikaruokapaikkoja oli vain vähän. Itse olin etuoikeutettu, jolla oli satunnaisia töitä. Mutta mitään tulorajoja ei ollut, vaan opintotuen päälle sai tienata niin paljon kuin halusi ja kesätyörahoilla elin melko pitkään syksyllä. Kokoaikaisia kesätöitä myös sai paljon helpommin kuin nykyään.
Olen vähän yli 30 btw. Ja maksoin vuokraa 340eur/kk. Ja opintolainat otin ja ne oli maksettu pois 2v sisään valmistumisesta. Ihan naurattaa kuinka se silloin tuntui niin pelottavalta. Ja sitten kun valmistui niin se laina oli vilauksessa pois, meinaa edes muistaa tuollaista juttua nyt kun lainan pois maksusta alkaa olla 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Huono trolli, mutta eipä se 518e mitään juhlaa ole. Itse jouduin luopumaan kunnan halvimmasta mahdollisesta vuokra-asunnosta (455 e/kk) ja muuttamaan avomieheni luo. Kyseessä on muuten pieni kunta Pohjolan perukoilla, ei mikään Westend. Rahaa ei jäänyt KOSKAAN säästöön, vaan päinvastoin jouduin jatkuvasti pyytämään lainaa äidiltäni päivittäisiin menoihin, mm. lääkkeisiin ja ruokaan. Sairastan vaikeaa autoimmuunisairautta ja joudun myös terveydentilani vuoksi käyttämään gluteenittomia luomutuotteita. En voi syödä mitä sattuu halpaa roskaruokaa, vaan mahdollisimman täysipainoista ja monipuolista sekä paljon erilaisia kasvikunnan tuotteita. En todellakaan juo tai "röökaa", olen absolutisti. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Lemmikkejä en ole koskaan omistanut enkä tule omistamaan, ja velkoja saati pikavippejä en ikimaailmassa ottaisi kuin äärimmäisen pakon edessä omalta äidiltäni.
Joten kelaapa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaljaan ja viinaan ja tupakkaan. Se on aina tiedetty eikä työttömien selittelyt faktoja miksikään muuta.
Kolme neljästä alkoholistista käy töissä.
..Ja ne kolme neljästä alkoholistista juo IHAN ITSE OMALLA TYÖLLÄÄN TIENAAMIAAN rahoja.
Ei sillä eikä millään, en puolusta alkoholinkäyttöä, mutta on ero juoda omilla kuin yhteiskunnan rahoilla.
Ihan käsittämätön aloitus taas. Saattaapa mennä vaikka lasten vaatteisiin, kissan eläinlääkärimaksuun, lapsen kuljetukseen toimintaterapiaan, talon lämmityskuluihin, auton korjauskuluihin....
Toimeentulotuella elellään, rahat menee asuntolainan ja sähköön yms. omakotitalon menoihin. Ruuat leipäjonosta.
Kaikki palvelut ovat Suomessa törkeän kalliita, ruokaanhan tuo tt-tuki riittää, mutta ei siitä paljon muuhun jää. Ihan kuin ihmisellä ei olisi muita, ihan normaaliin arkeen kuuluvia menoja. Noin 16 euroa päivässä ei ole paljon. Tarkasti elämällä pärjää, mutta palveluita ei voi juurikaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaljaan ja viinaan ja tupakkaan. Se on aina tiedetty eikä työttömien selittelyt faktoja miksikään muuta.
Kolme neljästä alkoholistista käy töissä.
..Ja ne kolme neljästä alkoholistista juo IHAN ITSE OMALLA TYÖLLÄÄN TIENAAMIAAN rahoja.
Ei sillä eikä millään, en puolusta alkoholinkäyttöä, mutta on ero juoda omilla kuin yhteiskunnan rahoilla.
Haluaisin kyllä tietää, että kuinka monta prosenttia vähävaraisista muka oikeasti juo rahansa, tai ainakaan niistä jotka oikeasti hakevat aktiivisesti töitä. En usko, että kovin suuri osa. Pakko sanoa, että mua hävettää osan tämän ketjun kirjoittajista puolesta. Ajatteleeko kaikki työssäkäyvät työttömien olevan yhteiskunnan pummeja? Itsekin jouduin olemaan työttömänä päälle puoli vuotta, ja voin sanoa että oli vaikeaa saada töitä vaikka olen alalla jolla töitä kuitenkin jonkin verran on. Lopulta työpaikka aukeni puoliksi suhteilta. Lähipiiri ihmetteli, että miten en saa heti uusia töitä, kun olen "niin hyvin kouluttautunut". No hei, niin on monet muutkin!
Olen työelämässä. Olen ostanut osamaksulla jota kadun erittäin paljon. Jos jäisin nyt työttömäksi tai muulla tavalla tt-asiakkaaksi niin en usko että rahat riittäisi.
Nyt ei ole enää kuin yksi osamaksu jäljellä ja luoja laita vannon etten enää ikinä osta mitään osamaksulla!