Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katarina kirjoitti:
Jos elelit peruspäivärahalla, jolla suuri osa työttömistä joutuu pärjäämään, siinä jää verojen jälkeen jotain vähän päälle 500 € käteen.
Siitä sitten - vuokra, joka yleensä on jostain yksiöstä 400-600 €. Jos saa asumistukea, niin rahaa voi sen jälkeen jäädä n. 300 €. Siitä sitten pois:
- sähkö
- matkakulut työhaastatteluhin, mahd. lääkäriin ym. lääkäri- ja lääkekulut, jotka on vanhemmilla jo niin suuret yleensä että niihin menisi koko tuo tuki.
- kännykän käyttö- vaatteet, kengät, kodinkoneiden hajoaminen ym.
- ruokaan jää monilla vain 3 €/pv eli 90 € siis koko kuukauden ruokiin. Se on senverran pieni summa, että pakko on hakea leipäjonosta ruokaa, jotta pysyy hengissä eikä silloinkaan tule saamaan riittävästi proteiinia ja kaikkia ravintoaineita, jolloin köyhä myös sairastuu helpommin.Tällaisessa skenaariossa ko. henkilö saa lisäksi noin 170 euroa toimeentulotukea, ja lisäksi hänelle maksetaan sähkökulut, työhaastattelumatkat, sekä lääkäri- ja lääkekulut toimeentulotukena. 300 euron sijasta jää siis 470 euroa, eikä sitä tarvitse käyttää sähköön, terveyskuluihin tai haastattelumatkoihin. Ei siis ole mahdollista, että ruokaan jäisi vain 90e/kk, jos vaan viitsii sen toimeentulotuen hakea.
Mä oikeesti mietin, että onko näin ajattelevat ihmiset koskaan hakenut yhtään mitään tukia? Mä en edes jaksa alkaa luetella syitä, minkä vuoksi toimeentulotuki saatetaan evätä, koska niitä on ihan helvetisti liikaa. Se on niin täysin tilanteesta riippuva asia, mä oon nähnyt tän niin monta kertaa! Voisko ihmiset alkaa tajuta, että ei se oikeasti vaan mene niin että jokainen saisi toimeentulotukea saman verran. Vaikka joo, niin sen pitäisi mennä!
Kyllä olen hakenut. Toimeentulotuki voidaan evätä tasan yhdestä syystä: tuloja on liikaa ettei tukeen ole oikeutettu.
Te taas laskette "pakollisiksi" menoiksi asioita joita edes monet työssäkäyvät eivät hommaa, kuten Elisa-viihteen, lahjat, tai auton ja omakotitalon menot. Ja kas, sitten tämän keskituloista tuhlailevamman elämäntavan jälkeen ei jääkään rahaa! Voi kuule kyynel.
Äläpäs valehtele. Toimeentulotuki voidaan evätä myös siksi, että omaisuutta tai "omaisuutta" on liikaa - sellaiseksi kelpaa esim. osaomistus vanhempien kuoltua peritystä kesämökistä, jota muut sisarukset eivät halua lunastaa pois. Terveisin joku, joka eli kuukausia yksin 680 euron tuilla (työmarkkinatuki + asumistuki).
Minä olen ollut ihan oikeasti köyhä. Ruokaan käytin ihan maksimissaan 25€ viikossa. Syitä en nyt ala tässä setvimään, spekuloikaa miksikä luuseriksi lystäätte, mutta käyttörahaa jäi 200€ kuussa.
Ei se kivaa ole, vaikka pärjääkin.
Ei ole kivaa puputtaa päivästä toiseen perunaa, porkkanaa, jauhelihaa, kanankinttuja, papuja, omenoita, ruisleipää ja viiliä. Ja puuroa, sitä halvatun puuroa. En syö enää ikinä, jos mitenkuten mahdollista. Yksi lämmin ateria päivässä sai riittää. Aamu- ja iltapala siihen päälle. Ei karkkia, ei sipsejä, ei koskaan mitään hyvää. Ei edes juustoa. Harvoin leikkelettä. Tuorejuustoa tai maksamakkaraa tai halvinta metukkaa aina sen saman halvimman leivän päällä.
Te, jotka ette ole koskaan tässä asemassa olleet, ette ymmärrä. Ja hyvä, että ette ole tähän tilanteeseen joutuneet. Kokoaikainen minimaalisten rahasummien päässä pyörittäminen ja miettiminen vetää mielen matalaksi. Että kun ei tarvisi ostaa mitään yllättävää, että sillä vikalla viikolla ennen uutta rahasatsia sais vaikka niitä hedelmiä. Ettei palais lamput, ettei hammastahna loppuis, ettei tarvis ostaa pölypussia, ettei tarvis käydä lääkärissä, ettei puhelin hajoais, että ikivanha läppäri vielä vähän aikaa pyörisi...
Sitten kun on kolme kuukautta saanut säästettyä kuuskymppiä, että voi vaikka kengät ostaa, niin ei se paljon mieltä ylennä.
Tähän turtuu. Ja tylsistyy. Ja se on kamala olotila. Ihminen sekoaa. Jossain vaiheessa tulee se vittuihansama-hetki, jolloin käy ostamassa pitsan. Mitä luksusta. Seuraavana päivänä on sitten vielä ankeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee kulkemiseen.Bussikortti 85€kuussa, ja tämä kertaa kolme, kun on kolme tarvitsijaa.Auto (heh heh)ei ole ratkaisu kun kaksi kulkijoista alaikäisiä.Ja matka sen verran pitkä ettei sitä päivittäin jalan/pyörällä kulje.Vaikka tietty pitäisi, koska se olis meille köyhille luusereille ihan oikein.
Tää on muuten se, mikä monesti vesittää sen Tuusulaan muuttamisesta saatavan hyödyn. Tässäkin tapauksessa menee reilu 250 € bussikortteihin kuukaudessa. Ei ne Tuusulankaan asunnot ihan ilmaisia ole.
Äläkä Tuusulaan muuttamista ehdottanut käsitä väärin, se on ihan hyvä vaihtoehto. Itsekin olen muuttanut 270 km päähän Helsingistä miehen työn takia ja itsekin siellä työllistyin. Lopulta muutettiin ulkomaille, työn takia.
Mutta kyllä noita menoja kannattaa laskea mitä sitten vastaavasti kulkemisesta sinne Helsinkiin töihin tulee lisää kun asuu kauempana. Tuossa tietenkin se työtön siirtyisi Tuusulaan asiakkaaksi, eikä tarttisi välttämättä kallista kuukausikorttia jne. Mutta hyvä noita on laskeskella ennen kuin tekee hätiköityjä päätöksiä, joissa säästö muuttamisesta kuivuukin kokoon kun tulee muita kustannuksia.
Joo, tätä olen itsekin miettinyt työta hakiessa. Että sitten pitäisi kai olla niin päin, että asuisi muualla ja tulisi Helsinkiin töihin. Muualta "lähiseudulta" turha hakea töitä, kun kulut tulis sitten niin kalliiksi.
Se, mikä myös unohtuu on se, että jostain pitää repiä rahat myös siihen muuttamiseen. Omalla autollakin vaikka Helsingistä Tuusulaan muuttaessa menee varmaan satasen verran bensaa eestaas ajellessa.
(Niille urpoille, jotka ovat että "lol kyllä sossu maksaa muuttotukia" haluaisin kertoa, että ne rahat maksetaan TAKAUTUVASTI. Eli jostain pitäisi kuitenkin repiä etukäteen satanen tai pari-kolme-viisi.
Samaten myös työhaastattelumatkoihin - esim. Helsingistä autoteollisuuden uuteen Mekkaan, Uuteenkaupunkiin - maksetaan korvaukset työkkäristä/Kelalta TAKAUTUVASTI. Tämä ihan oikeasti vaikeuttaa sellaisen "paremman työpaikan" hakemista, jos on työtön tai muuten köyhä. Kokemusta on.)
Ei sitä toimmentukea saa siihen koko sähkölaskuun tai muuhun  välttämättä.
Jos olet juuri siinä rajalla niin saatat saada satasen laskuun 40 euroa itset maksat siihen 60 euroa, joka menee siis heti sitten siitä omasta pussista, koska ei ylitä tuen rajaa.
Eli heti kuukaudessa miinusta 60 euroa.
Ainoastaan ne, jotka ovat sillä ihan minimissä saavat täyden tuen.
Samoin  ihmetellään miksi köyhät eivät osta kerralla isompia määriä niin säästäisivät.
Juupa.
Jos nyt lasketaan, että ostaa yhden kappaleen tuotetta x se maksaa vaikka 3 euroa. Tarjouksessa olisi vaikka 10 eurolla x kappaletta.
Kuukauden aikana tarvitaan kuitenkin monta muutakin asiaa kappaletta x.
Leikitään nyt sitten vaikka kymmenen kappaletta 3 eurolla on 30 euroa.
Mutta jos ostaisin kaikki ne *tarjoukset* olisikin summa 100 euroa.
Se on suuri ero muutaman satasen rahamäärästä otettuna.
100 miinus 30 on 70 eli sillä maksat jonkun pakollisen menon mieluummin tai säästät sen loppukuuhun.
Vaikka maksat yhdestä enemmän, niin et pysty hyödyntämään tarjouksia niillä käytössäsi olevilla euroilla kun aikajana on kuukausi mikä sillä pienellä rahalla täytyy tulla toimeen.
Tätä ei moni ymmärrä, muu kuin se köyhä.
Saatana paska , joka käsket köyhän hävittää lemmikkieläimensä, toivottavasti sairastut syöpään ja kuolet. Tai hävitä itse kakarasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä työttömiä jotka osaavat hakea ja saavat suurikain tukia ja elelevät leveämmin kuin osa työssäkäyvistä.
Mutta siitä huolimatta on väärin ja jopa vaarallista olettaa että kaikki tai edes valtaosa työttömistä olisi sellaisia.
Enkä näe kovin oikeana alkaa hyväosaisempien (tai huono-osaistenkaan) alkaa neuvoa muita kuinka tulisi asua, elää ja rahansa käyttää. Asiat voivat ulkopuoliselle näyttää kovinkin yksinkertaisilta ja selkeiltä mutta harvemmin niitä kuitenkaan ovat sille joka elää sitä todellisuuttaan.
Tässäkään ketjussa ei ole tullut esiin YHTÄÄN esimerkkiä, jossa köyhällä oikeasti olisi ruoasta pulaa. Jokaikinen esimerkki on käyttänyt ne rahansa omakotitaloon / autoon / osamaksuihin ynnä muuhun vastaavaan. Fakta nyt vaan on, että suomessa jokaisella täysjärkisellä on varaa viimeistään toimeentulotuen muodossa asuntoon, sähköön, lämpöön, lääkkeisiin ja ruokaan. JOKAIKISELLÄ. Ja ne joilla elämänhallintataidot puuttuvat, olisivat ihan yhtä "köyhiä" vaikka saisivat kymppitonnin tulot; he nimenomaan tarvitsevat neuvoja kuinka pitäisi elää, eivät lisää rahaa.
Miten niin ei ole tullut? Siis kyllähän sun nyt on asunto maksettava ennen ruokaa? Totta kai on köyhempiäkin, niitä joilla ei ole edes asuntoon varaa mutta kyllä itse ainakin maksan vuokran ennen kun alan laskea ruokarahoja. Ruokarahat on ne rahat mitkä jää, ja mulle esim. sitä jää päälle 100 € kuussa. Jos joudun lisäksi ostamaan jotain lääkkeitä (en nyt tarkoita mitään tuettavia vaan äkillisten sairausten tms) niin kyllä mun mielestä tolla budjetilla 20-30 € summa pois ruokarahasta on paljon. Silloinhan ruokaan jää n. 20€ viikossa, ja joo kyllä sillä pärjää mutta pitää kyllä miettiä mitä syö.
Ja jos nyt haluat vielä laskelmat niin tässä:
Saan työkkäritukea ja asumistukea yhteensä n. 700€. Vuokraan menee 525€. Sähköön n. 15€. Vesimaksu 15€. Vakuutus vuodessa n. 20€/kk. Liiton jäsenyydestä maksoin tämän vuoden, eli siitä 15€ lisää (en kerennyt saada työttömyysehtoa täyteen ennen kuin jäin työttömäksi). Eli rahaa jää 110 € ruokaan ja mahdollisiin muihin kuluihin. Enkä saa toimeentulotukea. (Joo, kuten keskustelusta käynyt ilmi kaikki EIVÄT sitä automaattisesti saa vaikka hakisi).
Kerro vielä miksi et saa. Mikä on toimeentulotukipäätöksessä syy sille, että tuki on evätty. Koska en suoraan sanottuna usko - noilla tiedoilla olet oikeutettu noin 200-300 euron kuukausittaiseen tukeen. Jotain siis jää kertomatta.
No, jos et usko että se on evätty niin sitten et usko. Valitettavasti en halua mennä niin henkilökohtaiseen asiaan pidemmälle yleisellä palstalla. Ei ole mitään omaa omaisuutta tai muuta.
Olipas yllätys. Kumma että syy on ja muka pätevä, mutta salainen... Eli taaskaan ei mitään muuta syytä ole, kuin että päätät käyttää ne rahat johonkin muuhun. Oma valinta.
Omituista sinulta että vaadit jonkun köyhän elämää yksityiskohtaisesti internettiin reviteltäväksi jotta sinä voisit sitten analysoida ja moralisoida tuntemattoman ihmisen elämistä. Kerro sinä meille ensin itsestäsi, aloita vaikka kuvalla tiliotteestasi, kertomalla henkilötunnuksesi jne niin me voimme analysoida ensin oletko ylipäätään niin "rikas" kuin mouhoat olevasi ja saatko siten 'neuvoillesi' katetta. Käytöksesi puolesta olet kyllä yks pelkkä pussihousu.
Vierailija kirjoitti:
Repun saa toki käytettynä, suksetkin ehkä. Hiihtäminen tekee terveydelle hyvää. Kunnon kenkiin minulla ei ole varaa, joten ne eivät kestä vuosikausia. Polkupyörä pitäisi saada parempaan lukkoon varkaiden takia, sillä säästän pyöräilemällä rahaa.
Jos et ole oikeasti kokenut köyhyyttä, on helppo tulla neuvomaan. Minäkin syön kyllä halpaa ruokaa, kuten papuja, linssejä, pakastevihanneksia, viiliä ja kananmunia. Vain oikean köyhyyden kokenut tietää sen epätoivon, kun et raaski ostaa pölypusseja, jotta saat enemmän ruokaa. Joskus tuollaisia asioita on silti pakko ostaa.
Kun olin työtön ja rahat loppu, niin joku p*%&le yritti lisäksi pölliä pyöräni taloyhtiön lukitusta kellarista. Oli yrittänyt vääntää vaijerilukon rikki, muttei onnistunut. Lokasuoja piti heittää veks, mutta pyörä säästyi. V***ti tuokin. Ja pulloja sekä tölkkejä tuli kerättyä omien nurkkien lisäksi vähän muualtakin ennen "tilipäivää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.
Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.
Ei muuten jää. Esimerkiksi mulla jäisi enemmän toimeentulotuella. Pelkkä hammaslääkäri saattaa maksaa 50 euroa, lapsille haluan suoda harrastuksia, auto on töiden takia jne. En saisi toimeentulotukea, koska mulla on muutama tonni säästöjä. En kuitenkaan valita köyhyydestä, pärjään hyvin näin.
Aika erikoista että tätä alapeukutetaan. Ilmeisesti parempi olisi säästämisen sijaan hassata kaikki rahat ja hakea erotus sossusta.
Alapeukutan sitä, että ihminen jolla on auto, lapsia ja lapsilla harrastuksia, sekä vielä säästöjäkin, kuvittelee olevansa köyhä.
Minähän sanoinkin etten valita köyhyydestä, koska en koe olevani sitä. Fakta on kuitenkin se, että elän arkeani pienemmillä tuloilla kuin tt-asiakas, jolla kaksi lasta. Ja säästöt olen kerännyt tuloistani, ei ole senttiäkään muilta tullut. Kyse on useimmiten siitä mihin rahansa laittaa. Minä en harrasta enkä osta itselleni juuri koskaan mitään. Ne rahat menee lapsiin. Toimeentulotuella voi saada vielä vaate- ja harrastusrahaa joka ei kuulu perustoimeentukeen.
Mä oon samaa mieltä. En valita pienistä tuloistani, mutta monilla "köyhillä" on enemmän rahaa, kuin minulla, koska olen itse elämäni rahoittaja enkä saa tukia. Tässä keskustelussa käytetään näköjään edelleen köyhä sanaa synonyyminä tukien saajalle, mutta onko se tosiaan väärin, että en halua myydä autoa ja asuntoa, vaan luovin ennemmin vähillä rahoillani itse, sen sijaan että heittäytyisin tukien varaan?
Tuet niille, jotka oikeasti tarvitsevat ja oikeisiin tarpeisiin. Joku totesi, että köyhä on köyhä, koska ei osaa käyttää rahojaan. En ole samaa mieltä. Toiset pysyvät köyhillä, koska eivät osaa käyttää rahaa ja toiset taas tietäisivät miten säästetään, mutta kun ei jää penniäkään, vaikka kuinka yrittää karsia turhat menot ja kulut.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin ja asumiseen menee suurin osa
Kannattaisi olla terve eikä sairas.
Joskus on toki niin, että ei ole töitä koska on sairas ihminen, mutta jotenkin kummassa on näidenkin palstakeskusteluiden perusteella paljon sellaista (vähävaraista) porukkaa joilla menee paljon rahaa lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Omia kokemuksia tähän. Olin aikanaan 2 v työttömänä peruspäivärahalla kun omalle alalle iski lama juuri kun valmistuin. Oli opintolainaa, mitä piti alkaa kaiken lisäksi lyhennellä jossain välissä. Halpa kämppä, ruokakulut minimiin. Kirjauduin vanhaan oppilaitokseen jatko-opiskelijaksi. Lounas opiskelijahintaan + opiskelijahintainen terveydenhuolto. Iltaruuaksi jotain puuroa, perunasafkaa ym. halpaa. Suoritin täydentäviä opintoja. Tosin kaikki opiskelu oli laitonta, koska jostain ihme syystä työtön ei tuohon aikaan olisi saanut opiskella. Rikos on kuitenkin vanhentunut, eli sinä kielikello-Kaisa, joka aloit jo näpytellä käräytyslinjalle..............
Eli muistakaa opiskella jos on lyhytkin työttömyysjakso, itse aloitin sen heti alussa ja sain pidettyä siinä rytmin. Tiedän työttömäksi jääneitä ihmisiä, jotka puhelee että "ei tässä mitään hätää ole, kesällä tulee puuhattua kaikkea ja ansiosidonnaista tulee". Mutta ne ansiosidonnaisen päivät juoksevat nopeasti.
Sen verran tarkennusta ettei työtön edelleenkään saa opiskella. Ei varsinkaan noin että ilmoittautuu läsnäolevaksi oppilaitokseen. Ja näitä seurataan tarkemmin, ennen ei kukaan tarkistanut. Olin edellisen kerran työttömänä vuonna 2001 ja tein siinä muutamassa kuukaudessa yhden aineen perusopinnot, ketään ei työkkärissä kiinnostanut. Jäin pari vuotta sitten työttömäksi ja ihan lyhyitä pätkiä lukuunottamatta en ole työllistynyt, vaikka työuraa takana 20 v. setvin opintoja,max. 5 op saa kuukaudessa suorittaa avoimessa. Täkäläisessä AMK:ssa oli vielä näppärästi opintoaika haluamalleni ainekokonaisuudelle niin lyhyt, ettei sitä voinut työttömänä suorittaa. Hain sitten tutkinto-opiskelijaksi ja pääsin, tähän sain työkkäristä päätöksen että saan opiskella 2 vuotta työmarkkinatuella. Tää piti perustella huolella kahdella eri paperilla ja oppilaitokselta vielä oma paperi.
Näin ohiksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on toki niin, että ei ole töitä koska on sairas ihminen, mutta jotenkin kummassa on näidenkin palstakeskusteluiden perusteella paljon sellaista (vähävaraista) porukkaa joilla menee paljon rahaa lääkkeisiin.
AHHAHAHA... Oikeesti, oot trolli. Ja mikäli olen väärässä niin millä helvatulla sulle on mukamas varallisuutta kertynyt koska vaikutat melkoisen pölvästiltä :D Perintö? Vai ilkeiletkö yleensäkin muuten vaan noin niinkuin ajankuluksi? :D Omituinen vatiaivo, sain kyllä hyvät naurut... :)
Vessapaperi on hyvä esimerkki. Jos ostat 20 euron säkin se on siihen tavaraan pelkästään iso sijoitus.
Mieluummin ostaa sen parin euron paketin ja muuta sillä erotuksella.
Kun se säätelyvara kuukaudessa on niin pieni.
Normaalituloinen voi huoletta heitellä ostoskärryynsä kaikki tarjoukset, ja silti jää muuhun käyttöön.
Köyhä ei voi olla tässä suhteessa huoleton.
Eikä oikeastaan missään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oikein pinnistät aivosi äärimmilleen, saatat keksiä tuohon syyn. Mutta minä voin kertoa sen sinulle niin ei tarvitse rehkiä.
Kaikkein köyhimpiä ovat usein työkyvyttömyyseläkkeellä olevat. Ja kas, he ovat työkyvyttömiä koska heillä on jokin vaiva tai sairaus. Tähän usein tarvitaan sekä lääkäriä että niitä lääkkeitä.
Toinen köyhä ryhmä ovat pienillä eläkkeillä sinnittelevät. Kolmekymppisenä on varmasti vaikea ymmärtää, että ikääntyessä ilmaantuu kaikenlaista lääkitystä vaativaa kremppaa vaikka olisi elänyt kuinka terveellisesti tahansa. Meillä suvussa mm. korkea kolesteroli on ikävänä perintönä, raitis, tupakoimaton isäni joka on kuin kuivan kesän orava sai kolesterolilääkityksen viisikymppisenä. Ei tosin ollut köyhä.
Ja vielä: nykyisin jo 45 v. alkaa työmarkkinoiden näkökulmasta olla ikäloppu, 55 v. voi verrata lottovoittoon jos työllistyy potkujen jälkeen. Siksipä pitkäaikaistyöttömissä on paljon niitä piirun alle kuusikymppisiä. Syy heidän tarvitsemaansa lääkitykseen on kerrottu edellä. Pienipalkkaisessa työssä olleella ei ole useinkaan sellaisia säästöjä että työttömyys ei toisi mukanaan köyhyyttä vaikka takana olisi pitkäkin työura.
Joko alkaa raksuttaa??
Opintotuki 250 ja lapsikorotuksen kera 325e. Ja en tiennyt 19-15v sitten opiskelevani nyt, että hankkisin lapset sitten myöhemmin.. Kyllä täällä on niin tietäviä taas että..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katarina kirjoitti:
Jos elelit peruspäivärahalla, jolla suuri osa työttömistä joutuu pärjäämään, siinä jää verojen jälkeen jotain vähän päälle 500 € käteen.
Siitä sitten - vuokra, joka yleensä on jostain yksiöstä 400-600 €. Jos saa asumistukea, niin rahaa voi sen jälkeen jäädä n. 300 €. Siitä sitten pois:
- sähkö
- matkakulut työhaastatteluhin, mahd. lääkäriin ym. lääkäri- ja lääkekulut, jotka on vanhemmilla jo niin suuret yleensä että niihin menisi koko tuo tuki.
- kännykän käyttö- vaatteet, kengät, kodinkoneiden hajoaminen ym.
- ruokaan jää monilla vain 3 €/pv eli 90 € siis koko kuukauden ruokiin. Se on senverran pieni summa, että pakko on hakea leipäjonosta ruokaa, jotta pysyy hengissä eikä silloinkaan tule saamaan riittävästi proteiinia ja kaikkia ravintoaineita, jolloin köyhä myös sairastuu helpommin.Tällaisessa skenaariossa ko. henkilö saa lisäksi noin 170 euroa toimeentulotukea, ja lisäksi hänelle maksetaan sähkökulut, työhaastattelumatkat, sekä lääkäri- ja lääkekulut toimeentulotukena. 300 euron sijasta jää siis 470 euroa, eikä sitä tarvitse käyttää sähköön, terveyskuluihin tai haastattelumatkoihin. Ei siis ole mahdollista, että ruokaan jäisi vain 90e/kk, jos vaan viitsii sen toimeentulotuen hakea.
Mä oikeesti mietin, että onko näin ajattelevat ihmiset koskaan hakenut yhtään mitään tukia? Mä en edes jaksa alkaa luetella syitä, minkä vuoksi toimeentulotuki saatetaan evätä, koska niitä on ihan helvetisti liikaa. Se on niin täysin tilanteesta riippuva asia, mä oon nähnyt tän niin monta kertaa! Voisko ihmiset alkaa tajuta, että ei se oikeasti vaan mene niin että jokainen saisi toimeentulotukea saman verran. Vaikka joo, niin sen pitäisi mennä!
Kyllä olen hakenut. Toimeentulotuki voidaan evätä tasan yhdestä syystä: tuloja on liikaa ettei tukeen ole oikeutettu.
Te taas laskette "pakollisiksi" menoiksi asioita joita edes monet työssäkäyvät eivät hommaa, kuten Elisa-viihteen, lahjat, tai auton ja omakotitalon menot. Ja kas, sitten tämän keskituloista tuhlailevamman elämäntavan jälkeen ei jääkään rahaa! Voi kuule kyynel.
Äläpäs valehtele. Toimeentulotuki voidaan evätä myös siksi, että omaisuutta tai "omaisuutta" on liikaa - sellaiseksi kelpaa esim. osaomistus vanhempien kuoltua peritystä kesämökistä, jota muut sisarukset eivät halua lunastaa pois. Terveisin joku, joka eli kuukausia yksin 680 euron tuilla (työmarkkinatuki + asumistuki).
Jep, samankaltainen juttu minullakin syynä toimeentulotuen eväämiseen. Eli uskokaa tai älkää, tämä on "pätevä" syy eväämiseen.
t. se aiemmin kommentoinut joka ei halunnut kertoa tarkemmin syytä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä yksinhuoltaja ja hoidan nuorimmaista kotona. Saan kelalta joka kuukausi melkein 1800e ! Käteen jää sellainen 1100e. 650e menee vuokraan. Lisäksi kela maksaa sähkölaskut, lääkkeet, sairaalamaksut, kotivakuutuksen yms. Joka kuukausi saan 400-500e säästöön, vuodessa sellaiset 5000e. Ainoat laskut jotka joudun maksaan itse on puhelinlasku ja netti. En käytä alkoholia, en tupakoi. Käytän alet hyödyksi. Ostan iltaisin -30% ruokaa. Teen parin päivän ruuat kerralla. En omista autoa, kuljen lasten kanssa kävellen. Omista valinnoista kiinni pärjääkö vai ei. Ja olen kiitollinen valtiolle näistä tuista.
Voi luoja. Minä en ole yksinhuoltaja ja saan 260e. Töissäkäyvänäkään en saa läheskään noin paljon. Ja te itkette kun tukia pienennetään, ihan oikein!!
En ole kertaakaan itkenyt tukien perään.
Mistä tuo 1800e koostuu? Miksi ihmeessä saat niin paljon?
Asumistuki 520e, toimeentulotuki 180e, lastenhoidontuki 510e, elatustuki 310, lapsilisät 290.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä yksinhuoltaja ja hoidan nuorimmaista kotona. Saan kelalta joka kuukausi melkein 1800e ! Käteen jää sellainen 1100e. 650e menee vuokraan. Lisäksi kela maksaa sähkölaskut, lääkkeet, sairaalamaksut, kotivakuutuksen yms. Joka kuukausi saan 400-500e säästöön, vuodessa sellaiset 5000e. Ainoat laskut jotka joudun maksaan itse on puhelinlasku ja netti. En käytä alkoholia, en tupakoi. Käytän alet hyödyksi. Ostan iltaisin -30% ruokaa. Teen parin päivän ruuat kerralla. En omista autoa, kuljen lasten kanssa kävellen. Omista valinnoista kiinni pärjääkö vai ei. Ja olen kiitollinen valtiolle näistä tuista.
Voi luoja. Minä en ole yksinhuoltaja ja saan 260e. Töissäkäyvänäkään en saa läheskään noin paljon. Ja te itkette kun tukia pienennetään, ihan oikein!!
En ole kertaakaan itkenyt tukien perään.
Mistä tuo 1800e koostuu? Miksi ihmeessä saat niin paljon?
Asumistuki 520e, toimeentulotuki 180e, lastenhoidontuki 510e, elatustuki 310, lapsilisät 290.
Mitäs tässä sitten enää töitä tekemäänkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ns työssäkäyvä köyhä. Palkkaa on sen verran ettei tukia tipu, ja palkka meneekin sitten vuokraan, sähköön, puhelinlaskuihin, lasten lukiokirjoihin, työ- ja koulumatkoihin, vaatteisiin. Tiukille menee, joka kuukausi. En polta, juo, autoa ei ole, en ole peliongelmainen, liittymät on edullisia, ei ole lemmikkejä.
Oletko harkinnut alan vaihtoa?
Alanvaihtaminen vasta köyhyyteen syökseekin. Nykyinen järjestelmä on niin hullu että tekee perheellisen opiskelusta miltei mahdotonta. Hengenpitimiksi on otettava opintolainaa vaikka työllistymisestä ei ole mitään takeita. Opintoraha on 250,28 josta maksetaan 10% veroa.
Herää kysymys mitä menee ruokaan kuussa kaksin tai kahden lapsen kanssa?