Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
Peepuhetta etteikö sossu maksaisi lääkekuluja.
Ikävä sanoa näin, mutta kyllä se tt-tuki riittää ihan kaikkeen tarvittavaan, ellei asu kohtuuttoman isossa asunnossa, osta kaljaa tai tupakkaa tai omista lemmikkejä tai omaa velkaa. Veronmaksajien velvollisuutena ei ole maksaa kenenkään velkoja tai kalliita koukkutapoja, joten ihan turha itkeä.
työttömänä ollessa elin hyvin nuukasti ja pystyin aika helposti säästämään 300-350 euroa kuussa. Tämä toki merkitsi sitä, että luovuin ajatuksestani ostaa uusia vaatteita samalla syklillä kuin ennen, en käynyt enää missään maksullisissa tilaisuuksissa tai harrasteissa ja opettelin löytämään kaupasta halvimmat tuotteet. Kaikki lehdet kävin lukemassa kirjastossa ja kävellen tai pyörällä menin aina kun oli mahdollista. Elämää, jossa käyttää rahaa vain vuokraa, ruokaan, sähköön ja/tai veteen on toki "rankkaa", mutta loppujen lopuksi se on kiinni itsestä ja korviensa välistä. Välillä järjestin itselleni säästämisestä lepokuukauden ja silloin saatoin käydä vaikka teatterissa tai ostaa kalliimmaan ja laadukkaamaan vaatteen. Tämä onnistui vain siksi, koska olin säästänyt. Jos olisi ollut lapsi, olisin pärjännyt paremmin (kyllä. Olen laskenut). En myöskään olut alkoholisti tai muidenkaan päihteiden käyttäjä (enkä edelleenkään ole), joten alkholiinkin meni 0 euroa kuten tupakkaan sun muihin.
Jos on omaisuutta, ei saa toimeentulotukea.
Nämä ovat niitä kaikkein niukimmalla eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa näin, mutta kyllä se tt-tuki riittää ihan kaikkeen tarvittavaan, ellei asu kohtuuttoman isossa asunnossa, osta kaljaa tai tupakkaa tai omista lemmikkejä tai omaa velkaa. Veronmaksajien velvollisuutena ei ole maksaa kenenkään velkoja tai kalliita koukkutapoja, joten ihan turha itkeä.
Mieheni tädillä oli oikeasti erittäin tiukkaa iäkkäänä tt-tuella.
Olen työtön ja ihan itse joudun maksamaan lääkkeet, lääkärikäynnit, lääkkeet jne.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun itse olin (pidempiaikainen sairaus) toimeentulotuella, tosiasiallinen köyhyyteni syntyi siitä, että tuissa huomioitiin asuinkustannukset vain osin. Eli loput vuokrasta maksoin toimeentulotuen perusosasta.
Luulisin, että monella yksinasuvalla on sama tilanne. Ja jos elämäntilanne ei ole pysyvä, on hölmöä luopua asunnosta ja muuttaa siihen halvimpaan johonkin kauas.
Näitä ihmisiä en tajua, jotka ovat tuilla ja silti polttavat sekä juovat.
Siksi niitä kutsutaan päihdeongelmaisiksi. Siinä vastaus kun et ymmärrä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei suunnitella eikä säästetä. Taikatuki kun tipahtaa tilille se pistetään kolmessa päivässä sileäksi. Ottomaatti, lähikauppa, kaljaa, tupakkaa, hedelmäpeliä, taksilla kotia, kaljat juotu, takas taksilla ostarille, tupakkaa, kuppilaan, pizza, taksilla kotiin.
Näin sujuu se kolme päivää, loppukuu itketään kun rahat vähissä.
Haha kuvailit just miten mulla aikoinaan meni rahat. Ainoo etten taksia käyttäny. Kai se oli kivaa kun pysty juhlii kuin kuningas ne pari päivää. Nyt ku eläke tuli ni rahat riitti kolme viikkoa mut oli paljon laskui. Mut hitto sorruin eilen kännissä pelaamaan ja häviimään. Mikähän siinäkin et kännissä tekee mieli pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Jalomielisyyttäni liityin facessa muutamaan apua vähävaraisille- ryhmään.
Kuvittelin auttavani ihmisiä jaloilleen ja panostukseni tulevan tarpeeseen.
Kissan viikset, härskejä hyväksikäyttäjiä kaikki tyynni!
Rahaa on
- viinaan, tupakkaan ym. päihteisiin
- tekoripsiin, rakennekynsiin jne
- merkkilaukkuihin, omiin vaatteisiin
- biletykseen
... jneRahaa EI ole
- lapsen ruokaan ja vaatteisiin
- laskuihinSitten säälitarinoilla meiltä hyväuskoisilta viedään rahat.
Aikani seurattuani ryhmiä ja todettuani, että siellä vuodesta toiseen hengaa samaa kerjurit,
niin tulin siihen tulokseen , että ei Suomessa köyhiä ole. Kela ja sossu auttaa. Rahojen käyttäminen on itsestä kiinni.
Jep, ne ammattiruikuttajat, jotka ovat joka ketjussa arvostelemassa niitä köyhiä, jotka elävät pelkällä minimitukitasolla eivätkä kehtaa kerjätä lisätukea. Ammattiruikuttajille kun maksetaan kaikki, mitä kehtaavat pyytää...
max kirjoitti:
Kerropa miten sait 650 euroa kulumaan muuttoautoon: paku vai kuorma-auto, matka-km:t, montako ukkoa, jne. Tämä ihan sen varalta että osaan varoa kyseistä "firmaa"
650 euroa menee hyvin helposti muuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Sossu ei maksa kuin elämälle täysin välttämättömät kulut. Esim. hammaslääkäreitä ei makseta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin ja asumiseen menee suurin osa
Ettekö te lääkkeistä valittajat ole kuulleet kelan maksukatosta?
Tt-asiakas ei myöskään maksa lääkkeistä mitään.Kelan maksukatto on yli 600 euroa vuodessa. Joka on monelle liikaa. Kela ei myöskään korvaa isoa osaa lääkärin määräämistä lääkkeistä.
TT-asiakas maksaa ihan itse lääkkeensä. Jos haluaa lääkkeitä on säästettävä ruoasta.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi lääkkeisiin. Köyhillä tuntuu usein olevan lääkitystä vaativia sairauksia, tai sitten he ovat köyhiä sairauksien takia. On tosiaan mielenkiintoista et köyhillä usein on useita lemmikkieläimiä joiden jo pelkkään ruokaan menee paljon rahaa.
Mikä on pointtisi? Monelle lemmikit tuovat elämään sisältöä. Toimin sossuna enkä todellakaan kadehdi toimeentulotuen saajia tai haluaisi elää niin pienillä tuloilla ja olla jatkuvasti selitysvelvollinen elämästäni Kelalle ja tarvittaessa aikuissosiaalityölle.
Minun tuntemani köyhät sukulaiset ovat jatkuvasti menossa kaupoille, kun ovat kesäisin meillä käymässä tai kun olemme siellä. Kaupat vetävät heitä puoleensa ja ostelu. Varsinkin halpahallit ja kirpparit. En tiedä, mikä siinä on. Vaikka mitään ei tarvisi ja eikä rahaa ole, niin pakko vain päästä johonkin romukauppaan katselemaan. Sitten olen kiinnittänyt huomiota, että kampaaja tai ripsienlaitto sisältyvät budjettiin aina, rihkaman ohella. Ulkona syöminen myös lapsivapaina viikkoina ja kuntosalijäsenyys. Se, mistä sitten säästetään, on auton laittaminen, vuokrat ja laskut sekä lasten harrastukset. Luottotiedottomia ovat. Isovanhemmat sitten maksavat autokustannukset ja suurimmat lasten hankinnat.
Kelan maksukatto on yli 600 euroa vuodessa. Joka on monelle liikaa. Kela ei myöskään korvaa isoa osaa lääkärin määräämistä lääkkeistä.
TT-asiakas maksaa ihan itse lääkkeensä. Jos haluaa lääkkeitä on säästettävä ruoasta.