Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
HyvääJoulua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Huono trolli, mutta eipä se 518e mitään juhlaa ole. Itse jouduin luopumaan kunnan halvimmasta mahdollisesta vuokra-asunnosta (455 e/kk) ja muuttamaan avomieheni luo. Kyseessä on muuten pieni kunta Pohjolan perukoilla, ei mikään Westend. Rahaa ei jäänyt KOSKAAN säästöön, vaan päinvastoin jouduin jatkuvasti pyytämään lainaa äidiltäni päivittäisiin menoihin, mm. lääkkeisiin ja ruokaan. Sairastan vaikeaa autoimmuunisairautta ja joudun myös terveydentilani vuoksi käyttämään gluteenittomia luomutuotteita. En voi syödä mitä sattuu halpaa roskaruokaa, vaan mahdollisimman täysipainoista ja monipuolista sekä paljon erilaisia kasvikunnan tuotteita. En todellakaan juo tai "röökaa", olen absolutisti. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Lemmikkejä en ole koskaan omistanut enkä tule omistamaan, ja velkoja saati pikavippejä en ikimaailmassa ottaisi kuin äärimmäisen pakon edessä omalta äidiltäni.
Joten kelaapa sitä.
Mikä on sellainen terveydentila, jonka vuoksi pitää syödä luomutuotteita, luomulla kun ei tutkitusti ole terveysvaikutuksia (sillä on toki muita etuja)?
Vierailija kirjoitti:
HyvääJoulua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono trolli, mutta eipä se 518e mitään juhlaa ole. Itse jouduin luopumaan kunnan halvimmasta mahdollisesta vuokra-asunnosta (455 e/kk) ja muuttamaan avomieheni luo. Kyseessä on muuten pieni kunta Pohjolan perukoilla, ei mikään Westend. Rahaa ei jäänyt KOSKAAN säästöön, vaan päinvastoin jouduin jatkuvasti pyytämään lainaa äidiltäni päivittäisiin menoihin, mm. lääkkeisiin ja ruokaan. Sairastan vaikeaa autoimmuunisairautta ja joudun myös terveydentilani vuoksi käyttämään gluteenittomia luomutuotteita. En voi syödä mitä sattuu halpaa roskaruokaa, vaan mahdollisimman täysipainoista ja monipuolista sekä paljon erilaisia kasvikunnan tuotteita. En todellakaan juo tai "röökaa", olen absolutisti. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Lemmikkejä en ole koskaan omistanut enkä tule omistamaan, ja velkoja saati pikavippejä en ikimaailmassa ottaisi kuin äärimmäisen pakon edessä omalta äidiltäni.
Joten kelaapa sitä.
Mikä on sellainen terveydentila, jonka vuoksi pitää syödä luomutuotteita, luomulla kun ei tutkitusti ole terveysvaikutuksia (sillä on toki muita etuja)?
Oisko keliakia? Tosin eihän se luomu siinä ymmärtääkseni ole pakollista.
Kerropa miten sait 650 euroa kulumaan muuttoautoon: paku vai kuorma-auto, matka-km:t, montako ukkoa, jne. Tämä ihan sen varalta että osaan varoa kyseistä "firmaa"
Tunnen muutaman ja nettipeleihin tuntuis uppoavan leijonanossa!
Oon ihmetellyt ihan samaa! Oon ollut yksinhuoltaja aika monenlaisessa tilanteessa ja aina on rahat riittänyt kaikkeen tarpeelliseen. Äitiyslomalla/vanheimpainlomalla/kotihoidontuella ollessa riitti rahat tosi hyvin vaikka ne olikin ainoa tulon lähde. Sen jälkeen olin työttömänä puolisen vuotta -> tulot kasvoi perhevapaisiin nähden, menot pysyi samana. Työttömyys päättyi kun aloitin koulun (=opiskeleva yh-äiti) ja vaikka tulot vähän laski ja opintolainaa joutuu ottamaan niin rahat riittää hyvin. Ilman lainaakin olisin pärjännyt jos tinkisin mukavuuksista. Nyt tokana vuonna opiskeluita, oon saanut aika hyvin oman alan töitä keikkaluontoisesti (=sijaisuuksia) eli lainatkin on jääneet säästöön.
Asutaan 70neliön kolmiossa (ei Helsingin keskustassa vaan pienemmässä kaupungissa keskustan ulkopuolella). Meillä ei ole autoa, en tupakoi, alkoholiin menee rahaa ehkä 10-15e/3kk. Vaatteita ostan vain tarpeeseen, lapselle jonkun verran käytettyjä, nyt tosian alkaa olla sen verran iso jo ettei kauheesti ole kirppareilla hyväkuntoisia enää.
Meillä on yksi lemmikki, kani. Siihen menee rahaa aika vähän. Heinä ei hirveesti maksa vaikka sitä aika paljon meneekin. Samoin porkkanat, salaatit, kurkku jne on tosi halpaa (ja kuivaraksut mitä syö, sitä menee kuitenkin vain n.0,5-1dl päivässä niin ei haittaa vaikka ison säkin eläinkaupasta ostaiskin). Pureskeltavaksi saa ihan vanhemmilta/meidän kerrostalon pihasta/tutuilta kerättyjä omenapuun leikkauksen yhteydessä tulleita oksia. Sen myönnän että jos jotain yllättäviä el kuluja tulis niin niitä olis pakko maksaa opintolainalla tai sitten lainata vanhemmilta/myydä jotain. Muutama satanen mulla on käteistä aina kotona säästössä ja tilillä toki lisää.
Oon siis viimeset melkein 5 vuotta elänyt kelan tuilla (lukuun ottamatta viime kesää ja tätä syksyä kun oon saanut n.300-700e/kk palkkatuloja) "köyhänä" mutta koskaan ei ole tarvinut lainata vanhemmilta ruokaan tai laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
HyvääJoulua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kelaapa sitä.
Erityinen-lumihiutaleoosi...
Voi olla oikeasti lääkkeet ja jo pieni sairastaminen käy kalliiksi.
Tutulleni määrättiin sydänlääkkeet, joihin ei saa kelakorvausta. Maksaa jotain yli 100e/kk vai oliko peräti paljon enemmän. Pakkohan niitä on ostaa, ettei kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin ja asumiseen menee suurin osa
Ettekö te lääkkeistä valittajat ole kuulleet kelan maksukatosta?
Tt-asiakas ei myöskään maksa lääkkeistä mitään.Tt:ssa ei huomioida lupalääkkeitä. Esim. 2 kilpirauhaslääkettä vaatii Fimealta erityisluvan.
Esim. Armour ja Lio ovat näitä. Ai mutta, eihän tt asiakkaan kuulukaan olla terve.
Tyroksiini on oliko jtn 5 euroa/100kpl 0,1mg tabletteja.
Oma valinta sitten jos haluaa kikkailla kalliimpien ja vanhanaikaisempien lääkkeiden kanssa siksi, että se on muotia. Mitään lääketiteellistä perustettahan noiden mainitsemiesi käytölle ei ole, kyse on muutaman, onneksi lupansa jo pitkälti menettäneen, humpuukitohtorin täysin lääketieteellisen tiedon ja etiikan vastaisesta bisneksestä, johon elämäänsä kyllästyneet sairaudestaan harrastuksen tehneet akat ovat joukolla haksahtaneet. On se ihan totta, että kalliimpi lääke aiheuttaa suuremman plaseboefektin, se on ihan saletti fakta. Mutta onko se veronmaksajien tehtävä kustantaa sulle eksoottiset ja jännät vähän "hienommat" lääkkeet sun spesiaaliin hypotyreoosiin?
No, onhan se kivempaa olla spessu kuin ihan tavallinen halpaa ja arkista thyroxinia puputtava peruspotilas, josta tyroksiini ei tehnytkään mallinvartaloista iloista ja virkeää aikaansaapaa tehopakkausta, jonka kiiltäviä ja tuuheita hiuksia kaikki kilvan ihastelevat.
Anna kun arvaan, sulla oli varmaan 90-luvulla hiivasyndrooma ja amalgaamiyliherkkyys, 2000-luvulla fibromyalgia ja borrelioosi ja nyt on atyyppisen kilpirauhasen vajaatoiminnan lisäksi EDS ja CFS viittaavia oireita? Sisäilmaoireitakin saat helposti ka oletkin siksi työtön kun jouduit irtisanoutumaan duunista homeongelmien vuoksi?
Sä olet harhainen. Ei tyroksiini kaikille käy. Onhan muitakin lääkkeitä, alkaen ihan särkylääkkeistä, joissa toiselle sopii paremmin burana ja toiselle ketoriini. Kuulut niihin, jotka huutelevat että ota buranaa, oli se vaiva mikä tahansa.
Mitä se sun napaas kaivelee, mikä hormoni kenellekin sopii?
Ei suomalaiset pituuden puolesta sinne catwalkeille ole ennenkään sankoin joukoin rynnineet.
Parempi että ne veroeurot menee lääkkeisiin, kuin kotona kattoon räkimiseen.
Kustannetaanhan peruspertin potenssilääkkeetkin toimeentulossa.
Sun kannattaa ihan mennä jutteleen ammattilaiselle, kun keskustelu hormonilääkkeistä saa sut hourailemaan.
[
Muuhun kuin noihin ei sitten olekaan varaa. Ei kylpylöihin, ei risteilyjä, kampaajalla viimeksi 2v sitten, ei Netflixiä tms, ei ravintolakäyntejä, lounaan teen mukaan töihin.
Ruuan teen itse, perusruokaa ja kunnon kotiruokaa; eineksiin ei edes olisi varaa.
Kuka sitten mitäkin haluaa... Olen pienen yrityksen toimitusjohtajan palkkaa nauttiva ekonomi. En käy kylpylöissä, en risteilyillä enkä ravintoloissa, koska sellainen ei minua millään tapaa kiinnosta. Ulkomaanmatkoilla työmatkoja lukuun ottamatta en ole käynyt pariin vuoteen, sillä ei kiinnosta (toki nuorempana matkustin varmaan koko elämän tarpeiksi). Ei ole Netflixiä ja lounaan teen myös mukaan töihin, samoin peruskotiruoan itse... Kampaajalla tosin käyn säännöllisesti. Vapaa-ajalla luen kirjaston kirjoja, lenkkeilen ja on minulla toki yksi kallis harrastus.
Köyhällä ei mene raha minnekään, koska sitä ei ole. Muutama satanen kuussa, mitä sillä muka saa? Onneksi saan käydä töissä ja saan palkkaa, ei tarvitse laskea joka senttiä. Minusta ei siihen olisi. Tosin muistan kyllä opiskelujajoilta, että osaan elää todella säästeliäästikin, mutta pidemmän päälle sellainen on uuvuttavaa ja masentavaakin, jos parempaa ei ole tiedossa. Kaikki hinnat sen kun nousevat, palkka ei, joten omakin ostovoima koko ajan heikkenee. Voin uskoa, että köyhillä on tosiaan vaikeuksia pärjätä.
Tätä itekin monesti mietin!
Jos elää tuilla, saa asumisen, lääkkeet ja välttämättömän terveydenhuollon ILMAISEKSI valtiolta ja siihen päälle n. 500e muuhun (riippuen onko työkkärin rahaa, toimeentulotukea, onko naimisissa vai yksin jne.)
Mikä tässä on ongelma? Älkää ihmiset tehkö velkaa tai käyttäkö liikaa päihteitä.
Jos on liikaa velkaa, antakaa niiden mennä ulosottoon, ei niitä ole tarkoitus toimeentulotuella maksella!
Tehkää budjetti, ei se ole vaikeaa, netti on täynnä vinkkejä siihen!
Rahat riittää kaikkeen näin! Ja jos jotain isompaa tarvii/haluaa, säästäkää etukäteen. Luottokortit roskiin ja bussilippu auton sijaan.
Jos haluaa elää kuten rikkaat tai varakkaat, täytyy asialle tehdä jotain itse!
Mennä töihin, maksaa velat, sijoittaa. Ei se itsestään tapahdu!
Kela maksaa asunnon, sossu ja työkkäri antaa ilmaista rahaa 1400 kuussa, mutta se ei millään riitä.
Välttämättömyydet vie kaikki rahat: kalja, peliautomaatit, sipsit ja karkit, tupakka, ripset, kynnet, netflix, hbo, uusi kännykkä 3 kk:n välein, taksikyydit, spotify.
Kamala olla köyhä, kun ei millään ole varaa ruokaan.
Asumiseen. Luultavasti ei ole alunperinkään rahaa paljon.
Kun on ollu pitkään köyhä niin pikkuhiljaa kaikki vanhenee ja loppuu. Kun pystyy ostamaan vain välttämättömät. Ja halvimmat mallit.
Esimerkiksi minulla on mikro, pölynimuri ja kahvinkeitin elämänsä loppupisteessä.
Mikrossa rätisee ajoittain sininen valo, kahvinkeitin on todella hidas, imuri pysyy päällä vain pienen ajan ja toimii taas kun pitää hetken taukoa.
Telkku vanhenee kun tulee se HD-juttu. 32 tuuman peruslaite.
Puhelin on ihan perus, tabletti on halpaa malli. Tulostinta ei ole.
Mitään ylimääräisiä vempaimia ei ole, ei vedenkeitintä tai hienoja expressokeittimiä.
Huonekalut ja vaatteet kirppikseltä tai tuttaviltani.  Ainoastaan sängyn ja patjat olen ostanut aikoinaan uutena. Nyt nekin noin 15-vuotta vanhoja. Eli täytyisi uusia. Patjat ja petivaatteet ainakin.
Vaikka ostaisin joka kuukausi jonkun uuden tai uusittavan asian niin sitä mukaa tulisi uusia tarpeita, ihan siis mitään turhakkeita.
Eikä kaikkiin edes riitä rahaa.
Nyt juuri tuli asumistuen tarkistus, omavastuuosuus on aika iso, vaikka yksinasuvanana tulot noin tonnin luokkaa netto.
Vuokra ei ole ylisuuri vaan paikkakunnan tason mukainen, pikkukaupunki.
Minä ainakin joudun maksamaan asumisen osuutta omasta pussista, eli siitä perusosasta. Niinkuin myös sähkön.
Hupsista, sitten jääkin jo paljon vähemmän kuin se noi  500 euroa muuhun, kuten ruokaan ja vakuutukseen yms.
Kyllästynyt1266 kirjoitti:
Jos elää tuilla, saa asumisen, lääkkeet ja välttämättömän terveydenhuollon ILMAISEKSI valtiolta ja siihen päälle n. 500e muuhun (riippuen onko työkkärin rahaa, toimeentulotukea, onko naimisissa vai yksin jne.)
Mikä tässä on ongelma? Älkää ihmiset tehkö velkaa tai käyttäkö liikaa päihteitä.
Jos on liikaa velkaa, antakaa niiden mennä ulosottoon, ei niitä ole tarkoitus toimeentulotuella maksella!
Rahat riittää kaikkeen näin! Ja jos jotain isompaa tarvii/haluaa, säästäkää etukäteen. Luottokortit roskiin ja bussilippu auton sijaan.
Itsestäänselvää paskanjauhantaa. Ongelma yleensä on että asiat harvoin menee käytännössä sillä tavalla, kuin ne paperilla periaatteessa voisivat mennä. Esimerkiksi mene töihin ja maksa velat, vau mikä upea keksintö.
Laskuihin, vuokraan, lääkkeisiin, ruokaan. Siinäpä tuo.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään kuinka joku ei pärjää noilla tukirahoilla.
Itsekin elänyt aikoinaan 4 vuotta tttuella ja pärjäsin ihan yhtä hyvin kuin nyt töissä käydessäkin.
Ei tarvinnut stressata sairaskuluja, kun kaikki laskut sai viedä sossuun.Ja tuota tosiaan ihmettelen että köyhät valittaa kun rahat menevät lääkkeisiin ja sairaalalaskuihin. Ne kaikki laskut saa viedä kelaan, jos on tttukiasiakas.
Ainoastaan vähäiset reseptivapaat lääkkeet on maksettava itse, mutta jos sellaisia lääkekuluja kertyy paljon, niin niihinkin saa tukea kelasta.
Ihminen voi kyllä pitää itseään onnekkaana, jos pärjää pelkästään julkisen terveydenhuollon varassa (mihin siis ainoastaan tt-tukea saa). Ei mulla muuta.
Kyllästynyt1266 kirjoitti:
Lähetä tämä nyt Suomen Yrittäjille tiedoksi ja kaikille muillekin, jotka nyt koronan vuoksi jäävät työttömäksi.
No mä en ainakaan saa mitään sossutukea, koska en saa toiminimeäni suljettua, ettei Finnvera sano yrityslainani takausta irti ja se mene perintään, eli joudun pärjäämään sillä, mitä Kela minulle antaa ja vanhempani tukevat kaatuneen yritykseni lainan maksun kanssa, kun ovat siitä osan itsekin taanneet. Muuten heidän osuutensa menisi heidän maksettavakseen.
Eli joudun pärjäämään sillä, mitä Kelasta saa ja siinä jää vuokran jälkeen tuesta riippuen joku 50-200e/kk ja sillä sitten sinnittelen, maksan yhden kissan ja yhden koiran n. 40e/kk ruuat, omat ruokani, sekä satunnaiset alkoholini viikonloppuisin. Tupakkaa en polta, enkä sairauteni takia viitsi hirveästi sitä alkoholiakaan kuluttaa, mitä nyt joskus saunakalja tai kavereiden kanssa iltaa viettäessä pari kolme lonkeroa.
Kokopäiväisen opiskelun ja keskivaikean masennuksen kanssa on todella vaikeaa sovittaa mukaan mitään osa-aikatyötä, mitä toki saan nyt kuntoutusrahalle päästyäni hieman tehdäkin. Samoin kuin opintotuella olisi saanut, muttei vaan voimat riittäneet, kun ei saanut aina edes kouluun mentyä.
No, ehkä tilanne korjaantuu, kun valmistun korkeakoulututkinnostani kolmen vuoden päästä, mutta sitä ennen, näillä mennään.