Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
lillian kirjoitti:
Minun rahani ei mene viinaan, tupakkaan tms. Tiukkaa tekee kun 17-v lukiolainen jonka oppikirjoihin menee n.150 e joka lukion jakso, ja jaksoja 5 vuodessa. Ja lisäksi muut materiaalit. Ei minulla kyllä jää ylimääräistä rahaa, ruoka ostoksilla on pihistettävä toden teolla. Että turha täällä nyt on ihmetellä, että miten muka ei pärjää. Jokaisella on menoja joita ei huomioida tt tuessa. Meillä ne opiskelu kustannukset, jotka tunnetusti isot. Lainalla ei lukiota käydä, vaan lainaa otetaan yliopisto opintoihin vasta.
No eikä maksa 150eur/jakso jos käytetyt kelpaa. Btw, mä olin aikoinaan laiska ja ostin lukiokirjat aina uutena koulun ryhmätilauksen osallistumalla. OPINTOLAINALLA. Nostin täydet opintopäivät myös yliopistossa useampana vuonna. Nyt olen korkeakoulutettu ja työelämässä ja sen opintolainan maksuun meni kai joku 1,5-2 vuotta valmistumisesta. Ilman opintolainaa en olisi päässyt kiinni tähän ylemmän keskiluokan elintasoon mistä nyt viimein +30-vuotiaana nautin.
Mielikuvitus on ihmeellinen asia, sitä voi satuilla mitä mieleen tulee. Ja uskoa todeksi. Oikeasti jokaisen vähävaraisen ihmisen tilanne on erilainen Niinkuin tyhmienkin. Olis kiva tietää ap mihin sun aikas kuluu kun oot jäänyt noin typeräksi ja asennevammaiseksi. Viinaan, röökiin? Lemmikki-eläimiin? Vai ostarille? Oman pikku kuplan kiillottamiseen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ns työssäkäyvä köyhä. Palkkaa on sen verran ettei tukia tipu, ja palkka meneekin sitten vuokraan, sähköön, puhelinlaskuihin, lasten lukiokirjoihin, työ- ja koulumatkoihin, vaatteisiin.
Eli juuri siihen, mihin sen on tarkoituskin mennä.
Niinpä juuri.
Muuhun kuin noihin ei sitten olekaan varaa. Ei kylpylöihin, ei risteilyjä, kampaajalla viimeksi 2v sitten, ei Netflixiä tms, ei ravintolakäyntejä, lounaan teen mukaan töihin.
Ruuan teen itse, perusruokaa ja kunnon kotiruokaa; eineksiin ei edes olisi varaa. S-marketin -60% tarjoukset ovat liiankin tuttuja, leivän leivon itse useimmiten. Kuun lopussa saatan joutua palauttamaan pulloja, mikäli niitä on edes kuukauden aikana meille ostettu, jotta saan maitoa ja leivän päälle jotain kaupasta.Jospa kohta helpottaisi.
t. Se työssäkäyvä köyhä
Kuulostaa ihan samanlaiselta elämältä kuin keskituloisella.
Emme käy matkoilla, ruoka tehdään alusta asti itse, töissä syömme omatekoista evästä, kerran viikossa on leipomispäivä. Nelivuotias lapseni oli viime kesänä elämänsä ensimmäisellä lomamatkalla, kun kävimme yhden päivän/yön kylpylämatkalla naapurikaupungissa. Kampaajalla käyn kahdesti vuodessa leikkauttamassa latvat, miehen ja lapsen hiukset hoidetaan kotosalla. Netflixiä meillä ei ole, ravintolassa käymme hääpäivänä. Lapsella on kaksi harrastusta, jotka maksavat yhteensä 100 euroa/vuosi. Meillä aikuisilla ei ole maksullisia harrastuksia. Käytämme kyllä hyväksi kaikki mahdolliset ilmaisvirikkeet, mitä seurakunta ja kaupunki ja muut tarjoavat - siis kirjastosta ja markkinoista alkaen kaikenlaisiin tempauspäiviin. Joka viikolle on jotain hauskaa.
Me asumme omakotitalossa, josta maksamme lainaa. Meillä on myös kaksi vanhaa autoa, joiden ylläpito ja bensat maksavat, mutta ilman niitä työssäkäynti on mahdotonta. Jos muuttaisimme kerrostaloon vuokralle jommankumman työpaikan lähelle, varmaan saisimme niin paljon rahaa säästöön, että voisimme tehdä ulkomaanmatkan kerran vuodessa. Arvostan kuitenkin niin paljon omaa rauhaa, tilaa ja pihaa, että tästä emme muuta kuin pakon edessä.
Pulloja meillä ei ole palautettavaksi kuin kesän lopulla muutama limsapullo. Ehkä siinä on ero talouksissamme.
Muutosta 2000-3000 euroa!?
Mun kallein muutto oli 250 euroa, silloin palkkasin muuttofirman, itse vain pakkasin kamat laatikoihin ja hoidin siivoukset. No, on tuosta muutostani toki jo 4 vuotta, hinnat vissiin nousseet?
Ei kun nyt ihan oikeasti! Ottakaa asioista selvää älkääkä vikiskö. Ei ihme jos elämä tuntuu rankalta ja masentaa ja kaikki on vaikeaa ja mahdotonta jos syöttää itselleen pajunköyttä jostain kolmen tonnin muutoista.
Kannattaa pyytää tarjous useammalta muuttofirmalta/autovuokrausfirmalta. Takuuvuokraa ei voi laskea, koska edellisestä kämpästä saa takuuvuokran sitten vastaavasti takaisin. Vai oletteko kaikki köyhät paskoneet kämppänne niin, että ette takuuvuokraa takaisin saa? Ja sossu tosiaan avustaa muutossa.
Vierailija kirjoitti:
Äläpäs valehtele. Toimeentulotuki voidaan evätä myös siksi, että omaisuutta tai "omaisuutta" on liikaa - sellaiseksi kelpaa esim. osaomistus vanhempien kuoltua peritystä kesämökistä, jota muut sisarukset eivät halua lunastaa pois. Terveisin joku, joka eli kuukausia yksin 680 euron tuilla (työmarkkinatuki + asumistuki).
Perinnöstä voi kieltäytyä. Oman osuuden voi myös lahjoittaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Laskuihin, lainaan, lääkkeisiin ja sen sellaisiin. Joskus jää lääkkeetkin hakematta kun on oikein tiukkaa. Vaatteita olen viimeksi ostanut n. vuosi sitten. Ei tartte pahemmin miettiä mihin ne roposet laittaa.
Vuosi ilman uusien vaatteiden shoppailua pitkä aika? Kyllä tämä ketju vahvistaa ajatusta siitä, että Suominon edelleen erinomaisen avokätinen yhteiskunta, jossa tuilla elävillä menee jo liiankin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperi on hyvä esimerkki. Jos ostat 20 euron säkin se on siihen tavaraan pelkästään iso sijoitus.
Mieluummin ostaa sen parin euron paketin ja muuta sillä erotuksella.Kun se säätelyvara kuukaudessa on niin pieni.
Normaalituloinen voi huoletta heitellä ostoskärryynsä kaikki tarjoukset, ja silti jää muuhun käyttöön.
Köyhä ei voi olla tässä suhteessa huoleton.
Eikä oikeastaan missään asiassa.
Normaalituloinen, raha-asiansa hyvin hoitava tuhlaa kuukaudessa vähemmän kuin työtön. Kun hakee sitä vessapaperia niin mukaan ei tartu heräteostoksia. Työtön ja huoleton ostaa sen pienen vessapaperipaketin koska hänellä on oikeus myös tupakka-askiin ja karkkipussiin. Kyse on ihan omasta valinnasta.
Ketjusta tulee mieleen äitini.
Pienituloinen eläkeikää lähestyvä nainen. Rahat on loppu aina ja mihinkään ei ole varaa. Todellisuudessa ostaa puhelimen suunnilleen vuosittain ja kytkyllä tietty. Minä, keskivertoa paremmin tienaava tytär, omistan nyt kännykän nro 5. Ekan kännykän sain vuonna 97 tai 98. Kun en pudottele ja heittele niin kestävät ehjänä.
Äiti ostaa kirppareilta ja huutiksesta. Kymmeniä paketteja kuukaudessa. Ison asunnon kaapeista löytyy kevyesti jotain 500 lasia jos kaikki viini-, glögi- ym.lasit lasketaan. Erilaisia lautasia varmaan lähemmäs 1000 ellei ylikin. Niitä on keittiönkaapit täynnä, lisäksi erillisiä astiakaappeja ja niitä (uusia hankintoja) on vakiona pinoissa arkkupakastimen päällä, tiskipöydällä, keittiönpöydällä..Mä omistan 10 matalaa lautasta, 8 syvää ja 8 pikkulautasta esim. salaatille tai välipalaleivälle. 4 saatu kummilta yläasteaikoina lahjaksi, loput pyydetty vuosien varrella synttäri- ja joululahjoiksi 2kpl kerrallaan.
Äidillä on pyyhkeitä ehkä 100-150 ja keittiöpyyhkeitä ehkä 40-60. Mulla on ehkä 12 pyyhettä (kylpy+käsi) mikä on liikaa ja 4 keittiöpyyhettä.
Äidillä pussilakanasettejä 50, mulla 5 (haluaisin että olisi vain 3 mutta kun noitakin nuorelle sukulaiset kilvan ostelevat lahjoiksi ja jouduin rumimpia aikanaan lajittelemaan pois).
Jne jne. Äiti välillä vinoilee kun mulla on niin hienoa ja hyvähän mun kun tienaan, toista se on hänellä. Ei näe ollenkaan, että hänen huutisastiansa ovat maksaneet vuosien varrella huomattavasti enemmän kuin mun muutamat arabiat tms "fiinimmät". Jotka olen siis vieläpä pyytänyt ikävuosina n. 14-n. 22 vähitellen lahjaksi eli hinta mulle 0 eur. Ja nyt olen 34 ja samat astiat edelleen käytössä ja aivan hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuun lopussa saatan joutua palauttamaan pulloja, mikäli niitä on edes kuukauden aikana meille ostettu, jotta saan maitoa ja leivän päälle jotain kaupasta.
Jospa kohta helpottaisi.
t. Se työssäkäyvä köyhä
Miksi te ostatte pulloja? Siis vaikkei olutta tms. ostaisikaan, niin ilmeisesti sitten limsaa?
Poimikaa kesällä marjoja ja tehkää niistä mehua. Mehun voi edelleen jalostaa vaikka mehujääksi. Jäätelönkin tekee helposti itse. Marjoista ja hedelmistä voi kuivattamalla tehdä myös makuteetä.
Lisäksi sima on oikein hyvä virvoitusjuoma muulloinkin kuin vappuna. Meillä tehdään simaa jokaiseen vuotuisjuhlaan, nytkin on jääkaapissa tekeytymässä 6 litraa joulusimaa. Sokeri, hiiva ja sitruuna eivät paljon maksa, pienellä summalla saa litratolkulla makeaa juotavaa.
Jos välttämättä olutta kaipaa, sekin on helppo ja halpa tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
lillian kirjoitti:
Minun rahani ei mene viinaan, tupakkaan tms. Tiukkaa tekee kun 17-v lukiolainen jonka oppikirjoihin menee n.150 e joka lukion jakso, ja jaksoja 5 vuodessa. Ja lisäksi muut materiaalit. Ei minulla kyllä jää ylimääräistä rahaa, ruoka ostoksilla on pihistettävä toden teolla. Että turha täällä nyt on ihmetellä, että miten muka ei pärjää. Jokaisella on menoja joita ei huomioida tt tuessa. Meillä ne opiskelu kustannukset, jotka tunnetusti isot. Lainalla ei lukiota käydä, vaan lainaa otetaan yliopisto opintoihin vasta.
No eikä maksa 150eur/jakso jos käytetyt kelpaa. Btw, mä olin aikoinaan laiska ja ostin lukiokirjat aina uutena koulun ryhmätilauksen osallistumalla. OPINTOLAINALLA. Nostin täydet opintopäivät myös yliopistossa useampana vuonna. Nyt olen korkeakoulutettu ja työelämässä ja sen opintolainan maksuun meni kai joku 1,5-2 vuotta valmistumisesta. Ilman opintolainaa en olisi päässyt kiinni tähän ylemmän keskiluokan elintasoon mistä nyt viimein +30-vuotiaana nautin.
Tiesitkö lainkaan että OPS koki mullistuksen viime vuonna, kirjat menivät käytännössä kaikki uusiksi. Nyt 2. luokkalaiset joutuivat ostamaan kaiken uutena joten käytettyjä on äärimmäisen vähän markkinoilla. Lisäksi opetusmateriaali on nykyisin pitkälti digitaalista, siihen ostetaan lisenssi ja jälleenmyyntiarvoa ei siis ole. Omalla lapsellani yli puolet kirjoista on digilisenssillä.
Syksyllä lukion aloittaneiden oli myöskin käytännössä pakko ostaa läppäri, koska he tekevät ylppärit koneella.
Vertaatko ihan tosiaan sun lukioajan kustannuksia nykyisiin?
Ja tosta sun keskiluokkaisesta unelmasta: nauti siitä nyt kun olet vielä nuori. Jos YT:t osuvat kohdallesi kun olet 45 + vuotias niin se voipi olla muisto vain.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun itse olin (pidempiaikainen sairaus) toimeentulotuella, tosiasiallinen köyhyyteni syntyi siitä, että tuissa huomioitiin asuinkustannukset vain osin. Eli loput vuokrasta maksoin toimeentulotuen perusosasta.
Luulisin, että monella yksinasuvalla on sama tilanne. Ja jos elämäntilanne ei ole pysyvä, on hölmöä luopua asunnosta ja muuttaa siihen halvimpaan johonkin kauas.
Näitä ihmisiä en tajua, jotka ovat tuilla ja silti polttavat sekä juovat.
Leipäjonossa viina haisee ja tupakka savuaa (ei toki kaikilla, mutta aika monella).
Lukion ja muidenkin opinahjojen oppikirjat voi lainata kirjastosta ja skannata tietokoneelle ja tarvittaessa tulostaa paperille. Tulee halvemmaksi kuin ostaa ne kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ns työssäkäyvä köyhä. Palkkaa on sen verran ettei tukia tipu, ja palkka meneekin sitten vuokraan, sähköön, puhelinlaskuihin, lasten lukiokirjoihin, työ- ja koulumatkoihin, vaatteisiin.
Eli juuri siihen, mihin sen on tarkoituskin mennä.
Niinpä juuri.
Muuhun kuin noihin ei sitten olekaan varaa. Ei kylpylöihin, ei risteilyjä, kampaajalla viimeksi 2v sitten, ei Netflixiä tms, ei ravintolakäyntejä, lounaan teen mukaan töihin.
Ruuan teen itse, perusruokaa ja kunnon kotiruokaa; eineksiin ei edes olisi varaa. S-marketin -60% tarjoukset ovat liiankin tuttuja, leivän leivon itse useimmiten. Kuun lopussa saatan joutua palauttamaan pulloja, mikäli niitä on edes kuukauden aikana meille ostettu, jotta saan maitoa ja leivän päälle jotain kaupasta.Jospa kohta helpottaisi.
t. Se työssäkäyvä köyhä
Apua! Hullummaksi vaan menee viesti viestiltä! Ei mullakaan ole netflixiä, ei edes telkkaria, vaikka tienään hyvin. Kylpylässä olen käynyt joskus lapsena, en sittemmin. Risteily? No joo, koulutusristeilyllä olin vuosi sitten, muuten en harrasta. Ja arvaa mitä, mä en harrasta edes leivänpäällisiä! Tai siis margariini ok, mutta jotkut leikkeleet, en käytä. En siksi että olisin pihi vaan koska en vaan jotenkin ole totuttanut itseäni siihen, että leivän päälle pitää mättää kaikkea. Leivän syön leipänä, lihan lihana, kasvikset usein kokonaisina jne. Leikkelepaketin hinnalla saa kai jo ihan kunnon satsin jotain jauhe- tai paistilihaa. Jos leivän päällystäminen lihalla on elämän mielekkyyden säilyttämiseksi tärkeää, voi vaikka paistaa ja maustaa sikanautaa ja napata siitä leivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin ja asumiseen menee suurin osa
Ettekö te lääkkeistä valittajat ole kuulleet kelan maksukatosta?
Tt-asiakas ei myöskään maksa lääkkeistä mitään.Tt:ssa ei huomioida lupalääkkeitä. Esim. 2 kilpirauhaslääkettä vaatii Fimealta erityisluvan.
Esim. Armour ja Lio ovat näitä. Ai mutta, eihän tt asiakkaan kuulukaan olla terve.
Tyroksiini on oliko jtn 5 euroa/100kpl 0,1mg tabletteja.
Oma valinta sitten jos haluaa kikkailla kalliimpien ja vanhanaikaisempien lääkkeiden kanssa siksi, että se on muotia. Mitään lääketiteellistä perustettahan noiden mainitsemiesi käytölle ei ole, kyse on muutaman, onneksi lupansa jo pitkälti menettäneen, humpuukitohtorin täysin lääketieteellisen tiedon ja etiikan vastaisesta bisneksestä, johon elämäänsä kyllästyneet sairaudestaan harrastuksen tehneet akat ovat joukolla haksahtaneet. On se ihan totta, että kalliimpi lääke aiheuttaa suuremman plaseboefektin, se on ihan saletti fakta. Mutta onko se veronmaksajien tehtävä kustantaa sulle eksoottiset ja jännät vähän "hienommat" lääkkeet sun spesiaaliin hypotyreoosiin?
No, onhan se kivempaa olla spessu kuin ihan tavallinen halpaa ja arkista thyroxinia puputtava peruspotilas, josta tyroksiini ei tehnytkään mallinvartaloista iloista ja virkeää aikaansaapaa tehopakkausta, jonka kiiltäviä ja tuuheita hiuksia kaikki kilvan ihastelevat.
Anna kun arvaan, sulla oli varmaan 90-luvulla hiivasyndrooma ja amalgaamiyliherkkyys, 2000-luvulla fibromyalgia ja borrelioosi ja nyt on atyyppisen kilpirauhasen vajaatoiminnan lisäksi EDS ja CFS viittaavia oireita? Sisäilmaoireitakin saat helposti ka oletkin siksi työtön kun jouduit irtisanoutumaan duunista homeongelmien vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Täällä vaan sokeasti uskotaan, että köyhälle jää aina 500e laittaa haisemaan joka kk.
Kerron omasta puolestani, että olen yhden lapsen yh , päiväraha tulee 672e lapsi saa 99e opintotuen ja 150e elatustukea ,450 asumistuki tästä maksetaan 250e vuokraa, lapsen koulukulut, matkat, sähköt, puhelin laskut, netti, ruoka, vaatteet, lääkkeet yms. Toimeentulotukea ei saada, koska lapsen pitäisi ottaa opintolainaa elämiseen.Ei todellakaan jää 500e per nokka. Tästä kun vielä hallitus vie 5% niin ei paljon naurata.
Miksi se lapsi ei ota lainaa? Siinä on todella armeliaat maksuehdot ja lyhennysten aloittamistakin voi lykätä lähes loputtomiin ja maksaa tosi pientä summaa. Vai onko jo asennoiduttu perheen kesken siihen, että lapsikaan ei tule koskaan pääsemään edes hanttihommiin?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, jos joku on köyhä sen takia, että ostaa vaatteita. Ihminen ei tarvitse koko ajan uusia vaatteita. On turha sanoa, että lapsi/teini ilmentää identiteettiään vaatteiden takia ja sen takia tarvitsee muotivaatteita, ja siitä seuraa se, että vanhemmat näkevät nälkää tai pitää anoa joululahjat jostain avustuksesta. Jos rahat eivät riitä kalliisiin vaatteisiin, silloin on minäkuva ja identiteetti pielessä. On korjausliikkeen aika. Haaveet ovat eri asia kuin todellisuus.
Köyhänkään ei tarvitse rääsyjä käyttää. Vaatteita voi ostaa vaikka kerran vuodessa tai parissa. Niitä saa halvalla Halpa-Hallista tai Tokmannilta tms. huokeasta myymälästä. Ovat ihan hyvä ja kauniita vaatteita, joita käyttää moni keskituloinenkin. Uudet kengätkin voi ostaa sitten, kun vanhat menevät rikki. Kunnolliset talvikegät kestävät hyvinkin 5-10 vuotta, jos välillä uusii pohjallisen, kesäkengät ehkä vähän lyhyemmän ajan.
No ei kyllä kestä talvikengät ainakaan lapsilla. Hyvä, kun kestävät sen yhden talven. Kaksi teini-ikäistä poikaa 13v. ja 15v. Vaatteet jäävät koko ajan pieniksi ja kenkiä saa ostaa koko ajan. Koot nyt 42 ja 45. Vaatteita ei voi kauheasti kierrättää, kun toinen rotevarakenteinen ja toinen laiha luuviulu.
Meillä menee vuokraan iso osa. Saadaan jotain asumistukea mutta kun on liian kallis asunto niin maksetaan omasta pussista se +200€ omavastuuta. Eli vuokraan menee 800€/kk. Kun palaan äitiyslomilta työelämään niin vuokraan menee 1050€/kk. Edullisempaa on etsitty noin 4 vuotta.
Lisäksi lapsen lääkkeisiin menee rahaa 50€/kk. Pakollinen puhelinlasku +80€/kk.
Sähkölasku 2kk välein noin 100€.Sitten on näitä "ei pakollisia" laskuja jotka on kuitenkin maksettava. Vanha ellostili joka sekin vie muutaman kympin joka kuussa eikä edes tunnu lyhenevän vaikken sieltä enää edes tilaa. Autolaina löytyy. Sekin muutaman satasen kuussa. Elisa viihde ja netti. Lastenvaunut osamaksulla ja turvakaukalo.
Luottokorttilasku.
1050 on järjetön summa, esim. Hgin keskustasta 1-max 2 km säteellä "tavallinen" kaksio maksaa tuon verran. Ja kaksioon mahtuu jo hyvin isä+äiti ja 1-3 lasta ja tuskinpa vaan on pakko asua ihan siellä stadin ytimessä.
Miten puhelinlaskuihin saa menemään 80eur/kk nykypäivänä? En ymmärrä. Ja ei edes sisällä nettikuluja, wtf!?
ElisaViihde heti pois.
Ellos-tilit sun muut korkeakorkoiset, ei noihin pidä koskaan ryhtyä.
Autolaina satasia kuussa? Sitten pitäisi auton olla nopeasti maksettu. Koska ettehän vähävaraisina tietenkään ole hankkineet kuin max. 10000 euron menopelin. Sellaisella huristelee yleensä kymmenkunta vuotta.
Taas tuo taikasana "lasku". Mihin sitä luottokorttia on vingutettu. Et sinä maksa mitään salaperäistä laskua, vaan tavaraa jonka hankkiminen on ollut sinulle niin tärkeää, että olet halunnut maksaa siitä korkojen ja mahdollisten muiden kulujen muodossa vieläpä oikein ekstraa.
Vaunuja saa käytettynä muutamalla kympillä, samoin kaukaloita.
Tiedän jo etukäteen, että saan paskaa tähän viestiini, mutta tässä tämä: Olen 55v. työtön, yt-neuvoittelussa työttömäksi jäänyt, 16:n vuoden urani media-alalla tehnyt,yksinelävä nainen. Kävin lähihoitajan kouluksen te-keskuksen kehoituksesta. Sanottiin, että, alalla on töitä, vanhemmillekin kuulemma löytyy töitä. Valmistuin lähihoitajaksi. Asun yksiössä vantaalla, asuntolainaa jäljellä n. 25.000 €. Hain töihin teollisuustöihin, palvelualalle, vanhustenhoitoon. En kelvannut mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpäs valehtele. Toimeentulotuki voidaan evätä myös siksi, että omaisuutta tai "omaisuutta" on liikaa - sellaiseksi kelpaa esim. osaomistus vanhempien kuoltua peritystä kesämökistä, jota muut sisarukset eivät halua lunastaa pois. Terveisin joku, joka eli kuukausia yksin 680 euron tuilla (työmarkkinatuki + asumistuki).
Perinnöstä voi kieltäytyä. Oman osuuden voi myös lahjoittaa pois.
Jos on rintaperillisiä niin ei voi. Jos kieltäytyy, se menee rintaperillisille.
Milloin se sinun "joskus" oli? Minäkin elin joskus 90-luvulla toimeentulotuella, mutta sen reaaliarvo on niistä päivistä pienentynyt. Eli nykyisin toimeentulotuella sinnittelevillä on tiukempaa kuin meillä silloin aikoinaan.
Ja sitten toisekseen kuinka kauan elit? Kyllähän sitä kuukauden - pari tai puolikin vuotta pärjää, jos sinä aikana ei hajoa mikään eikä muutenkaan tule mitään välttämätöntä kertaluonteista isoa hankintaa eteen. Sitten kun tulee, onkin lirissä.