Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylläpäs sain mukavan joululahjan työkavereilta..

Vierailija
21.12.2017 |

Olen ollut pari kuukautta töissä firmalla, joka tarjoaa hyllyttämispalveluja isoille ruokakaupoille. Siis toisin sanoen hyllytän mutta en ole sen kaupan palkkalistoilla.

Koko kuukauden olen ollut todella ahdistunut, koska minun työsopinukseni loppuu joulukuun viimeisenä päivänä. Olen kysynyt monta kertaa pomolta, että olisiko mitään tietoa jatkoista, aina hän vastaa että ei vielä tiedä ollenkaan, viimeksi eilen. Samoin työkavereiden kanssa olen keskustellut ja jakanut ahdistusta tästä aiheesta lähes päivittäin. Työkaverit ovat vaan siis koko ajan valitelleet itsekin että miten jatkoista ei voi muka vieläkään tietää.

No, eilen sitten sain tietää että tämä kauppa on tarjonnut jatkoja kaikille muille paitsi minulle, eli siis on ihan itsestään selvää että tuota ulkopuolista firmaa ei enää tarvita. Tämä tapahtui kaksi viikkoa sitten.

En tajua, miksi työkaverit eivät kertoneet minulle. Halusivatko ne säästää minun tunteitani vai mitä ihmettä? Nyt minun koko jouluni on pilalla, koska luulin ihan tosissani että jatkamme kaikki siinä ulkopuolisessa firmassa ja he vaan ilmoittavan kauhean myöhään jatkoista.

Kaikista kurjinta tästä tekee se, että asun ulkomailla enka saa tässä maassa työttymyystukea ennen kuin olen ollut vähintään vuoden töissä ja olen siis ollut vasta kaksi kuukautta. Olen joulukuussa hakenut töitä aktiivisesti mutta niitä on lähed mahdoton löytää kun kielitaitoni on vähän huono ja asumme pienellä paikkakunnalla. Ainoa vaihtoehto lienee siis Suomeen muuttaminen että saan tuet pyorimään, mieheni jää tänne.

Itkusta ei meinaa millään tulla loppua, on niin huijattu olo enkä haluaisi enää ollenkaan mennä töihin. Ilmeisesti siis puutteellinen kielitaitoni on ainoa syy miksi minua ei haluttu kauppaan töihin, mitä en kylläkään todellakaan ymmärrä koska yksi valituista puhuu aivan yhtä surkeasti kuin minäkin. Ja sitä paitsi minulla ei edes ole ollut ongelmia kieleni kanssa enää aikoihin, en pysty ehkä juttelemaan helposti mutta osaan kyllä neuvoa asiakkaita ja ymmärrän mitä minun halutaan tekevän.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkaverit ovat tienneet asiasta, niin ei se ole niiden asia sulle kertoa.

Kyllä minä ainakin olisin kertonut että olen saanut kaupasta töitä, ollaan kuitenkin kavereita myös vapaa-ajalla ja jutellaan kaikista arjen asioista.

Mikä ihme teitä vaivaa kun ette ole yhtään empaattisia? Ihan kuin minä olisin tehnyt jotain väärää ja kaikki tämä olisi minun syytäni. Miettikää nyt omalle kohdallenne miten kamala tilanne minulla on edessä! Ei mitään tietoa tulevista tuloista ja näyttää siltä että joudun muuttamaan pois kaikista rakkaimman ihmiseni luota ties kuinka pitkäksi aikaa. En tahdo muuttaa pois mieheni luota, ei minulla olisi varaa lentää tänne kuin ehkä kolmen kuukauden välein.

Täh! ? Ethän ollut ehtinyt vielä edes saada kommentteja juurikaan ja ne jotka tulivat, oli ihan asiallisia.

Olisiko kyseessä taas tämän viikon superprovoilija?

Vierailija
42/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös EUn alueella voi nykyään hakea töitä JA saada oman kansalaisuuden mukaisia sosiaalietuuksia tietyn aikaa? Siis EUn jäsenvaltioiden kansalainen? Vai oonko ymmärtänyt/muistanko väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tilanteesi, itsekin hyllyttäjänä töissä ja aina pätkä kerrallaan. Nyt kuulin että yksi työkaverini saa pian potkut, hän tekee työnsä laiskasti ja huonosti. En saa kertoa, vaikea esittää ystävällistä ja huoletonta hänen edessään. Saan hänen työpaikkansa ja että kaivelee mielessä. Työkaveri on muuten ihan mukava mutta ei vaan osaa työtänsä. Ei ole helppo tilanne työkavereillekaan kun ei voi kertoa eikä halua loukata. Jokin syy sille on että sopimustasi ei jatkettu, koeta kysellä, älä saa kohtausta, pysy rauhallisena ja kysy kuitenkin voisiko esimiehesi suositella sinua johonkin toiseen työpaikkaan tai työtehtävään.

Vierailija
44/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut vuoden Saksassa, ja joidenkin vanhojen tuttujen kautta kuulee, että Saksassa työelämä on erilaista. Jos työpanos ei jostain syystä miellytä, niin työnantajalle ei ole ongelma antaa potkuja. Irtisanomisturva ei ole Suomen kaltainen. Mutta nämä tuttavat ovat löytäneet uuden työn tosi nopeasti, joten tässä suhteessa, tilanne voi olla sinulle suotuisa, työtä löytyy kyllä! 

Vierailija
45/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka työnhakua ahkerasti! Saksassa on paljon minijobeja. Missä päin Saksaa asut? Berliinissä on joka toisen kaupan/putiikin seinällä työpaikkamme otuksia, joten et varmaan täällä asu? Tai jos pää kestää puhelinmyyntiä, niin sitä työtö varmaan voi tehdä etänäkin. Pystyykö miehesi elättää sinua jonkin aikaa, ennen kun löydät töitä?

Vierailija
46/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Työpaikkailmoituksia siis :D

Vierailija
47/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap,

sinulla pitäisi olla oikeus saada työmarkkinatukea myös Saksassa asuessasi. Lainaus KeLan sivuilta:

"Suomesta työnhakuun ulkomaille

Voit oleskella ulkomailla menettämättä oikeuttasi työttömyysetuuteen, jos:

ilmoittaudut työnhakijaksi toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä (koskee vain peruspäivärahaa) tai

oleskelet ulkomailla tilapäisesti ja pidät ulkomailla oleskelusi ajan työnhakusi voimassa Suomessa. Olet myös valmis vastaanottamaan Suomessa töitä tai TE-palveluidentyöllistymistä edistäviä palveluita (koskee sekä peruspäivärahaa että työmarkkinatukea)."

http://www.kela.fi/suomesta-tyonhakuun-ulkomaille

Vierailija
48/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain pimpsaa jo pikkujouluna työkaverilta.

Vierailija
49/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan, mutta tuskin se kielitaito on ollut ongelma jos olet rehellinen aloituksessasi. Ongelma on se, ettet ole yhtä tehokas kuin muut. Tai teet virheitä paljon tai perässäsi saa juosta jatkuvasti. Ei ne muuten jättäisi tarjoamatta, ellet jotenkin kummassa ole kalliimpi työntekijä kuin muut (mitä tuskin olet)?

Vierailija
50/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme teitä vaivaa kun ette ole yhtään empaattisia? Ihan kuin minä olisin tehnyt jotain väärää ja kaikki tämä olisi minun syytäni.

Siis miten tuo ei olisi sinun syytäsi? Oot lähtenyt miehen perässä kielitaidottomana ulkomailla ilman työpaikkaa ja ilman suunnitelmaa. Oot ruikuttanut töissä kaikille sun työtilannetta eivätkä he enää jaksa kuunnella. Sitten he ovat olleet niin empaattisia, etteivät ole raaskineet kertoa omasta jatkostaan, ja siitäkin syytät heitä.

Nyt järki käteen ja faktat pöytään:

1) Oot ihan vitun tyhmä

2) Kaikki tuo on täysin ja ainoastaan vain sinun omaa syytäsi

3) Palaa Suomeen, ota opiksesi, äläkä lähde ulkomaille

On nähnyt esim. Espanjassa näitä idiootteja suomalaisia, jotka kuvittelevat asioiden vain muka järjestyvän. Heillä itsellään ei ole mitään todellisuudentajua eikä kielitaitoa. Sitten ovat lastensa kanssa kadulla ja vinkuvat, että muiden suomalaisten pitäisi antaa rahaa ja auttaa takaisin Suomeen. Oon tullut siihen tulokseen, ettei mikään ole niin tyhmä kuin suomalainen turisti. Pitäisi oikeasti olla jokin älykkyystesti ennen kuin suomalaisen annetaan matkustaa ulkomaille edes turistina.

Vierailija
51/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU/ETA-työnhaussa voi olla ulkomailla 3 kk, jos on kirjoilla Suomessa.

Suomessa voi olla työnhakijana ja asua ulkomailla, jos on puhelimella tavoitettavissa ja valmis tulemaan heti töihin kotimaihin työpaikan löytyessä.

Vierailija
52/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ettei työkaverit tienneet, ei mullakaan työkaverit tiedä jatkuuko mun sopimus vai ei, olen siis vuokrafirman kautta töissä, viimeksi sain tiedon työn jatkumisesta muistaakseni 4 päivää ennen sopimuksen loppumista.

Vierailija
53/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään kovin mielelläni jostain sopimusasioista puhu työkavereille. Lähinnä siksi että en halua vaikuttaa leuhkalta ja pahoittaa toisen mieltä jos tämän sopimusta ei ole jatkettu. Sitä paitsi muiden työsopimukset eivät kuulu sinulle, eikä heidän ole niistä pakko puhua. Keskittyisit vain omiin asioihisi, kun elämässäsi vaikuttaa olevan jo tarpeeksi stressiä ilman että murehdit muidenkin työsuhdeasioita.

Me ollaan kavereita "oikeassakin" elämässä joten miksei? Puhutaan muutenkin kaikesta. En minä ole mitenkään "vihainen" koska kaverini sai jatkaa töitä vaan surullinen koska hän ei kertonut aiemmin, koska silloin olisin tiennyt ettei omat työni jatku. Jos olisin tiennyt jo joulukuun alussa että kauppa on tarjonnut töitä kavereilleni, olisin silloin jo pitänyt aivan itsestään selvänä että he eivät tarvitse enää ulkopuolista firmaa ja olisin osannut varautua paremmin. Nyt olin vaan virheellisesti puoliksi odottanut että kauppa jatkaa sopimusta ulkopuolisen firman kanssa koska jonkunhan ne meidän työt on tehtävä, päivämme ovat kuitenkin aika kiireellisiä.    

Ehkä kauppa mietti viimeiseen asti tarvitseeko kuinka monta työntekijää, ei tuossa ole mitään erikoista ettei jatkosta tiedä kovin paljon ennen sopimuksen loppumista.

Vierailija
54/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävämpi juttu, että jäit ilman töitä, mutta jotenkin tuntuu siltä, että olet hieman avuton. Et edes tiennyt tuota työnhakumahdollisuutta EU-maissa.... Luulisi, että ihminen hieman selvittäisi mahdollisuuksiaan ennen kuin pakkaa kassinsa ja lähtee maailmalle...

Vierailija
55/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko tuossa kuitenkin jotain kielimuuria?

Jos työkaverit on kuitenkin keskenään jutelleet töiden jatkumisesta ja tietävät kuka on jatkanut ja että olet ainoa joka ei jatka, niin miten muka kukaan ei ole sun kanssa ottanut asiaa puheeksi?

Toinen vaihtoehto on se, että työanantaja on kieltänyt töyntekijöitä puhumasta asiasta edes keskenään, eli jokainen on tiennyt omalta kohdaltaan työnjatkumisen, mutta muiden asioista eivät ole tienneet.

Ehkä sinulle on pidetty toivoa yllä, koska työnantaja ei ole oikeastikkaan tiennyt, että voitko jatkaa, on pitänyt katsoa pidemmälle, että tarvitseeko vielä sen yhden työntekijän vai eikö tarvitse. Olisitko halunnut työnantajan polttavan sen sillan samantien kun näyttää vähän epävarmemmalta sun kohdalla, niin että se pienikin mahdollisuus olisi mennyt?

Yleensäkkin: Ei kannata ottaa tuollaista henkilökohtaisesti, joku pitää laittaa hommista pois ja se satuit nyt tällä kertaa olemaan sitä. Kurjalta se vamasti tuntuu jokaisesta johon nakki napsahtaa, mutta ei siinä välttämättä mitään suurempaa syytä ole, että miksi juuri sinä, jos nyt vain on ollut pakko päättää joku jonka sopimusta ei jatketa. Tuskin se on ollut mukavaa sille työnantajallekkaan, mutta bisnes on bisnestä.

Enpä usko että siitä on kyse. Vietetään tauot aina yhdessä tämän minun kaverini kanssa, joka siis puhuu tätä kieltä yhtä huonosti kuin minä. Koko joulukuu ollaan juteltu, että mitä suunnitelmia on ensi vuonna. Hän on sanonut että hänelläkin alkaa kielikurssi. Lisäksi päivittelemme aina yhdessä, että miksi pomomme on pantannut tietoa sopimuksen jatkumisesta niin pitkään. Kysyin häneltä muistaakseni viime viikolla, että aikooko hän kysyä töitä tästä kaupasta. Hän vastasi, että ei oikein tiedä vielä kun on se kielikurssikin, mahtaako olla aikaa työn tekoon samalla. Kerroin siinä samalla aikovani itse kysyä kaupasta töitä tällä viikolla, johon työkaverini vastasi että ehkä hänkin kysyy. Ja hän ei siis vaikuttanut millään lailla ärsyyntyneeltä valitukseeni vaan valitti itse ihan samalla mitalla ja aloitti itsekin keskusteluja tästä aiheesta.  

Ap

Niin ja sen verran piti vielä jatkaa että en oikein tiedä olisinko halunnut pomon heti polttavan sillan vai en. Minulle olisi tietysti ollut parempi jos hän olisi heti kertonut että nyt on aika todennäköistä että minua ei tarvita. Olisin voinut vielä intensiivisemmin hakea töitä ja varmistaa selustani tekemällä enemmän tunteja. Kyllä minä sitä pomoa ymmärrän, eihän bisneksessä mitään hyväntekijöitä olla. Ärsyttää vaan kun kaverit ovat salailleet minulta tämmöistä asiaa vaikka tietävät mitä työn menettäminen minulle merkitsee. 

Ehkä tuossa on se vastaus, kun sanoit että olisit tehnyt enemmän tunteja jos olisit tiennyt työn loppuvan.

Ehkäpä pomo on seurannut kuinka motivoitunut ole, ja kun et ole tehnyt tunteja jotka olisit voinut tehdä, pomo päätti että ei jatka sopimustasi ja ehkä ottaa mieluummin tyypin joka tekee tarjotut työvuorot mukisematta.

Vierailija
56/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait sentään työkokemusta, mikä auttaa seuraavan työpaikan hakemisessa. Pullasi ovat hyvin uunissa, paitsi että tässä ketjussa annat kuvan jankuttajasta, joka ei kuuntele ja uhriutuu. Jos pomo saa samanlaisen käsityksen, hän antaa sinun mennä ja ottaa tilalle positiivisemman tyypin, vaikka olisit taidoiltasi ja työtuloksiltasi paras. Keskity työpaikalla positiiviseen ja pidä joka päivää ja joka työkaveria arvossa. 

Vierailija
57/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan harmi. Muista aina turvata oma tulevaisuutesi sillä, että haet muita paikkoja ollessasi määräaikaisessa tösuhteessa. Kun oletat automaattisesti työn loppuvan, et pety niin pahasti.

Vierailija
58/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin saksaa olet? Täällä pohjosessa riittää ainaki ravintola/kahvila-alan duunia, paremmin kyllä sitten keväästä eteenpäin. Minullekin, huonosti saksaa puhuvalle, tarjottu jo montaa paikkaa ihan kysymättäkin :)

Vierailija
59/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkaverit ovat tienneet asiasta, niin ei se ole niiden asia sulle kertoa.

Kyllä minä ainakin olisin kertonut että olen saanut kaupasta töitä, ollaan kuitenkin kavereita myös vapaa-ajalla ja jutellaan kaikista arjen asioista.

Mikä ihme teitä vaivaa kun ette ole yhtään empaattisia? Ihan kuin minä olisin tehnyt jotain väärää ja kaikki tämä olisi minun syytäni. Miettikää nyt omalle kohdallenne miten kamala tilanne minulla on edessä! Ei mitään tietoa tulevista tuloista ja näyttää siltä että joudun muuttamaan pois kaikista rakkaimman ihmiseni luota ties kuinka pitkäksi aikaa. En tahdo muuttaa pois mieheni luota, ei minulla olisi varaa lentää tänne kuin ehkä kolmen kuukauden välein.

Paremmin toimeentuleva miehesi lentäköön sinun luoksesi. Etäsuhde toimii, kun ei ole lapsia. (Kokemusta on, lenneltiin ulkomaalaisen mieheni kanssa vuorotellen koska olimme suunnilleen yhtä huonosti toimeentukevia kumpikin. Nyt on lapsia ja sitoumuksia enemmän, mutta ollaan asuttu kummankin maassa)

Vierailija
60/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pari kuukautta töissä firmalla, joka tarjoaa hyllyttämispalveluja isoille ruokakaupoille. Siis toisin sanoen hyllytän mutta en ole sen kaupan palkkalistoilla.

Koko kuukauden olen ollut todella ahdistunut, koska minun työsopinukseni loppuu joulukuun viimeisenä päivänä. Olen kysynyt monta kertaa pomolta, että olisiko mitään tietoa jatkoista, aina hän vastaa että ei vielä tiedä ollenkaan, viimeksi eilen. Samoin työkavereiden kanssa olen keskustellut ja jakanut ahdistusta tästä aiheesta lähes päivittäin. Työkaverit ovat vaan siis koko ajan valitelleet itsekin että miten jatkoista ei voi muka vieläkään tietää.

No, eilen sitten sain tietää että tämä kauppa on tarjonnut jatkoja kaikille muille paitsi minulle, eli siis on ihan itsestään selvää että tuota ulkopuolista firmaa ei enää tarvita. Tämä tapahtui kaksi viikkoa sitten.

En tajua, miksi työkaverit eivät kertoneet minulle. Halusivatko ne säästää minun tunteitani vai mitä ihmettä? Nyt minun koko jouluni on pilalla, koska luulin ihan tosissani että jatkamme kaikki siinä ulkopuolisessa firmassa ja he vaan ilmoittavan kauhean myöhään jatkoista.

Kaikista kurjinta tästä tekee se, että asun ulkomailla enka saa tässä maassa työttymyystukea ennen kuin olen ollut vähintään vuoden töissä ja olen siis ollut vasta kaksi kuukautta. Olen joulukuussa hakenut töitä aktiivisesti mutta niitä on lähed mahdoton löytää kun kielitaitoni on vähän huono ja asumme pienellä paikkakunnalla. Ainoa vaihtoehto lienee siis Suomeen muuttaminen että saan tuet pyorimään, mieheni jää tänne.

Itkusta ei meinaa millään tulla loppua, on niin huijattu olo enkä haluaisi enää ollenkaan mennä töihin. Ilmeisesti siis puutteellinen kielitaitoni on ainoa syy miksi minua ei haluttu kauppaan töihin, mitä en kylläkään todellakaan ymmärrä koska yksi valituista puhuu aivan yhtä surkeasti kuin minäkin. Ja sitä paitsi minulla ei edes ole ollut ongelmia kieleni kanssa enää aikoihin, en pysty ehkä juttelemaan helposti mutta osaan kyllä neuvoa asiakkaita ja ymmärrän mitä minun halutaan tekevän.

No kyllä sä ainakin kirjoittaa osaat suomea että jotenkin meni nyt ristiin sillä puhuminen on helpompaa kuin kirjoittaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi