Kylläpäs sain mukavan joululahjan työkavereilta..
Olen ollut pari kuukautta töissä firmalla, joka tarjoaa hyllyttämispalveluja isoille ruokakaupoille. Siis toisin sanoen hyllytän mutta en ole sen kaupan palkkalistoilla.
Koko kuukauden olen ollut todella ahdistunut, koska minun työsopinukseni loppuu joulukuun viimeisenä päivänä. Olen kysynyt monta kertaa pomolta, että olisiko mitään tietoa jatkoista, aina hän vastaa että ei vielä tiedä ollenkaan, viimeksi eilen. Samoin työkavereiden kanssa olen keskustellut ja jakanut ahdistusta tästä aiheesta lähes päivittäin. Työkaverit ovat vaan siis koko ajan valitelleet itsekin että miten jatkoista ei voi muka vieläkään tietää.
No, eilen sitten sain tietää että tämä kauppa on tarjonnut jatkoja kaikille muille paitsi minulle, eli siis on ihan itsestään selvää että tuota ulkopuolista firmaa ei enää tarvita. Tämä tapahtui kaksi viikkoa sitten.
En tajua, miksi työkaverit eivät kertoneet minulle. Halusivatko ne säästää minun tunteitani vai mitä ihmettä? Nyt minun koko jouluni on pilalla, koska luulin ihan tosissani että jatkamme kaikki siinä ulkopuolisessa firmassa ja he vaan ilmoittavan kauhean myöhään jatkoista.
Kaikista kurjinta tästä tekee se, että asun ulkomailla enka saa tässä maassa työttymyystukea ennen kuin olen ollut vähintään vuoden töissä ja olen siis ollut vasta kaksi kuukautta. Olen joulukuussa hakenut töitä aktiivisesti mutta niitä on lähed mahdoton löytää kun kielitaitoni on vähän huono ja asumme pienellä paikkakunnalla. Ainoa vaihtoehto lienee siis Suomeen muuttaminen että saan tuet pyorimään, mieheni jää tänne.
Itkusta ei meinaa millään tulla loppua, on niin huijattu olo enkä haluaisi enää ollenkaan mennä töihin. Ilmeisesti siis puutteellinen kielitaitoni on ainoa syy miksi minua ei haluttu kauppaan töihin, mitä en kylläkään todellakaan ymmärrä koska yksi valituista puhuu aivan yhtä surkeasti kuin minäkin. Ja sitä paitsi minulla ei edes ole ollut ongelmia kieleni kanssa enää aikoihin, en pysty ehkä juttelemaan helposti mutta osaan kyllä neuvoa asiakkaita ja ymmärrän mitä minun halutaan tekevän.
Kommentit (79)
mun yks mieluisimmista joululahjoista koskaan oli ratsastuksenopettajan tekemä piparkakku
Ikävä tilanne, mutta en ymmärrä ollenkaan, mikä pakko olisi Suomeen tulla. Jos olet lähtenyt Saksaan miehen takia, niin mies elättäköön sut, kunnes löydät töitä. Jos mies ei siihen suostu, niin lienee parasta palata Suomeen töistä riippumattomista syistä.
Jää kotiin. Jos miehesi on muuttanut ulkomaille työn peressä, lienee hänellä kuitenkin hyvä palkka. Hoidat kotityöt, muistat pukeutua seksikkäästi ja aina miehen tullessa kotiin purat päivän paineet. Kyllä mies on tuollaisesta palvelusta paljon iloisempi kuin sun pienpalkkaisesta duunista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työkaverit ovat tienneet asiasta, niin ei se ole niiden asia sulle kertoa.
Kyllä minä ainakin olisin kertonut että olen saanut kaupasta töitä, ollaan kuitenkin kavereita myös vapaa-ajalla ja jutellaan kaikista arjen asioista.
Mikä ihme teitä vaivaa kun ette ole yhtään empaattisia? Ihan kuin minä olisin tehnyt jotain väärää ja kaikki tämä olisi minun syytäni. Miettikää nyt omalle kohdallenne miten kamala tilanne minulla on edessä! Ei mitään tietoa tulevista tuloista ja näyttää siltä että joudun muuttamaan pois kaikista rakkaimman ihmiseni luota ties kuinka pitkäksi aikaa. En tahdo muuttaa pois mieheni luota, ei minulla olisi varaa lentää tänne kuin ehkä kolmen kuukauden välein.
Mitä hyötyä empatiasta on? Toisin kuin monet luulee av ei ole mikään päänsilittelysivusto. Jos olet muuttanut miehesi kanssa ulkomaille tietoisena siitä ettet ole oikeutettu sosiaaliturvaan uudessa maassa, teidän olisi pitänyt olla 100% varmoja että miehesi pystyy elättämään sinua jos työtä et saa. Nyt opettelet sen kielen ja lopetat puhumasta englantia kavereiden kanssa. Miehesi maksaa viulut sen aikaa kunnes löydät uuden työn. Ulkomaille muutto ei ole mikään satulinnaunelmatarina vaan kovaa työtä - moni siitä haaveilee mutta pieni vähemmistö tajuaa että helppoa se ei ole.
Työkaverit tähän ei liity mitenkään, sua ahdistaa tilanne ja purat sen aivan kuin työkaverisi olisivat tehneet jotain väärin. Toisten työntekijöiden asia ei ole jakaa työnantajan päätöksiä eteenpäin, jos he ovat edes asiasta tienneet.
Et luovuta heti ekasta takaiskusta. Nyt sinulla on kokemusta, joten haet vaikka samaan hommaan, mutta eri firmaan.
Onko sillä hyllytysfirmalla muita asiakkaita? Jos olisi mahdollisuus saada siirto johonkin toiseen kauppaan, jos nykyinen ei enää tarvitse..
Saako mielenkiinnista udella, paljonko hyllyttäjällä on tuntipalkka Saksassa?
Oma ratkaisuni ongelmaan, parisuhteessa, etenkin avosuhteessa, kuuluu tukea toista eli mies elättää siihen asti kun löydät uutta työtä. Olet kuitenkin jättänyt arkielämäsi Suomessa miehen työn takia, joten miehen elätysvelvollisuus olisi mielestäni enemmän kuin kohtuullista. Lisäksi työpaikoilla tulee aina toisinaan saikkuja tai muuten vaan äkillisiä lisätyövoiman tarpeita, ilmoita pomollesi että sinulle voi tarpeen vaatiessa soittaa. Lisäksi voit tiedustella pomoltasi, olusiko muita saman ketjun kauppoja, joilla tarvetta hyllyttäjälle tai jotain muuta sinulle sopivaa duunia.
Vierailija kirjoitti:
Ikävämpi juttu, että jäit ilman töitä, mutta jotenkin tuntuu siltä, että olet hieman avuton. Et edes tiennyt tuota työnhakumahdollisuutta EU-maissa.... Luulisi, että ihminen hieman selvittäisi mahdollisuuksiaan ennen kuin pakkaa kassinsa ja lähtee maailmalle...
Miten niin en tiennyt? Kun muutin tänne, tulin juurikin tuolle 3 kuukauden työnhakureissulle Kelan tuella. Sain töitä 1,5 kuukaudessa. Kelasta en siis saa enää uudelleen tuota 3 kk työnhakureissua ellen ensin muuta takasin Suomeen joksikin aikaa. Ja olen kyllä varsin hyvin tietoinen kaikista riskeistä ja ongelmista mitä eteeni voi sattua. En nyt ihan ymmärrä mikä tämänkin kommentin pointti oli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko tuossa kuitenkin jotain kielimuuria?
Jos työkaverit on kuitenkin keskenään jutelleet töiden jatkumisesta ja tietävät kuka on jatkanut ja että olet ainoa joka ei jatka, niin miten muka kukaan ei ole sun kanssa ottanut asiaa puheeksi?
Toinen vaihtoehto on se, että työanantaja on kieltänyt töyntekijöitä puhumasta asiasta edes keskenään, eli jokainen on tiennyt omalta kohdaltaan työnjatkumisen, mutta muiden asioista eivät ole tienneet.
Ehkä sinulle on pidetty toivoa yllä, koska työnantaja ei ole oikeastikkaan tiennyt, että voitko jatkaa, on pitänyt katsoa pidemmälle, että tarvitseeko vielä sen yhden työntekijän vai eikö tarvitse. Olisitko halunnut työnantajan polttavan sen sillan samantien kun näyttää vähän epävarmemmalta sun kohdalla, niin että se pienikin mahdollisuus olisi mennyt?
Yleensäkkin: Ei kannata ottaa tuollaista henkilökohtaisesti, joku pitää laittaa hommista pois ja se satuit nyt tällä kertaa olemaan sitä. Kurjalta se vamasti tuntuu jokaisesta johon nakki napsahtaa, mutta ei siinä välttämättä mitään suurempaa syytä ole, että miksi juuri sinä, jos nyt vain on ollut pakko päättää joku jonka sopimusta ei jatketa. Tuskin se on ollut mukavaa sille työnantajallekkaan, mutta bisnes on bisnestä.Enpä usko että siitä on kyse. Vietetään tauot aina yhdessä tämän minun kaverini kanssa, joka siis puhuu tätä kieltä yhtä huonosti kuin minä. Koko joulukuu ollaan juteltu, että mitä suunnitelmia on ensi vuonna. Hän on sanonut että hänelläkin alkaa kielikurssi. Lisäksi päivittelemme aina yhdessä, että miksi pomomme on pantannut tietoa sopimuksen jatkumisesta niin pitkään. Kysyin häneltä muistaakseni viime viikolla, että aikooko hän kysyä töitä tästä kaupasta. Hän vastasi, että ei oikein tiedä vielä kun on se kielikurssikin, mahtaako olla aikaa työn tekoon samalla. Kerroin siinä samalla aikovani itse kysyä kaupasta töitä tällä viikolla, johon työkaverini vastasi että ehkä hänkin kysyy. Ja hän ei siis vaikuttanut millään lailla ärsyyntyneeltä valitukseeni vaan valitti itse ihan samalla mitalla ja aloitti itsekin keskusteluja tästä aiheesta.
Ap
Niin ja sen verran piti vielä jatkaa että en oikein tiedä olisinko halunnut pomon heti polttavan sillan vai en. Minulle olisi tietysti ollut parempi jos hän olisi heti kertonut että nyt on aika todennäköistä että minua ei tarvita. Olisin voinut vielä intensiivisemmin hakea töitä ja varmistaa selustani tekemällä enemmän tunteja. Kyllä minä sitä pomoa ymmärrän, eihän bisneksessä mitään hyväntekijöitä olla. Ärsyttää vaan kun kaverit ovat salailleet minulta tämmöistä asiaa vaikka tietävät mitä työn menettäminen minulle merkitsee.
Ehkä tuossa on se vastaus, kun sanoit että olisit tehnyt enemmän tunteja jos olisit tiennyt työn loppuvan.
Ehkäpä pomo on seurannut kuinka motivoitunut ole, ja kun et ole tehnyt tunteja jotka olisit voinut tehdä, pomo päätti että ei jatka sopimustasi ja ehkä ottaa mieluummin tyypin joka tekee tarjotut työvuorot mukisematta.
Päinvastoin. Tämä kaverini joka puhuu yhtä huonoa saksaa kuin minä, tekee vain 6 tuntia päivässä ja aamuvuoroja maanantaista perjantaihin. Minä teen kaikkia vuoroja 6 tuntia päivässä, joinakin päivinä teen myös 8-9 tuntia kun on tarvetta. En ikinä ole kieltäytynyt pidemmästä vuorosta, toisin kuin tämä kaverini.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme teitä vaivaa kun ette ole yhtään empaattisia? Ihan kuin minä olisin tehnyt jotain väärää ja kaikki tämä olisi minun syytäni.
Siis miten tuo ei olisi sinun syytäsi? Oot lähtenyt miehen perässä kielitaidottomana ulkomailla ilman työpaikkaa ja ilman suunnitelmaa. Oot ruikuttanut töissä kaikille sun työtilannetta eivätkä he enää jaksa kuunnella. Sitten he ovat olleet niin empaattisia, etteivät ole raaskineet kertoa omasta jatkostaan, ja siitäkin syytät heitä.
Nyt järki käteen ja faktat pöytään:
1) Oot ihan vitun tyhmä
2) Kaikki tuo on täysin ja ainoastaan vain sinun omaa syytäsi
3) Palaa Suomeen, ota opiksesi, äläkä lähde ulkomaille
On nähnyt esim. Espanjassa näitä idiootteja suomalaisia, jotka kuvittelevat asioiden vain muka järjestyvän. Heillä itsellään ei ole mitään todellisuudentajua eikä kielitaitoa. Sitten ovat lastensa kanssa kadulla ja vinkuvat, että muiden suomalaisten pitäisi antaa rahaa ja auttaa takaisin Suomeen. Oon tullut siihen tulokseen, ettei mikään ole niin tyhmä kuin suomalainen turisti. Pitäisi oikeasti olla jokin älykkyystesti ennen kuin suomalaisen annetaan matkustaa ulkomaille edes turistina.
Minä olen kyllä lähtenyt tänne varsin hyvin valmistautuneena, mistä päättelit että en ole? Otin hyvin tarkasti ajoissa selvää kaikista käytännön asioista ennen kuin lähdin. Suunnittelin myös tarkasti mitä teen jos työtä ei löydykään, tiesin jo mennessä että Saksasta en saa mitään tukia.
En ole ruikuttanut töissä kaikille työtilannettani, ainoastaan kaverilleni. Jotenkin koomista että sinä hyökkäät tolla tavalla minun kimppuini tuntematta minua lainkaan. Voisin ihan jo tältä pohjalta väittää että olen paljolti älykkäämpi kuin sinä.
Kielitaitoni on karttunut varsin hyvin, pärjään virastoasioissa ja työssänikin varsin hyvin ja koko ajan opiskelen sitä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Et luovuta heti ekasta takaiskusta. Nyt sinulla on kokemusta, joten haet vaikka samaan hommaan, mutta eri firmaan.
Jep, olin eilen vähän poissa tolaltani. Juttelin tästä asiasta kaupan työntekijöiden kanssa ja heistä jokainen oli kovin järkyttynyt, etten saa jatkaa. Heidänkin mielestään pärjään todella hyvin saksallani ja hoidan työni moitteettomasti. He käskivät minun kirjoittaa työhakemuksen kauppaan ja pyysivät kirjoittamaan siihen nimiään suostuttelijoiksi jotta he voivat sanoa pomollensa että pärjään hyvin töissä.
Minun virheeni on varmaan ollut kun olen joskus pyytänyt tämän kaupan tiiminvetäjältä apua kun en ole ymmärtänyt mitä asiakas etsii, hän siis sanoi ettei kielitaitoni ole riittävän hyvä työskentelemään kaupassa ja hän siis päättää ketä palkataan. Tuo kaverini ei ole koskaan pyytänyt häneltä apua, vaan yleensä minulta tai tältä meidän ulkopuolisen firman tiiminvetäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin olisin kertonut että olen saanut kaupasta töitä, ollaan kuitenkin kavereita myös vapaa-ajalla ja jutellaan kaikista arjen asioista.
Mikä ihme teitä vaivaa kun ette ole yhtään empaattisia? Ihan kuin minä olisin tehnyt jotain väärää ja kaikki tämä olisi minun syytäni. Miettikää nyt omalle kohdallenne miten kamala tilanne minulla on edessä! Ei mitään tietoa tulevista tuloista ja näyttää siltä että joudun muuttamaan pois kaikista rakkaimman ihmiseni luota ties kuinka pitkäksi aikaa. En tahdo muuttaa pois mieheni luota, ei minulla olisi varaa lentää tänne kuin ehkä kolmen kuukauden välein.
Mitä hyötyä empatiasta on? Toisin kuin monet luulee av ei ole mikään päänsilittelysivusto. Jos olet muuttanut miehesi kanssa ulkomaille tietoisena siitä ettet ole oikeutettu sosiaaliturvaan uudessa maassa, teidän olisi pitänyt olla 100% varmoja että miehesi pystyy elättämään sinua jos työtä et saa. Nyt opettelet sen kielen ja lopetat puhumasta englantia kavereiden kanssa. Miehesi maksaa viulut sen aikaa kunnes löydät uuden työn. Ulkomaille muutto ei ole mikään satulinnaunelmatarina vaan kovaa työtä - moni siitä haaveilee mutta pieni vähemmistö tajuaa että helppoa se ei ole.
Työkaverit tähän ei liity mitenkään, sua ahdistaa tilanne ja purat sen aivan kuin työkaverisi olisivat tehneet jotain väärin. Toisten työntekijöiden asia ei ole jakaa työnantajan päätöksiä eteenpäin, jos he ovat edes asiasta tienneet.
Mieheni pystyy kyllä elättämään minua mutta en tahdo olla toisen elätettävänä. Täytyy hakea netissä oikeutta Suomen sosiaaliturvaan, tuskin ne ketään aivan puille paljaille jättää.
Olisi ehkä heti alussa pitänyt puhua pelkästä kaverista kun kaikki nyt takertuvat siihen työkaveriasiaan. Me ollaan parhaita kavereita täällä saksassa ja molemmat tiedettiin hyvin että jos kauppa alkaa tarjota meille töitä niin ulkopuolista firmaa ei enää tarvita. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? En ole vihainen pomolleni, en ole valittanut kaupan työkavereilleni joita en edes tunne, en ole typerä turisti joka ei ole selvittänyt mitään ennen kuin on lähtenyt reissuun. Olen pettynyt kaveriini, joka ei uskaltanut kertoa minulle kaksi viikkoa sitten että kauppa oli tarjonnut hänelle töitä, koska hän on siis tiennyt jo kaksi viikkoa että ulkopuolista firmaa ei tarvita. Eli toisinsanoen minua. He olivat palkanneet samalla myös toisen työntekijän tästä ulkopuolisesta firmasta, hän ei siis ole muuta kuin työkaveri ja hänen kanssaan en ole puhunut mitään tulevista töistä tai niiden puutteesta. Kaverini tiesi, että hänetkin on palkattu.
Jos kaverini olisi kertonut, olisin tehnyt enemmän tunteja, sopimukseni mukaan minun täytyy tehdä vähintään 30 tuntia. Kaverini tekee vain 30 tuntia, minä 35-40. Olisin myös hakenut intensiivisemmin töitä. Nyt olen koko ajan elänyt siinä uskossa, että olemme kaikki samalla viivalla. Oletin, että meille kaikille jatketaan töitä ulkopuolisessa firmassa, koska kaupasta ei oltu uskoni mukaan tarjottu töitä ja jonkun ne on tehtävä.
Tänään soitan Kelaan ja kysyn voisinko jotenkin saada sosiaaliturvaa Saksassa. Teen myös kaupan työntekijöiden ehdotuksesta työhakemuksen, johon laitan heitä suostuttelijoiksi, he siis olivat kaikki sitä mieltä että kaupan tiiminvetäjän kommentti kielitaidostani oli aivan väärä, koska pärjään niin hyvin.
Eiköhän nämä asiat ala tästä järjestyä. Eilen kun kirjoitin olin vähän paniikissa, kaikki tuo tieto tuli niin yhtäkkiä. Kyllä tässä pää alkaa jo selkiytyä.
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt vaan, mutta tuskin se kielitaito on ollut ongelma jos olet rehellinen aloituksessasi. Ongelma on se, ettet ole yhtä tehokas kuin muut. Tai teet virheitä paljon tai perässäsi saa juosta jatkuvasti. Ei ne muuten jättäisi tarjoamatta, ellet jotenkin kummassa ole kalliimpi työntekijä kuin muut (mitä tuskin olet)?
Kyllä se kielitaitoni nyt tässä kohtaa on ainoa ongelma. Teen varsin tehokkaasti ja huolellisesti hommani, pärjään yksin enkä tarvitse apua tai seuraamista. Joskus tulee kuitenkin sellaisia tilanteita, etten ymmärrä mitä asiakas etsii. Hän saattaa esimerkiksi kysyä, missä on vispilöitä. Yritän aluksi parhaani mukaan kysellä jatkokysymyksin että mitä muuta voisi olla vispilöiden lähellä, mutta aina asiakas ei osaa kertoa. Muutaman kerran olen tämmöisissä tilanteissa kysynyt apua kaupan tiiminvetäjältä, joka päättää ketä otetaan töhin ja ketä ei. Tämän avun pyytelyni vuoksi tämä tiiminvetäjä oli sitä mieltä, ettei kielitaitoni ole riittävän hyvä.
Tämä kaverini ei ole koskaan pyytänyt apua tältä tiiminvetäjältä vaan yleensä hän kysyy minulta tai meidän ulkopuolisen firman tiiminvetäjältä. Tai sitten joltain muulta kaupan työntekijältä.
Eilen vielä vähän siis utelin tuolta kaupan tiiminvetäjältä että miten kielitaitoni ei riitä kaupassa työskentelyyn, hän sanoi että siksi koska en aina ymmärrä mitä asiakkaat hakevat. Hän myös muisteli kuukausi sitten tapahtunutta hetkeä, kun en ymmärtänyt mitä hän halusi minun tekevän. Nykyään ymmärrän kuitenkin jo varsin hyvin ja tuommoisia tilanteita ei ole tullut enää vastaan, mutta eihän tämä tiiminvetäjä sitä tietysti tiedä kun en ole hänen kanssaan sen jälkeen työskennellyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Saako mielenkiinnista udella, paljonko hyllyttäjällä on tuntipalkka Saksassa?
Oma ratkaisuni ongelmaan, parisuhteessa, etenkin avosuhteessa, kuuluu tukea toista eli mies elättää siihen asti kun löydät uutta työtä. Olet kuitenkin jättänyt arkielämäsi Suomessa miehen työn takia, joten miehen elätysvelvollisuus olisi mielestäni enemmän kuin kohtuullista. Lisäksi työpaikoilla tulee aina toisinaan saikkuja tai muuten vaan äkillisiä lisätyövoiman tarpeita, ilmoita pomollesi että sinulle voi tarpeen vaatiessa soittaa. Lisäksi voit tiedustella pomoltasi, olusiko muita saman ketjun kauppoja, joilla tarvetta hyllyttäjälle tai jotain muuta sinulle sopivaa duunia.
8.80 euroa tunnilta eli ei mikään ihan älyttömän suuri. Mitä se mahtaa Suomessa olla? Keikkatöitä ei voi tehdä Saksan Krankenkassesysteemin vuoksi (sairasvakuutus) Kun on täysin työtön, sairasvakuutusta ei tarvitse maksaa. Jos sen sijaan tekee yhdenkin vuoron kuukaudessa, sairasvakuutuksen joutuu itse maksamaan ja se on suunnilleen 350 euroa kuukaudessa. Siimä jäisi siis selvästi miinukselle ellei saisi jo aika monta vuoroa kuukaudessa, mutta lieneekö viisasta ottaa riskiä kun täytyy ajaakin töihin muutaman kymmentä kilometriä.
Tämän ulkopuolisen firman pomolle sanoin jo joulukuun alussa että jos työni täällä ei jatku niin voin sitten mennä ihan mihin tahansa muualle. Täytyy mainita asiasta uudelleen kun näen hänet seuraavan kerran.
Et halua olla toisen (miehesi) elätettävä ja haet siksi sosiaaliturvaa? Mistähän ne sosiaaliturvatahat sinun mielestäsi tulevat?
Loppu hyvin kaikki hyvin! Kaksi kaupan työntekijöistä joiden kanssa olen ollut paljon tekemisissä meni sanomaan pomolleen, että hyvin minä pärjään ja heillä ei ole ollut mitään ongelmaa kieleni kanssa. En siis tiennyt tuosta mitään. No illalla pomo sitten tuli ja sanoi että saan jäädä töihin! Voi luoja kun olen onnellinen ja kiitollinen noille työkavereilleni :)
Vierailija kirjoitti:
Totta, se on pomon tehtävä kertoa. Mutta ärsyttävää vitkastelua kyllä asian suhteen. Olen tosi harmissani ja pahoillani puolestasi.
Mitä työtä teit Suomessa ennen kuin muutit Saksaan?
Suomeenhan voi tulla kuka tahansa ja "laittaa tuet pyörimään".