Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylläpäs sain mukavan joululahjan työkavereilta..

Vierailija
21.12.2017 |

Olen ollut pari kuukautta töissä firmalla, joka tarjoaa hyllyttämispalveluja isoille ruokakaupoille. Siis toisin sanoen hyllytän mutta en ole sen kaupan palkkalistoilla.

Koko kuukauden olen ollut todella ahdistunut, koska minun työsopinukseni loppuu joulukuun viimeisenä päivänä. Olen kysynyt monta kertaa pomolta, että olisiko mitään tietoa jatkoista, aina hän vastaa että ei vielä tiedä ollenkaan, viimeksi eilen. Samoin työkavereiden kanssa olen keskustellut ja jakanut ahdistusta tästä aiheesta lähes päivittäin. Työkaverit ovat vaan siis koko ajan valitelleet itsekin että miten jatkoista ei voi muka vieläkään tietää.

No, eilen sitten sain tietää että tämä kauppa on tarjonnut jatkoja kaikille muille paitsi minulle, eli siis on ihan itsestään selvää että tuota ulkopuolista firmaa ei enää tarvita. Tämä tapahtui kaksi viikkoa sitten.

En tajua, miksi työkaverit eivät kertoneet minulle. Halusivatko ne säästää minun tunteitani vai mitä ihmettä? Nyt minun koko jouluni on pilalla, koska luulin ihan tosissani että jatkamme kaikki siinä ulkopuolisessa firmassa ja he vaan ilmoittavan kauhean myöhään jatkoista.

Kaikista kurjinta tästä tekee se, että asun ulkomailla enka saa tässä maassa työttymyystukea ennen kuin olen ollut vähintään vuoden töissä ja olen siis ollut vasta kaksi kuukautta. Olen joulukuussa hakenut töitä aktiivisesti mutta niitä on lähed mahdoton löytää kun kielitaitoni on vähän huono ja asumme pienellä paikkakunnalla. Ainoa vaihtoehto lienee siis Suomeen muuttaminen että saan tuet pyorimään, mieheni jää tänne.

Itkusta ei meinaa millään tulla loppua, on niin huijattu olo enkä haluaisi enää ollenkaan mennä töihin. Ilmeisesti siis puutteellinen kielitaitoni on ainoa syy miksi minua ei haluttu kauppaan töihin, mitä en kylläkään todellakaan ymmärrä koska yksi valituista puhuu aivan yhtä surkeasti kuin minäkin. Ja sitä paitsi minulla ei edes ole ollut ongelmia kieleni kanssa enää aikoihin, en pysty ehkä juttelemaan helposti mutta osaan kyllä neuvoa asiakkaita ja ymmärrän mitä minun halutaan tekevän.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt mene ihan läpi tämä sinun juttusi. Jos kirjoitat noin hyvin suomea, niin kyllä osaat sitä riittävästi puhuakin noissa tehtävissä.

Olen siis suomalainen joka asuu Saksassa. Ehkä olisi tämä kohdemaa pitänyt selkeästi kirjoittaa tuohon tekstiin. 

Ap

Vierailija
22/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on työnantajan tehtävä kertoa nuo asiat. Ei kollegoiden. Ota asia hänen kanssaan puheeksi ja sano että tiedät muiden saaneen jatkoa.

Sen aionkin tänään tehdä. Kysyn nyt tänään vielä tuolta kaupankin pomolta että olisiko heillä nyt kuitenkin jotakin vaikka sitten siivousta siellä minulle. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähän se selitys sitten tuli jo työkaveriltasi, hyvää kuitenkin on tarkoittanut ilmeisesti kun ei ole sanonut omasta jatkostaan. Voi olla vähän kulttuurieroakin tuossa, me suomalaiset nyt tyypillisesti ollaan aika rehellistä ja suorapuheista kansaa ja puhutaan asioista kuten ne ovat, muissa maissa voidaan kierrellä ja kaarrella huomattavasti enemmän ja jotkin asiat olla suorastaan tabuja esim. oman työn jatkumisella "kerskailu" kun tietää että toisella ei ole työt jatkuneet.

Tuollaisiin asioihin kasvetaan, koko muu ympäristö toimii samoin, joten voi olla vaikea avata suutaan ja toimia jotenkin toisin, kuin minkä on kohteliaisuudeksi oppinut.

Vierailija
24/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinähän se selitys sitten tuli jo työkaveriltasi, hyvää kuitenkin on tarkoittanut ilmeisesti kun ei ole sanonut omasta jatkostaan. Voi olla vähän kulttuurieroakin tuossa, me suomalaiset nyt tyypillisesti ollaan aika rehellistä ja suorapuheista kansaa ja puhutaan asioista kuten ne ovat, muissa maissa voidaan kierrellä ja kaarrella huomattavasti enemmän ja jotkin asiat olla suorastaan tabuja esim. oman työn jatkumisella "kerskailu" kun tietää että toisella ei ole työt jatkuneet.

Tuollaisiin asioihin kasvetaan, koko muu ympäristö toimii samoin, joten voi olla vaikea avata suutaan ja toimia jotenkin toisin, kuin minkä on kohteliaisuudeksi oppinut.

Saksalaiset on kyllä yleensä suoria, oli sanottava sitten positiivista tai negatiivista. 

Vierailija
25/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haet ahkerasti työtä muualta???

Vierailija
26/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta pitkästä aloitusviestistäsi jäi päällimmäisenä tunne, että ahdistut ja stressaannut turhankin helposti etkä ehkä ole pystynyt keskittymään työhösi täysillä, mikä on huonontanut kuvaa yritykselle antamastasi työpanoksesta.

Lisäksi olet kuormittanut esimiestäsi jatkuvilla kysymyksillä työsuhteesi jatkosta.

Vierailija
27/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kuitenkin aika etuoikeutetussa asemassa, kun voit vain lentää takaisin Suomeen ja "panna tuet pyörimään".

Olen elänyt semmoisessa käsityksessä että kyllä melkein Euroopassa ihmiset jonkinmoista työttömyystukea saavat? Siis kotimaastaan. Samalla lailla siis vaikka saksalainen voisi muuttaa takaisin Saksaan ja "laittaa tuet pyörimään"

Vierailija
28/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt mene ihan läpi tämä sinun juttusi. Jos kirjoitat noin hyvin suomea, niin kyllä osaat sitä riittävästi puhuakin noissa tehtävissä.

Olen siis suomalainen joka asuu Saksassa. Ehkä olisi tämä kohdemaa pitänyt selkeästi kirjoittaa tuohon tekstiin. 

Ap

Etkohan jotain loyda. Minulle 43v vuotiaalle nortille, on tarjottu toita useaan otteeseen ruokapaikossa. Vaikka minulla on ollut jo toita enka moisia ole pyytanyt.

En puhu saksaa oikeastaan yhtaan. Belgiassa olisin jatkuvasti saanut duuneja. En apaile yhtaan etteiko sinulle jotain loytyisi melko pian. 

Talla hetkella Engalnnissa ja olen hommannut semi paikan jo 16 vuotiaalle pojalleni jonka englantia pitaisi parantaa

Vierailija
29/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta pitkästä aloitusviestistäsi jäi päällimmäisenä tunne, että ahdistut ja stressaannut turhankin helposti etkä ehkä ole pystynyt keskittymään työhösi täysillä, mikä on huonontanut kuvaa yritykselle antamastasi työpanoksesta.

Lisäksi olet kuormittanut esimiestäsi jatkuvilla kysymyksillä työsuhteesi jatkosta.

No aika vähästä se esimieskin kuormittuu, kun ap ihan aiheesta on kysellyt. Voisi siis kysyä, että miksi esimiesasemassa on ihminen jolla ei ole mitään paineensietokykyä.

-ohis

Vierailija
30/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni en ahdistu tai stressaannu kovin helposti, päinvastoin olen aina ollut aika tasainen ihminen. Nyt vaan on niin iso elämänmuutos tässä meneillään että väkisinkin sitä stressaa. 

Pomolta olen kysynyt joulukuussa kaksi kertaa työn jatkumisesta. Tiiminvetäjä, joka on siis tuon ulkopuolisen firman esimiehenä meille tuolla kaupassa ja tekee samaa hommaa kuin minä, on ainoastaan kehunut työpanostani ja karttunutta kielitaitoani. Eikä tuota työtä oikein voi "hutiloida läpi", se on niin kauhean helppoa ja yksinkertaista, sen kuin avaa paketin ja alkaa laittaa tavaraa hyllyyn. Omasta mielestäni olen ollut siis varsin hyvä ja ahkera työntekijä, samoin tiiminvetäjän. Hän on aivan yhtä järkyttynyt ettei työsopimukseni jatku kuin minäkin ja lupasi kirjoittaa hyvän suosittelukirjeen tulevalle työnantajalleni.   

Työkavereilleni olen valittanut työn jatkumisen epävarmuudesta, tiiminvetäjältä olen kysynyt noin kerran viikossa jatkoista ja pomolta kaksi kertaa. Luulisin että tuo kauppa vain ei halunnut kahta huonosti puhuvaa palkkalistoilleen ja minä nyt sitten jostain syystä jäin ilman hommaa. 

Vierailija
31/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksalaiset on kyllä yleensä suoria, oli sanottava sitten positiivista tai negatiivista. 

Niin ja ap:n kaveri on mamu, kuten hän itsekkin. Mistä maasta sitten se toinen huonosti saksaa puhuva onkaan?

Vierailija
32/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja ap:n kaveri on mamu, kuten hän itsekkin. Mistä maasta sitten se toinen huonosti saksaa puhuva onkaan?

Voi olla että kyse on sitten tosiaan kulttuurierosta. Kaverini on Romaniasta, en ole kauheasti perehtynyt heidän kulttuuriinsa. Ehkä hän tosiaan on sitten niin hyväsydäminen että ajatteli minun loukkaantuvan jos hän kertoo saavansa jatkaa.    

Ap (en tahdo millään muistaa laittaa tätä tähän loppuun) 

Vierailija
33/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Etkohan jotain loyda. Minulle 43v vuotiaalle nortille, on tarjottu toita useaan otteeseen ruokapaikossa. Vaikka minulla on ollut jo toita enka moisia ole pyytanyt.

En puhu saksaa oikeastaan yhtaan. Belgiassa olisin jatkuvasti saanut duuneja. En apaile yhtaan etteiko sinulle jotain loytyisi melko pian. 

Talla hetkella Engalnnissa ja olen hommannut semi paikan jo 16 vuotiaalle pojalleni jonka englantia pitaisi parantaa

Kiitos rohkaisevista sanoista. Ehkä sitä tosiaan voisi päästä johonkin ravintolaan vaikka tiskaamaan tai jotain. Tällä hetkellä minulle ei ole juurikaan mitään väliä mitä teen, kunhan jotain työtä löydän.

Ap

Vierailija
34/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt haet vaan töitä muualta ja mies tienaa rahat elämiseen siihen asti kunnes saat töitä.

En tuossa lähtisi työkavereita syyttelemään mistään, kaupan ’syyhän’ se on ettei työsi jatku. Ja syy hipsuissa sen takia, että jos kauppa ei tarvitse enempää työntekijöitä niin miksi se pitäisi ylimääräisiä.

Vierailija
35/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään kovin mielelläni jostain sopimusasioista puhu työkavereille. Lähinnä siksi että en halua vaikuttaa leuhkalta ja pahoittaa toisen mieltä jos tämän sopimusta ei ole jatkettu. Sitä paitsi muiden työsopimukset eivät kuulu sinulle, eikä heidän ole niistä pakko puhua. Keskittyisit vain omiin asioihisi, kun elämässäsi vaikuttaa olevan jo tarpeeksi stressiä ilman että murehdit muidenkin työsuhdeasioita.

Vierailija
36/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään kovin mielelläni jostain sopimusasioista puhu työkavereille. Lähinnä siksi että en halua vaikuttaa leuhkalta ja pahoittaa toisen mieltä jos tämän sopimusta ei ole jatkettu. Sitä paitsi muiden työsopimukset eivät kuulu sinulle, eikä heidän ole niistä pakko puhua. Keskittyisit vain omiin asioihisi, kun elämässäsi vaikuttaa olevan jo tarpeeksi stressiä ilman että murehdit muidenkin työsuhdeasioita.

Me ollaan kavereita "oikeassakin" elämässä joten miksei? Puhutaan muutenkin kaikesta. En minä ole mitenkään "vihainen" koska kaverini sai jatkaa töitä vaan surullinen koska hän ei kertonut aiemmin, koska silloin olisin tiennyt ettei omat työni jatku. Jos olisin tiennyt jo joulukuun alussa että kauppa on tarjonnut töitä kavereilleni, olisin silloin jo pitänyt aivan itsestään selvänä että he eivät tarvitse enää ulkopuolista firmaa ja olisin osannut varautua paremmin. Nyt olin vaan virheellisesti puoliksi odottanut että kauppa jatkaa sopimusta ulkopuolisen firman kanssa koska jonkunhan ne meidän työt on tehtävä, päivämme ovat kuitenkin aika kiireellisiä.    

Vierailija
37/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt haet vaan töitä muualta ja mies tienaa rahat elämiseen siihen asti kunnes saat töitä.

En tuossa lähtisi työkavereita syyttelemään mistään, kaupan ’syyhän’ se on ettei työsi jatku. Ja syy hipsuissa sen takia, että jos kauppa ei tarvitse enempää työntekijöitä niin miksi se pitäisi ylimääräisiä.

Näin on tehtävä. Ja en kaveriani toki syytä, olen vaan aika harmistunut ettei hän kertonut minulle vaikka puhutaan muutenkin kaikesta ja vietetään aikaa vapaa-ajallakin. Minusta on kauhean outoa ettei hän uskaltanut kertoa minulle tuommoista asiaa mutta samalla kuitenkin puitaan parisuhdeongelmia ja kuukautishäiriöitä. 

Ap

Vierailija
38/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kiitos rohkaisevista sanoista. Ehkä sitä tosiaan voisi päästä johonkin ravintolaan vaikka tiskaamaan tai jotain. Tällä hetkellä minulle ei ole juurikaan mitään väliä mitä teen, kunhan jotain työtä löydän.

Ap

Eras sinnikas tyollistja oli paikallinen kebab ravintola. Kavin siella usein pitkan tyopaivan jalkeen hakemassa purtavaa.

Juttelin pitajan kanssa miten han saa perhe elaman pyorimaan kun on aina toissa. Mies valitteli etta on tosi hankala saada ketaan pysyvasti toihin. Sen jalkeen melkain aina kun kavin ehdotti minulle viikonloppu toita.

Siivous toita loytynee varmasti. Enlannissa on tosi hankala saada pidettya siivojaa. Palkka on huona jne mutta Esim meidan konttorilla siivooja saa 2h hommasta 4h palkan joka on 8£/h eli ei kovin hyvin.

Vierailija
39/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne ap:n työkaverit voi mitenkään tietää, että joku aliurakoitsija ei ensi vuonna enää toimikkaan siellä kaupassa. Eli älä ainakana heitä syyttele. Ja voihan se olla että pomokaan ei ole oikeasti tiennyt mitä tapahtuu paitsi nyt. 

Ymmärsin siis, että AP on hyllytyspalvelun työntekijä ja nämä työkaverit sitten niitä paikallisen yrityksen listoilla olevia työntekijöitä.

Vierailija
40/79 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkaverit ovat tienneet asiasta, niin ei se ole niiden asia sulle kertoa.

Kyllä minä ainakin olisin kertonut että olen saanut kaupasta töitä, ollaan kuitenkin kavereita myös vapaa-ajalla ja jutellaan kaikista arjen asioista.

Mikä ihme teitä vaivaa kun ette ole yhtään empaattisia? Ihan kuin minä olisin tehnyt jotain väärää ja kaikki tämä olisi minun syytäni. Miettikää nyt omalle kohdallenne miten kamala tilanne minulla on edessä! Ei mitään tietoa tulevista tuloista ja näyttää siltä että joudun muuttamaan pois kaikista rakkaimman ihmiseni luota ties kuinka pitkäksi aikaa. En tahdo muuttaa pois mieheni luota, ei minulla olisi varaa lentää tänne kuin ehkä kolmen kuukauden välein.

Aina voi kikkailla. Tuut Suomeen, haet tuet, (virallisen osoitteen saa kyllä jostain; naispuolinen kaveri, joka ei nostele tukia? Jos teette "alivuokralaissopimuksen", saat vielä nostettua asumistukea. (Eka vuokra pitää maksaa, jotta saa kuitin, mutta senhän voi palauttaa käteisenä.) Sitten vaan lähdet takaisin (oletan, että espanjaan), ja kaikki pyörii. Jos työttömyyteen iskee sanktiot, voit nostaa toimeentulotukea.

Itse olin ansiosidonnaisella, vuokrasin kämpän eteenpäin pimeästi ja rilluttelin halvoissa, lämpimissä maissa :D Tämä oli siis ihan harkittu loma, mulla oli jo työpaikka 5 kuukauden päähän junailtu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi