Kylläpäs sain mukavan joululahjan työkavereilta..
Olen ollut pari kuukautta töissä firmalla, joka tarjoaa hyllyttämispalveluja isoille ruokakaupoille. Siis toisin sanoen hyllytän mutta en ole sen kaupan palkkalistoilla.
Koko kuukauden olen ollut todella ahdistunut, koska minun työsopinukseni loppuu joulukuun viimeisenä päivänä. Olen kysynyt monta kertaa pomolta, että olisiko mitään tietoa jatkoista, aina hän vastaa että ei vielä tiedä ollenkaan, viimeksi eilen. Samoin työkavereiden kanssa olen keskustellut ja jakanut ahdistusta tästä aiheesta lähes päivittäin. Työkaverit ovat vaan siis koko ajan valitelleet itsekin että miten jatkoista ei voi muka vieläkään tietää.
No, eilen sitten sain tietää että tämä kauppa on tarjonnut jatkoja kaikille muille paitsi minulle, eli siis on ihan itsestään selvää että tuota ulkopuolista firmaa ei enää tarvita. Tämä tapahtui kaksi viikkoa sitten.
En tajua, miksi työkaverit eivät kertoneet minulle. Halusivatko ne säästää minun tunteitani vai mitä ihmettä? Nyt minun koko jouluni on pilalla, koska luulin ihan tosissani että jatkamme kaikki siinä ulkopuolisessa firmassa ja he vaan ilmoittavan kauhean myöhään jatkoista.
Kaikista kurjinta tästä tekee se, että asun ulkomailla enka saa tässä maassa työttymyystukea ennen kuin olen ollut vähintään vuoden töissä ja olen siis ollut vasta kaksi kuukautta. Olen joulukuussa hakenut töitä aktiivisesti mutta niitä on lähed mahdoton löytää kun kielitaitoni on vähän huono ja asumme pienellä paikkakunnalla. Ainoa vaihtoehto lienee siis Suomeen muuttaminen että saan tuet pyorimään, mieheni jää tänne.
Itkusta ei meinaa millään tulla loppua, on niin huijattu olo enkä haluaisi enää ollenkaan mennä töihin. Ilmeisesti siis puutteellinen kielitaitoni on ainoa syy miksi minua ei haluttu kauppaan töihin, mitä en kylläkään todellakaan ymmärrä koska yksi valituista puhuu aivan yhtä surkeasti kuin minäkin. Ja sitä paitsi minulla ei edes ole ollut ongelmia kieleni kanssa enää aikoihin, en pysty ehkä juttelemaan helposti mutta osaan kyllä neuvoa asiakkaita ja ymmärrän mitä minun halutaan tekevän.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
No ei kai voi olettaa, että toiseen maahan muuttanut kielitaidoton olisi oikeutettu työttömyysetuuteen? Ehkä ennen muuttoa olisi kannattanut joko hankkia riittävä kielitaito, varma työpaikka tai vaikka opiskelupaikka... Ilmeisesti olet muuttanut sinne miehen perässä? Rakkaus ei ole vastaus arjen ongelmiin.
Ei elämä aina mene niin kuin oppikirjoissa. Miheni oli työtön vuoden kunnes sai töitä ulkomaita, totta kai minä hänen mukaansa lähdin, ei siinä kauheasti kerennyt kieltä alkaa opiskelemaan.
Ja en tiesin kyllä hyvin mitä on edessä ja etten ole oikeitettu työttömyysturvaan, se ei silti minusta mitenkään oikeuta työkavereideni salailua. Olisin paljon vähemmän stressaantunut jos olisin jo joulukuun alussa tiennyt että en voi jatkaa, en tajua miksi sitä ei voitu silloin suoraan sanoa vaan minun on annettu elää semmoisessa pienessä toiveessa koko tämä aika. Nyt tuntuu kuin olisi vedetty matto jalkojen alta, kun kaikki muut paitsi minä ovat tienneet jo hyvän aikaa että minulle ei ole töitä ensi vuonna.
Suosittelen kielikursseilla käymistä tai esim. avoimen yliopiston kieliopintoja. Helpottaa jatkossa huomattavasti työllistymisen ja ihan perusarjen suhteen. Kannattaa myös hakeutua mahdollisimman paljon paikallisten pariin. Kotona neljän seinän sisällä kielitaito ei pahemmin kartu.
Löytyisikö sieltä ketään suomalaista tai osittain suomalaista lapsiperhettä, joka tarvitsisi lastenhoitajaa? Palkka ei päätä huimaa mutta tuskin se iso on hyllyttäjälläkään.
Jos työkaverit ovat tienneet asiasta, niin ei se ole niiden asia sulle kertoa.
Prototyyppi kirjoitti:
Suosittelen kielikursseilla käymistä tai esim. avoimen yliopiston kieliopintoja. Helpottaa jatkossa huomattavasti työllistymisen ja ihan perusarjen suhteen. Kannattaa myös hakeutua mahdollisimman paljon paikallisten pariin. Kotona neljän seinän sisällä kielitaito ei pahemmin kartu.
Löytyisikö sieltä ketään suomalaista tai osittain suomalaista lapsiperhettä, joka tarvitsisi lastenhoitajaa? Palkka ei päätä huimaa mutta tuskin se iso on hyllyttäjälläkään.
Kielikurssi minulla alkaa ensi vuonna, olen jo yhden käynyt. Kaikista nopeiten olen kieltä oppinut tuolla töissä kuitenkin.
Paikallisia kavereita löytyy myös mutta heidän kanssaan puhun lähinnä englantia. Yritämme joskus jutella paikallisella kielellä mutta heillä ei tahdo kärsivällisyys aina riittää hitaasti ja selkeästi puhumiseen ja he vaihtavat herkästi englantiin aika pian.
Suomalaisia lapsiperheitä täällä ei ole, olen koittanut etsiä. Eikä sen koommin oikein muitakaan ulkomaalaisia jotka kaipaisivat englantia puhuvaa hoitajaa.
Voi luoja kun ahdistaa
Ap
En osaa kommentoida tilannettasi kun en tiedä miten olet töistäsi selvinnyt. Olen itse alalla, jossa on pätkäsopimukset. Jotkut työkaverit ovat maailman raivostuttavimpia ruikuttaessaan sopimustensa päättymistä. Monilla se itku alkaa siinä 2kk ennen loppua. On vaikeaa lohduttaa heitä. Itsekin olen pätkäsopimuksilla ja kyllä minuakin välillä ahdistaa, mutta yritän silti tehdä työt täysillä ja surra vapaa-ajalla. Ehkä työkaverisi luulivat säästävänsä sinua stressiltä vaikka tekivätkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Jos työkaverit ovat tienneet asiasta, niin ei se ole niiden asia sulle kertoa.
Kyllä minä ainakin olisin kertonut että olen saanut kaupasta töitä, ollaan kuitenkin kavereita myös vapaa-ajalla ja jutellaan kaikista arjen asioista.
Mikä ihme teitä vaivaa kun ette ole yhtään empaattisia? Ihan kuin minä olisin tehnyt jotain väärää ja kaikki tämä olisi minun syytäni. Miettikää nyt omalle kohdallenne miten kamala tilanne minulla on edessä! Ei mitään tietoa tulevista tuloista ja näyttää siltä että joudun muuttamaan pois kaikista rakkaimman ihmiseni luota ties kuinka pitkäksi aikaa. En tahdo muuttaa pois mieheni luota, ei minulla olisi varaa lentää tänne kuin ehkä kolmen kuukauden välein.
Olisko tuossa kuitenkin jotain kielimuuria?
Jos työkaverit on kuitenkin keskenään jutelleet töiden jatkumisesta ja tietävät kuka on jatkanut ja että olet ainoa joka ei jatka, niin miten muka kukaan ei ole sun kanssa ottanut asiaa puheeksi?
Toinen vaihtoehto on se, että työanantaja on kieltänyt töyntekijöitä puhumasta asiasta edes keskenään, eli jokainen on tiennyt omalta kohdaltaan työnjatkumisen, mutta muiden asioista eivät ole tienneet.
Ehkä sinulle on pidetty toivoa yllä, koska työnantaja ei ole oikeastikkaan tiennyt, että voitko jatkaa, on pitänyt katsoa pidemmälle, että tarvitseeko vielä sen yhden työntekijän vai eikö tarvitse. Olisitko halunnut työnantajan polttavan sen sillan samantien kun näyttää vähän epävarmemmalta sun kohdalla, niin että se pienikin mahdollisuus olisi mennyt?
Yleensäkkin: Ei kannata ottaa tuollaista henkilökohtaisesti, joku pitää laittaa hommista pois ja se satuit nyt tällä kertaa olemaan sitä. Kurjalta se vamasti tuntuu jokaisesta johon nakki napsahtaa, mutta ei siinä välttämättä mitään suurempaa syytä ole, että miksi juuri sinä, jos nyt vain on ollut pakko päättää joku jonka sopimusta ei jatketa. Tuskin se on ollut mukavaa sille työnantajallekkaan, mutta bisnes on bisnestä.
Kielitaidossasi ei näytä olevan juurikaan parantamisen varaa. Muuten kyllä symppaan kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos työkaverit on kuitenkin keskenään jutelleet töiden jatkumisesta ja tietävät kuka on jatkanut ja että olet ainoa joka ei jatka, niin miten muka kukaan ei ole sun kanssa ottanut asiaa puheeksi?
Toinen vaihtoehto on se, että työanantaja on kieltänyt töyntekijöitä puhumasta asiasta edes keskenään, eli jokainen on tiennyt omalta kohdaltaan työnjatkumisen, mutta muiden asioista eivät ole tienneet.
Ehkä sinulle on pidetty toivoa yllä, koska työnantaja ei ole oikeastikkaan tiennyt, että voitko jatkaa, on pitänyt katsoa pidemmälle, että tarvitseeko vielä sen yhden työntekijän vai eikö tarvitse. Olisitko halunnut työnantajan polttavan sen sillan samantien kun näyttää vähän epävarmemmalta sun kohdalla, niin että se pienikin mahdollisuus olisi mennyt?
Yleensäkkin: Ei kannata ottaa tuollaista henkilökohtaisesti, joku pitää laittaa hommista pois ja se satuit nyt tällä kertaa olemaan sitä. Kurjalta se vamasti tuntuu jokaisesta johon nakki napsahtaa, mutta ei siinä välttämättä mitään suurempaa syytä ole, että miksi juuri sinä, jos nyt vain on ollut pakko päättää joku jonka sopimusta ei jatketa. Tuskin se on ollut mukavaa sille työnantajallekkaan, mutta bisnes on bisnestä.
Enpä usko että siitä on kyse. Vietetään tauot aina yhdessä tämän minun kaverini kanssa, joka siis puhuu tätä kieltä yhtä huonosti kuin minä. Koko joulukuu ollaan juteltu, että mitä suunnitelmia on ensi vuonna. Hän on sanonut että hänelläkin alkaa kielikurssi. Lisäksi päivittelemme aina yhdessä, että miksi pomomme on pantannut tietoa sopimuksen jatkumisesta niin pitkään. Kysyin häneltä muistaakseni viime viikolla, että aikooko hän kysyä töitä tästä kaupasta. Hän vastasi, että ei oikein tiedä vielä kun on se kielikurssikin, mahtaako olla aikaa työn tekoon samalla. Kerroin siinä samalla aikovani itse kysyä kaupasta töitä tällä viikolla, johon työkaverini vastasi että ehkä hänkin kysyy. Ja hän ei siis vaikuttanut millään lailla ärsyyntyneeltä valitukseeni vaan valitti itse ihan samalla mitalla ja aloitti itsekin keskusteluja tästä aiheesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En osaa kommentoida tilannettasi kun en tiedä miten olet töistäsi selvinnyt. Olen itse alalla, jossa on pätkäsopimukset. Jotkut työkaverit ovat maailman raivostuttavimpia ruikuttaessaan sopimustensa päättymistä. Monilla se itku alkaa siinä 2kk ennen loppua. On vaikeaa lohduttaa heitä. Itsekin olen pätkäsopimuksilla ja kyllä minuakin välillä ahdistaa, mutta yritän silti tehdä työt täysillä ja surra vapaa-ajalla. Ehkä työkaverisi luulivat säästävänsä sinua stressiltä vaikka tekivätkin päinvastoin.
Luulen että niin yrittivätkin. Mutta tahdon nyt tässä painottaa että en minä yksin ruikuttanut vaan myös ne minun työkaverit ruikuttivat ja ihmettelivät että mikä tässä mättää.
Voisiko olla mahdollista, että työnantaja on kieltänyt puhumasta asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkkin: Ei kannata ottaa tuollaista henkilökohtaisesti, joku pitää laittaa hommista pois ja se satuit nyt tällä kertaa olemaan sitä. Kurjalta se vamasti tuntuu jokaisesta johon nakki napsahtaa, mutta ei siinä välttämättä mitään suurempaa syytä ole, että miksi juuri sinä, jos nyt vain on ollut pakko päättää joku jonka sopimusta ei jatketa. Tuskin se on ollut mukavaa sille työnantajallekkaan, mutta bisnes on bisnestä.Enpä usko että siitä on kyse. Vietetään tauot aina yhdessä tämän minun kaverini kanssa, joka siis puhuu tätä kieltä yhtä huonosti kuin minä. Koko joulukuu ollaan juteltu, että mitä suunnitelmia on ensi vuonna. Hän on sanonut että hänelläkin alkaa kielikurssi. Lisäksi päivittelemme aina yhdessä, että miksi pomomme on pantannut tietoa sopimuksen jatkumisesta niin pitkään. Kysyin häneltä muistaakseni viime viikolla, että aikooko hän kysyä töitä tästä kaupasta. Hän vastasi, että ei oikein tiedä vielä kun on se kielikurssikin, mahtaako olla aikaa työn tekoon samalla. Kerroin siinä samalla aikovani itse kysyä kaupasta töitä tällä viikolla, johon työkaverini vastasi että ehkä hänkin kysyy. Ja hän ei siis vaikuttanut millään lailla ärsyyntyneeltä valitukseeni vaan valitti itse ihan samalla mitalla ja aloitti itsekin keskusteluja tästä aiheesta.
Ap
Niin ja sen verran piti vielä jatkaa että en oikein tiedä olisinko halunnut pomon heti polttavan sillan vai en. Minulle olisi tietysti ollut parempi jos hän olisi heti kertonut että nyt on aika todennäköistä että minua ei tarvita. Olisin voinut vielä intensiivisemmin hakea töitä ja varmistaa selustani tekemällä enemmän tunteja. Kyllä minä sitä pomoa ymmärrän, eihän bisneksessä mitään hyväntekijöitä olla. Ärsyttää vaan kun kaverit ovat salailleet minulta tämmöistä asiaa vaikka tietävät mitä työn menettäminen minulle merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkkin: Ei kannata ottaa tuollaista henkilökohtaisesti, joku pitää laittaa hommista pois ja se satuit nyt tällä kertaa olemaan sitä. Kurjalta se vamasti tuntuu jokaisesta johon nakki napsahtaa, mutta ei siinä välttämättä mitään suurempaa syytä ole, että miksi juuri sinä, jos nyt vain on ollut pakko päättää joku jonka sopimusta ei jatketa. Tuskin se on ollut mukavaa sille työnantajallekkaan, mutta bisnes on bisnestä.Enpä usko että siitä on kyse. Vietetään tauot aina yhdessä tämän minun kaverini kanssa, joka siis puhuu tätä kieltä yhtä huonosti kuin minä. Koko joulukuu ollaan juteltu, että mitä suunnitelmia on ensi vuonna. Hän on sanonut että hänelläkin alkaa kielikurssi. Lisäksi päivittelemme aina yhdessä, että miksi pomomme on pantannut tietoa sopimuksen jatkumisesta niin pitkään. Kysyin häneltä muistaakseni viime viikolla, että aikooko hän kysyä töitä tästä kaupasta. Hän vastasi, että ei oikein tiedä vielä kun on se kielikurssikin, mahtaako olla aikaa työn tekoon samalla. Kerroin siinä samalla aikovani itse kysyä kaupasta töitä tällä viikolla, johon työkaverini vastasi että ehkä hänkin kysyy. Ja hän ei siis vaikuttanut millään lailla ärsyyntyneeltä valitukseeni vaan valitti itse ihan samalla mitalla ja aloitti itsekin keskusteluja tästä aiheesta.
Ap
No joko työnantaja on kieltänyt puhumasta asiasta, tai sitten olet ymmärtänyt väärin ja työkaverisi eivät ole saaneet tietoa yhtään sen aiemmin kuin sinäkään. en kyllä itse keksi muuten miksi he olisi itse oikein vartavasten aloittaneet keskusteluja joissa heidän pitää valehdella ja näytellä. Ei ihmiset vain toimi niin, vai epäiletkö jotakin suurta salaliittoa sinua vastaan? Ei kovin realistista ehkä kuitenkaan, mietippä nyt vähän.
Olet kuitenkin aika etuoikeutetussa asemassa, kun voit vain lentää takaisin Suomeen ja "panna tuet pyörimään".
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla mahdollista, että työnantaja on kieltänyt puhumasta asiasta?
Lähetin aamusella viestin työkaverilleni ja kysyin miksi hän ei ole kertonut minulle jatkavansa töitä. Hän vastasi äsken, että ei halunnut loukata ja toivoi niin kovasti että minullekin olisi tarjottu töitä. Eli siis ilmeisesti ei ollut kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No joko työnantaja on kieltänyt puhumasta asiasta, tai sitten olet ymmärtänyt väärin ja työkaverisi eivät ole saaneet tietoa yhtään sen aiemmin kuin sinäkään. en kyllä itse keksi muuten miksi he olisi itse oikein vartavasten aloittaneet keskusteluja joissa heidän pitää valehdella ja näytellä. Ei ihmiset vain toimi niin, vai epäiletkö jotakin suurta salaliittoa sinua vastaan? Ei kovin realistista ehkä kuitenkaan, mietippä nyt vähän.
Sanoinkin tossa yllä että lähetin aamulla viestin työkaverilleni ja kysyin miksei hän kertonut. Halusi siis ilmeisesti säästää tunteitani ja toivoi että minullekin tarjottaisi paikkaa. Ehkä hän halusikin sittenkin keskustelunaloituksillaan kysellä josko voin jatkaa siinä ulkopuolisessa firmassa ja että onko siitä uutta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele ettei tarjottu lisää töitä. Ihme mankuja.
Sinähän varmasti suhtautuisit aivan kylmän viileästi töiden loppumiseen ulkomailla? Ja mistä sinä päättelet että minä mangun? Kai sitä nyt hyvänen aika saa nettiin keskustelun aloittaa jos kaipaa henkistä tukea vaikeissa asioissa elämässä, sitähän varten tämä palsta on olemassa.
Se on työnantajan tehtävä kertoa nuo asiat. Ei kollegoiden. Ota asia hänen kanssaan puheeksi ja sano että tiedät muiden saaneen jatkoa.
Ei nyt mene ihan läpi tämä sinun juttusi. Jos kirjoitat noin hyvin suomea, niin kyllä osaat sitä riittävästi puhuakin noissa tehtävissä.
No ei kai voi olettaa, että toiseen maahan muuttanut kielitaidoton olisi oikeutettu työttömyysetuuteen? Ehkä ennen muuttoa olisi kannattanut joko hankkia riittävä kielitaito, varma työpaikka tai vaikka opiskelupaikka... Ilmeisesti olet muuttanut sinne miehen perässä? Rakkaus ei ole vastaus arjen ongelmiin.