Tamponi aiheutti mallille hengenvaaran: Lauren, 24, sai sydänkohtauksen ja menetti jalkansa – myös toinen jalka joudutaan amputoimaan
https://www.is.fi/viihde/art-2000005497368.html
Taidan siirtyä käyttämään kuukuppia.
Kommentit (155)
Taas on luettu vain ja ainoastaan roskalööppilehden otsikko. Ei mitään ymmärrystä uutisen sisällöstä...
Jutussahan sanotaan: Arviolta alle yhdeksän sadasta tuhannesta sairastuu kyseiseen oireyhtymään. Eli on todennäköisempää jäädä auton alle, kuin sairastua tuohon tautiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kuukuppi aiheuta ihan saman ongelman?
Olin kuvitellut että ei, pitää tutustua aiheeseen paremmin.
ApKupissa ei oo samalainen toimintamekanismi. Sen takia kuppia voi hyvin käyttää turvallisesti esim sen 12h ilman tyhjennyksiä, kun taas tamppooni pitäs ihan oikeesti repii ulos MAX sen 4h jälkeen. Kupissa myös vähemmän ylimäärästä kemikaalia kun kokoon painetussa ”pumpulipuikossa”
+ tietty se miten paljon ekologisempaa sen kupin käyttö on. Miinuksena sen keittely ja pesu, mutta eipä se loppujenlopuks kauheesti eroa sen vertavaluvan tamppoonin käärimisest roskiin esim. Suosittelen!!Muovissa nyt tunnetusti ei ole kemikaleja? Ei kai sitä vanua kemikaleilla kokoon paineta, mutta toki vanu on parempi kasvualusta pöpöille kuin liukas muovi.
Mä menetän uskoni ihmiskuntaan, porukka on nykyään niin saatanan tyhmiä. Tässäkin ketjussa joku kirjoittanut että kuukuppi altistaa myös sokkioireyhtymälle ja 80 ihmistä yläpeukuttanut aivan virheellistä tietoa. Sitten tässä taas yks toope kyseenalaistamassa ilman mitään tietoa. Se kuppi on valmistettu lääketieteellisestä silikonista, ei ole mikä tahansa muovikuppi joka sinne sullotaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista porukkaa, en voisi kuvitellakaan, että jokin vaippa pöksyissä kulkisin muulloin kuin yöllä ja silloinki on myös tamponi sisällä.
Eihän se vaippa edes anna riittävää suojaa ja taatusti tulisi ohivuotojakin.Kuukautiseni kestävät 4vrk josta 2 ensimmäistä on aika runsasta vuotoa.
N42 ja käyttänyt tamponeja 13v ikäisestä.
Minusta ois erikoista että kulkisin joku tuote sisälläni, en ole salakuljettaja tai vanki.
Olen sua kolme vuotta vanhempi, enkä ole koskaan edes harkinnu tamponia, lapsena koin pienen järkytyksen uimahallissa kun näin naiselta roikkuvan narun jalkovälistä, hrrrrr.
Minusta hyvin kummallista että joku niitä oikeasti käyttää, kun itseäni etoo pelkkä ajatus.
Kukin tavallaan.
Minä en kyllä koskaan ole voinut käyttää tamponeja.
Se ei yksinkertaisesti riitä! Heti tulee läpi. Joskus ähelsin kaksi tamponia samalla kertaa, sama juttu. Ja tamponi+side; tulos tamponi läpimärkä heti. Pakko olla kunnon side ja senkin joutuu vaihtamaan tosi usein. Ja joskus laitan kaksi jos on oltava erityisen varma.
Kamala ajatellakin että yöllä käyttäisin jotain tamponia! Aamulla heräisin verilammikossa. Ei huvita koko ajan pestä pikkuhousuja, farkkuja, hameita, lakanoita, petauspatjoja jne.
Olen kai sitten ainoa tästä riesasta kärsivä :-( Ja mitään e-pillereitä en ota. Kokeiltu on eikä sovi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKupissa ei oo samalainen toimintamekanismi. Sen takia kuppia voi hyvin käyttää turvallisesti esim sen 12h ilman tyhjennyksiä, kun taas tamppooni pitäs ihan oikeesti repii ulos MAX sen 4h jälkeen. Kupissa myös vähemmän ylimäärästä kemikaalia kun kokoon painetussa ”pumpulipuikossa”
+ tietty se miten paljon ekologisempaa sen kupin käyttö on. Miinuksena sen keittely ja pesu, mutta eipä se loppujenlopuks kauheesti eroa sen vertavaluvan tamppoonin käärimisest roskiin esim. Suosittelen!!Muovissa nyt tunnetusti ei ole kemikaleja? Ei kai sitä vanua kemikaleilla kokoon paineta, mutta toki vanu on parempi kasvualusta pöpöille kuin liukas muovi.
Mä menetän uskoni ihmiskuntaan, porukka on nykyään niin saatanan tyhmiä. Tässäkin ketjussa joku kirjoittanut että kuukuppi altistaa myös sokkioireyhtymälle ja 80 ihmistä yläpeukuttanut aivan virheellistä tietoa. Sitten tässä taas yks toope kyseenalaistamassa ilman mitään tietoa. Se kuppi on valmistettu lääketieteellisestä silikonista, ei ole mikä tahansa muovikuppi joka sinne sullotaan.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, näin siteiden käyttäjänä, miksi sinne olisi sullottava ylipäätä mitään?
Ymmärrän luonnonsuojelupointin, ihan hyvä jos joku sen takia uhraa itsensä sullomalla silikonia vakoonsa, mutta silti, en ymmärrä sullomispakkomiellettä. Kyllä ne kumikuppihärvelitkin jonnekin päätyy ja aiheuttaa jätevuoria ja kuormittavat merta.
Miten sellanen "kuppi" edes tungetaan sisään tai vedetään ulos. Aivan käsittämätöntä mihin naiset viitsii ryhtyä, kun ei olisi pakko räplätä p....a ollenkaan tämänkään asian tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppi on tehty lääketieteellisestä silikonista eli siitä samasta tavarasta mitä esim. kirurgiassa käytetään. Siinä ei kasva yhtään mikään eikä siitä irtoa erityisesti mitään, joten se on todella paljon hygienimisempi kuin yksikään puuvillapohjainen materiaali (siteet tai tamppoonit). Lisäksi se ei myöskään kuivata limakalvoja. Mulla on kohta kymmenen vuotta kuukupin käyttöä takana eikä yhtään tulehdusta, hiivaa ym.
Kuukupin käytöstä johtuva tss-tapauksia on löydetty yksi, joten kaikki on mahdollista. Erittäin harvinaista mutta mahdollista.
Ei pahalla 24, mutta olet naurettava. "Kulkea jokin tuote sisällään, en ole salakuljettaja tai vanki", ????, ei elämän kevät :D
Psst, on tässä maailmassa ja elämässä aika paljon ihan oikeastikin outoja saati ihmiselle luonnottomia ja jopa hyvinvointia riskeeraavia asioita kuin naisten menstruaaliseen helpotukseen ja mukavuuteen suunniteltu pieni selluloosasta valmistettu "tulppa". Esim.äitisi ja häntä edeltävät naiset olisivat kiljuneet riemusta jos olisivat saaneet helpotusta siihen rätti/vaippa-showhun aikanaan. Minun äitini ollessa teini tamponeja oli jo saatavilla ja hän ylisti niitä.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää millainen ihminen sanoo ja kokee noin niinkuin sinä, tuskinpa tuo "rajoittuneisuutesi" käsittää vain tämän tamponimaailman.
No, kukin tavallaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunkeeko joku oikeasti jotain ylimääräistä sisäänsä?
Mitään kuppeja sun muita ei pidä tunkea sisälleen,tottakai siellä voi alkaa muhia vaikka mitä.Tätä mäkin oon aina ihmtelelly, luulis ihan maalaisjärjen sanovan ettei siellä kuulu kuljetella mitään ylimäärästä. Ilmeisesti ei sano.
Sitten juostaan päälle gynekologeilla kaivuuttamassa värkkejä jatkuvalla syötöllä, ei ihme jos läytyy vaikka mitä pöpöä ja kasvustoa.
Maalaisjärkeä olisi hyvä käyttää.Taidat olla mies?
KAIKKI naiset käyttää tamponeja?
Siteitä myydään sitten ihan huvikseen vain kaupoissa, hyllyn täytteinä.. eihän niitä kukaan osta. Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Mä menetän uskoni ihmiskuntaan, porukka on nykyään niin saatanan tyhmiä. Tässäkin ketjussa joku kirjoittanut että kuukuppi altistaa myös sokkioireyhtymälle ja 80 ihmistä yläpeukuttanut aivan virheellistä tietoa.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+ tietty se miten paljon ekologisempaa sen kupin käyttö on. Miinuksena sen keittely ja pesu, mutta eipä se loppujenlopuks kauheesti eroa sen vertavaluvan tamppoonin käärimisest roskiin esim. Suosittelen!!
Tamponia ei tarvitse REPIÄ uos, mikä sinua vaivaa?
Tss:ää on tavattu myös miehillä, joten se siitä tarttumistavasta.
Joku kyseli miksi on pakko laittaa sisälle mitään? Ei varmaankaan ole mikään pakko, mutta esimerkiksi itseltäni muovihousut irroittavat nahan alapäästä parissa päivässä, joten en voi vaipoissa kulkea kuin yöllä, jolloin vaippa on vielä varmistuksena isoimmalle tamponikoolle, joka viimeistään aamulla ylös noustessa on holahtaen märkä. Tamonin kanssa voi hyvin nukkua yönsä, eli pitää jopa sen 8h, kunhan ei tee sitä jatkuvasti.
Minusta olisi ällöttävää kulkea rapiseva side housuissa kun kerran tamponikin on keksitty. Side on epävarmempi, kuumalla ilmalla etenkin istuessa tarttuu perseeseen kiinni ja kaiken lisäksi haisee helposti.
Tamponia ei edes tunne kun se on paikoillaan.
Kukin tavallaan.
N36v, käyttänyt sidettä viimeksi vuonna 1997.
Kyllä naiset sitten on rasittavia, kun tästäkin saadaan riita aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla 24, mutta olet naurettava. "Kulkea jokin tuote sisällään, en ole salakuljettaja tai vanki", ????, ei elämän kevät :D
Psst, on tässä maailmassa ja elämässä aika paljon ihan oikeastikin outoja saati ihmiselle luonnottomia ja jopa hyvinvointia riskeeraavia asioita kuin naisten menstruaaliseen helpotukseen ja mukavuuteen suunniteltu pieni selluloosasta valmistettu "tulppa". Esim.äitisi ja häntä edeltävät naiset olisivat kiljuneet riemusta jos olisivat saaneet helpotusta siihen rätti/vaippa-showhun aikanaan. Minun äitini ollessa teini tamponeja oli jo saatavilla ja hän ylisti niitä.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää millainen ihminen sanoo ja kokee noin niinkuin sinä, tuskinpa tuo "rajoittuneisuutesi" käsittää vain tämän tamponimaailman.
No, kukin tavallaan
Lopuksi sanot "kukin tavallaan", mutta ensin paasaat miten epänormaali olen, kun en käytä tamponia. :D Aha.
Ei mulla onneksi ole niin suurta tarvetta olla "normaali", että tunkisin jotain sisääni.
En kyllä edes ymmärrä mitä normaalia on tamponissa, minusta ei yhtään mitään.
Mutta kuten sanoit -kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ällöttävää kulkea rapiseva side housuissa kun kerran tamponikin on keksitty. Side on epävarmempi, kuumalla ilmalla etenkin istuessa tarttuu perseeseen kiinni ja kaiken lisäksi haisee helposti.
Tamponia ei edes tunne kun se on paikoillaan.
Kukin tavallaan.
N36v, käyttänyt sidettä viimeksi vuonna 1997.
Mä oon käyttänyt siteitä alusta asti, yksikään ei ole vielä rapissut.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, näin siteiden käyttäjänä, miksi sinne olisi sullottava ylipäätä mitään?
Ymmärrän luonnonsuojelupointin, ihan hyvä jos joku sen takia uhraa itsensä sullomalla silikonia vakoonsa, mutta silti, en ymmärrä sullomispakkomiellettä. Kyllä ne kumikuppihärvelitkin jonnekin päätyy ja aiheuttaa jätevuoria ja kuormittavat merta.
Miten sellanen "kuppi" edes tungetaan sisään tai vedetään ulos. Aivan käsittämätöntä mihin naiset viitsii ryhtyä, kun ei olisi pakko räplätä p....a ollenkaan tämänkään asian tiimoilta.
Samaa mieltä. Ei ne siteetkään kauhean miellyttäviä ole, mutta niiden käyttäminen on kuitenkin erittäin vaivatonta ja siistiä, eikä ole tarvetta millekään ylimääräiselle paikkojen tonkimiselle ja kuppien tyhjentelylle ja keittelylle. Kuulostaa ällöttävälle touhulle jopa. Enkä ainakaan itse viitsi käyttää sellaiseen riesaan kuin kuukautiset, yhtään enempää aikaa kuin on pakko, vaan keskityn mieluimmin muihin asioihin.
Tamponit ovat minusta olleet todella näppäriä käyttää. Ne vain pitää vaihtaa riittävän usein, aamuin illoin on liian harvoin, kuten tuo malli oli ilmeisesti tehnyt. Luin, että oli vaihtanut 2 x päivässä. Ihan parin tunnin välein voi vaihtaa samalla, kun käy pissallakin vaikkei vuotoa paljon tulisikaan.
Vaarallista bakteerien lisääntymistä aiheutuu, jos tamponi seisoo liian pitkään siellä. Veri on hyvä elatusalusta bakteereille.
Vierailija kirjoitti:
Heh, 17 :)
Minulla ei ole ollut koskaan minkäänlaisia alapäävaivoja, ei hiivaa, ei sukupuolitauteja, ei mitään.
En syö hormonejakaan ja kk-kiertoni on aina ollut säännöllinen 26-28vrk.-18-
Ei mullakaan ole ollut koskaan mitään sukupuolitauteja, koskaan en ole myöskään syönyt hormoneita (e-pillereitä) tai käyttänyt tamponeja, tai kuukuppeja. En ole myöskään käy gynekologilla, jota tän palstan mammat tuntuvat harrastavan ihan kokoajan,, tamponeja, e-pillereitä, gynekologeja.
Ja mä olen friikki ihan varmaan tän perusteella, että elän ihan normaalia elämää ilman tollasta rumbaa. :D
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sellanen "kuppi" edes tungetaan sisään tai vedetään ulos. Aivan käsittämätöntä mihin naiset viitsii ryhtyä, kun ei olisi pakko räplätä p....a ollenkaan tämänkään asian tiimoilta.Samaa mieltä. Ei ne siteetkään kauhean miellyttäviä ole, mutta niiden käyttäminen on kuitenkin erittäin vaivatonta ja siistiä, eikä ole tarvetta millekään ylimääräiselle paikkojen tonkimiselle ja kuppien tyhjentelylle ja keittelylle. Kuulostaa ällöttävälle touhulle jopa. Enkä ainakaan itse viitsi käyttää sellaiseen riesaan kuin kuukautiset, yhtään enempää aikaa kuin on pakko, vaan keskityn mieluimmin muihin asioihin.
Juuri näin. Side on helppo, kiinnitetään vain alushousuihin eikä tarvitse sen enempää ronkkia veristä alapäätään ja äheltää. Hyvin suojaavat, always on minusta paras ja käytän yösidettä, hyvin suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sellanen "kuppi" edes tungetaan sisään tai vedetään ulos. Aivan käsittämätöntä mihin naiset viitsii ryhtyä, kun ei olisi pakko räplätä p....a ollenkaan tämänkään asian tiimoilta.Samaa mieltä. Ei ne siteetkään kauhean miellyttäviä ole, mutta niiden käyttäminen on kuitenkin erittäin vaivatonta ja siistiä, eikä ole tarvetta millekään ylimääräiselle paikkojen tonkimiselle ja kuppien tyhjentelylle ja keittelylle. Kuulostaa ällöttävälle touhulle jopa. Enkä ainakaan itse viitsi käyttää sellaiseen riesaan kuin kuukautiset, yhtään enempää aikaa kuin on pakko, vaan keskityn mieluimmin muihin asioihin.
Miksi siteiden käyttäjät paasaavat "paikkojen tonkimisesta" ja "tunkemisesta", ihan niin kuin esim. tamponin käyttäminen olisi joku suuri show. Kuukupin käyttämisestä en tiedä mitään, mutta itselleni on vaikea kuvitella mitään nopeampaa ja vaivattomampaa kuukautissuojaa kuin tamponi. Ja ikinä ei ole ollut mitään tulehduksia tai vaivoja.
Itse en halua käyttää siteitä, koska se muhiminen tuntuu ikävältä, enkä myöskään halua tuntea sitä, kun sitä verta valahtaa siteeseen. Enemmän side housuissa ylimääräiseltä tuntuu kuin tamponi. Mutta tosiaan, kukin tavallaan. En ymmärrä kyllä miksi tamponin/kuukupin käyttäminen aiheuttaa noin suuria tunteita niillä, jotka eivät niitä edes käytä.
Kuukuppi on tehty lääketieteellisestä silikonista eli siitä samasta tavarasta mitä esim. kirurgiassa käytetään. Siinä ei kasva yhtään mikään eikä siitä irtoa erityisesti mitään, joten se on todella paljon hygienimisempi kuin yksikään puuvillapohjainen materiaali (siteet tai tamppoonit). Lisäksi se ei myöskään kuivata limakalvoja. Mulla on kohta kymmenen vuotta kuukupin käyttöä takana eikä yhtään tulehdusta, hiivaa ym.