Tamponi aiheutti mallille hengenvaaran: Lauren, 24, sai sydänkohtauksen ja menetti jalkansa – myös toinen jalka joudutaan amputoimaan
https://www.is.fi/viihde/art-2000005497368.html
Taidan siirtyä käyttämään kuukuppia.
Kommentit (155)
Ihana, kun tässäkin ketjussa on paljon asiasta mitään tietämättömien, varmasti jollain lailla henkisesti häiriityneiden, ja naisia vihaavien miesten kommentteja. Muutamia korjauksia:
-Tamponia ei tarvitse vaihtaa joka kerta kun käy pissalla. Pissa ja kuukautiset eivät tule samasta paikasta, joten tamponi ei huuhtoudu virtsassa pissalla käymisen yhteydessä. Tamponi tulee vaihtaa noin 4-6 tunnin välein, ehdoton maksimi vaihtovälille on 8 tuntia.
-Tamponin ajatus ei ole se, että nainen tarkoituksella salakuljettaa sisällään jotain tuotetta, vaan se on hygieniatuote, joka imee itseensä kuukautisveren. Siinä ei kasva mikään bakteeristo, eikä kasva emättimessäkään silloin kun tamponi vaihdetaan riittävän usein ja pidetään huolta hygieniasta. Tamponin käyttö on aivan tavallista, normaalia ja yleensä turvallista- siihen ei liity mitään salamyhkäistä. Tamponi on myös hyvin vanha keksintö- jo muinaiset egyptiläiset käyttivät niitä.
-Naiset eivät käy gynellä "räpläyttämässä värkkejään" sen takia, että ovat kasvattaneet sisällään jotain bakteeriviljelmiä tai "salakuljettaneet" sisällään tavaroita, vaan yleensä käynnit liittyvät ehkäisyn hankkimiseen, eri syöpien poissulkemiseen, kuukautiskipuihin tai vuotohäiriöihin.
Itse joudun käyttämään sekä tampoonia että sidettä, harmikseni kokeilemani kuukuppi oli aivan hirveä kokemus. Sen laitto sattui enkä ollut saada sitä ulos... Ja se vasta sattuikin. Eikä kuppiin mahdu paljoa vuotoa. Jos käyttäisin pelkkää sidettä, en voisi liikkua missään kahden runsaan vuotopäivän aikana, hyvä jos kylppäristä ulos. Suurin tampoonikoko vuotaa läpi tunnissa ja siksi on pakko olla myös side. Kyllähän se vähän inhottaa, kun vaihdettaessa holahtaa kananmunankokoisia hyytymiä. Kahden sektion ja sterilisaation jälkeen kuukautiseni ovat muuttuneet hirveäksi verilöylyksi ja 33-vuotiaana odottelen vain, että tulisipa jo menopaussi.
Kaiholla muistelen sitä huoletonta aikaa, kun pärjäsi sillä kuukautissuojalla, jonka itse valitsi. En onneksi pelkää toksista sokkioireyhtymää mutta mitäs jos pelkäisin? Voiko runsaiden kuukautisten vuoksi päästä kohdunpoistoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan uintia. Vois olla ikävän näköistä kun side hajoaisi palasiksi sinne uima-altaaseen, hygieniasta puhumattakaan 😝 Joten tamponi on mulle se ainoa oikea vaihtoehto.
Tosin joku side-intoilija varmaan keksii nyt, että kuukautisten aikaan uimisestakin saa jonkun tulehduksen. News flash; ei saa. Kysy vaikka ammattiuimareilta.Onneksi en vietä niin aktiivista elämää kuin tamponimainoksissa, että pitäisi mennä esim juuri uimahalliin tai muuallekaan itseä vatkaamaan juuri menkkojen aikaan. Ei se reippaampi vuoto kestä kuin kaksi päivää, sen vietän mieluusti kotona peiton alla, pakollisia menoja lukuunottamatta.
Ei mullekaa mieleen tulis ekana lähtee ainaskaa uimahallille menkoissa.
Tämä. Mua inhottaa ees ajatella että joku siellä käy sen tulpan kanssa.. sitte vahingossa joku kiskasee narusta niin veri"pilvi" tulvahtaa siniseen altaaseen.
Kiva ylläripylläri muille uimareille.
Yleensä se naru laitetaan sisään sillain ettei se roiku näkyvillä, vaikka alasti seisoisit. Tai no, näin ainakin itse toimin.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt tamponeja enkä käytä, ei tulis mieleenkään työnnellä ja äheltää mitään sisään kun on siteetkin keksitty.
45v
Parempi se tamponi tai kuukuppi on kuin side joka ei edes pysy paikallaan ja ei estä öisin ohivuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kuukuppi aiheuta ihan saman ongelman?
Olin kuvitellut että ei, pitää tutustua aiheeseen paremmin.
ApKupissa ei oo samalainen toimintamekanismi. Sen takia kuppia voi hyvin käyttää turvallisesti esim sen 12h ilman tyhjennyksiä, kun taas tamppooni pitäs ihan oikeesti repii ulos MAX sen 4h jälkeen. Kupissa myös vähemmän ylimäärästä kemikaalia kun kokoon painetussa ”pumpulipuikossa”
+ tietty se miten paljon ekologisempaa sen kupin käyttö on. Miinuksena sen keittely ja pesu, mutta eipä se loppujenlopuks kauheesti eroa sen vertavaluvan tamppoonin käärimisest roskiin esim. Suosittelen!!Muovissa nyt tunnetusti ei ole kemikaleja? Ei kai sitä vanua kemikaleilla kokoon paineta, mutta toki vanu on parempi kasvualusta pöpöille kuin liukas muovi.
Perehdy aiheeseen edes yksi minuutti ennen kuin koitat tulla pätemään. Kuukuppeja ei tehdä muovista vaan lääketieteellisestä silikonista (samasta kamasta tehdään myös esim. katetreja ja ruokintaletkuja, joten eiköhän niitä voi kehossa pitää).
Kovasti empien vaihdoin kuukuppiin puolitoista vuotta sitten kun alkoi keittää yli tamponien käyttö turnausmatkoilla. Aiemmin siirsin jopa menkat aina turnauksien aikaan e-pillereillä, mutta terveyssyistä jätin e-pillerit pois. Mutta kupin kanssa turnaukset on niin helppoja. Pysyy paremmin kovassa liikkeessä kuin tamponi, saa tyhjättyä ja putsattua illalla ja aamulla majapaikassa ja koko päivän voi olla menossa ja unohtaa koko menkat. Säästän kehoani, hermoja, rahaa ja ympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kuukuppi aiheuta ihan saman ongelman?
Olin kuvitellut että ei, pitää tutustua aiheeseen paremmin.
ApKupissa ei oo samalainen toimintamekanismi. Sen takia kuppia voi hyvin käyttää turvallisesti esim sen 12h ilman tyhjennyksiä, kun taas tamppooni pitäs ihan oikeesti repii ulos MAX sen 4h jälkeen. Kupissa myös vähemmän ylimäärästä kemikaalia kun kokoon painetussa ”pumpulipuikossa”
+ tietty se miten paljon ekologisempaa sen kupin käyttö on. Miinuksena sen keittely ja pesu, mutta eipä se loppujenlopuks kauheesti eroa sen vertavaluvan tamppoonin käärimisest roskiin esim. Suosittelen!!Muovissa nyt tunnetusti ei ole kemikaleja? Ei kai sitä vanua kemikaleilla kokoon paineta, mutta toki vanu on parempi kasvualusta pöpöille kuin liukas muovi.
Perehdy aiheeseen edes yksi minuutti ennen kuin koitat tulla pätemään. Kuukuppeja ei tehdä muovista vaan lääketieteellisestä silikonista (samasta kamasta tehdään myös esim. katetreja ja ruokintaletkuja, joten eiköhän niitä voi kehossa pitää).
Kovasti empien vaihdoin kuukuppiin puolitoista vuotta sitten kun alkoi keittää yli tamponien käyttö turnausmatkoilla. Aiemmin siirsin jopa menkat aina turnauksien aikaan e-pillereillä, mutta terveyssyistä jätin e-pillerit pois. Mutta kupin kanssa turnaukset on niin helppoja. Pysyy paremmin kovassa liikkeessä kuin tamponi, saa tyhjättyä ja putsattua illalla ja aamulla majapaikassa ja koko päivän voi olla menossa ja unohtaa koko menkat. Säästän kehoani, hermoja, rahaa ja ympäristöä.
Pakko lisätä vielä yksi loistava puoli niille joilla ei ole täysin säännölliset kuukautiset: kuppia voi huoletta pitää myös silloin, kun menkat ei ole vielä alkaneet.
tuo on ihan äärimmäisen harvinainen oireyhtymä. Vain kourallinen sairastuu vuodessa koko maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt tamponeja enkä käytä, ei tulis mieleenkään työnnellä ja äheltää mitään sisään kun on siteetkin keksitty.
45v
Parempi se tamponi tai kuukuppi on kuin side joka ei edes pysy paikallaan ja ei estä öisin ohivuotoja.
Kyllä side pysyy paikallaan, kun käyttää tarpeeksi tiukkoja mummopöksyjä.
Huomasitteko, että tamponin aiheuttama on kliinisesti samantapainen, kuin muuten ko toksiinin aiheuttama tila. Tämä tamponin aiheuttama voi siis olla yleisempi ja kuolleisuus on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
45v
Mua ällöttää siteissä se tunne, kun tuntee miten menkkamönjä valuu "housuun", hyyyi, se on niin karmivaa! Lisäksi minulla on sen verran runsas vuoto, että pahimpaan aikaan saisi käyttää jotain mummo-vaippoja, ettei tarvisi pelätä ohitsevuotoja.
Tamppooni imee menkkaverta enemmän itseensä kuin keskivertoside. Usein tosin käytän pahimman vuodon aikaan molempia: Sekä tamppoonia että sidettä. Varsinkin kun töissä ei välttämättä pääse heti sinne vessaan kuin olis tarve.
Minkä kokoinen kuukautiskuppi olis sopiva neitsyelle? Kun varmaan on aika piukat paikat. Vai onko kokemuksia, että onko sellainen epämiellyttävä piukkojen paikkojen vuoksi? Ja paljonko sinne sitä menkkaverta mahtuu? Sen voi kyllä varmaan kokeillakkin, että onko liian runsas vuoto kuukupin käytölle, voi aluksi pitää sidettä lisävarmisteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, 17 :)
Minulla ei ole ollut koskaan minkäänlaisia alapäävaivoja, ei hiivaa, ei sukupuolitauteja, ei mitään.
En syö hormonejakaan ja kk-kiertoni on aina ollut säännöllinen 26-28vrk.-18-
Ei mullakaan ole ollut koskaan mitään sukupuolitauteja, koskaan en ole myöskään syönyt hormoneita (e-pillereitä) tai käyttänyt tamponeja, tai kuukuppeja. En ole myöskään käy gynekologilla, jota tän palstan mammat tuntuvat harrastavan ihan kokoajan,, tamponeja, e-pillereitä, gynekologeja.
Ja mä olen friikki ihan varmaan tän perusteella, että elän ihan normaalia elämää ilman tollasta rumbaa. :DN45
Et käy papassa? Kohdunjaulan syöpä voidaan hoitaa jos todetaan ajoissa. Sukupuolitesteissä käyn noin kerran kahdessa vuodessa myös. En luottaisi sokeasti kumppaniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan uintia. Vois olla ikävän näköistä kun side hajoaisi palasiksi sinne uima-altaaseen, hygieniasta puhumattakaan 😝 Joten tamponi on mulle se ainoa oikea vaihtoehto.
Tosin joku side-intoilija varmaan keksii nyt, että kuukautisten aikaan uimisestakin saa jonkun tulehduksen. News flash; ei saa. Kysy vaikka ammattiuimareilta.Onneksi en vietä niin aktiivista elämää kuin tamponimainoksissa, että pitäisi mennä esim juuri uimahalliin tai muuallekaan itseä vatkaamaan juuri menkkojen aikaan. Ei se reippaampi vuoto kestä kuin kaksi päivää, sen vietän mieluusti kotona peiton alla, pakollisia menoja lukuunottamatta.
Ei mullekaa mieleen tulis ekana lähtee ainaskaa uimahallille menkoissa.
Tämä. Mua inhottaa ees ajatella että joku siellä käy sen tulpan kanssa.. sitte vahingossa joku kiskasee narusta niin veri"pilvi" tulvahtaa siniseen altaaseen.
Kiva ylläripylläri muille uimareille.Vahingossa kiskaisee narusta 😂😂😂😂😂
Tämä oli kyllä paras :D Siinä vaiheessa olis kyllä muita ongelmia kuin joku "veripilvi", lähinnä rikosoikeudellisia.
Otna, mutta olen 27v nainen enkä saa tamponia sisään ilman liukkaria, paitsi vuodon ensimmäisenä päivänä. En ole mistään kuivuudesta koskaan kärsinyt mutta en vaan saa ilman kipua työnnettyä mitään sisään "kylmiltään". Siksi aina siteet...
Vahingossa kiskaisee narusta 😂😂😂😂😂