Millaisen ruokakassin kokoaisit köyhälle?
Nyt varsinkin näin joulun alla moni tekee hyvää ja lahjoittaa esim. ruokakasseja vähävaraisille perheille. Millaisen kassin sinä olet koonnut(/kokoaisit) itse joko yksin eläjälle tai perheelle?
Itseäni aina hämmentää nää makaronit joita annetaan.. Veikkaisin että jokaisella köyhällä perheellä on varaa itse ostaa 20cent makaronipussi ja sen tähden sitä makaronia syödäänki melkein joka päivä. Miksi ihmiset siis lahjoittaa niitä?! Tuli vaan mieleen kun oon nyt ainakin parilta hyväntekijältä, joka on someen jakanut hyvän työnsä, bonganut lahjoituksen seasta perus makaronia.
Vien perjantaina vähävaraiselle perheelle ruokakassin, ja ajattelin nimenomaan koota pussiin kaikkea mitä he eivät normaalisti välttämättä pääsisi syömään, kun rahat on niin tiukilla. Vinkkejäkin ottaisin vastaan...!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panisin köyhän ensin töihin: eihän se ruoka kenellekään ilmatteeks taivaalta tipu!
Minulle kelpaisi ruokakassi, jossa on lisukkeena työpaikka. Mitä työtä ja palkkaa tarjoat?
Olet viisi vuotta myöhässä. Lainaamasi kommentti on vuodelta 2017.
En minä ihan tosissani kysynytkään. Tuollaiset puheet ovat useimmiten pelkkää puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku monilla on noihin jouluomenoihin (tarkoitan niitä isoja punaisia)? Ne näyttävät myrkyllisiltä eivätkä maistu miltään.
Ne on niitä ylimeikattuja- mutta kun naiset ei usko että miehet pitävät meikittömistä enemmän niin minkäs teet. Syödään vahaa.
Lahjakortti johonki elintarvikeliikkeeseen nii ei allergiat ja muut estä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kokosin vähävaraiselle perheelle tällaisen satsin jouluksi. En kerännyt perustarvikkeita koska jouluna jotkut makaroni ja lihapullat ei kauheasti mieltä ylennä.
-sinihomejuustoa
-laadukasta cheddaria
-briekiekko
-jouluomenia
-mandariineja
-3kg luomu joulukinkku
-kylmäsavu- ja graavilohta
-maksapateeta
-keksilajitelma
-punaviiniglögiä
-laadukasta suklaata
-suklaatryffeleitä
-pähkinöitä
-alkoholitonta glögiä
-laatikot
-juustokakkuLisäksi heidän lapsilleen ryhmä hau pyjamat ja yhteiseksi ison legolaatikon.
Meni n. 250€, mut se on minulle pieni summa. Yksinasuvana varakkaana, yksinäisenä ihmisenä minulla on varaa ilahduttaa edes muita, vaikka itse yksin joulun vietänkin.
Toimi varmaan kun ilmeisesti tunsit perheen?
Itsectiedån useamman, jonka mielestä tuostakin herkkulistasta iso osa on sellaista "mitä ihmettä me tälläkin tehdään" ei-oikeaa-ruokaa.- siis in mennään jonnekin "pateet" -linjalle niin eipä niistä oikeim lapsiperhe ruokaa tee, eikä noita juustojakaan EHKÄ osaa käyttää lapsien kanssa (toki aikuiset ehkä sitten herkuttelevat?)
Itse annan "kassin" parille tuntemallani lapsiperheelle (jotka ehkä eivät ihan kuulu niihin stereotypia-umpiköyhiin, joita sossu+hope+srk yms perinteisesti tukevat.
Siinä kassissa joulujuhlamokka, Blossa-alkoholiton glögi, italialaista joulukuvioitua pastaa, rusinoita ja cashew-pähkinöitä, lapsille suklaapukit ja sitten ihan lahjakortti tuohon meidän Prismaan. Luotan siihen, että osaavat ihan itse ostaa nakit ja tonnikalat.
Vierailija kirjoitti:
Juustoa iso mötikkä, ei halvinta, hedelmiä, pakastekasviksia, monenlaista leipää, parempaa kuin halvat, suklaarasia, ehkä muutama purkki esim. lihapullia, hyviä.
Niin ettei kassi huuda heti, että halvinta on valittu. Hyvä pullapitko +kahvipaketti. Jos perheessä lapsia, omat herkut mukaan. Jos sinulla on varaa ostaa toiselle kerran vuodessa, älä silloin ajattele, maksaako kympin tai 2 enemmän.
Mä en ihan ymmärrä tätä täällä toistuvaa "ei halvinta" -kommenttia.
Onko halpa automaattisesti pahaa?
Itse ainakin olisin paljon kiitollisempi siiitä 1kg Valion arkijuusto "halpismötikästä" kuin jostain exclusive-maistelujuustosta.
Teinit syö kuitenkin mieluiten tuttua juustoa ja joku 120g brie-palanen loppusi heti ensimmäisellä kerralla, jos sitä ylipäätään söisivät.
Minä panostaisin tuoretuotteisiin, kuten talvella aika hintaviin hedelmiin ja kasviksiin. Itsekään ei niitä oikein raaskisi ostaa nykyhinnoilla. Nuo pateet ja erikoisjuustot ovat sellaisia, joita kannattaa ostaa niille, joiden varmaksi tietää sellaisia syövän. Minulta jäisi väliin kaikki säilykelihat ja pateet.
Jos perheessä syödään pastaa eli esim.makaronia, en näe ongelmaa makaronin mukaan laitossa. Tosin tumma/täysjyväpasta maksaa enemmän kuin tää 20c.
Perusarkeen:
Ihan perusruoka tarvikkeita, joita tietää ko taloudessa käytettävän. Hedelmiä, kuivatuotteita (esim. makaronit, riisit, hietaleet, jauhot ym.), lihaa tai kasviproteiinia, kahvia, teetä, säilykkeitä, pähkinöitä. Näiden lisäksi talous-/wc-paperi, kuukautissuojia, hammastahnaa, pesu-siivoustarvikkeita, jotain herkkuja ym. Kannattaa selvittää mitä kyseisessä perheessä tarvitaan ja käytetään ja sen mukaan.
Jouluun sama periaate eli mitä kyseisessä perheessä on toivottu ja käyttöön menevää + herkkuja.
Lahjakortti ei ole huono vaihtoehto, jos et tunne perhettä ja vaikka tuntisitkin.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako se perhe oikeesti ruokaa, vai rahaa? Mun piti joskus viedä ruokakassi, eikä se sitten kelvannut. Rahaa olivat vailla. Jäi vähän kurjat fiilikset.
Olin yksinhuoltajana, kun poikani oli lukiossa. Varakas täti toi meille joulukassin. Kassissa oli ihan perusruokia, mutta esim. jauheliha oli kaikkein halvin kaupan valikoimista jne. Minua kassi huvitti, mutta poikani loukkaantui ja sanoi, että luuliko täti, että meillä itsellämme ei olisi ollut jouluruokia. Enemmän iloa olisi ollut vaikka kahvipakasta ja konvehtirasiasta, tai kaksikymppisestä, vaikka kassin arvo oli enemmän.
Vierailija kirjoitti:
No mä ostan mun omaiselle usein ruokakasseja, mutta tiedän mitä hän syö. Hänellä on myös motorisia vaikeuksia ja keskittymiskkyvyttömyyttä, joten ruokien pitää olla helppoja.
- lehtisalaattia
- pikkutomaatteja
- viinirypäleitä
- kurkkua
- helposti kuorittavia sitrushedelmiä
- banaaneja
- mehua - kohtuudella
. juustoa valmiksi siivutettuja pakkauksia
- kalkkunaleikettä
- laktoosittomia mikroruokia ja valmislihapullia pitkällä päiväyksellä- hän ei kykene itse laittamaan ruokaa
- keksipaketti - en vie paljon makeaa, koska hän syö kaikki heti muuten, mutta hänellä käy vieraita ja nämä on niitä varten.
- kivennäisvettä, jotain maustettua, mistä hän tuntuu pitävän
Hän ei juo kahvia, ei teetä, ei tupakoi eikä käytä alkoholia missään muodossa. Hän on harras uskovainen. Hän ei pidä edes glögistä.
Koska hänellä on paino-ongelmia, niin voisitte ehdottaa jotain helposti laitettavaa ruokaa. Leipää en osta, sitä näkyy tulevan liiankin paljon ruokajakeluista.
Ruokien lisäksi vessapaperia, talouspaperia, pesuaineita, deodoranttia...
Jos voit viedä pakasteita niin miten olisi erilaiset valmisruoat pakkasesta ? Niitä vegetarian couscous yms juttuja tai ihan kalapuikkoja, pyttipannua, perunapakasteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaako se perhe oikeesti ruokaa, vai rahaa? Mun piti joskus viedä ruokakassi, eikä se sitten kelvannut. Rahaa olivat vailla. Jäi vähän kurjat fiilikset.
Olin yksinhuoltajana, kun poikani oli lukiossa. Varakas täti toi meille joulukassin. Kassissa oli ihan perusruokia, mutta esim. jauheliha oli kaikkein halvin kaupan valikoimista jne. Minua kassi huvitti, mutta poikani loukkaantui ja sanoi, että luuliko täti, että meillä itsellämme ei olisi ollut jouluruokia. Enemmän iloa olisi ollut vaikka kahvipakasta ja konvehtirasiasta, tai kaksikymppisestä, vaikka kassin arvo oli enemmän.
Väärin autettu: taas!!!
Tarve ja puute on siis erittäin suhteellista Suomessa.
Ei tullut mieleesi ja pojallesikin opettaa vähän kiitollisuutta siitä, että joku teitä huomioi?
Täti ei varmaan kuvitellutkaan tuovansa teille joulun HERKUIKSI niitä arkisia juttuja. Hän varmaan ajatteli, että niillä vältyt jonkun arkiruoalla ostamisesta ja siitä SÄÄSTYNEELLÄ rahalla voit sitten ihan itse ostaa juuri sen herkun mitä eniten jouluunne kaipaatte.
Mikun käsittääkseni tämä on se suurin syy sille, miksi ihmiset ostavat aika tavallista.ruokaa joulukasseihin. Ne kuluvat varmasti ja jokaisella varattomalla on kuitenkin se ihan ikioma joulun tuoja herkkunsa mitä me muut emme voi tietää (+ kun tiedetään että min osaa apua monestakin paikasta... olisi aika järjetöntä että joka pussista löytyy ne samat joulun herkut, eikö?)
Vierailija kirjoitti:
Panisin köyhän ensin töihin: eihän se ruoka kenellekään ilmatteeks taivaalta tipu!
jep, oppis olemaan eka, ei oo muillakaan helppoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä ostan mun omaiselle usein ruokakasseja, mutta tiedän mitä hän syö. Hänellä on myös motorisia vaikeuksia ja keskittymiskkyvyttömyyttä, joten ruokien pitää olla helppoja.
- lehtisalaattia
- pikkutomaatteja
- viinirypäleitä
- kurkkua
- helposti kuorittavia sitrushedelmiä
- banaaneja
- mehua - kohtuudella
. juustoa valmiksi siivutettuja pakkauksia
- kalkkunaleikettä
- laktoosittomia mikroruokia ja valmislihapullia pitkällä päiväyksellä- hän ei kykene itse laittamaan ruokaa
- keksipaketti - en vie paljon makeaa, koska hän syö kaikki heti muuten, mutta hänellä käy vieraita ja nämä on niitä varten.
- kivennäisvettä, jotain maustettua, mistä hän tuntuu pitävän
Hän ei juo kahvia, ei teetä, ei tupakoi eikä käytä alkoholia missään muodossa. Hän on harras uskovainen. Hän ei pidä edes glögistä.
Koska hänellä on paino-ongelmia, niin voisitte ehdottaa jotain helposti laitettavaa ruokaa. Leipää en osta, sitä näkyy tulevan liiankin paljon ruokajakeluista.
Ruokien lisäksi vessapaperia, talouspaperia, pesuaineita, deodoranttia...
Jos voit viedä pakasteita niin miten olisi erilaiset valmisruoat pakkasesta ? Niitä vegetarian couscous yms juttuja tai ihan kalapuikkoja, pyttipannua, perunapakasteita?
Ei mitään paistettavaa tai uunissa laitettavaa vielä, koetamme hankkia hänelle yhteisporukalla induktiolieden. Hän saattaa unohtaa uunin päälle ja lähteä kylille pariksi tunniksi. Mikro on turvallinen valinta ja vedenkeitin, niitä osaa käyttää. Hän on tyypillinen vanhan ajan kasvatti, syö hyvin perusruokaa, saa olla mausteita, mutta ei liikaa. Pikkuporkkanat unohdin listalta, niistä hän pitää ja niitä viedään aina. Unohdin varmaan muutakin, mutta hyvin pitkälti helposti syötävistä tai kuorittavista hedelmistä ja vihanneksista. Pikapuuroja kokeilin, ei saanut aikaiseksi kun olisi tarvinnut ohjeen ja "ei tässä nyt ehdi" on yleensä hänen vastaus jos on puoli tuntia aikaa. Ajan käsite ei ole hallussa.
Kun mä olen avustanut ruokaostoksilla, ole ostanut ihan samoja tuotteita kuin mitä ostan itsellenikin. Hedelmiä, kasviksia, lihoja, kaloja, kananmunia, viljatuotteita, kahvia, teetä, juustoja sekä muita maitotaloustuotteita jne jne. Toki tiedustellut ensin allergiat sekä onko jotain, mitä ei käytä lainkaan. Joulun ruoka-apuun sitten henkilöstä rippuen joko valmislaatikoita, kinkkua, piparkakkuja, joulutorttuja jne tai sitten raaka-aineet, joista voi tehdä jouluruuat itse.
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa! Mitä työtä tarjoat, mikä palkka, mikä TESS. Kai huolehdit vakuutukset ja vakuutusmaksut ja työterveyshuollon, ja maksat verot Suomeen? Ei muuta kuin tältä pohjalta nimet paperiin (niin siis, kirjallinen työsoppari, tottakai). Hu huu, minne katosit? Tätä tää just on. Ensin luvataan ja sitten kadotaankin johonkin pöytälaatikkoon, ellei peräti Cayman-saarille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kelpaisi ruokakassi, jossa on lisukkeena työpaikka. Mitä työtä ja palkkaa tarjoat?
Olet viisi vuotta myöhässä. Lainaamasi kommentti on vuodelta 2017.
Koskaan ei ole liian myöhäistä. Tekosyy.
Mä luulen, että mieluisa voisi myös olla ihan "maustekassi" (ainakin omat opiskelijat olleet tyytyväisiä). Tyyliin (kohdehenkilölle sopien...)
Felix/heinz -ketsuppi
Turun sinappi
Kikkomans
Chiracha -kastike
wings -kastike
Bbq -kastike
Oliiviöljy
Mahdollisesti jtn oliiveja, fetaa, croutoneja salaattiin tmv
Ja sieltä maistehyllystå kohdehenkilölle sopivia:
Curry
Provencale -seos
Pippuriseos
Ihan mitä kuvittelee ko henkilön mielellään arjen kokkailuissa mausteita käyttävän.
Tämä ei siis ole niinkään ruoka-apu -kassi vaan joulutervehdys, missä tuotteita, mitkä maistuvat ja maustavat ehkä yksipuolista ruoanlaittoa pitkään.
Ei mielestäni ehkä myöskään tunnu saajalta niin "köyhäinavulta"?
Me saatiin viime vuonna jouluna avustus missä oli juurikin perustarvikkeita. Ihan makarooneja, jauhoja, kuivahiivaa, kaurahiutaleita, erillaisia säilykkeitä, soijarouhetta,kahvia, vessapaperia yms..minä tykkäsin kyllä siitä, koska ne on semmoisia arjen juttuja millä pitkään ruokalaskua kevennettiin. Lisänä oli vielä herkkukassi missä oli glögiä, suklaata ja lapsille leffaliput, nämä oli kiva toki myös, mutta jos rahat on loppu niin se että saat parille päivälle herkkuja ei hirveästi tilannetta auta eli arvostan kovasti tuota arkiruokaa millä tiukassa tilanteessa selvittiin pitkälle.
Koostaisin ruokakassin pitkään ja huoneenlämmössä säilyvistä tuotteista kuten
- oliiviöljy
- sesamöljy
- balsamiviinietikka
- suola
- pasta
- risottoriisi
- riisi
- kikherneet
- oliivit
- aurinkokuivatut tomaatit
- artisokan sydämet
- pesto
- tomaattimurska
- kirsikkatomaattikastike
- tikka masala valmiskastike
- soijakastike
- kuivatut viikunat
- hapankorput
- salamitangot
- tonnikala
- currytahna
- kookosmaito
Jos mä olisin ihan rutiköyhä, niin toivoisin ennemminkin määrää kuin laatua. Onhan se kiva syödä pari kertaa vähän paremmin, mutta mieluummin ottaisin tarvikkeet jotka riittävät mahdollisimman pitkään. Samalla rahalla kuin ostaa kassillisen herkkuja, ostaa monta kassillista perustarvikkeita. Juuri niitä makarooneja, kaurahiutaleita, perunaa, munia, jauhelihaa jne. Kaikki ei välttämättä edes pidä niistä kalliimmista ja laadukkaammista jutuista, kun ei ole niihin ehkä koskaan tottunut. Jos perheessä on lapsia, niin laittaisin kyllä mukaan myös karkkia/suklaata. Ja vaikka pipari- ja torttutaikinaa jotka ei paljoa maksa, mutta tuo joulutunnelmaa ja kivaa tekemistäkin lapsille kun voivat itse leipoa.
Mikä hinku monilla on noihin jouluomenoihin (tarkoitan niitä isoja punaisia)? Ne näyttävät myrkyllisiltä eivätkä maistu miltään.