Millaisen ruokakassin kokoaisit köyhälle?
Nyt varsinkin näin joulun alla moni tekee hyvää ja lahjoittaa esim. ruokakasseja vähävaraisille perheille. Millaisen kassin sinä olet koonnut(/kokoaisit) itse joko yksin eläjälle tai perheelle?
Itseäni aina hämmentää nää makaronit joita annetaan.. Veikkaisin että jokaisella köyhällä perheellä on varaa itse ostaa 20cent makaronipussi ja sen tähden sitä makaronia syödäänki melkein joka päivä. Miksi ihmiset siis lahjoittaa niitä?! Tuli vaan mieleen kun oon nyt ainakin parilta hyväntekijältä, joka on someen jakanut hyvän työnsä, bonganut lahjoituksen seasta perus makaronia.
Vien perjantaina vähävaraiselle perheelle ruokakassin, ja ajattelin nimenomaan koota pussiin kaikkea mitä he eivät normaalisti välttämättä pääsisi syömään, kun rahat on niin tiukilla. Vinkkejäkin ottaisin vastaan...!
Kommentit (82)
Mulle olis kelvannut myös tonnikalasäilykkeet, papupurkit ja hedelmäpalat liemessään. Kuivahedelmät ja pähkinät. Ja jos kehtaa, niin vessapaperiakin kuluu. Hemmottelutuotteiksi olisi sopinut joku aavistuksen parempi shampoo ja hoitoaine tai jopa tuoksusaippua.
Terv.
entinen köyhä, nykyisin jo toimeentuleva
Itse laittaisin varmaan pienen kinkun ja jotain hienoa sinappia, konvehtirasian, hyvää glögiä, ehkä juustoja ja piparia, joululimpun ja esipaistettuja sämpylöitä, salaattiainekset ja hedelmiä (omenaa, mandariinejä, persimoneja).
Ehkä jopa äitien tekemiä laatikoita jos tietää, ettei avustettavalla ole intoa keittiössä.
Lisäksi jotain laadukkaita nakkeja uudeksivuodeksi, sellaisia mitä ei köyhänä välttämättä raaskisi ostaa.
Tietämättä ap:n budjettia: näin jouluksi ostaisin possun lapaa tms (5-8€/kg) kilon, juureksia sen lisukkeeksi. Paketin graavilohta, 1-2 hyvää juustoa. Vähän paremman kahvin, hyvää suklaata ja vaikka pikkuleipäpaketin tai jonkin jouluisen kakun (vaikka itsetehdyn). Glögiä pullon ja ehkä punaviiniäkin.
Noista tulee yhteensä n 50€
Jos kassiin halutaan jotain säilyvää, niin vieraile säilykehyllyllä. Siellä on laadukkaampaakin tavaraa, savustettuja kaloja, oliiveja, marinoituja vihanneksia yms. Vähän kalliimpia pähkinöitä köyhä varmaan itse harvemmin ostaa eli pane pussiin macadamia-, para- tai saksanpähkinöitä. Joulunpyhien jälkeen voisi olla iloa kuivatuista pavuista, jotka ovat vähän tyylikkäämpi valinta kuin purkkipavut. Leipähyllyllä on nykyään kaikenlaisia erikoisempia kuivaleipiä, makeita keksejä toki voisi laittaa myös. Kotimainen hunaja on kallista mutta ihanaa. Onhan näitä.
Mutta olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi ap! On kyllä jotensakin kummallista laittaa lahjaksi oikein perinteistä, arkista köyhäinmuonaa ja vielä kehua sillä somessa... Kun tarkoitus olisi auttaa vähävaraista kai juhlimaan, eikä vain pysymään hengissä pyhien yli!
Minäkin mielelläni auttaisin perhettä, jonka tietäisin tarvitsevan vain väliaikaista apua, pientä kädenojennusta.
Tuon ruokakassin voisi myös koostaa teeman mukaan; kasaa leivontatarvikkeet ihan leivinpaperista alkaen ja strösseleitä päälle. Kuivahiivaa ja jauhoja, unikonsiemeniä. Parempaa kasvisöljyä.
Lisäksi on muita asioita, joita osaa arvostaa; hammastikkuja, uusia hammasharjoja, hygieniatuotteita.
Itse sain aikanaan tuparilahjaksi ämpärillisen siivoustuotteita, ja se oli kovin mieleinen lahja. Tietysti tässä pitää käyttää tiettyä herkkyyttä, ettei lahjan saaja tulkitse että heillä on likaista. Tai joku voi olla ekologisista syistä sellainen, että käyttää vain etikkaa ja soodaa puhdistamiseen.
Puuroriisiä
Laktoositonta maitoa
Torttutaikinaa
Luumuhilloa
Piparitaikinaa
Koristeita pipareita varten
Glögiä
Manteleita ja rusinoita
Kahvia ja teetä
Lohta tai kinkkua
Perunoita
Kuohukermaa
Noista saisi jo jouluksi evästä ja ovat sellaisia tarvikkeita, mitä ei itse ehkä voi ostaa (paitsi perunat) eikä noita taida olla ruoka-avustuksissakaan tarjolla. Perustarvikkeita varmasti on ostettu jo itse, nämä olisi ehkä enemmän sellaisia "luksustuotteita" niiden lisäksi joulupöydässä.
Lämminsavustettutta kirjolohta ja graavilohta kalastajalta, kinkkukimpale lihamestarilta, viini- tai glögipullo.
Vierailija kirjoitti:
Org topic oikeinkin mutta Amerikassa asuvana mua naurattaa tuo suomalaisten hysteerisyys kylmäketjujen ym.hömpän kanssa- täällä ihan surutta viedään itse tehtyä kouluun ja jaetaan opettajien ja kavereiden kanssa hyvällä halulla.Yhteisöllisyys rules eikä kukaan ymmärrä kirjottaa.
Tottakai joku tolkku esim.raakalihan kanssa muttei sekään nyt tunneissa pilaannu!
Jos vie sen kassinsa vaikka Pelastusarmeijaan jaettavaksi, niin mistä sen tietää, vaikka se olisi päivän tai useammankin lämpimässä.
En nyt kehtaisi köyhällekään ruokamyrkytystä aiheuttaa. Tietysti jos vie sen kassinsa itse köyhän kotiin, niin sitten on eri asia.
No kerro nyt itse ihan mielenkiinnon vuoksi, mitä sinne amarikkalaisten köyhien ruokakassiin laitetaan.
Vegaanisen. Ehkä saattais jotan lihansyöjää vähän harmittaa aluksi, mutta kokeiltuaan tuotteita saattaisi pitääkin niistä ja ostaa joskus myöhemminkin. Enkä edes hyväntekeväisyysasioissa halua tukea eläinten tarpeetonta riistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Org topic oikeinkin mutta Amerikassa asuvana mua naurattaa tuo suomalaisten hysteerisyys kylmäketjujen ym.hömpän kanssa- täällä ihan surutta viedään itse tehtyä kouluun ja jaetaan opettajien ja kavereiden kanssa hyvällä halulla.Yhteisöllisyys rules eikä kukaan ymmärrä kirjottaa.
Tottakai joku tolkku esim.raakalihan kanssa muttei sekään nyt tunneissa pilaannu!
Jos vie sen kassinsa vaikka Pelastusarmeijaan jaettavaksi, niin mistä sen tietää, vaikka se olisi päivän tai useammankin lämpimässä.
En nyt kehtaisi köyhällekään ruokamyrkytystä aiheuttaa. Tietysti jos vie sen kassinsa itse köyhän kotiin, niin sitten on eri asia.
No kerro nyt itse ihan mielenkiinnon vuoksi, mitä sinne amarikkalaisten köyhien ruokakassiin laitetaan.
1000 dollarin shekki!
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin:
-kokolihaleikkelepötkylän
-gourmet-juustoa
-Risella-riisiä ja kevytmaitoa (saa lisätä joulupuuroon) ja rusinoita (rusinakiisseli)
-kahvi- ja teepakan (sama kumpaa juovat)
-glögipullon Alkosta
-laatusuklaata (ei Lidlin) ja laatulakuja (ei Lidlin)
-punaposkisia ja mehukkaita jouluomenia ja mandariineja
Jos kassiin jää vielä tilaa niin saattaisin piruuttani sujauttaa sinne lämminsavustettua poroa aimo palan
Tuota kohtaa en ihan ymmärrä... Lidlissä on aivan ihan suklaita ja olen itse todennut heidän normilakut kaikista parhaimmiksi, joten miksi niitä ei voisi laittaa?
Sitten tuo gourmetjuusto on vaikea toteuttaa, kun ei voi tietää minkätyyppisistä juustoista kukin tykkää.
Porokaan ei monien makuun ole....
Mielestäni kaikista parhain olisikin antaa mm. kuivatuotteita, tölkkituotteita, kahvia/teetä, hedelmiä, mehua/limsaa/vissyä/glögiä, makeisia/kuivattuja hedelmiä/pähkinöitä...
Sitten vaikka ruokakassista puhuttiinkin, niin esim. talouspaperi/wc-paperi, leivinpaperi/kelmu/folio, käsitiskiaine, käsienpesuaine, käsipyyhkeet ja tiskipyyhkeet (sifonet/wileda) jne... olisivat varmasti mukavia juttuja.
Erilaisia hyviä leikkeleitä (kunnon saunapalvikinkku, metvursti, kylmäsavuporo tai härkä...), hyvä juusto tai kaksi, glögi, kahvi, suklaata, keksejä, joku artesaanileipä, kylmäsavu-tai graavilohi, hedelmiä (ananas, päärynöitä, jouluomenia), oivariini, tuoremehu...
Tälläisistä ”luksustuotteista” itse ilahtuisin kovasti. Makkaraa, sika-nautaa ja makaronia on arjessa ihan riittämiin, vaikka kyllähän nekin tulevat tarpeeseen. Pieni extra kuitenkin tuo juhlan tuntua.
Pienen pullon limua, josta olisin sihautellut hiilihapot pois. Lisäksi iso suklaarasia, jossa olisi keskellä laatikkoa pieni suklaakonvehti. Ruuaksi riittää leikkelepaketti, kaksi sulatejuustoviipaletta ja kolme leipäpalaa. Paketti puurohiutaleita ja jodioitua suolaa. Välitän nääs köyhien jodin saannista.
Mä kokosin vähävaraiselle perheelle tällaisen satsin jouluksi. En kerännyt perustarvikkeita koska jouluna jotkut makaroni ja lihapullat ei kauheasti mieltä ylennä.
-sinihomejuustoa
-laadukasta cheddaria
-briekiekko
-jouluomenia
-mandariineja
-3kg luomu joulukinkku
-kylmäsavu- ja graavilohta
-maksapateeta
-keksilajitelma
-punaviiniglögiä
-laadukasta suklaata
-suklaatryffeleitä
-pähkinöitä
-alkoholitonta glögiä
-laatikot
-juustokakku
Lisäksi heidän lapsilleen ryhmä hau pyjamat ja yhteiseksi ison legolaatikon.
Meni n. 250€, mut se on minulle pieni summa. Yksinasuvana varakkaana, yksinäisenä ihmisenä minulla on varaa ilahduttaa edes muita, vaikka itse yksin joulun vietänkin.
Hedelmiä (jouluomenat, mandariinit, viinirypäleet...), paistovalmiita patonkeja tms, säilykkeitä (tonnikalaa, tomaattimurskaa, oliiveja, maissia), majoneesia, parmesanjuustoa raasteena, hyvää pastaa, kahvipaketti, cashewpähkinöitä, manteleita, glögiä, suklaata.
Jos perheessä lapsia niin myös kaakaota ja pari pakettia muroja (muutakin kuin perus cornflakesit).
Nestemäinen saippua ja lapsille oma pesuiane, jos muutaki haluaa sujauttaa pakettiin.
Jos on lapsiperhe, niin kaakaota (ei niitä halvimpia, vaan esim.Nesqvick) ja herkkumuroja lisäksi.
Riippuu henkilöstä.
Ruoanlaittotaitoiselle aineksia, muutoin veisin kaalilaatikkoa, palapaistia, keittoja, makkaraa, mitä löydän pakastimesta, salaatteja ym. Kahvipakettia unohtamatta.
Jolla itsellä on valmiita ruokia, ehkä herkkukorin.
Jouluksi voisi tosiaan olla hienompaa suklaata, juustoa ym. herkutteluun sopivaa. Jos vaan saajalla olisi mahdollisuus pakastaa osa, niin veisin sitten lihaa, kalaa ja kanaa, koska niihin sitä rahaa uppoaa. Salaattitarpeita laittaisin sen verran, mitä ehtii aika pian käyttää. Kuiva-aineista tulee mieleen pähkinät, nehän ovat kauhean hintaisia maapähkinöitä lukuunottamatta, sitten vaikka kahvia ja teetä. Mutta ei tosiaan mitään halvinta makaronia ja kaurahiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Mä kokosin vähävaraiselle perheelle tällaisen satsin jouluksi. En kerännyt perustarvikkeita koska jouluna jotkut makaroni ja lihapullat ei kauheasti mieltä ylennä.
-sinihomejuustoa
-laadukasta cheddaria
-briekiekko
-jouluomenia
-mandariineja
-3kg luomu joulukinkku
-kylmäsavu- ja graavilohta
-maksapateeta
-keksilajitelma
-punaviiniglögiä
-laadukasta suklaata
-suklaatryffeleitä
-pähkinöitä
-alkoholitonta glögiä
-laatikot
-juustokakkuLisäksi heidän lapsilleen ryhmä hau pyjamat ja yhteiseksi ison legolaatikon.
Meni n. 250€, mut se on minulle pieni summa. Yksinasuvana varakkaana, yksinäisenä ihmisenä minulla on varaa ilahduttaa edes muita, vaikka itse yksin joulun vietänkin.
Äää! Tule meille jouluksi, jos asut pääkaupunkiseudulla/lähettyvillä niin noin ihanalle ihmiselle tarjoan mielelläni joulun. 😭 T. N26
Omg!