Olenko mä ainoa, jonka mielestä toi aktiivimalli on hyvä?
Kyllä sen itsestäänkin tietää, että jollei ikinä käy missään, niin sitä passivoituu tosi nopeasti.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani henkilöt, jotka haluavat tehdä töitä, ovat töissä. Osa kylläkin määräaikaisuuksia ja osa lomautettuna kuukaudeksi tai kahdeksi. Mutta tuntemani työttömät eivät käytännössä haluakaan töihin. Pitäisi kuulemma ilman koulutusta saada joku kevyt virka jossa ei pidä tehdä mitään. Syksyllä tapasin yhden puolitutun (35v naisen), joka ei ole ikinä ollut töissä. Hän kauhisteli että voi joutua tekemään jonkun määräaikaisuuden. Pahinta hänelle oli se, että pitäisi nousta aamulla aikaisin ja koko päivä olisi pilalla. Ei kuulemma jäisi aikaa muuhun. Ja samoin ajattelee kaikki tuntemani 25v-35v pitkäaikais työttömät.
Tämän johdosta olen onnellinen, että joku vähän painostaa heitä ylös sohvalta.
Miten se sinun elämääsi erityisesti vaikuttaa? Mistä olet tässä tapauksessa onnellinen? Olet onnellinen niiden työttömien puolesta?
Hyvä kysymys. Olen onnellinen siitä, että tästä maasta ei tehtäisi täyttä oleskelu yhteiskuntaa. En halveksi tms. työtöntä, joka ihan oikeasti yrittää päästä töihin. Näitä henkilöitä ei varmasti aktivointi edes häiritse.
Mutta asennetyöttömyys, josta olemme lehdistäkin lukeneet on liian helppoa. Jos tämä yleistyy, niin Suomi on konkursissa. Ja kuten kerroin niin 100% tuntemistani 25-35v pitkäaikaistyöttömistä on sitä siksi etteivät jaksa/viitsi tehdä oikeita töitä. Tähän on tultava loppu.
Luuletko sä että tää noihin asennetyöttömiin vaikuttaa hölkäsen pöläystä. Tuskin he edes kiinnittävät moiseen juttuun huomiota. He ovat yleensä myös sossun asiakkaita ja saavat sen erotuksen sitten sossusta.
Tää vaikuttaa niihin aktiivisiin työttömiin, jotka hakee töitä, kouluttaa itseään (esim. avoimessa korkeakoulussa sen maksimimäärän mitä saa, tiesithän kai että tämä on rankasti rajoitettu), on koulutettuja ja kokemusta on vaikkapa 20 vuotta. Haluja työllistyä on, mutta ei työpaikkoja heille.
Nyt he menevät kuluttamaan a)aikaa b)yhteiskunnan rahaa leikkimällä piirileikkejä ja askartelemalla. Kuka tällaisesta hyötyy? Yksityiset koulutusfirmat, jotka käärii näistä piirileikeistä hyvät rahat. Koska ei tuolla nyt todellakaan yhtäkkiä ole mitään ihme muutaman päivän keikkatöitä näille ihmisille.
Ne jotka ammattinsa puolesta pystyvät tekemään ja saavat keikkatöitä (ravitola-ala, hoito-ala, kaupan nollasopparit, raksa jne.) toimivat ihan kuten ovat tähänkin asti toimineet, nyt vaan siihen tarvitaan entistä enemmän byrokratiaa (=enemmän ihmisiä, enemmän kustannuksia yhteiskunnalle).
Juuri näin.
Kyllä ihmiset osaa olla aktiivisia ilman työllisyyskursseja, ilmaisia työharjoitteluita ym
Minäkin olen ollut paljon työttömänä, välillä olen saanut pieniä määräaikaisia työpätkiä. Työttömyyssikoina olen opiskellut kieliä työväenopistossa iltaisin, ja hakeutunut opiskelemaan omaehtoisesti uutta ammattia. Kerran olen ollut 'Näin teet CV'n' kurssilla, mitään korjausehdotuksia ei ohjaajalla ollut, itsekin oli ollut paljon työttömänä. Eipä nuo paljon ihmisiä aktivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee varmasti miljoona alapeukkua. Mutta edesmennyt äitini oli pitkäaikaistyötön ja varmaan masentunutkin. Muistan lapsuudestani, kuinka hän pelkäsi ja vihasi työllistämistoimia, mutta aina kun hän töihin karenssin uhatessa meni, hänen mielialansa kohentui tuntuvasti. Jakson lopulla hän oli saanut uusia ystäviä ja muuttunut paljon energisemmäksi. Ikävä kyllä ne työt aina loppuivat ja hän eristäytyi taas kotiin...
Mutta kaikesta huolimatta olin jo lapsena vastikkeellisen työttömyysturvan kannattaja oman äitini kohdalla.
Tajuatko yhtään, mistä tässä aktiivisuusmallissa on kysymys? Tässä rangaistaan myös niitä valmiiksi aktiivisia työttömiä, jotka tosissaan yrittävät työllistyä, mutta eivät yksi kertaisesti saa töitä, koska avoimia työpaikkoja on niin vähän suhteessa työnhakijoihin.
Kai niitä työhönosoituksia entisaikaankin tuli myös niille, jotka olivat itsenäisesti hakeneet töitä. Joku vanhempi ihminen voi oikaista, jos olen väärässä. Sen muistan, että äiti meni puoleksi vuodeksi töihin pitkän karenssin uhalla. Rajummalta se kuulostaa kuin tämä aktiivimalli. Toisaalta jos käy muutaman päivän jossain kurssilla, ei synny sitä työyhteisöäkään, joka oli äidille tosi iso juttu.
Edelleenkään et tiedä mistä puhut. Työkkärin lähettämät "työtarjoukset" eivät ole työpaikkoja, joihin vaan suoraan kävellään. Ne ovat ilmoituksia vapaista työpaikoista, joita työttömän täytyy hakea. Sama "työtarjous" lähetetään sadalle muullekin työttömälle, eli työkkäri ei oikeasti tarjoa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällätavoin lisätään vain vihaa yhteiskuntaa kohtaan. Ollaan vihaisia siitä, ettei yhteiskunta pysty tarjoamaan työtä sitä tarvitseville.
Yhteiskunnan ei varsinaisesti ole pakko tarjota työtä. Työn voi itsekin kehittää. Lisäksi voi lähteä rajan taakse työntekoon kuten aiemmatkin sukupolvet (mutta sitä varten olisi pitänyt olla positiivisempi asenne pakkoruotsiin).
Senkin kakkapää! Minä tulen ja otan sinun työsi, teen sen halvemmalla. Mene sinä rajan taakse.
Sinun pitäisi osata ruotsia, jotta voisit tehdä minun työni. Lisäksi et voisi tehdä sitä halvemmalla, koska kunnalla on kiinteä palkkaus eikä näihin hommiin edes päästetä mitä tahansa kaduntallaajaa.
Olet :D Et taida ymmärtää mallin vaikutuksia, joko ajattelet sinisilmäisesti tai sitten et pysty samaistumaan ihmisten erilaisiin elämäntilanteisiin ja siihen miten malli tulee hankaloittamaan heidän elämäänsä. Malli myös alentaa työttömien ihmiste arvoa. Tämä malli luo todennäköisesti myös uusia ala-arvoisia huonosti palkattuja töitä, joita pakko ottaa sitten vastaan jotta jotenkin kituuttaa (ja vit...taa). Mutta koska "vastuunkanto" vai miten se menikään..oikeiston metkuja. Eriarvoisuus ja siitä aiheutuvat ongelmat lisääntyvät. Ei löydy edes sanoja näin huonoille päätöksille.
Ja muistetteko miten pääministeri Sipilä pyysi (ei mitään lainsäädäntöä) myös yritysjohtajia osallistumaan 'talkoisiin' luovuttamalla osan tuloistaan valtiolle ja voi että kun kun olikin harmi kun kukaan ei osallistunutkaan, niinpä. Politiikkaa politiikkaa. Valintoja uurnilla, hyvät kansalaiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet. Kiristys ja uhkailu vain pahentaa työttömän muutenkin ahdistavaa tilannetta. Elämäntilanteen huonontaminen ei aktivoi ihmistä, vaan passivoi ja aiheuttaa toivottomuuden tunnetta ja mielenterveysongelmia.
Tuota on tutkittu ulkomailla. Säälin niitä korkeasti koulutettuja kunnianhimoisia nuoria ihmisiä, jotka muutenkin ovat ihan stressissä tilanteestaan. Minä olen vanha ja olen tehnyt vaikka mitä, selviän kyllä.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710172200465641_u0.shtml
Miettikääpä maanviljelijöitä. Sadat käyneet itsemurhan partaalla. Tämä jo valmiiksi masentuneiden työttömien ahdingon, häpeän ja nöyryytyksen lisääminen tulee aiheuttamaan paljon turhia itsemurhia. Näinkö sitä suomalaisten kansantautia hoidetaan?
Mutta hei, onko kyse 30 eurosta vai mistä? En tiedä kun en ole koskaan tukia saanut, vaan olen tehnyt rehellisesti töitä. Kannattaisi laittaa asia mittasuhteisiin. Elämä loppuu 30 euroon?
Sinkkumies
Niin kannattaisi laittaa tosiaan mittasuhteisiin, paljonko luulet pitkäaikaistyöttömällä olevan käyttörahaa pakollisten menojen jälkeen? Isompia hankintoja ei ole voinut tehdä kuukausiin kun elämä on kädestä suuhun. Jos se on nyt vaikka 30 e se vähennys (en laskenut), niin se on iso raha monen työttömän kukkarossa, maksaa jo puhelinlaskun ja netin tms. Voivoi sua. Mut ehkä suurempi ongelma on kuitenkin tuossa työttömän nöyryyttämisessä. ps työtönkin voi olla ihan rehellinen :D Tosin tätä myötä varmasti moni myös irtisanoo itsensä systeemistä ja lähtee laittomuuksien puolelle, enkä ihmettele yhtään. Tulee joo halvaksi yhteiskunnalle nämä seurannaisilmiöt..
Itse olen palkannut kaksi henkilöä kurssitusten kautta. Tosin aikaa niistä on jo. Ensimmäinen palkattu jäi työttömäksi kun vanha työpaikka meni konkurssiin, mutta kuulin vanhalta yrittäjältä, että on hyvä työntekijä. Soitin hänelle ja tarjosin työtä. Ei kelvannut koska on jo koko ikänsä tehnyt töitä ja nyt on aika levätä eläkkeeseen asti. Pian soitti takaisin sanoilla, "hän joutuu johonkin työkkärin kursseille, joten onko tarjous voimassa" Olihan se voimassa. Toinen oli pitkäaikaistyötön, jolle sossu maksoi sen 9€/päivä eikä minulle tullut kuluja/riskejä lainkaan. Otin työkokeiluun ilman aikomustakaan palkata. Toisin kävi. Kun 9€ päivät loppuivat niin sanoin että jää töihin. Enkä ole katunut.
Eli kaksi kertaa on nämä "turhat" patistelut tuottanut tulosta itselleni. Olen siis palkannut 100% näistä vakiduuniin.
Jos sama tahti on muissakin työpaikoissa, niin uusi laki on todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet. Kiristys ja uhkailu vain pahentaa työttömän muutenkin ahdistavaa tilannetta. Elämäntilanteen huonontaminen ei aktivoi ihmistä, vaan passivoi ja aiheuttaa toivottomuuden tunnetta ja mielenterveysongelmia.
Tuota on tutkittu ulkomailla. Säälin niitä korkeasti koulutettuja kunnianhimoisia nuoria ihmisiä, jotka muutenkin ovat ihan stressissä tilanteestaan. Minä olen vanha ja olen tehnyt vaikka mitä, selviän kyllä.
Miettikääpä maanviljelijöitä. Sadat käyneet itsemurhan partaalla. Tämä jo valmiiksi masentuneiden työttömien ahdingon, häpeän ja nöyryytyksen lisääminen tulee aiheuttamaan paljon turhia itsemurhia. Näinkö sitä suomalaisten kansantautia hoidetaan?
Mutta hei, onko kyse 30 eurosta vai mistä? En tiedä kun en ole koskaan tukia saanut, vaan olen tehnyt rehellisesti töitä. Kannattaisi laittaa asia mittasuhteisiin. Elämä loppuu 30 euroon?
Sinkkumies
30 euroa voi olla monelle työttömälle aika iso raha. Itse pidän sitä niin pienenä rahana, etten oikein jaksa uskoa byrokratian lisäämisen olevan kannattavaa moisen summan vuoksi. Toisin sanoen, uskon kyttäämisen ja rankaisutoimenpiteiden tulevan paljon kalliimmaksi kuin mitä noilla heikennyksillä ”säästetään”. Mutta sepä ei kokkareita, kepuleita, siniuuvatteja ja heidän kannattajiaan häiritse, heille on pääasia päästä toteuttamaan kostonhimoaan työttömiä kohtaan, maksoi mitä maksoi.
Mä käyn jo näkemässä kavereita, perheen luona, mielenterveystoimistoissa.
Loput ajasta harrastan juttuja, joita voin tehdä kotona. Maksullisiin harrastuksiin ei ole varaa.
Meen töihin tasan sitten, kun saan valtiolta jotain oikeaa mielenterveysapua joka mahdollistaa että siihen kykenen. Mun mielenterveys tuhottiin pakollisessa peruskoulussa jonka jälkeen mut jätettiin yksin ongelmieni kanssa. En koe olevani mitään tuottavuutta velkaa, mutta haluan toki parantua itseni takia.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn jo näkemässä kavereita, perheen luona, mielenterveystoimistoissa.
Loput ajasta harrastan juttuja, joita voin tehdä kotona. Maksullisiin harrastuksiin ei ole varaa.Meen töihin tasan sitten, kun saan valtiolta jotain oikeaa mielenterveysapua joka mahdollistaa että siihen kykenen. Mun mielenterveys tuhottiin pakollisessa peruskoulussa jonka jälkeen mut jätettiin yksin ongelmieni kanssa. En koe olevani mitään tuottavuutta velkaa, mutta haluan toki parantua itseni takia.
Olisiko ollut parempi, että et olisi saanut peruskoulutusta lainkaan ja olisit nyt luku- ja kirjoitustaidoton tai että olisit maksanut jotain siitä peruskoulutuksesta?
Mitäpä jos lakkaisit syyllistämästä muita omista vaikeuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
30 euroa voi olla monelle työttömälle aika iso raha. Itse pidän sitä niin pienenä rahana, etten oikein jaksa uskoa byrokratian lisäämisen olevan kannattavaa moisen summan vuoksi. Toisin sanoen, uskon kyttäämisen ja rankaisutoimenpiteiden tulevan paljon kalliimmaksi kuin mitä noilla heikennyksillä ”säästetään”. Mutta sepä ei kokkareita, kepuleita, siniuuvatteja ja heidän kannattajiaan häiritse, heille on pääasia päästä toteuttamaan kostonhimoaan työttömiä kohtaan, maksoi mitä maksoi.
On kyllä hyvä pointti. Ja nyt kun muistelen niin Sipilän hallituksellahan on tässä ollut menossa "norminpurkutalkoot". Ei sitten koske työttömiä? Lisää kallista byrokratiaa. Niinpä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et ole ainoa, oikeistomulkut on kanssasi samaa mieltä, kokkareet, persut ja keskusta.
Perussuomalaiset äänesti vastaan!!
Uuvatti Siniset Soinin johdolla äänestivät puolesta.
Äläpäs valehtele, useimmat persut äänesti aktiivimallin puolesta.
Ei yllätä, oikeistoa kun ihailevat vaikka äänet tulee köyhiltä.
Et todellakaan ole ainoa. Todella hyvä uudistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et ole ainoa, oikeistomulkut on kanssasi samaa mieltä, kokkareet, persut ja keskusta.
Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropas yhdenkin Perussuomalaisen kansanedustajan nimi joka muka äänesti aktiivimallin puolesta, senkin valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te lahjakkaat, pätevät, fiksut ja osaavat huippuyksilöt olette työttöminä? Vain töihin menemällä välttäisitte nuo aikuisten päiväkerhot.
Olen itse ollut työelämässä 15-vuotiaastasta, jos kesätyöpaikat lasketaan mukaan, eli yli 40 vuotta. Olen korkeakoulutettu, olen opiskellut ulkomaillakin, ja elämäni aika työskennellyt yli 40 eri työpaikassa paikassa neljässä eri maassa. Puhun sujuvasti useita kieliä. Kokemusta on kaikenlaisesta työstä siivous- ja tehdastyön kautta asiakaspalveluun, koulutustyötöhön ja aina asiantuntijatehtäviin saakka.
Näiden tietojen perusteella voitte arvata mistä syystä olen ollut työtön viimeiset kolme vuotta:
a) sain potkut ja enkä osannut hakea uutta työpaikkaa
b) sain potkut ja muutuin yhtäkkiä laiskaksi ja työtävieroksuvaksi
c) olen yli 50-vuotias
d) en osaa käyttää tietokoneita, koska olen kalkkis
e) olen vajaakuntoinen
f) olen erikoistunut alaan, jossa teetetään pätkätöitä
g) olen erikoistunut alaan, jonka valtio toimillaan on ajanut alas
Mitä arvaat?
Vierailija kirjoitti:
Ap, kun tässä nyt vain on sellainen juttu, että me kaikki työttömät ei mahduta avoinna oleviin töihin mitenkään. Vai haluatko, että menemme väkisin ja poliisi käy hakemassa pois?
Mennään kaikki työttämät työhön hallitukseen! Siellä on selvästi puutetta työttömyyden asiantuntijoista ko. aktiivimallista päätellen.
Heti tiistaina 2.1. Arkadianmäelle kaikki jonoon! Huudetaan kovaan ääneen "me tultiin töihin!!" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainut. Kanssasi samaa seuraa on:
Antero Vartia
Timo Soini
Petteri Orpo
Juha Sipilä
Sampo Terho
ynnä vastaavat dorkat
Ja mistäköhän tuo Antero Vartia tuohon ilmestyi?
Varmaan virhe, tarkoittanee Juhana Vartiaista?
Kaksi elämäntapatyötöntä ei halua aktivoitua.