Olenko mä ainoa, jonka mielestä toi aktiivimalli on hyvä?
Kyllä sen itsestäänkin tietää, että jollei ikinä käy missään, niin sitä passivoituu tosi nopeasti.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainut. Kanssasi samaa seuraa on:
Antero Vartia
Timo Soini
Petteri Orpo
Juha Sipilä
Sampo Terho
ynnä vastaavat dorkat
Ja mistäköhän tuo Antero Vartia tuohon ilmestyi?
https://www.verkkouutiset.fi/antero-vartia-tyota-pitaisi-voida-tarjota-…
Vierailija kirjoitti:
Tällätavoin lisätään vain vihaa yhteiskuntaa kohtaan. Ollaan vihaisia siitä, ettei yhteiskunta pysty tarjoamaan työtä sitä tarvitseville.
Yhteiskunnan ei varsinaisesti ole pakko tarjota työtä. Työn voi itsekin kehittää. Lisäksi voi lähteä rajan taakse työntekoon kuten aiemmatkin sukupolvet (mutta sitä varten olisi pitänyt olla positiivisempi asenne pakkoruotsiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani henkilöt, jotka haluavat tehdä töitä, ovat töissä. Osa kylläkin määräaikaisuuksia ja osa lomautettuna kuukaudeksi tai kahdeksi. Mutta tuntemani työttömät eivät käytännössä haluakaan töihin. Pitäisi kuulemma ilman koulutusta saada joku kevyt virka jossa ei pidä tehdä mitään. Syksyllä tapasin yhden puolitutun (35v naisen), joka ei ole ikinä ollut töissä. Hän kauhisteli että voi joutua tekemään jonkun määräaikaisuuden. Pahinta hänelle oli se, että pitäisi nousta aamulla aikaisin ja koko päivä olisi pilalla. Ei kuulemma jäisi aikaa muuhun. Ja samoin ajattelee kaikki tuntemani 25v-35v pitkäaikais työttömät.
Tämän johdosta olen onnellinen, että joku vähän painostaa heitä ylös sohvalta.
Et kertonut ikääsi, mutta muista sanasi, kun olet 56-vuotias ja olet jäänyt työttömäksi. Tai sitten jäät työttömäksi päälle nelikymppisenä ja lisäksi sinulla on joku pitkäaikaissairaus kuten reuma. Huomaat, ettet enää olekaan kuuminta hottia.
Olisin onnellinen että pääsisin näyttämään motivaationi ja taitoni työkokeiluun. Tiedän että muulla tavoin se ikä ja reuma sulkisi minulta kaikki ovet. Työkokeilussa voisin näyttää epäilevälle työnantajalle että kannattaa palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani henkilöt, jotka haluavat tehdä töitä, ovat töissä. Osa kylläkin määräaikaisuuksia ja osa lomautettuna kuukaudeksi tai kahdeksi. Mutta tuntemani työttömät eivät käytännössä haluakaan töihin. Pitäisi kuulemma ilman koulutusta saada joku kevyt virka jossa ei pidä tehdä mitään. Syksyllä tapasin yhden puolitutun (35v naisen), joka ei ole ikinä ollut töissä. Hän kauhisteli että voi joutua tekemään jonkun määräaikaisuuden. Pahinta hänelle oli se, että pitäisi nousta aamulla aikaisin ja koko päivä olisi pilalla. Ei kuulemma jäisi aikaa muuhun. Ja samoin ajattelee kaikki tuntemani 25v-35v pitkäaikais työttömät.
Et kertonut ikääsi, mutta muista sanasi, kun olet 56-vuotias ja olet jäänyt työttömäksi. Tai sitten jäät työttömäksi päälle nelikymppisenä ja lisäksi sinulla on joku pitkäaikaissairaus kuten reuma. Huomaat, ettet enää olekaan kuuminta hottia.
Olisin onnellinen että pääsisin näyttämään motivaationi ja taitoni työkokeiluun. Tiedän että muulla tavoin se ikä ja reuma sulkisi minulta kaikki ovet. Työkokeilussa voisin näyttää epäilevälle työnantajalle että kannattaa palkata.
Hahahahhaha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahahhaha!
Jep. Ei kannata yrittää, voisi vaikka pahassa tapauksessa tärpätä. Parempi jäädä kotiin makamaan ja vaatia veronmaksajia elättämään, kuten muutkin tällä foorumilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahahhaha!
Jep. Ei kannata yrittää, voisi vaikka pahassa tapauksessa tärpätä. Parempi jäädä kotiin makamaan ja vaatia veronmaksajia elättämään, kuten muutkin tällä foorumilla.
Ikävä pudottaa sinut maanpinnalle,mutta suurin osa työnantajista ei ole aikeissakaan palkata. Uutta työkokeilijaa eli ilmaista työvoimaa vaan putkeen. Kokeiltu ja nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ettei suurimmalla osalla aktiivimallin kannattajista ei ole tietoa, että mitä sillä oikeasti edes tarkoitetaan. Onhan työttömyysturva ollut vastikkeellista jo aikaisemmin siinä mielessä, että töitä on pitänyt hakea ja osallistua tapaamisiin, kursseille jne. Nyt ei vaan siis riitä aktiivinen työnhaku, vaan niitä töitä on oikeasti saatava, jotta työttömyystuki ei pienene. Kyse ei siis ole siitä, että työttömät "pakotetaan" töihin rangaistuksen uhalla, vaan se rangaistus tulee joka tapauksessa, vaikka kuinka aktiivisesti hakee töitä, mutta ei vaan saa niitä.
riittää myös että käy niillä turhilla kursseilla
Suuri osa työttömistä EI tule saamaan töitä eikä pääse kursseille. Suurelta osalta siis leikataan korvauksia. Ilman että he voivat siihen mitenkään vaikuttaa. Heitä siis rangaistaan siitä, että ovat työttömiä. Joku harva varmaan ainakin välillä saa tuon 18 tunnin työn tai pääsee kurssille, mutta iso osa ei saa. Monelta menee se 5% ilman että heillä oikeasti on mitään mahdollisuuksia yrittää sitä estää. Ei ole työtä eikä kurssia., ei vaikka kuinka etsisi. Tyhjästä on paha nyhjäistä. Ja ihana hallituksemme rankaisee tätä ihmistä laskemalla hänen korvauksiaan. Ja uskottelee, että tämä on aktivointia.
Reilumpaa olis ollut suoraan leikata kaikilta korvauksia. Koska sehän tässä oli tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se sinun elämääsi erityisesti vaikuttaa? Mistä olet tässä tapauksessa onnellinen? Olet onnellinen niiden työttömien puolesta?
Hyvä kysymys. Olen onnellinen siitä, että tästä maasta ei tehtäisi täyttä oleskelu yhteiskuntaa. En halveksi tms. työtöntä, joka ihan oikeasti yrittää päästä töihin. Näitä henkilöitä ei varmasti aktivointi edes häiritse.
Mutta asennetyöttömyys, josta olemme lehdistäkin lukeneet on liian helppoa. Jos tämä yleistyy, niin Suomi on konkursissa. Ja kuten kerroin niin 100% tuntemistani 25-35v pitkäaikaistyöttömistä on sitä siksi etteivät jaksa/viitsi tehdä oikeita töitä. Tähän on tultava loppu.
Luuletko sä että tää noihin asennetyöttömiin vaikuttaa hölkäsen pöläystä. Tuskin he edes kiinnittävät moiseen juttuun huomiota. He ovat yleensä myös sossun asiakkaita ja saavat sen erotuksen sitten sossusta.
Tää vaikuttaa niihin aktiivisiin työttömiin, jotka hakee töitä, kouluttaa itseään (esim. avoimessa korkeakoulussa sen maksimimäärän mitä saa, tiesithän kai että tämä on rankasti rajoitettu), on koulutettuja ja kokemusta on vaikkapa 20 vuotta. Haluja työllistyä on, mutta ei työpaikkoja heille.
Nyt he menevät kuluttamaan a)aikaa b)yhteiskunnan rahaa leikkimällä piirileikkejä ja askartelemalla. Kuka tällaisesta hyötyy? Yksityiset koulutusfirmat, jotka käärii näistä piirileikeistä hyvät rahat. Koska ei tuolla nyt todellakaan yhtäkkiä ole mitään ihme muutaman päivän keikkatöitä näille ihmisille.
Ne jotka ammattinsa puolesta pystyvät tekemään ja saavat keikkatöitä (ravitola-ala, hoito-ala, kaupan nollasopparit, raksa jne.) toimivat ihan kuten ovat tähänkin asti toimineet, nyt vaan siihen tarvitaan entistä enemmän byrokratiaa (=enemmän ihmisiä, enemmän kustannuksia yhteiskunnalle).
Ne elämäntapatyöttömät eivät oo edes tämän piirissä. Ne on saanut masennuksen/alkoholismin tms. verukkeella jo saraseläkkeen. Tämä kohdistuu vain niihin, jotka oikeasti yrittävät työllistyä. Sossun asiakkaat eivät myöskään aktivoidu tämän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Olet. Kiristys ja uhkailu vain pahentaa työttömän muutenkin ahdistavaa tilannetta. Elämäntilanteen huonontaminen ei aktivoi ihmistä, vaan passivoi ja aiheuttaa toivottomuuden tunnetta ja mielenterveysongelmia.
Tuota on tutkittu ulkomailla. Säälin niitä korkeasti koulutettuja kunnianhimoisia nuoria ihmisiä, jotka muutenkin ovat ihan stressissä tilanteestaan. Minä olen vanha ja olen tehnyt vaikka mitä, selviän kyllä.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710172200465641_u0.shtml
Miettikääpä maanviljelijöitä. Sadat käyneet itsemurhan partaalla. Tämä jo valmiiksi masentuneiden työttömien ahdingon, häpeän ja nöyryytyksen lisääminen tulee aiheuttamaan paljon turhia itsemurhia. Näinkö sitä suomalaisten kansantautia hoidetaan?
Mutta hei, onko kyse 30 eurosta vai mistä? En tiedä kun en ole koskaan tukia saanut, vaan olen tehnyt rehellisesti töitä. Kannattaisi laittaa asia mittasuhteisiin. Elämä loppuu 30 euroon?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no ainakin niitä, ketkä eivät ole yrittäneetkään kouluttautua tai työllistyä elämänsä aikana, olisi ihan hyvä 'aktivoida'. Eikä se kotona pitkään makaaminen tee korkeakoulutetullekaan hyvää. Miksei sitä nyt kurssille, parille voisi osallistua. Onpahan ainakin jotakin tekemistä.
Taas mua alkaa ärsyttää. Mä ihan mielelläni tosiaan osallistun akateemisena kursseille. Mutta etkö sä oikeasti tajua, että ei niillekään niin vaan mennä? Olen laittanut nyt kaksi sähköpostia viikko sitten omavalmentajalle, joka ei ole vastannut mitään. Nyt myös Oma asioinnissa olen laittanut yhteydenottopyynnön. Nyt elän kusi sukassa, että löytyykö joku kurssituspaikka ajalle 01-03/18, 5 päivää. Että siinä sulle sitä todellisuutta.
Lopeta mouhoaminen ja hae oikeisiin töihin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahahhaha!
Ikävä pudottaa sinut maanpinnalle,mutta suurin osa työnantajista ei ole aikeissakaan palkata. Uutta työkokeilijaa eli ilmaista työvoimaa vaan putkeen. Kokeiltu ja nähty on.
Mua suorastaan vituttaa, kun ylemmät pomot palkkailevat työkokeilijoita, joista on pelkkää haittaa. Vittuilen sitten niille takaisin, mutta MÄ saan aina vastailla miksi niitä ei haluta meille töihin. Siksi kun ne on yleensä täysin mitään aikaansaamattomia. Työteho on 25% normaalin työntekijän työtehosta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on nyt ollut vuoden työtön (sitä ennen 22 vuotta tauotta töissä).
Hän ei pidä tätäkään mallia mitenkään pahana, ja toinen ehdotus oli ollut selkeästi heikompi ( minkä vuoksi se tietysti olikin ollut ehdokas)
Miten hän sitten aikoo toteuttaa sen aktiivisuutensa? Onko hän sellaisella alalla että on realistista saada jotain pieniä työpätkiä? Tuskin kukaan jaksaa niitä hassunhauskoja kursseja kovin pitkään.
Eihän niillä tarvitse käydä kuin kerran/3kk
5 päivää per 3 kuukautta.
Kerran meillä oli tosin harjoittelija, joka imi muista työntekijöistä niin paljon, että meidän kokonaisuutena olisi ollut parempi olla ilman..
Sinkkumies
Minä olen hakenus siivoajaksi, tiskariksi, siivoajaksi kun rahasta on ollut tiukkaa. Oletteko te?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet. Kiristys ja uhkailu vain pahentaa työttömän muutenkin ahdistavaa tilannetta. Elämäntilanteen huonontaminen ei aktivoi ihmistä, vaan passivoi ja aiheuttaa toivottomuuden tunnetta ja mielenterveysongelmia.
Tuota on tutkittu ulkomailla. Säälin niitä korkeasti koulutettuja kunnianhimoisia nuoria ihmisiä, jotka muutenkin ovat ihan stressissä tilanteestaan. Minä olen vanha ja olen tehnyt vaikka mitä, selviän kyllä.
Miettikääpä maanviljelijöitä. Sadat käyneet itsemurhan partaalla. Tämä jo valmiiksi masentuneiden työttömien ahdingon, häpeän ja nöyryytyksen lisääminen tulee aiheuttamaan paljon turhia itsemurhia. Näinkö sitä suomalaisten kansantautia hoidetaan?
Mutta hei, onko kyse 30 eurosta vai mistä? En tiedä kun en ole koskaan tukia saanut, vaan olen tehnyt rehellisesti töitä. Kannattaisi laittaa asia mittasuhteisiin. Elämä loppuu 30 euroon?
Sinkkumies
Laske itse omista tulostasi 5% ja kysy sitten onko se paljon vai vähän. Siinä kohtaa kun tuella tulee toimeen laskennallisen köyhyysrajan alla, 30 euroa on iso raha. Vai esitätkö vain taas tyhmää niinkuin yleensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällätavoin lisätään vain vihaa yhteiskuntaa kohtaan. Ollaan vihaisia siitä, ettei yhteiskunta pysty tarjoamaan työtä sitä tarvitseville.
Yhteiskunnan ei varsinaisesti ole pakko tarjota työtä. Työn voi itsekin kehittää. Lisäksi voi lähteä rajan taakse työntekoon kuten aiemmatkin sukupolvet (mutta sitä varten olisi pitänyt olla positiivisempi asenne pakkoruotsiin).
Senkin kakkapää! Minä tulen ja otan sinun työsi, teen sen halvemmalla. Mene sinä rajan taakse.
Olen myös saanut työnantajilta arvostusta, että olen tehnyt "alemman" tason hommia. Jotkut akateemiset itkevät, että niistä on haittaa, mutta fiksut työnantajat taas katsovat, että ihminen lyö kätensä santaan ja antaa työpanoksensa missä tilanteessa vain.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Laske itse omista tulostasi 5% ja kysy sitten onko se paljon vai vähän. Siinä kohtaa kun tuella tulee toimeen laskennallisen köyhyysrajan alla, 30 euroa on iso raha. Vai esitätkö vain taas tyhmää niinkuin yleensä?
En mä sanonut, etteikö sillä olisi merkitystä. Sanoin, ettei se kuitenkaan kuoleman kysymys ole kuten palstalla esitetään. Itse haluaisin aktivoida sellaisia jotka ovat koko elämänsä lojuneet kotona. En esim. sellaisia, joilla on työuraa ja työt menneet alta yms. Senhän näkee jo siitä, että ovat valmiita tekemään. Kun taas elämäntapatyöttömät ovat vähän eri juttu .. Jääty esim. 18 vuotiaina jo työttömäksi ja sama ura jatkuu hautaan asti. Eikö sellaisia pitäisikin aktivoida?
Sinkkumies
Antero Vartia äänesti kylläkin aktiivimallia vastaan, kuten muutkin vihreät.