Olenko mä ainoa, jonka mielestä toi aktiivimalli on hyvä?
Kyllä sen itsestäänkin tietää, että jollei ikinä käy missään, niin sitä passivoituu tosi nopeasti.
Kommentit (119)
Kyllä tästä mallista työssäkäyvienkin kannattaa olla huolissaan. Nykytyöttömät ovat usein pitkälle koulutettuja ja kokeneitakin, kyllä tällainen ilmaisapu monelle työnantajalle kelpaa ja kohta voidaankin kiristää niitä palkkalistoilla olevia kun olisi halvempia korvaajia tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee varmasti miljoona alapeukkua. Mutta edesmennyt äitini oli pitkäaikaistyötön ja varmaan masentunutkin. Muistan lapsuudestani, kuinka hän pelkäsi ja vihasi työllistämistoimia, mutta aina kun hän töihin karenssin uhatessa meni, hänen mielialansa kohentui tuntuvasti. Jakson lopulla hän oli saanut uusia ystäviä ja muuttunut paljon energisemmäksi. Ikävä kyllä ne työt aina loppuivat ja hän eristäytyi taas kotiin...
Mutta kaikesta huolimatta olin jo lapsena vastikkeellisen työttömyysturvan kannattaja oman äitini kohdalla.
Tajuatko yhtään, mistä tässä aktiivisuusmallissa on kysymys? Tässä rangaistaan myös niitä valmiiksi aktiivisia työttömiä, jotka tosissaan yrittävät työllistyä, mutta eivät yksi kertaisesti saa töitä, koska avoimia työpaikkoja on niin vähän suhteessa työnhakijoihin.
Et ole ainoa, mutta Suomessa on valitettavan työvastainen ilmapiiri ja edut eli rahat pitäisi saada tilille tekemättä yhtään mitään missään.
Et ole ainoa ap. Täällä möykkäävät eivät ehkä ole sitä kaikkein työhaluisinta joukko, kun tuntuu olevan painajainen, jos joku ottaa yhteyttä.
Ne aktivointitilaisuudet ovat olleet piristäviä arjen katkaisijoita, tapaa muitakin samassa tilanteessa olevia, eikä mökkeydy sinne kotiinsa murjottamaan.
Jos ei tiedä mitään tästä aktiivimallista tai edes työttömyydestä ja heidän kohtelusta, onko siitä järkeä edes puhua siten kuin tietäisi? Aivan sama kuin minä puhuisin jostain vammaisetuudesta. Mä en vaan niin ylipäänsä ymmärrä sitä, että ihmiset puhuu jostain, mihin he eivät ole perehtyneitä. Kysellä saa oppiakseen uutta, mutta lonkalta heitetyt mutu-väitteet on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa ap. Täällä möykkäävät eivät ehkä ole sitä kaikkein työhaluisinta joukko, kun tuntuu olevan painajainen, jos joku ottaa yhteyttä.
Ne aktivointitilaisuudet ovat olleet piristäviä arjen katkaisijoita, tapaa muitakin samassa tilanteessa olevia, eikä mökkeydy sinne kotiinsa murjottamaan.
Haha, luuletko että on ihan oikeasti jotain iloa että menet jo sinne viidennelle cv-kurssille? Vai olisiko sittenkin vain hel*etin turhauttavaa?
Ja en minä ainakaan mihinkään kotiin ole mökkiytynyt, onko sinulla kaikki kodin ulkopuolinen elämä vain työelämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on nyt ollut vuoden työtön (sitä ennen 22 vuotta tauotta töissä).
Hän ei pidä tätäkään mallia mitenkään pahana, ja toinen ehdotus oli ollut selkeästi heikompi ( minkä vuoksi se tietysti olikin ollut ehdokas)
Miten hän sitten aikoo toteuttaa sen aktiivisuutensa? Onko hän sellaisella alalla että on realistista saada jotain pieniä työpätkiä? Tuskin kukaan jaksaa niitä hassunhauskoja kursseja kovin pitkään.
Eihän niillä tarvitse käydä kuin kerran/3kk
4 x 5 päivää vuodessa. Ota huomioon että ei ne ilmaisia yhteiskunnalle ole, usein varsin kalliitakin yksityisten firmojen vetämiä himphamppukursseja, josta ei ole iloa kuin ko. firmalle tulojen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on nyt ollut vuoden työtön (sitä ennen 22 vuotta tauotta töissä).
Hän ei pidä tätäkään mallia mitenkään pahana, ja toinen ehdotus oli ollut selkeästi heikompi ( minkä vuoksi se tietysti olikin ollut ehdokas)
Miten hän sitten aikoo toteuttaa sen aktiivisuutensa? Onko hän sellaisella alalla että on realistista saada jotain pieniä työpätkiä? Tuskin kukaan jaksaa niitä hassunhauskoja kursseja kovin pitkään.
Eihän niillä tarvitse käydä kuin kerran/3kk
4 x 5 päivää vuodessa. Ota huomioon että ei ne ilmaisia yhteiskunnalle ole, usein varsin kalliitakin yksityisten firmojen vetämiä himphamppukursseja, josta ei ole iloa kuin ko. firmalle tulojen muodossa.
minäpä otan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ettei suurimmalla osalla aktiivimallin kannattajista ei ole tietoa, että mitä sillä oikeasti edes tarkoitetaan. Onhan työttömyysturva ollut vastikkeellista jo aikaisemmin siinä mielessä, että töitä on pitänyt hakea ja osallistua tapaamisiin, kursseille jne. Nyt ei vaan siis riitä aktiivinen työnhaku, vaan niitä töitä on oikeasti saatava, jotta työttömyystuki ei pienene. Kyse ei siis ole siitä, että työttömät "pakotetaan" töihin rangaistuksen uhalla, vaan se rangaistus tulee joka tapauksessa, vaikka kuinka aktiivisesti hakee töitä, mutta ei vaan saa niitä.
riittää myös että käy niillä turhilla kursseilla
Ei niitä turhia kurssejakaan joka paikassa ja jatkuvasti ole.
Ja riittääkö täsdä nyt päivän cv:n tuunauskurssi tuon tarkkailujakson aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ettei suurimmalla osalla aktiivimallin kannattajista ei ole tietoa, että mitä sillä oikeasti edes tarkoitetaan. Onhan työttömyysturva ollut vastikkeellista jo aikaisemmin siinä mielessä, että töitä on pitänyt hakea ja osallistua tapaamisiin, kursseille jne. Nyt ei vaan siis riitä aktiivinen työnhaku, vaan niitä töitä on oikeasti saatava, jotta työttömyystuki ei pienene. Kyse ei siis ole siitä, että työttömät "pakotetaan" töihin rangaistuksen uhalla, vaan se rangaistus tulee joka tapauksessa, vaikka kuinka aktiivisesti hakee töitä, mutta ei vaan saa niitä.
riittää myös että käy niillä turhilla kursseilla
Ei niitä turhia kurssejakaan joka paikassa ja jatkuvasti ole.
Ja riittääkö täsdä nyt päivän cv:n tuunauskurssi tuon tarkkailujakson aikana?
Ei kun pitää olla 5 päivää, loppuaika leikitään.
Tottakai se herättää aina muutosvastarintaa.
Mutta mitäpä se valitus hyödyttää.
Seuraava hallitus sitten muuttaa tämän.
Kaikki tuntemani henkilöt, jotka haluavat tehdä töitä, ovat töissä. Osa kylläkin määräaikaisuuksia ja osa lomautettuna kuukaudeksi tai kahdeksi. Mutta tuntemani työttömät eivät käytännössä haluakaan töihin. Pitäisi kuulemma ilman koulutusta saada joku kevyt virka jossa ei pidä tehdä mitään. Syksyllä tapasin yhden puolitutun (35v naisen), joka ei ole ikinä ollut töissä. Hän kauhisteli että voi joutua tekemään jonkun määräaikaisuuden. Pahinta hänelle oli se, että pitäisi nousta aamulla aikaisin ja koko päivä olisi pilalla. Ei kuulemma jäisi aikaa muuhun. Ja samoin ajattelee kaikki tuntemani 25v-35v pitkäaikais työttömät.
Tämän johdosta olen onnellinen, että joku vähän painostaa heitä ylös sohvalta.
Joulurauha ei koske asiasta päättäneitä kansanedustajia ja ministereitä !
Tuo aktiivimalli vain kuluttaa entistä enemmän verorahoja täysin turhaan toimintaan.
Ainakin mua ärsyttää että mun maksamat verot menee tuollaiseen pelleilyyn.
350k työttömänä.. Jos kaikki noi menis tolle 18h duunipaskaan, niin kauan menee ku firmojen pomot päättää et alkaa yyyteeet. Meidän duuniin ei palkattukkaan kahta uutta duunaria. Heräs kysymys miksi ei palkattu. Vastaus saatiin aktiivimallista mitä meidän ihana johtaja tulee armotta käyttämään. Niin se menee. Iteki kohta tossa samassa loskassa mukana.
Oletettavasti nuo kurssit vielä menevät niin, että vaikka itse sanoisi, että kaikki käyvät, niin eivät päästä esim. uravalmennukseen kuin nuoria, vaikka sille voisi olla tarvetta vanhempanakin. Sitten on esim. työhönvalmennusta, jossa on henkilökohtaisia tapaamisia kouluttajan kanssa. Ei taideta laskea tätä kurssiksi. Siispä hyvällä säkällä pääsee vuodessa 1-2 kurssille, näin arvioisin. Mut siis ihan väärään suuntaan tää touhu menee, kun nyt on koko ajan mittarina tuo, että meneekö läpi aktiivimallista. Minäkin olin noita henkilökohtaisia tapaamisia suunnitellut, mutta sitten on pakko kelpuuttaa se, mikä menee seulasta läpi, palveli se omia tarkoituksia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee varmasti miljoona alapeukkua. Mutta edesmennyt äitini oli pitkäaikaistyötön ja varmaan masentunutkin. Muistan lapsuudestani, kuinka hän pelkäsi ja vihasi työllistämistoimia, mutta aina kun hän töihin karenssin uhatessa meni, hänen mielialansa kohentui tuntuvasti. Jakson lopulla hän oli saanut uusia ystäviä ja muuttunut paljon energisemmäksi. Ikävä kyllä ne työt aina loppuivat ja hän eristäytyi taas kotiin...
Mutta kaikesta huolimatta olin jo lapsena vastikkeellisen työttömyysturvan kannattaja oman äitini kohdalla.
Tajuatko yhtään, mistä tässä aktiivisuusmallissa on kysymys? Tässä rangaistaan myös niitä valmiiksi aktiivisia työttömiä, jotka tosissaan yrittävät työllistyä, mutta eivät yksi kertaisesti saa töitä, koska avoimia työpaikkoja on niin vähän suhteessa työnhakijoihin.
Kai niitä työhönosoituksia entisaikaankin tuli myös niille, jotka olivat itsenäisesti hakeneet töitä. Joku vanhempi ihminen voi oikaista, jos olen väärässä. Sen muistan, että äiti meni puoleksi vuodeksi töihin pitkän karenssin uhalla. Rajummalta se kuulostaa kuin tämä aktiivimalli. Toisaalta jos käy muutaman päivän jossain kurssilla, ei synny sitä työyhteisöäkään, joka oli äidille tosi iso juttu.
Mä niin näen myös jo silmissäni keskustelut jonkun TE-toimiston (tai täälläpäin kunnan työllisyyspalveluiden) "asiantuntijan" kanssa tästä aiheesta: "En mä tiedä, onko tää kurssi ok aktiivimallissa... En mä myöskään tiedä, mikä on työssäoloehto opetusalalla, ehkä se on kans se 18 h tai sit ei....". Tuntuu nimittäin, ettei sieltäkään saa koskaan mitään selkeätä vastausta tai reipasta "en tiedä, mutta otan selvää" -vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin työhön voi mennä tuosta vain 18h? Kaupat yms. No sehän tarkoittaa ettei sinne tarvitse palkata enää ketään. Vai maksetaanko työttömälle tuosta palkkaa?
palkkatyöstä on tuossa 18 h:ssa kyse, eli on maksettava palkkaa.
Itse olen ollut lähinnä sijaisuuksia tekemässä ja sillä tavalla tienannut elantoni.
Nyt mietityttää katoaako lyhyet sijaisuudet kokonaan kun nythän firmat voisi ottaa työkkäristä suoraan jonkun pariksi päiväksi, työttömän olisi pakko vielä suostua johonkin nimellispalkkaan kun ilman työtä tuki kutistuisi.
Ei siis enää tarvitse palkata ketään jolle joutuisi maksamaan oikeaa palkkaa.