Olenko mä ainoa, jonka mielestä toi aktiivimalli on hyvä?
Kyllä sen itsestäänkin tietää, että jollei ikinä käy missään, niin sitä passivoituu tosi nopeasti.
Kommentit (119)
Miksi te lahjakkaat, pätevät, fiksut ja osaavat huippuyksilöt olette työttöminä? Vain töihin menemällä välttäisitte nuo aikuisten päiväkerhot.
Samalla olisi pitänyt säätää työnantajille velvollisuus ottaa töihin jokainen, joka sinne 18 tunnin ajaksi haluaa tulla. Väkisin on vaikea minnekään mennä. Nyt jo on opiskeluunkin kuuluvaa harjoittelupaikkaa vaikea saada. Hyville työllisyyskursseille on vaikea päästä, kun hakijoita on moninkertainen määrä koulutukseen otettaviin. Aktiivimallin tarkoitus on vain pienentää työttömyyspäivärahoja, ei mitään muuta.
Tuntuu ettei suurimmalla osalla aktiivimallin kannattajista ei ole tietoa, että mitä sillä oikeasti edes tarkoitetaan. Onhan työttömyysturva ollut vastikkeellista jo aikaisemmin siinä mielessä, että töitä on pitänyt hakea ja osallistua tapaamisiin, kursseille jne. Nyt ei vaan siis riitä aktiivinen työnhaku, vaan niitä töitä on oikeasti saatava, jotta työttömyystuki ei pienene. Kyse ei siis ole siitä, että työttömät "pakotetaan" töihin rangaistuksen uhalla, vaan se rangaistus tulee joka tapauksessa, vaikka kuinka aktiivisesti hakee töitä, mutta ei vaan saa niitä.
Niin no ainakin niitä, ketkä eivät ole yrittäneetkään kouluttautua tai työllistyä elämänsä aikana, olisi ihan hyvä 'aktivoida'. Eikä se kotona pitkään makaaminen tee korkeakoulutetullekaan hyvää. Miksei sitä nyt kurssille, parille voisi osallistua. Onpahan ainakin jotakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te lahjakkaat, pätevät, fiksut ja osaavat huippuyksilöt olette työttöminä? Vain töihin menemällä välttäisitte nuo aikuisten päiväkerhot.
Toivottavasti sinun työpaikkasi lopettaa toimintansa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on nyt ollut vuoden työtön (sitä ennen 22 vuotta tauotta töissä).
Hän ei pidä tätäkään mallia mitenkään pahana, ja toinen ehdotus oli ollut selkeästi heikompi ( minkä vuoksi se tietysti olikin ollut ehdokas)
Miten hän sitten aikoo toteuttaa sen aktiivisuutensa? Onko hän sellaisella alalla että on realistista saada jotain pieniä työpätkiä? Tuskin kukaan jaksaa niitä hassunhauskoja kursseja kovin pitkään.
Ap, kun tässä nyt vain on sellainen juttu, että me kaikki työttömät ei mahduta avoinna oleviin töihin mitenkään. Vai haluatko, että menemme väkisin ja poliisi käy hakemassa pois?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ettei suurimmalla osalla aktiivimallin kannattajista ei ole tietoa, että mitä sillä oikeasti edes tarkoitetaan. Onhan työttömyysturva ollut vastikkeellista jo aikaisemmin siinä mielessä, että töitä on pitänyt hakea ja osallistua tapaamisiin, kursseille jne. Nyt ei vaan siis riitä aktiivinen työnhaku, vaan niitä töitä on oikeasti saatava, jotta työttömyystuki ei pienene. Kyse ei siis ole siitä, että työttömät "pakotetaan" töihin rangaistuksen uhalla, vaan se rangaistus tulee joka tapauksessa, vaikka kuinka aktiivisesti hakee töitä, mutta ei vaan saa niitä.
riittää myös että käy niillä turhilla kursseilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee varmasti miljoona alapeukkua. Mutta edesmennyt äitini oli pitkäaikaistyötön ja varmaan masentunutkin. Muistan lapsuudestani, kuinka hän pelkäsi ja vihasi työllistämistoimia, mutta aina kun hän töihin karenssin uhatessa meni, hänen mielialansa kohentui tuntuvasti. Jakson lopulla hän oli saanut uusia ystäviä ja muuttunut paljon energisemmäksi. Ikävä kyllä ne työt aina loppuivat ja hän eristäytyi taas kotiin...
Mutta kaikesta huolimatta olin jo lapsena vastikkeellisen työttömyysturvan kannattaja oman äitini kohdalla.
Haloo, äitisi pääsi TÖIHIN, nykypäivänä on vain niitä surkuhupaisia kursseja tai kuntouttavaa työtoimintaa, jotka masentavat entisestään.
Se oli ihan vastaavaa kuin nykypäivän kuntouttava työtoiminta. Yksinkertaisia työtehtäviä esim. sairaalan keittiöllä tai varuskunnan vaatehuollossa. T. Äskeinen.
Silloin entisaikaan noista sai kunnolla rahallista vastinetta, varmasti se jo yksin piristää. Nykyään ei saa enää edes sitä 9 euron päivärahaa.
Ei ainakaan silloin "entisaikaan"saanut, kun itse olin n.20 vuotta sitten.
Aivan varmasti oli päiväraha, monet sai ihan palkkaakin.
Se on eri alueilla täysin eri juttu,jossain aktivoi mutta jossain vain rankaisee turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin työssäkäyvä yksilö, mutta silti täysin tätä aktiivimallia vastaan ja valmis lakkoon jos liitto niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riittää myös että käy niillä turhilla kursseilla
Ei niitä turhia kurssejakaan joka paikassa ja jatkuvasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee varmasti miljoona alapeukkua. Mutta edesmennyt äitini oli pitkäaikaistyötön ja varmaan masentunutkin. Muistan lapsuudestani, kuinka hän pelkäsi ja vihasi työllistämistoimia, mutta aina kun hän töihin karenssin uhatessa meni, hänen mielialansa kohentui tuntuvasti. Jakson lopulla hän oli saanut uusia ystäviä ja muuttunut paljon energisemmäksi. Ikävä kyllä ne työt aina loppuivat ja hän eristäytyi taas kotiin...
Mutta kaikesta huolimatta olin jo lapsena vastikkeellisen työttömyysturvan kannattaja oman äitini kohdalla.
Haloo, äitisi pääsi TÖIHIN, nykypäivänä on vain niitä surkuhupaisia kursseja tai kuntouttavaa työtoimintaa, jotka masentavat entisestään.
Se oli ihan vastaavaa kuin nykypäivän kuntouttava työtoiminta. Yksinkertaisia työtehtäviä esim. sairaalan keittiöllä tai varuskunnan vaatehuollossa. T. Äskeinen.
Silloin entisaikaan noista sai kunnolla rahallista vastinetta, varmasti se jo yksin piristää. Nykyään ei saa enää edes sitä 9 euron päivärahaa.
Voi olla. Olin lapsi, joten en tiedä mitä siitä maksettiin. Mutta näin tosiaan sen sosiaalisen puolen. Äidistä tuli selvästi iloisempi, hän puhui usein työkavereistaan eikä minun tarvinnut olla koko ajan hänen synkässä seurassaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin no ainakin niitä, ketkä eivät ole yrittäneetkään kouluttautua tai työllistyä elämänsä aikana, olisi ihan hyvä 'aktivoida'. Eikä se kotona pitkään makaaminen tee korkeakoulutetullekaan hyvää. Miksei sitä nyt kurssille, parille voisi osallistua. Onpahan ainakin jotakin tekemistä.
Kuvitteletko sinä, että kaikille tarjotaan oikeasti hyödyllisiä kursseja? Mitä hyötyä on istua tunteja kuuntelemassa, kun joku puhuu mitä sattuu, että saa tunnit täyteen? Mistä saadaan kaikille kotihoidossa oleville lapsille hoitopaikat vai pitääkö ne ottaa kurssille mukaan? Toivottavasti mahdollisimman moni ottaakin, lapset varmaan tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on nyt ollut vuoden työtön (sitä ennen 22 vuotta tauotta töissä).
Hän ei pidä tätäkään mallia mitenkään pahana, ja toinen ehdotus oli ollut selkeästi heikompi ( minkä vuoksi se tietysti olikin ollut ehdokas)
Miten hän sitten aikoo toteuttaa sen aktiivisuutensa? Onko hän sellaisella alalla että on realistista saada jotain pieniä työpätkiä? Tuskin kukaan jaksaa niitä hassunhauskoja kursseja kovin pitkään.
Eihän niillä tarvitse käydä kuin kerran/3kk
Useasti kysynyt. Maksetaanko näistä aktiivitöistä palkkaa? Pitää alkaa oikean työnhaun ohessa soitella nyt näitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä pitää edelleenkin tiedustella ensisijaisesti työnantajilta. Totesin TE-toimistolle jo vuonna 2001 että minun työllistymiseni suurin este oli työnantajat. En minä itse. Minä olen hakenut ja haen työpaikkoja; mikä on kun ei kompetenssi kelpaa työnantajille? Olen ollut it-alan asiantuntijatehtävissä aiemmin, joten siitäkään ei ole kyse että olisin mikään vastavalmistunut, ensimmäistä työpaikkaani etsivä keltanokka.
Joten kyselepä asiasta niiltä työnantajilta, älä esitä kysymystä esim. minulle. Minä olen osani tehnyt, nyt on vaihteeksi työnantajien vuoro :)
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainut. Kanssasi samaa seuraa on:
Antero Vartia
Timo Soini
Petteri Orpo
Juha Sipilä
Sampo Terho
ynnä vastaavat dorkat
Ja mistäköhän tuo Antero Vartia tuohon ilmestyi?
Vierailija kirjoitti:
Taas mua alkaa ärsyttää. Mä ihan mielelläni tosiaan osallistun akateemisena kursseille. Mutta etkö sä oikeasti tajua, että ei niillekään niin vaan mennä? Olen laittanut nyt kaksi sähköpostia viikko sitten omavalmentajalle, joka ei ole vastannut mitään. Nyt myös Oma asioinnissa olen laittanut yhteydenottopyynnön. Nyt elän kusi sukassa, että löytyykö joku kurssituspaikka ajalle 01-03/18, 5 päivää. Että siinä sulle sitä todellisuutta.
Ei ainakaan silloin "entisaikaan"saanut, kun itse olin n.20 vuotta sitten.