Nalleretki mainos, mikä se ns. idea siinä on?
Tarkoitan mainosta, jossa ilmeisesti äiti sanoo suunnitelleensa nalleretken ja reput pitää piilottaa sängyn alle ja lapset lähtee pois. Lopussa tulee teksti perheväkivallasta.
Mikä tuon idea on, onko tuo joku toimintatapa, kun vanhempi väkivaltainen?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Mainoksesta on olemassa ainakin kaksi eri pituista versiota. Tuo youtubessa oleva on pidempi. Mäkään en ensin tajunnut, että onko ne lapset siinä lopussa kotona vai missä kun just oli näytetty et ne lähtee karkuun. Nyt tajuan, että siinä lopussa on sitten seuraavan "nalleretken" aika.
Mielenkiintoinen mainos ja lähestymiskulma. Perheen talo näyttää ihanalta idylliltä, lapset söpöitä ja äiti rakastavalta. Todennäköisempää toki on kunnan vuokrakaksio jossain ei niin kivalla alueella, likainen kämppä ja päihteitä käyttävät molemmat vanhemmat. Lapset saavat itse piiloutua sängyn alle piiloon tai juosta rappukäytävään pakoon kun väkivalta alkaa.
Mutta tietysti tän mainoksen onkin tarkoitus hätkähdyttää ja kertoa, että perheväkivaltaa voi olla kaikenlaisissa perheissä. Myös niissä, jotka vaikuttavat ihanalta idylliltä. Ja näin mainos on vaikuttavampi.
Mihinkä sitä ihminen kotoaan lähtisi. Jos kyseessä on vaikka naisen mummoltaan perimä mökki, josta se ei saa miestä ulos. Ja eihän kukaan ehdoin tahdoin väkivaltaisen ihmisen kanssa menisi yhteen, kyllä se yleensä vaan alkuun on yhtä onnea ja auvoa.
Jos jossitellaan, niin moni suhde on myös päättynyt alkumetreillä, ennen kuin varsinaisesti väkivaltaan edetään, koska osaa lukea niitä merkkejä. Itselläkin oli poikaystävä, jota olen joskus jälkikäteen miettinyt että olisikohan se tavaroiden rikkominen loppunut vai olisiko juttu edennyt siihen että olisin itse ollut kohteena.
Mun eksä ei ikinä käynyt fyysisesti käsiksi, mutta muuttui pirun ilkeäksi milloin mistäkin syystä. Nalleretki koskettaa, koska me opeteltiin lasten kanssa just samanlaisia selviytymiskeinoja; turvasanojen sijaan meillä oli oma viittomakieli. Tämä "salakieli" tietysti ärsytti miestä entisestään ja kierre oli valmis.
Ja mitä ahdistavampaa kotona oli, sitä enemmän suojelin lapsia, sitä enemmän varoin, etten vaan suututa tai anna aihetta ärsytykseen. Ja tämähän on varma keino saada toinen hermostumaan.
Sellaiseen kierteeseen tarvitaan uusi näkökulma. Vaikka lopputulos on, että erotkaa, niin se eron valmistelu vaatii myös konkreettisia asioita. Jos kotonaan pelkää, niin ei siinä aleta sulassa sovussa järjestelmään asioita, yhdessä pohtimaan mikä olisi lasten paras ja olisiko mahdollista yhdessä hankkia toinen asunto siitä läheltä, että lapset saisivat pitää tutun koulun tai päiväkodin.
Itse yllätyin siitä, miten paljon apua oli tarjolla sitten siinä vaiheessa, kun lähdin, kiitos kaikki jotka osoittautuivat ystäviksi. En missään vaiheessa ajatellut, että turvakoti olisi ollut se meidän vaihtoehto, ajattelin että itse pitää selvitä.
Nyt kun aikaa erosta on kulunut, olen yhä onnellinen että minä ja lapset olemme paikassa jossa ei tarvitse varoa sanojaan. Nuorempi lauleskeli ääneen joululauluja ja tuskaili, että hänellä on niitä pää täynnä. Joku onni läikähti sisälläni, kun tajusin että kenenkään ei tarvinnut pitää hiljaisuutta vaan sen takia, ettei iskä vaan herää.
Jossain tapauksissa se ero on jo tapahtunut, mutta väkivallan uhka on edelleen olemassa. Että sinällään ei auta sekään ihmettely, että miksei erota. Eronneita olivat sen 3-vuotiaan, puukotetun lapsen vanhemmatkin. Tuossa pitkässä mainoksessakin nainen saa puhelua mieheltä ja kehotetaan kirjaamaan ylös uhkausten päivämäärät ja kellonajat. Ihan hyvähän se on neuvoa toimintatapoja minkä tahansa uhkan vuoksi.
Mun ystävä oli nuorempana väkivaltaisessa suhteessa. Mies oli meidän yhteinen tuttava alunperin, mun mielestä tosi hauska ja mukava tyyppi. Oikein usutin niitä yhteen kun niillä molemminpuolista kiinnostusta oli. Sitten oltiinkin kohta siinä tilanteessa, että ystäväni soitteli saikulta pahasti hakattuna. Onneksi ennen pitkää myös siinä tilanteessa, että ystävä meni hakemaan tavaroitaan miehen luota ja antoi mulle osoitteen johon pitää soittaa poliisi jos hänestä ei kuulu ajan X sisällä. Vielä enemmän onneksi se kaikki on lopullisesti ohi.
Minulla ja miehellä on edelleen yhteisiä tuttavia, jotka luultavasti eivät tiedä asiasta. Valehtelematta en uskalla levittää tietoa, koska tiedän että mies on todellakin väkivaltainen hullu ja ennen kaikkea pelkään asian kostautuvan ystävälleni. Miehen ex oli vasta seurustelun alettua kysynyt ystävältäni hakkaako mies häntäkin. Ymmärrän ettei ole uskaltanut levitellä omakohtaisia kokemuksiaan, vaikka tietysti olisi parasta että parisuhdeväkivaltaa kokeneet varoittaisivat toisia ihmisiä menemästä samaan lankaan. Siinä on se riski, että uusi kumppani ei usko ja kertoo juuri löytämälleen miehelle mitä hänelle on tultu selittämään.
Tämä nyt ei sinänsä perheväkivaltaan liittynyt, kun ei heillä onneksi lapsia ollut, mutta liittyy siihen miten vaikeaa on todellisuudessa ennalta arvata kuka on väkivaltainen ja myös siihen ettei suhteesta lähteminen olekaan ihan niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Mainoksesta on olemassa ainakin kaksi eri pituista versiota. Tuo youtubessa oleva on pidempi. Mäkään en ensin tajunnut, että onko ne lapset siinä lopussa kotona vai missä kun just oli näytetty et ne lähtee karkuun. Nyt tajuan, että siinä lopussa on sitten seuraavan "nalleretken" aika.
Mielenkiintoinen mainos ja lähestymiskulma. Perheen talo näyttää ihanalta idylliltä, lapset söpöitä ja äiti rakastavalta. Todennäköisempää toki on kunnan vuokrakaksio jossain ei niin kivalla alueella, likainen kämppä ja päihteitä käyttävät molemmat vanhemmat. Lapset saavat itse piiloutua sängyn alle piiloon tai juosta rappukäytävään pakoon kun väkivalta alkaa.
Mutta tietysti tän mainoksen onkin tarkoitus hätkähdyttää ja kertoa, että perheväkivaltaa voi olla kaikenlaisissa perheissä. Myös niissä, jotka vaikuttavat ihanalta idylliltä. Ja näin mainos on vaikuttavampi.
Perheväkivaltaa voi olla myös nk. paremmissa piireissä. Aikamoista yleistystä tekstisi oli.
Vierailija kirjoitti:
Naiset älkää muuttako kunnan vuokra-asuntoon tai joudutte hakatuksi ja pahimmillaan tapetuksi. Omistusasunnossa asuu onnellinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Jossain tapauksissa se ero on jo tapahtunut, mutta väkivallan uhka on edelleen olemassa. Että sinällään ei auta sekään ihmettely, että miksei erota. Eronneita olivat sen 3-vuotiaan, puukotetun lapsen vanhemmatkin. Tuossa pitkässä mainoksessakin nainen saa puhelua mieheltä ja kehotetaan kirjaamaan ylös uhkausten päivämäärät ja kellonajat. Ihan hyvähän se on neuvoa toimintatapoja minkä tahansa uhkan vuoksi.
Näitähän on enemmänkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset älkää muuttako kunnan vuokra-asuntoon tai joudutte hakatuksi ja pahimmillaan tapetuksi. Omistusasunnossa asuu onnellinen perhe.
Toivottavasti oli vitsi. Me asutaan omistusasunnossa ja ei todellakaan ole onnellinen perhe. Tai vielä miehen kanssa kaksin, mutta kauhukseni tein positiivisen raskaustestin. Mies harjoittanut pidempään henkistä väkivaltaa ja nyt kuvioihin tullut myös fyysinen. Olen lähtemässä suhteesta heti, kun se on turvallista.
JP kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös, että onpa naurettava ajatus. Jos äiti tietää, että lasten pitää harjoitella kotoa pakenemista, niin pitäisi pakata tavarat ja häipyä niiden lasten kanssa ennen kuin joutuvat tuohon tilanteeseen. Nalleretki on ihan väärä tapa toimia.
Miten voi yhden "mainoksen" ymmärtäminen tuottaa näin suuria vaikeuksia?
Tuottaa se mullekin. Itse olen elänyt väkivaltaisessa suhteessa, lähtenyt kotoani karkuun lapsen kanssa, ja joutunut lähtemään myös ilman lasta ja palaamaan helvetin äkkiä, ja myöskin lopettanut suhteen, koska ei siinä voinut lapsia kasvattaa. Ei noilla nalleretkillä ole hevonpaskan merkitystä, tollasesta tyypistä pitää erota, se on ainoa ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti oli vitsi. Me asutaan omistusasunnossa ja ei todellakaan ole onnellinen perhe. Tai vielä miehen kanssa kaksin, mutta kauhukseni tein positiivisen raskaustestin. Mies harjoittanut pidempään henkistä väkivaltaa ja nyt kuvioihin tullut myös fyysinen. Olen lähtemässä suhteesta heti, kun se on turvallista.
Lähde!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JP kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös, että onpa naurettava ajatus. Jos äiti tietää, että lasten pitää harjoitella kotoa pakenemista, niin pitäisi pakata tavarat ja häipyä niiden lasten kanssa ennen kuin joutuvat tuohon tilanteeseen. Nalleretki on ihan väärä tapa toimia.
Miten voi yhden "mainoksen" ymmärtäminen tuottaa näin suuria vaikeuksia?
No voisitko avata, mikä on mainoksen tarkoitus? En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta samoilla linjoilla.
Äiti yrittää viimeiseen asti suojella lapsia totuudelta ja tekee pakenemisesta leikin. Haluaa pitää lapset ulkopuolella omista huolistaan, ei halua, että lapset näkevät isänsä väkivaltaisena. Haluaa pitää lasten mielet huolettomina ja puhtoisina.
Pienetkin lapset ovat kyllä jo niin fiksuja ja taitavia tulkitsemaan tunteita, että varmasti tuollaisessa tilanteessa aavistavat, että normaalia tämä ei ole. Itse äitinä kyllä pystyn samaistumaan tuohon tapaan toimia lasten kanssa.
Jokainen jolla on omia lapsia varmasti ymmärtää tämän mainoksen. Sitä taas en ymmärrä, kuinka vaikeaa väkivaltaisesta suhteesta on lähteä, koska omaa kokemusta ei ole.
Se lähteminen ei ole mikään nalleretki, kirvesretki oli meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naapuriin turvaan, koska turvakoteja liian vähän, jonne perhe voisi mennä yhdessä, siksi kerätään rahaa
Yrittääkö ne kerätä rahaa sillä mainoksella?
En ole huomannut että siinä olisi mitään puhelinnumeroa tai tilinumeroa keräystä varten.Olen ihmetellyt, että miksi ne sitä näyttää.
Onko siinä ajatuksena, että väkivaltainen puoliso lopettaa väkivaltaisen käytöksen nähdessään sen mainoksen?
Vai yrittääkö ne opettaa turvakoodin käyttämistä?
Vai yrittääkö ne vain saada kurjan /syyllisen olon niille joiden perheessä ei ole väkivaltaa?Joka tapauksessa se mainos on hyvin ahdistava.
taas syyllistetään heteromiestä ja levitetään ikäviä tunnelmia. Lapsen oikeus väkivaltaiseen lapsuuteen jne...
Vierailija kirjoitti:
Voi voi teitä.
Meillä oli uusi omakotitalo ja pieni aina hymyilevä tyttölapsi. Ja minä en käyttänyt päihteitä, toisella alkoholi aiheutti ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, tosin valitettavan moni lapsi päässyt hengestään kun äiti uskaltanut ottaa eron. Ei käy kateeksi tuollaisessa tilanteessa olevia.
Yhtä lailla ne lapset voi päästä hengestään, vaikka jäisi suhteeseen. Itse kokenut lapsena sen, että äiti jäi väkivaltaiseen suhteeseen ja kaksi sisaruksistani kuoli tämän takia.
Toisenko isä tappoi ja toinen tappoi itsensä? Otan osaa, todella surullista.
Toisen tappoi isäni, toinen kuoli tapaturmaisesti yrittäessä paeta isäämme.
Kenties olisitte kaikki kuolleet, jos äitisi olisi lähtenyt. Joskus on vain huonoja vaihtoehtoja.
Voi olla näinkin, silti toivon, että äitini olis lähtenyt tai edes pyytänyt jostain apua. Vielä yli 20v jälkeenkin kyseiset tapahtumat on jättäneet lopulliset traumat, vaikka olen käynyt terapiassa ym. Lisäksi eloon jäänyt sisareni yritti aikanaan itsaria näiden tapahtumien takia, onneksi ei siinä onnistunut.
nro 21 ja 32
Et olisi terve, jos et olisi saanut tuosta traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, tosin valitettavan moni lapsi päässyt hengestään kun äiti uskaltanut ottaa eron. Ei käy kateeksi tuollaisessa tilanteessa olevia.
Muuttoavuksi voi pyytää myös poliisin, tai muuttaa silloin kun se väkivaltainen puoliso ei ole kotona.
Tai häipyä vaikka kesken kauppareissun.Ei siinä jäädä odottamaan että omaisuus jaetaan sovussa.
Itse olen lähtenyt suhteesta jossa mies käytti henkistä väkivaltaa. Hän oli myös hyvin äkkipikainen ja aggressiivinen ja pelkäsin että väkivalta muuttuu fyysiseksi.
Tiedän että hän on pahoinpidellyt ainakin äitiään ja siskoaan. Sain monelta taholta kuulla rauhoittaneeni miehen enkä aluksi tiennyt väkivaltaisuudestaan.
Niitä merkkejä alkoi kuitenkin ilmaantua sen verran että näin parhaimmaksi poistua.Pois muuttaminen oli pelottavaa. Pelkäsin että saattaa henki lähteä, ja siksi pyysin kaikki mahdolliset miestuttavat muuttoavuksi. Ajattelin heidän läsnäolonsa rauhoittavan tilannetta, ja niin se tekikin. Tämä sankari ei tapellut kuin itseään heikompien kanssa ja miesseurassa käyttäytyi aina asiallisesti.
Pakkasin mukaan vain henkilökohtaiset tavarat. Kaiken muun jätin suosiolla miehelle.
Kiinnostaisi tietää, miten alun alkaen kiinnostuit kyseisestä tyypistä? Olitko täysin sosiaalisesti sokea vai kelpasiko sinulle kuka tahansa?
Tutustuin häneen harrastuspiireissä.
Julkisella paikalla ja muiden nähden hän on oikein esimerkillinen herrasmies.
Se aggressiivinen käytös ja henkinen väkivalta alkoi vasta kun oltiin jo asuttu jonkun aikaa yhdessä.
Havahduin siihen kun huomasin että miehen käytös muuttui voimakkaasti kun jäimme kahdestaan. Esim.kun tultiin kotiin kaupungilta niin kaikki huomaavaisuus ja ystävällisyys katosivat kuin taikaiskusta sillä sekunnilla kun ovi meni kiinni.
Ei hän sellainen suhteen alussa ollut. Niitä juttuja vaan tuli pikkuhiljaa suhteen edetessä.Samoihin aikoihin sain tietää myös siitä että mies on aiemmin pahoinpidellyt naisia.
Näin se meni mullakin. Miehen väkivalta paheni sitä mukaa, mitä pahemmin olin nalkissa. Aluksi oli ihmeellisen helppoa ja suhde eteni vauhdilla. Yhteen muutettuamme alkoi töniminen ja henkinen väkivalta, raskaana ollessani paiskottiin jo pitkin seiniä ja kun vauva syntyi, mua hakattiin päähän ja potkittiin selkään. Sitten häippäsin. Mutta kiusanteko on jatkunut sosiaaliviranomaisten avulla vuosia, erosta huolimatta. Poliisilla on ollut terve suhtautuminen asiaan, rohkaisivat mua lähtemään.
Äiti lähettää lapsensa naapuriin "nalleretkelle", kun isä pahoinpitelee äitiä.
Ainakin hyvä että on pariutunut sen jännittävän ihanan rentun kanssa :) Ei itseänikään oikein kiinnosta sellainen tylsä hissukkamies joka ei edes uskalla hakata perhettään.
Ihminen joka jää väkivaltaiseen suhteeseen on selkärangaton läheisriippuvainen jolta pitäis ottaa lapset turvaan sillä yhtä lailla tämä vanhempi syyllistyy lapsen välilliseen pahoinpitelyyn,pahoinvointiin hyväksymällä toisen vanhemman väkivaltaisuuden.Ihme lapasia!
Entä jos se esim. mies on paha ainostaan kännissä ja ei juo paitsi retkahtaa joskus. Esim. pikkujouluaikaan äiti varautuu tuollaiseen, mutta koko muu vuosi on onnellista aikaa. Pitääkö silloin erota?
Tyhmää porukkaa täällä, jos ei näinkään selkeä mainos mene jakeluun.
Tutustuin häneen harrastuspiireissä.
Julkisella paikalla ja muiden nähden hän on oikein esimerkillinen herrasmies.
Se aggressiivinen käytös ja henkinen väkivalta alkoi vasta kun oltiin jo asuttu jonkun aikaa yhdessä.
Havahduin siihen kun huomasin että miehen käytös muuttui voimakkaasti kun jäimme kahdestaan. Esim.kun tultiin kotiin kaupungilta niin kaikki huomaavaisuus ja ystävällisyys katosivat kuin taikaiskusta sillä sekunnilla kun ovi meni kiinni.
Ei hän sellainen suhteen alussa ollut. Niitä juttuja vaan tuli pikkuhiljaa suhteen edetessä.
Samoihin aikoihin sain tietää myös siitä että mies on aiemmin pahoinpidellyt naisia.