Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fazer korvasi Wienernougat-makeisten kaakaovoin palmurasvalla

Vierailija
19.12.2017 |

Fazer korvasi Wienernougat-makeisten kaakaovoin palmurasvalla kolme vuotta sitten, mutta mainostaa reseptiä yhä alkuperäisenä. Yhtiön mukaan asiaan tulee muutos.
Fazerin Wienernougat-konvehdit löytävät tänäkin vuonna tiensä lukemattomien suomalaisperheiden joulupöytiin.

Yli sata vuotta vanha ”klassikkomakeinen” valmistetaan pakkauksen mukaan yhä ”alkuperäisellä reseptillä, joka on säilynyt muuttumattomana kaikkien näiden vuosien ajan” (original recipe that has remained unchanged after all these years).

Monet ovat kuitenkin huomanneet, että Wienernougat’n maku on muuttunut. Syynä on se, että Fazer korvasi kolme vuotta sitten makeisen reseptissä aiemmin käytetyn kaakaovoin shea- ja palmurasvaseoksella.

Taloussanomiin otti yhteyttä lukija, joka oli joulukuussa ostanut Wienernougat-paketin ensimmäistä kertaa vuosiin ja kokenut maun muistuttaneen ”etäisesti saippuaa”. Hän löysi tiedon kaakaovoin korvaamisesta ja ihmetteli, miten Fazer voi yhä mainostaa reseptin olevan alkuperäinen.

Fazerin makeisliiketoiminnan viestintäjohtaja Liisa Eerola kertoo sähköpostitse, että Fazer ottaa asiakaspalautteen vakavasti ja ryhtyy toimenpiteisiin.

– Tarkoituksemme ei ole ollut johtaa kuluttajia harhaan. Olemme jo tehneet päätöksen, että pakkauksesta poistetaan alkuperäiseen reseptiin viittaava teksti.

Eerolan mukaan tekstin poistaminen Wienernougat-pakkauksista tapahtuu keväällä, kun seuraava erä pakkausmateriaalia painetaan. Pohdinnassa on vielä, jätetäänkö sana ”Original” pakkauksen kanteen.

”Laatuvaihtelut ovat pienemmät”
Kaakaovoi on yksi keskeisistä suklaan raaka-aineista, jota Fazer käyttää edelleen suklaatuotteissaan. Wienernougat ei Fazerin mukaan ole suklaata, vaan nimensä mukaisesti nougat’ta.

Kaakaovoin hinta on 2010-luvulla ollut ajoittain rajussa nousussa. Fazerin Eerolan mukaan se ei ole syy siihen, miksi Wienernougat’n reseptiä muutettiin.

– Shea-palmurasvaseoksessa laatuvaihtelut ovat pienemmät kuin kaakaovoissa, mutta suutuntuma ja suussasulavuus säilyy samalla tasolla, Eerola perustelee.

Wienernougat’n lisäksi palmuöljyä käytetään muun muassa Fazerin suklaakonvehtien täytteissä, mutta ei itse suklaassa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005496018.html

Kommentit (245)

Vierailija
1/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on petos.

Vierailija
2/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä ketutti kun tuli vähän aika sitten ostettua enkä huomannut katsoa ainesosalistaa. Eivät maistuneet oikeastaan yhtään miltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazer pitäisi haastaa oikeuteen petoksesta.

Vierailija
4/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaakaovoin hinta on 2010-luvulla ollut ajoittain rajussa nousussa. Fazerin Eerolan mukaan se ei ole syy siihen, miksi Wienernougat’n reseptiä muutettiin.

– Shea-palmurasvaseoksessa laatuvaihtelut ovat pienemmät kuin kaakaovoissa, mutta suutuntuma ja suussasulavuus säilyy samalla tasolla, Eerola perustelee.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005496018.html

Just. Kaakaovoin raju hinnannousu ei vaikuta. Suussasulavuus ja suuntuntuma sama. Okei.

Vierailija
5/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Shea-palmurasvaseoksessa laatuvaihtelut ovat pienemmät kuin kaakaovoissa, mutta suutuntuma ja suussasulavuus säilyy samalla tasolla"

Että ne jaksaavatkin jauhaa tuota. Ja lampaat ostaa, koska kyllähän sen nyt Fazeria olla pitää, onhan se nyt sentään kotimaista ja siksi maailman parasta! Nih.

Vierailija
6/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ainakaan kehdannut väittää, että maku on sama. :D Piti selittää jotain muuta.

Vierailija
7/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suuntuntuma ja myös makutuntuma sanoo kyllä jotain muuta. Onko mun suussa siis vikaa?

Vierailija
8/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin suklaat ovat muutenkin kuraa. Eurooppalaiset suklaat ovat paljon laadukkaampia.

Vierailija
9/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Fazerin ostaminen tyssäs kyllä siihen kun havahduin tähän palmuöljypetokseen.

Vierailija
10/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olekaan varmaan koskaan maistanut noita, pitäisikö ostaa tänä jouluna?

Vierailija
11/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaakaovoi on yksi keskeisistä suklaan raaka-aineista, jota Fazer käyttää edelleen suklaatuotteissaan."

Mitä mä olen nyt noita joululavoja käyny läpi supermarketeissa, niin ainut Fazerin rasia, jossa ei ole palmuöljyä, on Fazerin sininen. Saa listata tähän, jos muka jotain muuta Fazerin suklaata tehdään ainoastaa siihen kaakaovoihin. Kiitos.

Vierailija
12/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazer kusettaa ja aliarvioi asiakkaitaan aika törkeästi.

Luuleeko ne oikeasti, että joku uskoo, ettei kaakaon hinnannousu olisi syynä palmuöljyn käyttöön? Tasalaatuisuus my ass :D  No nyt on sitten tasalaatuista paskaa koko valikoima täynnä.

Ja tuo saivartelu ja sanoilla kikkailu... Edelleenkin asiakkaiden aliarviointia. "Wienernougat ei ole suklaata", "Emme käytä suklaan raaka-aineena palmuöljyä, mutta suklaasta valmistetuissa tuotteissa voidaan käyttää palmuöljyä", "Suklaan kaltaisissa tuotteissa sitä voi kuitenkin olla".

Jos heitä kiinnostaisi asiakaspalaute, he eivät huonontaisi tuotteiden makua. Heitä kiinnostaa - ylläripylläri - voiton maksimointi ja kulujen karsiminen.

Vierailija
13/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun Fazerin ostaminen tyssäs kyllä siihen kun havahduin tähän palmuöljypetokseen.

Mulla tyssäs siihen, ku suklaa ei ole yhtä hyvää palmuöljyyn tehtynä.

Vierailija
14/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fazer kusettaa ja aliarvioi asiakkaitaan aika törkeästi.

Luuleeko ne oikeasti, että joku uskoo, ettei kaakaon hinnannousu olisi syynä palmuöljyn käyttöön? Tasalaatuisuus my ass :D  No nyt on sitten tasalaatuista paskaa koko valikoima täynnä.

Ja tuo saivartelu ja sanoilla kikkailu... Edelleenkin asiakkaiden aliarviointia. "Wienernougat ei ole suklaata", "Emme käytä suklaan raaka-aineena palmuöljyä, mutta suklaasta valmistetuissa tuotteissa voidaan käyttää palmuöljyä", "Suklaan kaltaisissa tuotteissa sitä voi kuitenkin olla".

Jos heitä kiinnostaisi asiakaspalaute, he eivät huonontaisi tuotteiden makua. Heitä kiinnostaa - ylläripylläri - voiton maksimointi ja kulujen karsiminen.

Suklaan maku on se tärkein pointti, miksi suklaata ostetaan. Jos makua huononnetaan, se hyvänmakuinen suklaa ostetaan muualta.

Vierailija
15/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindt ja Belgialaiset tryffelit on paljon parempia kuin yksikään Fazerin suklaa.

Vierailija
16/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellytkin kun ainoa suklaa Fazerilta joka maistuu suklaalle on Sininen. Kiitos tästä. Suuni on maistanut oikein.

Vierailija
17/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tyssäs siihen, ku suklaa ei ole yhtä hyvää palmuöljyyn tehtynä.

No toki tää makuasia vaikutti mullakin, mutta koska olen elänyt niin tynnyrissä, että en lukenut tuoteselostetta, vaan ihmettelin aina että "miksi nää ja nää ei maistu samlle kuin ennen", niin en tajunnut mistään palmuöljyistäkään mitään. Voin sanoa olleeni se lammas, joka vaan osti Fazeria, koska oli ostanut aina ennenkin. Vaikka maku huononi, niin sama ostoskäyttäytyminen jatkui, hullua, tiedän. Nyt kuitenkin "silmäni ovat avautuneet".

Vierailija
18/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suunta on suomessa ollut jo muutamia vuosia. Tuotteita halvennetaan eli korvataan kalliita ainesosia hyvin halvoilla ainesosilla. Kaakaovoi korvataan palmurasvalla ja liha lihapullista nahalla ja jauhetuilla rustoilla. Juustohyllyssä oleva pitsaraaste ei ole juustoa vaan jotain rasvavalmistetta.  Tuorejuustolla täytetyssä seitileikkeessä ei ole kalaa, on vaan panerointia, tuorejuustoa ja kalan haju. Pakkauskoot pienenee ja hinta suurenee. Kuluttajia kusetetaan oikein kunnolla ja me kiltisti hyväksymme tämän. 

Vierailija
19/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lindt ja Belgialaiset tryffelit on paljon parempia kuin yksikään Fazerin suklaa.

Lindtissä kun ei palmuöljyä olekaan... Lindor-maitosuklaakuulien ainesosat:

sokeri, kasvirasvat (kookos, palmunydin), kaakaovoi, kaakaomassa, täysmaitojauhe, rasvaton maitojauhe,laktoosi, vedetön maitorasva, emulgointiaine (soijalesitiini), ohramallasuute, aromit, vanilja

Niin ne mielikuvat hallitsee meitä. :)

Vierailija
20/245 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fazerin suklaat ovat muutenkin kuraa. Eurooppalaiset suklaat ovat paljon laadukkaampia.

Olin viime viikolla Saksassa, ja selailin useammassakin kaupassa kohvehtipakkausten ainesosaluetteloita läpi. Lähes kaikissa, myös belgialaisissa, oli palmuöljyä, en löytänyt kuin muutaman joissa ei sitä ollut mutta niissä oli sitten jotain muuta mitä en halua (esim alkoholia, kookosta). Myytti eurooppalaisesta laatusuklaasta on aikansa elänyt.