Miksi niin paljon työttömiä? Miksi ei saa töitä? En veetuile, haluan että selitätte!
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
Kommentit (519)
Suomessa keskimäärin:
400 000 työnhakijaa
4000 työpaikkaa
fiksumpi ymmärtää miksi työtä ei ole kaikille.
Kaikille pitäisi taata tuollainen julkisen puolen suojatyöpaikka, kuten on joissain vanhainkodeissa sairaanhoitajilla. Ja palkasta pois kaikilta saman verran kuin pieneni kansaneläke ja työttömyyskorvaus tuon aktivointimallin myötä.
Vierailija kirjoitti:
Sepä siinä kun työttömiä ei oikein haluta päästää opintoihin. Minäkin yhteen jatkokoulutukseen olin jo päässyt ts. oppilaitoksen hyväksyntä oli, mutta työkkäri sanoi ettei käy. Piti sitten perua se paikka.
Tai sitten niihin tarpeellisiin koulutuksiin on mahdotonta päästä. Uudenmaan TE-toimisto järjesti F.E.C.-koulutuksen. Hakijoita oli 500 ja koulutuspaikkoja 20.
Yritysten kannattaisi ottaa hieman suurempi vastuu sopivan työvoiman kouluttamisesta. Jos ihminen on koodannut 20 vuotta, niin ei se ihan tyhmä ole, oppii varmasti helpolla uusia teknologioita. Pienellä panostuksella siitä saisi firmalle osaavan tekijän, joka silkasta kiitollisuudesta puurtaisi innokkaasti eikä heti olisi katselemassa uutta paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä siinä kun työttömiä ei oikein haluta päästää opintoihin. Minäkin yhteen jatkokoulutukseen olin jo päässyt ts. oppilaitoksen hyväksyntä oli, mutta työkkäri sanoi ettei käy. Piti sitten perua se paikka.
Tai sitten niihin tarpeellisiin koulutuksiin on mahdotonta päästä. Uudenmaan TE-toimisto järjesti F.E.C.-koulutuksen. Hakijoita oli 500 ja koulutuspaikkoja 20.
Yritysten kannattaisi ottaa hieman suurempi vastuu sopivan työvoiman kouluttamisesta. Jos ihminen on koodannut 20 vuotta, niin ei se ihan tyhmä ole, oppii varmasti helpolla uusia teknologioita. Pienellä panostuksella siitä saisi firmalle osaavan tekijän, joka silkasta kiitollisuudesta puurtaisi innokkaasti eikä heti olisi katselemassa uutta paikkaa.
Kuin omalta näppikseltäni tuo teksti. Moneen it-alan rekrytoivaan koulutusohjelmaan olen hakenut, mutta en vain pääse.
Helposti ollaan julkista sektoria haukkumassa silkaksi resurssisyöpöksi, mutta sitten kun pitäisi saada työvoimaa, ollaankin itkemässä että miksi ne ei ole kouluttaneet meille sellaista juuri niin paljon kuin me halutaan ja juuri sellaisia kuin me halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää ryhtyä opiskelijaksi kokonaan. Työkkärin rahalla opiskeluun saa ollaaika vahvat perusteet ja siltikin se voidaan evätä.
Minä tein tämän, kun teollisuustyöt karkasivat ja halusin opiskella jotain, mitä ei siirretä Kiinaan. Olin raha-asioista kiinnostunut ja pidin hyvänä ajatuksena lähteä opiskelemaan rahoitusta AMK:hon. Nuoruudesta oli jäänyt jonkin verran opintotukiviikkoja ja sain ruhtinaallista 300€ opintotukea 1,5 vuoden ajan. Loput kolme vuotta opiskelin ilman tukia. Mies maksoi asuntolainan ja kaikki perheen muutkin menot, mistä olen hänelle ikuisesti kiitollinen.
No ei se finanssiala ollutkaan niin hyvä ajatus näin jälkeenpäin katsottuna. Porukkaa on sieltäkin potkittu pihalle tuhansittain eikä vastavalmistunut 40+-vuotias ilman oman alan työkokemusta (jota en onnistunut saamaan, kun tämän ikäisiä ei näköjään oteta kesätöihin) ollutkaan kuuminta hottia työmarkkinoilla.
Nytkö sitten pitäisi mieheltä pyytää, että maksaisi vielä muutaman vuoden jotain toisen alan opintoja minulle, koska opintotukea en enää voi saada? Ja mikähän se olisi sitten se ala, joka varmasti työllistäisi 50+-vuotiaan vastavalmistuneen, jolla ei ole kyseisen alan työkokemusta?
Pitää nyt olla sen verran pelisilmää, että jos hakee ns. koulutustaan alempitasoista työtä, niin siivoaa sen ansioluettelonsa siihen sopivaksi.
Muttajoo välillä ihmetellyt samaa kuin ap. Omassa tuttavapiirissä ne työttömät ovat pitkälti mt-ongelmaisia. Ei ole tarvinnut minunkaan olla työttömänä koskaan, vaikka lähtöpassit on YTeissä pari kertaa tullutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää ryhtyä opiskelijaksi kokonaan. Työkkärin rahalla opiskeluun saa ollaaika vahvat perusteet ja siltikin se voidaan evätä.
Minä tein tämän, kun teollisuustyöt karkasivat ja halusin opiskella jotain, mitä ei siirretä Kiinaan. Olin raha-asioista kiinnostunut ja pidin hyvänä ajatuksena lähteä opiskelemaan rahoitusta AMK:hon. Nuoruudesta oli jäänyt jonkin verran opintotukiviikkoja ja sain ruhtinaallista 300€ opintotukea 1,5 vuoden ajan. Loput kolme vuotta opiskelin ilman tukia. Mies maksoi asuntolainan ja kaikki perheen muutkin menot, mistä olen hänelle ikuisesti kiitollinen.
No ei se finanssiala ollutkaan niin hyvä ajatus näin jälkeenpäin katsottuna. Porukkaa on sieltäkin potkittu pihalle tuhansittain eikä vastavalmistunut 40+-vuotias ilman oman alan työkokemusta (jota en onnistunut saamaan, kun tämän ikäisiä ei näköjään oteta kesätöihin) ollutkaan kuuminta hottia työmarkkinoilla.
Nytkö sitten pitäisi mieheltä pyytää, että maksaisi vielä muutaman vuoden jotain toisen alan opintoja minulle, koska opintotukea en enää voi saada? Ja mikähän se olisi sitten se ala, joka varmasti työllistäisi 50+-vuotiaan vastavalmistuneen, jolla ei ole kyseisen alan työkokemusta?
Missä sä sit olit työharjoittelujaksoilla?
Työn teettäminen on niin kallista korkeiden palkkojen ja sivukulujen takia, että yrittäjät ja kotitaloudet tekevät mieluummin itse tai jättävät työn tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää nyt olla sen verran pelisilmää, että jos hakee ns. koulutustaan alempitasoista työtä, niin siivoaa sen ansioluettelonsa siihen sopivaksi.
Muttajoo välillä ihmetellyt samaa kuin ap. Omassa tuttavapiirissä ne työttömät ovat pitkälti mt-ongelmaisia. Ei ole tarvinnut minunkaan olla työttömänä koskaan, vaikka lähtöpassit on YTeissä pari kertaa tullutkin.
Eli sen verran pelisilmää, että valehtelee.
Milläs selität pois ne parikymmentä vuotta, jotka olet tehnyt koulutustasi vastaavaa työtä? Väität olleesi kotona hoitamassa lapsia, joita ei ole? Väärennät itsellesi jonkun siivousfirman työtodistuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä viesti ei nyt ole mitään kettuilua, vaan ihan vilpittömästi ihmettelen, miten voi olla niin että joku ei tunne ketään pitkäaikaistyötöntä. Millaisissa ympyröissä silloin oikein mahtaa elää?
Minä uskon, että tuntee, mutta ei tiedä tuntevansa. Minullakin on FB-kavereissa paljon kouluaikaisia kavereita ja myös opiskeluaikaisia kavereita kaksien eri opintojen ajalta. Nämä eivät ole mitenkään puolituttuja, kun kuitenkin useita vuosia on pyöritty yhdessä. Mutta hyvin harva näistä ihmisistä tietää, että olen työtön. Sama koskee sukulaisia, jotka ovat FB-kavereita ja joita näen lähinnä hautajaisissa. Ei heistäkään moni tiedä, että olen työtön. En todellakaan mainosta työttömyyttäni sosiaalisessa mediassa, koska minua hävettää. Pariin otteeseen olen päässyt määräaikaisena tekemään koulusihteerin työtä enkä sitäkään kehdannut mainostaa, kun se hävetti vielä enemmän.
Kyllä niitä työttömiä on jokaisen tuttavapiirissä ihan väkisinkin. He eivät vain suureen ääneen mainosta työttömyyttään, koska heitä hävettää. Nykyisen taloyhtiön hallituksessakin olin kaksi (vai kolme?) vuotta enkä noillekaan ihmisille paljastanut olevani työtön. Taloyhtiön isännöitsijälle ilmoitin tahallani ihan liian suuren ennakonpidätysprosentin palkkion maksua varten, ettei hän arvaisi minun olevan työtön.
Mitä vastaat kyselijöille? Kampaajasta lähtien ihmiset kyselevät missä olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Työn teettäminen on niin kallista korkeiden palkkojen ja sivukulujen takia, että yrittäjät ja kotitaloudet tekevät mieluummin itse tai jättävät työn tekemättä.
Siksi kaikki tuet pitäisikin ajaa minimiin. Syntyisi uusi matalapalkkasektori ja ihmiset pääsisivät töihin. Kotitalouksien rahavarat saataisiin tileiltä ja rahastoista liikkeelle, kun olisi mahdollista palkata joku hoitamaan vaikka nurmikkoa kolmen euron tuntipalkalla.
Ääliö, nykyään ei saa helposti työtä ilman kokemusta tai koulutusta. Ja hakijoita on paljon.
Koitappa siinä sitten napata työtä mitä olet hakenut kun hylky vastauksen saatuaan kuulee hakijoita olleen 312 josta 1 valittiin. Kyllähän sitä helposti työllistyisi kaupan kassalle, siivoojaks, kahvilaan, tms. räkälään plokkariksi mut eivät ota kun kuulevat että on opiskeltu ammatti johon tähtää päästä jonain päivänä töihin.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille ei kelpaa "huonommat" työt, siitä monen työttömyys johtuu. Sitten on erikseen sairaat ja mielenterveysongelmaiset.
Ei pidä paikkaansa - siivoamaankaan ei pääse ilman koulutusta ja kokemusta eikä kaupan kassallekaan edes osapäiväiseksi.
Ei ole yhteiskunnan etu kouluttaa 6 vuotta ja sitten hklö ois ns. Lapionvarressa. Se vasta on kallista.
Ovatko koulutetut työttömät sitten yhteiskunnan etu? Ulkomaalaiset opiskelijat näyttävät työllistyvän hyvin suomalaisella tutkinnolla - kotimaihinsa. Onneksi suomalaista koulutusta arvostetaan jossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille ei kelpaa "huonommat" työt, siitä monen työttömyys johtuu. Sitten on erikseen sairaat ja mielenterveysongelmaiset.
Ei pidä paikkaansa - siivoamaankaan ei pääse ilman koulutusta ja kokemusta eikä kaupan kassallekaan edes osapäiväiseksi.
Siivoojaksi? Voi, kyllä pääsee.
Kaikista helpoiten pääsee sellaiseen yritykseen, jonka ammattilaiset tietävät kiertää kaukaa. Toisin sanoen tällaisessa yrityksessä työolot ovat tolkuttoman huonot ihan jo työturvallisuudesta alkaen, puhumattakaan koko alalle tyypillisistä kohdemitoituksista.
Jos ei ole turhan nirso, voi päästä myös nollasopimuksella tekemään esimerkiksi kaksi työtuntia tiistaina ennen virka-ajan alkamista, ja 40 minuuttia sitten illalla virka-ajan jälkeen. Ja jos olet oikein ansioitunut työntekijä, saatat saada vakituiset osa-aikakohteet, jotka opit rytmittämään mielekkäästi omaan elämääsi. Jos haluat mitään tuon inhimillisempää, silloin koulutus on syytä käydä.
Terveisin alaa kokeillut, ja myös hyvin nopeasti alalta poistunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteiskunnan etu kouluttaa 6 vuotta ja sitten hklö ois ns. Lapionvarressa. Se vasta on kallista.
Ovatko koulutetut työttömät sitten yhteiskunnan etu? Ulkomaalaiset opiskelijat näyttävät työllistyvän hyvin suomalaisella tutkinnolla - kotimaihinsa. Onneksi suomalaista koulutusta arvostetaan jossakin.
Kyllä monilla suomalaisilla tutkinnoilla voi työllistyä ulkomailla ihan suomalainenkin.
Työpaikkoja vapaana 30.000, työttömiä 500.000. Silkkaa matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin: liekö yksi syy Suomen suvantoon se, ettei Suomessa osata hyödyntää kalliilla koulutettua asiantuntijuutta, vaan kaikki se koulutukseen annettu investointi valuu pieninä ja isoina puroina hyödyttämään ulkomaita. Tämähän ei siis koske ainoastaan ulkomaisia Suomessa tutkintonsa suorittavia, vaan myös supisuomalaisia tulevia asiantuntijoita.
Minä uskon, että tuntee, mutta ei tiedä tuntevansa. Minullakin on FB-kavereissa paljon kouluaikaisia kavereita ja myös opiskeluaikaisia kavereita kaksien eri opintojen ajalta. Nämä eivät ole mitenkään puolituttuja, kun kuitenkin useita vuosia on pyöritty yhdessä. Mutta hyvin harva näistä ihmisistä tietää, että olen työtön. Sama koskee sukulaisia, jotka ovat FB-kavereita ja joita näen lähinnä hautajaisissa. Ei heistäkään moni tiedä, että olen työtön. En todellakaan mainosta työttömyyttäni sosiaalisessa mediassa, koska minua hävettää. Pariin otteeseen olen päässyt määräaikaisena tekemään koulusihteerin työtä enkä sitäkään kehdannut mainostaa, kun se hävetti vielä enemmän.
Kyllä niitä työttömiä on jokaisen tuttavapiirissä ihan väkisinkin. He eivät vain suureen ääneen mainosta työttömyyttään, koska heitä hävettää. Nykyisen taloyhtiön hallituksessakin olin kaksi (vai kolme?) vuotta enkä noillekaan ihmisille paljastanut olevani työtön. Taloyhtiön isännöitsijälle ilmoitin tahallani ihan liian suuren ennakonpidätysprosentin palkkion maksua varten, ettei hän arvaisi minun olevan työtön.