Miksi niin paljon työttömiä? Miksi ei saa töitä? En veetuile, haluan että selitätte!
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin tökätä palavalla kepillä muurahaispesää!
Jännää miten 99% teistäkin ottaa tämän loukkauksena tai hyökkäyksenä.
Olen töissä ja silti koin tuon loukkaavaksi ja hyökkäykseksi. Eikös täälläkin naureskella joillekin työnhakijoille. Kaikki ei vain ole samallla viivalla. Osa kelpaa ja osa ei kelpaa. Mistä sen työnantajan päänsisään pääsee. Moni pääsee töihin suhteilla ja niillä joilla ei suhteita ole, on huomattavasti vaikeampi päästä mihinkään. Se suhde voi olla vaikka joku tutun tuttu tai opiskelukaveri työpaikassa.
Tuo on ihan validi pointti, minä sanoudun irti ko. kommenteista ja paheksun ilkeilyä. Emme me kaikki tulonsiirtoja vastustavat ole ilkeitä. Minä en ainakaan halua pilkata ketään mistään erilaisuudesta. Olen itse aika tunteeton, meitä on moneksi. Mä yritän tajuta herkempiä ja toivon, että he saa edes hitusen sitä vahvuutta mitä taas toisilla on. Mutta aikuiseksi pitää kuitenkin kaikkien kasvaa. Piittaamattomien kovisten ja empaattisten herkkisten. Itsensä kanssa pitää pärjätä ja vähän muidenkin, koska tarvitsemme toisiamme joka tapauksessa.
Mä en vaan usko, että viranomaiset ja "hyvinvointi"koneisto ratkaisee ihmisten välejä. Lähinnä se ruokkii individualismia.
Et siis usko hyvinvointivaltioon, vaikka todennäköisesti olet nykyisessa asemassasi juuri hyvinvointivaltion tarjoamien mahdollisuuksien johdosta, mm. ilmainen koulutus. Melkoinen paradoksi.
Haluat siis kieltää muilta samat mahdollisuudet, jotka sinua edeltävä sukupolvi tarjosi sinulle.
Vaikuttaa siltä, että et edes tiedä, mitä tulonsiirtoja olet itse saanut - ja saat ja tulet saamaan.
Vaikuttaa myös siltä, että kuvittelet tulonsiirtojen olevan vain tytöömyyskorvauksia ja toimeentulotukea.
Tosiasiassa ne ovat sieltä tulonsiirtojen pienimmästä päästä.
Valtion sosiaalimenoista 40 % syntyy vanhuudesta (eläkkeet +vanhuspalvelut). Näitä tulet itsekin kuluttamaan jossain vaiheessa.
23 % syntyy sairauksien- ja terveydenhoidosta. Mukana myös sinun terveuydenhoitosi, esim. työterveyshuollon kautta, jota verovaroista tuetaan merkittävästi. Tai sitten KEla-osuus yksityisen käytöstä omalla rahalla, jos et julkisia ole käyttänyt. Saatat kyllä joutua käyttämään, jos sairastut erikoissairaanhoitoa vaativalla tavalla.
Perhe ja lapset vievät 10 %. Mm. lapsilisät, jotka ovat kaikille samansuuruiset. Sinullekin. Äitiyspäivärahat , jotka ovat ansiosidonnaisia, eli suurempituloinen saa tulonsiirtoina korkeampaa päivärahaa. Tuki sekin.
Toimintarajoitteisuus 10 %. Vammaiset ja heidän palvelunsa ym.
Työttömyyden hoitomenot 8,4 %. Sisältää korvauksien lisäksi mm. TE-keskusten tilakustannukset.
Toimeentulotuen osuus on 2,8 % kaikista sosiaalimenoista.
Suomen verovaje, eli keräämättä jäävät verot arvioidaan 5 mrd:n suuruiseksi.
Sillä rahalla saisi alennettua kaikkien verotusta merkittävästi. Vain halu puuttuu saada kaikki maksamaan veronsa säädetyn mukaisesti.
Onko se nyt niin vaikea uskoa, että tiedän nuo asiat.? Onko se kovin vaikea uskoa, että olen ihan oikeasti "radikaali". Ei minua pelotella, sillä että ette anna minulle sitä ja tätä. En ole peloteltavissa, ihan vapaaehtoisesti harjoitat moraalia ja olen kärsinyt arvojeni takia jo nyt paljon. En ole kiristettävissä. Ansiosidonnaiset heihei en jää kaipaamaan.
Vanhukset on parempi hoitaa itse, se on kunniallista ja arvokasta.Olemme lapsemmekin hoitaneet itse, vaikka sinä et tietysti käsitä ollenkaan miten se on mahdollista, koska teet itse vain niin kuin muutkin on aina tehneet.
Suosittelen ottamaan vastuuta omasta elämästä ja läheisistä, se on rakentavaa ja voimaannuttavaa. Oikein tekevä ei jää ilman palkkaansa, vaikka joutuisi kärsimään riistoa jokapuolelta.
Lyön vetoa, ettet jää kotiin omaishoitajaksi tai ala työpäivän jälkeen vaihtamaan 90-vuotiaan äitisi tai isäsi paskavaippoja. Ja jos luulet voivasi ostaa heille hoitokotipaikan tuossa vaiheessa, otapa selvää paljonko sellainen maksaa ilman yhteiskunnan tukia.
Olet ilmeisesti myöskin valmis maksamaan kaikista leikkauksistasi ja hoidoistasi vapaiden markkinoiden hinnan. Tiedät, paljonko ne maksavat ilman yhteiskunnan tukea? Tiesitkö, että Yhdysvalloissa sairauskulut ovat yleisin yksityishenkilöiden konkurssin syy (siellä siis voi yksityinenkin ihminen mennä konkurssiin)?
Isäni sai vaipat jo 85 vuotiaana. Olen vaihtanut vaippaa, en toki aivan yksin, mutta vanhempani olen ottanut omaan kotiini, en hylkää heitä laitoksiin. Saat senkin varmaan käännettyä ahneudeksi, vaikka edes perintöä en ole saamassa.
Leikkaukset on jo ihan hienoviritystä, minulle on ihan sama maksetaanko yhdessä vai kukin omansa. Ymmärrän mitä pelkäätte, joten minun puolestani voidaan hoitaa yhdessä, mutta mulla ei tollasia pelkoja ole.
Eli olet siis kuitenkin ottamassa vastaan yhteiskunnan tarjoamat terveyspalvelut? No, ne ovat yksi suurimmista menoeristä verovaroista, joten voit lopettaa uusliberalistisen ulinan.
Ihan sama. Tuet pois. Asumistuki. Ansiosidonnaiset. Kaikki tulonsiirrot.
Palveluja voi karsia rankastikin.
Voi korottaa maksuja.
Voi tuoda USA-mallin,jos uskoo ihmisyyteen miten voi hävitä. ? Vai mihin te uskotte?
Jos ette usko ihmisyyteen olette pahassa pulassa, sillä itsekin olette ihmisiä. Kuka silloin pelastaa teidät? Viranomainen? Siis ihminen.
Kierrätte h-tommoista ympyrää tuon pahuudelta suojautumisvisionne kanssa.
Ette pääse pakoon, muuttukaa itse!Sitten voitte vaatia sitä muiltakin.
Niin voivathan he väittää vastaan, mutta minkään virheen he sinusta löytävät, millä voivat sinua kiristää. ?Ameriikassa on myös työttömyysturva jonka taso on keskimäärin 450$ viikossa
Kumpi meistä nyt on mielestäsi vaativampi. ?
Mä kerroin, että hoidan vanhempani (sä itse kerroit mikä menoerä se on..).
Mä kerroin, että mä (me) kasvatan lapseni.
Mä kerroin, että ostan suomalaista, enkä missään tilanteessa kierrä veroja.
Mä kerroin, että teen töitä ja yritän säästää sitä varten, että uskallan työllistää jonkun/jotkut
Mä kerroin, että tukia ei ole haettu.Mikä sulle riittää? Mä tunnen vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka ei tee mitään näistä. Ei yhden yhtä asiaa. Kaikki maksatetaan muilla.
Eikö sulla ole mulle mitään sanomista?
Sä väität, että kaikki on samanlaisia. Puhu omasta puolestasi älä muitten. Voi olla että meitä on vähemmistö, mutta et voi väittää, että me tehdään jotain väärin.En ole tuo nimenomainen henkilö jolle vastaat, mutta sanonpa silti:
Tiedätkö, miksi sinulta on tentattu, otatko vastaan lapsilisät, terveydenhoidot, rokotteet jne...? Siksi, että sinä todellakin olet ihan samalla tavalla "loisimassa" etuuksia, kuten me kaikki muutkin. Jos "kaikki" tuet otettaisiin pois, sinulla ei todennäköisesti olisi mitään mahdollisuuksia esimerkiksi kustantaa terveydenhoitokustannuksia ilman suuria velkoja, puhumattakaan perheellistymisestä yleensä. Näppärästi kuitenkin peset tästä kaikesta kätesi kääntämälläkin kelkkasi, että nämä tuet voisit kyllä pitää, mutta ne muut turhat...
Toisin sanoen sinä haluat sellaiset tuet pitää, joista on sinulle ensiluokkaista hyötyä, mutta pois ne, jotka eivät suoranaisesti sinuun vaikuta. Haluat kirjaimellisesti noukkia rusinat pullasta ja saada saneluoikeuden sille, millä tavoin sinun veroeurojasi käytetään. Ja tiedätkö: hyvinvointiyhteiskunta - sano sitten kuplaksi tai miksi hyvänsä, sellaisessa me kuitenkin elämme - ei pelaa niin. Täällä pyritään turvaamaan jokaiselle ihmisarvoinen elämä ja tasaamaan tuloeroja. Pummeja ja mitään tekemättömiä on ja tulee olemaan aina, mikään järjestelmä ei tule olemaan täysin aukoton, ja se täytyy vain hyväksyä. Ja pitää huoli, että hyvinvointi jakautuu niin tasaisesti, että meillä ei syrjäydy enemmän väkeä, mikä ei ole laiskuutta, vaan laajempi hyvinvointiin ja yhteiskuntaan liittyvä ongelma.
Se vaihtoehto, että kaikilta otettaisiin tuet pois, söisi ainoastaan sekä hyvinvointia että yhteiskuntarauhan. Ja jälkimmäisen muuten haluaisin henkilökohtaisesti hyvin mielelläni turvata, koska meistä kukaan ei oikeasti halua nähdä enää sotia.
Hei! Jos se sua syö, että mut on rokotettu pienenä, niin voin se maksaa ja olla rokottamatta vaikka omani. Voin myös luopua "ilmaisesta" terveydenhuollosta, verovapautusta vastaan tietysti.
Tää menee jankkaamiseksi:
mulla ei ole mitään aikomusta elää muiden rahoilla!Te vaaditte ihan järjettömiä! Te koko ajan luettelette palveluja, joita KAIKKI käyttää. Sanotaan yli 98% Ymmärrätkö sanan kaikki?. Silloin on pelkästään järkevää, että ne ostetaan yhdessä. Se ei ole tasa-arvon vastaista, vaan sen mukaista.
Me maksetaan ne ja saadaan jokainen suurin piirtein saman verran takaisin. Ok!Tulonsiirrot sen sijaan eivät ole yhteiseen kassaan laittamista, vaan muiden elättämistä. Elatus pitäisi olla jokaisen oma ongelma tasavertaisesti. Tulonsiirrot ovat eriarvoistava mekanismi.
Mä olen kiitollinen "ilmaisesta" koulutuksesta ja osoitan sen; mä haluan maksaa sen takaisin.
Mutta kelle nää tuilla elävät on kiitollisia? Koko ajan valitusta ja lisävaatimuksia.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä tapahtuisi, jos kaikki nämä tarkoittamasi tulonsiirrot lakkautettaisiin? Mikä on visiosi?
Riippuu tietysti toteutustavasta.
Lapsetkin kiukuttelee aikansa, kun saavutetut edut otetaan pois. Kantapään kautta sitä taas opetettaisiin, huolehtimaan itsestään ja toisistaan. Vaikea uskoa mihinkään yhteiskuntarauhan järkkymiseen, ennemminkin itsemurhia olisi odotettavissa.
Inhimillisiä tragedioita varmasti, kyllä minä tiedän, että ihmiset ovat pahoja ja julmia toisiaan kohtaan, mutta sitä he ovat nytkin ja koko järjestelmämme on kuin peittona sille. Parempi että se tulee esiin, ehkä jotkut ihmiset heräävät vielä.
Ennen pitkää henkinen hyvinvointi paranisi taas paremmalle tasolle yleisesti, koska itsestään huolen pitäminen on voimaannuttavaa, joka tapauksessa.
Routa ajaisi porsaita töihin. Näennäinen elintaso laskisi.
Vaikea sanoa.Ajattelen enempi mikä on oikein.
Aika kaunisteltu visio, joka ei kuvaa kovinkaan hyvin realistista skenaariota. Kannattaa esimerkiksi tutustua niihin maihin, joissa ei ole minkäänlaista tukiverkkoa pienituloisille. Eli todennäköisesti Suomessakin olisi huomattavasti enemmän rikollisuutta ja mellakointia, vaikka haluaisitkin ajatella, että sitten työttömät vain ottaisivat ja menisivät töihin. (Ei tarvinne edes sanoa, että niitä töitä nyt ei vain sen enempää tarjolle tule, vaikka kaikki työttömyystuet otettaisiin pois).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin tökätä palavalla kepillä muurahaispesää!
Jännää miten 99% teistäkin ottaa tämän loukkauksena tai hyökkäyksenä.
Olen töissä ja silti koin tuon loukkaavaksi ja hyökkäykseksi. Eikös täälläkin naureskella joillekin työnhakijoille. Kaikki ei vain ole samallla viivalla. Osa kelpaa ja osa ei kelpaa. Mistä sen työnantajan päänsisään pääsee. Moni pääsee töihin suhteilla ja niillä joilla ei suhteita ole, on huomattavasti vaikeampi päästä mihinkään. Se suhde voi olla vaikka joku tutun tuttu tai opiskelukaveri työpaikassa.
Tuo on ihan validi pointti, minä sanoudun irti ko. kommenteista ja paheksun ilkeilyä. Emme me kaikki tulonsiirtoja vastustavat ole ilkeitä. Minä en ainakaan halua pilkata ketään mistään erilaisuudesta. Olen itse aika tunteeton, meitä on moneksi. Mä yritän tajuta herkempiä ja toivon, että he saa edes hitusen sitä vahvuutta mitä taas toisilla on. Mutta aikuiseksi pitää kuitenkin kaikkien kasvaa. Piittaamattomien kovisten ja empaattisten herkkisten. Itsensä kanssa pitää pärjätä ja vähän muidenkin, koska tarvitsemme toisiamme joka tapauksessa.
Mä en vaan usko, että viranomaiset ja "hyvinvointi"koneisto ratkaisee ihmisten välejä. Lähinnä se ruokkii individualismia.
Et siis usko hyvinvointivaltioon, vaikka todennäköisesti olet nykyisessa asemassasi juuri hyvinvointivaltion tarjoamien mahdollisuuksien johdosta, mm. ilmainen koulutus. Melkoinen paradoksi.
Haluat siis kieltää muilta samat mahdollisuudet, jotka sinua edeltävä sukupolvi tarjosi sinulle.
Vaikuttaa siltä, että et edes tiedä, mitä tulonsiirtoja olet itse saanut - ja saat ja tulet saamaan.
Vaikuttaa myös siltä, että kuvittelet tulonsiirtojen olevan vain tytöömyyskorvauksia ja toimeentulotukea.
Tosiasiassa ne ovat sieltä tulonsiirtojen pienimmästä päästä.
Valtion sosiaalimenoista 40 % syntyy vanhuudesta (eläkkeet +vanhuspalvelut). Näitä tulet itsekin kuluttamaan jossain vaiheessa.
23 % syntyy sairauksien- ja terveydenhoidosta. Mukana myös sinun terveuydenhoitosi, esim. työterveyshuollon kautta, jota verovaroista tuetaan merkittävästi. Tai sitten KEla-osuus yksityisen käytöstä omalla rahalla, jos et julkisia ole käyttänyt. Saatat kyllä joutua käyttämään, jos sairastut erikoissairaanhoitoa vaativalla tavalla.
Perhe ja lapset vievät 10 %. Mm. lapsilisät, jotka ovat kaikille samansuuruiset. Sinullekin. Äitiyspäivärahat , jotka ovat ansiosidonnaisia, eli suurempituloinen saa tulonsiirtoina korkeampaa päivärahaa. Tuki sekin.
Toimintarajoitteisuus 10 %. Vammaiset ja heidän palvelunsa ym.
Työttömyyden hoitomenot 8,4 %. Sisältää korvauksien lisäksi mm. TE-keskusten tilakustannukset.
Toimeentulotuen osuus on 2,8 % kaikista sosiaalimenoista.
Suomen verovaje, eli keräämättä jäävät verot arvioidaan 5 mrd:n suuruiseksi.
Sillä rahalla saisi alennettua kaikkien verotusta merkittävästi. Vain halu puuttuu saada kaikki maksamaan veronsa säädetyn mukaisesti.
Onko se nyt niin vaikea uskoa, että tiedän nuo asiat.? Onko se kovin vaikea uskoa, että olen ihan oikeasti "radikaali". Ei minua pelotella, sillä että ette anna minulle sitä ja tätä. En ole peloteltavissa, ihan vapaaehtoisesti harjoitat moraalia ja olen kärsinyt arvojeni takia jo nyt paljon. En ole kiristettävissä. Ansiosidonnaiset heihei en jää kaipaamaan.
Vanhukset on parempi hoitaa itse, se on kunniallista ja arvokasta.Olemme lapsemmekin hoitaneet itse, vaikka sinä et tietysti käsitä ollenkaan miten se on mahdollista, koska teet itse vain niin kuin muutkin on aina tehneet.
Suosittelen ottamaan vastuuta omasta elämästä ja läheisistä, se on rakentavaa ja voimaannuttavaa. Oikein tekevä ei jää ilman palkkaansa, vaikka joutuisi kärsimään riistoa jokapuolelta.
Lyön vetoa, ettet jää kotiin omaishoitajaksi tai ala työpäivän jälkeen vaihtamaan 90-vuotiaan äitisi tai isäsi paskavaippoja. Ja jos luulet voivasi ostaa heille hoitokotipaikan tuossa vaiheessa, otapa selvää paljonko sellainen maksaa ilman yhteiskunnan tukia.
Olet ilmeisesti myöskin valmis maksamaan kaikista leikkauksistasi ja hoidoistasi vapaiden markkinoiden hinnan. Tiedät, paljonko ne maksavat ilman yhteiskunnan tukea? Tiesitkö, että Yhdysvalloissa sairauskulut ovat yleisin yksityishenkilöiden konkurssin syy (siellä siis voi yksityinenkin ihminen mennä konkurssiin)?
Isäni sai vaipat jo 85 vuotiaana. Olen vaihtanut vaippaa, en toki aivan yksin, mutta vanhempani olen ottanut omaan kotiini, en hylkää heitä laitoksiin. Saat senkin varmaan käännettyä ahneudeksi, vaikka edes perintöä en ole saamassa.
Leikkaukset on jo ihan hienoviritystä, minulle on ihan sama maksetaanko yhdessä vai kukin omansa. Ymmärrän mitä pelkäätte, joten minun puolestani voidaan hoitaa yhdessä, mutta mulla ei tollasia pelkoja ole.
Eli olet siis kuitenkin ottamassa vastaan yhteiskunnan tarjoamat terveyspalvelut? No, ne ovat yksi suurimmista menoeristä verovaroista, joten voit lopettaa uusliberalistisen ulinan.
Ihan sama. Tuet pois. Asumistuki. Ansiosidonnaiset. Kaikki tulonsiirrot.
Palveluja voi karsia rankastikin.
Voi korottaa maksuja.
Voi tuoda USA-mallin,jos uskoo ihmisyyteen miten voi hävitä. ? Vai mihin te uskotte?
Jos ette usko ihmisyyteen olette pahassa pulassa, sillä itsekin olette ihmisiä. Kuka silloin pelastaa teidät? Viranomainen? Siis ihminen.
Kierrätte h-tommoista ympyrää tuon pahuudelta suojautumisvisionne kanssa.
Ette pääse pakoon, muuttukaa itse!Sitten voitte vaatia sitä muiltakin.
Niin voivathan he väittää vastaan, mutta minkään virheen he sinusta löytävät, millä voivat sinua kiristää. ?Ameriikassa on myös työttömyysturva jonka taso on keskimäärin 450$ viikossa
Kumpi meistä nyt on mielestäsi vaativampi. ?
Mä kerroin, että hoidan vanhempani (sä itse kerroit mikä menoerä se on..).
Mä kerroin, että mä (me) kasvatan lapseni.
Mä kerroin, että ostan suomalaista, enkä missään tilanteessa kierrä veroja.
Mä kerroin, että teen töitä ja yritän säästää sitä varten, että uskallan työllistää jonkun/jotkut
Mä kerroin, että tukia ei ole haettu.Mikä sulle riittää? Mä tunnen vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka ei tee mitään näistä. Ei yhden yhtä asiaa. Kaikki maksatetaan muilla.
Eikö sulla ole mulle mitään sanomista?
Sä väität, että kaikki on samanlaisia. Puhu omasta puolestasi älä muitten. Voi olla että meitä on vähemmistö, mutta et voi väittää, että me tehdään jotain väärin.En ole tuo nimenomainen henkilö jolle vastaat, mutta sanonpa silti:
Tiedätkö, miksi sinulta on tentattu, otatko vastaan lapsilisät, terveydenhoidot, rokotteet jne...? Siksi, että sinä todellakin olet ihan samalla tavalla "loisimassa" etuuksia, kuten me kaikki muutkin. Jos "kaikki" tuet otettaisiin pois, sinulla ei todennäköisesti olisi mitään mahdollisuuksia esimerkiksi kustantaa terveydenhoitokustannuksia ilman suuria velkoja, puhumattakaan perheellistymisestä yleensä. Näppärästi kuitenkin peset tästä kaikesta kätesi kääntämälläkin kelkkasi, että nämä tuet voisit kyllä pitää, mutta ne muut turhat...
Toisin sanoen sinä haluat sellaiset tuet pitää, joista on sinulle ensiluokkaista hyötyä, mutta pois ne, jotka eivät suoranaisesti sinuun vaikuta. Haluat kirjaimellisesti noukkia rusinat pullasta ja saada saneluoikeuden sille, millä tavoin sinun veroeurojasi käytetään. Ja tiedätkö: hyvinvointiyhteiskunta - sano sitten kuplaksi tai miksi hyvänsä, sellaisessa me kuitenkin elämme - ei pelaa niin. Täällä pyritään turvaamaan jokaiselle ihmisarvoinen elämä ja tasaamaan tuloeroja. Pummeja ja mitään tekemättömiä on ja tulee olemaan aina, mikään järjestelmä ei tule olemaan täysin aukoton, ja se täytyy vain hyväksyä. Ja pitää huoli, että hyvinvointi jakautuu niin tasaisesti, että meillä ei syrjäydy enemmän väkeä, mikä ei ole laiskuutta, vaan laajempi hyvinvointiin ja yhteiskuntaan liittyvä ongelma.
Se vaihtoehto, että kaikilta otettaisiin tuet pois, söisi ainoastaan sekä hyvinvointia että yhteiskuntarauhan. Ja jälkimmäisen muuten haluaisin henkilökohtaisesti hyvin mielelläni turvata, koska meistä kukaan ei oikeasti halua nähdä enää sotia.
Hei! Jos se sua syö, että mut on rokotettu pienenä, niin voin se maksaa ja olla rokottamatta vaikka omani. Voin myös luopua "ilmaisesta" terveydenhuollosta, verovapautusta vastaan tietysti.
Tää menee jankkaamiseksi:
mulla ei ole mitään aikomusta elää muiden rahoilla!Te vaaditte ihan järjettömiä! Te koko ajan luettelette palveluja, joita KAIKKI käyttää. Sanotaan yli 98% Ymmärrätkö sanan kaikki?. Silloin on pelkästään järkevää, että ne ostetaan yhdessä. Se ei ole tasa-arvon vastaista, vaan sen mukaista.
Me maksetaan ne ja saadaan jokainen suurin piirtein saman verran takaisin. Ok!Tulonsiirrot sen sijaan eivät ole yhteiseen kassaan laittamista, vaan muiden elättämistä. Elatus pitäisi olla jokaisen oma ongelma tasavertaisesti. Tulonsiirrot ovat eriarvoistava mekanismi.
Mä olen kiitollinen "ilmaisesta" koulutuksesta ja osoitan sen; mä haluan maksaa sen takaisin.
Mutta kelle nää tuilla elävät on kiitollisia? Koko ajan valitusta ja lisävaatimuksia.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä tapahtuisi, jos kaikki nämä tarkoittamasi tulonsiirrot lakkautettaisiin? Mikä on visiosi?
Lapsetkin kiukuttelee aikansa, kun saavutetut edut otetaan pois. Kantapään kautta sitä taas opetettaisiin, huolehtimaan itsestään ja toisistaan. Vaikea uskoa mihinkään yhteiskuntarauhan järkkymiseen, ennemminkin itsemurhia olisi odotettavissa.
Inhimillisiä tragedioita varmasti, kyllä minä tiedän, että ihmiset ovat pahoja ja julmia toisiaan kohtaan, mutta sitä he ovat nytkin ja koko järjestelmämme on kuin peittona sille. Parempi että se tulee esiin, ehkä jotkut ihmiset heräävät vielä.
Ennen pitkää henkinen hyvinvointi paranisi taas paremmalle tasolle yleisesti, koska itsestään huolen pitäminen on voimaannuttavaa, joka tapauksessa.
Vaikea sanoa.Ajattelen enempi mikä on oikein.
Aika kaunisteltu visio, joka ei kuvaa kovinkaan hyvin realistista skenaariota. Kannattaa esimerkiksi tutustua niihin maihin, joissa ei ole minkäänlaista tukiverkkoa pienituloisille. Eli todennäköisesti Suomessakin olisi huomattavasti enemmän rikollisuutta ja mellakointia, vaikka haluaisitkin ajatella, että sitten työttömät vain ottaisivat ja menisivät töihin. (Ei tarvinne edes sanoa, että niitä töitä nyt ei vain sen enempää tarjolle tule, vaikka kaikki työttömyystuet otettaisiin pois).
Nykytilanne on kaunistelua.
Mutta kysyisin silti mihin maihin viittaat? Vaikea varmaan löytää maata, jossa toteutettaisiin näin "hullua" ehdotusta.
Hassua silti, jos sinusta kuulosti visioni kaunistellulta. Ehkä olen liian positiivinen tyyppi, voidakseni kuvailla uskottavasti sitä miten pahana pidän ihmisten ahneuden ja keskinäisen vihanpidon. Ehkä minun luontainen toiveikkuuteni paistaa läpi tekstistä.
Maailmankuvani on silti käytännössä aika synkkä, ja ihmiskuva. Kuten sanoin, kaikki tämä toteutuu jo nyt tällä hetkellä, mutta yhteiskuntajärjestelmämme on tekopyhänä peittona estämässä meitä näkemästä sitä.
Minusta näkeminen on parempi ja valo on parempi kuin tämä pimeys, jonka turvin toiselta ottamista ei sanota varastamiseksi vaan oikeudeksi.
Tämä maa on pullollaan siivoustyötä, puhelinmyyntiä, kassatyötä. Mutta ei kelpaa moinen "paskaduuni" työttömälle. Töitä kyllä on, jos haluaa. Työttömät eivät vain hyväksy sitä että nallekarkit eivät mene tasan; jos koulutus tai kyvyt eivät riitä korkeamman tason hommiin, niin sitten on tyydyttävä siihen, mihin pääsee eli juurikin puhelinmyyntiin, siivoustyöhön jne. Töitä ne ovat muiden joukossa, kaikki työ on arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa on pullollaan siivoustyötä, puhelinmyyntiä, kassatyötä. Mutta ei kelpaa moinen "paskaduuni" työttömälle. Töitä kyllä on, jos haluaa. Työttömät eivät vain hyväksy sitä että nallekarkit eivät mene tasan; jos koulutus tai kyvyt eivät riitä korkeamman tason hommiin, niin sitten on tyydyttävä siihen, mihin pääsee eli juurikin puhelinmyyntiin, siivoustyöhön jne. Töitä ne ovat muiden joukossa, kaikki työ on arvokasta.
Samaa mieltä.
En minäkään odota, että yhtäkkiä aukenee huippu-ura, kun olen ensin perseillyt kouluni läpi. Kärsin omista valinnoista ja lapseni taatusti oppivat jotain, koska kuulevat totuuden: en ole uhri vaan tavallinen toope. Tähän on tyytyminen ja ehkä minulla silti on asiat ihan hyvin.
Olen jo 32v, en ole koskaan ollut töissä joten työkokemusta ei ole, en osaa markkinoida itseäni, verkostoja tai muita suhteita ei ole, hoitamattomien mielenterveysongelmien ja neuroepätyypillisyyden vuoksi en pysynyt nuorempana koulutuksenkaan suhteen muiden kelkassa (enkä ymmärtänyt miksi) joten ammattia/tutkintoa ei ole, työkkärikään ei hengitä niskaan vaan ennemminkin eivät tunnu haluavan olla tekemisissä. Pitkäjänteisyyttä ja pitkän tähtäimen suunnitelmia ei ole, koska juuri mikään ei oikeasti kiinnosta, eikä se ole asia, jonka muuttamisessa ammattilaisetkaan ovat pystyneet auttamaan. Suurimman osan aikuisiästäni, kuten nytkin, olen ajatellut, että todennäköisesti päätän päiväni viimeistään 10v sisällä.
Miten siis löydän työn, josta tiedän selviäväni, ja vakuutan työnantajankin siitä? Kokemusta ja itseluottamusta ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi siihen, että voisin työhakemuksen muodossa luvata pystyväni juuri mihinkään.
Ai niin, ja ulkoisesti mitään edellämainitusta ei arvaisi päällepäin. Vaikutan fiksulta mutten autistiselta, pukeudun ja käyttäydyn hyvin, osaan ilmaista itseäni ja tulla useimpien ihmisten kanssa ainakin pintapuolisesti toimeen, jne.
Itse rekrytoijan ominaisuudessa voin paljastaa työttömien määrän ihmettelijöille pienen salaisuuden: Jos avoinna on paikka yhdelle (1) työntekijälle, ja hakemuksia tulee vaikka 20, on aika selvää, että tuostakin hakijaporukasta 19 on edelleen työttömänä hakuprosessin päätyttyä. Pakko myöntää, että yksi työni ikävimpiä puolia on ilmoittaa ihmisille, että pahoitteluni, tällä kertaa sinä jäit ilman työtä. Ja siis moniin paikkoihinhan noita hakijoita on kymmeniä, joskus satoja. Siitä voi jo päätellä jotain työttömien (tai muuten uutta työtä hakevien) määrästä.
Kun itse olin jonkin aikaa työttömänä, tuli haettua aika laajalla skaalalla monenlaisia hommia. Silloin taisi pienin tietooni tullut hakijamäärä paikkoihin, joita hain, olla n. 70. Ja silloinkin oli kyseessä määrä-aikainen, aika kapean segmentin paikka. Toki tiedän itsekin niitä, jotka syystä tai toisesta onnistuvat aina saamaan ainakin jonkun työn, mutta vaikkapa nuo aloituksessa ehdotetut kaupankassahommat voivat olla saavuttamattomissa esim. korkeakoulutetuille. Työnantajankin on yleensä pakko miettiä uutta työntekijää etsiessään, mahtaako tarjokas haluta sitoutua paikkaan hieman pidemmäksikin aikaa, vai lähteekö välittömästi pois, jos onnistuu saamaan ns. paremman työn. Rekrytointikaan ei ole ilmaista, se vie aina resursseja jostain muualta, varsinkin pienemmissä yrityksissä joissa ei ole erikseen pelkästään hr-asioista vastaavaa henkilöä/osastoa.
No, minäpä selitän. Työttömyyttä lisää huomattavalla tavalla ongelma nimeltä palkaton työ, eli työkokeilu. Työnantajien ei tarvitse enää palkata työntekijöitä, joille joutuisi sitten tietenkin maksamaan lakisääteistä palkkaa. Työkkäristä kun saa nykyisin ilmaisen orjan, joka hoitaa saman työn ilman palkkaa. Ei tarvitse kesällä hätäillä kesätyöntekijöidenkään palkkaamisesta, kun ottaa ilmaisen orjan työkokeiluun kuudeksi kuukaudeksi ajalle toukokuu-syyskuu. Työkokeiluun kannattaa ottaa joku alansa ammattilainen, joka on ollut aikonaan vuosia alalla. Tällä tavalla saa ammattitaitoisen osaajan, ja täysin ilmaiseksi. Työkokeilut pitäisi lailla kieltää. Silloin työnantajien olisi pakko palkata uutta henkilökuntaa oikeisiin palkkatöihin.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin teillä on aikaa jauhaa sontaa vauvapalstalla:) Mieluummin aikaa vietetään vauvapalstalla kuin kursseilla. Varmaan teiltä on jäänyt huomaamatta että tällä viikolla suomi menetti taas yhden vakanssin kansainvälisellä tasolla . Vastaehdokkaana oli alankomaalainen joka pestin sai. Sen sijaan että puhutte älyttömiä täällä palstalla niin miettikää miksi Suomi häviää nyt kaikissa työasioissa muunmaalaisille? Miksi Euroopan unionissa ja muissa eurooppalaisissa instansseissa valinta kohdistuu nyt joka kerta muualle kuin Suomeen? Se on paljon tärkeämpi asia miettiä kuin se onko leikkikursseista hyötyä. se nimittäin tarkoittaa sitä että Suomen asema heikkenee koko ajan kansainvälisillä markkinoilla ja on ollut syöksysuhdanteessa Niinistön ja Halosen aikausilla. Halonen pilasi Suomen ulkomaan suhteet ja nyt Niinistö syventää kriisiä. Suomi ei pärjää yksin.
Ja sekö oli työttömien vika? Kun ulkona sataa, työttömien syy. Kun sulla ei seiso, naapurin työttömän syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaapa rehellisesti: koska SINÄ ostit viimeksi jotakin sinulle soittaneelta puhelinmyyjältä?
Vierailija kirjoitti:
Et ole sattunut huomaamaan, että nykyään on paljon akateemisia korkeakoulutettuja, jopa tohtoreita työttömänä. Koulutusta ja kykyjä siis riittää, mutta työpaikkoja ei.
Vierailija kirjoitti:
- keski-ikäinen
- ei ammattia, eikä mitään koulutusta
- ei työkokemusta
- ei työnhakua edistäviä taitoja
- ei suhteita
- ei motivaatiotaJätän suosiolla työnhaun muille ja olen omissa oloissani.
Onneksi aktiivimalli pistää sinunkin kaltaisesi liikkeelle. Pajalle vie tiesi, jos haluat leipää pöytääsi.
Osa ihmisistä on aina töissä, oli hyvät tai huonot ajat. Osa ihmisistä on aina työttöminä, oli hyvät tai huonot ajat.
Osa ihmisistä on työttöminä, kun on huonot ajat, sitä kutsutaan keskinkertaisuudeksi.
Olet itse ollut aina aloilla, joissa paljon töitä.
Varmasti moni haluaa oman alan töitä, jos on vuosia sitä varten opiskellut ja haluaa sellaisia töitä tehdä.
Ja niihin kaupankassahommiin jne vaaditaan jonkinlaista työkokemusta eikö oteta helposti ylikoulutettuja.
Kun ei pääse edes haastatteluihin ja hakijoita on satoja yhtä paikkaa kohden, se vain on h*lvetin vaikeaa erottua joukosta ja työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömät pitäisi pakottaa puhelinmyyjiksi soittelemaan ihmisille 8 tuntia päivässä. Puhelinmarkkinointikiellot pitäisi kieltää lailla koska jostakinhan puhelinmyyjien palkatkin pitää kerätä.
Niin sitä työtä oli silloin joskus 40v asti. Toivottavasti sinäkin tulet huomaamaan kun ikää karttuu että istut kotona korvauksilla ja luet kun joku nuorempi v..lee että miksi ei työ kiinnosta :):):)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- keski-ikäinen
- ei ammattia, eikä mitään koulutusta
- ei työkokemusta
- ei työnhakua edistäviä taitoja
- ei suhteita
- ei motivaatiotaJätän suosiolla työnhaun muille ja olen omissa oloissani.
Onneksi aktiivimalli pistää sinunkin kaltaisesi liikkeelle. Pajalle vie tiesi, jos haluat leipää pöytääsi.
Oletko työttömiä kadehtiessasi koskaan tullut ajatelleeksi kuinka paljon näiden työttömien puuhapajojen pyörittäminen palkattuine capoineen maksaa yhteiskunnalle? Plus vielä se 9 euroa ylimääräistä per osallistumispäivä työttömille.
Jännä juttu kuinka sinunlaisesi ovat valmiita maksamaan enemmän veroja tyhjästä. Vai miten elämänlaatusi paranee siitä onko joku joukko työttömiä jossakin työpaja-näennäistyössä täyttämässä sanaristikoita vai ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä on aina töissä, oli hyvät tai huonot ajat. Osa ihmisistä on aina työttöminä, oli hyvät tai huonot ajat.
Osa ihmisistä on työttöminä, kun on huonot ajat, sitä kutsutaan keskinkertaisuudeksi.
Moni keskinkertainen on tälläkin hetkellä yhteiskunnan huippupesteissä. Kun on vain syntynyt oikeaan sukuun, on suhteita, narsistinen luonne tai vain hyvä tuuri.
Itse olen opiskellut kaksi ammattia (toisen työn lomassa) ja ollut töissä 14-15 -vuotiaasta. Viimeisen työn jälkeen hakenut nyt työttömänä töitä 3kk, hakemuksia lähettänyt n. 20-30 kuukaudessa. Haastatteluihin päässyt viitisentoista kertaa. Aina vaan löytyy joku parempi. Amk-tason tutkintoja molemmat. En vaan osaa vastata. Aiemmin olin työttömänä vuoden, ja hakemuksia lähettelin lähemmäs 400... Ja hain myös "alemman" tason paikkoja kuin tutkintoani vastaava. Kyllä meitä on paljon jotka hakevat mutta ilmeisesti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömät pitäisi pakottaa puhelinmyyjiksi soittelemaan ihmisille 8 tuntia päivässä. Puhelinmarkkinointikiellot pitäisi kieltää lailla koska jostakinhan puhelinmyyjien palkatkin pitää kerätä.
Entä jos kukaan ei osta mitään?
Pitäisikö ihmisille säätää pakolliseksi ostaa vähintään x kertaa kuukaudessa jotain puhelinmyyjältä? Ihan mitä hyvänsä tai tulee sakot? Raportointi sähköisesti kerran viikossa mitä olet ostanut. Perustetaan sitä varten oma nettipalvelu. Tunnistautuminen pankkitunnuksin.
Sinä varmasti kannatat varmasti myös tätä ehdotusta kun niin kovasti puheliinmyyntiä täällä hehkutat.
Vaikea sanoa.
Ajattelen enempi mikä on oikein.