Miehen ex kävi kotonani poissa ollessamme
Uusperheeni muutti äskettäin uuteen kotiin. Tänään selvisi, että miehen ex on käynyt täällä silloin, kun emme ole olleet itse kotona. Mieheni lapsi oli halunnut esitellä äidilleen huoneensa. Huoneen esittely sinänsä olisi ollut ok, jos olisimme olleet itse kotona, mutta nyt tuntuu ikävältä. Mielestäni todella tökeröä exältäkin tulla toisten kotiin noin vain. Mielestäni hänen olisi pitänyt sanoa lapselle, että tulee toisen kerran, kun mekin kotona. Ko. nainen tuli eron jälkeen entiseen kotiinsa, joka siis eron jälkeen oli miehen koti, kuin omaansa ovikelloja soittelematta. Silloin jouduimme sanomaan, että moinen ei käy. Olisi siis nytkin pitänyt erikseen sanoa etukäteen, että tänne ei sitten tulla noin vaan, kun ei näköjään itse tajua.
Ex on hyvin utelias. Ihan varmasti on kurkistellut muuallekin kuin lapsen huoneeseen. Miten joillain ei ole yhtään rajoja ja hienotunteisuutta? Ärsyttää.
Kommentit (286)
Joo, oikeus lapsen vanhemmuuteen ja oikeus tulla entisen puolison kotiin ilman hänen lupaansa on ihan eri asiat. Kenenhän tunteet tässä on tärkeät ja etusijalla..?
Aika mielenkiintosta kuinka kiivaasti täällä kommentoidaan sen puolesta et biologisella äidillä on oikeus käydä lapsen toisessa kodissa ilman aikuisten lupaa ja samaan aikaan kiivaasti että äitipuolella ei ole oikeutta käydä äidin luona ilman lupaa. Jos perusteluna se, että se on lapselle tärkeää ja lapsella on oikeus kutsua vieraita, niin monellehan voi olla tärkeää näyttää myös äitipuolelle toinen koti tai joku uusi lelu jonka on sinne saanut. Ristiriitaista siis.
Vaikka kokonaisuudessaa olen sitä mieltä, että toisten kotia täytyy kunnioittaa, kyllä meillä kysytään lupa saako vieraita tulla. Niin lapset kuin aikuisetkin. En minäkään tuo pyydä ketään meillä käymään ennen kuin olen kysynyt mieheltä että onko ok. Lastenkin on hyvä oppia, että toisten yksityisyyttä täytyy kunnioittaa ja sen huoneen voi näyttää sitten, kun on aikuisilta kysytty onko ok.
Vierailija kirjoitti:
Tuon siitä saa kun ottaa toisen jämät
Muistathan, että sinäkin voit päätyä jonkun jämänä jollekin jonkun jämälle....
Ja todellakin, aikuisten käynneistä pitää sopia, lapsen omat kaverit ihan eri asia. Olisi exä nyt edes soittanut ja kysynyt, voiko tulla katsomaan huonetta. Lapselle ei tarvitse tässä asiassa tunkeilevan exän (kukaties kierosti vääntäen) totuutta kertoa, vaan vaikka yhdessä asiaa pohtia ja erikseen selittää.
Toisaalta koti on myös lapsen. Onhan se tilannetajutonta tehdä noin varsinkin, jos tästä teille saapastelusta on ollut aiemmin keskustelua. Ei tuo nyt kuitenkaan mikään maata kaatava asia ole, ja eiköhän ole ihan ok jos lapsi on kerran halunnut esitellä uuden kotinsa myös äidilleen - ehkäpä nyt siis hieman ylireagoit.
T: Uusperheellinen, jonka perheeseen kuuluu kuitenkin vain kaksi aikuista.
Toisaalta koti on myös teinien, ei kai se nyt maata kaatava asia ole jos teini järjestää sekobileet sadalle muulle teinille kun vanhemmat eivät ole kotona. Toisaalta koti on myös jo aikuistuneiden lasten lapsuudenkoti, ei kai se nyt maata kaatava asia ole jos he tulevat ja menevät kuin kotonaan, syövät jääkaapin tyhjäksi päivittäin ja kutsuvat viikonloppuisin kavereitaan saunailtoihin. Toisaalta koti on myös exien, ei kai se nyt maata kaada jos he tulevat sisään lapsiensa avaimilla ja vähän tutustuvat taloon.
Toisaalta sinun kotisi ei ole sinun kotisi jos sinulla ei ole aikuisena sananvaltaa ketä sinun kotiisi tulee, kodissasi asuvien ihmisten ja ihmistaimien lisäksi. Eihän se nyt maata kaada.
Minä en halua, että kotonani käydään kun en ole itse kotona ja siitä ei ole sovittu. On se kuka tahansa.
Minulla voi olla laskuja, tiliotteet, avattuja kirjeitä, ihan mitä vaan henkilökohtaista tavaraa esillä.
No, jos olisi vaikka kiireellä lähtenyt saattaisi olla pikkuhousut, rintsikat, mitä tahansa.
Olen senverran huono uskomaan, että jotkut ihmiset eivät kestä kiusausta kurkkia tai urkkia jos on mahdollisuus.
Jos kyseessä on miehen ex, niin en varsinkaan häneen. D
Lapsen kavereille annan luvan silloin kun sopii, mutta silloin tiedän asiasta.
Olemalla jonkun ex ei oikeuta itsestäänselvyyttä kenenkään koteihin lasten edun nimissä. Ei minua itseäni, olen myös jonkun ex, eikä myös muitakaan.
Ymmärrän Sinua ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajien mielestä on ok, että vieraat ihmiset oleskelevat kotonanne, kun ette itse ole siellä?
Samassa taloudessa asuvan lapsen äiti ei ole vieras ihminen vaan osa perhettä. Niin se vain menee uusperheissä: niissä on usein enemmän kuin 4 aikuista.
Oletko itse uusperheellinen? Myös minun exälläni on uusi vaimo ja koti. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne. En todellakaan ole osa heidän perhettään, vaikka lapseni toki ovat osa isänsä perhettä. Exät eivät ole osa perhettä.
Ap
Olisit heti aloituksessa kertonut että olet adoptoinut miehesi lapsen. Muutenhan sukulaissuhteet säilyvät, vai lakkaatko itse olemasta jommankumman vanhempasi lapsi jossain vaiheessa?
Oletpa hassun hauska. Lapset ovat osa molempien vanhempiensa perheitä. Ex puolisoiden välinen sukulaisuus loppuu avioeroon. Lapsen äidille olisi syytä riittää lapsen kanssa olo omilla viikoillaan, kuten tapaamissopimuksessa lukee.
Ap
Kuule yksi äitipuoli ei sanele, olenko lapseeni yhteydessä vai en. Minä vastaan hänelle jos hän minua tarvitsee, minä soitan hänelle jotta hän tietää että rakastan häntä silloinkin, kun emme ole yhdessä. Ja jos hän pyytää minua katsomaan tai kuuntelemaan jotain tärkeää, vaikka omaa huonettaan, todellakin minä priorisoin lapsen tunteet, en sinun. Sinä olet aikuinen ihminen, ja olet tieten lähtenyt uusperheeseen. Käyttäydy sitten kuin aikuinen.
Voi nyt herranen aika, täällä puhutaan niin kuin ap olisi eväämässä kokonaan tapaamisoikeuden äidiltä ja lapselta. Lapsi ei koe tulleensa äitinsä taholta hylätyksi, vaikka huoneen esittely siirtyisikin toiseen kertaan. Se että on "uusperheeseen tieten lähtenyt" ei tarkoita että pitäisi käyttäytyä jonkun anonyymin av-palstailijan mielipiteiden mukaan, vaan joka perheessä toimitaan niin kuin perhe parhaaksi katsoo. Se että jossakin perheessä edellä kuvattu tilanne olisi ok, ei tarkoita että se ap:n perheessäkin tulisi olla.
Ei perinteisessä ydinperheessäkään alaikäinen lapsi voi kutsua kylään mummoja tai vaareja tai muita sukulaisia ilman vanhempien lupaa, vaikka olisivatkin kuinka läheisiä ja samaa sukua.
Mites esimerkiksi anoppi. Lapsi rakastaa häntä ja haluaa esitellä huonettaan tai uutta lelua.
No sehän täällä nyt tällä logiikalla sopii, että anoppi menee lapsen kanssa koska vaan sinne kotiisi, kun se lapsi kerran haluaa.
Eihän nyt lapsen edun nimissään saa kieltää anoppia menemästä sinun kotiisi, vaikka itse et tietäisi asiasta ollenkaan.
Kyllähän nyt ollaan pipo kireällä, eihän se maata kaada.
Olet tiennyt anopista kun otit sen miehesi, anoppihan kuuluu perheeseen.
Eikä tietty mieskään saa puuttua kun se lapsi saa traumoja.
No huh huh mitä exiä täällä on! Onneksi omalla miehellä ei ole tuollaista hullua kiviriippaa! Jos joskus eroan niin kierrän kyllä kaukaa ne miehet joilla on alaikäisiä lapsia sillä en halua ikinä olla missään tekemisissä tällaisten uusperhekuvioiden tai hullujen exien kanssa.
En jaksanut lukea koko kirjoitusrotlaa, mutta on siinä huonot välit lasten vanhemmilla, jos lasten äiti ei saa käydä kylässä ilman, että isä ei ole kotona.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko kirjoitusrotlaa, mutta on siinä huonot välit lasten vanhemmilla, jos lasten äiti ei saa käydä kylässä ilman, että isä ei ole kotona.
Minä en ota kuuleviin korviinikaan mitään vastalausetta mieheni uudelta puolisolta etten muka voisi käydä kylässä vaikkei mieheni olisi paikalla. Jos ollaan yhdessä oltu niin mikä siinä muuttuisi, ei puhettakaan. Meillä ei ole yhteisiä lapsia ex-mieheni kanssa mutta se ei vaikuta asiaan yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ap:n kanssa, vieraat tulevat kutsusta mutta ei alaikäisen kutsusta ilman asunnossa asuvien ja asunnosta vastaavien aikuisten lupaa.
Toisilla ihmisillä ei ole ymmärrystä miten on kohteliasta ja huomaavaista käyttäytyä. Tuossa tilanteessa olisi lapsen äidin täytynyt sanoa, että joku toinen kerta kun isikin on kotona.
Minä en kuvittele olevani mieheni lapsen äiti vaan lapsesta välittävä ja rakastava aikuinen ihminen. Minä en kuvittele, että minulla on päätösvalta vanhempien yli lapsen asioissa, vanhemmat päättää. Toki jos ei ole mahdollisuutta varmistaa asiaa vanhemmilta niin lasta täytyy hätätilanteessa suojella. Lapsen huoneeseen tutustuminen ei ole hätätila, lapsen huoneen tulipalossa lapsen pelastaminen palavasta huoneesta on hätätilanne. Minä en kuvittele meneväni mieheni ex-vaimon kotiin ilman kutsua häneltä, mieheni kehoitus "tule vaan katsomaan lapsen huonetta" ei riitä.
Itse luotan siihen, että kunnioittamalla toisten ihmisten reviiriä ja oikeuksia, valtaa on oikea tapa rakentaa luottamusta ja kunnioitusta vaikeissakin tilanteissa. Yritän edes toimia oikein ja se on sitten muiden ihmisten asia miten he kohtelevat minua vastavuoroisesti. Kunnioitan myös omia rajojani ja oikeuksiani ja odotan sitä vastaavasti muilta ihmisiltä.
Eihän ap ole millään tavalla asunnon omistaja tai siitä vastaava, vaan nykyisensä jalkavaimo, joka on loisimassa miehen ja lastensa sekä ex-vaimon kodissa.
Ap:llä ei ole mitään sanavaltaa siitä, kuka talossa käy vieraana.
Ihan täydellinen kommentti. Juuri näin. Ainoa mihin perheenrikkoja suttura saa vaikuttaa on päivän viinaksien valinta.
136 ja 137, toivottavasti kommentit ovat sarkasmia tai vitsiksi tarkoitettu.
Muuten että huh huh.
Minun äitipuoli on pilannut suhteensa meihin lapsiin kääriytymällä omaan marttyyriviittaansa, hän on äärettömän mustasukkainen isästäni, täysin syyttä. Määräilee meidän kotona. Äitini ei saisi tulla kyläilemään: Tämä pelkuruus hänessä ja ymmärtämättömyys tekee hänestä vieraan meidän lasten silmissä. Erityisesti perhetapahtumat ovat raskaita myös isälleni, eräs pilaa kaiken jatkuvalla kiukuttelulla.
Minäkin ymmärrän sinua ap.
En haluaisi, että kukaan ex tulee tänne.
Tätäkin ketjua lukiessa ymmärrän oikein hyvin, miksi ihmisillä on vuorovaikutussuhteissa vaikeaa. Koska toiset katsovat oikeudekseen änkeä toisen ihmisen reviirille, eivätkä kunnioita toisen rajoja. Jos kunnioittaisivat, niin ymmärtäisivät, että jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa ja valintoihin.
Minä minä minä, minun asuntoni yksin minun minä asun vain täällä ja minua loukataan ja minä määrään. =Äitipuoli
Minä minä minä minä saan mennä minne vaan ja millon vaan. =Äiti.
Kaikki ajattelevat vain itseään. Eivät ketään muuta.
Ymmärrän, että ajatus exästä kotonasi ei ole kiva. Silti, se on myös lapsen koti ja hänellä on oikeus kutsua vieraita. Oma äiti ei voi olla kiellettyjen listalla. Sun täytyy vain niellä ylpeytesi ja hyväksyä miehesi menneisyys ja se, että lasten elämässä on myös heidän äitinsä. Se kuuluu tohon kuvioon, kun siihen on lähtenyt.
Valitettava tosi asia on että mies ja lapset häviävät ja kärsivät eniten näissä aikuisten akkojen kotkotuksissa.
Näin ydinperheen lapsena sanon, että ei meille saanut lapset kutsua edes niitä omia kavereita kysymättä ensin vanhemmilta, että sopiiko se. Ei myöskään ollut asiaa lähteä kaverille kysymättä/ilmoittamatta etukäteen. Yleensä sopi, mutta aina ei. En voi edes kuvitella, että mieheni eksä marssisi meille sisälle lapsen kanssa, ilman että kodissa asuvilta aikuisilta on varmistettu että se sopii.